eitaa logo
در محضر استاد نظامی همدانی
135 دنبال‌کننده
438 عکس
57 ویدیو
96 فایل
(بسم الله الرحمن الرحیم) پایگاه تنظیم و نشر آثار دانشمند فرهیخته حجة‌الاسلام و المسلمین علی‌نظامی‌ همدانی (مد ظله العالی) ارائه‌ی👈تفسیر قرآن‌کریم و شرح ادعیه‌ی ائمه‌ی اطهار(علیهم السلام) ارتباط باخادم کانال : @parvaz1199
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎆دانشمندفرهیخته و نویسنده فاضل حضرت حجّت الاسلام نظامی همدانی، ڪلامی را از اُستاد اعظمشان، حضرت آیت الله آخوندملّاعلےهمدانی ((أَعلَـي الله قَـدرَهُ وَ نَوَّرَ قَبْـرَه)) نقل می کنند که ایشان در شأن و منزلت علیه السّلام، اینگونه می فرماید: 🔺«اگر اجازه با ما بود،این بزرگوار را جزء به حساب می آوردیم! اما اجازه این امر، به ما داده نشده»... @ostadnezami
29-ولادت حضرت علی اکبر ع.mp3
8.78M
🎉ایّام یادبود ولادت حضرت علی اکبر (علیه و آله السّلام) 🎤 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20200404-WA0016.m4a
3.77M
⁉️ ⁉️ مخاطبین ⁉️(۱) ❓سوال:مگرمااعتقادنداریم که حرم امام رضا علیه السلام قطعه ایی از بهشت است واینکه بیماری و ویروس در بهشت راه نداردپس‌چراباوجوداین بیماری کرونا،حرم اهل بیت علیهم السلام تعطیل می شود؟ 👤پاسخ:استاد نظامی همدانی -نظامی_همدانی @ostadnezami
تفسیر سوره بقره آیه« 4» جلسه سوم.m4a
37.57M
🎵 سوره بقره آیه <۴> 👤مفسر:اُستادنظامی همدانی 🎤جلسه سوم⚘ @ostadnezami 2️⃣1️⃣
‌‌‌‌‌ بسم الله الرَّحمن الرَّحیم 💠 1️⃣2️⃣ 🗓🖋💢وَالَّذینَ یُومِنون بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وَمااُنزِلَ مِن‌قَبلِکَ وَبِالآخِرَه هُم یُوقِنون(آیه ۴ سوره بقره) و کسانی که به آنچه که برتو نازل شده وبه آنچه که قبل از تو فرودآمده، ایمان دارند وبه آخرت هم ایشان یقین دارند. 💢این آیه کریمه در تعقیب آیه قبل در بیان صفات متقین هست. 💢تقوا از‌مَقوله ی تَرک است نه از مقوله ی فعل. مثل:غیبت نمی کند ،دروغ نمی گوید و.. ❓سوال:چرا صفاتی که در این آیه و آیه قبل برای تقوا پیشگان ذکر شده همه از مقوله‌ی فعل است در صورتی که علی القاعده باید از مقوله ی تَرک باشد؟ 🔻پاسخ:از آنجایی که بین فعل و ترک ملازمه وجود دارد یعنی هر‌فعلی ترکی را به دنبال دارد ، ازاین جهت در این دو آیه صفات متقین از مقوله ی فعل شمرده شده آیه کریمه ی" اَلَّذین یُومنُونَ بِالغَیب"( که فعل است) معنی" اَلَّذین لا یَکفُروُن بِالغَیب"(که ترک است)را می دهد. 💢بعضی از آیات در قرآن کریم"جامعه العقائد" هستند ؛یعنی در ضمن کوتاه بودن همه ی عقاید را در بر دارند 💢این آیه کریمه هم"جامعه العقاید"است زیراتمام عقائد انبیا ءکه مورددعوت همه ی انبیاءبوده در این آیه مبارکه آمده. 💢برخی از سوره ها"جامعه المعارف"هستند یعنی تمام اعمال وعقاید واخلاق رادر عین کوتاهی در ضمن خود دارند. 💢 برای‌مثال :"سوره ی(کوتاه) والعصر"جامعه المعارف است :در این سوره ی شریفه:آیه ی"اِلّا الَّذینَ آمنُواوعَمِلوا الصّالِحات "همه ی عقائد را به صورت اجمال دارد ، و آیه کریمه ی"تَواصَوا بِالحَقّ"تمام فعالیت های اجتماعی در‌مسیر حق رادر ضمن خود دارد و آیه کریمه ی "تَواصَوا بِالصَّبر"تمام اخلاق را به طور ریشه ایی در بر دارد. 💢قبلا بیان کردیم یکی از شرایط ایمان اِستجماع است. در آیه کریمه ی "وَالَّذینُ یُومِنونَ بِمااُنزلَ اِلیکَ وُما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ" نیز شرط اِستجماع به صورت آشکار ذکر شده است زیرا این آیه به ما می فهماند‌که انسان باید به وجود همه ی عقایدی که با استدلال های عقلی قابل اثبات هستند ( مثل :وجود‌خدای تعالی ، جهان آخرت و..)و به‌وجودهمه ملحقات وفروع عقاید( مثل: سوال قبر،نامه ی اعمال و..)هم اقرارکند وهم به آنها ایمان واطمینان وتصدیق کامل داشته باشد. 💢آیه کریمه ابتدا فرمود:(متقین)" به آنچه که به تو نازل شده ایمان دارند"وسپس‌فرموده:" به آنچه که قبل از تو نازل شده نیزایمان دارند"، چرا نازل شده ی به پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله مقدم ذکر شده؟ 🔻پاسخ: به دو‌جهت: 🔸️۱)زیرا آنچه که بر‌پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله نازل شده نتیجه است ونازل شده ی بر پیامبران قبل مقدمه بوده است. 🔸️۲)آنچه که بر‌پیامبر‌اکرم نازل شده تکمیل کننده ی فرامین پیامبران قبل است واگر تصدیق قرآن را در باره ی کتاب های آسمانی قبل منها‌کنیم آن کتاب ها هیچ اعتبار ودلیلی برای ثابت بودنشان ندارند. 💢کتاب های آسمانی معروف که قبل از اسلام نازل شده اند، عبارتند از : صحف ابراهیم ،زبور داود علیها السلام، انجیل وتورات.اما رساله ها وصحیفه های کوچکی هم به انبیاء دیگر نازل شده که همه ی آنها جزء باور‌متقین می باشند البته تحریف نشده ی آنها‌موردتصدیق قرآن کریم ومتقین است. 💢وُبِالآخِرَهِ هُم یُوقِنُون : وبه آخرت هم ایشان یقین دارند. آیه کریمه فرموده: "و بالآخره هُم یُوقِنون" در‌صورتی که‌اگر‌می فرمود"وبِالآخِرَه یُوقِنون"مطلب کافی بود،اما با ضمیر‌فصل"هُم"ذکرفرمود. ذکر ضمیر"هُم" در آیه کریمه می تواند به دو‌جهت باشد: 🔸️۱)این ضمیر به جای کلمه ی"نیز"ویا کلمه ی "هَم"در فارسی‌می باشد . که در این صورت اینگونه معنی می شود:وبه آخرت نیز(هم) ایمان دارند. 🔸️۲)ویاذکر ضمیر در آیه می تواندبرای بیان اهمیتِ ایمانِ به آخرت باشد.در این صورت اینگونه معنی می شود:وبه آخرت هم "ایشان" یقین دارند. ❓سوال:چرا خدای تعالی در خصوص غیب فرمود متقین به غیب‌"ایمان‌"دارند‌ولی در خصوص آخرت فرمود: متقین به آخرت"یقین "دارند ؟ 🔻پاسخ، ازدو‌جهت: 🔸️۱)زیرا همه ی حقایق اعتقادی را راحت تر می توان باور کرد وایمان آورد، اما باور به آخرت وزنده شدن وخلودسخت تر وبه باور وایمانی بیشتر نیاز داردکه آن داشتن یقین است. 🔸️۲)اثر آخرت باوری در تمام اعمال انسان مشاهده می شودیعنی آن محدودیتی که از ترس عذاب وبرای رسیدن به ثواب آخرت برای انسان ایجاد‌می شود در تمام اعمال واعضاء بدن قابل مشاهده است از این جهت فرمود: بالآخرَه هُم یوقِنون والحمدلله ربِّ العالَمین فهرست👈# تفسیر_بخش_دوازده #بقره#چهارم_جلسه_سوم @ostadnezami
هدایت شده از سلام
[مهدویت۱ ]دلائل اثبات منجی (اُستاد نظامی همدانی).m4a
18.07M
💢" مهدویت۱" دلائل عقلی ونقلی در اثبات منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه الصلاه والسلام 👤 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سلام
( مهدویت۲)فلسفه ی ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود.m4a
18.87M
💢" مهدویت۲" فلسفه ی ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه الصلاه والسلام 👤 @ostadnezami
🌹مهـدیا!‏ ❣سـر ّعاشــق شدنم لطف طبیبانہ توستـــ، ورنہ عشــق تو کجا این دل بیمار کجا، ❣ڪاش در نافلہ اتــــ نام مـرا هم ببرے، کہ دعاے تو کجا، عبـد گنهڪار کجا... ☆ولادت امام زمان(عج)مبارک🌸 ☆یا صاحب الزمان ☆ مرا در یاب ☆ادرکنی @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | ❣حضرت (مدظله العالی): 🔰مأموریت بزرگ حضرت بقیةالله ایجاد است 🌸به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ @ostadnezami
‌ 🌹 نام و یادش گرامی 🌹 ۲۱ فروردین بیست و‌یکمین سالگرد شهادت "سپهبدعلی صیاد شیرازی" گرامی باد . 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 @ostadnezami
مهدویت3-علایم حتمی و غیر حتمی ظهور.wma
3.51M
💢"مهدویت۳"علائم ونشانه های《 حتمی وغیر حتمی》 ظهور حضرت مهدی علیه الصّلاه والسّلام 👤 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20200404-WA0017.m4a
7.13M
⁉️ _ کرونا(۲) از آنجایی که برای ویروس حسن ومزیتی تعریف نشده علت آفرینش آن چیه؟ وکلا علت آفرینش چیزهایی که برای الباقی خلقت مضره ! با آفرینش الهی چگونه توجیه می شود!؟ 👤پاسخ: اُستاد نظامی همدانی -اُستاد_نظامی_همدانی @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح دعای ندبه- جلسه5.mp3
6.32M
🎵شرح دعای 👤شارح: اُستادنظامی همدانی 🎤جلسه پنجم🌺 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیرسوره بقره، آیه« 5 -1»جلسه چهارم .mp3
9.89M
🎵 سوره بقره ادامه آیه <۴> 👤مفسر:اُستاد نظامی همدانی 🎤جلسه چهارم⚘ @ostadnezami 3️⃣1️⃣
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 💠 1️⃣3️⃣ 🗓🖋💢وَبِالآخِرَه هُم یُوقِنون (آیه۴ بقره) وبه آخرت هم ایشان"یقین"دارند. 💢یقین دارای مراتب سه گانه است: ۱)یقین علمی(علم الیقین) ۲) یقین عینی(عین الیقین) ۳) یقین حقیقی(حق الیقین) 💢تعبیر مراتب سه گانه"یقین"را علما از آیات قرآن کریم گرفته اند: کلا لو تَعلَمونَ عِلمَ‌الیَقین‌(۵)لَتَرَوُنَّ الجَحیم(۶)ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عین الیَقین(۷ تکاثر) اِنَّ هذالهُوَحَقُّ الیَقین(۹۵واقعه) 💢۱) علم الیقین:یعنی اینکه فردبرای اثبات آخرت آنچنان"دلائل قوی ومتقن"داشته باشد که هر‌گونه وسوسه ذهنی وشک و شبهه را با آن دلائل از بین ببرد. مانند دیدن دود که دلیل متقنی‌است براثبات وجود آتش که‌هرگونه شک وشبهه را از بین‌می برد. 💢۲) عین الیقین: یعنی اینکه فردنسبت به قیامت به مرحله "کشف" برسدبه گونه ایی که بعضی مواقع برخی از گوشه های عالم آخرت برای او بصورت انکشاف به اثبات برسد. 💢حضرت اُستاد در خصوص عین الیقین وکشف، قضیه ی انکشاف یکی از روحانیون را نقل می کنند که لازم است به صوت ایشان‌مراجعه‌شود. . 💢۳)حق الیقین:یعنی آنجایی که بهشتیان در" ورودبه بهشت‌"می گویند: الحَمدُلِله الَّذی صَدَقَناوَعدَهُ وَاَورَثَنَاالاَرضَ الَّتی نَتَبَوََّاُ‌ مِنَ‌الجنَّهِ نَشاءُ(۷۴زمر) وقتی بهشتیان به بهشت می رسند خدای تعالی رابه خاطر ورودشان به بهشت شکرگزاری می کنند. و قرآن کریم در خصوص جهنمی ها‌می فرماید: یَطُوفُونَ بَینَهاوَبَینَ حَمیم آن(۴۴الرحمن) آنان در میان آتش و آب جوشان رفت وآمد‌می‌کنند. اینجادیگر بالاترین مرتبه ی یقین است که یقین حقیقی است یا حق الیقین است. "یُوقِنون" تمام مراتب سه گانه ی یقین را شامل‌می شود. وَالحَمدُ لِله رَبِّ العالَمین فهرست👈 _بخش_سیزدهم #بقره#چهارم_جلسه_چهارم ostadnezami