eitaa logo
اندیشه حکیمانه
305 دنبال‌کننده
858 عکس
368 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۶ اسفند ۱۴۰۲
معرفت نفس جزء عبادتهای علمی انسان است. 🔹قرآن کریم هدف خلقت انسان را عبادت کردن می‌داند: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات/۵۶)، انسان خلق شده است برای عبادت؛ عبادت چیست؟ وجود مبارک امام هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام عبادت را این چنین تعریف فرمودند: محمد بن يحيى عن احمد بن محمد بن عيسى، عن معمر بن خلّاد قال: سمعت اباالحسن الرضا علیه السلام يقول: «ليس العبادة كثرة الصلاة والصوم، انّما العبادة التفكر في امر الله عزّ و جلّ» (اصول کافی، باب تفکر) فرمود: منظور از عبادت زیاد نماز خواندن و زیاد روزه گرفتن و مانند اینها نیست، بلکه عبادت، تفکر است در امرالله. 🔹از اینجا می‌فهمیم که عبادت دو نوع است: عبادت علمی و عبادت عملی. نماز، روزه و مانند اینها جزء عبادت عملی انسان است، و تفکر و جهان‌شناسی و خداشناسی جزء عبادت علمی انسان است. انسان گذشته از عبادت عملی عبادت علمی هم دارد، اگر انسان بخواهد جهان را بشناسد تا خود را نشناسد، میسور نیست؛ زیرا همان طوری که مکرر بیان شد، ما تا خودمان را نشناسیم نمی‌توانیم غیر از خودمان را بشناسیم، اگر خواستیم جهان را بشناسیم، هستی را بشناسیم، خالق هستی را بشناسیم، حقیقت هستی را بشناسیم، اسمای الهی را بشناسیم تا خود را نشناسیم، شناخت غیر، ممکن نیست. پس اول باید انسان خودش را بشناسد، بعد به غیر بپردازد، لذا فرمود: «أفضلُ العقلِ معرفةُ الانسان نفسَه»؛ با فضیلت‌ترین عقل، معرفت انسان است خودش را، اگر حضرت فرمود: «انّما العبادة التفكّر فى امر الله عزّ و جلّ» و اگر حضرت وصی امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمود: «مَن عرف نفسه فقد عرف ربّه»، از این دو کلام نورانی نتیجه می‌گیریم که معرفت نفس جزء عبادتهای علمی انسان است؛ چون خداشناسی، جهان‌شناسی، واقعیت‌شناسی و عالم‌شناسی، بدون خودشناسی ممکن نیست، از خود انسان باید شروع کرد، لذا بهترین راه هستی شناسی، معرفت نفس است و اگر هستی شناسی عبادت است، پس خودشناسی که مقدمه و کانال هستی شناسی است، یقیناً عبادت خواهد بود، پس معرفت نفس عبادت علمی است. ، ص۱۶۱ 💠 اندیشه حکیمانه
۲۶ اسفند ۱۴۰۲
۲۶ اسفند ۱۴۰۲
✳️ توجه: بیانات حضرت استاد را درباره عبادت علمی که سال قبل ارسال شده بود، از اینجا گوش کنید 👇 https://eitaa.com/ostadtabatabai/764 💠 اندیشه حکیمانه
۲۶ اسفند ۱۴۰۲
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲🏻 مناجات حرم حضرت معصومه سلام الله علیها 🔹شبی که مرحوم کاشف الغطاء پسرش را سعادتمند کرد... 💠 اندیشه حکیمانه
۲۶ اسفند ۱۴۰۲
باید دانست که انسان هرگاه اسمی از اسماء الله را گرفته و دنبال کند و با آن اسم حشر داشته باشد، ذاکر به آن اسم باشد، آن اسم در تار و پود او عجین بشود، سلطان آن اسم بر او ظاهر می‌شود، تجلیات الهی از جدول آن اسم از مجلای آن اسم در او پیاده می‌شود. حال تا ذات انسان با چه اسمی از اسماء جمالی و جلالی انس داشته باشد و چه اسمی را بخواهد. اگر انسان بتواند قلب خودش را مواظب باشد، به قبض و بسط آن توجه نماید، می‌بیند در هر قبض و بسطی چه اسمی را می‌خواهد در آن حال چه اسمی را طلب می‌کند. اگر در آن حال این اسم را دنبال کند، سلطان آن اسم برای او ظهور می‌کند. برای انسان‌های سالک الی الله آنان که به سوی دوست هجرت کرده‌اند، و به گرد حریم کبریائش در طوافند، احوالی است، و اوقاتی است. برای این سالکان مجذوب، واردات و مشاهدات و خطورات و اتصالاتی است، و از محبوبشان و معشوقشان، تجلیات و ظهورات و الطاف و کرامات و اشارات و جذبات و جذوات است، و هر وقتی و در هر حالی به مناسبت حالشان، حق تعالی برای آنان تجلی می‌کند، گاهی اوّل، تجلّی لطف است، پس تجلّی قهر و گاهی بعکس، و چون لسان قال اولیای الهی تابع لسان حال آنها است، لذا دعاهایشان ترجمان حالات قلبی آنان است؛ زیرا ظاهر، عنوان باطن است.  💠 اندیشه حکیمانه
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
رهایی از سلطه طبیعت.mp3
1.05M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• رهایی از سلطه طبیعت 👤 💠 اندیشه حکیمانه
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
روزه‌داری نشانه شخصیت انسان رشد یافته است؛ زیرا عبودیت، برای انسان‌هایی که به مرحله "من" ایده‌ال رسیده‌اند افتخار است. انسان معتقد به مبدأ لایزال هستی، کمال و رشد انسانی خود را در اطاعت از دستورات خدای سبحان می‌داند که آفریدگار و پروردگار اوست.  💠 اندیشه حکیمانه
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ربِّ یا ربِّ یا ربِّ... خود گفتی که صدایم کن، تا اجابت کنم... 💠 اندیشه حکیمانه
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
🔰دربارۀ اختلاف قلوب اولیای الهی به حسب تجلیات ربّانی، حضرات اهل عرفان می‌گویند (دعای سحر امام خمینی رحمه الله، ص۲۸): 🔹قلوب اولیاء الهی و انسان‌های سالک، آیینه تجلیات حق تعالی و محل ظهور اوست. چنان که ذات اقدس اله خطاب به موسای کلیم علیه السّلام فرمود: ای موسی! زمین و آسمانم مرا فرا نمی‌گیرد و لیکن دل بنده مؤمن مرا فراگیر است.  🔹قلب‌های مؤمنان و سالکان به لحاظ تجلّیات و ظهورات حق تعالی، گوناگون است: الف) بعضی از قلب‌ها، عشقی و ذوقی است که خدای سبحان به این گونه قلب‌ها به جمال و بهاء تجلّی می‌کند، این طائفه از اولیاء را خراباتی می‌گویند. 🔹خرابات در اصطلاح عرفانی عبارت است از خراب شدن اوصاف نفسانی و عادات حیوانی و تخریب قوای غضبی و شهوانی و تبدیل اخلاق مذموم حیوانی به کمالات انسانی، و نیز خراباتی آن است که از خودی فراغت یافته و فانی در حقیقت هستی گشته و به کوی نیستی در باخته، عارف شبستری گوید: خراباتی شدن از خود رهایی است  خودی کفرست گر خود پارسایی است خرابات از جهان بی مثالی است  مقام عاشقان لاابالی است  خرابات آشیان مرغ جانست خرابات آستان لامکان است  خراباتی خراب اندر خرابست  که در صحرای او عالم سرابست  خرابات است بی حد و نهایت نه آغازش کسی دیده نه غایت  اگر صد سال در وی می‌شتابی نه خود را و نه کس را بازیابی ✳️ یعنی سالک ناسک، ترک رسوم و عادات و قیود احکام کثرت گفته و از خود رهایی و خلاصی یابد، و کوه انانیت را تخریب کند و به مقام وحدت حقیقی نایل گردد، خرابات که مقام وحدت است، از جهت آن که مرتبت محو و فناء نقوش و اشکال عالم کثرت است از جهان بی مثالی است، و منزه از جمیع صور است، خواه حسی و خواه مثالی و خواه خیالی. خرابات که مقام وحدت است آشیانه مرغ جان انسان سالک است، و از منظر عارفِ خراباتی، ماسوای حق تعالی نمود و ظهور و آیت اوست، هیچ یک بودی ندارد، خراب است و سراب است، و مقام وحدت ذاتی از احاطه حدود و جهات بیرون است. ب) ... 💠 اندیشه حکیمانه
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
۲۸ اسفند ۱۴۰۲