❓آیا میتوانید آیه و یا حدیثی دربارۀ ستایش از مجتهد غیر معصوم نقل کنید؟
👇🏿👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻
🎤در مورد جایگاه تفقه و فقاهت در دین، قرآن میفرماید: "و شایسته نیست مؤمنان همگی ]برای جهاد [کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه از آنان دستهای کوچ نمیکنند تا ]دستهای بمانند و[ در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به سوی آنان باز گشتند، بیم دهنده باشند که آنان ]از کیفر الاهی[ بترسند".[1]
❇️قرآن، در این آیه گروهی از مؤمنان را به تفقه در دین تشویق میفرماید، تا پس از کسب علوم و معارف دین آنها را برای قوم خود بیان کرده و بیم دهندۀ آنان از کیفر الاهی باشند. در ضمن مردم هم به پذیرش سخنان این گروه دعوت شدهاند. آیا میتوان در مورد فقیه و مجتهد ستایشی بهتر از این یافت؟
با این وصف، در روایات زیادی از ائمه(ع) ستایش از فقها مطرح گردیده که ما فقط به ذکر چند روایت میپردازیم:
🔷شیخ صدوق از امام علی(ع) نقل میکند که رسول خدا(ص) فرمود:
"اللهم ارحم خلفائى"؛ خدایا! جانشینان مرا مورد رحمت خویش قرار ده. از آنحضرت(ص)سؤال شد: جانشینان شما چه کسانى هستند؟ فرمود: "الّذین یأتون من بعدى یروون حدیثى و سنّتى"؛ آنانکه بعد از من میآیند و حدیث و سنّت مرا نقل میکنند.[2]
بدیهی است که مراد از "کسانى که بعد از حضرت(ص) میآیند و حدیث و سنّت او را نقل میکنند" فقیهاناند، نه راویان و محدّثان؛ زیرا نبى اکرم(ص) از سه شأن عمده[3] برخوردار بودند و تنها فقها این توان را دارند که در تمامی شئون، جانشین آنحضرت(ص) باشند.[4]
✳️در تفسیر امام حسن عسکری(ع) آمده است که امام رضا(ع) فرمود: "در روز قیامت به عابد گفته میشود تو فرد خوبی بودی؛ زیرا همت تو هدایت خودت بود و مردم هم مخارج تو را میدادند، پس داخل بهشت شو! اما فقیه(مجتهد) کسی است که خیر خود را به مردم میرساند، آنان را از دست دشمنانشان نجات میدهد. نعمتهای بهشت را در اختیار آنان میگذارد. و رضایت خداوند را برای آنان تحصیل میکند. (در روز قیامت) به فقیه گفته میشود: ای کسی که کفیل یتیمان آل محمد(ص)، هدایت کنندۀ ضعیفان، محبان و دوستداران آل محمد(ص) هستی، بایستی تا برای کسانی که مسائل دینی خود را از تو فرا گرفتهاند، شفاعت کنی. پس او توقف میکند و داخل بهشت میشود، در حالیکه گروه گروه با او داخل میشوند. اینها کسانی هستند که از علم او(فقیه) استفاده کردهاند و از علم کسی که از علم فقیه استفاده کرده، استفاده کردهاند و از علم کسانی که تا روز قیامت از علم او استفاده میکنند، استفاده کردهاند. پس نگاه کنید و ببینید که بین مقام این دو(عابد و فقیه) چه مقدار تفاوت است".[5]
👈از این روایت و روایتهای مشابه آن، عظمت مقام فقیه(مجتهد) و کار او (تعلیم مسائل دینی به مردم) و عظمت پاداش اخروی او (بهشت و شفاعت برای دیگران) فهمیده میشود.
📚منابع
[1]. «ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُون"». توبه، 122. البته برخی در بارۀ آیۀ 7 سورۀ انبیا: "فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ"؛ (اگر نمیدانید از آگاهان بپرسید)، گفتهاند، اگرچه مصداق بارز این آیه طبق روایات، امامان(ع) هستند، اما شامل فقها هم میشود، چون شأن نزول و مورد، کلیت آیه را تخصیص نمیزند و شامل هر اهل خبرهای میشود.
[2]. ر. ک: شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 420، ح 5919، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق؛ شیخ صدوق، امالی، ص 180 – 181، مچلس 34، ح 4، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
[3]. رسالت (تبلیغ آیات الاهى و رساندن احکام شرعى و راهنمایى مردم)، قضاوت (داورى در موارد اختلاف و رفع خصومت)، ولایت (زمامدارى جامعۀ اسلامى و تدبیر آن).
[4]. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: امام خمینی، کتاب البیع، ج 2، ص 629؛ هادوى تهرانى، مهدى، ولایت و دیانت، جستارهایى در اندیشۀ سیاسى اسلام، ص 95- 102، قم، مؤسسه فرهنگی خانه خرد، چاپ سوم، 1381ش.
[5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 2، ص 5- 6، باب 8، ح 10، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SOMO05-89.10.22_Rahe_Roshan_''Mohammadi''.mp3
6.99M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پاسخ به سوالات معارفی و اعتقادی
4 - محارم سببی و نسبی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#دستورات_ماثور
🔴 ملائکة الله شاهد باشید ...
▪️#اميرالمومنين " سلام الله علیه " به اصحاب خود فرمود:
کسي که برپا کند نماز را و قبل از تکبيرة الاحرام این دعا را بخواند خدا به ملائکه خود خطاب کند:
اي ملائکه من شاهد باشيد من بنده خود را عفو کردم و راضي گردانيدم از او کساني که مورد تجاوز و تعرض او قرار گرفته بودند.
«یا مُحْسِنُ قَدْ اتاکَ الْمُسىءُ وَ قَد أَمَرْتَ الْمُحْسِنَ انْ یَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسیئِ انتَ الْمُحْسِنُ وَ أَنَا الْمُسیىءُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَجاوَزْ عَنْ قَبِیحِ ما تَعْلَمُ مِنّى.
«اى خداى نیکوکار! بنده گنهکارت به در خانه تو آمده است تو امر کردهاى که نیکوکار از گنهکار بگذرد، تو نیکو کارى و من گنهکارم، به حقّ محمّد و آل محمّد رحمتت را بر محمّد و آل محمّد بفرست و از کارهاى زشتى که میدانى از من سرزده بگذر!»
📚 فلاح السائل ص۱۸۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓چرا نمیتوان معتقد به ایدئولوژی بود، ولی بعضی از الزامات آنرا رها کرد؟
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤جهانبینی، یک سلسه اعتقادات و بینشهای کلی هماهنگ دربارهی جهان و انسان و به طور کلی دربارهی هستی است. به بیانی دیگر، جهانبینی عبارت است از: «بینش کلی دربارهی آنچه وجود دارد».
❇️تفاوت جهانبینی و ایدئولوژی در آن است که جهانبینی تنها از افکار نظری تشکیل میشود، اما ایدئولوژی از یک سلسله افکار تشکیل مییابد که طرح کلی رفتار انسان را مشخص میسازد. بنابراین، اعتقاد به وجود خدا جزو جهانبینی است؛ زیرا مستقیماً تأثیری در عمل انسان ندارد و مفهوم آن مشتمل بر باید و نباید نیست. و این در صورتی است که ایدئولوژی را به معنای عام آن به کار نبریم، و گرنه شامل چنین اعتقادی نیز میشود.
بنابراین طبق این تعریف، میتوان سیستم عقیدتی و اصولی هر دین را جهانبینی آن دین و سیستم کلی احکام عملی آنرا ایدئولوژی نامید و آنها را بر اصول و فروع دین تطبیق داد.[3]
ضرورت ایدئولوژی و جهانبینی
بدیهی است که انسان با دیگر موجودات فرق اساسی دارد که همان داشتن نیروی عقل است. بنابراین، زندگی وی نیز با دیگر موجودات تفاوت دارد. زندگی انسان هنگامی دارای ویژگی انسانی است که مبتنی بر ایدئولوژی و جهانبینی درست و صحیح باشد.
📒قرآن کریم در تعدادی از آیات، اهمیت و ضرورت ایدئولوژی و جهانبینی را به خوبی ثابت میکند و انسانهای فاقد ایدئولوژی و جهانبینی صحیح را از هر جانور و جنبدهای پستتر و گمراهتر معرفی میکند.[4] بنابراین، ارزش انسان از نظر قرآن، بستگی به ایدئولوژی و جهانبینی او دارد.
حیات ابدی و جاودانگی روح و بیتجربه بودن عقل نسبت به زندگی اخروی، یکی دیگر از ضرورتهای نیازمندی به ایدئولوژی است.
همچنین نیاز به یک طرح جامع و هماهنگ که هدف اصلی کمال انسان را تأمین کند و در آن خطوط اصلی بایدها و نبایدها، هدفها و مسئولیتها مشخص شده باشد، ضرورت نیاز به یک مکتب و ایدئولوژی را مینمایاند.
انسان از بدو پیدایش، لااقل از دورهای که رشد و توسعهی زندگی اجتماعی منجر به یک سلسله اختلافات شده است: «کان الناس امة واحدة ...».[5] نیازمند به ایدئولوژی و به اصطلاح قرآن شریعت بوده است. هر چه زمان گذشته و انسان رشد و تکامل یافته است، این نیاز شدیدتر شده است.
بنابراین، نیاز انسان به ایدئولوژی از مسائل ضروری و انکارناپذیر است؛ چرا که ایدئولوژی، مکتب یا به تعبیر قرآن شریعت، در بردارندهی طرح، برنامه و قوانینی منسجم است، برای هدف اصلی خلقت انسان که همان کمال و سعادت دنیوی و اخروی است.
حال اگر انسان بعد از تفکر و تحقیق پیرامون ایدئولوژی یا مکتبی آنرا حق و مطابق با واقع تشخیص داد و آنرا پذیرفت، باید لوازم و الزامات آنرا نیز بپذیرد. و به تعبیر استاد مطهری: «اعتقاد به یک ایدئولوژی هنگامی مفهوم پیدا میکند و صورت واقعی به خود میگیرد که شکل ایمان به خود بگیرد. به بیانی دیگر، ایدئولوژی ایمان میطلبد».[6]
⤴️و ایمان طبق آموزههای دینی ما، پایبندی و التزام داشتن به الزامات و احکام مکتب و دین است: «ایمان، اقرار به زبان و اعتقاد قلبی همراه با عمل است».[7]
⏹در آموزههای دینی ما هر کجا اسمی از ایمان آمده، به دنبالش واژهی عمل هم آمده، و تلازم ایمان و عمل از آنها استفاده میشود. اعتقاد به دین جدای از عمل نیست، بلکه میان این دو رابطهای تنگاتنگ وجود دارد، تا جایی که در روایات آمده است: «ایمان همان عمل است».[8] از آیهی 158 سورهی انعام هم استفاده میشود که ایمان بدون عمل صالح، نفعی به حال افراد ندارد. و اساساً محل تبلور ایمان عمل است و ایمان در عمل شکوفا و ظاهر میشود.
به بیانی دیگر، اعتقاد و ایمان به یک مکتب هنگامی معنا پیدا میکند که توأم با عمل به احکام و قوانین آن مکتب باشد، اعم از قوانین و احکام فردی که برای سعادت و تکامل فرد است و یا قوانین و مقررات اجتماعی که رشد، تعالی و پویایی جامعه را به دنبال دارد. این مسئله در تمام ادیان و مکاتب دنیا پذیرفته شده است و این ارتباط میان ایمان و عمل به دستورات دینی است.
البته، اگر کسی برخی از دستورات و احکام مکتب و ایدئولوژی را عمل نکند، در صورتی که اولاً: آن احکام جزو ضروریات و مسلمات دین نباشد، و ثانیاً: عمل نکردن از روی انکار و عناد نباشد، این عدم التزام هر چند موجب ارتداد و خروج از دین نیست و به اصل اعتقاد ضرری نمیرساند، ولی نه تنها موجب سعادت و کمالات معنوی نمیشود،[9] بلکه عذاب و گرفتاری دنیوی و اخروی را نیز به دنبال خواهد داشت.[10]
📚منابع:
[1]. علی بابائی، غلامرضا، فرهنگ علوم سیاسی، ج 1، ص 92 ـ 93، واژه «ایدئولوژی».
[2]. مصباح یزدی، محمد تقی، ایدئولوژی تطبیقی، ص 2.
[3]. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقائد، ص 12، تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چاپ دهم، 1382.
[4]. انفال، 22 و 55؛ اعراف، 179
✅حتماً بخوانیدبادقت✅
سوال:
چرا خداوند آب دهان را شیرین و اشک چشم را شور و آب گوش را تلخ و آب بینی را خنک قرار داده است؟؟؟؟؟
جواب :
امام صادق (ع) می فرمایند:
آب دهان شیرین است تا انسان از خوردن و آشامیدن لذت ببرد.
آب چشم شور است برای محفوظ نگه داشتن پیه چشم زیرا اگر شور نبود پیه چشم آب می شد و فایده دیگر آن ضدعفونی کردن چشم است.
اما آب گوش و رطوبتش تلخ است برای جلوگیری ورود حشرات ریزکه به خاطر تلخی نمیتوانند وارد گوش و از آنجا وارد مغز شوند.
آب بینی هم خنک است به خاطر سالم ماندن مغز سر انسان تا طیلان و جاری نشود زیرا اگر آب بینی گرم بود باعث جاری شدن مغز به داخل بینی میگردید.
اللّه اکبر
خدا بزرگتر است از آنچه در تصور ماست.
هنگام به دنیا آمدن در گوشمان اذان می خوانند ولی نمازی نمی خوانند!
هنگام مرگ برایمان فقط نماز میخوانند...
بدون اذان ...
اذان هنگام تولد برای نمازی است که هنگام مرگ می خوانند...
چقدر کوتاهست این زندگی...
به فاصله یک اذان تا نماز .
به خیلی چیزا باید فکر کرد و عمیق شد...
قدر با هم بودن را بدانیم ...
این متن تنمو لرزوند..
🍃در مورد مررگ
آیا میدانید بعد از فوت شخص رشد موها تا چندین ماه متوقف نمیشود؟
آيا ميدانيد بعد از فوت تنها قسمت چپ مغز تا هفت دقیقه زنده میماند و تمام گذشته خود را بصورت یک خواب مرور میکند!...لا حول ولا قوة إلا بالله.
آیامیدانید پس ازمرگ تنها عضوی ک تا ۳ روز زنده است گوش هست ب همین علت هنگام مرگ تلقیین خوانده میشود ، سبحان الله
🍃آیا میدانید ملک الموت حضرت عزرائیل؛ در شبانه روز 360بار به تو نگاه میکند؛
🍃آیا میدانید که حضرت عزرائیل روزی۵بار وارد خانه شما میشود و به دیوار تکیه میدهد؟؟
و منتظر امر خداوند است برای قبض روحت؛
پس سعی کن هنگامی که تو را تحت نظر دارد مرتکب معصیت نشوی؛ در غیر این صورت چگونه با خداوند متعال تقابل خواهی کرد!
حالا اگر سه بار استغفار کرده و این پیام رو به دیگران بفرستی عرض چند دقیقه میلیونها شخص استغفار میکنند که مسبب خیرش تو هستی؛ و این عمل باعث
خشنودی خداوند...
اللّهم صلِّ علی محمدوآل محمّد
6راه آسان برای بدست آوردن ثواب بعد از مرگ:
۱- به شخصی یک قرآن هدیه کن؛ هرگاه تلاوت کرد ثوابش به تو میرسد.
۲- به یک شفاخانه یک ویلچر هدیه کن. هر مریضی استفاده کرد ثوابش به تو میرسد.
۳- در تعمیر مسجد شرکت کن.
۴- در جای پر ازدحام، آب سردکن بگذار. هرکس آب بنوشد ثوابش به تو می رسد.
۵- یک درخت یا نهال بکار؛
هر انسان یا حیوان استفاده کند ثوابش به تو میرسد.
۶- از همه آسان تر، این مطلب را به اشتراک بگذار، هرکس عمل کرد ثوابش به تو میرسد.
از اشك سه كس بترس:
1-اشك يتيم
2-اشك مظلوم
3-اشك پدر ومادر
اگه سبب ريختن اشك يكي از اينها بشي همانا دري از جهنم را برويت باز كردي
به بزرگتر از خودت بي احترامي نكن؛زيرا روزي در موقعيت سني او خواهيد شد
با دوستت با چهره اي باز وخندان روبرو بشو؛ تا دوستيت را بيشتر احساس كند
چو دشمنت را ديدي لبخند بزن؛تا نيرو و قوتت را احساس كند
سعي كن هميشه شخصيت خاص خودت را داشته باش؛تا خودت را گم نكني
نسبت به ديگران خوش بين باش؛تا ديگران نيز نسبت به شما خوش بين باشند
احمق به كاري كه انجام نداده؛سخن ميگويد و شخص مغرور سخن ميگويند در كاري كه ميخواهد انجام دهد و شخص عاقل سخن نميگويد وعمل ميكند.
هيچ فرقي بين رنگ نمك و شكر نيست؛ هر دوتاشون يك رنگ دارند…بعد از چشيدن فرق را خواهيد فهميد…
انسانها همه همينجورند
ده مورد از بهترین دکترها در جهان:
1-قرآن کریم
2-آب نوشیدن زیاد
3-خواب کافی درشب
4-هوای آزادوپاک
5-روزی نیم ساعت پیاده روی
6-خوردن غذای سالم وبه مقدار
7-نورآفتاب
8-عسل
9-سیاه دانه
10-راضی بودن به قضاوقدر چه خیرش و چه شرش.
1-نفس بکش بالااله الاالله
2-نفست راسرزنش کن
بااستغفرالله
3-هنگام دردکشیدن
بگوالحمدلله
4-هنگام تعجب بگوسبحان الله
5-هنگام خوشحالی صلوات بررسول الله
6-هنگام ناراحتی انالله واناالیه راجعون
7-سم چشمانت رابشکن به گفتن ماشاالله تبارک الله
8-شروع کن بابسم الله
9-خاتمه بده باالحمدلله
دیدی تا یه جوک باحال میبینی درجا کپی میکنی و بعدش پخش میکنی !!!
حالا ببینم سوره ای ازقرآن که معادل یک سوم قرآن هست راچکارش میکنی..
﷽
﴿قُل.هُوَ.اللَّهُ.أَحَدٌ.۞.اللَّهُ.الصَّمَدُ.۞.لَمْ.يَلِدْ.وَلَمْ.يُولَدْ.۞.وَلَمْ يَكُن.لَّهُ.كُفُوًا.أَحَد.﴾
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_518509112-AudioConverter1.mp3
2.78M
🔰توضیحاتی پیرامون طرف داران احمد الحسن
🔴پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓به حدیثی برخورد کردم در رابطه با تفسیر آیه ای از قرآن که می فرماید:
عبد الله بن قاسم حَضَرمی، از صالح بن سهل روایت کرده است که امام صادق (علیه السلام) درباره آیه: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ» فرموده است: یعنی قتل امیر المؤمنین (علیه السلام) و نیزه خوردن امام حسن بن علی (علیه السلام). «وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» یعنی قتل حسین (علیه السلام) «فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا» یعنی هنگامی که یاری حسین (علیه السلام) فرا رسد «بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ» منظور قومی است که خدا قبل از قیام قائم(علیه السلام)، آن ها را می فرستد و آن ها همه ظالمان به آل محمد (صلی الله علی و آله) را به سزای عملشان می رسانند. «وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا».(کامل الزیارات، ص۶۲، ح1)
سوال این است که قومی که قبل از ظهور حضرت حجت (علیه السلام) قیام می کنند و انتقام آل محمد (صلی الله علی و آله) را از ظالمان می گیرند، چه کسانی می توانند باشند؟ و آیا شما این قضیه را تایید می کنید؟
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤در مورد آیه 5 سوره مبارکه اسراء، و دو مرتبه فساد بنی اسرائیل و نیز دو انتقام، تفاسیر و روایات مختلفی بیان شده است که برخی با متن آیه شریفه و برخی با واقعیات تاریخی سازگاری ندارد.
نمونه هایی از تفاسیر و نقدها:
◀️1. حمله بخت النصر و قیصر روم(1)
◀️2. "طبرى" در تفسير خود نقل مى كند كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: مراد از فساد اول قتل حضرت زكريا و گروهى ديگر از پيامبران، و منظور از وعده نخستين، وعده انتقام الهى از بنى اسرائيل به وسيله "بخت النصر" مى باشد، و مراد از فساد دوم شورشى است كه بعد از "آزادى بوسيله يكى از سلاطين فارس" مرتكب شدند، و دست به فساد زدند، و مراد از وعده دوم هجوم "انطياخوس" پادشاه روم است.(2)
◀️3. بعضى ديگر گفته اند بيت المقدس يک بار در زمان داود و سليمان ساخته شد و بخت النصر آن را ويران كرد كه اين همان وعده اولى است كه قرآن به آن اشاره مى كند، و بار ديگر در زمان پادشاهان هخامنشى ساخته و آباد شد و آن را "طيطوس" رومى ويران ساخت (توجه داشته باشيد طيطوس يا طرطوز كه در بالا ذكر شد قابل انطباق است) و از آن پس هم چنان ويران ماند تا در عصر خليفه دوم كه آن سرزمين بوسيله مسلمانان فتح شد.
◀️4. سید قطب: اين دو حادثه تاريخى در گذشته و در زمان نزول قرآن واقع نشده بوده بلكه مربوط به آينده است كه يكى از آن ها احتمالا فساد آن ها در آغاز اسلام بود كه منجر به قيام مسلمانان به فرمان پيامبر (صلی الله علیه و آله) بر ضد آنان شد و به كلى از جزيره عرب بيرون رانده شدند، و ديگرى مربوط به قيام نازيهاى آلمان به رياست هيتلر بر ضد يهود بوده است.
ولى اشكال اين تفسير اين است كه در هيچيک از آن ها داخل شدن قوم پيروزمند در بيت المقدس تا چه رسد به ويران كردن آن، وجود ندارد.(4)
◀️5. آخرين احتمال: اين دو حادثه مربوط به رويدادهاى بعد از جنگ جهانى دوم و تشكيل حزبى به نام "صهيونيسم" و تشكيل دولتى به نام "اسرائيل" در قلب ممالک اسلامى است، منظور از فساد اول بنى اسرائيل و برترى جويى آن ها همين است، و منظور از انتقام اولى آن است كه ممالک اسلامى در آغاز كه از اين توطئه آگاه شدند دست به دست هم دادند و توانستند بيت المقدس و قسمتى از شهرها و قصبات فلسطين را از چنگال يهود بيرون آورند، و نفوذ يهود از مسجد اقصى به كلى قطع شد.
و منظور از فساد دوم هجوم بنى اسرائيل با اتكاى نيروهاى استعمارى جهانخوار و اشغال سرزمين هاى اسلامى و گرفتن بيت المقدس و مسجد الاقصى است.
و به اين ترتيب بايد مسلمانان در انتظار پيروزى دوم بر بنى اسرائيل باشند بطورى كه مسجد اقصى را از چنگال آن ها بيرون آورند و نفوذشان را از اين سرزمين اسلامى بكلى قطع كنند، اين همان چيزى است كه همه مسلمين جهان در انتظار آنند و وعده فتح و نصرت الهى است نسبت به مسلمانان.(5)
💠مساله مهمى كه بايد در اين جا مورد توجه قرار گيرد اين است كه ظاهر تعبير «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» (ما گروهى از بندگان خود را كه قدرت جنگى زيادى داشتند بر ضد شما مبعوث كرديم)، نشان مى دهد كه گروه انتقام گيرنده مردان با ايمان بودند كه شايسته نام "عباد" و عنوان "لنا" و هم چنين "بعثنا" بوده اند و اين معنى در بسيارى از تفاسير كه در بالا گفته شد ديده نمى شود. ولى با همه اوصاف نمی توان انكار كرد كه اگر قرينه قاطعى قائم نشود، ظاهر آيات مورد بحث در بدو نظر، آن است كه جمعيت انتقام گيرنده مردمى باايمانند.
🔷به هر حال آيات فوق اجمالا به ما مى گويد كه بنى اسرائيل دو بار سخت به فساد دست زدند و استكبار ورزيدند و خدا از آن ها انتقام سختى گرفت، و هدف از بيان اين موضوع درس عبرتى براى آن ها و ما و همه انسان ها است تا بدانيم ستمگری ها و فسادانگيزی ها در پيشگاه خدا بدون مجازات نمى ماند، هنگامى كه قدرت يافتيم حوادث دردناكى را كه در آينده در انتظار ما است، فراموش نكنيم و از تواريخ گذشتگان اين درس را بياموزيم.(6)
ايجاد فساد در روى زمين، و برترى جويى و استكبار (علو كبير) از امورى است كه اثرش در همين جهان دامان انسان را مى گيرد، و به همين دليل بنى اسرائيل بارها گرفتار شكست هاى سخت و پراكندگى و بدبختى شدند، چرا كه دست به فساد در ارض زدند.
هم اكنون گروهى از قوم يهود يعنى "صهيونيستها" اقدام به غصب سرزمين هاى ديگران و آواره ساختن آن ها از وطن هايشان و كشتن و نابود كردن فرزندانشان كرده اند و حتى احترام خانه خدا بيت المقدس را نيز رعايت نكردند. آن ها در برخورد با مسائل جهانى، عملا نشان داده اند كه تابع هيچ قانون و معيارى نيستند... بدون شک اين همه قانون شكنى و بيدادگرى و اعمال ضد انسانى به خاطر آن است كه به قدرت جهانخوارى هم چون "آمريكا" متكى هستند، ولى اين نيز قابل ترديد نيست كه خود اين قوم و جمعيت از نظر اخلاقى و فكرى نمونه كاملى از جنايت و ناديده گرفتن همه مسائل انسانى مى باشند، و اين خود مصداقى است از فساد در ارض و برترى جويى و استكبار و بايد در انتظار اين بود كه باز "عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ" بر آن ها چيره شوند و وعده قطعى خدا را درباره آن ها عملى سازند.(7)
❇️در روايات مختلفى مى بينيم كه آيات فوق بر حوادث تاريخ مسلمانان نيز تطبيق شده است از جمله فساد اول و دوم اشاره به قتل على (علیه السلام) و ضربه بر پيكر امام حسن (علیه السلام) است و يا منظور از «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» حضرت مهدى (علیه السلام) (قائم) و يارانش مى باشند.
و در بعضى ديگر به جمعيتى اشاره شده است كه قبل از مهدى (علیه السلام) قيام مى كنند.
⏺پر واضح است كه هرگز مفهوم اين احاديث تفسير آيات فوق در محتواى لفظيش نيست، چرا كه اين آيات با صراحت تمام از بنى اسرائيل سخن مى گويد، بلكه منظور اين است كه مشابه همان برنامه در اين امت از فسادها و مجازات ها رخ مى دهد، و اين دليل روشنى است بر اين كه برنامه فوق هر چند در مورد بنى اسرائيل ذكر شده اما يک قانون كلى است در همه اقوام و ملل و یک سنت جارى عمومى است در طول تاريخ بشر.(8)
📚پی نوشت ها:
1. مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران،1371، چاپ دهم، ج 12، ص 28
2. پیشین، ص29
3. با اندکی تلخیص، پیشین
4. پیشین، ص 29و30
5. پیشین، ص30
6. با تلخیص، پیشین صص 30-32
7. پیشین، ص33
8. پیشین، ص34
🔰 @p_eteghadi 🔰
@emam_asr_628.mp3
3.79M
⁉️🔴در مورد یمانی دروغین و جریان احمد الحسن و خروج یمانی و عضو گیری یمانی دروغین در فضای مجازی، توضیح دهید:
⭕️پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰