eitaa logo
در محضر استاد نظامی همدانی
135 دنبال‌کننده
438 عکس
57 ویدیو
96 فایل
(بسم الله الرحمن الرحیم) پایگاه تنظیم و نشر آثار دانشمند فرهیخته حجة‌الاسلام و المسلمین علی‌نظامی‌ همدانی (مد ظله العالی) ارائه‌ی👈تفسیر قرآن‌کریم و شرح ادعیه‌ی ائمه‌ی اطهار(علیهم السلام) ارتباط باخادم کانال : @parvaz1199
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌ بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 🔟 🗓🖋الم* ذلِکَ الکتابُ لاریبَ فیه هدیً لِلمُتَّقین"( آیه ۱و۲ سوره بقره) این کتابی است که در‌ آن‌هیچ شکی نیست هدایت است برای پرهیز کاران. 💢نام بقره در خود سوره شریفه ذکر شده ، در سرگذشت جوانی که در بنی اسرائیل کشته می شود و قضیه را به حضرت موسی علیه السلام ارجاع می دهند و ایشان به امر خدای متعال دستور به انجام اُموری می دهد تا قاتل ناشناخته ی‌جوان شناخته شود.. نام بقره (ماده گاو) در این قضیه ذکر گردیده است. 💢نام گذاری سوره ها از‌جانب‌خدای تعالی نیست ،کُتّاب وحافظان وحی نامگذاری رابه عرض حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می رساندندوحضرت تایید می فرمودند. 💢ارتباط سوره بقره با سوره مبارکه ی‌حمد: هر سخنران بالای منبر ابتدا خدای تعالی راحمد‌می ‌کند ،سپس به پیامبر اکرم واهل بیت ایشان "صلوات الله علیهم" درودمی فرستد بعد لعن به دشمنان اهل بیت می کند. این ارتباط بین سوره ی حمد و سوره بقره وجود دارد، البته ارتباطشان سر بسته و کنایه ایی ست. در سوره ی‌ حمد بعد از آیه ی بسم الله ...تا‌مالک یوم الدین ثنا گویی خدای تعالی ست دقیقا مثل ابتدای سخنرانی یک‌گوینده،بعد اقرار به معبودیت او واینکه تنها یار‌ومعین اوست،سپس طلب هدایت از ذات اقدس، بعد توصیف هدایت شدگان واقعی و سپس تبرّی از‌گمراهان و گرفتارخشم الهی شدگان. سپس موضوع گفتار آغاز می شود که از‌جنبه‌مثبت (بایدها) و جنبه منفی(نبایدها) تشکیل‌می شود، که موضوع در سوره بقره مشاهده می شود. این چنین ارتباطی بین سوره حمد وبقره قابل ذکر است. 💢الم : حروف تهجّی یا‌مقطّعه. حدود ۲۹ سوره قرآن کریم با حروف‌مقطّعه آغاز شده این حروف اسرار و متشابهات قرآن کریم است اسراری بین خدای تعالی و معصومین صلوات الله علیهم است 💢ذلِکَ الکِتاب: "ذلِکَ" اسم" اشاره ی دور" است ، یعنی آن کتابی که درک‌وفهمش از استعداد‌مردم دور است و باید در تفسیر و معنای آن معصوم دخالت‌کند. 💢قرآن کریم خود را با‌نامهای‌متعددی از جمله: نور،کریم‌،مجید، مبین، کتاب و...معرفی‌می‌کند که هر‌ کدام معنای خاص خودش را دار د که نامهای دیگر دارای آن معنا نیستند . 💢 یکی از نامهای مقدس قرآن "کتاب" است به جهت اینکه قرآن دارای ثبات ودوام و زوال ناپذیری است به آن "کتاب"گفته شده است. 💢این ثبات ودوام از دو جهت است: ♦️۱) ثبات ودوام از جهت خارج . خدای متعال درقرآن کریم می فرماید: اِنّا‌نَحنُ نَزَّلنَا الذِّکر واِنّا لَهُ لَحافِظون " ما خودمان این قرآن را نازل کردیم والبته خودمان نگهدار آن هستیم" ♦️۲) از جهت اَنفس ودرون مردم،به لحاظ اینکه قرآن عزیز هر آنچه که می گوید از زبان فطرت مردم است وچون فطرت هم زوال نا پذیر است وثابت است بنابر‌این حقایق قرآن کریم هم زوال نا پذیر و ثابت است‌مثل :امانت داری ، وجود خدای تعالی و... 💢در واقع کتاب تدوین(نوشتنی) با کتاب تکوین (طبیعت) چه آفاقی وچه انفسی موافق است، 💢لا رَیبُ فیه :ریبی در آن نیست. نفرمود مُرتابی(شک کننده ایی) وجود ندارد. ما دو نگاه به آیات قرآن کریم داریم: ۱) یک نگاه به خود قرآن کریم‌، ۲)و یک نگاه به برداشت وتلقّی مردم از قرآن، ♦️در نگاه دوم یعنی نگاه به برداشت وتلقّی مردم، تمام کسانی که منکر حقانیت قرآن هستند بالاتر از ریب، منکر قرآن هستند، ♦️اما اگر بانگاه اول خودِ قرآن را محور قرار دهیم ودر حقانیت قرآن،با فکر و عقلِ قویم و آزاد ودست نخورده وبا آن دلایل و معجزاتی که در این کتاب وجود‌داردبه قضاوت بنشینیم‌،درمی یابیم که هیچ شک وریبی در آن وجود ندارد. 💢هدیً لِلمُتَّقین: هدایت است برای ‌متقین. نفرمود:هادی لِلمُتَّقین ، زیراهادی اسم فاعل است به معنی "هدایت کننده" و"هُدی: اسم مصدر است به معنی "هدایت". فرمود:"هُدی‌ًللمُتقین" یعنی قرآن کریم" خودِ هدایت "است نه" هدایت کننده". از این جهت تعبیرِ به" هُدی" یک مبالغه است که این مبالغه در کلمه "هادی "وجود‌ ندارد. سراسر‌قرآن کریم از حروف مقطعه تا کوچکترین سوره و بزرگترین سوره اش "هدایت "است. 💢هدایت است برای‌متقین ❓آیاقرآن کریم به‌متقین راه رانشان می دهد یا متقین رابه‌مقصد‌می رساند؟ ♦️جواب: قران کریم هم هدایت است برای بشر ، جایی که می‌فرماید:هُدیً لِلناس‌وبیِّنات‌من الهدی" اما در این هدایت فقط راه رانشان می دهد‌با دلائل عقلی ومعجزات. ♦️وهم هدایت است برای‌متقین می فرماید:" هدیً للمتقین: اما این هدایت به معنای به‌مقصد رساندن متقین است. و همانطوری که در آیه بعد‌می‌فرماید؛: واولئک هُمُ المُفلِحون "آنان رستگارانند. رستگار شدن آنان نشان از‌به‌مقصد رسیدنشان است. والحمد‌لله رب العالمین فهرست👈 _بخش_دهم @ostadnezami
4_5891085694197040466.wma
842.1K
«آیا قضیه مَلَڪ، صحّت دارد یا خیر؟!» 🎙پاسخ مستدل و اعتقادیِ دانشمنــد و نویسنــدهء فاضـل ⭕️انتشار به مناسبت ایام ولادت حضرت اباعـبـــــدالله الحـسیـــــــــــن (علیه وآلاف التّحیّةوالثّناء) @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسعدالله_ایامکم 🌺 شعبان شد و پیک عشق از راه آمد عــطــر نفــس بقیـــــه اللــه آمـــد با جلوه سجاد و ابوالفضل و حسین یک ماه و سه خورشید در این ماه آمد @ostadnezami ══💝══════ ✾ ✾ ✾
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵شرح دعای 👤شارح:اُستاد نظامی همدانی 🎤جلسه سوم🌺 @ostadnezami اُستاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵شرح دعای 👤شارح:اُستاد نظامی همدانی 🎤جلسه چهارم🌺 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویرایش شده ج۲ بقره.mp3
14.52M
🎵 سوره بقره آیه(۳) 👤مفسر: اُستادنظامی همدانی 🎤جلسه دوم⚘ @ostadnezami اُستاد 1️⃣1️⃣
‌ بسم الله الرحمن الرحیم 💠-قرآن_کریم_اُستاد_نظامی_همدانی 1️⃣1️⃣ 🗓🖋اَلَّذینَ یُومِنونَ بِالغَیبِ وَیُقیمونَ الصَّلوه وَمِمّاَرَزَقناهُم یُنفِقُون( آیه ۳سوره بقره) آنهایی که ایمان به غیب می آورند ونماز را بر پا می‌دارند واز آنچه که روزیشان کردیم انفاق می کنند. 💢قرآن کریم سه صفت برای متّفین ذکر فرموده: ♦️۱)یُومِنون بِالغَیب:ایمان به غیب ارتباط عقلی(قلبی) انسان با خدای تعالی ست در واقع کمال عقلی است ونقیض کفر است. ♦️۲) یُقیمونَ الصَّلوه: اِقامه ی‌نمازارتباط بدنی با خدای تعالی ست در واقع کمال بدنی انسان است ونقیض کسالت وتنبلی است. ♦️۳) رَزَقناهُم یُنفِقُون:انفاق، ارتباط صحیح با مردم است،کمال مالی ست ونقیض حرص است. ♦️صفت اول پایه‌واساس است و صفت دوم و سوم بر صفت اول بنا شده اند. 💢معنای لغوی ایمان:یعنی امنیت دادن معنای اصطلاحی ایمان:قبول کردن وتصدیق کردن هر آنچه بوسیله پیامبر آمده. شک و شبهه سبب ناامنی دل است . انسان مومن و تصدیق کننده ی حقیقت، دلِ خودش را از ناامنی شک و شبهه امنیت می بخشد 💢کسانی که غیب‌را با"شک و شبهه" می پذیرند و یا وجود غیب را"احتمال‌"می‌دهند ویا با"ظن و گمان " غیب رامی پذیرند،از آنان پذیرفته نیست. باید غیب را با"اطمینان" که دل امنیت داشته باشد‌،پذیرفت. 💢ایمان ۵شرط دارد: ۱):استمرار ۲)استقرار ۳)استقلال ۴)استجماع ۵)استعمال 💢فرمود:الَّذین یُومِنون بِالغَیب ۱) استمرارِ ایمان از کلمه "یُومنون" فهمیده می شودزیرافعل مضارع اِفاده ی استمرار می‌کند. ۲) و۳)استقرار‌ و استقلال نیز ازلفظ "یومنون" برداشت می شود چون اگرایمان استقرارنداشته باشدایمان نیست وزوال پذیر است. واگر استقلال نداشته باشد ایمان نیست بلکه تقلیدی است. ۴)استجماع، از لفظ" بالغیب"فهمیده می شود زیرا مومن باید به جمیع حقایق(همه ی اُمور غیبی) ایمان داشته باشد. ۴)استعمال از‌ عبارت "یُقیمون الصَلوه" و"رَزَقناهُم یُنفِقُون" برداشت‌می شود‌ زیرامومن بایداقامه کننده نماز‌و انفاق کننده نیز باشد. 💢از آیه " الَّذین یُومِنون بِالغَیب "چنین استفاده می شود که در انسان قابلیت غیب باوری وجود دارد زیرا خدای‌متعال اولین صفت مومن را ایمان به غیب ذکر نموده. 💢اگر انسان به موجب این غیب باوری به غیب ایمان آورد از زندان تنگ ظلمانی عالم حس آزاد می شود‌واگر‌باور‌نکرددراین زندان‌ محبوس وآن قابلیت به زوال و نابودی کشانده می شود. 💢❓غیب چیست؟ ♦️جواب: غیب ماوراء حس است ومصداق های متعدد دارد مانند وجود خدای تعالی،معاد، انبیاءگذشته،رجعت،برزخ،بهشت وجهنم و... 💢بعضی‌از‌مصداق های‌غیب هم ممکن الوصول هستند وهم ممکن الحصول .مانند بهشت برزخ رجعت و.. بعضی از مصداق های غیب ممتنع الوصول است فقط باید ایمان داشت وآن ذات اقدس حضرت حق است. 💢اقامه ی نماز غیر از فعل‌نماز‌وعمل نماز است. کلمه‌ی اقامه دارای این چهار خصوصیت است: ۱)افراطی نباشد ۲) تفریطی نباشد ۳)دوام داشته باشد ۴) بدون اعوجاج باشد 💢جزئیات نماز را قرآن کریم نفرموده بلکه حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:"صلّوا کمارَاَیتُمونی اُصَلّی "نماز را به پا دارید‌، به همان طریقی که می بینید من به پامی دارم. 💢ممّارَزَقناهُم یُنفِقون: انفاق می تواندعلم،مال ویاهرچیزی دیگری که‌مطلوب‌ومورد نیاز دیگران هست باشد. والحمد لله رب العالمین فهرست👈 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کرونا 11 فروردین-2.m4a
10.73M
《بَلیّه ی جهانی کرونا حقایقی را اثبات می کند؟》 🎙پاسخ قرآنی دانشمند و نویسنده فاضل @ostadnezami
با سلام وعرض ادب دوستان بزرگوار‌! به منظورجلوگیری ازانتشار‌ویروس‌کرونا‌،فایل صوتی ارائه شده به صورت تلفنی ضبط و منتشرگردیده‌ عذر خواهی ما را‌ در صورت کیفیت نامطلوب صوت بپذیرید.🌺🌺
🌷سردار حاج میرزامحمد سلگی بہ یاران شهیدش پیوست. ■ جانباز سرافراز فرمانده سابق گردان حضرت ابوالفضل(ع) از لشگر۳۲ انصار الحسین(ع) ، و راوے ڪتاب «آب هرگزنمی‌میرد» بہ یاران شهیدش پیوست. یادش گرامی وراهش پر رهرو باد #_و_امام_شهدا_صلوات 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🇮🇷@ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎆دانشمندفرهیخته و نویسنده فاضل حضرت حجّت الاسلام نظامی همدانی، ڪلامی را از اُستاد اعظمشان، حضرت آیت الله آخوندملّاعلےهمدانی ((أَعلَـي الله قَـدرَهُ وَ نَوَّرَ قَبْـرَه)) نقل می کنند که ایشان در شأن و منزلت علیه السّلام، اینگونه می فرماید: 🔺«اگر اجازه با ما بود،این بزرگوار را جزء به حساب می آوردیم! اما اجازه این امر، به ما داده نشده»... @ostadnezami
29-ولادت حضرت علی اکبر ع.mp3
8.78M
🎉ایّام یادبود ولادت حضرت علی اکبر (علیه و آله السّلام) 🎤 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20200404-WA0016.m4a
3.77M
⁉️ ⁉️ مخاطبین ⁉️(۱) ❓سوال:مگرمااعتقادنداریم که حرم امام رضا علیه السلام قطعه ایی از بهشت است واینکه بیماری و ویروس در بهشت راه نداردپس‌چراباوجوداین بیماری کرونا،حرم اهل بیت علیهم السلام تعطیل می شود؟ 👤پاسخ:استاد نظامی همدانی -نظامی_همدانی @ostadnezami
تفسیر سوره بقره آیه« 4» جلسه سوم.m4a
37.57M
🎵 سوره بقره آیه <۴> 👤مفسر:اُستادنظامی همدانی 🎤جلسه سوم⚘ @ostadnezami 2️⃣1️⃣
‌‌‌‌‌ بسم الله الرَّحمن الرَّحیم 💠 1️⃣2️⃣ 🗓🖋💢وَالَّذینَ یُومِنون بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وَمااُنزِلَ مِن‌قَبلِکَ وَبِالآخِرَه هُم یُوقِنون(آیه ۴ سوره بقره) و کسانی که به آنچه که برتو نازل شده وبه آنچه که قبل از تو فرودآمده، ایمان دارند وبه آخرت هم ایشان یقین دارند. 💢این آیه کریمه در تعقیب آیه قبل در بیان صفات متقین هست. 💢تقوا از‌مَقوله ی تَرک است نه از مقوله ی فعل. مثل:غیبت نمی کند ،دروغ نمی گوید و.. ❓سوال:چرا صفاتی که در این آیه و آیه قبل برای تقوا پیشگان ذکر شده همه از مقوله‌ی فعل است در صورتی که علی القاعده باید از مقوله ی تَرک باشد؟ 🔻پاسخ:از آنجایی که بین فعل و ترک ملازمه وجود دارد یعنی هر‌فعلی ترکی را به دنبال دارد ، ازاین جهت در این دو آیه صفات متقین از مقوله ی فعل شمرده شده آیه کریمه ی" اَلَّذین یُومنُونَ بِالغَیب"( که فعل است) معنی" اَلَّذین لا یَکفُروُن بِالغَیب"(که ترک است)را می دهد. 💢بعضی از آیات در قرآن کریم"جامعه العقائد" هستند ؛یعنی در ضمن کوتاه بودن همه ی عقاید را در بر دارند 💢این آیه کریمه هم"جامعه العقاید"است زیراتمام عقائد انبیا ءکه مورددعوت همه ی انبیاءبوده در این آیه مبارکه آمده. 💢برخی از سوره ها"جامعه المعارف"هستند یعنی تمام اعمال وعقاید واخلاق رادر عین کوتاهی در ضمن خود دارند. 💢 برای‌مثال :"سوره ی(کوتاه) والعصر"جامعه المعارف است :در این سوره ی شریفه:آیه ی"اِلّا الَّذینَ آمنُواوعَمِلوا الصّالِحات "همه ی عقائد را به صورت اجمال دارد ، و آیه کریمه ی"تَواصَوا بِالحَقّ"تمام فعالیت های اجتماعی در‌مسیر حق رادر ضمن خود دارد و آیه کریمه ی "تَواصَوا بِالصَّبر"تمام اخلاق را به طور ریشه ایی در بر دارد. 💢قبلا بیان کردیم یکی از شرایط ایمان اِستجماع است. در آیه کریمه ی "وَالَّذینُ یُومِنونَ بِمااُنزلَ اِلیکَ وُما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ" نیز شرط اِستجماع به صورت آشکار ذکر شده است زیرا این آیه به ما می فهماند‌که انسان باید به وجود همه ی عقایدی که با استدلال های عقلی قابل اثبات هستند ( مثل :وجود‌خدای تعالی ، جهان آخرت و..)و به‌وجودهمه ملحقات وفروع عقاید( مثل: سوال قبر،نامه ی اعمال و..)هم اقرارکند وهم به آنها ایمان واطمینان وتصدیق کامل داشته باشد. 💢آیه کریمه ابتدا فرمود:(متقین)" به آنچه که به تو نازل شده ایمان دارند"وسپس‌فرموده:" به آنچه که قبل از تو نازل شده نیزایمان دارند"، چرا نازل شده ی به پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله مقدم ذکر شده؟ 🔻پاسخ: به دو‌جهت: 🔸️۱)زیرا آنچه که بر‌پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله نازل شده نتیجه است ونازل شده ی بر پیامبران قبل مقدمه بوده است. 🔸️۲)آنچه که بر‌پیامبر‌اکرم نازل شده تکمیل کننده ی فرامین پیامبران قبل است واگر تصدیق قرآن را در باره ی کتاب های آسمانی قبل منها‌کنیم آن کتاب ها هیچ اعتبار ودلیلی برای ثابت بودنشان ندارند. 💢کتاب های آسمانی معروف که قبل از اسلام نازل شده اند، عبارتند از : صحف ابراهیم ،زبور داود علیها السلام، انجیل وتورات.اما رساله ها وصحیفه های کوچکی هم به انبیاء دیگر نازل شده که همه ی آنها جزء باور‌متقین می باشند البته تحریف نشده ی آنها‌موردتصدیق قرآن کریم ومتقین است. 💢وُبِالآخِرَهِ هُم یُوقِنُون : وبه آخرت هم ایشان یقین دارند. آیه کریمه فرموده: "و بالآخره هُم یُوقِنون" در‌صورتی که‌اگر‌می فرمود"وبِالآخِرَه یُوقِنون"مطلب کافی بود،اما با ضمیر‌فصل"هُم"ذکرفرمود. ذکر ضمیر"هُم" در آیه کریمه می تواند به دو‌جهت باشد: 🔸️۱)این ضمیر به جای کلمه ی"نیز"ویا کلمه ی "هَم"در فارسی‌می باشد . که در این صورت اینگونه معنی می شود:وبه آخرت نیز(هم) ایمان دارند. 🔸️۲)ویاذکر ضمیر در آیه می تواندبرای بیان اهمیتِ ایمانِ به آخرت باشد.در این صورت اینگونه معنی می شود:وبه آخرت هم "ایشان" یقین دارند. ❓سوال:چرا خدای تعالی در خصوص غیب فرمود متقین به غیب‌"ایمان‌"دارند‌ولی در خصوص آخرت فرمود: متقین به آخرت"یقین "دارند ؟ 🔻پاسخ، ازدو‌جهت: 🔸️۱)زیرا همه ی حقایق اعتقادی را راحت تر می توان باور کرد وایمان آورد، اما باور به آخرت وزنده شدن وخلودسخت تر وبه باور وایمانی بیشتر نیاز داردکه آن داشتن یقین است. 🔸️۲)اثر آخرت باوری در تمام اعمال انسان مشاهده می شودیعنی آن محدودیتی که از ترس عذاب وبرای رسیدن به ثواب آخرت برای انسان ایجاد‌می شود در تمام اعمال واعضاء بدن قابل مشاهده است از این جهت فرمود: بالآخرَه هُم یوقِنون والحمدلله ربِّ العالَمین فهرست👈# تفسیر_بخش_دوازده #بقره#چهارم_جلسه_سوم @ostadnezami