#سؤال:
ذهن انسان بیشتر تشبیه پذیر، تجسم پذیر، قالب پذیر(صورت ظاهری) و اسطوره پذیر است تا حقیقت پذیر(باطنی)! و اسطوره توانسته درسالهای دراز حقیقت را در میان خود حفظ کند. حال چگونه ذهن باید اسطوره را از حقیقت جدا کند
مثل تعزیه ها، داستانها و روایتها و اسطوره ها و نمادها و شعائر دینی و آیات متشابه و تمثیلات قرآنی و روایی در بیان حقایق ماورای دنیا مثل بهشت و جهنم،حساب و کتاب و..
من چگونه ذهنم را حقیقت پذیر کنم؟
👇👇
#جواب:
اسطوره ها بستری برای بیان حقایقِ غامض و پیچیده می باشند .
هنگامی که یک حقیقت بیانش مشکل باشد باید صُوَر و صورتهایی برای آن تعریف نمود تا حقیقت را پیچیده در ملحفه ای از استعارات و کنایات و تشبیهات و تمثیلات ؛ قابل هضم و جذب برای ذهن ما باشد .
ذهن بشر عادت ندارد که حقایق را عور و عریان و بگونه مطلق ادراک نماید لذا نیاز به صورت و قالبی دارد تا آنرا در یک هیئت و قالب ببیند و بپذیرد.
نمادها و کهن الگوها؛ توتم ها و اسطوره ها و تشبیهات بیان کننده یک حقیقت متعال هستند نه پنهان کننده و تحریف کننده آن .
ما با پردازش یک داستان اسطوره ای میخواهیم حقیقت را ملموس نمائیم نه اینکه آنرا تحریف کنیم و یا اینکه پنهان نمائیم .
چون تفاوت درک و فرهنگ داریم (نظام حاکم بر حقایق ماورای دنیا و حس و ماده با نظام حاکم بر دنیا و ماده و محسوسات متفاوت است) و حقایق لخت و ذات بدون صورت به مذاق ما جور نیست .
چه کسی میتواند پروتئین یا ویتامین را همین جوری در طبیعت بخورد؟
اما پروتئین در حبوبات و گوشت و ویتامین در سبزیجات و میوه پنهان است .
حال به مذاق ما برای جذب مناسب است .
اسطوره ها همانند یک سیب حقایق را پوشش میدهند همانگونه که سیب ویتامین را در نهاد خود دارد.
اگر حقیقت ذات حق بدون صورت و صور عرضه گردد ادراک نمیگردد اما وقتی میگوئیم رحمان یعنی مهربان مثل مادر آنگاه درک میگردد چون به ذهن نزدیک میگردد.و...
خداوند در مقام وحدت ذاتی خویش برای هیچ کس قابل درک نیست مگر اینکه در عالم کثرت اسماء و صفات و افعال تجلی و تنزل کرده و اسماء خویش را در صورت اشیاء ملکوتی و ملکی ظهور و بروز دهد.(کنت کنزاً مخفیاً فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف)(سنریهم آیاتنا فی الآفاق و الأنفس حتی یتبیّن لهم انّه الحقّ)
امیدوارم با این مثالها توانسته باشم مطلب را واضح نموده باشم.سرّ وجود آیات متشابه و تمثیلات در قرآن و روایات همین است.(و هذا باب ینفتح منه الابواب)تمام اختلافات بین مخالفان و موافقان فلسفه و عرفان نظری ناشی از وجود آیات و روایات متشابه است یعنی موافقان تمام این آیات را صوری می دانند که حقیقت را باید از دل آن با کنایه فهمید نه اینکه هر چه ظاهر آن گفت همان را حقیقت تلقی کرد.
اما مخالفان مباحث فلسفه و عرفان نظری،تمام این آیات و روایات متشابه را صریح در بیان حقایق و نظام حقایق گرفته و ظاهر آنرا بدون هیچ گونه تأویلی می پذیرند.
حق یارو یاورتان
@ejtehadjame
71-مکاسب، خیار غبن(نقش شریعت در تنظیم قوانین عرفی.mp3
21.63M
71-مکاسب، خیار غبن(نقش شریعت در تنظیم قوانین عرفی، شریعت انبیاء از چه زمانی شروع شد)
79-استصحاب(اصالةالصحة در اقوال و اعتقادات) مهم.mp3
32.31M
اصالةالصحة در اقوال و اعتقادات
(از نظر عقل نظری و عقل عملی)
#اعتباریات
8-الفائق. نگاهی کلان به سیره شارع در امضای سیره عقلا(مهّم).mp3
23.31M
8-الفائق. نگاهی کلان به سیره شارع در امضای سیره عقلا(مهّم)
نقد نگاه رایج در حوزه های علمیه نسبت به امضا یا ردّ سیره عقلا توسط شارع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن معنوی بسیارزیبا👆👆
جواب سوال اینکه ازکجا امدیم؟
چرا امدیم❌
و به کجا میرویم
@avaymarefat
4_5992234373041098050.mp3
14.05M
✳️درس ششم
🔰قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید بشود
🔸فرایند تولید لذت :
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پستترین نقطه ی هستی
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند
▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد
https://t.me/dinefetri_azimi
@avaymarefat
بسمه تعالی
بنا داریم با یاری حضرت حق یک دوره مباحث اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات را از اول اصول تبیین و ارائه کنیم.
تا الان ۱۵ جلسه برگزار شده و تقریبا به صورت فنی مبانی اعتباریات علامه طباطبایی(رحمت الله علیه) تبیین شده و عمده ی اشکالاتی که توسط عده ای از علما و فضلا بر اعتباریات وارد شده، پاسخ داده شده.
از جلسه ۱۰ بنا داریم مباحث اصول از آغاز(مبحث وضع) تا آخر بر مبنای اعتباریات ارائه کنیم.(صوت ها را در پیام رسان بله هم بارگزاری کرده ایم https://ble.ir/osul_etebariat )
انشاالله به لطف خدای متعال و دعای دوستان این کار به سرانجام برسد. اگر پیشنهاد و انتقادی دارید به شماره 09193493103 در ایتا ارسال کنید یا تماس بگیرید. این شماره مدیر کانال و ارائه کننده این صوت هاست.
1-اصول فقه متعالیه(هستی شناسی اعتباریات).mp3
23.65M
1-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات(هستی شناسی اعتباریات)
@osul_etebariat
2-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات(آیات و روایات ناظر بر اعتباریات).mp3
5.21M
2-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات(آیات و روایات ناظر بر اعتباریات)
@osul_etebariat
3-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات. تفاوت انسان قبل از ورود به اعتباریات و بعد از ورود به اعتباریات.mp3
7.14M
3-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
(تفاوت انسان قبل از ورود به اعتباریات و بعد از ورود به اعتباریات)
@osul_etebariat
4-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات(فرق علوم اعتباری و حقیقی).mp3
23.32M
4-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
(فرق علوم اعتباری و حقیقی)
@osul_etebariat
5-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات(حقیقت اعتبار چیست استدلالات اعتباری جدلی است نه برهانی.mp3
30.37M
5-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
(حقیقت اعتبار چیست استدلالات اعتباری جدلی است نه برهانی)
@osul_etebariat
6-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات.علوم اعتباری کپی برداری مجازی از علوم حقیقی و تکوینی است.mp3
13.65M
6-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
(علوم اعتباری کپی برداری مجازی از علوم حقیقی و تکوینی است)
@osul_etebariat
7-اصول فقه متعالیه برمبنای اعتباریات.فقط علوم اعتباری تولید اراده و اختیار می کند.mp3
15.42M
7-اصول فقه متعالیه برمبنای اعتباریات:
(فقط علوم اعتباری تولید اراده و اختیار می کند)
@osul_etebariat
8-اصول فقه متعالیه برمبنای اعتباریات.اعتبار باید و ضرورت اعتباری، غیر از ضرورت بالقیاس تکوینی است..mp3
17.31M
8-اصول فقه متعالیه برمبنای اعتباریات:
(اعتبار باید و ضرورت اعتباری، غیر از ضرورت بالقیاس تکوینی است.)
@osul_etebariat
9-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات.اعتباریات ناشی از احساسات است و تولید احساس می کند..mp3
27.55M
9-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
(اعتباریات ناشی از احساسات است و تولید احساس می کند.)
@osul_etebariat
10-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات.تعریف علم اصول و غرض و موضوع آن.mp3
16.4M
10-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
(تعریف علم اصول و غرض و موضوع آن)
@osul_etebariat
11-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات. حقیقت وضع و الفاظ. سیر شکل گیری وضع و لغت، ترادف، اشتراک لفظی و معنوی.mp3
19.72M
11-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
(حقیقت وضع و الفاظ
سیر شکل گیری وضع و لغت، ترادف، اشتراک لفظی و معنوی
دقیق ترین تعریف وضع)
@osul_etebariat
12-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات. معنای مجازی نیاز به وضع دارد.فقط علاقه اتحاد ادعایی در مجاز داریم.mp3
7.01M
12-اصول فقه متعالیه بر مبنای اعتباریات:
معنای مجازی نیاز به وضع دارد.
فقط علاقه اتحاد ادعایی در مجاز داریم
@osul_etebariat