eitaa logo
اصول فقه متعالیه(مباحث اصول مبتنی بر نظام اعتباریات علامه طباطبایی)
249 دنبال‌کننده
4 عکس
1 ویدیو
58 فایل
تبیین یک دوره کامل مباحث کاربردی اصول فقه به زبان ساده مطابق نظام اعتباریات علامه طباطبایی(قدّس سرّه)به همراه بعضی آراء شهید مطهری(رحمةالله علیه): نظام اعتباریات علامه طباطبایی(قدّس سرّه)یک بحث نو و بی سابقه ای است که اولین بار مطرح می شود. @elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
10-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع،حسن و قبح، وجوب.mp3
16.25M
10-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات قبل اجتماع: اعتبار حسن و قبح عام، اعتبار وجوب عام
11-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع، انتخاب اخفّ و اسهل.mp3
16.36M
11-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات قبل اجتماع اعتبار انتخاب اخفّ و اسهل
12-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم-اعتبارات قبل اجتماع،استخدام و اجتماع و عدالت اجتماعی، مراتب عقل.mp3
24.7M
12-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات قبل اجتماع،استخدام و اجتماع و عدالت اجتماعی مراتب عقل و جهل قبل از ایمان به تعالیم انبیاء و بعد آن
💥 واژه‌پژوهی 🌺 ریشه و معنای چند واژه‌ی فارسی 🌺 💧۱. پدر: به معنای "پشتیبان". از واژه‌ی اَوِستائی 'پیتا' بوده و سپس تبدیل به 'پی‌یَر' شده و سپس تبدیل به 'پدر'. هنوز هم در لهجه‌ی گیلانی‌ها و مازندرانی‌ها و خراسانی‌ها، این واژه 'پی‌یَر' تلفظ می‌شود. در زبان فرانسه نیز به پدر 'پِر' می‌گویند. 💧۲. مادر: به معنای "پروش‌دهنده". اصلش 'هاماتا' بوده و سپس تبدیل به 'ماتا' شده و سپس تبدیل به 'مادر'. 💧۳. مَرد: به معنای "مُردنی". از ریشه‌ی 'مَرتِیَه' است. 💧۴. زن: به معنای "زندگی". مخفّفِ 'زندگی'ست. واژه‌ی 'ژن' و 'ژنتیک' هم از همین‌جا گرفته شده. 💧۵. فرزند: به معنای "شکوهِ زندگی". فرزند، مرکب از "فر" ( به معنای 'شکوه' ) + "زند" ( مخفّفِ 'زندگی' ) ست. 💧۶. پسر: به معنای "پاس‌بان و پاس‌دار". اصلش 'پوهَر' بوده که تبدیل به 'پوسر' و سپس تبدیل به 'پسر' شده است. 💧۷. دختر: به معنای "دوست‌داشتنی". اصلش 'دوشتَر' بود. 💧۸. بچه: به معنای "برای چه؟!". اصلش 'وِیچَک' بود. 💧۹. بیمار: به معنای "ترس‌آورنده". این واژه تشکیل‌شده از 'بیم + ار'؛ یعنی 'حالتی که بیم مرگ می‌آوَرَد.' یا 'کسی که بیمِ مرگ خودش را می‌آورد، با حالتی که پیدا کرده.' ✍ ملاحَظه: ریشه و جهت نام‌گذاری‌ها، بازتاب فهم و تصور انسان‌ها از چیزی‌ست که آن نام را بر او/آن می‌گذارند و "این رشته سرِ دراز دارد" ...
14-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اصل متابعت علم-حجیت علم و قطع-علم حصولی همان علم حضوری اعتباری است.mp3
10.03M
14-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم: ✅اصل متابعت علم ✅ حجیت علم و قطع ✅ علم حصولی همان علم حضوری اعتباری است
2.01M
سلام علیکم استاد بزرگوار عرض ادب احترام بنده در پایان نامه ام به مناسبتی، متعرض اعتباریات قبل الاجتماع شده ام. از این 5 اصل (وجوب، حسن و قبح ، اخف و اسهل...)که علامه شمرده‌اند ، به غیر از مورد اول، متوجه اعتباری بودن این اصول ۵ گانه نمی شوم. بخشی از صوت های ارزشمند شما را هم استماع کردم متاسفانه هنوز برایم وجه اعتباری بودن این اصول روشن نشد. آیا برای شما ممکن است که محبت کنید در ضمن یک وُیس و یا یک پیام، وجه اعتباری بودن این اصول ۵ گانه را تبیین بفرمایید. بسیار ممنون از لطف شما🙏🌺 در واقع سوالم این هست که« اعتبار» که در کلام علامه به معنای «اعطای حد چیزی به چیز دیگر است» در این موارد حد چه چیزی به چیز دیگر سرایت یافته است؟ جواب در صوت بالا👆
6.81M
موضوعی که بنده در پایان نامه دنبال می کنم «ادعای خلط حقیقت و اعتبار در استدلال های فلسفی به کار رفته در علم اصول» است، مرحوم علامه ره و امام ره و بعضی از بزرگان دیگر، معتقدند این استدلالات در اصول راه به جایی نمی برند چون گزاره های اصولی همگی اعتباری اند لذا به کار گیری ادله ی فلسفی مثل تمانع صدور دو معلول از یک علت، تسلسل و دور....در علم اصول خلط حقیقت و اعتبار است. در مقابل شاهدیم که مرحوم صاحب کفایه و بسیار دیگر از بزرگان به وفور از این استدلالات بهره می برند و در این زمینه هیچ اشکالی نمی بینند. اگر محبتی بفرمایید در این خصوص هم مطالبی بفرمایید، قطعا برای بنده سودمند خواهد بود، هرچند می دانم برای جنابعالی باعث زحمت است. خدا خیرتان بدهد.🌷 جواب در صوت بالا👆
فایل های اول کانال باز نمیشن باید چ کنیم ؟ جواب: سلام علیکم از تلگرام بگیرید👇 https://t.me/osul_etebariat
15-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم حجیت قطع و اماره-حجیت اصول عملیه-استصحابی که اصل عملی نیست.mp3
18.26M
15-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم ✅ حجیت قطع و اماره ✅ حجیت اصول عملیه ✅ استصحابی که اصل عملی نیست. @osul_etebariat
16-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسماعتبار علم و ظن اطمینانی،نقد نظریه ظن گرایی و نفی علم گرایی.mp3
13.12M
16-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم: ✅ اعتبار علم و ظن اطمینانی ✅ نقد نظریه ظن گرایی و نفی علم گرایی @osul_etebariat
20-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات بعدالاجتماع-اعتبار ریاست و مولویت و مدیریت و عبودیت.mp3
7.72M
20-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم: ✅ اعتبارات بعدالاجتماع ✅ اعتبار ریاست و مولویت و مدیریت و عبودیت @osul_etebariat
21-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اعتبارات بعدالاجتماع-اعتبار امر و نهی، جزاء و پاداش، معنای صیغه امر.mp3
14.11M
21-شرح مقاله اعتباریات علامه طباطبایی از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم: ✅ اعتبارات بعدالاجتماع ✅ اعتبار امر و نهی، جزاء و پاداش ✅ معنای صیغه امر(انشاء اراده) @osul_etebariat
اصالة الظهور در اصول(نقد اصالةالحقیقه-اصل ظهور نیاز به حصول ظن ندارد-ظهور حاکی از مراد متکلم است).mp3
8.19M
🌹اصالة الظهور در علم اصول فقه🌹 ✅ نقد اصالةالحقیقه ✅ اصل ظهور نیاز به حصول ظن ندارد ✅ ظهور حاکی از مراد متکلم است از کتاب «علم اصول الفقه فی ثوبه الجدید» آیت الله مغنیه @osul_etebariat
اعتبار یعنی چیزی را چیز دیگر فرض کردن برای غرضی مثلا در افعال اختیاری، فعل قبل از عمل الوجود است ولی انسان این فعل امکانی را می کند تا فعل تحقق یابد.