بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
💠#تفسیر_قرآن_کریم_اُستاد_نظامی_همدانی
8️⃣
🗓🖊اهدناالصراط المستقیم:به صراط مستقیم هدایتمان کن.
💢معنی مفردات آیه:
🛑 ۱)هدایت:یعنی راهنمایی_نشان دادن راه _ دلالت کردن به راه،چه هادیراه را نشان بدهد، چه به راه برساند.
🛑۲)صراط: راه اصلی_شاه راه،بنابر این هر راهی صراط نیست.
در آیات و روایات صراط جمع بسته نشده ،صراطتعدّدندارد.
چرا دراین آیه کریمه صراط بکار رفته وطُرُق و سبیل استفاده نشده؟
زیرا:♦️۱) طَرَقَ به معنایکوبیدن است، مطروق یعنی راهی که پیموده شده، وبا قدمهای رونده کوبیده شده باشد، درحالیکه در این آیه کریمه موحد طلب کننده است اگر طریقاستعمال می شدمعنای طلب را نمی داد ، بلکه معنای راهی را می دادکه حاصل شده باشد.
♦️۲)سبیل راههایفرعی راگویند، جمع سبیل،سُبُل می باشد:"ولا تَتَّبع السُبُل" اما صراط، شاه راهی است که راههای فرعی از آن منشعب شده است.
💢مستقیم:نزدیک ترین است وبدون تردید رساننده ی به مقصد است.
💢ارتباط آیه کریمه با آیات قبل:
در آیات قبل شخص موحد به این معارف عالیه نائل آمد؛
۱) ابتدائا حصول معرفت به ذات الهی
۲)معرفت به صفات الهی
۳)معرفت به افعال الهی
۴)معرفت به توحید عبادی
نتیجه اینمعارف این می شود که این موحدِعابدِ عارفِ مستعین ،هدایت را طلب کند واز جانب خدای تعالی هم مشمول این هدایت شود.
💢هدایت دونوع است:
♦️۱)هدایت تکوینی:هدایت عامّه یرحمانیّه الهی بر عمومموجودات عالم است."الَّذیاَعطی کُلَّ شیء خَلقَهُ ثمَّ هَدی"
مثل ضربان قلب،جریان خون،عاطفه یمادری و..
♦️هدایت تشریعی: هدایت خاصّه ی رحیمیّه ی تشریعیّه است کهمختصمکلّفین است اعم ازانسان ،جن،و شاید ملائکه .
یعنی انسان اختیاراً با پذیرفتن دعوت انبیاءبه طرف آن کمال مقدّر شده ی خود حرکت کند.
💢شخصمومن در آیه کریمه" اهدنا الصراط المستقیم " با زبان معرفت وقال ،هدایت تشریعیه را طلب میکند.
💢انسانها در رابطه با هدایت الهی چند دسته اند:
♦️۱) دسته ایی از انسانها"هادی"(هدایت کننده)هستند بالذات ، معصومین(ع) بالذات هادی هستند
♦️۲) گروهی ازانسانها هم مُستَهدِی هستند(طالب هدایت)و هم مُهتدِی(هدایت پذیر)
♦️گروهی دیگربالفطره مُستَهدِی هستند ولی به جهت جهل وتعصب مُهتدِی نمی شوند.
💢موحدی که می گوید اهدنا الصراط المستقیم به زبان فطرت وعقل اِستهدی می کند و این استهدای اواستهدای کامل است و موفق به اِهتدیَ هم می شود.
💢صراط:منظور از صراط ، در اقوال مختلفقرآن کریم،ائمه ی اطهار خصوصا امیر المومنین علیهم السلام هستند،زیرا قرآن منبع علم است وائمهعلیهم السلام منبعتربیت هستند.
💢همه موجودات عالم بصورت تکوین وجبراً از خدای متعال طلب هدایت می کنند،وبا توجه به اینکه انسان با موجودات دیگر پیوندی ناگسستنی دارد با اختیار و آزادی اراده و با هماهنگ موجودات عالم صراط خود را می شناسد و طلب هدایت تشریعی می کند.
💢خدای تعالی بالاستقلال هادی است و هدایت منحصر به ذات اقدس اوست اما غیر خدای تعالی،پیامبر و ائمه و علما هادی به تصویب هستند هادی به مظهریت و تجلی هستند. یعنی همان اسم مبارک هادی که مختص خدای تعالی است در غیر خدا تجلی می کند و این بزرگواران به این معنی هادی هستند.
الحمدلله رب العالمین
فهرست👈#تفسیر_بخش_هشتم
@ostadnezami
#تسلیت
السلام ای دختر شاه نجف
السلام ای صابر صحرای طف
السلام ای چادر زهرا به سر
السلام ای نور خورشید و قمر
السلام ای مقتدای عالمین
السلام ای خواهر خوب حسین.ع.
#السلام_علیک_یا_زینب_کبری_س
#آجرک_الله_یاصاحب_الزمان_عج
@ostadnezami
●■●■●■●■●■●■●■●■●■●■
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹حضرت آیت الله امام #خامنه ای(حفظه الله)
🌸گاهی در بن بست ها خداوند راهی باز میکند کہ هیچ اندیشه بشرے فڪرش بہ آن نمی رسد.
رَهبَرَم سَیِّد عَلی
🇮🇷 @ostadnezami
بِسم الله الرَّحمن الرَّحیم
💠#تفسیر_قرآن_کریم_اُستاد_نظامی_همدانی
9️⃣
💢یک نکته از جلسه ی قبل:
♦️❓سوال :پیامبروامام که هادی بالفعل هستند وانسان مومن که مهتدی بالفعل است هدایت خدای تعالی را پذیرفته اند،این طلب هدایت آنها در آیه "اِهدِنَا الصِّراطَ المُستقیم "چه معنا یی دارد؟
👈جواب:1️⃣ انسان با تکرار آیه کریمه ی" اِهدِنا الصِّراطَ المُستقیم"مرحله ی کاملتر هدایت را طلب میکند.
2️⃣ پیامبر وامام وانسان مومن میدانند که ذاتاً فاقد هرکمالی هستند،واین فقر ذاتی هر لحظه برای انسان هست ،به همین جهت در این آیه شریفه از خدای تعالی تقاضا دارد که اگر تا الان هدایت را نصیب من فرمودی از این به بعدهم من محتاج هدایت تو هستم و هدایت رانصیب من کن .
💢آیه شریفه "ربَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا بَعدَاِذهَدَیتَنا" "پروردگارا بعد از اینکه ما را هدایت کردی دلهای ما را از حق به باطل متمایل نکن" مویِّد مطلبی است کهدرنکته قبل در خصوص آیه "اِهدنَا الصِراطَ المُستَقیم" بیان کردیم که مومنِ مهتدی از خدای متعال در خواست می کند که آن هدایتی را که شامل حال ما کردی آن هدایت را ادامه بده ،البته در آیه اول به صورت جمله ی منفی ازخدایتعالی تقاضای ادامه ی هدایت را میکند در آیه دوم به صورت جمله مثبت این تقاضا را دارد.
💢صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهم: راه کسانی که به آنها نعمت بخشیدی.
♦️ارتباط آیه با آیه ی قبل: این آیه کریمه از نظر ترکیب نحوی بَدَل از آیه ی قبل است.وصراط درآیه دوم غیر از آن صراطی که در آیه قبل بیان شدنیست. آنجا گفت :"اهدنا الصراط المستقیم:،حالا آن صراط کدام است؟صراط الذین انعمت علیهم بَدَل از آیه قبل است یعنی راه کسانی که به آنان نعمت بخشیدی.
♦️❓ شخص عابدوقتی میگوید" اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقیم "علی القاعده دیگر نیاز به آیه بعدپیدا نمی شود ونیاز به توضیح نیست یعنی آن راهمستقیم باتمام خصوصیاتش.چرا در آیه بعد راه مستقیم را توضیح می دهد؟
👈جواب:آیه کریمه " صراط الذین انعمت علیهم" تعلیمی است ازجانب خدای تعالی بهبنده، که بنده با خدای تعالی حرف بزند ،درد دل کند،چون جمله ،جمله یمناجات است،یعنی بنده یاد بگیرد درحاجت هایش جزییات را هم از خدای تعالی تقاضا کند.
♦️❓در حدیث وارد شده که الصراط صراطان،صراط دوتاست: یکی امام که طاعتش بر مردم واجب است و دیگری پلی که برجهنم کشیده شده وانسان باید از آن عبور کند ،یعنیچه؟
👈جواب: راه یکیاست ولی نشئه دوتاست و عالم دوتاست ، امامی که اطاعاتش واجبه در نشئه ی دنیاست وآن پلی که بر روی جهنم برای عبورکشیده شده در نشئه ی آخرت است در امتداد همان راهی که دردنیاوجود دارد. پس هر دو راه یکی است در امتدادهم ازدنیا تا آخرت.
💢منظور از انعام شدگان :۱) ملائکه ۲)انعام شدگان همه اُمت هایتوحیدی قبل از اسلام که راهشان مستقیم بوده.لذا فرمود:" وَمَن یُطِعِ الله والرسول فَاولئکَ مَعَ الَّذین اَنعَم اللهُ علَیهم مِنَ النَبیین والصِّدیقین والشُّهداءوالصّالحین و حَسُنَ اولئک رفیقا ً(۶۹نساء)
کسانی که از خدا و پیامبر خدا اطاعت کنند(هرپیامبری در هرزمانی)پس آنان در زمره ی کسانی هستند که خداوندبرآنان انعام کرده است ازپیامبران، و صدیقان وشهیدان وصالحین، و آنان نیکو رفیقانیهستند.
البته هرکدام از انعام شدگان مرتبه ی خاص خود را دارندولی همه مورد انعام الهی هستند.
💢"غیر المغضوب عَلیهِم" :نه راه کسانی کهگرفتارغضبتوشدند.
♦️❓مگر ممکن است خدای تعالی انسانی رابه راه غضب شدگان هدایت کند که مومن عابد دراین آیه شریفه تقاضامیکند که خدایا ما را به راه آنان هدایت نکن؟
👈 جواب:هدایتِ به آن راه به معنی اضلال است و این اضلال یعنی گمراه کردن.
اضلالِ به مغضوبعلیهم و ضالّین ،غیر از هدایتِ به صراط مستقیم است.
هدایت به صراطمستقیم این است که خدایتعالی مقدمات را آماده میکند و اگر این آدم لیاقت خوبی به دست آورد هدایتهای خوبی هم شامل حالش می شود.
اما گمراه کردن از جانب خدای تعالی چگونه انجاممی شود؟
وقتی شخص بالفطره مستهدی(طالب هدایت) بود اما عملا مستهدی نشدودرلجاجت و عناد خودش پافشاری کرد دیگر خدای تعالی آن مقدمات هدایت را برای اوبرمی دارد ودر این صورت انسان به راه مغضوب علیهم هدایت می شود(گمراه می شود).
💢همانطور کهگفتیم صراط مستقیم تعدّد ندارد ویکی بیشتر نیست.
صراط غیر مستقیم (گمراهی)هم یکی است وبیشترنیست .یعنی راه "مغضوب علیهم" همان راه "ضالّین "است اما آنهایی که" مغضوب علیهم" هستند از نظر عقیده چون کافرند مورد غضبند وآنهایی که" ضالّین "هستند از نظر عمل و اخلاق ضالّ و متحیر وسرگردانند.
الحمدالله رب العالمین
فهرست 👈#تفسیر_بخش_ نهم
@ostadnezami
°|♥️
°| #شهدا_طبیب_دلهاےبیمارند
…هواےآلوده ے
شهر دل ها رابہ نفس انداختہ
طبیب دلٺ ڪہ شهــدا باشند
هواےدلٺ هم آسمانے مےشود
#جهت_شادی_ارواح_طیبه_شهدا_و_امام_شهدا_صلوات
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨📹 نماهنگ ویژه «مهدی، احمد، بهشت...»
روایت منتشرنشده حضرت آیتالله خامنهای از ساعات قبل از شهادت شهید باکری و مکالمه بیسیم او با شهید کاظمی
🔻به همراه انتشار صوت آخرین مکالمه بیسیم شهید باکری و شهید کاظمی پس از ۳۵ سال
انتشار به مناسبت ایام سالگرد شهادت شهید آقامهدی باکری
#جهت_شادی_ارواح_طیبه_شهدا_و_امام_شهدا_صلوات
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@ostadnezami
هدایت شده از سلام
لزوم حفظ جسم و جان .m4a
4M
💢《لزوم حفظ جسم و جان در مقابله با ویروسکرونا》
🎤اُستاد_نظامی_همدانی
#درس_اُستاد
@ostadnezami
╭━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮
#حدیث_نور
✨ امام صادق (ع) فرمودند:
هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن روز منتظر فرج {قائم آل محمد ص} هستیم؛ چرا که نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.✨
@ostadnezami
╰━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯