چگونه فلسفه بخوانیم(4).mp3
30.4M
چگونه فلسفه بخوانیم (4)
1-معرفی یک کتاب جامع درباره نظرات موافقان و مخالفان فلسفه و بررسی آن
2-معرفی یک مجموعه نظام مند که جامع بین فلسفه، عرفان،کلام، قرآن و احادیث باشد.
3-اگر بخواهیم فلسفه را عمیق، سریع و وسیع بفهمیم باید نزد استادی با چهار شرط مهم درس بگیریم.
4-سیر تکاملی فلسفه از آغاز تا زمان ملاصدرا
5-دسته بندی اساتید فلسفه صدرایی در سه گروه
#چهارشرط_مهم_استادفلسفه
#دسته_بندی_اساتید_فلسفه
#سیرتکاملی_فلسفه
@ejtehadjame
اصول فقه متعالیه(مباحث اصول مبتنی بر نظام اعتباریات علامه طباطبایی)
چگونه فلسفه بخوانیم(1) 1-فلسفه چیست؟ 2-دعوای موافقان و مخالفان فلسفه بر سر چیست؟ حق با کدام گروه ا
در این صوت مطالبی بدیع درباره اعتباریات بیان شده، و بر این نکته تأکید شده که تمام آیات و روایات مربوط به حقایق ماورای عالم ماده و طبیعت، به زبان و الفاظ اعتباریات بیان شده است.
نظام علمی جامع در اجتهاد مبتنی بر غُرر مطالب علمی.mp3
24.3M
📚طرح نظام علمی جامع در اجتهاد مبتنی بر غُرر مطالب علمی(بسیار بسیار مهم)
📋طلبه هایی که کتاب های درسی را ضعیف خوانده،برای جبران آن در طول یک تا دو سال چه کنند؟
🗂برای مجتهد شدن به صورت جامع در علوم مختلف در زمان کوتاه چه باید کرد؟
🌹خدای متعال و اهلبیت(علیهم السلام)در دعاها و قرآن ما را به چیزی دعوت می کنند؟
🌺آیا گناه و معصیت،به فطرت و روح الهی انسان آسیبی می زند؟
#طرح_پیشنهادی_جامع
#اجتهاد_جامع
#غُرر
#درس
#طلبه
#جبران_گذشته
#دعا
#فطرت
#گناه
#خلیفةالله
👌👌👌
@osul_etebariat
به کانال خودتون خوش آمدید🌷
👈آوای معرفت(اخلاقی-عرفانی)
👈من کیستم؟
@avaymarefat
👈پله پله تا اجتهاد جامع
@ejtehadjame
👈صوت دروس حوزه
@sotdorus
👈تجربیات نزدیک به مرگ
(گزارش های بسیار زیاد از افرادی که موقتاً مرده اند و عالم برزخ و قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم را مشاهده کرده اند و دوباره زنده شده اند)
@zendegidarmarg
👈اصول فقه متعالیه(مباحث اصول مبتنی بر نظام اعتباریات علامه طباطبایی)
@osul_etebariat
👈احادیث معنوی
https://eitaa.com/joinchat/2596012051C7ceee78d5c
👈شیطان شناسی
(مطالبی کاربردی و مهم درباره حقیقت شیطان و نقش او در گمراهی انسان ها)
@anti_sheitan
روش شناسی استنباط در درس های خارج فقه(خیلی مهم) .mp3
21.44M
👈روش شناسی فرایند اجتهاد در باب تعبّدیات و باب عقلائیات فقه(عبادات و معاملات)
👈آسیب شناسی روش ورود و خروج دروس خارج حوزه
👈سیر از کلیات به جزئیات و فروع فقهی و سیر از فروع به اصول و کلیات
🌹این صوت فوق العاده برای طلاب مهم است.👌👌
@osul_etebariat
معیار سنجی علوم اعتباری و حقیقی.mp3
20.02M
معیار سنجی علوم اعتباری و حقیقی
@osul_etebariat
اصول فقه فطری اجمالی عمومی و اصول فقه تفصیلی خاص.mp3
9.73M
28-استصحاب (کیفیت جعل احکام تکلیفی و وضعی) .mp3
26.71M
استصحاب
بررسی مبنای شیخ انصاری، آخوند خراسانی و علامه طباطبایی در کیفیت جعل احکام وضعی و تکلیفی
@osul_etebariat
38-استصحاب در احکام عقلی و نقلی.mp3
26.66M
الف-استصحاب در احکام عقلی و نقلی
(نظر شیخ انصاری و علامه طباطبایی)
خلط بین عقل عملی و عقل نظری
39-استصحاب در مستقلات عقلی.mp3
22.61M
ب-استصحاب در احکام عقلی و نقلی
(نظر شیخ انصاری و علامه طباطبایی)
خلط بین عقل عملی و عقل نظری
40-استصحاب در عقل نظری و عقل عملی .mp3
24.68M
استصحاب در عقل نظری و عقل عملی
(جذاب و مهم)
#سؤال:
ذهن انسان بیشتر تشبیه پذیر، تجسم پذیر، قالب پذیر(صورت ظاهری) و اسطوره پذیر است تا حقیقت پذیر(باطنی)! و اسطوره توانسته درسالهای دراز حقیقت را در میان خود حفظ کند. حال چگونه ذهن باید اسطوره را از حقیقت جدا کند
مثل تعزیه ها، داستانها و روایتها و اسطوره ها و نمادها و شعائر دینی و آیات متشابه و تمثیلات قرآنی و روایی در بیان حقایق ماورای دنیا مثل بهشت و جهنم،حساب و کتاب و..
من چگونه ذهنم را حقیقت پذیر کنم؟
👇👇
#جواب:
اسطوره ها بستری برای بیان حقایقِ غامض و پیچیده می باشند .
هنگامی که یک حقیقت بیانش مشکل باشد باید صُوَر و صورتهایی برای آن تعریف نمود تا حقیقت را پیچیده در ملحفه ای از استعارات و کنایات و تشبیهات و تمثیلات ؛ قابل هضم و جذب برای ذهن ما باشد .
ذهن بشر عادت ندارد که حقایق را عور و عریان و بگونه مطلق ادراک نماید لذا نیاز به صورت و قالبی دارد تا آنرا در یک هیئت و قالب ببیند و بپذیرد.
نمادها و کهن الگوها؛ توتم ها و اسطوره ها و تشبیهات بیان کننده یک حقیقت متعال هستند نه پنهان کننده و تحریف کننده آن .
ما با پردازش یک داستان اسطوره ای میخواهیم حقیقت را ملموس نمائیم نه اینکه آنرا تحریف کنیم و یا اینکه پنهان نمائیم .
چون تفاوت درک و فرهنگ داریم (نظام حاکم بر حقایق ماورای دنیا و حس و ماده با نظام حاکم بر دنیا و ماده و محسوسات متفاوت است) و حقایق لخت و ذات بدون صورت به مذاق ما جور نیست .
چه کسی میتواند پروتئین یا ویتامین را همین جوری در طبیعت بخورد؟
اما پروتئین در حبوبات و گوشت و ویتامین در سبزیجات و میوه پنهان است .
حال به مذاق ما برای جذب مناسب است .
اسطوره ها همانند یک سیب حقایق را پوشش میدهند همانگونه که سیب ویتامین را در نهاد خود دارد.
اگر حقیقت ذات حق بدون صورت و صور عرضه گردد ادراک نمیگردد اما وقتی میگوئیم رحمان یعنی مهربان مثل مادر آنگاه درک میگردد چون به ذهن نزدیک میگردد.و...
خداوند در مقام وحدت ذاتی خویش برای هیچ کس قابل درک نیست مگر اینکه در عالم کثرت اسماء و صفات و افعال تجلی و تنزل کرده و اسماء خویش را در صورت اشیاء ملکوتی و ملکی ظهور و بروز دهد.(کنت کنزاً مخفیاً فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف)(سنریهم آیاتنا فی الآفاق و الأنفس حتی یتبیّن لهم انّه الحقّ)
امیدوارم با این مثالها توانسته باشم مطلب را واضح نموده باشم.سرّ وجود آیات متشابه و تمثیلات در قرآن و روایات همین است.(و هذا باب ینفتح منه الابواب)تمام اختلافات بین مخالفان و موافقان فلسفه و عرفان نظری ناشی از وجود آیات و روایات متشابه است یعنی موافقان تمام این آیات را صوری می دانند که حقیقت را باید از دل آن با کنایه فهمید نه اینکه هر چه ظاهر آن گفت همان را حقیقت تلقی کرد.
اما مخالفان مباحث فلسفه و عرفان نظری،تمام این آیات و روایات متشابه را صریح در بیان حقایق و نظام حقایق گرفته و ظاهر آنرا بدون هیچ گونه تأویلی می پذیرند.
حق یارو یاورتان
@ejtehadjame
71-مکاسب، خیار غبن(نقش شریعت در تنظیم قوانین عرفی.mp3
21.63M
71-مکاسب، خیار غبن(نقش شریعت در تنظیم قوانین عرفی، شریعت انبیاء از چه زمانی شروع شد)
79-استصحاب(اصالةالصحة در اقوال و اعتقادات) مهم.mp3
32.31M
اصالةالصحة در اقوال و اعتقادات
(از نظر عقل نظری و عقل عملی)
#اعتباریات
8-الفائق. نگاهی کلان به سیره شارع در امضای سیره عقلا(مهّم).mp3
23.31M
8-الفائق. نگاهی کلان به سیره شارع در امضای سیره عقلا(مهّم)
نقد نگاه رایج در حوزه های علمیه نسبت به امضا یا ردّ سیره عقلا توسط شارع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن معنوی بسیارزیبا👆👆
جواب سوال اینکه ازکجا امدیم؟
چرا امدیم❌
و به کجا میرویم
@avaymarefat
4_5992234373041098050.mp3
14.05M
✳️درس ششم
🔰قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید بشود
🔸فرایند تولید لذت :
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پستترین نقطه ی هستی
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند
▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد
https://t.me/dinefetri_azimi
@avaymarefat
بسمه تعالی
بنا داریم با یاری حضرت حق یک دوره مباحث اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات را از اول اصول تبیین و ارائه کنیم.
تا الان ۱۵ جلسه برگزار شده و تقریبا به صورت فنی مبانی اعتباریات علامه طباطبایی(رحمت الله علیه) تبیین شده و عمده ی اشکالاتی که توسط عده ای از علما و فضلا بر اعتباریات وارد شده، پاسخ داده شده.
از جلسه ۱۰ بنا داریم مباحث اصول از آغاز(مبحث وضع) تا آخر بر مبنای اعتباریات ارائه کنیم.(صوت ها را در پیام رسان بله هم بارگزاری کرده ایم https://ble.ir/osul_etebariat )
انشاالله به لطف خدای متعال و دعای دوستان این کار به سرانجام برسد. اگر پیشنهاد و انتقادی دارید به شماره 09193493103 در ایتا ارسال کنید یا تماس بگیرید. این شماره مدیر کانال و ارائه کننده این صوت هاست.