امام على عليه السلام در نامه اش به مالك اشتر فرمودند:
در حق بازرگانان و پيشه وران، سفارش به نيكى كن...
و بدان كه با اين همه، در ميان بسيارى از آنان، سختگيرىِ رسوا، بُخلِ زشت، و احتكار اموال، و زورگويى در داد و ستد، وجود دارد و اين، زيانى است براى همگان، و عيبى است بر زمامداران.
پس، از احتكار بازدار كه پيامبر خدا از آن منع كرد.
داد و ستدها بايد آسان صورت پذيرد و با ميزان عدل انجام گيرد و با نرخ هايى كه به فروشنده و خريدار، ضرر نرسانَد؛ و هر كس كه پس از منع تو، دست به احتكار زد، او را كيفر بده و بدون زياده روى، مجازات كن
نهج البلاغه، نامه53
📎 توصیه می شود مسئولین عزیز تصویر فوق رو پروفایلشون بذارند که همیشه یادشون بمونه که این گرانی ها و احتکارها به چه قشر زحمتکش و بزرگواری در جامعه ضربه وارد می کند تابرای مبارزه با گرانی ها و احتکارها همه تلاش خود رو انجام دهند
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓آیا گزارشی از نجاری کردن یا نجار بودن یکی از امامان وجود دارد؟
⏺پاسخ :
🎤با مراجعه به آموزههای دینی در مییابیم که انبیا و امامان(ع) اهل کار و تلاش بودند و با وجود کارگران و نمایندگانی که داشتند، خودشان نیز شخصاً اقدام به فعالیت نموده و طبیعتاً به دنبال آن اموالی را نیز به دست میآوردند.
👈در میان انبیای الهی حضرت نوح(ع) به شغل نجاری مشغول بود:
امام باقر(ع) فرمود: هنگامى که حضرت نوح(ع) هستهی درخت(نخل) را میکاشت، قومش بر او گذر کردند و بر او میخندیدند و او را مسخره میکردند و میگفتند کارش کاشتن درخت شد. وقتی آن درختها بلند شد و سرکشید آنها را برید و سپس شروع بتراشیدن آنها کرد، مردم به او گفتند: حال دیگر نجار شده است!...».[1]
آنحضرت(ع) توانست طی سالیان طولانی و با استفاده از صنعت نجاری، کشتی معروف خود را بسازد.[2]
همچنین گزارش شده است که حضرت زکریا(ع) نیز به شغل نجاری مشغول بوده است.[3]
نیز در برخی از انجیلها از حضرت عیسی(ع) با پسوند «تکتون» یاد شده است که معنایش نجار و یا معمار است.
🔷اما در مورد نجار بودن ائمهی اطهار(ع) به مستندی برخورد نکردیم. البته ممکن است که هر یک از انبیای الهی و یا ائمه اطهار(ع) در این زمینه مهارت لازم را داشته و گاهی نیازهای خود را برطرف نموده، اما از آن به عنوان یک شغل ثابت بهره نبرده باشند.
📚 منابع
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 283، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. «نوح(ع) و شغل نجاری»، 4373؛ «درآمد امامان و انفاق آن»، 11006؛ «منبع درآمد هزینه زندگی امامان شیعه»، 26845؛ «محل درآمد زندگی پیامبر(ص) بعد از بعثت»، 71665.
[3]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 4، ص 258، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی، 1404 ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام علماء:
✳️ آیت الله اعرافی:
ظهور منجی، فلسفه خلقت عالم است.
#مهدویت
#امام_زمان
#فلسفه_خلقت
#ظهور_منجی
🔰 @p_eteghadi 🔰
4_5863935758515047095.mp3
5.01M
﷽
🎙واعظ: حاج آقا #عالی
🔖 فساد مالی و فساد جنسی 🔖
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓❓❓کثیر بن عبدالله شعبی از دشمنان امام حسین(ع) و در سپاه عمر بن سعد بود و یا از یاران امام و از شهدای کربلا؟!(هر دو گزارش وجود دارد).
پاسخ👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤یکی از کسانی که در روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد حضور پررنگی داشت، کثیر بن عبدالله (عبیدالله)[1] شعبی[2] همدانی بود.[3]
بعد از ورود عمر بن سعد به کربلا، کثیر بن عبداللّه شعبى را که مردى جسور و قاتل و حیلهگر بود به خدمت امام(ع) فرستاد تا علّت آمدنش را بپرسد. کثیر به عمر بن سعد پیشنهاد داد که در شرایط مناسب امام(ع) را به شهادت برساند، اما ابن سعد قبول نکرد و از او خواست تا فقط علت آمدن امام(ع) را از ایشان بپرسد. کثیر به سوى امام(ع) آمد. ابوثمامه با دیدن او به امام(ع) گفت: بدترین و خونریزترین و حیلهگرترین مردم روى زمین نزد شما مىآید. لذا ابوثمامه به سوى کثیر رفت و از وی خواست قبل از ورود به نزد امام(ع) شمشیر خود را کنار بگذارد، اما کثیر قبول نکرد. ابوثمامه پیشنهاد داد دست وی بر قبضه شمشیر کثیر باشد؛ اما کثیر قبول نکرد. سپس ابو ثمامه گفت: پیام خود را به من بگو تا من به امام(ع) برسانم و اجازه نمیدهم که با این وضع به نزد امام(ع) بروی، زیرا تو مرد فاجرى هستی. در نتیجه کثیر به سوى ابن سعد برگشت.[4]
📒در منابع تاریخی معتبر گزارش شده که کثیر به همراه مهاجر بن اوس تمیمی در به شهادت رساندن زهیر بن قین نقش مؤثری داشت[5] و بنابر نقل برخی منابع متأخر به همین علت مورد نفرین امام(ع) قرار گرفت: امام(ع) فرمود: «خداوند تو را از رحمت خویش دور نگرداند و قاتلان تو را مانند کسانى که با لعنت خدا به صورت میمون و خوک درآمدند، لعنت نماید».[6]
⬅️ضحاک بن عبدالله مشرقی[7] نقل میکند: زمانی که دیدم یاران حسین(ع) کشته شدهاند و جز سوید بن عمرو خثعمى و بشیر بن عمرو حضرمى، فردی با امام(ع) باقی نمانده، از ایشان اجازه خواستم تا بروم، امام(ع) نیز اجازه داد. ضحاک نیز اسب مخفیشده را از خیمه در آورده و فرار کرد. چند نفر از آنها به تعقیب او آمدند. تا اینکه به کنار دهکدهاى نزدیک ساحل فرات رسید. کثیر بن عبداللَّه شعبى و ایوب بن مشرح حیوانى و قیس بن عبد اللَّه صائدى وی را شناختند و گفتند: این ضحاک بن عبدالله مشرقى و پسر عموى ما است(از قبیله ما است). در نهایت دیگران نیز از کشتن وی منصرف شدند».[8]
تمام این گزارشها حاکی از آن است که کثیر بن عبدالله در سپاه عمر بن سعد و از شقیترین دشمنان امام حسین(ع) بوده، اما با این وجود، در برخی از منابع کهن، نام او را به عنوان یکی از شهدای کربلا و از یاران حضرتشان از قبیله بجیله ثبت کردهاند.[9]
این موضوع ممکن است ناشی از اشتباه مؤلفان بوده و یا به احتمال ضعیف شخص غیر مشهور دیگری با همین نام در سپاه امام(ع) حضور داشته و به شهادت رسیده باشد.
📚منابع
[1]. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 71، بیروت، دار صادر، 1385ق.
[2]. طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 5، ص 410، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق.
[3]. ابو مخنف کوفی، لوط بن یحیی، وقعة الطف، محقق، مصحح، یوسفی غروی، محمد هادی، ص 35، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1417ق.
[4]. وقعة الطف، ص 183 – 184.
[5]. تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، ج 5، ص 441.
[6]. حسینی موسوی، محمد، تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین ع)، محقق، مصحح، حسون، کریم فارس، ج 2، ص 295، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1418ق.
[7]. «رها کردن افرادی امام حسین(ع) را در قیام عاشورا»، 82500.
[8]. تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، ج 5، ص 444- 445.
[9]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین ع، ص 155، قم، آل البیت ع، چاپ دوم، 1406ق؛ محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، مصحح، محطوری، مرتضی بن زید، ج 1، ص 211، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7️⃣ پرسمان مهدوی
❓چه کنم که امام زمانم رو فراموش نکنم؟
🎤 پاسخ استاد پور سیدآقایی
#مهدویت
#امام_زمان
#یاد_امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
❓ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟
📒در قرآن کریم در آیاتی چند از "ملکوت" نام برده شده است. مانند:
1- «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون»؛ پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى شويد)(1)
✅«علامه طباطبایی» در تفسیر آیه شریفه می فرمایند:
«مراد از "ملكوت" آن جهت از هر چيزى است كه رو به خداست، چون هر موجودى دو جهت دارد، يكى رو به خدا، و يكى ديگر رو به خلق. ملكوت هر چيز آن جهتى است كه رو به خدا است، و ملک آن سمت رو به خلق است. ممكن هم هست بگوييم: ملكوت به معناى هر دو جهت هر موجود است، و آيات زير هم بر همين معنا حمل مى شود، «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»(2) و «أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»(3) و «قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»(4).
و اگر فرموده ملكوت هر چيزى به دست خداست، براى اين است كه: دلالت كند بر اين كه خداى تعالى مسلط بر هر چيز است، و غير از خدا كسى در اين تسلط بهره و سهمى ندارد.
و برگشت معنا در آيه «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» به اين است كه: خدا از استبعادى كه مشركين در مساله معاد مى كنند، منزه است، چون مشركين غافلند از این كه ملكوت هر چيزى به دست خدا و در قبضه قدرت اوست.»(5)
❎در تفسیر نمونه آمده:
«ملكوت در اصل از ريشه "ملک" (بر وزن حكم) به معنى "حكومت و مالكيت است، "واو" و "ت" براى تاكيد و مبالغه به آن اضافه شده؛ بنا بر اين منظور از آن در اين جا حكومت مطلقه خداوند بر سراسر عالم هستى است.»(6)
2- هم چنین در آیه 75 سوره مبارکه انعام که از ملکوت و نشان دادن آن به حضرت ابرهیم (علیه السلام) سخن به میان آمده است:
«وَ كَذَالِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِين»؛ و اين گونه ملكوت آسمان ها و زمين را به ابراهيم نمايانديم تا از جمله يقين كنندگان باشد.(7)
در این مورد نیز ملکوت، همان مالکیت مطلقه الهی است:
«مالكيت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم" (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).»(8)
💠3- در آیه 185 سوره مبارکه اعراف نیز صحبت از ملکوت است:
«أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض»(9)
«علامه طباطبایی» در توضیحی تحت عنوان: [اشاره به معناى "ملكوت" در عرف قرآن مجيد] می فرمایند:
«"ملكوت" در عرف قرآن و بطورى كه از آيه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ، فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»(10) استفاده مى شود عبارت است از باطن و آن طرف هر چيز كه بسوى پروردگار متعال است، و نظر كردن به اين طرف با يقين ملازم است»(11)
در مورد این که آیا ملکوت دیدنی است استناد می کنیم به فراز ابتدایی آیه 185 سوره مبارکه اعراف: «أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىَْء...»(12)
«علامه طباطبایی» می فرمایند: «غرض از اين آيه توبيخ آنان در اعراض و انصراف از وجه ملكوتى اشياء است كه چرا فراموش كردند و در آن نظر نينداختند تا برايشان روشن شود كه آن چه را كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بسوى آن دعوتشان مى كند حق است.»(13)
📚پی نوشت ها:
1. یس/ 83
2. انعام/ 75
3. اعراف/ 185
4.مومنون/ 88
5. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه تفسير الميزان، محمد باقر موسوی، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، قم، ج17، ص173
6. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج5، ص309
7. انعام/ 75
8. تفسیر نمونه، همان، ص308
9. اعراف/ 185
10. یس/ 84
11. ترجمه تفسير الميزان، ج8، ص455
12. اعراف/ 185
13. ترجمه تفسير الميزان، همان.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌷عنه صلى الله عليه و آله
مَثَلُ المؤمنِ كمَثَلِ خامَةِ الزَّرعِ؛ مِن حَيثُ أتَتها الرِّيحُ كَفَأتها، فإذا سَكَنَتِ اعتَدَلَت ، و كذلكَ المؤمنُ يُكفَأُ بالبَلاءِ . و مَثَلُ الفاجِرِ كالأرْزَةِ صَمّاءُ مُعتَدِلَةٌ، حتّى يَقصِمَها اللّه ُ إذا شاءَ .;
🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
حكايت مؤمن، حكايت كِشته اى ترو تازه است كه از هر طرف باد بر آن بوزد، خميده اش مى كند و چون باد بايستد راست مى شود. بدينسان مؤمن نيز با بلا كج و خميده مى شود. [اما ]فاجر مانند درخت صنوبر است كه سخت و راست است، تا هرگاه كه خداوند خواهد و آن را بشكند.
كنز العمّال : 733.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📕🌿 توسل یک خانم ارمنی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:
روز سه شنبه مسجد مقدس جمکران در غرفه نذورات مشغول کار بودم که خانمی اومد و مبلغی داد و خواست که بهش رسید بدم.
داشتم رسید رو می نوشتم که به نام نذر کننده رسیدم گفت: ویلهم بلهم.
بهش گفتم: شما که شیعه هستید، ولی بنظرم این نام ارمنیه؟!
گفت: آره! این نذر من نیست نذر همسایه ماست که ارمنیه.
همسایه ام چند روز پیش بهم گفت: مدتی است که گرفتارم😔 کارم جور نمیشه، شنیدم که شما شیعه ها راهی برای برآورده شدن حاجات تون دارید میشه منم راهنمایی کنی؟!
بهش گفتم: برای آقا امام زمان نذر کن و از آقا بخواه مشکلت رو حل کنه.
فردای همون روز اومد پیشم و گفت: آقا حاجتم رو داد این مبلغ رو بگیر از طرف من ببر مسجد جمکران. ✨
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
❓حدیث «پلاس خانه باشید» چیست؟ ✅پاسخ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🎤درباره قیام و ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) و حکومت الهی ایشان، روایات مختلف و متعددی داریم که هر کدام را باید از جهات و زوایای مختلف، مورد توجه و بررسی قرار داد.
یک دسته از این روایات، روایاتی است که شیعیان را به خانه نشینی توصیه کرده و آن ها را قبل از تحقق علائم ظهور، از شرکت و همراهی با قیام هایی که خود را مرتبط با قیام حضرت مهدی (علیه السلام) و یا زمینه ساز آن می دانند، نهی کرده است؛ مانند روایت ذیل:
«عَنْ أَبِي الْمُرْهِفِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) هَلَكَتِ الْمَحَاضِيرُ قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْمَحَاضِير قَالَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُقَرَّبُونَ وَ ثَبَتَ الْحِصْنُ عَلَى أَوْتَادِهَا كُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ فَإِنَّ الْغَبَرَةَ عَلَى مَنْ أَثَارَهَا»؛ «ابى مرهف» می گوید: امام صادق (عليه السلام) فرمود: محاضير (اسب هاى تندرو) هلاک شدند، گفتم: محاضير چيست؟ فرمود كسانى كه شتابزدگى می كنند؛ و مقربين نجات يافتند و قلعه بر فراز پايه هاى همچون ميخ خود ثابت و پا بر جا است؛ كنج خانه هاى خود را از دست مدهيد كه غبار فتنه بر زيان كسى است كه فتنه را بر انگيزاند (به مثال فارسى دودش به چشم خودش می رود).(1)
✳️نکته لغوی
«أحلاس» یعنی چیزی که بر پشت حیوان و زیر پالان یا زین حیوان می گذارند، هم چنین به معنای بساط و فرش است که روی زمین خانه گسترانده می شود. از آن جهت که این ها برای زین حیوان و نیز برای خانه، لازم است یعنی جزء لاینفک و جدا نشدنی است؛ از باب استعاره و کنایه، برای ماندن در خانه و ملازمت در خانه و بیرون نیامدن از خانه، از این تعبیر استفاده می شود.
علامه مجلسی(ره) می گوید: «هلکت المحاضیر» ناظر به کسانی است که در امر قیام و فرج، عجله می کنند و قبل از زمان و موعد آن، آن را می جویند.(2)
✳️ برخی از روایات مشابه
«عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبَانٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ ذَلِكَ حِينَ ظَهَرَتِ الرَّايَاتُ السُّودُ بِخُرَاسَانَ فَقُلْنَا مَا تَرَى فَقَالَ اجْلِسُوا فِي بُيُوتِكُمْ فَإِذَا رَأَيْتُمُونَا قَدِ اجْتَمَعْنَا عَلَى رَجُلٍ فَانْهَدُوا إِلَيْنَا بِالسِّلَاحِ»؛ «ابوبكر حضرمى» می گويد: من و «أبان» بر امام صادق (عليه السلام) وارد شديم و اين مقارن با زمانى بود كه پرچم هاى سياه در خراسان ظهور كرده بود، عرض كرديم: نظر شما چيست؟ آن حضرت فرمود: در خانه هاى خود بنشينيد، هر گاه ديديد ما بر مردى گرد آمده ايم شما نيز با سلاح به يارى ما برخيزيد (به سوى ما بشتابيد).(3)
«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ (علیهما السلام) قَالَ: مَثَلُ خُرُوجِ الْقَائِمِ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ كَخُرُوجِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَثَلُ مَنْ خَرَجَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ مَثَلُ فَرْخٍ طَارَ فَوَقَعَ مِنْ وَكْرِهِ فَتَلَاعَبَتْ بِهِ الصِّبْيَان»؛ «جابر» از امام باقر (عليه السلام) روايت كرده كه آن حضرت فرمودند: مَثَل خروج قائم ما خاندان، مانند خروج رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) است و مَثَل آن كس كه از ما خاندان قبل از قيام قائم بپا خيزد، بسان جوجه اى است كه پرواز كند و از آشيانه خود فرو افتد و كودكان با آن به بازى پردازند (دستخوش بازيچه كودكان شود). (4)
«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: اسْكُنُوا مَا سَكَنَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ أَيْ لَا تَخْرُجُوا عَلَى أَحَدٍ فَإِنَّ أَمْرَكُمْ لَيْسَ بِهِ خَفَاءٌ أَلَا إِنَّهَا آيَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَتْ مِنَ النَّاسِ- أَلَا إِنَّهَا أَضْوَأُ مِنَ الشَّمْسِ لَا تَخْفَى عَلَى بَرٍّ وَ لَا فَاجِرٍ أَ تَعْرِفُونَ الصُّبْحَ فَإِنَّهَا كَالصُّبْحِ لَيْسَ بِهِ خَفَاءٌ»؛ «جابر بن يزيد» از امام باقر (عليه السلام) روايت كرده كه آن حضرت فرمودند: تا آسمان و زمين ساكن است شما نيز ساكن و بى جنبش باشيد- يعنى بر هيچ كس خروج نكنيد- كه كار شما پوشيدگى ندارد، بدانيد كه آن نشانه اى از جانب خداى (عزّوجلّ) است نه از جانب مردم. بدانيد كه آن از آفتاب روشن تر است و بر نيكوكار و زشت كار پنهان نخواهد ماند، آيا صبح را مى شناسيد؟ امر شما همانند صبح است كه پنهان ماندن در آن راه ندارد. (5)
پرسمان اعتقادی
🎤درباره قیام و ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) و حکومت الهی ایشان، روایات مختلف و متعددی داریم که هر کد
✴️ نکات مهم در خصوص این دسته از روایات
1. تعداد قابل توجهی از این روایات، از نظر سند، مشکلاتی دارند، مانند داشتن راوی مجهول، راوی غیر ثقه و... .
2. برخی روایات، ناظر به قضیه خارجی خاصی صادر شده است؛ مثل روایاتی که امام معصوم، ضمن پرهیز دادن از شتابزدگی در امر قیام قائم و سرنگونی دولت بنی عباس، به شیعیان دستور خانه نشینی و عدم پیوستن به قیام کنندگان موقعیت نشناس و مدعی دروغین مهدویت را می دهند.
3. قیام هایی ممنوع دانسته و نهی شده اند که دارای شرایط لازم نیستند و یا به خاطر اغراض فاسد و امیال و هوا و هوس ها، انجام می شوند.
4. غرض این روایات، جلوگیری از وقوع شیعیان در فتنه ها و در دام مغرضان یا جاهلان است.
5. برخی از این روایات، در شرائط تقیه صادر شده اند.
بنابر این:
علاوه بر بررسی سندی و دلالی خود روایت، باید خانواده حدیثی آن و نیز سایر روایات در آن موضوع (ظهور و قیام های قبل از آن)، مورد بررسی و تحقیق قرار گیرند و نمی توان بر اساس یک روایت، بدون توجه به سایر روایات و خانواده حدیثی آن، قضاوت نمود و نظر داد.
📚پی نوشت ها:
1. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، الغيبة للنعماني، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: نشر صدوق ـ تهران، 1397ق، چاپ اول، ص 196، ح 5.
2. مجلسى، محمد باقر، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، محقق/مصحح: رسولى محلاتى، ناشر: دار الكتب الإسلامية ـ تهران، 1404ق، چاپ دوم، ج 26، ص 323.
3. الغيبة للنعماني، پیشین، ص 197، ح 6.
4. همان، ص 199، ح 14.
5. همان، ص 201، ح 17.
🔰 @p_eteghadi 🔰
انواع صله به امام زمان.mp3
4.27M
⁉️انواع صله امام زمان :
⭕️ پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_03-_Mohammadi-_Pasokh_Be_Soalate_Maarefi_Va_Eteghadi_03_(Rahe_Roshan)_89.11.06(www.rasekhoon.com).mp3
7.09M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پاسخ به سوالات معارفی و اعتقادی 2 - چگونگی اثبات زنده بودن امام زمان (عج)
🔰 @p_eteghadi 🔰
#توجه_مهم
✔️ از بین شیعیان در زمان ظهور حضرت، چه کسانی نسبت ایشان شک میکنند یا از مخالفین حضرت ولیعصر "عج" خواهند بود⁉️
◽️جواب🔻
یکی از حقایق و معارفی که به وضوح در روایات و برخی دعاها به آن اشاره شده است این است که وقتی حضرت قیام کردند و دعوت را شروع کردند در بین شیعیان هم دو گروه خواهیم داشت:
الف) موافقین
ب)مخالفین و اهل شک
◾️عواملی که باعث میشود گروهی مخالفت یا شک بکنند چیست❓❓
1⃣ انسان مومن قبل از ظهور ، طبقِ فهمِ خود ،"برداشتی" از اسلام داشته باشد که آن برداشت و راه و روش او که عقاید او را شکل داده است ، مغایر و متفاوت با کلام امام زمان "عج" باشد❗️
🔰 حال از کجا بفهمیم آنچه که از حقایق اسلام در ذهن ما جا گفته ، دقیقا مطابق با اسلام اصلی و اصل اسلام است❓
✔️در دعاها آمده که دین اسلام به دست ایشان تر و تازه میشود و حضرت حق جدید می آورند.
✔️حق جدید یعنی آن حقیقت و احکامی که رسول الله "ص" ارائه فرموده بودند در طول تاریخ به علل مختلف تحریف شده است را به صورت اول عرضه میکنند.
◽️روایتی بسیار مهم🔻
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَلْقَى فِي حَرْبِهِ مَا لَمْ يَلْقَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَتَاهُمْ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ حِجَارَةً مَنْقُورَةً وَ خُشُباً مَنْحُوتَةً وَ إِنَّ اَلْقَائِمَ يَخْرُجُونَ عَلَيْهِ #َيَتَأَوَّلُونَ_عَلَيْهِ_كِتَابَ_اَللَّهِ وَ يُقَاتِلُونَهُ عَلَيْهِ .
الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۹۷
امام صادق سلام الله علیه فرمودند قائم عليه السّلام در پيكارش مىبيند آنچه را كه رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله نديد همانا رسول خدا در حالى بسوى آنان آمد كه بتهاى سنگى و چوبهاى تراشيده شده را مىپرستيدند ولى قائم عليه او خروج ميكنند و #كتاب_خدا_را_عليه_او_تأويل_ميكنند و به استناد آن تأويل با او مىجنگند❗️
⚠️مراقب برداشت های عقلی و شهودی که دلیل یقینیِ عقلی و روایی برای آنها نداریم باشیم، زیرا امکان دارد فهم برخی شیعیان که ما سخن آنان رو بدون عرضه به روایات پذیرفته ایم صحیح نباشد.
#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج
🔰 @p_eteghadi 🔰
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
🔸وجه الهي هر شيء به هرگونه كه درآيد، هماره نشان آن بينشان است و فاني نميشود، به هر روي «وجه الله» يعني آن چهرهاي كه خداي سبحان به سوي شيئي ويژه يا فردي خاص ارائه كرد و اين چهره، ماندني بر پايه علم و عدل است؛
🔸يعني هر كس كه از سويي موحّد و وظيفهشناس است و از سوي ديگر به وظيفه شناخته شده خويش عمل ميكند، عالم عادلي است كه از «وجه الله» سهمي دارد و به همان اندازه از بقاء بهرهمند و به تعبير قرآن از زمره ﴿اولوا بَقِيَّة﴾يعني صاحبان بقاست.
🔸بر همين اساس، چون امام عصر(عج) ذخيره خداوند براي اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقية الله مينامند.
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
💠 #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠امام مهدی موجود موعود
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 بازگشت به سوی #اهل_البیت سلام الله علیهم.
این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده است که چرا مسلمین و کشورهای اسلامی نسبت به بسیاری از کشورهای غربی، اروپایی،و کافرستان های دیگر عقب است.
گرچه صحبت در این زمینه بسیار مفصل است و این مساله از جنبه ها و زوایای مختلف قابل بررسیست اما اجمالا باید گفت:
همه ی این عقب ماندگی ها و انحطاط ها به خاطر کفران نعمت خودمان و اسلافمان است.
وقتی بحر بی کران علم، معدن وحی و خزانه ی علم الهی در نزد مسلمین بود ولی آنها استفاده نکردند نتیجه میشود عقب ماندگی.
مسلمین با داشتن گنجینه ی علم الهی یعنی #اهل_البیت سلام الله علیهم متاسفانه بدنبال مزخرفات و بافته های اجانب رفتند و
از #اهل_البیت رویگردان شدند.
#سیاست
#اقتصاد
#طب
#فرهنگ
#معماری و.....
و از همه بدتر #معارف را از اجانب اخذ کردند و امروز کار به اینجا رسیده است.
به سوی #اهل_البیت بازگردیم
حال که از #امام دوریم ، در محضر #قرآن و #احادیث زانو بزنیم ، خرافات و یاوه ها و بافته های ذهنی #فلاسفه و #عرفا را دور بریزیم.
خدا و #معارف را با چشم #امام_صادق سلام الله علیه ببینیم
به سوی #اهل_البیت بازگردیم تا به حیات طیبه دست یابیم و هم عالمیان انگشت به دهان بمانند و همه سر تعظیم در برابر عظمت معارف الهیه فرود آورند.
پرسمان اعتقادی
🔴 بازگشت به سوی #اهل_البیت سلام الله علیهم. این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده است که چرا مسلمی
🔴حدیثی در تایید مطلب بالا ☝️
💢 مردم رطوبت می مکند و نهر عظیم را رها کردند
🔻 مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلنُّعْمَانِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَمُصُّونَ اَلثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ اَلنَّهَرَ اَلْعَظِيمَ قِيلَ لَهُ وَ مَا اَلنَّهَرُ اَلْعَظِيمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْعِلْمُ اَلَّذِي أَعْطَاهُ اَللَّهُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُنَنَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ آدَمَ وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ اَلسُّنَنُ قَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَيَّرَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَأَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِسْمَعُوا مَا يَقُولُ إِنَّ اَللَّهَ يَفْتَحُ مَسَامِعَ مَنْ يَشَاءُ إِنِّي حَدَّثْتُهُ أَنَّ اَللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِلْمَ اَلنَّبِيِّينَ وَ أَنَّهُ جَمَعَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَسْأَلُنِي أَ هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ .
امام باقر سلام الله علیه فرمود:
مردم رطوبت را مي مكند و نهر بزرگ را رها ميكنند، عرض شد: نهر بزرگ چيست؟ فرمود: رسول خداست و علمى كه خدا باو عطا فرموده است. همانا خداى عز و جل سنتهاى تمام پيغمبران را از آدم تا برسد بخود محمد صلّى اللّٰه عليه و آله براى او گرد آورد، عرض شد آن سنتها چه بود؟ فرمود: همه علم پيغمبران، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله تمام آن را بامير المؤمنين " سلام الله علیه " تحويل داد.
مردى عرض كرد: اى پسر پيغمبر! امير المؤمنين أعلم است يا بعضى از پيغمبران امام باقر (باطرافيان توجه كرد و) فرمود: گوش دهيد اين مرد چه ميگويد؟!!- همانا خدا گوشهاى هر كه را خواهد باز ميكند - من باو ميگويم: خدا علم تمام پيغمبران را براى محمد صلّى اللّٰه عليه و آله جمع كرد و آن حضرت همه را به امير المؤمنين تحويل داد، باز او از من مي پرسد كه على أعلم است يا بعضى از پيغمبران (و نميفهمد كه معنى سخن من اينست كه آنچه همه پيغمبران ميدانستند على بتنهائى ميدانست).
📚اصول کافي , جلد 1 , صفحه 222
#روایات
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴کابوس اصلی ترامپ شکست در انتخابات نیست ...
✍ کابوس اصلی ترامپ پس از خروج از کاخ سفید است که شبح مرگ سایه به سایه او را دنبال خواهد کرد .... کابوس ترامپ گرفتن انتقام خون سپهبد قاسم سلیمانی از وی میباشد... خانه های امنتان را ویران خواهیم ساخت...
به سراغ تک تک عاملان شهادت سردار دلها خواهیم آمد...
فقط کافی است بشمارید ثانیه ها را...
#مرگ_بر_آمریکا
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
⬅️پاسخ شما به این ادعای ریچارد داوکینز، چیست؟: اغلب آیات صلحجویانه قرآن از قدیمیترین آیات هستند که مربوط به دورهی اعلام پیامبری محمد در مکه بودند. پس از هجرت محمد به مدینه، پله پله آیاتِ جنگجویانه فزونی یافت. در نتیجه ذکر «اسلام دین صلح است» قریب 1400 سال است که منسوخ شده است. اسلام فقط 13 سال اول دین صلح بود. در نظر مسلمانان رادیکالِ امروزی درست مانند فقهای قرون وسطاییشان که اسلام کلاسیک را بنا کردند، «اسلام دین جنگ است».
🎤پاسخ:
✳️همانگونه که میدانید سورهها و آیات قرآن به مکی و مدنی تقسیم میشود؛ یعنی سورهها و آیاتی که در مکه نازل شده و سورهها و آیاتی که در مدینه بعد از هجرت نازل شده است. بدیهی است که لحن سورهها و آیات مکی با مدنی به سبب شرایط و موقعیتهای مختلف و متفاوت فرق میکند؛ چرا که در مکه پیامبر اسلام(ص) مأمور به دعوت مردم به اسلام بود و در این مدت اگر چه کفار و مشرکان جاهلی، مخالف دعوت رسول خدا بودند و به اذیت و آزار پیامبر و پیروانش میپرداختند، و حتی قصد کشتن پیامبر را داشتند، اما از اینکه اسلام هنوز به عنوان یک جمعیت و مجتمع مدنی شکل نیافته بود، به طور طبیعی جنگ و لشکرکشی هم علیه آنها صورت نگرفته بود. ولی با هجرت رسول خدا(ص) و پیروانش به مکه - در پی دعوت و استقبال مردم مدینه - در آنجا با توجه به طوایف بزرگی که وجود داشتند، مسلمانان جمعیتی را تشکیل داده بودند. و اینجا بود که مخالفان اسلام طی چند مرحله به آنان حمله کرده و شروع به جنگ نمودند؛ لذا آیات جنگجویانه در این مرحله برای جهادی در راستای دفاع از مردم مسلمان نازل شده است.
بنابر این، اگر شخصی ادعا کند که آیات مدنی آیاتی جنگطلبانه است، در پاسخ باید گفت:
📒آیات صلح نازل شده در مکه، منسوخ نشده، و تبدیل به آیات جنگ نشده است.
علاوه بر آن در مدینه نیز آیات صلح فراوانی نازل شده است. به عنوان نمونه بعد از آیه 60 سوره انفال، که دستور به آمادهسازی تجهیزات جنگی در حداکثر میزان ممکن میدهد، آیه 61 و آیه 62 همین سوره در ادامه اعلام میکند که در صورت وجود شرایط، صلح و سازش را نیز نباید دور از نظر داشت و به همین دلیل است که امام علی(ع) در دههی سوم بعد از وفات پیامبر اسلام(ص)، در عهدنامه خود خطاب به مالک اشتر، به او توصیه میکند که در رفتاری هوشمندانه، صلح پیشنهاد شده از طرف دشمن را رد نکند.[1]
🔷بله هنگامی که کافران و مشرکان در برابر رأفت و مهربانی پیامبر اسلام(ص) سوء استفاده نموده و پس از اذیت و آزار مسلمانان به جنگ و نبرد با آنان برخاستهاند، بدیهی است که عقل حکم میکند باید در برابر ظلم و تجاوز ستمگران به دفاع برخاست و از حقوق مردم ستمدیده دفاع نمود. اگر در قرآن کریم آیاتی به چشم میخورد که از آنها بوی خشونت استشمام میشود، تماماً در راستای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان در برابر ستمگران و متجاوزان به حقوق مردم است. ستمگرانی که از رأفت اسلامی سوء استفاده نمود و به تعهداتی که خود با مسلمانان بسته بودند نیز پایبند نماندهاند.[2]
📚منابع:
[1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 442، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[2]. برای آگاهی بیشتر، ر. ک: «اسلام و خشونت»، 73329؛ «قدرت و تغییر شخصیت پیامبر»، 2953.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا در عدد 313 رمزی نهفته است که تعداد پیامبران مرسل، تعداد یاران پیامبر(ص) در جنگ بدر، تعداد یاران خاص امام زمان(عج) و ... همگی 313 نفر میباشند؟!فلسفهی عدد 313 چیست؟ چرا تعداد رسولان برجسته الهی و تعداد یاران پیامبر(ص) در جنگ بدر و تعداد یاران خاص امام زمان(ع) سیصد و سیزده نفرند؟ آیا این اتفاقی و تصادفی است،یا سرّی از اسرار الهی است؟
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤در گزارشها و دستور العملهای مرتبط با دین، برخی از اعداد به مناسبتهایی تکرار شده است که از جمله آنها عدد 313 است.
در ذیل به برخی موارد که ناظر به عدد 313 میباشد، اشاره میکنیم:
❇️تعداد پیامبران مرسل
ابوذر از رسول خدا(ص) پرسید: تعداد پیامبران الهی چند نفر بودند؟ آنحضرت(ص) فرمود: 124000 نفر، سپس اباذر پرسید: از این عده چند نفرشان پیامبر مرسل بودند؟ فرمود: 313 نفر از آنان پیامبر مرسل بودند.[1]
در همین راستا، از رسول خدا(ص) در روایت دیگری نقل است: «هر کسی ختم قرآن را انجام دهد، خداوند ثواب (عمل) 313 پیامبری که رسالت خود را انجام دادهاند را به وی میدهد».[2]
❇️تعداد یاران طالوت در جنگ با جالوت
امام باقر(ع) فرمود: «طالوت در جنگ با جالوت به یارانش گفت: «خداوند شما را به جوی آبی امتحان میکند و هر کس از آن بنوشد از من نیست و هر کسی از آن – جز به اندازه کف دستی - نخورد از من است. اما تمام همراهانش از آن آب آشامیدند، مگر 313 نفر که برخی از آنها به اندازهی کف دستی آشامیده و برخی اصلا نیاشامیدند...».[3]
❇️تعداد یاران پیامبری از بنیاسرائیل
امام باقر(ع) به ابو عبدالله جعفی فرمود: «حکایت ما و شما، حکایت پیامبری از بنی اسرائیل است که خداوند به او وحی فرمود تا قوم خویش را برای نبرد دعوت کند و وعده یاری نیز به آنها داد. آن پیامبر نیز تعدادی را گرد آورده و به سوی دشمن فرستاد، اما قبل از آغاز نبرد همگی گریختند! خداوند برای بار دوم از آن پیامبر خواست که افرادی را به سوی دشمن بفرستد. آن پیامبر دوباره گروهی را فرستاد و اینبار نیز آنان از برابر دشمن گریختند. خداوند(برای سومین بار) از آن پیامبر خواست که پیروان خود را برای نبرد آماده کند و وعده یاری به آنان داد. پیامبر به گردآوری مجدد آنان پرداخت و خدا به او وحی کرد که پیروانت یا باید با دشمنان به نبرد برخیزند و یا آتش دوزخ را برای خویش انتخاب کنند! آن پیامبر گفت: جنگ با دشمن برایم بهتر از رفتن به دوزخ است. 313 نفر از پیروانش به تعداد جنگجویان بدر نیز دعوت او را پذیرفتند و همراه آن پیامبر به سمت دشمن حملهور شدند، اما هنوز از شمشیر و نیزهای استفاده نکرده بودند که خداوند پیروزی را نصیب آنان کرد.[4]
✅جنگ بدر
بر اساس گزارشهای تاریخی در جنگ بدر که اولین نبرد گستردهی پیامبر(ص) با دشمنان بود، تعداد مسلمانان 313 نفر، اما تعداد کفار بین 900، تا 1000 نفر بود، اما با این وجود، سرانجام این نبرد به نفع مسلمانان رقم خورد.
✴️یاران امام زمان(عج)
روایات زیادی وجود دارد که یاران ویژهی امام مهدی(عج) 313 نفر هستند. امام صادق(ع) میفرماید:«گویا به مهدی مینگرم که بر منبر کوفه نشسته و 313 یاورش که به شمار حاضران جنگ بدر هستند، در گرد او حلقه زدهاند».[5]
🔷فرشتگان بدر در رکاب امام زمان(عج)
خداوند متعال 313 فرشته از فرشتگانی که در جنگ بدر حضور داشتند را برای یاری امام زمان(عج) خواهد فرستاد. امام صادق(ع) فرمود:
هنگامی که جبرئیل پرچم پیامبر(ص) را برای امام زمان(عج) میآورد، همراه با او 9000 فرشته و 313 فرشته دیگر نیز فرود میآیند. آنان همان فرشتگانی هستند که با حضرت نوح(ع) در کشتی بودند، و همان فرشتگانی هستند که وقتی حضرت ابراهیم(ع) به آتش افکنده شد، همراه او بودند، و همان فرشتگانی هستند که وقتی دریا برای حضرت موسی(ع) شکافته شد، همراه او بودند، و همان فرشتگانی هستند که وقتی خداوند حضرت عیسی(ع) را به سوی خویش به آسمان برد، همراه او بودند و 4000 فرشتهای که با رسول خدا(ص) همراه بودند، و 313 فرشتهای که در روز بدر با آنحضرت(ع) بودند، همراه امام زمان(عج) هستند.[6]
💠نوشیدن 313 وصی از چشمهای بهشتی
پس از آنکه امام علی(ع) چشمه «راحوما» را به راهبی مسیحی به نام شمعون نشان داد، به وی فرمود: «این چشمه از بهشت است و 313 وصی از آن نوشیدهاند و من آخرین وصی هستم که از آن مینوشم».[7]
گفتنی است؛ تمام گزارشهایی گفته شده که عدد 313 در آنها نقش دارد، اما در روایات ویژگی خاصی برای این عدد بیان نشده و حتی اعلام نشده است که رمز و رازی در آن نهفته است که بعدها مشخص خواهد شد.
در عین حال و با توجه به تکرار این عدد، در مواردی فراوان که همگی نیز در ارتباط با خیر و خوبی هستند، احتمال وجود رازی در آنرا نمیتوان منتفی دانست، اما اگر چیزی به صورت عمومی و به عنوان راز این عدد عنوان شود، نمیتوان به سادگی آنرا پذیرفت؛ چون با فرض پذیرش آن، راز از حالت راز بودن خود خارج خواهد شد! البته ممکن است برخی از اولیای خدا از چنین رازی خبر داشته باشند، اما باید دانست:
«هر که را اسرار حق آموختند قفل کردند و دهانش دوختند».
📚 منابع:
[1]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 524، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.
[2]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 39، نجف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بیتا.
[3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 316، ذیل آیات 246 – 249 سورهی بقره، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. همان، ص 381.
[5]. صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 672 - 673، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1395ق؛ «تعداد یاران امام زمان(عج) هنگام ظهور»، 59671؛ «313 یار امام مهدی(ع)»، 46591؛ «سخن امام زمان(عج) به 313 نفر هنگام ظهور»، 83024.
[6]. ابن أبی زینب (نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 309 – 310، تهران، نشر صدوق، چاپ اول، 1397ق.
[7]. شیخ صدوق، امالی، ص 185، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که معماری و آثار گذشتگان را به رخ مخاطبان کشیده و اعلام میدارد نابودی شما آسانتر از نابودی آنان است! این آیه چه پیامی به نسل ما دارد که از لحاظ ساخت و ساز و معماری برتر از همهی نسلهای گذشتهایم؟آیه ی 9 سورهی روم میفرماید: گذشتگان(اقوام پیشین) در تعمیر و ساخت و ساز زمین بهتر بودند و بیشتر کوشیدند. آیا این ترجمه صحیح است؟ چون به نظر میآید که بیشتر پیشرفتهای جهانی در همین چند قرن أخیر رخ داده است!
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔷«أَ وَ لَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوها ...»؛[1] آیا در زمین نمیگردند، تا به سرانجام کسانى بنگرند که پیش از آنان میزیستند؟! کسانى که توانشان بیشتر بود و زمین را به شخم زدن زیر و رو کرده و نقش بیشتری در آبادسازی آن داشتند؟!
آنچه در مورد این آیه و آیات مشابه که به برخی از آثار و تمدنهای اقوام پیشین اشاره میکند، میتوان گفت، آن است که مفهوم این آیات هرگز آن نیست که هرچه بود در زمان گذشته بود و در آینده، تمدن و پیشرفتهای چشمگیرتری رخ نمیدهد، بلکه مخاطب مستقیم و اوّلیهی این سورهها و آیات، مردم جاهل و متعصب معاصر با پیامبر اسلام(ص) بودند که به دین و آیین و داشتههای خود و پدرانشان افتخار میکردند که در برابر تمدن و آثار به جای مانده از امتهای گذشته بسیار ناچیز به حساب میآمد. در حقیقت قرآن کریم در این نوع آیات، اشاره به اقوامى میکند که نسبت به مشرکان معاصر پیامبر(ص) قدرت، نیروى جسمى و مالى برترى چشمگیرى داشتند، و سرنوشت دردناک آنها را درس عبرتى براى اینها اعلام میکند. امروز از نظر تاریخی و باستانشناسی مسلم است که برخی از ملتها در هزارههای پیشین و قبل از ظهور اسلام، دارای تمدن و معماری شگفتانگیزی بودند؛ و آثاری مانند پرسپولیس ایران، اهرام مصر، عمارات روم و یونان، بناهای قوم عاد و ثمود، دیوار چین و ... برجا گذاشتند. آنان از نظر قدرت جسمانی آنچنان قوی بودند که در دل کوههای سنگی برای خود خانه و پناهگاه میساختند. واضح است که آنان در این زمینهها از مشرکان مکه برتر بودند.
🔹از همینرو قرآن به کافران عرب که مخاطب مستقیم آیات بودند، هشدار میدهد که به داشتههای اندک خود مغرور نشوند؛ زیرا گذشتگان با این همه توانایى، هنگامى که آیات الهى را انکار، و پیامبران(ص) را تکذیب کردند، قدرت فرار از چنگال مرگ و یا مجازات نداشتند، حال شما چگونه میتوانید از قهر و غضب الهی بگریزید؟!
گفتنی است که این آیهی شریفه به سه نکته که معمولاً اعتماد انسان در دنیا به آنها است، اشاره میکند.
قدرت و قوت جسمی، یا فامیل و طایفه که پشتوانه انسان به حساب میآیند.
قدرت مالی و اقتصادی که سبب برتری انسان میشود.
املاک، بناها، و ساختمانها.
خداوند متعال در آیهی فوق، با بیان این سه مورد، مخالفان و مشرکان را به عبرت و درسآموزی فرا میخواند، و تأکید میکند که گذشتگان، در هر سه مورد از شما سرآمد بودند، اما در عین حال هنگام قهر الهى هیچ براى آنها فایدهای نداشت.[2]
⏺اما در مورد این پرسش که این آیات برای نسل امروز که آنان نیز مخاطب قرآناند، اما از لحاظ دانشها مختلف، سرآمد نسلهای گذشته هستند، چه پیامی میتواند داشته باشد، باید گفت:
امروزه بشر به موازات پیشرفت در توانایی و دانش، به کشفیات جدیدی نیز دست یافته است:
موجوداتی، مانند دایناسورها که حجم و قدرتی دهها برابر انسان داشتند، در زمین میزیستند و به دلایل نامشخصی ناگهان نسلشان به طور کلی از زمین برداشته شد!
ستارگانی وجود داشتند که میلیونها برابر بزرگتر از زمین بوده، اما به دنبال انفجار و یا برخوردی کاملا متلاشی شدهاند!
و ...
این واقعیات برای نسل امروز ما آشکار است و کافی است که همین مصادیق جدید را بر هدف موجود در آیات یاد شده منطبق کرده و پیام قرآن را دریافت کنیم و به دانش و تواناییهای خود مغرور نشده و همه را در معرض نابودی و زوال ببینیم.
به عبارت دیگر، مثالهای موجود در آیه تنها ارائهی مصادیقی قابل درک از یک واقعیت بود تا پیامی را به بشر برساند و ما امروزه با مصادیق شفافتری میتوانیم به همان پیام دست یابیم.
📚 منابع
[1]. روم، 9.
[2]. ر. ک: فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 25، ص 83، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق؛ حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، ج10، ص 274، تهران، میقات، چاپ اول، 1363ش؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 16، ص 374، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
🔰 @p_eteghadi 🔰