eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
30هزار دنبال‌کننده
704 عکس
407 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: سلام علیکم؛ حکم شرعی از چیست؟ ✅ پاسخ: براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بي ضرر باشد، و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: محاسبه ۲۲.۵ کیلومتر سفر شرعی از کجاست، از محل حرکت یعنی منزل یا بعد از ؟ ✅ پاسخ: معیار محاسبه از انتهای شهر است و تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. و اگر در نظر عرف کارخانه‏‌ها و شهرک‌هاى پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد مسافت را از آخرين خانه‏‌هاى شهر بايد حساب نمود. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام.وقت بخیر.زمان‌وضو گرفتن ،سورمه ی چشم‌باید کاملا پاک شود و مانع وضو هست؟ چشم سورمه کشیده باید از دید نامحرم پنهان باشد؟ ✅ پاسخ: اگر مانع رسیدن آب به پوست می شود، باید تمیز شود. و اگر عرفا زينت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
💬حکم معامله‌کردن با کسی که گناهکاره و یقین داریم که پولش از راه حرام به دست می‌آد، چیه؟ 🔹 همه مراجع
❓متن پیام: سلام.ایا کسی ک میدونه همسایه اش کار حرام انجام میده و همون همسایه ی خوراکی برامون بیاره با اون خوراکی چکارکنیم میشه استفاده اش کرد یا به کسی بدمش؟ ✅ پاسخ: مانعی از استفاده از آن نیست قبلا پاسخ داده شده است. جواب اول جواب دوم 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام . من اهل تسنن بودم ولی مذهبم را عوض و شیعه شده ام . بسیاری از احکام اهل تشیع را بلد نیستم و اینکه آیا باید حتما مرجع تقلید داشته باشم و انتخاب آن چگونه است ؟ ✅ پاسخ: مکلف باید مسایلی را که انجام تکالیف شرعی روزمره وابسته به دانستن آن است فرا بگیرد،‌ مانند مسایل اصلی نماز و روزه و طهارت و برخی معاملات و غیر آن، و اگر یاد نگرفتن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد گناهکار خواهد بود. مکلف اگر در احکام دین مجتهد نیست باید از کسی که مجتهد است تقلید کند و یا به احتیاط رفتار نماید. از آن جایی که عمل به احتیاط مستلزم شناسایی موارد و چگونگی احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلف در احکام دین از تقلید کند. 💯 شرایط مرجع تقلید ۱. مرد باشد. ۲. بالغ باشد. ۳. عاقل باشد. ۴. شیعه‌ی ۱۲ امامی باشد. ۵. حلال زاده باشد. ۶. بنابر احتیاط (واجب) زنده باشد. ۷. عادل باشد. ۸. با توجه به حساسیت و اهمیت منصب مرجعیت در فتوا، بنابر احتیاط واجب، قدرت تسلط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنیا نداشته باشد. ۹. مجتهد باشد. ۱۰. بنابر احتیاط واجب اعلم باشد. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
❓متن پیام: دوستم خونشون سگ داره میگن نجسه میگه بردمش حموم و واکسن هم زده، اصلا از خودم تمیزتره فرق #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: سلام وقتتون بخیر من لباس‌های کثیف رو تو ماشین ریختم وقتی ماشين خاموش شد متوجه شدم که از زیر ماشين لباسشویی آب زده‌ ودخترم بدون لینکه متوجه بشه این آبها رو لگد کرده وتو خونه راه رفته می‌خواستم بدونم آیا اين آب نجس بوده ومن باید همه فرشهارو بشورم ممنون میشم راهنمایی بفرمایین خدا خیرتون بده ✅ پاسخ: اولا فرق است بین با ثانیا اگر علم به نجاست چیزی ندارید، پاک است ثالثا از کجا میدانید که آن آب لحظه آخر هنگام آبکشی نبوده؟ در هر صورت نمی توان حکم به نجاست آن کرد 📚 استفتاءآت مقام معظم رهبری 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: حکم شرعی و یا میکروبیلیدینگ = سایه و هاشور کردن ابرو؛ چیست؟ آیا مانع آب هست یا بلامانع؟ آیا برای غسل یا وضو اشکال دارد یا نه؟ ✅ پاسخ: اگر سایه و هاشور ابرو، مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است. مگر زمانیکه مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود؛ در این صورت ابتداء باید مانع برطرف شود و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد. تشخیص این که مانع آب هست یا نه با خود مکلف هست و البته اگر مانع باشد برای وضو یا غسل اشکال دارد. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
❓متن پیام: حکم #اکستنشن مژه ( #کاشت_مژه مصنوعی) چیست؟ آیا برای غسل ایراد دارد؟ ✅ پاسخ: هر چند این ع
❓متن پیام: سلام وقتتون بخیر حکم و مسائل مربوط ب آن که امروزه خیلی زیاد شده آیا وضو و غسل با این موارد درسته؟ ✅ پاسخ: در غسل و وضو، باید آب به اعضای بدن برسد و ایجاد مانعی در بدن که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، جایز نیست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی در این امر وجود داشته باشد. در هر حال، اگر مانعی ایجاد شد که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، انجام وضو یا غسل با همان مانع صحیح است. ضمن اینکه برخی فقها ایجاد مانع در اعضای وضو و غسل، که موجب تبدیل شدن وظیفه، به وضو و غسل جبیره‌اى ‌شود را -چنانچه در غیر وقت نماز باشد- جایز دانسته‌اند 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام در مورد کاشت نهال دیم سوال داشتم آیا ارزش معنوی داره؟ قطعه زمین زراعی هس که یکسال درمیان کاشت میشه یا ممکنه چند سال یکبار کاشت بشه آینده هم معلوم نیس کاشت بشه یا نه. نظرم اینه بالا و پایین زمین نهال کاشت بشه که همراه آبیاری های احتمالی (کاشت زراعی) آب بخورد ✅ پاسخ: به‌طورکلی درخت کاشتن از نظر اسلام ثواب دارد. و روایات فراوانی هم در این مورد از معصومین وارد شده است. کاشتن گیاه هم به این معنا که یا فضا را سبز می‌کند یا هوا را تصفیه می‌کند یا گیاهانی است که ثمر می‌دهد، آن هم خوب است. اما احکام ثانویه‌ای هم هست که باید مراعات شود. بنابراین درست است که اصل درختکاری و کاشتن گیاه خوب است اما حکم ثانویه هم در اینجا مطرح است. اولاً باید در ملک خودمان باشد. در جاهای عمومی بدون اجازه نمی‌‌شود درخت کاشت. در ملک دیگران هم مجاز نیستیم که درخت بکاریم. در سوال مذکور چنانچه مکان عمومی نباشد و یا نیاز به اجازه از صاحبان آب نباشد، امری پسندیده است. در غیر اینصورت باید از مالکین زمین یا آب، اجازه گرفت. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وعرض ادب پدرم مغازه ای دارند که برای اجاره پول پیش گرفته اند ودر بانک به صورت سپرده گذاشته شده سود ان برای گذران وهزینه زندگی ایشان هزینه می شود.ایا به پول پیش اجاره خمس تعلق می گیرد. ✅ پاسخ👇 همه مراجع: اصل رهن (قرض) خمس ندارد؛ ولى به سود آن، چنانچه تا سر سال خمسى اضافه آيد، خمس تعلق مى گيرد. تبصره ۱. پولى كه به عنوان اجاره خانه گرفته مى شود؛ چنانچه تا سر سال خمسى در نيازهاى زندگى هزينه نشود، به آن خمس تعلق مى گيرد. تبصره ۲. اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه غلط مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (اجاره به شرط قرض) صحيح است. از اين رو اصل قرض خمس ندارد. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: سلام خیلی ممنون از کانال خوبتون. من از سال پیش یه ماده غذایی مثل لوبیا مونده دارم وتا الان یک سال شده.این خمس داره؟اما همسر بنده خمس این ماده راپرداخت نمیکند.حکم چیه؟من میتونم بپردازم یانه؟ 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام حکم پدر و مادری که بین فرزندان فرق می‌گذارند چه از لحاظ مادی و مالی چه از لحاظ محبت که باعث شده فرزندان همه نسبت به هم بد بین شده باشن ✅ پاسخ اگر پدر یا مادری بین فرزندان خود عدالت و مساوات را رعایت نکند، و این کار باعث ظلم در حق برخی از فرزندان‌، و پایمال شدن حق آنان شود، این کار گناه‌، و پدر یا مادری که این کار را انجام داده‌اند مسؤول خواهند بود . 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشيد درموردغسل جبیره توصیح بدهیدممنون ✅پاسخ انجام وضو و غسل جبیره در زمانی واجب می شود که چیزی روی سطح پوستتان باشد که مانع از رسیدن آب به آن سطح در هنگام وضو یا غسل شود. شما می توانید از احکام و شرایط جبیره در موقعیت های مختلف استفاده کنید. هرگاه روي آن بسته‌شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند غسل کند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمی‌شود روي آن دست‌تر بکشد، پارچه پاکي را بر آن ببندد و دست‌تر روي آن بکشد. منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: باسلام و عرض ادب آیاوام های بانکی باسود 4درصدمورداشکال است. ✅پاسخ برخی از مراجع تقلید معتقدند گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.‏ اما برخی دیگر اخذ هر گونه زیادی در قرض را ولو در قالب کارمزد جایز نمی‌دانند، البته در این موضوع، راه‌هایی را برای جلوگیری از ربا پیشنهاد می‌کنند، از جمله اینکه: متقاضى وام می تواند، کارمزد متصدیان بانک یا مؤسسه را در قالب جعاله به ایشان بپردازد. یعنی مبلغ مذکور را در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض به وی، که توسط آن مؤسسه صورت می‌گیرد، قرار دهد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.‏ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): ممکن است شخص متقاضى، براى کارکنان آن مؤسسه مالی، در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض، جُعلی قرار دهد، و این جُعل ممکن است به مقدار کارمزد مورد نظر مؤسسه باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): منظور از کارمزد حقّ‌الزحمه‌اى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مى‌دهند داده مى‌شود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به‌طور کلی گرفتن اضافه از گیرندگان وام و لو بعنوان کارمزد جایز نیست. سعی شود که قرض الحسنه به‌معنای واقعی به اشخاص داده شود تا اجر عظیمی که بر آن وعده داده شده نصیب قرض دهنده شود و بکوشید تا انگیزه‌های معنوی در بین مردم تقویت گردد. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر. درمورد کاشت ناخن فرمودید اگر مانعی ایجاد شود که رفع آن مشگل یا غیر ممکن باشد وضو و غسل درسته پس چرا ایت الله مکارم شیرازی درست نمیدونن؟ مخصوصا ناخن کاشته میشه و سهوا مانعی ایجاد نشده که ✅ پاسخ اگر به راحتی قابل جدا کردن باشد باید جدا کنید و الا به همین صورت وضو وغسل را انجام دهید و حکم جبیره را دارد. (پاسخ از سایت ایت الله مکارم می باشد.) 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
سلام خسته نباشيد.با تشكر از شما كه براى احكام دين و رضاى خدا تلاش ميكنيد... گله داشتم از شما بابت اين كه انقدر اين مدلى احكام مربوط به و كاشت داده شده كه وضعيت جامعه ى اسلامى به اينجا كشيده شده... خواااااهش ميكنم ازتون، چرا تاكيد نم يكنيد كه زينته و حرامه نامحرم ببينه، وقتى كه ميدونيم هر خانومى ناخن ميكاره واسه ى به نمايش گذاشتنشه. چرا نميگيد كاشت ناخن وقتى كه ماه ها روى ناخن مانع ايجاد ميكنه، اصلا جواز غسل و وضوى جبيره نيست. حكم براى بيمار و موارد خاصى كه آب ضرر داره گفته شده نه براى زيبايى. يا حكم جبيره فقط براى خانومى كه نميدونست حرامه و حالا توبه كرده و نميتونه اين ناخن هاى مصنوعى رو جدا كنه پس تا زمان از بين رفتن اين ناخن ها جبيره انجام بده (البته همون آرايشگرى كه براش چسب دائم ميزنه ،حتما راه جدا كردنش هم بلده) چرا نميگيد پولى كه از اين كار كه رواج دادن گناهه و حرامه!!!؟؟؟ پس يعنى ما هم طبق حكم شما از فردا بريم ناخن بكاريم كه چون چسبش محكمه و نميتونيم جداش كنيم وضوى جبيره بگيريم و با غسلى كه اصلا قبول نميشه دست به آيات قرآن و اسامى معصومين بزنيم و زيارت معصوم بريم و نماز بخونيم، گناهش هم گردن كسى كه حكم رو داده!!! ✅ پاسخ ممنونیم از شما که کانال را به جدیت دنبال می کنید و دین مدار هستید و تذکرات دلسوزانه خودتون رو برامون میفرستید. حق با شماست که اصل کاشت ناخن برای زینت حرام است و این مطلب را قبلا متذکر شده ایم ولی حالا اگر کسی به جهت اضطرار عقلایی و یا... انجام داده حکمش چیه؟ ما هم اینجا احکام رو از رساله های عملیه مراجع عظام تقلید تقدیم حضورتون می کنیم و چیزی رو از خودمون نمی گیم خدا به شما طول عمر با عزت و استواری در دین تحت توجحات خاص ولی عصر علیه السلام عنایت کنه ان‌شاءالله ———————— مطالبی که قبلا در مورد کاشت ناخن ذکر شده است 👈🏼 خانم ها گوش کنید 👈🏼 لاک دست 👈🏼 فیبروز ابرو 👈🏼 اکستنشن 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشید به نیت غسل حیض به حمام رفتم ولی نمی دونم غسل کردم یا نه ، و اگه هم بگردن داشتم به نیابت غسل جنابت به حمام رفتم حالا نمی دونم غسل جنابت کردم یا نکردم تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ اگر انسان به نیت به حمام رود و بعد از خارج شدن از حمام شک کند‌، که غسل کرده یا نه، باید بنا را بر غسل نکردن بگذارد. و اما اگر بداند غسل کرده ولى در اینکه صحیح بوده یا نه شک کند بنا را بر صحت غسل بگذارد 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
پاسخ به سوالات شرعی
#ارسالی_از_مخاطب سلام خسته نباشيد.با تشكر از شما كه براى احكام دين و رضاى خدا تلاش ميكنيد... گله د
ارسالی از مخاطب👇 سلام ببخشید کاش برای مردم میگفتید مجبور نیستن ناخن بکارند همه جا حکم الکی دادن که ناخن کاشتن اشکال نداره و وضوی جبیره بگیرید...کاش میگفتید اصلا ناخن کاشتن درست نیست.. ✅پاسخ ضمن تشکر از دقت نظر حضرت عالی این موضوع در موارد متعددی که در پست بالا نیز مواردی ذکر شده است؛ توضیح داده شده است . اشتباه و حرام بودن کاری یک موضوع است؛ ذکر و بیان احکام ان موضوعی دیگر.
❓متن پیام: سلام ممنون از کانال خوبتون. آیا میشه یک غسل به نیت هم غسل و هم غسل انجام داد؟ 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام تشکر از کانال خوبتون ایا میتوان از میوه‌ی درخت هایی که درمکان‌های عمومی مثل پارک یا کوچه وخیابان استفاده کرد یا حتما باید از کسی که درخت را کاشته اجازه گرفت؟ ✅پاسخ استفاده از ميوه هايي که در عرف و عادت محل؛ برای همه مباح شده اشکالی ندارد، ولي غير آن متعلق به صاحبان آن است، و اگر ملک بيت المال باشد متعلق به دولت است و بايد طبق قوانين عمل شود. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام آیا شیشه ای که قبلا داخلش مشروب بوده است را میتوان بعد شستشو به عنوان شیشه ی آب استفاده کرد واز نجسی پاک میشود؟ ✅پاسخ👇 اگر ظرفی به واسطه شراب نجس شود و بخواهند آن‌را تطهیر کنند، اگر با آب قلیل باشد باید سه مرتبه، آن‌را آب بکشند، و بهتر است که هفت مرتبه شسته شود [1]. آیت الله بهجت: بنابر اقوی یک مرتبه نیز کافی است. آیت الله گلپایگانی و صافی گلپایگانی: اگر مثل سایر ظرف‌‌ها آب بکشند، پاک می‌شود ولی مستحب است هفت مرتبه بشویند. [2]. آیت الله خویی و تبریزی و زنجانی و سیستانی: فرقی بین آب قلیل و غیر قلیل نیست(در هر صورت باید سه مرتبه شسته شود). آیت الله مکارم: و دست در آن بمالند. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام من تازه ازدواج کردم و دوران عقد هستیم ،همسر من علاقه ی زیادی داره که من کاشت ناخن انجام بدم یا کاشت مژه اما من برای وضو و غسل احساس خوبی ندارم و خودم رو قانع نکردم که این کار رو انجام بدم احساس میکنم چون عمدا و برای زیبایی مانع رسیدن آب به عضو وضو وغسل میشم و باعث باطل شدن نماز میشه ،نیت جبیره هم برای زخم یا مانع غیرعمدی میشود درسته؟ میشه لطفاً راهنمایی کنید؟ ✅پاسخ به صورتی که برای وضو و غسل نتوانید بردارید اشکال دارد. ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن با همان حال وضو و غسل انجام شود و احتیاطاً تیمم هم بنماید. 📚 منبع جهت مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشيد درموردغسل جبیره توصیح بدهیدممنون ✅پاسخ انجام وضو و غسل جبیره در زمانی واجب می شود که چیزی روی سطح پوستتان باشد که مانع از رسیدن آب به آن سطح در هنگام وضو یا غسل شود. شما می توانید از احکام و شرایط جبیره در موقعیت های مختلف استفاده کنید. هرگاه روي آن بسته‌شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند غسل کند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمی‌شود روي آن دست‌تر بکشد، پارچه پاکي را بر آن ببندد و دست‌تر روي آن بکشد. منبع و مطالعه بیشتر 🆔 @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: باسلام لطف بفرمایید در غسل چه مقدار از گوش باید شسته شود ؟آیا چربی داخل گوش مانع غسل می‌شود یا نه؟ ممنون از پاسخگوییتان اجرتان با حضرت زهرا سلام الله ✅ پاسخ👇 در غسل شستن اعضاي بدن که ظاهر نيست و در حالت عادي ديده نمي شود. مانند داخل گوش و بيني واجب نيست . شستن آن قسمت از گوش که ظاهر است و ديده مي شود. مانند قسمتي از لاله گوش لازم است . 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر. از کسی شنیدم اگر چندتا غسل واجب برگردنمون باشه میشه با یه غسل(مافی الضمه) انجام بدیم وهمه غسل هارو نیت کنیم.ایا این صحت داردیاخیر؟؟؟ ✅پاسخ 👇 کسی که چند غسل واجب بر او واجب است، می‌تواند به نیّت همة آنها یک غسل به جا آورد یعنی همه را نیت کند و یک غسل انجام دهد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد و لزومی ندارد یکی یکی نیت کند و برای هر کدام غسل جدا گانه انجام دهد. اگر دو یا چند غسل بر عهده ما باشد همه را نیت می کنیم و به نیت همه یک غسل انجام می دهیم اگر در بین غسلها، غسل جنابت باشد و به نیت جنابت غسل کند از بقیه غسل ها کفایت می کند اگر چه احتیاط این است که همه آنها را نیت نماید 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام میخاستم بدونم ترتیب در نیت غسلها واجبه ؟ یعنی نیت باید به ترتیبی باشه که غسل گردنمه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید . ✅پاسخ 👇 کسی که چند غسل واجب بر او واجب است، می‌تواند به نیّت همة آنها یک غسل به جا آورد یعنی همه را نیت کند و یک غسل انجام دهد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد و لزومی ندارد یکی یکی نیت کند و برای هر کدام غسل جدا گانه انجام دهد. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشید ببخشید میشه از میوه درخت همسایه که شاخ و برگش در حیاط خانه ماست و برگ های آن را جارو میکنیم بدون اجازه بخوریم و ✅پاسخ👇 نمی‌توان بدون اجازه یا اطمینان به رضایت صاحب درخت، از میوه‌ها استفاده کرد. همچنین صاحب درخت نیز اجازه ندارد وارد حریم خانه همسایه‌اش شده و میوه‌ها را بچیند و یا مزاحمت ایجاد کند. البته در این‌گونه موارد بهترین کار، مصالحه بین دو طرف بوده و سزاوار است همسایگان در رعایت حقوق یکدیگر کوشا باشند. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام میخواستم بدونم ما میتونیم در سجده بعد از نماز یا کلا در حالت سجده به ائمه توسل کنیم یا با ائمه صحبت کنیم ؟؟؟ ✅پاسخ👇 در نظر شیعه نبی مکرم اسلام (صلي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ و سلم) و اهل بیت ایشان واسطه های  فیض الهی هستند. که خداوند از طریق ایشان برکات خویش را بر بشر می‌فرستد. توسل به اهل بیت در هر حالتی جایز است از جمله در حالت سجده. انچه شرک و مذموم است سجده بر غیر خدا وند است نه اینکه در حال سجده بر خدا، اهل بیت را واسطه قرار دادن. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam