🌺گفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران🌺
«الغدیر» حاصل سفر علامه امینی در دنیای اسلام است
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به دشواریهای مسیر تالیف کتاب «الغدیر» به قلم علامه امینی، گفت: وی به اقصینقاط دنیای اسلام سفر کرد و به سراغ کتابخانههای بسیار مهم آن کشورها رفته و تمامی کتابها و منابع علمی را مطالعه کرده است. حاصل مطالعه صدها کتاب علمی و فیشبرداریهای متعدد، تألیف کتاب «الغدیر» شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) 12 تیرماه، چهل و هفتمین سالروز درگذشت علامه شيخ عبدالحسين امينی، صاحب كتاب «الغدير» است. دکتر مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، به مناسبت این روز با تحلیل عنوان کامل کتاب «الغدیر»، به بررسی مقامات و فضائل امیرالمومنین (ع) و جایگاه واقعه غدیر خم در آیات قرآن و روایات پرداخت.
وی بیان کرد: با بررسی نام کامل کتاب «الغدیر فیالکتاب و السنة و الادب» با محتوای کتاب که شامل ماجرای غدیرخم در قرآن و روایات و اشعار ادبیات عرب بوده، آشنا میشویم. مراد علامه امینی از این نامگذاری، بررسی جایگاه غدیرخم در آیات مربوط به این واقعه در قرآن کریم بوده است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران ادامه داد: بهطور کلی در قرآن کریم دو دسته آیات مربوط به حضرت علی (ع) وجود دارد. یک دسته آیاتی که مقامات و فضایل امیرالمومنین (ع) را بازگو میکنند، مانند آیه «اوالامر» که به بیان علامه امینی یکی از مصادیق اوالامر در این آیه، حضرت علی (ع) است. همچنین آیه «مباهله» که مراد از آن وجود مبارک حضرت علی (ع) است؛ پیامبر در روز مباهله حضرت علی (ع) را بهعنوان نسل خود به صحرای مباهله برد. آیه «لیلةالمبیت» نیز ناظر به مقامات امیرمؤمنان (ع) است. این آیات بهطور عام فضایل آن حضرت را بیان میکنند.
معارف افزود: دسته دیگری از آیات نیز ناظر به واقعه غدیرخم هستند، مانند آیه 67 سوره مبارکه «مائده» که معروف به آیه «تبلیغ» است. بعد از نزول این آیه و در بازگشت پیامبر (ص) از «حجةالاوداع» ماجرای غدیرخم رقم خورد و پس از اینکه حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) را بهعنوان جانشین خود معرفی و اصحاب پیامبر (ص) از جمله خلیفه اول و دوم در صف اول با آن حضرت بیعت کردند، آیه سوم سوره مائده معروف به «اکمال دین» نازل شد. علامه امینی معتقد است که در محتوای این آیه بیان شده، معرفی امیرمومنان (ع) بهعنوان جانشین پیامبر (ص) قدم نهایی در تکمیل دین است.
این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و قرآن، گفت: مرحوم علامه امینی وقتی میگوید «الغدیر فیالکتاب و السنة و الادب» منظور از «کتاب» همان قرآن کریم و آیات مربوط به فضایل عمومی امیرالمومنین (ع) و آیات ناظر به واقعه غدیرخم است. مراد از «السنة» نیز اخباری است که علامه امینی برای اثبات ولایت امیرالمومنین (ع) از آنها استفاده کرده که شامل اخبار دینی (روایتشده از پیامبر و معصومین) و اخبار تاریخی بوده که شامل گزارشهای صحابه و تابعان از مشاهداتشان از فضایل امیرالمومنین (ع) است. در تفسیر قرآن، روایتهایِ سبب نزول آیات را که از قول صحابه نقل میشود، اخبار تاریخی میگویند که معتبر نیز هستند. ابنعباس میگوید که در مسجد مدینه بودم که سائلی آمد و فقر خود را اظهار کرد، ولی کسی به او توجهی نکرد و فقط حضرت علی (ع) در حین نماز و انجام رکوع، انگشتر خود را به سائل داد. ابنعباس میگوید بعد از این واقعه، آیه 55 سوره مائده معروف به آیه «ولایت» نازل شد؛ این نوع گزارشها را گزارش تاریخی میگویند.
وی اظهار کرد: مراد از کلمه «ادب» نیز در عنوان این کتاب ادبیات است و ادبیاتی که در کتاب «الغدیر» به آن استناد شده، اشعاری درباره واقعه غدیرخم بوده که از زبان شاعران اسلام سروده شده است که اصطلاحا به آنها «غدیریه» میگویند. «حسانبن ثابت» اولین غدیریهسرای تاریخ اسلام است. این شخصیت شاعر پیامبر اسلام (ص) بود که در واقعه غدیرخم حضور داشته و وقتی پیامبر (ص)، علی (ع) را بهعنوان ولیمؤمنان معرفی و مردم با ایشان بیعت کردند، به وجد آمده و غدیریهای را میسراید. پس از وی افراد زیادی از قرنهای اول به بعد، شعرهایی درباره غدیر سرودند. «سیدمرتضی» و برادرش «سید رضی» مولف «نهجالبلاغه» دوتن از مشهورترین غدیریهسرایان در قرن چهارم هجری بودند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران افزود: مولف کتاب «الغدیر» میخواهد این پیام را برساند که وقتی واقعهای خیلی مهم باشد، وارد فرهنگ جامعه میشود و وقتی وارد فرهنگ جامعه شد، تبلور آن در اشعار دیده میشود و به این دلیل وی در کتاب خود به معرفی غدیریهسرایان تاریخ اسلام و نقل اشعار آنها پرداخته است.
این نویسنده و پژوهشگر گفت: علامه امینی با تتبع در کتابهای تاریخی، تفسیری و حدیثی، تمامی روایات درباره امیرالمومنین (ع)
به ویژه در ارتباط با واقعه غدیر خم از زبان معصوم و اقوال تاریخی را بهطور جامع جمعآوری کرده است. وی نزدیک به 50 سال قبل، زمانی که ارتباطات علمی مانند امروز نبوده و سفر به نقاط مختلف بهراحتی صورت نمیگرفت، به اقصینقاط دنیای اسلام از کشورهای عربی تا دیگر کشورهای مسلمان سفر کرد و به سراغ کتابخانههای بسیار مهم آن کشورها رفته و تمامی کتابها و منابع علمی را مطالعه و فیشبرداری کرده است. حاصل مطالعه صدها کتاب علمی و فیشبرداریهای متعدد، تألیف کتاب «الغدیر» شد.
معارف بیان کرد: این کتاب در 12 مجلد عربی نوشته شده و تاکنون 20 جلد ترجمه فارسی آن نیز به چاپ رسیده است. کتاب «الغدیر» قطعا اثباتکننده امامت علی (ع) با استناد به منابع اهل سنت است. آنچه در این کتاب مهم است، اینکه یک عالِم شیعی با استناد به منابع ادبی، تفسیری، کلامی و تاریخی اهل سنت، کتابی همچون «الغدیر» را نوشته است. این کتاب اگر دقیق خوانده شود، خواننده نسبت به ولایت امیرمومنان (ع) یقین پیدا میکند.
لینک خبر
http://ibna.ir/fa/doc/longint/249612/%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت شانزدهم:
💠 شروع بحث پیرامون انواع وحی به پیامبران:
✅ بررسی آیه 51 شوری به عنوان کلیدیترین آیه در زمینه انواع وحی
✅ بیان نکتههای تفسیری آیه 51 شوری
✅ بررسی اقسام سهگانه تکلم الهی با پیامبرانش
🆔 @ostadmaaref
roshana 016.mp3
5.8M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 16
🆔 @ostadmaaref
نظر برخی از محققّان ممتاز ایرانی دربارهٔ کتاب الغدیر:
- استاد جلالالدّين همايی: من هر قدر دربارهٔ عظمت مقام و منزلت علمی و ايمانی صاحب «الغدير» سخن بگويم، يكی از هزار حق او را ادا نكرده باشم. اين است كه با دعا و طلب مغفرت دربارهٔ آن بزرگوار، مقالهٔ خود را ختم میكنم، روانش شاد و تربتش از شمع رضای الهی پر نور باد.
- استاد مهدی محقّق: خداوند او را جزا دهد كه هم به دين و هم به علم خدمت كرد و اثری جاويدان از خود به جای گذاشت كه حاكی از كوشش و زحمت و استقصا و تتبّع و تحقيق يك دانشمند مسلمان است.
- استاد زرینکوب: بايد اميد داشت كه اين تحقيق گرانبهای مرحوم امينی در كتاب الغدير ايشان، ذريعهای تلقّی شود براي ايجاد تفاهم بين مسلمين، و نه آنگونه كه بعضی كوتهنظران میپندارند، بهانهای شود براي مزيد اختلاف و تزاحم فريقَين. در واقع مؤلّف «الغدير» نيز به همين نكته نظر داشته است و اگر در آغاز مجلّد هشتم كتاب خويش، به صراحت میگويد كه «الغدير در دنياي اسلام صفها را متّحد خواهد ساخت» حق با اوست نه با بدبينان كوتهفكر كه در حقيقت كتاب وي را چنان كه بايد، قدر ندانستهاند.
- مهدی اخوان ثالث (م.اميد): پاكمرد بزرگوار و گرانمايه: علامه امينی، ارجمندی عالیمقدار كه تمامتِ بود و نبود خويش، وقف هدف بزرگ و معنويتِ پرشكوه و درخشانی كرد كه برای همگِنان عالِم، گرامی و پُر ارج و عزّت است و سودمند.
-استاد شفيعی كدكنی: كار عظيم مؤلّف الغدير، تنها تاريخنويسی يا بازخوانیِ تاريخ نيست... در كتاب او مجموعهٔ بيكرانی از مسائل برجستهٔ فرهنگ و تمدن اسلامی همچون زنجيرهای به هم پيوسته، با نگاهی تيزبين و ذهنی هوشيار مورد تحليل و نقد علمی قرار میگيرد.
(رجوع شود به«حماسهٔ غدیر» از استاد محمدرضا حکیمی، و نیز «یادنامهٔ علّامه امینی» به کوشش استادان محمدرضا حکیمی و سیدجعفر شهیدی).
🆔 @ostadmaaref
بازتاب ضعیف روایات مهدویت در صحیح بخاری و تحلیل آن.pdf
968.2K
#مقاله
بازتاب ضعیف روایات مهدویت در صحیح بخاری و تحلیل آن
#حدیث
#مهدویت
#روایات_مهدوی
#صحیح_بخاری
#الجامع_الصغیر
مجله
#مشرق_موعود
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت هفدهم:
✅ توضیح بیشتر درباره «وحی مستقیم» به عنوان یکی از انواع وحی.
✅ بررسی نوع دوم از تکلم الهی با پیامبران: «أو مِن وَراءِ حِجابٍ»
✅ بیان مصادیقی از قرآن در تبیین چگونگی وحی از پس پرده و حجاب
🆔 @ostadmaaref
roshana 017.mp3
6.02M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 17
🆔 @ostadmaaref
نظام های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شیعه در آستانه غیبت تا پایان قرن پنجم.pdf
650K
#مقاله
نظام های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شیعه در آستانه غیبت تا پایان قرن پنجم
#عصر_غیبت
#مرجعیت_دینی
#وکالت
#نیابت
#نقابت
#راویان_فقیه
#اصحاب_اجماع
مجله
#شیعه_شناسی
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟تحلیل و بررسی افزودههای تفسیری در ترجمههای معاصر اجزاء 27 و 28 قرآن کریم🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: علی غضنفری | پدیدآور: سیدحسین سیدی مفرد
با توجه به آنکه ترجمه ی قرآن، مخالفان مشهور و زیادی داشته است، اما بر حسب نیاز و بخاطر ابلاغ پیام الهی به ملل مختلف و بر اساس قاعده ی اصولی « الضرورت تبیح المحظورات » قرآن به زبان های مختلف ترجمه شده است. سبک بیانی قرآن به گونه ای است که ارائه ی معانی و مفاهیم ژرف آن جز با افزودن عبارت های تفسیری مقدور نیست؛ و چاره ای از اعمال تغییرات دیگر وجود ندارد. از این رو با همه ی تلاشی که نویسندگان و مترجمان نموده اند، باز هم پاسخگوی خوانندگان نیست. دلیل این امر وجود آیات مجمل در قرآن کریم است. آیات مجمل آیاتی است که دلالتشان روشن نمی باشد و فهم معنای آنها نیازمند تفسیر است. با توجه به حساسیت موضوع در پیوند با کلام الهی، بررسی این افزوده ها در انتقال مفهوم آیات قرآن کریم ضروری است. اینجاست که نیاز به تحلیل و تطبیق عبارات و جملات افزوده در این ترجمه ها و سنجش میزان انطباق آنها با آراء مشهور، احساس گردید. در این زمینه، ابتدا آیاتی که مترجمان در ترجمه ی این آیات از افزوده هایی استفاده نموده بودند، استخراج شد، سپس صرفا ترجمه ی مترجمانی ذکر شده که افزوده ی موثر و کلیدی برای فهم بهتر آیه داشتند. بعد از استخراج این ترجمه ها، مراجعه به نظرات مفسران که بر اساس مفهوم آیه از حیث آیات الأحکامی و یا مباحث ادبی و لغوی و یا مباحث کلامی انتخاب می گردید، انجام شده است. از طرف نگارنده این رساله، تحلیل و بررسی انجام شده است؛ که آیا، افزوده ی ذکر شده از طرف مترجم، پشتوانه ی تفسیری دارد یا خیر؟ و آیا ذکر این افزوده برای فهم آیه ی مورد بحث، لازم بوده یا اینکه آن افزوده زائد و بدون کارایی است.این پژوهش، به بررسی افزوده های موثر هفت ترجمه ی معاصر قرآن به زبان فارسی در ترجمه اجزاء 27 و 28 ، که از میان ترجمه های دیگر انتخاب شده است؛ یعنی ترجمه های « الهی قمشه ای، خرمشاهی، صفارزاده ، فولادوند، گرمارودی، مشکینی و مکارم » ، پرداخته است و نیاز یا عدم نیاز، ضرورت یا عدم ضرورت این افزوده ها و همچنین منابع و مأخذ مورد استفاده شده از طرف مترجمان فوق الذکر در ترجمه این اجزاء ، توسط نگارنده این رساله مورد بررسی قرار گرفته است.مراجعه به آراء مشهور مفسران شیعه و سنی، و کتب معتبر روایی و لغوی مبنای این پژوهش بوده و با اظهار نظر و تحلیل نگارنده، در پایان بررسی هر آیه همراه می باشد.
#ترجمه قرآن
#افزوده های تفسیری
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/549373
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟معناشناسی و جایگاه واژه صله رحم از منظر قرآن و روایات🌟
پایاننامه . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1389 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدهفاطمه هاشمی | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: زهرا علیمرادی
در پژوهش حاضر به منظور بررسی« جایگاه صله رحم از منظر قرآن و روایات» یافته های زیر بدست آمده است:در بسیاری از آیات و ورایات به روابط حسنه بین فامیل تأکید شده است و پیوند و دوستی با خویشان در حد پرستش خداوند، بیان شده است، از این رو صله رحم و رعایت حقوق ذی القربی، جایگاهی بس عظیم و گرانقدر دارد. صله رحم در قرآن و روایات، به پیوندی والاتر از پیوند با پدر و مادر و احسان به یتیمان ذکر شده است. پس از مسأله ی توحید و دوری از شرک، رعایت اولویت در میان خویشان،به مسأله ی ارحام،و احسان و رسیدگی به ایشان سفارش شده است. در میان خویشان نیز پدر و مادر ، مقدم بر دیگران و سپس ایتام و بعد بیچارگان ذکر شده اند. ازجمله آثار صله رحم باعث آبادانی، افزایش طول عمر، برکت و برخورداری از حمایت الهی شده و قطع رحم باعث کاهش طول عمر، از دست دادن مقبولیت اجتماعی و فقر و اندوه می گردد.
#قرآن
#روایات اسلامی
#صله رحم
#معنیشناسی
#خویشاوندی
#ذیالقربی
لینکه پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/556168
🆔 @ostadmaaref
بررسی ریشه های اباحی گری درآیات وروایات باتأکید برشناخت تطبیقی ارتباط ایمان وعمل در دیدگاه های کلامی.pdf
730.2K
#مقاله
بررسی ریشه های اباحی گری درآیات وروایات باتأکید برشناخت تطبیقی ارتباط ایمان وعمل در دیدگاه های کلامی
#قرآن
#روایات
#غلات
#اباحه_گری
#واجبات_دینی
#بینش_مادی
مجله
#پژوهش_دینی
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟 بررسی علل عدم ذکر نام حضرت علی علیه السلام در قرآن🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: علی محمدی | پدیدآور: محمود خوران
با توجه به جایگاه ویژه قرآن کریم در بیان نیازهای هدایتی بشر از سویی و اهمیت به سزای امر امامت و ولایت در اسلام و خصوصاً در مذهب شیعه از دیگر سو، عدم ذکر نام ائمه خصوصاً امام علی علیه السلام – به عنوان خلیفه بلا فصل پیامبر اکرم- در قرآن کریم می تواند برای بسیاری سوءال بر انگیز بوده و بعضاً دستاویز اغراض تبلیغاتی مخالفان شیعه واقع شود. در این تحقیق به منظور یافتن و بررسی علل عدم ذکر نام حضرت در قرآن، ، مقدمتاً چند علت سلبی ذکر شده است . پس از آن در فصل اول از منظر سبک ویژه قرآن در ارائه مطالب و روش فهم آن، به بررسی سه ویژگی بیان کلی، بسط از درون و بسط از برون پرداخته و علت اکتفا به معرفی واجدان امر ولایت باخصوصیات و عدم تصریح به مصداق آن، معلوم گشته و از مساله شبهه زدایی شده است. در فصل دوم، از منظر سنت عام و قطعی آزمون الهی به عنوان ترجیحی ضروری، وقایع سیاسی اجتماعی مقارن رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله بررسی شده و با تحلیل عملکرد و انگیزه گروههای دخیل در آزمون خلافت، نقش بی بدیل عدم ذکر صریح مصداق امر خلافت نخستین در شکل گیری آزمون الهی مشخص شده و از سوی دیگر با بررسی احتمالات ممکنه در صورت ذکر نام، ضرورت عدم ذکر نام، برای احتراز از خطرات جدی و قابل ملاحظه، تایید شده است. در فصل آخر نیز به بررسی نظرات مخالف و شبهات سه گروه اخباریون (شیعه)، اهل تسنن و مستشرقان، در این قضیه پرداخته شده، اشکالات پاسخ داده شده و شبهات رد شده است.
#علیبن ابیطالب (ع) ، امام اول
#قرآن
#خلافت
#ولایت
#آیات قرآنی
#تحریف
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/557054
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟تبیین آسیبها و انحرافات اجتماعی از منظر قرآن ( عوامل ، پیامدها و راهکارها )🌟
پایاننامه . دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده الهیات . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) - دانشکده الهیات . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحمدمهدی ابوترابی | پدیدآور: سحر آبفر
جامعه ی انسانی سال ها قبل از پیدایش ما وجود داشته است و البته پس از ما نیز باقی خواهد ماند . جامعه به وسیله ی خود انسان ها و در جهت رفع پاره ای از نیازها و بدست آوردن منافع و البته آسایش و آرامش به وجود آمده است . در هر جامعه ای دسته ایی از هنجارها و باید ها و نباید ها جریان دارد که همه ی افراد موظف به انجام آنها هستند و در این میان بیشتر مردم این هنجارها را رعایت می کنند و به ارزش های موجود در جامعه عمل می کنند . اما اگر خوب دقت کنیم در می یابیم که گروهی نیز هستند که در پی تخلف از این هنجار ها هستند و در خلاف جهت آب شنا می کنند . قرآن کریم نیز بارها از اجتماع انسان ها سخن به میان آورده است و به آسیب شناسی اجتماعی جوامع انسانی پرداخته و راه های فلاح و سعادت را برای انسان بیان نموده است . قرآن کریم ، با نگاه به شخصیت انسانی و عوامل موثر در ایجاد شخصیت ، به نحوه ی اجتماعی شدن انسان می پردازد تا از این طریق عوامل اصلی و سازنده ی انحراف در فرد را تشخیص داده و راهکارهایی بنیادین برای از بین بردن و مقابله با آنها ارائه دهد . در واقع قرآن کریم ناهنجاری ها و ضد ارزش ها را از یک سو و ارزش ها و فضایل را از سوی دیگر تشریح فرموده است ، تا از این طریق انسان خودش برای خودش تصمیم بگیرد که از اهل سعادت باشد و یا از اهل شقاوت . این نوشتار کوشش در جهت تبیین انحرافات اجتماعی عصر حاضر با مطالعه آیات قرآن است . نگارنده در پی تطبیق آیه های قرآن با آسیب های جوامع بشری است ، تا بتواند راهکارهایی قرآنی که مناسب و کارآمد هستند را مطرح کند .
#سعادت
#انسان
#شخصیت
#قرآن
#آیات قرآنی
#انحراف اجتماعی
#آسیب اجتماعی
#جامعه
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/557375
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی مبانی تناسب آیات در سورهها🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: عبدالهادی فقهیزاده | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: محمد برزگر
برای فهم جامع سوره های قرآن، به مانند هر کلام منسجم دیگر باید اجزاء آن(آیات) را شناخت و ارتباط و انسجام بین این اجزاء را درک کرد. فهم آیات سوره ها امری مرسوم است و در علم تفسیر تا حد زیادی به آن پرداخته شده است. اما برای ورود صحیح به بحث ارتباط و انسجام آیات درون سوره ها چه باید کرد؟ بنا به دیدگاه این تحقیق پاسخ صحیح به 3 سوال کلیدی، مبانی محکمی برای ورود به بحث تناسب آیات در سوره ها و فهم جامع سوره ها خواهد بود. این سوالها و پاسخ آن به شرح ذیل است: 1. نظم آیات در سوره ها بشری است یا الهی؟ چینش آیات در سوره ها به دست تدبیر الهی صورت گرفته است.(مبنای اول) 2. آیا چیدن آیاتی خاص با ترتیبی ویژه درون هر سوره از سوره های قرآن حکمتی دارد؟ سوره های قرآن یک کلام منسجم است و همه آیات آن، در ارتباطی لایه لایه و هماهنگ با یکدیگر مستمع را به سوی غرض الهی از بیان سوره، رهنمون می کنند.(مبنای دوم) 3. نظم در قرآن به خصوص نظم آیات درون سورهها از چه سنخی است؟ نظم در قرآن از نوع نظم هدایتی است.(مبنای سوم)
#آیات قرآنی
#اعجاز قرآن
#تناسب
#هماهنگی
#سورهها
#نظم
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/562491
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟قیام حسینی و انتظار مهدوی🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: فاطمهسادات آقابراری
قیام امام حسین (ع) در طول تاریخ، اسوه و الگوی تمام قیام ها و فریادهای حق طلبانه و عدالت خواهانه بودن است. این قیام، تبلور حس خداپرستی، خداخواهی و پیاده کردن اوامر و تکالیف الهی و مبارزه با منکرات می باشد. هر چند در این راه امام حسین (ع) مأموریت یافته بود و برای رسالت خویش آماده سفر شد ولی حضور یاران خاص و خانواده اش قیام ایشان را جاودانه تر کرد. قیام حضرت مهدی (عج) جلوه ی دیگری از قیام امام حسین (ع) است و با همان انگیزه و اهداف می باشد. در همین راستا منتظران واقعی امام زمان (عج) باید با بررسی ابعاد قیام امام حسین (ع) و الگوپذیری از راه و روش یارا و خانواده ی امام (ع)، زمینه ی ظهور منجی موعود را مهیا سازند و در راه این رسالت بزرگ ائمه اطهار (ع) ثمر بخش باشند. منتظران با شناخت و معرفت امام از طریق پیراستگی از بدی ها و یا آراستگی به خوبی ها، پیوند با مقام ولایت، کسب آمادگی برای ظهور حجت حق، ارتباط با فقها و مراجع تقلید، دعا برای تعجیل فرج، بزرگداشت یاد امام و غیره، می کوشند تا نقش سعادت آفرین انتظار را همراه با پایداری و شکیبایی بارز کنند.
#انتظار منجی
#قیام عاشورا
#قیام
#عدل
#منجی موعود
#مهدویت
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/567113
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟روششناسی مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه🌟
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث . 1391 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: عبدالهادی فقهیزاده | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: فهیمه طاوسی
وقتی امام علی (علیه السلام) زمام حکومت و هدایت امت را به عهده گرفتند، پیوسته بر اعمال و رفتار کارگزاران نظارت میکردند و چنین نبود که بعد از بهدست گرفتن امور، مورد مواخذه و باز خواست قرار نگیرند. چنانچه خطا یا کوتاهی و کاستی از طرف کارگزاران مشاهده میشد یا به اطلاع امام علی (علیه السلام) میرسید؛ آنان را مورد توبیخ و سرزنش قرار میدادند؛ چنانکه از اشخاصی که وظائفشان را به درستی انجام میدادند و در گفتار و کردار خود همواره بر اساس حق و حقیقت، قدم بر میداشتند، ستایش و قدردانی میکردند و آنها را به عنوان الگو به همگان معرفی مینمودند. با این همه، افراد مورد مدح یا مذمت امام علی (علیه السلام) همواره از کارگزاران نبودند؛ بلکه گاهی شخص مذمت شده جزء مخالفان و معاندان به شمار میرفت، یا جزء یاوران و دوست داران شمرده میشد، گاهی مخاطب سخن، گروهی خاص از افراد بودند یا افرادی که در سالهای قبل می زیستند به عنوان عبرت گیری افراد، معرفی میشد. با مطالعه نهج البلاغه موارد بسیار زیادی از مدح و ذم، توسط امام علی (علیه السلام) دیده میشود که با بررسی و دسته بندی آن ها، میتوان روشهای متنوعی را شناخت. از این رو در این پایان نامه به روش شناسی مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه میپردازیم و از مباحثی نظیر: مبانی مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه سخن گفته شدهاست؛ مبانیائی همچون: اعتقاد به تربیت پذیری انسان یا اعتقاد به کارائی امر به معروف و نهی از منکر در تنبه آفرینی. پس از آن در فصلی دیگر درباره عوامل و شاخصههای موثر در مدح و مذمت شخصیتها در نهج البلاغه، سخن رفتهاست. برخی از این عوامل موثر در مدح اشخاص عبارتند از: زهد و ساده زیستی، شجاعت، امانتداری، لیاقت و شایستگی. مهمترین عوامل اثر گذار در مذمت اشخاص نیز عبارتند از: گمراهی ، دنیا طلبی، خیانت، و ستم. آنگاه در فصلی دیگر درباره روشهائی که امام علی (علیه السلام) در ستایش یا نکوهش افراد، استفاده میکردند سخن گفتهایم؛ روشهائی همچون: استفاده از فنون بلاغت، دعا و طلب آمرزش از خداوند، در مدح اشخاص بکار میروند و استفهام، مجادله احسن، تهدید، تحقیر، ضرب المثل، نفرین، در مذمت اشخاص، استفاده میشوند. نگاهی به پیامدها و دستاوردهای مدح و مذمت اشخاص در نهج البلاغه نیز به عنوان آخرین فصل از فصول این پایان نامه، مورد بررسی قرار گرفتهاست، و در ضمن آن به نتایجی از قبیل: تنبه آفرینی، ترویج اعتدال و میانهروی، اشاره شدهاست.
نهجالبلاغه
روششناسی(فلسفی)
سرزنش
علیبن ابیطالب (ع) ، امام اول
مدحیات
مذمتکردن
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/578955
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت هجدهم:
💠 ادامه بررسی آیه 51 شوری در باب اقسام وحی:
✅ بیان نمونههایی از وحی به وسیله رؤیا بر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و ذکر آیات وارده در این موضوع
✅ نوع سوم وحی: نزول به وسیله فرشته وحی
✅ ذکر آیات مربوط به جبرئیل (علیه السلام) و توصیف خصوصیات او که در قرآن آمده است.
🆔 @ostadmaaref
roshana 018.mp3
7.79M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 18
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی تعدد طرق کتب اصحاب ائمه (علیهم السلام)، با تأکید بر تألیفات مربوط به امامت🌟
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث . 1391 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدعلیرضا حسینی | پدیدآور: محمدمهدی کامیابی
از آنجا که حدیث شیعه از ابتدا با فرهنگ مکتوب همراه بوده است، روایاتی که امروزه به دست ما رسیده، ریشه در مکتوبات اولیهای دارد که اصحاب ائمه (علیهمالسلام) از فرمایشات ایشان مینگاشتند. این تألیفات در طی سالها، دست به دست منتقل شده تا به صاحبان کتب اربعه و محدّثین پس از آنها رسیده است. لذا کتب اصحاب ائمه (علیهمالسلام)، منبع اصلی حدیث شیعه است. امّا در این باره نظریهای وجود دارد، مبنی بر اینکه مؤلَّفات مذکور، بهجهت تقیّه و فشارهای حکومتی، با طریق واحد به طبقات بعدی و صاحبان کتب اربعه منتقل شده است و در آن شرایط، رسیدن روایات به مرز تواتر یا نزدیک به آن ممکن نیست. این مطلب، روایات شیعه را به کُنجِ انفراد برده و بهطور طبیعی از اعتبار احادیث شیعه میکاهد. همچنین عدّهای بهطور خاص، اصالت برخی روایات مربوط به امامت، را زیر سؤال برده و میپندارند که این احادیث در میراث نخستین حدیث شیعه ـ که همان کتب اصحاب ائمه اند ـ جای نداشته است. در این پژوهش با مراجعه به کتب فهرست اصلی شیعه، یعنی فهرستهای نجاشی و شیخطوسی، تعدّد طرق و شهرت کتب اصحاب ائمه (علیهمالسلام)، خصوصاً در حوزه تألیفات امامت بررسی گشته و با قرائن روشنی، تعدد طرق حدّاکثری کتب اصحاب در طبقات بعد استنتاج شده است. بهطوریکه نجاشی، درباره بیش از 250 اثر، با عبارات بسیار صریحی مثل: «روى عنه هذا الکتاب جماعات من أصحابنا»، «یرویه عنه عدّة من اصحابنا»، «یرویه عنه جماعات من الناس»، «روى هذا الکتاب خَلقٌ من أصحابنا» و ... به تعدّد و بلکه کثرت طرق آنها اشاره کرده است. به علاوه، با اینکه نجاشی به جهت اختصار فهرستش، قصد آنرا نداشته که بیش از یک طریق برای کتب ذکر کند، در بسیاری از موارد، چند طریق را معرّفی میکند و طرفه آنکه در مواضعی که نجاشی برای برخی کتب صرفاً یک طریق بیان کرده، شیخطوسی برای همان کتب، طرق متفاوتی را ذکر کرده است، یا بالعکس. پس از تطبیق طرق دسترسی نجاشی و طوسی به کتب اصحاب و بررسی نمونهی آماری از آنها، نتیجتاً تعدد طرق بیش از 50% کتب اصحاب ائمه، مشخص گشت. البته این به معنای طریق واحد برای کتب باقیمانده نیست، بلکه باید گفت، طرق متعدّد بیش از نیمی از کتب اصحاب، امروزه برای ما شناختهشده است و برای دیگر تألیفات نیز امکان تعدّد طریق وجود دارد. زیرا همچنانکه گذشت، در بسیاری از موارد به دلایل مختلفی از قبیل اختصار فهرست نجاشی و ... از بیان طرق چندگانهی کتب، بهدست ما نرسیده است. همچنین در فصلی مستقل با شناسایی تألیفات مربوط به امامت، مشخّص گشت که این کتب نیز از این قاعده مستثنا نبوده و اکثر آنها، همسنگ تألیفات حوزههای دیگر مثل فقه و ...، از تعدّد طرق برخوردارند؛ لذا میراث حدیثی امامت نیز، وامدار اصالت کلّی حدیث شیعه است و مانند دیگر موضوعات حدیثی شیعه مُتقن و مستحکم است.
#اصحاب ائمه
#نقد کتاب
#امامت
#متون احادیث
#احادیث شیعه
#سبکشناسی
#کثرت نوعی
#طوسی، محمدبن حسن
#نجاشی، احمدبنعلی
علم رجال (حدیث) #
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/604044
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟 مقام شناسی امامت در روایات تأویلی شیعه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: هادی قندهاری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: احسان خامنوی خیابانی
امامت یکی از اصول اعتقادی شیعیان و از ارکان دین می باشد. قرآن کریم منبع مناسبی برای شناخت مقام امام بوده و ائمه اطهار(ع) در موارد بسیاری با استفاده از آیات قرآن به اثبات کمالات خویش پرداخته اند. در روایات تأویلی، آیات فراوانى بر مقامات ایشان تطبیق شده است .غالب فرازهایی از قرآن که بر اساس روایات تأویلی به مقام امام اشاره دارد حاوی کلماتی می باشند که با مفهوم هدایت ارتباط مستقیم دارند. هدایتی که منصب امام است راهنمائی محض نبوده و به معنای هدایت و ایصال به مطلوب به صورت ایصال تکوینی است. قرآن بر طریقیت امام در سیر و سلوک به سوی معبود تأکید داشته و صراط در اغلب آیات به ائمه و امیرالمومنین(ع) تعبیر شده است . امامت و ولایت، همان صراط مستقیمی است که خداوند برای بندگی خود گشوده است. سرنوشت انسان و خوشبختی یا بدبختی ابدی هرکس در گرو ارتباط با امامش می باشد که نشانگر اهمیت و تأثیر بىبدیل پیشوایان در زندگى و سرنوشت انسان در سراى جاودان آخرت مىباشد.
#شان انسانی
#امامت
#تأویل
#قرآن
#اصول دین
#شیعیان
#ولایت
#حدیث
#هدایت
#سرنوشت
#روایات تفسیری
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/659718
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی نظام پاداش و کیفر الهی در آیات قرآن کریم🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1391 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: نفیسه ابراهیمی
از آنجایی که انسان ذاتاَ همواره در فكر جلب لذّت و نعمت است و در انديشهی دفع الم و نقمت؛ وقتي به پاداش و کیفر الهي ايمان میآورد و به این باور میرسد که پاداش و کیفر الهی در تمام مراحل زندگی و پس از دنیا و به طور اتمّ و اکمل در آخرت وجود دارد، دیگر ممکن نیست بیتفاوت از كنار این مسائل بگذرد. زیرا که همان غرايز و نيروهايي كه آدمي را در مورد جلب منافع و دفع مضار دنيوي به فعاليت واميدارد، در زمينهی نعمت و نقمت آخرت نيز همان نيروها منشأ فعاليتاند. در این تحقیق سعی شده به سؤالها يا شبهاتي كه در ذهن بسياري از افراد در خصوص زمان، مكان، كيفيت و نوع پاداش و كيفر الهي مطرح است، پاسخي كه مبتني بر آيات قرآن كريم و روايات ائمه معصومين عليهم السلام باشد، داده شود و با نگاه قانونمند به مسئله پاداش و كيفر الهي و كشف نظام مطرح شده در قرآن كريم در اين زمينه به بررسی این مسئله پرداخته شده است. در این راه، نظام پاداش و کیفر الهی در دنیا به صورت همه جانبه و نظام پاداش و کیفر پس از دنیا مرحله به مرحله بررسی شده است. از آنجا که خدای رحمان به اقتضای حکمت و عدالتش انسان و جهان را بیهوده نیافریده و مؤمنان و ظالمان با هم برابر نیستند، پس پاداش و كيفر الهي هم در دنيا و هم پس از دنیا و در آخرت در جریان است و پاداش و کیفر در دنیا هم شامل امتها و هم شامل فرد فرد انسانهاست و از آنجا که جهان آخرت دو جنبهی روحانی و جسمانی دارد، پاداش و کیفر در جهان آخرت هم هر دو جنبه رادر بردارد، ولی در این نظام، رحمت الهی بر غضب او غلبه دارد و شفاعت نیز شامل حال افرادی که شایستگی آن را دارند، میشود.
#کیفر
#اسلام
#معاد
#دنیا
#مرگ
#پاداش الهی
#برزخ
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/659979
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟امام جواد (ع) و نشر حدیث شیعه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1386 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: مرضیه اسدی خوانساری
عصر امام محمّدبن علی الجواد(ع) بخشی از دوران شکلگیری فقه و حدیث شیعه است؛ لذا پژوهش حاضر در پی آن بوده است تا نقش و جایگاه امام را در نشر حدیث شیعه تا حد امکان آشکار نماید. بدین منظور مطالعهای در زندگی، و اقدامات امام در امر پرورش راویان و برگزاری جلسات مناظره و احتجاج و نظام وکلا و... انجام گرفت و نتایج زیر حاصل شد:بشارت ولادت امام جواد(ع) را پدر بزرگوارش به عنوان مولودی پرخیر و برکت به شیعیان داده است. امامت ایشان در خردسالی، از بزرگترین اتفاقاتی بود که اسباب تحیّر شیعیان را فراهم نمود. اما ایشان از همان آغاز با شرکت در جلسات مناظره و احتجاجات با علما به دفاع از خویش و تثبیت جایگاه امامت اقدام نمود. نقش امام جواد در حدیث شیعه را باید در کارنامه روایت ایشان جستوجو نمود، تألیفات بسیار راویان ایشان، یکی از اساسیترین تأثیرات را در نشر فقه و حدیث شیعه و غنی ساختن دین و فرهنگ اسلامی داشته است، بهطوری که حجم وسیعی از اهداف امام از طریق این دانشمندان محقّق شده است. امام جواد(ع) با وجود کوتاهی دوران عمر و امامت خویش همواره با سیاستی روشن و صریح به مبارزه با بدعتها و انحرافات اعتقادی فرق مختلف کلامی پرداخته و با تقویت حوزههای درسی و نظام وکالت با شیعیان اقصی نقاط مملکت اسلامی ارتباط برقرار نمود و به وسیله مکاتبه و پاسخ به سوالات مختلف ایشان به اداره امور شیعه اقدام نمود و در حد توان و امکان دایره فقه و حدیث شیعه را خصوصاً در مسائل اعتقادی و فقهی گسترده گردانید. هرچند که احادیث بجاماانده از این امام بزرگوار از نظر کمیّت از درصد بالایی برخوردار نیست، اما یادآور استحکام و قوت کلام صادقین(ع) میباشد.
#محمدبن علی (ع)، امام پنجم
#احادیث شیعه
#احتجاج
#امامت
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/664751
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟آسیب شناسی فهم نهج البلاغه با تاکید بر تقطیع واختصار در 40 خطبه اوّل🌟
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: مجید معارف | پدیدآور: زهرا ایمانی خوشخو
یکی از کتاب های حدیثی که رد پای تقطیع و اختصار در آن به چشم می خورد کتاب شریف نهج البلاغه است که با انگیزه ای متفاوت از سایر منابع حدیثی تقطیع در آن واقع شده است ، مطالعه پیدایش نهج البلاغه نشان می دهد که مهم ترین دلیل سید رضی رحمه الله علیه در تقطیع خطبه ها و نامه ها و حکمت ها ، انتخاب مواضع بلیغ سخنان امام علی علیه السلام بوده است که این انگیزه اصلی تقطیع را نشان می دهد. ممکن است علاوه بر آن بتوان از اختصار نگارش برخی از خطبه ها ، نامه ها ، حکمت ها به عنوان دلیل دیگر تقطیع نیز یاد نمود، اکثر تقطیع های واقع شده در نهج البلاغه به ویژه در قسمت خطبه ها و نامه ها ، مربوط به سبب صدور آن ها می باشد امّا در قسمت حکمت ها ، تقطیع بر پایه مشهور بودن حکمت علوی در بین مردم رخ داده است. برخی از تقطیع های یاد شده که به حوزه حذف سبب صدور خطبه ها ارتباط دارد تا اندازه ای مخلّ به فهم مقاصد آ ن ها شده است امّا در اکثر موارد تقطیع شده مطالب نهج البلاغه به وضوح ، قابل درک است و تقطیع آسیبی به فهم آن ها وارد نساخته است. در هر حال با مراجعه به مصادر نهج البلاغه و پیدا کردن صورت های کامل تر از خطبه ها ، نامه ها ، حکمت ها می توان به مواضع حذف شده دسترسی پیدا کرد و مطالب نهج البلاغه را با شفافیت معنایی قابل قبول ، مورد استفاده قرار داد.
#نهجالبلاغه
#علیبن ابیطالب (ع) ، امام اول
#اختصار
#روایت
#خطبه
#مفهوم
#حدیث
#تقطیع
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/670670
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی شفاعت ازدیدگاه قرآن باتوجه به مقایسه آراء تفسیری مذاهب اسلامی🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: حبیبالله محمدزاده
در بحث شفاعت، باید گفت یکی از واژههایی که زبانزد عام و خاص است وحتی ورد زبان غالب مردم جهان از ملت های مختلف و مذاهب و ادیان گوناگون با اشکال مختلف و گوناگونی است، واژه شفاعت، شفیع و شافع است ، مخصوصاً عقیده به شفاعت به اندازهای در میان مسلمانان خصوصاً شیعه رسوخ کرده که هر کجا برویم و از هر کسی بپرسیم این عقیده را از عقاید مسلم خویش به حساب میآورد. در این پایان نامه سعی شده است که بحث شفاعت به طور جامع بیان گردد، لذا ابتدا به مباحث لغوی شفاعت و محورهای وابسته به آن پرداخته و این که شفاعت از منظر گذشتگان و آیات و روایات قرآن کریم چگونه بیان شده است وهمچنین بحث در مورد این که آیات مربوط به شفاعت کدامند؟ و چه ارتباطی با آن دسته آیات دارند که مسأله شفاعت را نفی میکنند، بیان و تشریح فضای آیات مربوط به شفاعت، شرایط تأثیر شفاعت و شرایط شفاعت شونده و شفاعت کننده و بیان این که شفاعتکنندگان چه مواردی هستند؟ در این پایان نامه، مورد بحث، بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
#شفاعت
#قرآن
#آیات
#حدیث
#تفسیر
#اسلام
#دین
#معتزله
#وهابیه
لینک پایان نامه: http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/673737
🆔 @ostadmaaref