انواع صله به امام زمان.mp3
4.27M
⁉️انواع صله امام زمان :
⭕️ پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_03-_Mohammadi-_Pasokh_Be_Soalate_Maarefi_Va_Eteghadi_03_(Rahe_Roshan)_89.11.06(www.rasekhoon.com).mp3
7.09M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پاسخ به سوالات معارفی و اعتقادی 2 - چگونگی اثبات زنده بودن امام زمان (عج)
🔰 @p_eteghadi 🔰
#توجه_مهم
✔️ از بین شیعیان در زمان ظهور حضرت، چه کسانی نسبت ایشان شک میکنند یا از مخالفین حضرت ولیعصر "عج" خواهند بود⁉️
◽️جواب🔻
یکی از حقایق و معارفی که به وضوح در روایات و برخی دعاها به آن اشاره شده است این است که وقتی حضرت قیام کردند و دعوت را شروع کردند در بین شیعیان هم دو گروه خواهیم داشت:
الف) موافقین
ب)مخالفین و اهل شک
◾️عواملی که باعث میشود گروهی مخالفت یا شک بکنند چیست❓❓
1⃣ انسان مومن قبل از ظهور ، طبقِ فهمِ خود ،"برداشتی" از اسلام داشته باشد که آن برداشت و راه و روش او که عقاید او را شکل داده است ، مغایر و متفاوت با کلام امام زمان "عج" باشد❗️
🔰 حال از کجا بفهمیم آنچه که از حقایق اسلام در ذهن ما جا گفته ، دقیقا مطابق با اسلام اصلی و اصل اسلام است❓
✔️در دعاها آمده که دین اسلام به دست ایشان تر و تازه میشود و حضرت حق جدید می آورند.
✔️حق جدید یعنی آن حقیقت و احکامی که رسول الله "ص" ارائه فرموده بودند در طول تاریخ به علل مختلف تحریف شده است را به صورت اول عرضه میکنند.
◽️روایتی بسیار مهم🔻
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَلْقَى فِي حَرْبِهِ مَا لَمْ يَلْقَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَتَاهُمْ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ حِجَارَةً مَنْقُورَةً وَ خُشُباً مَنْحُوتَةً وَ إِنَّ اَلْقَائِمَ يَخْرُجُونَ عَلَيْهِ #َيَتَأَوَّلُونَ_عَلَيْهِ_كِتَابَ_اَللَّهِ وَ يُقَاتِلُونَهُ عَلَيْهِ .
الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۹۷
امام صادق سلام الله علیه فرمودند قائم عليه السّلام در پيكارش مىبيند آنچه را كه رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله نديد همانا رسول خدا در حالى بسوى آنان آمد كه بتهاى سنگى و چوبهاى تراشيده شده را مىپرستيدند ولى قائم عليه او خروج ميكنند و #كتاب_خدا_را_عليه_او_تأويل_ميكنند و به استناد آن تأويل با او مىجنگند❗️
⚠️مراقب برداشت های عقلی و شهودی که دلیل یقینیِ عقلی و روایی برای آنها نداریم باشیم، زیرا امکان دارد فهم برخی شیعیان که ما سخن آنان رو بدون عرضه به روایات پذیرفته ایم صحیح نباشد.
#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِولیِّکَ_الفَرَج
🔰 @p_eteghadi 🔰
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
🔸وجه الهي هر شيء به هرگونه كه درآيد، هماره نشان آن بينشان است و فاني نميشود، به هر روي «وجه الله» يعني آن چهرهاي كه خداي سبحان به سوي شيئي ويژه يا فردي خاص ارائه كرد و اين چهره، ماندني بر پايه علم و عدل است؛
🔸يعني هر كس كه از سويي موحّد و وظيفهشناس است و از سوي ديگر به وظيفه شناخته شده خويش عمل ميكند، عالم عادلي است كه از «وجه الله» سهمي دارد و به همان اندازه از بقاء بهرهمند و به تعبير قرآن از زمره ﴿اولوا بَقِيَّة﴾يعني صاحبان بقاست.
🔸بر همين اساس، چون امام عصر(عج) ذخيره خداوند براي اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقية الله مينامند.
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
💠 #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠امام مهدی موجود موعود
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 بازگشت به سوی #اهل_البیت سلام الله علیهم.
این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده است که چرا مسلمین و کشورهای اسلامی نسبت به بسیاری از کشورهای غربی، اروپایی،و کافرستان های دیگر عقب است.
گرچه صحبت در این زمینه بسیار مفصل است و این مساله از جنبه ها و زوایای مختلف قابل بررسیست اما اجمالا باید گفت:
همه ی این عقب ماندگی ها و انحطاط ها به خاطر کفران نعمت خودمان و اسلافمان است.
وقتی بحر بی کران علم، معدن وحی و خزانه ی علم الهی در نزد مسلمین بود ولی آنها استفاده نکردند نتیجه میشود عقب ماندگی.
مسلمین با داشتن گنجینه ی علم الهی یعنی #اهل_البیت سلام الله علیهم متاسفانه بدنبال مزخرفات و بافته های اجانب رفتند و
از #اهل_البیت رویگردان شدند.
#سیاست
#اقتصاد
#طب
#فرهنگ
#معماری و.....
و از همه بدتر #معارف را از اجانب اخذ کردند و امروز کار به اینجا رسیده است.
به سوی #اهل_البیت بازگردیم
حال که از #امام دوریم ، در محضر #قرآن و #احادیث زانو بزنیم ، خرافات و یاوه ها و بافته های ذهنی #فلاسفه و #عرفا را دور بریزیم.
خدا و #معارف را با چشم #امام_صادق سلام الله علیه ببینیم
به سوی #اهل_البیت بازگردیم تا به حیات طیبه دست یابیم و هم عالمیان انگشت به دهان بمانند و همه سر تعظیم در برابر عظمت معارف الهیه فرود آورند.
پرسمان اعتقادی
🔴 بازگشت به سوی #اهل_البیت سلام الله علیهم. این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده است که چرا مسلمی
🔴حدیثی در تایید مطلب بالا ☝️
💢 مردم رطوبت می مکند و نهر عظیم را رها کردند
🔻 مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلنُّعْمَانِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَمُصُّونَ اَلثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ اَلنَّهَرَ اَلْعَظِيمَ قِيلَ لَهُ وَ مَا اَلنَّهَرُ اَلْعَظِيمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْعِلْمُ اَلَّذِي أَعْطَاهُ اَللَّهُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُنَنَ اَلنَّبِيِّينَ مِنْ آدَمَ وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قِيلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ اَلسُّنَنُ قَالَ عِلْمُ اَلنَّبِيِّينَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَيَّرَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَأَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِسْمَعُوا مَا يَقُولُ إِنَّ اَللَّهَ يَفْتَحُ مَسَامِعَ مَنْ يَشَاءُ إِنِّي حَدَّثْتُهُ أَنَّ اَللَّهَ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِلْمَ اَلنَّبِيِّينَ وَ أَنَّهُ جَمَعَ ذَلِكَ كُلَّهُ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَسْأَلُنِي أَ هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ اَلنَّبِيِّينَ .
امام باقر سلام الله علیه فرمود:
مردم رطوبت را مي مكند و نهر بزرگ را رها ميكنند، عرض شد: نهر بزرگ چيست؟ فرمود: رسول خداست و علمى كه خدا باو عطا فرموده است. همانا خداى عز و جل سنتهاى تمام پيغمبران را از آدم تا برسد بخود محمد صلّى اللّٰه عليه و آله براى او گرد آورد، عرض شد آن سنتها چه بود؟ فرمود: همه علم پيغمبران، و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله تمام آن را بامير المؤمنين " سلام الله علیه " تحويل داد.
مردى عرض كرد: اى پسر پيغمبر! امير المؤمنين أعلم است يا بعضى از پيغمبران امام باقر (باطرافيان توجه كرد و) فرمود: گوش دهيد اين مرد چه ميگويد؟!!- همانا خدا گوشهاى هر كه را خواهد باز ميكند - من باو ميگويم: خدا علم تمام پيغمبران را براى محمد صلّى اللّٰه عليه و آله جمع كرد و آن حضرت همه را به امير المؤمنين تحويل داد، باز او از من مي پرسد كه على أعلم است يا بعضى از پيغمبران (و نميفهمد كه معنى سخن من اينست كه آنچه همه پيغمبران ميدانستند على بتنهائى ميدانست).
📚اصول کافي , جلد 1 , صفحه 222
#روایات
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴کابوس اصلی ترامپ شکست در انتخابات نیست ...
✍ کابوس اصلی ترامپ پس از خروج از کاخ سفید است که شبح مرگ سایه به سایه او را دنبال خواهد کرد .... کابوس ترامپ گرفتن انتقام خون سپهبد قاسم سلیمانی از وی میباشد... خانه های امنتان را ویران خواهیم ساخت...
به سراغ تک تک عاملان شهادت سردار دلها خواهیم آمد...
فقط کافی است بشمارید ثانیه ها را...
#مرگ_بر_آمریکا
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
⬅️پاسخ شما به این ادعای ریچارد داوکینز، چیست؟: اغلب آیات صلحجویانه قرآن از قدیمیترین آیات هستند که مربوط به دورهی اعلام پیامبری محمد در مکه بودند. پس از هجرت محمد به مدینه، پله پله آیاتِ جنگجویانه فزونی یافت. در نتیجه ذکر «اسلام دین صلح است» قریب 1400 سال است که منسوخ شده است. اسلام فقط 13 سال اول دین صلح بود. در نظر مسلمانان رادیکالِ امروزی درست مانند فقهای قرون وسطاییشان که اسلام کلاسیک را بنا کردند، «اسلام دین جنگ است».
🎤پاسخ:
✳️همانگونه که میدانید سورهها و آیات قرآن به مکی و مدنی تقسیم میشود؛ یعنی سورهها و آیاتی که در مکه نازل شده و سورهها و آیاتی که در مدینه بعد از هجرت نازل شده است. بدیهی است که لحن سورهها و آیات مکی با مدنی به سبب شرایط و موقعیتهای مختلف و متفاوت فرق میکند؛ چرا که در مکه پیامبر اسلام(ص) مأمور به دعوت مردم به اسلام بود و در این مدت اگر چه کفار و مشرکان جاهلی، مخالف دعوت رسول خدا بودند و به اذیت و آزار پیامبر و پیروانش میپرداختند، و حتی قصد کشتن پیامبر را داشتند، اما از اینکه اسلام هنوز به عنوان یک جمعیت و مجتمع مدنی شکل نیافته بود، به طور طبیعی جنگ و لشکرکشی هم علیه آنها صورت نگرفته بود. ولی با هجرت رسول خدا(ص) و پیروانش به مکه - در پی دعوت و استقبال مردم مدینه - در آنجا با توجه به طوایف بزرگی که وجود داشتند، مسلمانان جمعیتی را تشکیل داده بودند. و اینجا بود که مخالفان اسلام طی چند مرحله به آنان حمله کرده و شروع به جنگ نمودند؛ لذا آیات جنگجویانه در این مرحله برای جهادی در راستای دفاع از مردم مسلمان نازل شده است.
بنابر این، اگر شخصی ادعا کند که آیات مدنی آیاتی جنگطلبانه است، در پاسخ باید گفت:
📒آیات صلح نازل شده در مکه، منسوخ نشده، و تبدیل به آیات جنگ نشده است.
علاوه بر آن در مدینه نیز آیات صلح فراوانی نازل شده است. به عنوان نمونه بعد از آیه 60 سوره انفال، که دستور به آمادهسازی تجهیزات جنگی در حداکثر میزان ممکن میدهد، آیه 61 و آیه 62 همین سوره در ادامه اعلام میکند که در صورت وجود شرایط، صلح و سازش را نیز نباید دور از نظر داشت و به همین دلیل است که امام علی(ع) در دههی سوم بعد از وفات پیامبر اسلام(ص)، در عهدنامه خود خطاب به مالک اشتر، به او توصیه میکند که در رفتاری هوشمندانه، صلح پیشنهاد شده از طرف دشمن را رد نکند.[1]
🔷بله هنگامی که کافران و مشرکان در برابر رأفت و مهربانی پیامبر اسلام(ص) سوء استفاده نموده و پس از اذیت و آزار مسلمانان به جنگ و نبرد با آنان برخاستهاند، بدیهی است که عقل حکم میکند باید در برابر ظلم و تجاوز ستمگران به دفاع برخاست و از حقوق مردم ستمدیده دفاع نمود. اگر در قرآن کریم آیاتی به چشم میخورد که از آنها بوی خشونت استشمام میشود، تماماً در راستای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان در برابر ستمگران و متجاوزان به حقوق مردم است. ستمگرانی که از رأفت اسلامی سوء استفاده نمود و به تعهداتی که خود با مسلمانان بسته بودند نیز پایبند نماندهاند.[2]
📚منابع:
[1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 442، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[2]. برای آگاهی بیشتر، ر. ک: «اسلام و خشونت»، 73329؛ «قدرت و تغییر شخصیت پیامبر»، 2953.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا در عدد 313 رمزی نهفته است که تعداد پیامبران مرسل، تعداد یاران پیامبر(ص) در جنگ بدر، تعداد یاران خاص امام زمان(عج) و ... همگی 313 نفر میباشند؟!فلسفهی عدد 313 چیست؟ چرا تعداد رسولان برجسته الهی و تعداد یاران پیامبر(ص) در جنگ بدر و تعداد یاران خاص امام زمان(ع) سیصد و سیزده نفرند؟ آیا این اتفاقی و تصادفی است،یا سرّی از اسرار الهی است؟
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤در گزارشها و دستور العملهای مرتبط با دین، برخی از اعداد به مناسبتهایی تکرار شده است که از جمله آنها عدد 313 است.
در ذیل به برخی موارد که ناظر به عدد 313 میباشد، اشاره میکنیم:
❇️تعداد پیامبران مرسل
ابوذر از رسول خدا(ص) پرسید: تعداد پیامبران الهی چند نفر بودند؟ آنحضرت(ص) فرمود: 124000 نفر، سپس اباذر پرسید: از این عده چند نفرشان پیامبر مرسل بودند؟ فرمود: 313 نفر از آنان پیامبر مرسل بودند.[1]
در همین راستا، از رسول خدا(ص) در روایت دیگری نقل است: «هر کسی ختم قرآن را انجام دهد، خداوند ثواب (عمل) 313 پیامبری که رسالت خود را انجام دادهاند را به وی میدهد».[2]
❇️تعداد یاران طالوت در جنگ با جالوت
امام باقر(ع) فرمود: «طالوت در جنگ با جالوت به یارانش گفت: «خداوند شما را به جوی آبی امتحان میکند و هر کس از آن بنوشد از من نیست و هر کسی از آن – جز به اندازه کف دستی - نخورد از من است. اما تمام همراهانش از آن آب آشامیدند، مگر 313 نفر که برخی از آنها به اندازهی کف دستی آشامیده و برخی اصلا نیاشامیدند...».[3]
❇️تعداد یاران پیامبری از بنیاسرائیل
امام باقر(ع) به ابو عبدالله جعفی فرمود: «حکایت ما و شما، حکایت پیامبری از بنی اسرائیل است که خداوند به او وحی فرمود تا قوم خویش را برای نبرد دعوت کند و وعده یاری نیز به آنها داد. آن پیامبر نیز تعدادی را گرد آورده و به سوی دشمن فرستاد، اما قبل از آغاز نبرد همگی گریختند! خداوند برای بار دوم از آن پیامبر خواست که افرادی را به سوی دشمن بفرستد. آن پیامبر دوباره گروهی را فرستاد و اینبار نیز آنان از برابر دشمن گریختند. خداوند(برای سومین بار) از آن پیامبر خواست که پیروان خود را برای نبرد آماده کند و وعده یاری به آنان داد. پیامبر به گردآوری مجدد آنان پرداخت و خدا به او وحی کرد که پیروانت یا باید با دشمنان به نبرد برخیزند و یا آتش دوزخ را برای خویش انتخاب کنند! آن پیامبر گفت: جنگ با دشمن برایم بهتر از رفتن به دوزخ است. 313 نفر از پیروانش به تعداد جنگجویان بدر نیز دعوت او را پذیرفتند و همراه آن پیامبر به سمت دشمن حملهور شدند، اما هنوز از شمشیر و نیزهای استفاده نکرده بودند که خداوند پیروزی را نصیب آنان کرد.[4]
✅جنگ بدر
بر اساس گزارشهای تاریخی در جنگ بدر که اولین نبرد گستردهی پیامبر(ص) با دشمنان بود، تعداد مسلمانان 313 نفر، اما تعداد کفار بین 900، تا 1000 نفر بود، اما با این وجود، سرانجام این نبرد به نفع مسلمانان رقم خورد.
✴️یاران امام زمان(عج)
روایات زیادی وجود دارد که یاران ویژهی امام مهدی(عج) 313 نفر هستند. امام صادق(ع) میفرماید:«گویا به مهدی مینگرم که بر منبر کوفه نشسته و 313 یاورش که به شمار حاضران جنگ بدر هستند، در گرد او حلقه زدهاند».[5]
🔷فرشتگان بدر در رکاب امام زمان(عج)
خداوند متعال 313 فرشته از فرشتگانی که در جنگ بدر حضور داشتند را برای یاری امام زمان(عج) خواهد فرستاد. امام صادق(ع) فرمود:
هنگامی که جبرئیل پرچم پیامبر(ص) را برای امام زمان(عج) میآورد، همراه با او 9000 فرشته و 313 فرشته دیگر نیز فرود میآیند. آنان همان فرشتگانی هستند که با حضرت نوح(ع) در کشتی بودند، و همان فرشتگانی هستند که وقتی حضرت ابراهیم(ع) به آتش افکنده شد، همراه او بودند، و همان فرشتگانی هستند که وقتی دریا برای حضرت موسی(ع) شکافته شد، همراه او بودند، و همان فرشتگانی هستند که وقتی خداوند حضرت عیسی(ع) را به سوی خویش به آسمان برد، همراه او بودند و 4000 فرشتهای که با رسول خدا(ص) همراه بودند، و 313 فرشتهای که در روز بدر با آنحضرت(ع) بودند، همراه امام زمان(عج) هستند.[6]
💠نوشیدن 313 وصی از چشمهای بهشتی
پس از آنکه امام علی(ع) چشمه «راحوما» را به راهبی مسیحی به نام شمعون نشان داد، به وی فرمود: «این چشمه از بهشت است و 313 وصی از آن نوشیدهاند و من آخرین وصی هستم که از آن مینوشم».[7]
گفتنی است؛ تمام گزارشهایی گفته شده که عدد 313 در آنها نقش دارد، اما در روایات ویژگی خاصی برای این عدد بیان نشده و حتی اعلام نشده است که رمز و رازی در آن نهفته است که بعدها مشخص خواهد شد.
در عین حال و با توجه به تکرار این عدد، در مواردی فراوان که همگی نیز در ارتباط با خیر و خوبی هستند، احتمال وجود رازی در آنرا نمیتوان منتفی دانست، اما اگر چیزی به صورت عمومی و به عنوان راز این عدد عنوان شود، نمیتوان به سادگی آنرا پذیرفت؛ چون با فرض پذیرش آن، راز از حالت راز بودن خود خارج خواهد شد! البته ممکن است برخی از اولیای خدا از چنین رازی خبر داشته باشند، اما باید دانست:
«هر که را اسرار حق آموختند قفل کردند و دهانش دوختند».
📚 منابع:
[1]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 524، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.
[2]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 39، نجف، مطبعة حیدریة، چاپ اول، بیتا.
[3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 316، ذیل آیات 246 – 249 سورهی بقره، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. همان، ص 381.
[5]. صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 672 - 673، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1395ق؛ «تعداد یاران امام زمان(عج) هنگام ظهور»، 59671؛ «313 یار امام مهدی(ع)»، 46591؛ «سخن امام زمان(عج) به 313 نفر هنگام ظهور»، 83024.
[6]. ابن أبی زینب (نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 309 – 310، تهران، نشر صدوق، چاپ اول، 1397ق.
[7]. شیخ صدوق، امالی، ص 185، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که معماری و آثار گذشتگان را به رخ مخاطبان کشیده و اعلام میدارد نابودی شما آسانتر از نابودی آنان است! این آیه چه پیامی به نسل ما دارد که از لحاظ ساخت و ساز و معماری برتر از همهی نسلهای گذشتهایم؟آیه ی 9 سورهی روم میفرماید: گذشتگان(اقوام پیشین) در تعمیر و ساخت و ساز زمین بهتر بودند و بیشتر کوشیدند. آیا این ترجمه صحیح است؟ چون به نظر میآید که بیشتر پیشرفتهای جهانی در همین چند قرن أخیر رخ داده است!
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔷«أَ وَ لَمْ یَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوها ...»؛[1] آیا در زمین نمیگردند، تا به سرانجام کسانى بنگرند که پیش از آنان میزیستند؟! کسانى که توانشان بیشتر بود و زمین را به شخم زدن زیر و رو کرده و نقش بیشتری در آبادسازی آن داشتند؟!
آنچه در مورد این آیه و آیات مشابه که به برخی از آثار و تمدنهای اقوام پیشین اشاره میکند، میتوان گفت، آن است که مفهوم این آیات هرگز آن نیست که هرچه بود در زمان گذشته بود و در آینده، تمدن و پیشرفتهای چشمگیرتری رخ نمیدهد، بلکه مخاطب مستقیم و اوّلیهی این سورهها و آیات، مردم جاهل و متعصب معاصر با پیامبر اسلام(ص) بودند که به دین و آیین و داشتههای خود و پدرانشان افتخار میکردند که در برابر تمدن و آثار به جای مانده از امتهای گذشته بسیار ناچیز به حساب میآمد. در حقیقت قرآن کریم در این نوع آیات، اشاره به اقوامى میکند که نسبت به مشرکان معاصر پیامبر(ص) قدرت، نیروى جسمى و مالى برترى چشمگیرى داشتند، و سرنوشت دردناک آنها را درس عبرتى براى اینها اعلام میکند. امروز از نظر تاریخی و باستانشناسی مسلم است که برخی از ملتها در هزارههای پیشین و قبل از ظهور اسلام، دارای تمدن و معماری شگفتانگیزی بودند؛ و آثاری مانند پرسپولیس ایران، اهرام مصر، عمارات روم و یونان، بناهای قوم عاد و ثمود، دیوار چین و ... برجا گذاشتند. آنان از نظر قدرت جسمانی آنچنان قوی بودند که در دل کوههای سنگی برای خود خانه و پناهگاه میساختند. واضح است که آنان در این زمینهها از مشرکان مکه برتر بودند.
🔹از همینرو قرآن به کافران عرب که مخاطب مستقیم آیات بودند، هشدار میدهد که به داشتههای اندک خود مغرور نشوند؛ زیرا گذشتگان با این همه توانایى، هنگامى که آیات الهى را انکار، و پیامبران(ص) را تکذیب کردند، قدرت فرار از چنگال مرگ و یا مجازات نداشتند، حال شما چگونه میتوانید از قهر و غضب الهی بگریزید؟!
گفتنی است که این آیهی شریفه به سه نکته که معمولاً اعتماد انسان در دنیا به آنها است، اشاره میکند.
قدرت و قوت جسمی، یا فامیل و طایفه که پشتوانه انسان به حساب میآیند.
قدرت مالی و اقتصادی که سبب برتری انسان میشود.
املاک، بناها، و ساختمانها.
خداوند متعال در آیهی فوق، با بیان این سه مورد، مخالفان و مشرکان را به عبرت و درسآموزی فرا میخواند، و تأکید میکند که گذشتگان، در هر سه مورد از شما سرآمد بودند، اما در عین حال هنگام قهر الهى هیچ براى آنها فایدهای نداشت.[2]
⏺اما در مورد این پرسش که این آیات برای نسل امروز که آنان نیز مخاطب قرآناند، اما از لحاظ دانشها مختلف، سرآمد نسلهای گذشته هستند، چه پیامی میتواند داشته باشد، باید گفت:
امروزه بشر به موازات پیشرفت در توانایی و دانش، به کشفیات جدیدی نیز دست یافته است:
موجوداتی، مانند دایناسورها که حجم و قدرتی دهها برابر انسان داشتند، در زمین میزیستند و به دلایل نامشخصی ناگهان نسلشان به طور کلی از زمین برداشته شد!
ستارگانی وجود داشتند که میلیونها برابر بزرگتر از زمین بوده، اما به دنبال انفجار و یا برخوردی کاملا متلاشی شدهاند!
و ...
این واقعیات برای نسل امروز ما آشکار است و کافی است که همین مصادیق جدید را بر هدف موجود در آیات یاد شده منطبق کرده و پیام قرآن را دریافت کنیم و به دانش و تواناییهای خود مغرور نشده و همه را در معرض نابودی و زوال ببینیم.
به عبارت دیگر، مثالهای موجود در آیه تنها ارائهی مصادیقی قابل درک از یک واقعیت بود تا پیامی را به بشر برساند و ما امروزه با مصادیق شفافتری میتوانیم به همان پیام دست یابیم.
📚 منابع
[1]. روم، 9.
[2]. ر. ک: فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 25، ص 83، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق؛ حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، ج10، ص 274، تهران، میقات، چاپ اول، 1363ش؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 16، ص 374، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🎤در قرآن کریم در آیاتی چند از "ملکوت" نام برده شده است. مانند:
1- «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون»؛ پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى شويد)(1)
🔷«علامه طباطبایی» در تفسیر آیه شریفه می فرمایند:
«مراد از "ملكوت" آن جهت از هر چيزى است كه رو به خداست، چون هر موجودى دو جهت دارد، يكى رو به خدا، و يكى ديگر رو به خلق. ملكوت هر چيز آن جهتى است كه رو به خدا است، و ملک آن سمت رو به خلق است. ممكن هم هست بگوييم: ملكوت به معناى هر دو جهت هر موجود است، و آيات زير هم بر همين معنا حمل مى شود، «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»(2) و «أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»(3) و «قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»(4).
و اگر فرموده ملكوت هر چيزى به دست خداست، براى اين است كه: دلالت كند بر اين كه خداى تعالى مسلط بر هر چيز است، و غير از خدا كسى در اين تسلط بهره و سهمى ندارد.
و برگشت معنا در آيه «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» به اين است كه: خدا از استبعادى كه مشركين در مساله معاد مى كنند، منزه است، چون مشركين غافلند از این كه ملكوت هر چيزى به دست خدا و در قبضه قدرت اوست.»(5)
در تفسیر نمونه آمده:
«ملكوت در اصل از ريشه "ملک" (بر وزن حكم) به معنى "حكومت و مالكيت است، "واو" و "ت" براى تاكيد و مبالغه به آن اضافه شده؛ بنا بر اين منظور از آن در اين جا حكومت مطلقه خداوند بر سراسر عالم هستى است.»(6)
2- هم چنین در آیه 75 سوره مبارکه انعام که از ملکوت و نشان دادن آن به حضرت ابرهیم (علیه السلام) سخن به میان آمده است:
«وَ كَذَالِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِين»؛ و اين گونه ملكوت آسمان ها و زمين را به ابراهيم نمايانديم تا از جمله يقين كنندگان باشد.(7)
در این مورد نیز ملکوت، همان مالکیت مطلقه الهی است:
«مالكيت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم" (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).»(8)
3- در آیه 185 سوره مبارکه اعراف نیز صحبت از ملکوت است:
«أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض»(9)
«علامه طباطبایی» در توضیحی تحت عنوان: [اشاره به معناى "ملكوت" در عرف قرآن مجيد] می فرمایند:
«"ملكوت" در عرف قرآن و بطورى كه از آيه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ، فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»(10) استفاده مى شود عبارت است از باطن و آن طرف هر چيز كه بسوى پروردگار متعال است، و نظر كردن به اين طرف با يقين ملازم است»(11)
در مورد این که آیا ملکوت دیدنی است استناد می کنیم به فراز ابتدایی آیه 185 سوره مبارکه اعراف: «أَ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىَْء...»(12)
«علامه طباطبایی» می فرمایند: «غرض از اين آيه توبيخ آنان در اعراض و انصراف از وجه ملكوتى اشياء است كه چرا فراموش كردند و در آن نظر نينداختند تا برايشان روشن شود كه آن چه را كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بسوى آن دعوتشان مى كند حق است.»(13)
📚پی نوشت ها:
1. یس/ 83
2. انعام/ 75
3. اعراف/ 185
4.مومنون/ 88
5. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه تفسير الميزان، محمد باقر موسوی، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، قم، ج17، ص173
6. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج5، ص309
7. انعام/ 75
8. تفسیر نمونه، همان، ص308
9. اعراف/ 185
10. یس/ 84
11. ترجمه تفسير الميزان، ج8، ص455
12. اعراف/ 185
13. ترجمه تفسير الميزان، همان.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓بر اساس آموزههای دینی، آیا راه رفتن گروهی و دست جمعی زنان در خیابانها اشکال دارد؟!
آیا این حدیث صحت دارد که راه رفتن دسته جمعی زنان در خیابان، یا همان سه نفر به بالا مکروه است؟
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤در آموزههای دینی برای راهرفتن و پیادهروی و از جمله راه رفتن زنان توصیههایی وجود دارد،[1] اما آنچه را که در فرض سؤال در مورد کراهت راه رفتن زنان به صورت دست جمعی مطرح شده، چنین توصیهای را در روایات نیافتیم؛ بلکه در مقابل، برخی گزارشها وجود دارد که خلاف این موضوع را ثابت میکند:
🔹هنگامی که زینب دختر رسول خدا(ص) از دنیا رفت، حضرتشان(ص) به حضرت فاطمه(س) دستور داد(که همراه با جنازه خارج شود)؛ لذا زهرا(س) با گروهی از زنان همراه شده و برای تشییع جنازه خواهرش رهسپار شد و سپس به همراه آنان بر زینب نماز گزاردند.[2]
بعد از آنکه حضرت فاطمه(س) مطّلع شد که ابوبکر فدک را مصادره کرد، گروهى از زنان را همراه خود نموده نزد وی رفته و فدک را طلب نمود.[3]
⏺حضرت زهرا(س) بعد از نبرد اُحد همراه گروهی از زنان نزد پیامبر(ص) آمده و خون را از صورت زخمی پدرشان پاک نمود.[4]
بنابر این راه رفن زنان در خیابان به صورت دست جمعی منعی ندارد. البته باید نحوه راه رفتن آنان - چه به صورت انفرادی و یا گروهی - به گونهای باشد که موجب جلب توجه نامحرم نشود. همچنین این عمل آنها نباید موجب بسته شدن راه و سختشدن رفت و آمد برای دیگران شود که مردان نیز باید در راهرفتن خود این موضوع را رعایت کنند.
📚 منابع:
[1]. «پیادهروی از نگاه روایات»، 33760؛ «با شتاب راه رفتن»، 34938؛ «راه رفتن پشت سر زنان نامحرم»، 35014.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 253، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج 3، ص 333، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 28، ص 302، بیروت، مؤسسة الطبع و النشر، چاپ اول، 1410ق.
[4]. ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 15، ص 35، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(4).mp3
4.71M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پرسش و پاسخ اعتقادی، جلسه 4 - منابع علم امام کجاست ؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
سوال⁉️⁉️
آیاد در رکوع گذاشتن دست بر زانو واجب است؟
✅جواب:
گذاشتن دست بر زانو در رکوع واجب نیست، هرچند احتیاط آن است که دستها در حال رکوع بر زانو باشد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SOMO04-89.10.08_Rahe_Roshan_''Mohammadi''.mp3
7.23M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پاسخ به سوالات معارفی و اعتقادی
3 - چه زمانی برای اقامه نماز قضا مناسب است ؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
#توفیق
💠 راه رسیدن به توفیق
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔻 خداوند متعال در قرآن کریم از زبان حضرت شعیب ـ علیه السلام ـ میفرماید: «وَ ما تَوْفيقي إِلاَّ بِاللَّه؛ توفيقات من فقط از ناحيه پروردگار است. سوره هود/ ۸۸».
🔸 براى رسیدن به خیر، توفيق لازم است. توفيق، امرى نيست كه خود انسان به طور مستقیم آن را حاصل كند. توفيق يعنى سامان دهى و سازگار شدن ابعاد و زوايای مختلف براى رسيدن به مقصد، كه چه بسا خارج از دسترسى و قدرت عبد است.
🔹 توفيق، رو آوردن امورى است که متفاوت و دور از همدیگر هستند و باید آنها سامان داده شوند تا با انسان، ارتباط پيدا كنند و انسان را به مقصدی كه دارد نزديكتر کنند. آن قدر این امور، زياد هستند كه تنظیم آنها خارج از قدرت ما است.
🔸 آن چه كه در قدرت ما است، اموری مانند نماز اول وقت، شرکت نکردن در مجالس لهو و... است. خداوند متعال اين چنین اعمالی را از انسان، انتظار دارد.
🔹 خداوند متعال از انسان، نخواسته که ابعاد و زواياى توفيقى را به نفع خود، سامان بده! آنچه خداوند متعال از انسان میخواهد، سامان يافتن امورى است كه قدرت بر انجام آنها را دارد و این که اوقات خود را به اهمال و فراموشى سپری نکند.
🔻 اگر انسان آن چه را که خداوند از او انتظار دارد انجام دهد، بقیه امور را خود خداوند، درست میكند؛ وقتی انسان، نماز اول وقت و مشابه آن را انجام داد، این نماز اول وقت به صورت زنجيروار، با امور دیگر ارتباط پیدا می کند و با آنها هماهنگ میشود.
🔸 انسان باید بخش اختياری امور را از بخش غیر اختیاری، تشخیص دهد و آن بخش اختیاری را انجام دهد. ما ضربه اين را میخوريم كه آن چه بر عهده ما گذاشته شده است را خوب، اجراء نکردهایم.
🔹 بعضی از افرادی كه در اين مسيرها قدم میگذارند خلط بين مراتب میکنند؛ مثلا به يک روايت برخورد میكند كه مربوط به سرّ يك نبى بوده است و آن شخص می خواهد به آن عمل کند در حالی که این عمل، مخصوص به مرتبه آن نبی بوده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا میتوانید آیه و یا حدیثی دربارۀ ستایش از مجتهد غیر معصوم نقل کنید؟
👇🏿👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻
🎤در مورد جایگاه تفقه و فقاهت در دین، قرآن میفرماید: "و شایسته نیست مؤمنان همگی ]برای جهاد [کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه از آنان دستهای کوچ نمیکنند تا ]دستهای بمانند و[ در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به سوی آنان باز گشتند، بیم دهنده باشند که آنان ]از کیفر الاهی[ بترسند".[1]
❇️قرآن، در این آیه گروهی از مؤمنان را به تفقه در دین تشویق میفرماید، تا پس از کسب علوم و معارف دین آنها را برای قوم خود بیان کرده و بیم دهندۀ آنان از کیفر الاهی باشند. در ضمن مردم هم به پذیرش سخنان این گروه دعوت شدهاند. آیا میتوان در مورد فقیه و مجتهد ستایشی بهتر از این یافت؟
با این وصف، در روایات زیادی از ائمه(ع) ستایش از فقها مطرح گردیده که ما فقط به ذکر چند روایت میپردازیم:
🔷شیخ صدوق از امام علی(ع) نقل میکند که رسول خدا(ص) فرمود:
"اللهم ارحم خلفائى"؛ خدایا! جانشینان مرا مورد رحمت خویش قرار ده. از آنحضرت(ص)سؤال شد: جانشینان شما چه کسانى هستند؟ فرمود: "الّذین یأتون من بعدى یروون حدیثى و سنّتى"؛ آنانکه بعد از من میآیند و حدیث و سنّت مرا نقل میکنند.[2]
بدیهی است که مراد از "کسانى که بعد از حضرت(ص) میآیند و حدیث و سنّت او را نقل میکنند" فقیهاناند، نه راویان و محدّثان؛ زیرا نبى اکرم(ص) از سه شأن عمده[3] برخوردار بودند و تنها فقها این توان را دارند که در تمامی شئون، جانشین آنحضرت(ص) باشند.[4]
✳️در تفسیر امام حسن عسکری(ع) آمده است که امام رضا(ع) فرمود: "در روز قیامت به عابد گفته میشود تو فرد خوبی بودی؛ زیرا همت تو هدایت خودت بود و مردم هم مخارج تو را میدادند، پس داخل بهشت شو! اما فقیه(مجتهد) کسی است که خیر خود را به مردم میرساند، آنان را از دست دشمنانشان نجات میدهد. نعمتهای بهشت را در اختیار آنان میگذارد. و رضایت خداوند را برای آنان تحصیل میکند. (در روز قیامت) به فقیه گفته میشود: ای کسی که کفیل یتیمان آل محمد(ص)، هدایت کنندۀ ضعیفان، محبان و دوستداران آل محمد(ص) هستی، بایستی تا برای کسانی که مسائل دینی خود را از تو فرا گرفتهاند، شفاعت کنی. پس او توقف میکند و داخل بهشت میشود، در حالیکه گروه گروه با او داخل میشوند. اینها کسانی هستند که از علم او(فقیه) استفاده کردهاند و از علم کسی که از علم فقیه استفاده کرده، استفاده کردهاند و از علم کسانی که تا روز قیامت از علم او استفاده میکنند، استفاده کردهاند. پس نگاه کنید و ببینید که بین مقام این دو(عابد و فقیه) چه مقدار تفاوت است".[5]
👈از این روایت و روایتهای مشابه آن، عظمت مقام فقیه(مجتهد) و کار او (تعلیم مسائل دینی به مردم) و عظمت پاداش اخروی او (بهشت و شفاعت برای دیگران) فهمیده میشود.
📚منابع
[1]. «ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُون"». توبه، 122. البته برخی در بارۀ آیۀ 7 سورۀ انبیا: "فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ"؛ (اگر نمیدانید از آگاهان بپرسید)، گفتهاند، اگرچه مصداق بارز این آیه طبق روایات، امامان(ع) هستند، اما شامل فقها هم میشود، چون شأن نزول و مورد، کلیت آیه را تخصیص نمیزند و شامل هر اهل خبرهای میشود.
[2]. ر. ک: شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 420، ح 5919، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق؛ شیخ صدوق، امالی، ص 180 – 181، مچلس 34، ح 4، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
[3]. رسالت (تبلیغ آیات الاهى و رساندن احکام شرعى و راهنمایى مردم)، قضاوت (داورى در موارد اختلاف و رفع خصومت)، ولایت (زمامدارى جامعۀ اسلامى و تدبیر آن).
[4]. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: امام خمینی، کتاب البیع، ج 2، ص 629؛ هادوى تهرانى، مهدى، ولایت و دیانت، جستارهایى در اندیشۀ سیاسى اسلام، ص 95- 102، قم، مؤسسه فرهنگی خانه خرد، چاپ سوم، 1381ش.
[5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 2، ص 5- 6، باب 8، ح 10، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SOMO05-89.10.22_Rahe_Roshan_''Mohammadi''.mp3
6.99M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پاسخ به سوالات معارفی و اعتقادی
4 - محارم سببی و نسبی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#دستورات_ماثور
🔴 ملائکة الله شاهد باشید ...
▪️#اميرالمومنين " سلام الله علیه " به اصحاب خود فرمود:
کسي که برپا کند نماز را و قبل از تکبيرة الاحرام این دعا را بخواند خدا به ملائکه خود خطاب کند:
اي ملائکه من شاهد باشيد من بنده خود را عفو کردم و راضي گردانيدم از او کساني که مورد تجاوز و تعرض او قرار گرفته بودند.
«یا مُحْسِنُ قَدْ اتاکَ الْمُسىءُ وَ قَد أَمَرْتَ الْمُحْسِنَ انْ یَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسیئِ انتَ الْمُحْسِنُ وَ أَنَا الْمُسیىءُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَجاوَزْ عَنْ قَبِیحِ ما تَعْلَمُ مِنّى.
«اى خداى نیکوکار! بنده گنهکارت به در خانه تو آمده است تو امر کردهاى که نیکوکار از گنهکار بگذرد، تو نیکو کارى و من گنهکارم، به حقّ محمّد و آل محمّد رحمتت را بر محمّد و آل محمّد بفرست و از کارهاى زشتى که میدانى از من سرزده بگذر!»
📚 فلاح السائل ص۱۸۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓چرا نمیتوان معتقد به ایدئولوژی بود، ولی بعضی از الزامات آنرا رها کرد؟
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤جهانبینی، یک سلسه اعتقادات و بینشهای کلی هماهنگ دربارهی جهان و انسان و به طور کلی دربارهی هستی است. به بیانی دیگر، جهانبینی عبارت است از: «بینش کلی دربارهی آنچه وجود دارد».
❇️تفاوت جهانبینی و ایدئولوژی در آن است که جهانبینی تنها از افکار نظری تشکیل میشود، اما ایدئولوژی از یک سلسله افکار تشکیل مییابد که طرح کلی رفتار انسان را مشخص میسازد. بنابراین، اعتقاد به وجود خدا جزو جهانبینی است؛ زیرا مستقیماً تأثیری در عمل انسان ندارد و مفهوم آن مشتمل بر باید و نباید نیست. و این در صورتی است که ایدئولوژی را به معنای عام آن به کار نبریم، و گرنه شامل چنین اعتقادی نیز میشود.
بنابراین طبق این تعریف، میتوان سیستم عقیدتی و اصولی هر دین را جهانبینی آن دین و سیستم کلی احکام عملی آنرا ایدئولوژی نامید و آنها را بر اصول و فروع دین تطبیق داد.[3]
ضرورت ایدئولوژی و جهانبینی
بدیهی است که انسان با دیگر موجودات فرق اساسی دارد که همان داشتن نیروی عقل است. بنابراین، زندگی وی نیز با دیگر موجودات تفاوت دارد. زندگی انسان هنگامی دارای ویژگی انسانی است که مبتنی بر ایدئولوژی و جهانبینی درست و صحیح باشد.
📒قرآن کریم در تعدادی از آیات، اهمیت و ضرورت ایدئولوژی و جهانبینی را به خوبی ثابت میکند و انسانهای فاقد ایدئولوژی و جهانبینی صحیح را از هر جانور و جنبدهای پستتر و گمراهتر معرفی میکند.[4] بنابراین، ارزش انسان از نظر قرآن، بستگی به ایدئولوژی و جهانبینی او دارد.
حیات ابدی و جاودانگی روح و بیتجربه بودن عقل نسبت به زندگی اخروی، یکی دیگر از ضرورتهای نیازمندی به ایدئولوژی است.
همچنین نیاز به یک طرح جامع و هماهنگ که هدف اصلی کمال انسان را تأمین کند و در آن خطوط اصلی بایدها و نبایدها، هدفها و مسئولیتها مشخص شده باشد، ضرورت نیاز به یک مکتب و ایدئولوژی را مینمایاند.
انسان از بدو پیدایش، لااقل از دورهای که رشد و توسعهی زندگی اجتماعی منجر به یک سلسله اختلافات شده است: «کان الناس امة واحدة ...».[5] نیازمند به ایدئولوژی و به اصطلاح قرآن شریعت بوده است. هر چه زمان گذشته و انسان رشد و تکامل یافته است، این نیاز شدیدتر شده است.
بنابراین، نیاز انسان به ایدئولوژی از مسائل ضروری و انکارناپذیر است؛ چرا که ایدئولوژی، مکتب یا به تعبیر قرآن شریعت، در بردارندهی طرح، برنامه و قوانینی منسجم است، برای هدف اصلی خلقت انسان که همان کمال و سعادت دنیوی و اخروی است.
حال اگر انسان بعد از تفکر و تحقیق پیرامون ایدئولوژی یا مکتبی آنرا حق و مطابق با واقع تشخیص داد و آنرا پذیرفت، باید لوازم و الزامات آنرا نیز بپذیرد. و به تعبیر استاد مطهری: «اعتقاد به یک ایدئولوژی هنگامی مفهوم پیدا میکند و صورت واقعی به خود میگیرد که شکل ایمان به خود بگیرد. به بیانی دیگر، ایدئولوژی ایمان میطلبد».[6]
⤴️و ایمان طبق آموزههای دینی ما، پایبندی و التزام داشتن به الزامات و احکام مکتب و دین است: «ایمان، اقرار به زبان و اعتقاد قلبی همراه با عمل است».[7]
⏹در آموزههای دینی ما هر کجا اسمی از ایمان آمده، به دنبالش واژهی عمل هم آمده، و تلازم ایمان و عمل از آنها استفاده میشود. اعتقاد به دین جدای از عمل نیست، بلکه میان این دو رابطهای تنگاتنگ وجود دارد، تا جایی که در روایات آمده است: «ایمان همان عمل است».[8] از آیهی 158 سورهی انعام هم استفاده میشود که ایمان بدون عمل صالح، نفعی به حال افراد ندارد. و اساساً محل تبلور ایمان عمل است و ایمان در عمل شکوفا و ظاهر میشود.
به بیانی دیگر، اعتقاد و ایمان به یک مکتب هنگامی معنا پیدا میکند که توأم با عمل به احکام و قوانین آن مکتب باشد، اعم از قوانین و احکام فردی که برای سعادت و تکامل فرد است و یا قوانین و مقررات اجتماعی که رشد، تعالی و پویایی جامعه را به دنبال دارد. این مسئله در تمام ادیان و مکاتب دنیا پذیرفته شده است و این ارتباط میان ایمان و عمل به دستورات دینی است.
البته، اگر کسی برخی از دستورات و احکام مکتب و ایدئولوژی را عمل نکند، در صورتی که اولاً: آن احکام جزو ضروریات و مسلمات دین نباشد، و ثانیاً: عمل نکردن از روی انکار و عناد نباشد، این عدم التزام هر چند موجب ارتداد و خروج از دین نیست و به اصل اعتقاد ضرری نمیرساند، ولی نه تنها موجب سعادت و کمالات معنوی نمیشود،[9] بلکه عذاب و گرفتاری دنیوی و اخروی را نیز به دنبال خواهد داشت.[10]
📚منابع:
[1]. علی بابائی، غلامرضا، فرهنگ علوم سیاسی، ج 1، ص 92 ـ 93، واژه «ایدئولوژی».
[2]. مصباح یزدی، محمد تقی، ایدئولوژی تطبیقی، ص 2.
[3]. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقائد، ص 12، تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چاپ دهم، 1382.
[4]. انفال، 22 و 55؛ اعراف، 179
✅حتماً بخوانیدبادقت✅
سوال:
چرا خداوند آب دهان را شیرین و اشک چشم را شور و آب گوش را تلخ و آب بینی را خنک قرار داده است؟؟؟؟؟
جواب :
امام صادق (ع) می فرمایند:
آب دهان شیرین است تا انسان از خوردن و آشامیدن لذت ببرد.
آب چشم شور است برای محفوظ نگه داشتن پیه چشم زیرا اگر شور نبود پیه چشم آب می شد و فایده دیگر آن ضدعفونی کردن چشم است.
اما آب گوش و رطوبتش تلخ است برای جلوگیری ورود حشرات ریزکه به خاطر تلخی نمیتوانند وارد گوش و از آنجا وارد مغز شوند.
آب بینی هم خنک است به خاطر سالم ماندن مغز سر انسان تا طیلان و جاری نشود زیرا اگر آب بینی گرم بود باعث جاری شدن مغز به داخل بینی میگردید.
اللّه اکبر
خدا بزرگتر است از آنچه در تصور ماست.
هنگام به دنیا آمدن در گوشمان اذان می خوانند ولی نمازی نمی خوانند!
هنگام مرگ برایمان فقط نماز میخوانند...
بدون اذان ...
اذان هنگام تولد برای نمازی است که هنگام مرگ می خوانند...
چقدر کوتاهست این زندگی...
به فاصله یک اذان تا نماز .
به خیلی چیزا باید فکر کرد و عمیق شد...
قدر با هم بودن را بدانیم ...
این متن تنمو لرزوند..
🍃در مورد مررگ
آیا میدانید بعد از فوت شخص رشد موها تا چندین ماه متوقف نمیشود؟
آيا ميدانيد بعد از فوت تنها قسمت چپ مغز تا هفت دقیقه زنده میماند و تمام گذشته خود را بصورت یک خواب مرور میکند!...لا حول ولا قوة إلا بالله.
آیامیدانید پس ازمرگ تنها عضوی ک تا ۳ روز زنده است گوش هست ب همین علت هنگام مرگ تلقیین خوانده میشود ، سبحان الله
🍃آیا میدانید ملک الموت حضرت عزرائیل؛ در شبانه روز 360بار به تو نگاه میکند؛
🍃آیا میدانید که حضرت عزرائیل روزی۵بار وارد خانه شما میشود و به دیوار تکیه میدهد؟؟
و منتظر امر خداوند است برای قبض روحت؛
پس سعی کن هنگامی که تو را تحت نظر دارد مرتکب معصیت نشوی؛ در غیر این صورت چگونه با خداوند متعال تقابل خواهی کرد!
حالا اگر سه بار استغفار کرده و این پیام رو به دیگران بفرستی عرض چند دقیقه میلیونها شخص استغفار میکنند که مسبب خیرش تو هستی؛ و این عمل باعث
خشنودی خداوند...
اللّهم صلِّ علی محمدوآل محمّد
6راه آسان برای بدست آوردن ثواب بعد از مرگ:
۱- به شخصی یک قرآن هدیه کن؛ هرگاه تلاوت کرد ثوابش به تو میرسد.
۲- به یک شفاخانه یک ویلچر هدیه کن. هر مریضی استفاده کرد ثوابش به تو میرسد.
۳- در تعمیر مسجد شرکت کن.
۴- در جای پر ازدحام، آب سردکن بگذار. هرکس آب بنوشد ثوابش به تو می رسد.
۵- یک درخت یا نهال بکار؛
هر انسان یا حیوان استفاده کند ثوابش به تو میرسد.
۶- از همه آسان تر، این مطلب را به اشتراک بگذار، هرکس عمل کرد ثوابش به تو میرسد.
از اشك سه كس بترس:
1-اشك يتيم
2-اشك مظلوم
3-اشك پدر ومادر
اگه سبب ريختن اشك يكي از اينها بشي همانا دري از جهنم را برويت باز كردي
به بزرگتر از خودت بي احترامي نكن؛زيرا روزي در موقعيت سني او خواهيد شد
با دوستت با چهره اي باز وخندان روبرو بشو؛ تا دوستيت را بيشتر احساس كند
چو دشمنت را ديدي لبخند بزن؛تا نيرو و قوتت را احساس كند
سعي كن هميشه شخصيت خاص خودت را داشته باش؛تا خودت را گم نكني
نسبت به ديگران خوش بين باش؛تا ديگران نيز نسبت به شما خوش بين باشند
احمق به كاري كه انجام نداده؛سخن ميگويد و شخص مغرور سخن ميگويند در كاري كه ميخواهد انجام دهد و شخص عاقل سخن نميگويد وعمل ميكند.
هيچ فرقي بين رنگ نمك و شكر نيست؛ هر دوتاشون يك رنگ دارند…بعد از چشيدن فرق را خواهيد فهميد…
انسانها همه همينجورند
ده مورد از بهترین دکترها در جهان:
1-قرآن کریم
2-آب نوشیدن زیاد
3-خواب کافی درشب
4-هوای آزادوپاک
5-روزی نیم ساعت پیاده روی
6-خوردن غذای سالم وبه مقدار
7-نورآفتاب
8-عسل
9-سیاه دانه
10-راضی بودن به قضاوقدر چه خیرش و چه شرش.
1-نفس بکش بالااله الاالله
2-نفست راسرزنش کن
بااستغفرالله
3-هنگام دردکشیدن
بگوالحمدلله
4-هنگام تعجب بگوسبحان الله
5-هنگام خوشحالی صلوات بررسول الله
6-هنگام ناراحتی انالله واناالیه راجعون
7-سم چشمانت رابشکن به گفتن ماشاالله تبارک الله
8-شروع کن بابسم الله
9-خاتمه بده باالحمدلله
دیدی تا یه جوک باحال میبینی درجا کپی میکنی و بعدش پخش میکنی !!!
حالا ببینم سوره ای ازقرآن که معادل یک سوم قرآن هست راچکارش میکنی..
﷽
﴿قُل.هُوَ.اللَّهُ.أَحَدٌ.۞.اللَّهُ.الصَّمَدُ.۞.لَمْ.يَلِدْ.وَلَمْ.يُولَدْ.۞.وَلَمْ يَكُن.لَّهُ.كُفُوًا.أَحَد.﴾
🔰 @p_eteghadi 🔰