eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.6هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام عالی درشبکه سه سیما (کربلای معلی) 💐درخصوص شهید ابراهیم هادی #شهید_ابراهیم_هادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❓وقتی آدم و حوا از بیرون شدند در کدام نقطه زمین آمدند ❕❕اصلا بهشت کجا بوده❕❕ 💠💠 👌 آدم و حواء یکی از پر نعمت و روح افزای یکی از سر سبز زمین بوده است . 👌امام صادق علیه السلام در مورد آدم و حواء فرمود: « از باغهای دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و اگر بهشت بود ، هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد» 📚الکافی ج3 ص247 📚الوافی ج25 ص681 📚علل الشرایع ج2 ص600 👌پس از آدم و حوا از این بهشت دنیوی ؛ آدم علیه السلام بر کوه وارد شد و حضرت حواء نیز بر کوه ؛ 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « آدم از بر صفا وارد شد و حواء بر کوه مروه» 📚علل الشرایع ج2 ص491 👌و فرمود : « به کوه ، صفا گفته می شود زیرا آدم که و برگزیده خدا بود بر آن فرود آمد و نام آدم بر آن کوه نهاده شد و نیز بر کوه فرود آمد و به کوه مروه ، می گویند زیرا و زنی به نام حواء بر آن فرود آمد و نام آن از اسم او گرفته شده است» 📚علل الشرایع ج2 ص432 📚بحار الانوار ج11 ص205 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
seyedrezanarimani-@yaa_hossein.mp3
12.03M
#ماه_مبارک_رمضان 🎶با دلی مَحزون رسیدم دستِ من را هم بگیر 🎤 سیدرضا #نریمانی #مناجات 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔یه چی فکرمو مشغول کرده چطور امام علی هر شب میذاشته دره خونه فقرا ‏ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب با عقل جور در نمیاد تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید ❔بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که یکی از ویژگی های بارز علی علیه السلام ، بخشش های بی نظیر و او بوده است چنان که معاویه از دشمنان بارز علی علیه السلام به این مساله تصریح می کرد و می گفت ؛ «على اگر مالك شود خانه ‏اى از طلا و خانه‏ اى از كاه، طلا را بيشتر تصدّق مى‏ دهد تا هيچ از آن نماند » 📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20؛ الامامة و السياسة، ص 97؛ بحار الأنوار، ج 41، ص 144 🔸پیامبر گرامی در بخشندگی علی علیهما السلام می فرمود ؛ « اين درياى خروشان و خورشيد برآمده، در بخشش، از فراتْ بخشنده‏ تر است و دل گشاده ‏تر از دنيا. هر كس او را دشمن بدارد، لعنت خدا بر او باد » 📚کنزالفوائد ج 1 ص 148 🔸قرآن می فرماید ؛ « اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است ، و اگر آنها را ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است » ( بقره 271) 🔸بر این اساس علی علیه السلام سعی می کرد که شبانه و به صورت پنهانی و ناشناس به کمک رسانی کند . در نقلی آمده است ؛ « عبد الرحمن بن عوف، چند دينار براى اصحاب صُفّه فرستاد و على عليه السلام، شبانگاهان يك بارِ شتر فرستاد، و دوست داشتنى‏ ترين دو صدقه در نزد خداوند، صدقه وى بود . پس صدقه شبانگاهان، كامل‏تر است.» 📚تفسیر فخر رازی ج7 ص 90 _ ذخائر العقبی ص 158 🔸در نقل دیگری به نقل از محمّد بن حنفيّه آمده است که می گوید ؛ « پدرم (على عليه السلام) شبانگاه، قنبر را صدا مى‏ زد و آرد و خرما بر دوشش مى‏ نهاد و به درِ خانه‏ هايى كه مى‏ شناخت، مى ‏رفت و كسى را از آن آگاه نمى‏ كرد. به وى گفتم: پدرم! چرا اين اموال را در طول روز (علنى) به آنان نمى‏ دهى؟ فرمود: «پسرم! صدقه مخفى، پروردگار را خاموش مى‏ كند». 📚ربیع الابرار ج 2 ص ،148 _ المناقب کوفی ج 2 ص 69 🔸ابن شهر آشوب به نقل از محمّد بن صمه، از پدرش،واو از عمويش نقل می کند ؛ « مردى را در مدينه ديدم كه ‏ اى بر پشت و سينى‏ اى در دست داشت و مى ‏گفت: «پروردگارا! اى دوست مؤمنان، خداى مؤمنان و پناه‏دِهِ مؤمنان! امشب هديه مرا به‏ درگاهت بپذير. جز آنچه در سينى‏ ام هست و آنچه پوشيده ‏ام، چيزى را مالك نيستم و تو خود مى‏ دانى كه با همه نيازم، خود را به خاطر بهره نزديكى به تو، از آن، محروم ساختم. پروردگارا! رويم را بر زمين مزن و دعايم را رد مكن». نزديك وى آمدم و او را شناختم. على بن ابى طالب عليه السلام است. نزد مردى رفت و او را سير كرد.» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 76 👌در این رابطه متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚بحار الانوار ج 41 ص 24 باب 102 🔸از این روایات استفاده می شود که علی علیه السلام شبانه و به صورت ناشناس نیازمندی را برطرف می کرده است ، به گونه ای که مستمندان متوجه نمی شدند که آنکه به آنان کمک می کند علی علیه السلام است ، نه آنکه بگوییم ایشان مواد غذایی را بدون آنکه به صاحبان خانه اطلاع دهد ، پشت در خانه آنها می گذاشته و میرفته است چرا که در این صورت مواد غذایی در معرض از بین رفتن بوده است ، بلکه نیازمندان علی علیه السلام را می دیدند که به آنان کمک می کند اما نمی شناختند . 🔸از سوی دیگر اگر مثلا علی علیه السلام شیر به نیازمندان می کرده است نیازی به بحث ظرف و مانند آن که مورد اشکال قرار گرفته است نمیباشد چرا که می تواند چنین بوده باشد که علی علیه السلام مشک های خود را پر از شیر می کرده است و به صورت ناشناس مثلا با رفتن به در خانه نیازمندان ، ظرف ها و کاسه های را از شیر پر می کرده است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تحدیر_قرآن_کریم (تندخوانی) ◼️استاد احمد دباغ استاد معتز آقایی 🔹 #جزء_چهارم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
استاد احمد دباغ-جزء چهارم.mp3
16.44M
#تحدیر_قرآن_کریم (تند خوانی) | جزء چهارم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳
استاد معتز آقایی-جزء چهارم.mp3
4.21M
#تحدیر_قرآن_کریم (تند خوانی) | جزء چهارم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا آیت‌الله خمینی، علی خامنه‌ای و مراجع تقلید بر خلاف دستور صریح خداوند عمل کرده و می‌کنند؟ مگر خداوند در قرآن، «سرزمین » را به قوم موسی (ع) و یهودیان وعده نداده است ❗️❗️ 💠💠 👌پرسش مطرح شده ناظر به این آیه است که می فرماید ؛ «يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِين‏ » « ( موسی به بنی اسرائیل گفت ) اى قوم ؛به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته وارد شويد و به سر خود باز نگرديد (و عقب‏ نشينى نكنيد) كه زيانكار خواهيد شد.» 🔰مائده 21 ❕در اينكه ارض مقدسة كه در آيه فوق به آن اشاره شده چه نقطه ‏اى است، مفسران گفتگو بسيار كرده ‏اند بعضى آن را سرزمين بيت المقدس و بعضى شام و بعضى ديگر اردن يا فلسطين يا سرزمين طور، مى‏ دانند، اما بعيد نيست كه منظور از سرزمين مقدس تمام منطقه شامات باشد كه با همه اين احتمالات سازگار است، زيرا اين منطقه به گواهى تاريخ مهد پيامبران الهى‏ و سرزمين ظهور اديان بزرگ، و در طول تاريخ مدتها مركز توحيد و خداپرستى و نشر تعليمات انبياء بوده و به مين جهت نام سرزمين مقدس براى آن انتخاب شده است اگر چه گاهى به خصوص منطقه بيت المقدس نيز اين نام اطلاق ميشود. 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 338 👌البته در نقلی از ابن عباس آمده است که منظور از ارض مقدسه است که خداوند آن سرزمین را به خاطر وجود یعقوب و اسحاق و یوسف علیهم السلام مقدس گردانیده بود . 📚بحار الانوار ج 13 ص 178 1⃣ادعا آن است که سرزمین فلسطین طبق تصریح قرآن به یهودیان اختصاص و مالکیت دارد و سخن از غصب فلسطین توسط یهودیان و اسرائیل ادعایی باطل و بی اساس است. 🔰این سخن و این ادعا صحیح نیست زیرا منظور از کتب لکم ( برای شما نوشته شده است ) در آیه فوق ، حق سکونت است نه مالکیت چرا که بنی اسرائیل پس از خروج از مصر و شکست دادن فرعون ، به دنبال جا و مکانی برای خود بودند که خداوند اجازه استقرار آنها را در سرزمین فلسطین صادر نمود . ❕در تفسیر المیزان آمده است ؛ « از ظاهر آيات بر مى ‏آيد كه مراد از اين جمله اين است كه خداى تعالى سكنى گزيدن شما بنى اسرائيل در سرزمين مقدس را مقدر فرموده‏ است » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 5 ص 469 👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند برای ورود به فلسطین تمرد کردند و خطاب به گفتند ؛ « گفتند اى موسى در آن (سرزمين) جمعيتى ستمگرند و ما هرگز وارد آن نمى‏ شويم تا آنها خارج شوند، اگر آنها از آن خارج شوند ما وارد خواهيم شد _ دو نفر از مردانى كه از خدا مى‏ ترسيدند و خداوند به آنها نعمت (عقل و ايمان و شهامت) داده بود گفتند شما وارد دروازه شهر آنان شويد هنگامى كه وارد شديد پيروز خواهيد شد و بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد._ (بنى اسرائيل) گفتند اى موسى تا آنها در آنجا هستند ما هرگز وارد آن نخواهيم شد، تو و پروردگارت برويد و (با آنان) جنگ كنيد، ما همين جا نشسته ‏ايم _ (موسى) گفت پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان من و اين جمعيت گنهكار جدايى بيفكن _ خداوند (به موسى) فرمود: اين سرزمين تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد) پيوسته در زمين سرگردان خواهند بود و در باره (سرنوشت) اين جمعيت گنهكار غمگين مباش » 🔰مائده 22_26 👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند تمرد کردند و خداوند نیز آنان را چهل سال آواره ها گردانید و اراده مقدر شده خود را برای سکونت بنی اسرائیل در فلسطین تغییر داد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند در ابتدا دخول و سکونت در سرزمین مقدس را برای بنی اسرائیل مقدر نموده بود که با تمرد آنان ، این اراده را نمود ( و آنان را آواره بیابان گرداند ) » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 268 _ تفسیر عیاشی ج 1 ص 340 ❕بنابراین سرزمین فلسطین که در آغاز یهود دعوت به ورود به آن شد پس از تمرد ، از حوزه اراده الهی خارج شد و دیگر به عنوان سرزمینی که سکونت در آن برای آنان مقدر شده ملحوظ نشد ، با این حال آیا معنا دارد که همچنان یهود مدعی باشد که فلسطین به عنوان سرزمین آنها باشد ❕ 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ « از جمله كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ استفاده ميشود كه خداوند چنين داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس به آرامش و رفاه زندگى كنند مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت‏ پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند ، اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت...البته اين تقدير مشروط بشرائطى بود كه آنها انجام ندادند ( که چون شرائطش را رعایت نکردند ، تقدیر الهی برای آنان تغییر کرد و بیابان شدند )» 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 3
👌ادامه 👇👇👇 2⃣اگر مراد از آیه فوق سکونت دائمی یهود در فلسطین است چگونه در آیات دیگری تاکید شده است که در پی یهود خداوند آنان را دوبار از سرزمین خود بیرون ساخت ❕ 👌می فرماید ؛ « ما به بنى اسرائيل در كتاب (تورات) اعلام كرديم كه دو بار در زمين فساد خواهيد كرد، و برترى جويى بزرگى خواهيد نمود. هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكار جو را بر شما مى‏ فرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانه ‏ها را جستجو مى‏ كنند، و اين وعده‏ اى است قطعى... و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهايتان ظاهر مى‏ شود و داخل مسجد (اقصى) مى ‏شوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مى ‏گيرند درهم مى‏ كوبند » 🔹اسراء 4_7 👌آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مى‏ شود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را كرد، بخت‏ النصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود سال قبل از ميلاد بود. 👌بنا بر اين ممكن است دو حادثه ‏اى كه قرآن به آن اشاره مى‏ كند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بخت ‏النصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت تا در اين اواخر كه به كمك قدرتهاى جهانخوار و استعمارگر براى خود دست و پا كردند . 📚المیزان ج 13 ص 46 3⃣از سوی دیگر از آیات قرآن استفاده می شود که یهودیان به خاطر طغیان های فراوان و نادیده گرفتن تعالیم تا روز قیامت مطرود خداوند هستند چنان که می فرماید ؛ « و يهود گفتند دست خدا به زنجير بسته است، دستهايشان بسته باد و بخاطر اين سخن از رحمت (الهى) دور شوند ، بلكه هر دو دست (قدرت) او گشاده است هر گونه بخواهد مى ‏بخشد، و اين آيات كه بر تو از طرف نازل شده بر طغيان و كفر بسيارى از آنها مى ‏افزايد، و در ميان آنها عداوت و دشمنى تا روز قيامت افكنديم، و هر زمان آتش جنگى افروختند آن را خداوند خاموش ساخت و براى فساد در زمين تلاش مى ‏كنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد » 🔰مائده 64 👌با این حال چگونه می توان گفت خداوند تا روز قیامت مالکیت یهودیان بر فلسطین را امضاء کرده است تا آنان با آرامش و در آن زندگی کنند ؟ 4⃣و نکته پایانی این که تنها معیار شرافت در نزد خداوند تقوا و پارسایی است نه یهودی و مسیحی بودن چنان که می فرماید ؛ « اى مردم ، ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و تيره ‏ها و قبيله‏ ها قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد، ولى گرامى‏ ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست » 🔰حجرات 13 ❔با این حال چگونه می توان گفت خداوند جهت رفاه یهودیان ، فلسطین را به مالکیت آنها تا روز قیامت درآورده است ، به صرف آنکه آنها یهودی و یهودی هستند ❕ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌷﷽🌷 🌙 🌙 🔻 1️⃣ فقط یک دقیقه اجازه بدید باهاش حرف بزنم! 🌿اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَمَسْأَلَتِكَ ، فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى ، وَأَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِى ، وَأَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِى🌿 ☀️خدایا به من اجازه دادی که با تو صحبت کنم و از تو درخواست نمایم ، پس ای شنوا مدح و ستایشم را گوش کن و ای مهربان جواب مرا بده ، و ای بخشنده از لغزش من درگذر . 📛📛 تا حالا فکر کردی اگر حرف زدن با خدا ممنوع ❌ یا محدود ⏳ بود چقدر زندگی سخت می شد ؟!⛔️⛔️ 🙏🙏خداجونم ممنونتم 🙏🙏 💐 💐💐 💐💐💐 💐💐💐💐 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 #جهان_مدیا| حاج محمود کریمی - (درسته که تو خونمونیم) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا بیت المقدس و مسجد برای شیعه مکانی مقدس تلقی می شود ❕وهابیت می گوید مسجد الاقصی برای شیعه ندارد و تنها بابت انگیزه های سیاسی بحث آن را مطرح می کند ❗️ 💠💠 👌بیت و مسجد نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود ٬ زیرا گذشته از آنکه اول مسلمین بوده است ؛ 📚 الشیعه ج4 ص297 🔷 گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛ « پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد که گرداگردش را پر برکت ساختیم برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ، او شنوا و بیناست » 🗯 1 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « مساجد ( شریف و پر اهمیت ) چهار مسجد است ؛ مسجد الحرام و مسجد رسول الله و مسجد بیت و مسجد کوفه که نماز واجب خواندن در آنها ثواب یک را دارد و نماز مستحب خواندن در آنها ثواب یک را دارد » 📚 ج1 ص229 👌 علیه السلام نیز فرمود ؛ « یک نماز در بیت المقدس خواندن برابری می کند با رکعت نماز و ثواب هزار رکعت را دارد » 📚 الانوار ج99 ص270 🔷و ؛ « چهار مکان از های بهشتی دنیا هستند ؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد بیت و مسجد کوفه » 📚امالی ص369 ❕بنابراین این سخن و ادعا که بیت المقدس و مسجد الاقصی نزد شیعه مکانی و با تلقی نمی شود ، به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔پيامبر اسلام بسيار ثروتمند بود و در اسطبلش ١٤ اسب داشت و همچنين ١٤ همسر در يك زمان. اينها اعترافات يكى از بزرگترين مراجع حال حاضر شيعه، علامه سيد كمال حيدرى ميباشد. بعد عده اى آخوند شياد و زالوصفت از فقر و ندارى محمد و نداشتن غذا براى شام و افطار حرف ميزنند و عرعرشان تا آسمان ميرود. علامه حيدرى ميگويد: كسى كه ١٤ زن دارد براى خورد و خوراكشان حتما پول و ثروت داشته است، و اين حرف ايشان كاملا منطقى است. لابد حيدرى هم ادمين كانال ما است ❗️❗️ 💠💠 👌زندگی ساده و ابتدایی پیامبر گرامی اسلام ، مساله ای نیست که فهمیدن و درک آن سخت و پیچیده باشد ، و آنچه شبهه افکن مطرح کرد ، کذبی بیش نیست . 🔸 جهت اطلاع توجه کنید ؛ ❕در نقلی آمده است ؛ « رسول خدا وقتى از دنيا رفت نه درهمى از خود باقى گذاشت و نه دينارى و نه بنده‏ اى و نه كنيزى و نه هيچ چيز ديگرى، به‏ جز استر سفيدش كه بر آن سوار مى‏شد و جن گ‏افزارش و زمينى كه آن را براى در راه ماندگان صدقه قرار داد.» 📚الترغیب و الترهیب ج 4 ص 204 ❕امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « رسول خدا نه دينارى به ارث گذاشت و نه درهمى و نه بنده ‏اى و نه كنيزى و نه گوسفندى و نه شترى. زمانى كه درگذشت زره او در گرو يكى از يهوديان مدينه بود كه در قبال قرض كردن بيست صاع جو براى خرجى خانواده ‏اش، آن را نزد وى به گرو گذاشته بود. » 📚قرب الاسناد ، ص 91 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « رسول خدا در حالى از دنيا رفت كه بدهكار بود » 📚الکافی ج 5 ص 93 ❕در نقل دیگری آمده است ؛ « چون پيامبر نشست، حصير بر پهلوى حضرت ردّ انداخته بود. عمر گفت: البته من گواهى مى‏ دهم كه تو رسول خدا هستى و نزد خدا بيش از قيصر و خسرو گرامى و محترم مى ‏باشى، اما آن دو از چنان دنيايى برخوردارند و شما روى حصيرى مى‏ خوابى كه بر پهلويت ردّ انداخته است؟ پيامبر فرمود: آيا راضى نيستى كه دنيا براى آنان باشد و آخرت از آنِ ما؟! » 📚میزان الحکمه ج 12 ص 112 ❕امام رضا عليه السّلام فرمود ؛ « فرشته ای به نزد رسول خدا آمد و گفت: پروردگارت سلام مى‏ رساند و مى‏ گويد كه اگر مى‏ خواهى همه صحراى مكه را از براى تو طلا مى‏ كنم؛ پس حضرت سر بسوى آسمان بلند كرد و گفت: پروردگارا! مى‏ خواهم يك روز سير باشم و تو را حمد كنم و يك روز گرسنه باشم و از تو سؤال كنم » 📚عيون اخبار الرضا ج 2 ص 30 ❕و فرمود ؛ « رسول خدا سه روز از نان گندم سير نشد تا به رحمت الهى واصل شد » 📚دلائل النبوه ج 1 ص 339 ❕«روزى حضرت رسول به نزد امّ سلمه آمد، امّ سلمه پاره نانى به نزد آن حضرت آورد، فرمود كه: مگر نان خورش ندارى؟ گفت: بغير از سركه چيزى ندارم. فرمود كه: نيكو نان خورشى است سركه، خانه‏ اى كه سركه در آن هست از نان خورش‏ خالى نيست » 📚الكافى ج 6 ص 329 🔸ادامه 👇
🔸 ادامه 👇 👌و فرمود ؛ « اگر می ترسى كه شوق دنيا بر تو غالب گردد، به يادآور زندگانى رسول خدا را كه قوت آن جناب نان جو بود و حلواى او خرما بود و آتش افروزش سعف خرما بود اگر به دستش مى ‏آمد » 📚امالی صدوق ص 341 ❕ابن عباس می گوید ؛ « شبها، پى در پى بر رسول خدا مى‏ گذشت و حضرتش، گرسنه به سر مى‏ برد و خانواده ‏اش، غذا و خوراكى نداشتند و حداكثر نان آنها، نان جوين بود » 📚سنن ترمذی ج 2 ص 57 ❕ «ابو طلحه» می گوید ؛ « هنگامى كه از گرسنگى به پيغمبر اكرم شكايت برديم، هر يك از ما از شدت گرسنگى، سنگى به شكمهاى خود آويخته بوديم و پيغمبر اكرم كه از ما گرسنه‏ تر بود، دو عدد سنگ به شكم مباركش آويخته بود » 📚همان ، ص 59 ❕انس می گوید ؛ « روزى چند گرده نان جو و مقدارى روغن بو گرفته تهيه كرده حضور رسول خدا بردم و اين در حالى بود كه رسول خدا زره‏ اش را در مدينه نزد يك يهودى گرو گذاشته و از پول آن، براى خانواده‏ اش جو خريده بود، و همان هنگام از آن حضرت شنيدم مى‏ فرمود: شب گذشته را در حالى به سر آوردم كه آل محمد يك صاع گندم و غير گندم (دانه ديگر از قبيل نخود و لوبيا) در اختيار نداشتند. در آن زمان نزد آن حضرت نه همسر نانخور بود. » 📚مسند احمد ج 21 ص 149 ❕ «عايشه» می گوید ؛ « ملاقاتى كه با «عروة»، خواهر زاده ‏ام، داشتم خطاب به او گفتم: سه بار هلال اول ماه را ديديم و بالاخره در ظرف اين دو ماه كه بر ما گذشت، در خانه ‏هاى رسول اكرم آتشى افروخته نشد كه با آن غذائى تهيه كنيم. «عروة» پرسيد: در ظرف اين مدت، از چه غذائى استفاده مى ‏كرديد؟ در پاسخ گفتم: در اين مدت، غذاى خوراكى ما، خرما و آب بود! آرى، در همسايگى رسول خدا گروهى از انصار بودند كه شير از گوسفندان خود مى‏ دوشيدند و آنها را تقديم حضورش مى‏ کردند و آن حضرت از آن شير به ما هم مى‏ نوشاند. » 📚صحیح بخاری ج 10 ص 146 👌جهت آگاهی بیشتر از روایاتی که زهد و ساده زیستی و ناداری پیامبر گرامی را بازگو می کند به سایر کتب شیعه و اهل سنت رجوع کنید ؛ 📚حیاه القلوب ، مجلسی ، ج 3 ص 291 به بعد _ فضائل الخمسه من الصحاح السته ، ج 1 ص 148 به بعد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔فلسفه نگه داشتن عده چیست ❗️اگر فلسفه آن روشن شدن بارداری است چرا افرادی که عقیم هم هستند باید عده نگه دارند ❕اساسا در مورد عده و فلسفه آن توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 👌عدّه عبارت است از مدت معيّنى كه زن پس از جدايى از شوهر و يا كسى كه به اشتباه با وى آميزش كرده، در حالت انتظار به سر مى‏ برد و تا پايان آن مدت حق اختيار همسرى ديگر ندارد. ❕منشأ جدايى مى‏ تواند يكى از اين امور باشد ؛ ❗️طلاق، فسخ نكاح، فوت شوهر، اتمام مدت عقد و يا بذل آن در ازدواج موقت و زوال اشتباه در آميزش به شبهه. 👌عدّه بر حسب اسباب آن؛ يعنى فوت شوهر يا طلاق؛ نوع ازدواج؛ يعنى دائم يا موقت و حالات مختلف زن از حيث آزاد و كنيز بودن، عادت ماهانه ديدن و نديدن و حامله بودن و نبودن متفاوت است. ❕حكمت عدّه حفظ نسب و پيشگيرى از اختلاط آن، حفظ حرمت ازدواج و احترام شوهر (در عدّه وفات) و نيز دادن فرصت به زوجين براى رجوع به زندگى سابق (در عدّه رجعى) حكمتهاى تشريع عدّه و غايت آن ذكر شده است نه علت آن؛ از اين رو، حكم داير مدار آنها نيست؛ به گونه ‏اى كه عدم آنها مستلزم عدم حكم باشد. بنابر اين، چنانچه- از باب نمونه- علم به حامله نبودن زن داشته باشيم، باز هم عدّه نگه داشتن واجب است. ❕زنانى كه عدّه ندارند ؛ زنى كه با او از قُبُل يا دُبُر آميزش صورت نگرفته است، عدّه ندارد؛ جدايى او به طلاق باشد يا فسخ و بذل يا اتمام مدّت. اما اگر منشأ جدايى فوت شوهر باشد، نگهداشتن عدّه بر او واجب است. به قول مشهور؛ بلكه بر آن ادعاى اجماع شده، دختر نابالغ و زن يائسه عدّه ( طلاق ) ندارند . 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت ، ج 5 ص 350 👌چنانچه گفته شد ، علت واقعى عده بر ما مخفى است و آنچه گفته مى‏ شود از قبيل انعقاد نطفه، حريم زوجيت و...- از حكمت‏هاى آن به شمار مى‏ آيد نه علت ، از اين رو اگر مثلا مرد سال‏ها نيز جدا از زن خود زندگى كند، يا در مسافرت باشد، باز بايد زن عده نگه دارد ، بنابراین به صورت تفصیلی به برخی از حکمت های عده اشاره می شود ؛ 1⃣عده، وسيله ‏اى براى صلح و بازگشت‏ است . گاهى در اثر عوامل مختلف، زمينه روحى به وضعى در مى‏ آيد كه پديد آمدن يك اختلاف جزئى و نزاع كوچك حس انتقام را آن چنان شعله ‏ور مى‏ سازد كه فروغ عقل و وجدان را خاموش مى‏ كند. و غالبا تفرقه‏ هاى خانوادگى در همين حالات رخ مى ‏دهد. اما بسيار مى‏ شود كه اندك مدتى كه از اين كشمكش گذشت زن و مرد به خود آمده پشيمان مى ‏شوند خصوصا از اين جهت كه مى‏ بينند با متلاشى شدن كانون خانواده در مسير ناراحتي هاى گوناگونى قرار خواهند گرفت. اينجاست كه اسلام می گوید زنها بايد مدتى عده نگه دارند و صبر كنند تا اين امواج زودگذر بگذرد و ابرهاى تيره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شوند مخصوصا با دستورى كه اسلام در باره خارج نشدن زن از خانه در طول مدت عده داده است حسن تفكر در او برانگيخته مى‏ شود، و در بهبود روابط او با شوهر كاملا مؤثر است و لذا در سوره طلاق آيه 1 مى‏ خوانيم كه ؛ « آنان را از منزلشان خارج نسازيد ... چه مى ‏دانيد شايد خدا گشايشى رساند و صلحى پيش آيد » ❕غالبا به خاطر آوردن لحظات گرم و شيرين قبل از طلاق كافى است كه مهر و صميميت از دست رفته را باز آورد و فروغ ضعيف گشته محبت را تقويت كند. 2⃣عده، وسيله حفظ نسل‏ است ؛ ❕یكى ديگر از فلسفه ‏هاى عده روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است‏ ، راست است كه يك بار ديدن عادت ماهانه معمولا دليل بر عدم باردارى زن است ولى گاه ديده شده كه زن در عين باردارى عادت ماهيانه را در آغاز حمل مى‏ بيند از اين رو براى رعايت كامل اين موضوع دستور داده شده كه زن سه بار عادت ماهيانه ببيند و پاك شود تا بطور قطع عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند ازدواج مجدد كند. ❕این که امروزه گفته می شود با آزمایش می توان نسب فرزند را مشخص کرد مساله قابل قبولی نیست چرا که این آزمایش ها چنان دقیق نیست به طوری که هیچ خطا و اشتباهی در آن نباشد بلکه خطای انسانی و خطای دستگاهی در آنها است . 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 156_ کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ،ج 4 ص 51 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣حكمت بهداشتى‏ ؛ ❕بى شك ارتباط جنسى ممكن است زمينه مناسب براى انتقال يا شكل گيرى بيمارى ها و عفونت هاى مختلف فراهم آورد اين احتمال در ارتباطات متعدّد جنسى بيشتر و خطرناكتر است. در اين ميان زن به لحاظ ساختار جسمى و فيزيكى و هم به خاطر فعل و انفعالات طبيعى رحمى قابليت بيشترى براى دريافت، پرورش و انتقال بيمارى ها و عفونت ها دارد. زمان عدّه در حقيقت مى تواند نقش قرنطينه براى رحم زن باشد. شايد حكمت سه بار پاك شدن از حيض براى عدّه‏ نيز اشاره لطيفى به اين نكته باشد. چون از نظر فيزيولوژى حيض نوعى خانه تكانى رحم از سلول هاى مرده و عفونت هاى داخلى و خارجى است و سه بار خانه تكانى در عدّه طلاق محيط كم خطرى را براى ارتباط جنسى جديد و توليد نسل ايجاد مى نمايد. 4⃣حفظ حرمت اعضاء خانواده‏ ؛ ❕حكمت مهمى كه در عدّه طلاق و عدّه وفات نهفته است. حفظ احترام كانون خانواده است، به طورى كه نه تنها زن و شوهر بلكه تمام فرزندان و بستگان و حتى جامعه بايستى حرمت آن را نگه دارند. ازدواج بلافاصله زن بعد از طلاق يا بعد از وفات به نوعى ناديده انگارى عواطف و احساسات حق داران كانون خانواده مانند: شوهر، فرزندان، بستگان و... تلقّى مى شود و چه بسا پيامدهاى تربيتى، عاطفى و روانى جبران ناپذيرى را براى فرزندان و بستگان ايجاد نمايد. ❕همچنين ازدواج سريع زن بعد از طلاق يا وفات شوهر ممكن است زمينه سوء ظن ها و اتهامات مختلف را فراهم آورده و مقدّمه اى بر كينه توزى ها و جرايم ديگر شود. 👌ناگفته پيداست اين ادعا كه شوهر نيز بايستى براى حفظ حرمت خانواده عدّه نگه دارد پذيرفتنى نيست ، چرا كه مرد ، در بسيارى موارد، به لحاظ وظايف مختلف از جمله حضانت و نگهدارى فرزندان و وظايف اجتماعى و همچنين آسيب پذيرى ويژه مرد در مورد سركشى هاى غريزه جنسى، نياز به ازدواج در مرد شديدتر از زن است. ❕مساله رعايت حريم زندگانى زناشويى حتى بعد از مرگ با همسر موضوعى است مورد توجه و لذا هميشه در قبائل مختلف آداب و رسوم گوناگونى براى اين منظور بوده است گر چه گاهى در اين رسوم آن چنان افراط مى‏ كردند كه عملا زنان را در بن‏ بست و اسارت قرار مى‏ دادند و گاهى جنايت آميزترين كارها را در مورد او مرتكب مى ‏شدند به عنوان نمونه ؛ ❕ بعضى از قبائل پس از مرگ شوهر زن را آتش زده و يا بعضى او را با مرد دفن مى‏ كردند، برخى زن را براى هميشه از ازدواج مجدد محروم ساخته و گوشه‏ نشين مى ‏كردند و در پاره‏ اى از قبائل زنها موظف بودند مدتى كنار قبر شوهر زير خيمه سياه و چركين با لباسهاى مندرس و كثيف دور از هر گونه آرايش و زيور و حتى شستشو به سر برده و بدين وضع شب و روز خود را بگذرانند. 📚اسلام و عقائد و آراء بشرى، صفحه 617. ❕اسلام بر تمام اين خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مى ‏دهد بعد از نگاهدارى عده و حفظ حريم زوجيت گذشته اقدام به ازدواج كنند . 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 193 👌تمام آنچه گفته شد ، حکمت ها و تحلیل هایی است که از حکم عده استفاده می شود که چنان که اشاره شد ، برخی از موارد آن در مورد برخی از زنان ممکن است مصداق نداشته باشد اما به هر حال ، باز به سخن ابتدایی خود رجوع می کنیم که فلسفه و علت اصلی حکم عده برای ما مجهول و پنهان است و چه زیبا فرمود امام علیه السلام آنجا که بیان داشت ؛ « از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می کنم که تمام دستوراتش از روی حکمت و است اگر چه فلسفه آن روشن نباشد » 📚 ج52 ص91 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔شیعیان مدعی هستند که پیامبران و انبیا در تمام افعال و از زمان تولد معصوم هستند !!! 🔻اما طبق قول معروف که کذاب و دروغگو حافظه ندارد در کتب معتبر شیعه آمده حضرت آدم (ع) مرتکب کفر شده است !! ﻧﺸﺎﻧﯽ : ﺍﻟﮑﺎﻓﻲ , ﺟﻠﺪ 2 , ﺻﻔﺤﻪ 289 ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺭﻳﺸﻪﻫﺎﻯ 👈 ﻛﻔﺮ 👉 ﺳﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ : 1 👈 ﺣﺮﺹ -2 👈 ﺗﻜﺒﺮ -3 👈 ﺣﺴﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺮﺹ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ 👈 ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ 👉 ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﻨﻊ ﺷﺪ ﺣﺮﺹ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺗﻜﺒﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﺪ ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﺴﺪ ﺩﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ‏( ﻫﺎﺑﻴﻞ ﻭ ﻗﺎﺑﻴﻞ ‏) ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻴﻞ ﻫﺎﺑﻴﻞ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ . و عالم معتبر شیعه مجلسی ، در مورد این روایت در مراه العقول میگوید صحیح است . ج ۱۰ ص۷۳ ✅ خیلی جالب است که موضوع روایت ریشه های کفر است و امام شیعه هم کفر را توضیح داده و مصداق بارز آنرا هم بصراحت نام برده است حالا ، عصمت و معصومیت حضرت آدم (ع) پیشکش آخوند های شیعه ، کفرش را ثابت کردند !!!! 💠💠 👌شیعه بر اساس دلائل متقن عقلی و نقلی که در جای خود بیان شده است ؛ 📚پیام قرآن ج 7 ص 171 به بعد ❕اعتقاد به عصمت همه جانبه انبیاء علیهم السلام دارد و نقل مورد استناد وهابی هم با اعتقاد شیعه ضدیتی ندارد . 👌مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛ « پايه‏ هاى كفر چهار تاست ؛ میل ( به غیر خدا ) و ترس ( از غیر خدا )و نارضايى ( از تقدیر خدا ) و خشم » 📚الکافی ج 2 ص 289 👌مقصود روایت آن نیست که اگر کسی اندکی میلی به غیر خدا کند ، یا اندکی از غیر خدا بترسد و یا یک مرحله به صورت کوتاه خشمی بگیرد ، کافر شده است ، هیچکس چنین فتوایی نداده است ، بلکه مقصود آن است که ترس از غیر خدا اگر کنترل نشود ، خشم یا میل به غیر خدا ، اگر کنترل نشود ، نهایتا انسان را به کفر می رساند . ❕یا امام على عليه السلام فرمود ؛ « كفر بر چهار ستون استوار است: بر تندروى و ستيزه‏ گرى و كژى و عناد » ❕مقصود این سخن هم آن نیست که فردی که برای یک مرتبه تندروی می کند یا مثلا ستیز و عناد می ورزد ، کافر باشد ، بلکه مقصود آن است که اوصاف مذکور اگر کنترل نشود و ادامه دار شود ، سرانجامش کفر را نتیجه می دهد ، لذا امام علیه السلام در ادامه روایت به این نکته اشاره کرده و فرمود ؛ « زيرا، كسى كه تندرو باشد، به حق بازنگردد و آن كه از روى نادانى ستيزه‏ گرى بسيار كند، كوردلى او از ديدن حق، پايدار مانَد و آن كه [از راه حق‏] منحرف شود، نيك در نظرش بد و بد در نظرش نيك جلوه كند و مستِ گمراهى شود و آن كه دشمنى و عناد ورزد، راههايش بر او ناهموار و كارش بر او، دشوار شود و راه خروجش [از گمراهى‏] بر او، تنگ گردد. » 📚نهج البلاغه حکمت 31 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « کفر بر چهار پایه استوار است ، بر نادانى، كوردلى، غفلت و شك » 👌روشن است که مقصود از این روایت هم آن است که اگر نادانی و کوردلی و غفلت و شک ، ادامه دار شود ، انسان را به کفر می رساند و الا به خودی خود ، اگر یک مرتبه نادانی و غفلت و شکی عارض شد ، فرد کافر نمی شود ، لذا امام علیه السلام در توضیح بیشتر فرمود ؛ « زيرا كسى كه نادان باشد، حق را كوچك شمارد و آشكارا دم از باطل زند و با دانايان دشمنى ورزد و بر گناه بزرگ پاى فشرد. و كسى كه كوردل باشد، ياد خدا را به فراموشى سپارد و از گمان پيروى كند و بدون توبه و زارى، طالب آمرزش باشد. و كسى كه غافل باشد از راه راست منحرف شود و آرزوها او را بفريبد و دريغ و پشيمانى فرايش گيرد و از جانب خداوند چيزى براى او رقم خورد كه گمانش را هم نمى‏كرد. و كسى كه از فرمان خدا سركشى كند، دستخوش شك شود و هر كه به شك درافتد، خداوند بر او بزرگى كند، پس با قدرت خود او را خوار گرداند و با جلال و شكوه خويش وى را حقير سازد، همچنان كه در كار خود كوتاهى كرد، و به پروردگار مهربان و بزرگوار خود مغرور شد. » 📚کنزالعمال ح 44216
🔸ادامه 👇 👌در حدیث مورد استناد معاند هم امام صادق علیه السلام علیه السلام فرمود ؛ « ریشه های کفر سه چیز است ، حرص ، خود بزرگ‏ بينى و حسادت. » ❕یعنی اگر این سه صفت در وجود انسان خانه بکند و انسان به مقابله با آن برنخیزد ، انسان را به کفر می رساند . آنگاه امام علیه السلام در ادامه فرمود ؛ «امّا حرص، نمونه‏ اش آدم عليه السلام است كه چون از آن درخت نهى شد، آزمندى او را به خوردن از آن واداشت. اما خود بزرگ‏ بينى، نمونه‏ اش ابليس است كه وقتى به سجده در برابر آدم فرمان يافت، استكبار ورزيد. اما حسادت، نمونه ‏اش دو فرزند آدم است كه يكى از آن دو [از روى حسادت‏]، ديگرى را كشت. » 📚الکافی ج 2 ص 289 ❕ چنان که گفته شد ، مقصود این روایت هم آن نیست که هرکس برای یک مرتبه مثلا گرفتار حرص یا تکبر یا حسادت شود ، کافر است ، بلکه مقصود آن است که این سه امر اساس و سبب اصلی کفر هستند که اگر با آنها مقابله نشود ، انسان را به کفر می کشاند ، آنگاه امام علیه السلام در ادامه نمونه هایی از آدم ، ابلیس ، و قابیل مثال می زند که همین سه امر آنها را به مخالفت امر خداوند رساند ، لذا باید در همان مراحل اول با این صفات مذموم مقابله کرد تا مبادا با ادامه دار شدن نافرمانی ها ، فرد به کفر نزدیک شود . ❕البته حرص مذکور ، آدم را به مخالفت با امری الزامی و مولوی خداوند نرساند تا با عصمت آدم مخالفت داشته باشد ، بلکه آدم با امر ارشادی خداوند مخالفت کرد ، که این نوع مخالفت گناه هم محسوب نمی شود ، نهایتا یک ترک اولی بوده است که آدم مرتکب شده است ❕لذا می بینیم که امام رضا علیه السلام می فرماید ؛ « این که آدم از آن درخت خورد ، قبل از نبوت آدم بوده که گناه بزرگی که مستوجب دوزخ باشد ، محسوب نمی شده است ، بلکه از صغائر ( و ترک اولی هایی ) محسوب می شده است که قبل از نزول وحی بر انبیاء جایز است ، اما پس از آن که خداوند آدم را برگزید و او را نبی قرار داد ، گناهی از آدم سر نزد چه گناه کوچک و چه گناه بزرگ » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 196 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
4_5841639535309490729.mp3
4.99M
✅ کمک دهید ❀ #سخنرانی_کوتاه استاد عالی ❀ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شرح دعای روز پنجم ماه رمضان؛ 🎬داروی گناهان استغفار است ◽️برای استغفار، لازم است همه معانی را درک کنیم. مانند، پشیمانی نسبت به گذشته، اراده برای ترک بدیها در آینده، از بین بردن گوشت هایی که در بدن به وسیله مال حرام روییده . همان طور که لذت گناه را چشیده بود، الان هم برای آزاد و رها شدن از گناه ،توبه کردن لازم است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔امامت مورد ادعاى شيعيان، ادعائى بى اساس و دروغين! علی بن ابیطالب گفته است: "إنما الخیار للناس قبل یبایعوا" یعنی: پیش از بیعت کردن، اختیار با مردم است(تا چه کسی را انتخاب کنند) : بحارالانوار جلد ۳۲ صفحه ۳۳ ط موسسه الوفا مستدرک نهج البلاغه صفحه ۸۸ به روشنی مشخص است که خود علی هم گفته است که انتخاب حاکم و خلیفه توسط مردم است حال میبینیم که همان مردم، علی را بعنوان خلیفه ی چهارم انتخاب کرده بودند و دروغگویی روحانیون مشخص میشود ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته مفصل توضیح داده ایم ، در مورد پيامبر و امامان معصوم علیهم السلام كه از سوى خدا نصب مى‏ شوند هيچ نيازى به بيعت نيست، يعنى اطاعت پيامبر و امام معصوم و منصوب از سوى او واجب است، خواه بر كسانى كه بيعت كرده باشند يا كسانى كه بيعت نكرده باشند و لازمه مقام نبوت و امامت وجوب اطاعت است، همانگونه كه قرآن مى ‏گويد: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ (نساء- 59). ❕ولى اين سؤال پيش مى ‏آيد كه اگر چنين است پس چرا پيامبر كرارا از ياران خود، يا تازه مسلمانان بيعت گرفت كه دو نمونه آن در قرآن صريحا آمده است بيعت رضوان در سوره فتح و بيعت با اهل مكه كه در سوره ممتحنه به آن اشاره شده است. ❕در پاسخ مى‏ گوئيم بدون شك اين بيعتها يك نوع تاكيد بر وفادارى بوده كه در مواقع خاصى انجام مى ‏گرفته، و مخصوصا براى مقابله با بحرانها و حوادث سخت از آن استفاده مى‏ شده است، تا در سايه آن روح تازه ‏اى در كالبد افراد دميده شود، چنان كه تاثيرهاى شگرف آن را در بيعت رضوان دیدیم . 👌ولى در بيعتهايى كه براى خلفا مى‏ گرفتند بيعت به عنوان پذيرش مقام خلافت بود، هر چند به عقيده ما خلافت امام ، چيزى نبود كه از طريق بيعت مردم انجام گيرد، بلكه تنها از سوى خداوند و به وسيله شخص پيامبر يا امام پيشين تحقق مى ‏يافت. 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 73 ❕در سخنان على علیه السلام در خطبه ‏هاى نهج البلاغه كرارا روى مساله بيعت تكيه شده، و امام علیه السلام بارها روى بيعتى كه مردم با او كردند تكيه مى‏ كند. 🔸از جمله در يك مورد مى ‏فرمايد ؛ « اى مردم شما بر من حقى داريد، و من بر شما حقى دارم، اما حق شما بر من اين است كه دلسوز و خير خواه شما باشم، و بيت المال شما را در راه خودتان مصرف كنم، شما را تعليم دهم تا از جهل نجات يابيد، و تاديب كنم تا آگاه شوید ، اما حق من بر شما اين است كه در بيعت خويش وفادار باشيد، و در آشكارا و نهان خير خواهى كنيد هر وقت شما را مى‏ خوانم اجابت نمائيد، و هر گاه فرمان مى ‏دهم اطاعت كنيد » 📚نهج البلاغه خطبه 34 👌 و در جاى ديگر مى ‏فرمايد ؛ « بيعت شما با من بى مطالعه و ناگهانى انجام نگرفت (تا كمترين ترديدى در اطاعت من به خود راه دهيد )» 📚نهج البلاغه خطبه 136 👌و در خطبه ‏اى كه قبل از جنگ جمل و حركت از مدينه به سوى بصره ايراد فرمود، مردم را به پايدارى روى بيعتشان توجه داده، مى‏ فرمايد ؛ « مردم بدون اكراه و اجبار و از روى اطاعت و اختيار با من بيعت كردند » 📚نهج البلاغه نامه 1 👌و در برابر معاويه كه از بيعت با امام علیه السلام سر باز زد، و مى‏ خواست به نحوى خرده ‏گيرى كند فرمود ؛ « همان گروهى كه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند با من با همان شرائط و كيفيت بيعت نمودند بنا بر اين نه آنكه حاضر بود اكنون اختيار فسخ دارد، و نه آنكه غائب بود اجازه‏ رد كردن » 📚نهج البلاغه نامه 6 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕و در کلامی که معاند به آن استناد کرد ، فرمود ؛ «اى مردم ، با من بيعت كرديد بر آنچه با حاكمانِ پيش از من بيعت شده است. همانا اختيار، براى مردم است، پيش از آن كه بيعت كنند؛ امّا هنگامى كه بيعت كردند، اختيارى برايشان نيست. به درستى كه بر امام است كه استوارى و درستى پيشه سازد، و بر مردم است تسليم شدن و سازگارى.اين، بيعتى است عمومى. هر آن‏كس كه از آن رو گرداند، از اسلام رو گردانده است و راهى جز راه مسلمانان را پيروى كرده است. بيعت شما با من، ناگهانى و بى ‏انديشه نبود و انگيزه شما و من، يكى نيست. من شما را براى خدا مى‏ خواهم و شما مرا براى خود مى ‏خواهيد. به خدا سوگند، براى دشمنان، خيرخواهى مى ‏كنم و نسبت به ستمديدگان، انصاف به خرج مى‏ دهم » 📚الارشاد ج 1 ص 243 _ بحار الانوار ج 32 ص 33 ❕ از بعضى از عبارات نهج البلاغه به خوبى بر مى‏ آيد كه بيعت يك بار بيش نيست، تجديد نظر در آن راه ندارد، و اختيار فسخ در آن نخواهد بود، و هر كس از آن سر بتابد طعنه زن و عيبجو خوانده مى ‏شود، و آن كس كه در باره قبول يا رد آن بينديشد يا ترديد كند منافق است . 📚نهج البلاغه نامه 7 👌از مجموع اين تعبيرات استفاده مى ‏شود كه امام علی علیه السلام ، در مقابل كسانى كه ايمان به امامت منصوصش از طرف پيامبر گرامی نداشتند و بهانه جويى مى‏ كردند به مساله بيعت كه نزد آنها مسلم بود استدلال مى‏ كرد، تا ياراى سر باز زدن از اطاعت امام علیه السلام را نداشته باشند، و به معاويه و امثال او گوشزد مى‏ كرد همانگونه كه مشروعيت براى خلافت خلفاى سه‏ گانه قائل است بايد براى خلافت امام قائل باشد و در برابر آن تسليم گردد بلكه خلافت او مشروع تر است، چون بيعت وى گسترده ‏تر و از روى رضايت و رغبت عمومى انجام شد. ❕بنابر اين استدلال به بيعت و اختیار مردم ، هيچ منافاتى با مساله نصب امام از طريق خدا و پيامبر و تاكيدى بودن بيعت ندارد. ❕لذا مثلا در همين نهج البلاغه در يك مورد امام به حديث ثقلين كه از نصوص امامت است اشاره مى ‏فرمايد ( نهج البلاغه خطبه 87)و در جايى ديگر به مساله وصيت و وراثت ( نهج البلاغه خطبه 2) و مواضع متعدد دیگری که امام علیه السلام به امامت الهی خود تصریح می کند ؛ 📚 نهج البلاغه خطبه های:1- 144- 97- 120- 93 و ... 👌بنابراین امام علیه السلام در خطبه ای که معاند به آن استناد کرد ، در مقام بيان يك قاعده كلى كلامى نيست؛ بلكه در مقام احتجاج با افراد عنودى است كه معتقد به مشروعيت خلافت خلفاء از طريق بيعت و اختیار داشتند يعنى از باب استدلال به خصم از راه عقايد و افكار و اعمال خود اوست، كه از آن به عنوان «وجادلهم بالتی هي أحسن» تعبير مى شود. ❕در واقع استدلال امام به اصطلاح جدلی است که مسلمات طرف مقابل را می گیرد و با آن بر ضد وی استدلال می کند . ❕همیشه باید عقاید مخاطبین را در نظر گرفت زیرا اعتقادات مخاطب در نحوه بیان مسائل تاثیر دارد. امام علیه السلام باید در برابر مردمی که تن به اطاعت او نمی دادند به دلیلی استدلال کند که آنها نتوانند در برابر آن سخن بگویند و راه انکار را بپویند و آن مساله بیعت و این که مردم حق اختیار دارند ، بود بیعتی که خلفای پیشین بر اساس آن انتخاب شدند و مردمان به خاطر بیعت و اختیار ، اطاعت آنان را لازم می دانستند . 👌این همان چیزی است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبیر می شود و آن اینکه مسلمات خصم را بگیرند و با آن بر ضد او استدلال کنند هر چند مسلمات خصم از سوی گوینده پذیرفته نشده باشد. مثل اینکه ما با تورات و انجیل کنونی در برابر یهود و نصاری استدلال می کنیم و می گوییم مطابق فلان فصل و فلان آیه شما چنین می گویید و بنابراین طبق عقیده خودتان محکوم هستید . 👌علی علیه السلام هم مردم آن عصر را که اعتقاد به بیعت و اختیار داشتند ، طبق عقاید خودشان مجاب و ملزم می کرد تا تن به اطاعتش بدهند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
قرائت قرآن کریم - جزء‌ پنجم.mp3
28.7M
#ترتیل جزء پنجم قرآن کریم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁