اگر هدف از آفرینش انسان تکامل بوده چرا خداوند از آغاز انسان را در همه ابعاد, کامل نیافرید تا نیازی به پیمودن مراحل تکامل نبوده باشد؟
💠به تعبیر دیگر تکامل آن است که انسان راه را با پای خود و اراده و تصمیم خویش بپیماید, اگر دست او را بگیرند و به زور ببرند نه افتخار است و نه تکامل, لذا در آیات مختلف قرآن به این واقعیت تصریح شده که اگر خدا میخواست همه مردم را به اجبار ایمان میآوردند ولی این ایمان برای آنها سودی نداشت.
📚منبع: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی و دیگران ج 13 ص 375
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام سجّاد عليه السلام:
🔴المؤمنُ يَصمُتُ لِيَسْلَمَ، و يَنْطِقُ لِيَغْنَمَ
🔴مؤمن سكوت مى كند تا سالم ماند و سخن مى گويد تا سود برد
📚ميزان الحكمه ج1 ص461
خانم ها!
🍃واقعا چه دليلي داره قيمت خريداتون رو بگيد؟ دلیل نمیشه قیمت جزء به جزء خریدهاتون رو با همه در میون بذارید!
به خصوص وقتی که جمع غریبه تره!قیمت خریدمانتو و کفش و... یه مساله عمومی نیست که جار بزنیم
🍃اگه به نظرشون گرون خریده باشید میگن چه ولخرجه! ارزون خریده باشید یه چیز دیگه میگن
🍃اگر هم ازتون پرسیدن یه جوری بپیچونید! بگید قیمت مناسب خریدم! یا بحث رو عوض کنید تا عادت کنن ازتون این چیزهارو نپرسن!( يادتون باشه حريم افراد رو شما تعيين ميكنيد؟
🍃اینجوری به افراد دورتر یاد میدید که برای خودتون و مسائل تون حریم قائلید و اونها هم در گذر زمان یاد میگیرن!
آقایون!
🍃به زن زندگیتون نگویید تو که خونه بودی چی کار کردی؟
خستگیت واسه چیه؟
🍃باید دقیقتر نگاه کنی و ریز بین باشی تا ببینی او خیلی هم زحمت کشیده و تلاش کرده تا خانه را به نحو خوبی مدیریت کند و کارش بسیار سخت و پرزحمت بوده
تازه اگر او هیچ کاری هم نکرده باشد، امیدت را در این خانه زنده نگه داشته است!
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فال حافظ تا چه قدر صحیح است؟
🎯 فال نیک و بد زدن در همه اقوام بوده و هست. به نظر مى رسد سرچشمه آن عدم دسترسى به واقعیات و ناآگاهى از علل واقعى حوادث است. فال اثر طبیعى ندارد، ولى داراى اثر روانى است.
🎯فال نیک، امید آفرین است، در حالى که فال بد، موجب ناامیدى، ناتوانى و نگرانى مى شود.
🎯از آن جایى که اسلام همواره از مسائل مفید و مثبت استفاده مى کند و با خرافات و مضرات مبارزه مى کند، به فال نیک توصیه فرموده، ولى فال بد را به شدت محکوم کرده است، حتى در بعضى روایات فال بد را در حد شرک به خدا شمرده اند.
🎯با توجه به این مطالب، دیوان حافظ گر چه بسیار ارزشمند است و مى توان از آن به عنوان فال و بیان حال خود بهره گرفت. اما باید توجه داشت که توقع پیشگویى از حافظ و غیبگویى از او، توقعى ساده لوحانه و عبث است، توقع ما از حافظ آن است که به شیرینى ابیات و سخنانش، تلخى هاى روزگار از کام ما بزداید و با شیرینى سخنانش، اندیشه اى نو و معرفتى تازه در ما بیافریند. معرفتى که ما در دنیاى کنونى بیش از هر زمان دیگرى به آن نیازمندیم.
رویکرد ما به حافظ، رویگردى از سر اخلاص و محبت به کسى است که چون معلمى عزیز مىتواند گره از مشکلات فکرى گشوده و از آلام روحى مان بکاهد و در این راه هیچ گاه نباید حد اعتدال و میانه روى را در استفاده از آن فراموش کنیم.
🎯اما از نظر شرعی و فقهی، فقها و دانشمندان گفته اند: فال و رمالی مطلبی است خرافی و مراجعه به رمال و فالگیر جایز نیست و پول گرفتن و پول دادن در برابر آن جائز نیست مگر این که دهنده، پول آن را به عنوان هدیه بدهد.[۱]
🎯بنابراین به فتواى مراجع محترم تقلید از جمله امام خمینی، اجرت و مزدى که در قبال عمل حرام گرفته مى شود، حرام است و باید به مالک آن برگرداند. اگر مالک واقعى آن را نمی شناسد، از طرف او به فقرا صدقه بدهد.[۲]
[۱]. جامع المسائل، ج ۱، ص ۶۳۰، مسئلة ۲۲۰۲؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ص ۱۵۶، س ۵۶۳. و آیت الله خامنه ای ، رساله اجوبه الاستفتاات ، س ۱۲۲۹ .
[۲]. استفتائات، ج ۲، ص ۲۱، مسئلة ۵۰.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا ميگن صله رحم نکني عمرکم ميشه ربط اين دوتا چيه !!
🌹بدون شک علاوه بر آن عوامل طبیعی و ظاهری که ما به چشم می بینیم عوامل تاثیر گذار باطنی و معنوی هم در زندگی ما اثرات فراوانی دارند (هر چند که ما از روند تاثیر آن پدیده ها بی اطلاع باشیم.) که دین(آیات و روایات) از این عوامل معنوی پرده بر می دارد و آنها را معرفی می کند.
🌹یکی از عوامل تاثیر گذار در زندگی انسان صله رحم و قطع رحم است که صله رحم آثار متعدد مثبتی در زندگی انسان دارد از جمله طولانی شدن عمر، آبادانی خانه ها، زیاد شدن رزق و ... و در طرف مقابل قطع رحم نیز اثرات مخرب و زیانباری در زندگی انسان دارد از جمله کوتاه شدن عمر و کم شدن رزق و خرابی خانه ها و ... (که در روایات آن را بیان می کند)
🌹الذنوب التی تعجل الفناء قطیعه الرحم»(بحار، ج ۷۴، ص ۹۴) و امام باقر(ع) فرمودند: «صله ارحام، اعمال را پاکیزه می کند و اموال را فراوانی می بخشد و بلا را دفع می کند و اجل را به فراموشی می اندازد.» (بحار، ج ۷۴، ص ۱۱۱)
🌹البته محدوده صله رحم و این که چه کسانی رحم انسان حساب می شوند و این که تا چه مقدار باید به این رحم رسیدگی کرد را فقه ما بیان کرده است و این گونه نیست که بی قید و شرط باشد و همه افراد را شامل شود و هر مانعی سر راه باشد باز هم صله رحم جاری شود بلکه باید اگر مساله ای و مانعی در میان است به صورت موردی از کارشناس فقه پرسیده شود.
🌹اما آنچه که از روایات بر می آید این است که تا جایی که امکان داشته باشد باید صله رحم را ادامه داد و به هر بهانه ای آن را منتفی نکرد. حتی اگر دیگران به ما بد کردند و از ما بریدند ما نباید از آنها ببریم و قطع رحم کنیم بلکه با عمل به دستور دین در این مورد مورد رحمت الهی و ثمرات صله رحم واقع شویم.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا وجود حضرت مهدی(عج) به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟
🌀 حضرت مهدى(ع) را به خورشید پشت ابر تشبیه كرده اند و این مسأله برمى گردد به حدیثى از خود حضرت كه مى فرمایند: «چگونگى استفاده از من در غیبت، مانند استفاده خورشید است هنگامى كه ابرها آن را مى پوشانند.»[۱]
🌀صاحبان ذوق در وجوه تشابه حضرت با خورشید پشت ابر، چنین گفته اند:
1⃣ همچنان كه مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پشت ابرهاى تیره را مى كشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت همواره انتظار وجود مباركش را دارند و هرگز نا امید نمى شوند
2⃣هر كس با این همه آثار و معجزات و آیات و روایات باز هم منكر وجود مباركش شود، مانند كسى است كه منكر وجود خورشید گردد، هنگامى كه در پشت ابرها از دیدگان، به ظاهر پنهان است، گرچه آثار وجودش به جهانیان مى رسد.
3⃣هر چند خورشید در پس ابر براى مدَتى پنهان مى گردد، اما نور روشنى بخش خود را از جهانیان دریغ نمى كند و باز هم از پس ابر زمین و آسمان را روشن مى كند، امام(ع) نیز هر چندكه در پسِ پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه عالمیان پرتوافكن است، چه این كه اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایات معصومین(ع) زمین و اهل آن از بین مى روند و اوست كه امان اهل زمین است.
📚[۱]. بحار الانوار ج ۵۳ ص ۱۸۰.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶دعایی که در زمان غیبت توصیه شده بخوانیم ...
🔷حجت الاسلام عالی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا باید از خدا ترسید؟
🌳ابتدا باید توجه کنیم که معنای ترس از خدا چیست؟ ترس از خدا به معنای ترس از مسؤولیتهایی است که انسان در برابر او دارد. ترس از این که در ادای رسالت و وظیفه خویش کوتاهی کند و به خوبی وظیفهاش را انجام ندهد; و به عبارتی، ترس از گناهان خود است.
🌳حضرت علی (علیه السلام) در این زمینه میفرماید: «و لا یخافن الا ذنبه; هیچ یک از شما ترس نداشته باشد مگر از گناه خویش.» (1)
سرچشمههای ترس از خدا چیست؟
ترس از خدا سرچشمههای مختلفی دارد. شماری از آنها عبارت است از:
الف) اعمال ناپاک و افکار آلوده سبب ترس میگردد.
ب) در مقربان، به خاطر قرب به ذات پاکش، کمترین ترک اولی و غفلت مایه وحشت میشود. (این دو مورد را خوف از تقصیر گویند).
ج) گاه مقربان هنگامی که آن ذات نامحدود و بیپایان را تصور میکنند و در مقابل به قصور ذاتی خود نظر میدوزند، حالتخوف مییابند. (خوف از قصور) خداوند در این زمینه میفرماید: «الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم; آنها کسانی هستند که وقتی نام خدا برده میشود دلهایشان مملو از خوف پروردگار میگردد». (2)
فرق خوف و خشیت
1⃣برخی مانند راغب اصفهانی گفتهاند: فرق میان این دو آن است که خشیتخوف توام با تعظیم است و بیشتر از دانایی ناشی میشود. از این رو، خدای سبحان آن را به علما اختصاص داده میفرماید: «انما یخشی الله من عباده العلماء.»
2⃣ بعضی نیز گفتهاند: خوف هم از امر ناخوشایند حاصل میشود و هم از ناحیه کسی که ممکن است این ناخوشایندی را به آدمی برساند. هم گفته میشود: من از بیماری خوف دارم و هم گفته میشود: من خوف دارم از این که فلان چیز بیمارم کند. برخلاف خشیت که تنها از آورنده شر است. از این رو، گفته میشود: «خشیت الله; من از خدا ترسیدم» ولی گفته نمیشود: «خشیت المرض; از بیماری ترسیدم».
3⃣ برخی هم مانند علامه طباطبایی میفرمایند: ظاهراً فرق میان آن دو این است که خشیتبه معنای تأثیر قلبی از اقبال و روی آوردن شر یا نظیر آن است و خوف به معنای تأثیر عملی انسان استبه این که از ترس در مقام اقدام برآمده، وسایل گریز از شر و محذور را فراهم سازد; هرچند که در دل متأثر نگشته، دچار هراس نشده باشد. آنگاه علامه در مقام استدلال بر مدعای خویش چنین میآورد: و لذا میبینیم خدای سبحان در توصیف انبیا میفرماید: «و لا یخشون احدا الا الله (3)»، و ترس از غیر خدا را از ایشان نفی میکند و حال آن که خوف را در بسیاری از جاها برای آنان اثبات نموده، از آن جمله میفرماید: «فاوجس فی نفسه خیفة موسی; در خود احساس ترس نمود (4)، و نیز میفرماید: «و اما تخافن من قوم خیانة; و اگر از مردمی ترس خیانتی داشتی. (5)»
4⃣ بین خداترسی و آگاهی ارتباط تنگاتنگ حکمفرما است. به علت این که خداترسی نتیجه هدایتبه سوی خدا است، هر قدر معرفت انسان به خدا از عمق بیشتری برخوردار باشد، به آن اندازه ترسش هم عمق پیدا میکند. اساساً باید گفت هرگز شیتبدون معرفتحاصل نمیشود.
🔷 لذا در آیه 28 سوره فاطر میخوانیم: «انما یخشی الله من عباده العلما» به همین جهت، باید گفتخوف ناشی از معرفتشرط اول بهشتی شدن است.
5⃣ همان طور که انسان در عیان از خدا میترسد، در نهان نیز باید از او بترسد; زیرا تا در دلی خوف خدا نباشد و در نهان و آشکار احساس مراقبتیک نیروی معنوی برخود نکند، انذارهای انبیا و اولیا بیاثر خواهد بود. برای همین است که خدا میفرماید: «انما تنذر الذین یخشون ربهم بالغیب; تو فقط کسانی را انذار میکنی که از پروردگار خود در غیب و پنهانی میترسند. (6)»
🔷باز در اوصاف بهشتیان میفرماید: «من خشی الرحمن بالغیب; همان کسی که از خداوند رحمان در نهان بترسد (7)». همانند داستان حضرت یوسف و زلیخا.
📚پینوشت:
1. نهج البلاغه، کلمه قصار 82.
2. حج (22) 36.
3. احزاب (33): 39.
4. طه (20): 67.
5. انفال (8): 58، ترجمه المیزان، ج 11، ص 252.
6. فاطر (35): 18.
7. ق (50): 33.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظر یهودیّت و مسیحیت و بودائیان و زردشتیان و مارکسیسم دربارهی خدا چیست؟
🌷در کتاب تاریخ مختصر ادیان بزرگ دربارهی دین بودا، مینویسد گرچه: دین بودائی خدایان بیشماری در زمین و آسمان دارد ولی اصولاً بیخدا است خدایان موجوداتی مثل سایرین تابع تحولات عمومی جهان هستند اما این بیخدایی را در هیچیک از قوانین و اصول دین بودائی تصریح نکردهاند و از خدا به معنایی که در سائر ادیان است بحثی نیست و - جایگاهی برای آن در این آئین نیست.... صحفه 143 .
🌷در کتاب دائرةالمعارف فارسی دربارهی دین زردشتی چنین آمده است: دین زردشتی - مبتنی بر اصول ثنویت (دوگانگی) که بوسیلهی زردشت تأسیس گردید.
🌷در نظر زردشتیان نیکی از بدی جداست و ممکن نیست یکی از دیگری پدید آید انکار مبدأ جداگانهای برای شرّ، به منزلهی انتساب شرّ است بخدا (اهور مزدا) و چون شرّ را نمیتوان بخدا منسوب جنبهی - ثنویت دارد بین طرفین این ثنویت تعادل نیست... و از همان اول قهر و غلبهی قوهی خیر مسلّم است. و از همین رو است که تمایلات یکتاپرستی در آن تأثیر کرده است و بعضی از - محققین آن را اصلاً نوعی دیانت یکتاپرستی دانستهاند به هر حال در این آئین اهور مزدا، خدای بزرگ است و هفت اسشاسپند و گروه بسیار از ایزدان مجری ارادهی اویند اهریمن روان خبیث و اصل شرّ است و گروهی از دیوان یار اویند.
🌷با این ترتیب آئین زردشتی براساس ثنویت و دوگانگی است و نمیتوان آن را آئین توحیدی - دانست. و تصویری که در کتاب آسمانی (تحریف شده) یهود میدهند دربارهی خداوند، موجودی است که مانند انسان راه میرود و آواز میخواند جاهل و نادان است و دروغ میگوید، ناتوان و - ضعیف است.
🌷در این زمینه به تورات سفر پیدایش، باب دوم و سوم و باب 32 آیهی 24 مراجعه فرمائید. و خدایی که اناجیل معرفی میکنند همان عیسایی است که از مادر زائیده، شده راه میرفت، غذا میخورد، گرسنه و تشنه میشد، قضاء حاجت مینمود در دست یهودیان گرفتار میگردید و بر بالای دار میرفت؟!! در این زمینه میتوانید به انجیل یوحنا باب دهم آیهی 30 و - انجیل مرتی باب 12 آیه 35 و همچنین انجیل متی باب 22 آیه 42 و انجیل متی باب 21 آیه 2 مراجعه فرمائید و نیز در بسیاری از موارد در اناجیل میتوان اینگونه تصریحات را یافت.
🌷و در مکتب مارکس، خدا مورد انکار میباشد و اساساً بینش مارکسیسم یک بینش مادی است و هر گونه حقیقت متافیزیکی مورد انکار قرار گرفته است مراجعه به آثار مارکس و دیگر رهبران مارکسیسم این مطلب را به وضوح نشان میدهد. برای شناخت کامل خداوند باید به کتاب آسمانی اسلام که قرآن است مراجعه نمود و از آن رهگذر به شناخت خداوند دست یافت.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁