❓انسان چطور و چگونه از گناه پاک میشود؟
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🎤راههای آمرزش و بخشودگى گناه متعدد است که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:
⚫️توبه و بازگشت بسوى خدا با شرایط آن.
انجام کارهاى نیک فوق العادهاى که سبب آمرزش اعمال زشت میگردد.
پرهیز از گناهان "کبیره" که موجب بخشش گناهان "صغیره" میگردد.
تحمل گرفتاریها و مصائب دنیا و سختیهای برزخ و مواقف آغازین رستاخیز، ناخالصیهای مؤمنان را میزداید.
🔷شفاعت؛ البته باید توجه داشت که شفاعت به شرط تغییر و تحول فرد گناهکار از وضعیت قبلی و داشتن قابلیتهای لازم برای آمرزش، موجب پاک شدن او از گناهانش میشود
🙏عفو الاهى؛ شامل افرادى میشود که شرایط و شایستگى آنرا داشته باشند؛ یعنی شامل مؤمنانى میشود که از نظر عمل کوتاهى یا آلودگى داشتند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای
🎥 فرق مومن و کافر در این دنیا
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🎞 کلیپ کامل: aparat.com/v/nWOsL
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا خدا حجم بی نهایت دارد یا بدون حجم است؟ آیا خدا جرم و انرژی دارد؟ آیا خدا همه جا را پر کرده یا مکان ها خالی از اوست یا اصلا هیچ جا نیست؟ آیا خدا یک ذهن است و همه چیز فکر اوست یعنی عالم و هر آن چه در آن است، برای او یک شیء ذهنی است؟ آیا خدا قدرت است یا قدرت دارد؟ اگر قدرت نباشد نیازمند قدرت است؟ آیا خدا حجم بی نهایت دارد ولی بُعد ندارد یعنی ساختار ندارد؟
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
آیا خدا حجم بی نهایت دارد یا بدون حجم است؟ آیا خدا جرم و انرژی دارد؟ آیا خدا همه جا را پر کرده یا مک
❓پرسش حاضر دربردارنده چندین بخش است که به صورت مختصر به هر یک از آن ها می پردازیم:
💠بخش اول: آیا خدا حجم بی نهایت دارد یا بدون حجم است؟
حجم، مقدار جسم است و چون خداوند جسم ندارد، حجم نیز ندارد؛ پس صحیح نیست گفته شود خداوند حجم دارد یا حجمش بی نهایت است.
💠بخش دوم: آیا خدا جرم و انرژی دارد؟
همان طور که مستحضرید انرژی و ماده دو حالت برای ذرات بنیادین هستند؛
هر قدر جنبش ذرات بیشتر شود تراکم کمتر می شود و هر وقت تراکم کمتر شود جرم کاهش می یابد و به ماهیت انرژی نزدیکتر می شویم.
اما هر قدر جنبش کمتر شود تراکم بیشتر می شود و هر وقت تراکم بیشتر شود جرم افزایش می یابد و به ماهیت ماده نزدیکتر می شویم.
از آن جایی که خداوند، مرکب از اجزا نیست پس دارای ذرات بنیادین نمی باشد و به همین جهت صحیح نیست گفته شود خداوند ماده یا انرژی است.
خداوند، خالق ماده و انرژی و ذرات بنیادین است و این موجودات، ممکن الوجود و وابسته به او هستند.
💠بخش سوم: آیا خدا همه جا را پر کرده یا مکان ها خالی از اوست یا اصلا هیچ جا نیست؟
برای پاسخ به این بخش باید به این نکته توجه کرد که اساسا مکانمندی یک شیء، وابسته به مقایسه حجم آن با حجم شیء دیگر است.
مکان از مقایسه دو جسم با یکدیگر و طرز قرار گرفتن آن ها انتزاع می شود: مكانِ حقيقي هر شيء عبارت است از مقداري از حجم جهان كه مساوي با حجم جسم مكان دار باشد، از آن جهت كه در آن گنجيده شده است.(1)
از آن جایی که خداوند جسم نیست و حجم ندارد، پس سخن گفتن از مکانمندی او صحیح نیست.
⏺مفهوم حضور خداوند در تمام جهان این است که او مافوق مکان است، و به همین دلیل هیچ مکانى نسبت به او دورتر از مکان دیگر نیست.
هرگز نباید تصور کرد که احاطه خداوند به همه موجودات، فى المثل شبیه احاطه هواى پیرامون کره زمین، به کره زمین است، که این احاطه دلیل بر محدودیت است، بلکه منظور از احاطه پروردگار به همه چیز، معنى بسیار دقیق تر و لطیف ترى است و آن وابستگى همه موجودات در ذاتشان به وجود مقدس او است. به تعبیر دیگر، در عالم هستى یک وجود اصیل، و قائم به ذات، بیش نیست، و بقیه موجودات امکانیه، همه متکى و وابسته به او هستند، که اگر یک دم این ارتباط از میان برداشته شود، همه فانى و معدوم مى شوند. این احاطه، همان حقیقتى است که در کلمات عمیق امیرمؤمنان على(علیه السلام) در خطبه اول «نهج البلاغه» به این عبارت بیان شده است: «مَعَ کُلِّ شَىْء لابِمُقارَنَة وَ غَیْرُ کُلِّ شَىْء لابِمُزایَلَة: خداوند با همه چیز است، اما نه این که قرین آن ها باشد، و مغایر با همه چیز است نه این که از آن ها بیگانه و جدا باشد».
💠بخش چهارم: آیا خدا یک ذهن است و همه چیز فکر اوست یعنی عالم و هر آن چه در آن است، برای او یک شیء ذهنی است؟
به تعبیر دقیقتر، تمامی موجودات معلوم خدا هستند به این معنا که اساسا بی واسطه در محضر خدا حاضر هستند. از این رو، هر موجودی معلوم خدا است.
اما این بدان معنا نیست که موجودات از سنخ مفهومی و ذهنی هستند.
موجودات مادی حقیقتا مادی هستند اما با این حال، معلوم خدا هستند.
اما در باره تعبیری که مرقوم فرمودید، گفتنی است که می توان این تعبیر را به شکل صحیحی تفسیر کرد:
وقتی گفته می شود افکار آدمی بخشی از ذهن انسان هستند، منظورمان این است که افکار آدمی موجوداتی هستند که بی واسطه نزد ما حاضرند و قائم به ذهن آدمی هستند.
از این رو، ما نیز نزد خدا بی واسطه حاضریم و قائم به او هستیم و اساسا وجود مستقل از او نداریم.
⤴️اما نباید از این تمثیل، چنین نتیجه گرفت که اساسا موجودات همگی از سنخ آگاهی هستند. در جای خودش اثبات شده که برخی موجودات حقیقتا مادی هستند اما با این حال نزد خداوند بی واسطه حاضرند.
هم چنین نباید نتیجه گرفت که ما و سایر موجودات علم عارض بر خدا هستیم؛ چنان که مفاهیم حصولی بر ذهن آدمی عارض می شوند.
بنابراین، این تعابیر تمثیلی، از جهاتی مفیدند اما از جهاتی می توانند ما را به مشکلاتی گرفتار سازند که باید از آن ها دوری کرد.
بخش پنجم: آیا خدا قدرت است یا قدرت دارد؟ اگر قدرت نباشد نیازمند قدرت است؟
در باره نسبت ذات و صفات گفتنی است که به باور درست، صفات خداوند عین ذات او هستند.
عینیت ذات و صفات به معنای عینیت مفهومی نیست بلکه بدین معنا است که ذات الهی به نحوی است که تمام این اوصاف را می توان از آن انتزاع کرد بی آن که وجود علم متمایز از وجود قدرت و وجود هر دو متمایز از ذات خدا باشد.
بنابراین، اگرچه عرفاً گفته می شود خداوند دارای علم و قدرت است اما حقیقتا قدرت خداوند، وجودی متمایز از خداوند و عارض بر او نیست.(2)
💠بخش ششم: آیا خدا حجم بی نهایت دارد ولی بُعد ندارد یعنی ساختار ندارد؟
پرسمان اعتقادی
❓پرسش حاضر دربردارنده چندین بخش است که به صورت مختصر به هر یک از آن ها می پردازیم: 💠بخش اول: آیا خد
همان طور که سابقا عرض شد حجم اندازه جسم است و چون خداوند جسم نیست، پس حجم ندارد.
حجم دارای ابعاد طول و عرض و عمق است. بنابراین، وقتی موجودی جسم نیست، حجم ندارد؛ و وقتی حجم ندارد، پس بُعد نیز ندارد.
📚پی نوشت ها:
1. مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، انتشارات موسسه امام خمینی، 1391ش، ج2، ص176
2. برای مطالعه بیشتر، رک:
عبودیت، عبدالرسول، درآمدی بر حکمت صدرائی، جلد دوم، انتشارات موسسه امام خمینی؛
نبویان، سید محمدمهدی، جستارهایی در فلسفه اسلامی، جلد سوم، انتشارات حکمت اسلامی.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#اخلاص #برزخ #امام_حسین
💠 اخلاص و عالم برزخ
🔻 یک نفر، نزول خور بود، از دنیا رفت بعد از مدتی یک مشکلی برای یکی از بچه های او پیدا شده بود، می گفت شب جمعه رفتم به پدر خود گفتم برو پیش آقا سیدالشهداء و کار من را حل کن!
🔸 فکر کرده است حالا پدر او از دنیا رفته، دائم خدمت آقا سیدالشهداء است، اصلا این خبرها نیست. هنوز در عالم برزخ بعضی از انبیاء را میبرند سر قبر سیدالشهداء [نه محضر سید الشهدا]
🔹 بعضی ها فکر می کنند: پدر او هر کسی بوده است و هر کاری کرده است، حالا به مجرد فوت آن جا دائم محضر امام است. نه، چنین اتفاقی نمی افتد، فقط عمل صالح و ایمان [است که آن طرف به ما کمک میکند،]
🔸 چون در ما آن اخلاص کم است، اعمال کم به عالم غیب منتقل می شود، وقتی که آن جا رفتیم، خیلی بیکار هستیم، همه این اشتغالات هم برچیده می شود، این ها به درد نمی خورد. از درس و بحثش گرفته تا کارهای دیگر؛ مگر اینکه پایه گذاریِ خیری شده باشد آنهم با اخلاص و زلال باشد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔰 @p_eteghadi 🔰
کار گروهی برای حضرت.mp3
8.47M
⁉️ برای امر ظهور چه کار گروهی میتوان انجام داد که بازدهی و تاثیر بیشتری داشته باشد؟ و تا افرادبرای ظهور خواهی گرایش پیدا کنند ؟
⭕️پاسخ:استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام حسن عسكری (ع):
تَعَلُّقُ مُحِبِّي فَاطِمَةَ صَلَواتُ اللَهِ عَلَيْهَا فِي الْقِيَمَةِ بِأَهْدَابِ مِرْطِهَا مَمْدُودًا عَلَی الصِّرَاطِ
در روز قيامت محبّان فاطمه صلوات الله عليها خود را به ريشههاي چادر فاطمه در حالی كه به روی صراط كشيده شده است آويزان ميكنند و خودشان را بدان ميبندند.
📚 معاد شناسی ج ۸ ص ۱۱۱
مــــیلاد حــــضرت عــــسکری(ع) مــــبارک 🌹
#امام_حسن_عسکری (ع)
🔰 @p_eteghadi 🔰
4_453035005807952654.mp3
5.42M
┈┅ ❁❁ ┅┈
🔴🎤 در سایهسار امام عسکری (ع)
🔰 پای سخنان متفکر ژرفاندیش
مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر)🔻
○ شامل:
1️⃣ نظام وکالت و برنامه حضرت برای امروز شیعه
2️⃣ استراتژی تاریخی - سیاسی برای هدایت امت در عصر غیبت
3️⃣ نهادینهسازی مدیریت فقها و رهبری علمای شیعه
#امام_حسن_عسکری(ع)
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
چرا برخی نمازهای مستحبی را می توان به جماعت اقامه کرد اما نماز جماعت تراویح بدعت است؟ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🎤منع جماعت در نماز مستحب و استثنائات آن:
طبق سنت رسول الله (صلی الله علیه و آله) و روایات ائمه (علیهم السلام)، نمازهای مستحبی را، نمی توان به جماعت اقامه کرد. در این میان نماز استسقا استثنا است و البته نماز عیدین (عید فطر و عید قربان) بنا بر فتوای کسانی که آن را در عصر غیبت مستحب می دانند جزو استثنائات می باشد.
◀️نکته: اگر کسی قائل به وجوب نماز عید فطر و عید قربان در عصر غیبت، نبوده و آن را مستحب بداند، اقامه آن به صورت جماعت، مستحب یا به قصد رجا خواهد بود.(1)
⏺حکم عقل درباره کیفیت عبادت و جزییات آن:
اصل عبودیت نسبت به خالق کل هستی و خدای عالم و لزوم عبادت و پرستش و انجام اعمال و بیان اذکاری در برابر او، امری فطری و عقلی است. هر انسانی با فطرت و عقل خود ضرورت بندگی و اطاعت را درمی یابد و بالاتر از آن، وجودش به این امور مشتاق است. اما جزییات و چگونگی انجام این کشش ضروری فطری و عقلی، در حیطه تشخیص عقل و عرف نیست. انسان پس از تشخیص اینکه اصل عبادت کردن، ضروری است، با عقل خود می فهمد که نحوه عبادت کردن را از خود حق تعالی یا فرستادگانش باید بیاموزد. عقل در این موارد به انتظار دستور و راهنمایی شریعت نشسته و به خود اجازه اعمال ذوق و سلیقه نمی دهد.
نماز و انواع و احکام آن، از جمله مستحب یا واجب بودن یا جایز بودن اقامه آن با جماعت یا عدم جواز آن، از جمله همین امور است و باید برای آن آیه یا روایتی وارد شده باشد.
تصریح منابع معتبر اهل سنت به بدعت بودن نماز جماعت تراویح:
بنا بر تصریح صحیح بخاری -معتبرترین کتاب اهل سنت-، نماز جماعت تراویح، جزو سنتهای پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نیست. این نماز با کیفیت خاصی که اکنون انجام می شود، در زمان رسول الله (صلی الله علیه و آله)، خلیفه اول و اوایل حکومت خلیفه دوم، نبوده است و مردم در شبهای ماه مبارک رمضان، نمازهای مستحبی را بنا بر سنت رسول خدا، به صورت فرادی به جا می آوردند.(2) اقامه جماعت برای نمازهای مستحبی ماه مبارک رمضان، توسط خلفیه دوم ابداع شد و بنا بر نقل صحیح بخاری خود خلیفه، بر بدعت بودن آن گواهی داده و آن را «بدعتی خوب» نامید.(3)
با توضیحات بالا مشخص می شود که تفاوت اصلی، در پایبندی به سنت و اصرار بر سیره رسول الله (صلی الله علیه و آله) است. در امور تعبدی و عبادات، تنها چیزی پذیرفته شده است که مستند و متصل به سنت و سیره رسول الله (صلی الله علیه و آله) باشد.
📚پی نوشت ها:
1. «نمازهاى مستحبى را هم نمىشود به جماعت خواند، مگر نماز استسقاء كه براى آمدن باران مىخوانند» و نیز نگاه کنید به نظر دیگر مراجع ذیل فتوای امام خمینی. امام خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى، توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، هشتم، 1424 ه ق، ج1، ص 770، مساله 1407.
2. «قَالَ ابْنُ شِهَابٍ: فَتُوُفِّىَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه و سلم- وَ الأَمْرُ عَلَى ذَلِكَ ، ثُمَّ كَانَ الأَمْرُ عَلَى ذَلِكَ فِى خِلاَفَةِ أَبِى بَكْرٍ وَ صَدْرًا مِنْ خِلاَفَةِ عُمَرَ»، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري، صحیح بخاری (الجامع الصحيح المختصر)، کتاب صلاة التراویح، باب فضل من قام لیلة رمضان، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا، 6 مجلد، دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة الثالثة ، 1407 - 1987، ج 2، ص 707، ح 1905-2.
3. «عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ الْقَارِىِّ أَنَّهُ قَالَ خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ لَيْلَةً فِى رَمَضَانَ إِلَى الْمَسْجِدِ، فَإِذَا النَّاسُ أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ يُصَلِّى الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ ، وَ يُصَلِّى الرَّجُلُ فَيُصَلِّى بِصَلاَتِهِ الرَّهْطُ فَقَالَ عُمَرُ إِنِّى أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلاَءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ لَكَانَ أَمْثَلَ . ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَىِّ بْنِ كَعْبٍ ، ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى ، وَ النَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ قَارِئِهِمْ، قَالَ عُمَرُ نِعْمَ الْبِدْعَةُ هَذِهِ»، همان، ج 2، ص 707، ح 1906-3.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸امام حسن عسکری(ع):
🔹مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه ۵۰ ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين، انگشتر عقیق در دست راست كردن، در سجده پيشانی بر خاك نهادن و «بسم الله الرحمن الرحيم» را (در نماز) بلند گفتن. (وسائل الشیعه جلد۱۰، صفحه ۳۷۳)
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓برخی اکتشافات علمی متناقض با بیانات دینی هستند، دین اسلام چطور اینرا میپذیرد؟
👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿👇🏻👇🏻👇🏿👇🏿
🎤بحث تعارض علم و دین یک بحث وارداتی و در مورد دین مسیحیت است. اما در دین مبین اسلام برای حل این شبه باید نکاتی را در نظر گرفت:
❇️در برداشت از متون دینی به مقیدات و مخصصهای(دلیلهایی که به منزلهی قید برای دلیلهای مطلق و یا خاص برای دلیلهای عام هستند) آن باید توجه کرد تا مطلبی را به طور عموم به دین نسبت ندهیم، و بعد معلوم شود علم با عمومیت آن مخالف است، بلکه در استفاده از آیات و روایات باید دقت و تفحص به خرج داد.
عقل در اسلام حجت خداوند است و اگر علمی نظریهای را به طور برهانی و قطعی به اثبات رساند، مورد قبول دین قرار میگیرد و جزو مقیدات و مخصصات لبی(غیر لفظی) آیات و روایات واقع میشود.
در مسئلهی تعارض نباید علل معنوی که در متون دینی برای بعضی از پدیدهها ذکر شده است، با علل مادی خلط شود.
💠در برخورد با کشفیات علمی و نظریهها باید بین تئوری و فرضیه و حتی نظریههایی که هنوز در تمام فرضها اثبات نشده، با نظریهای که در تمام فرضها به اثبات رسیده و به صورت قانون در آمده است، فرق گذاشت؛ زیرا نظریههایی که دائم در حال تغییر و تحولاند نمیتوانند با گزینههای دینی که ثابت و پایدارند تعارضی داشته باشند. پس در برخورد با نتائج علمی باید دقت کرد و امور غیرقطعی و غیربرهانی را برهانی و قطعی فرض نکرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⚫️ شهادت #حضرت_صديقه_طاهره سلام الله علیها به روایت #چهل روز:
🔹بنابر روايتى كه چهل روز پس از شهادت پيامبر اکرم صلّى اللَّه عليه و آله را روز شهادت #حضرت_زهراء سلام اللَّه عليها دانسته، روز هشتم ربيع الثانى روز شهادت حضرت به حساب مى آيد.
📚تقویم شیعه ص۶۸
📚وقايع الايام: ج ربيع الاول و ربيع الثانى، ص ۲۰۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز خردمندان، پند نمی گیرد. لطفا خردمند را از دیدگاه قرآن و سنت معرفی کنید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز خردمندان، پند نمی گیرد. لطفا خر
🎤«يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ»؛ (خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مى دهد؛ و به هر كس دانش داده شود، خير فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، (اين حقايق را درك نمى كنند، و) متذكر نمى گردند.(1)
«هُدىً وَ ذِكْرى لِأُولِي الْأَلْبابِ»؛ كتابى كه مايه هدايت و تذكّر براى صاحبان عقل بود.(2)
💠بیان لغوی
«أُولُوا الْأَلْبابِ» و «أُولي الْأَلْبابِ» از ریشه «لبب» در قرآن کریم 16 بار آمده است.
«الباب» از ریشه «لبب» به معنای مغز است، مثل مغز بادام و مغز گردو و... و در اصطلاح قرآنی به معنای عقول، عقل، عقل خالص و پاک آمده است. لذا «الباب» به افراد صاحب تفکر و اندیشه و درک، اطلاق می شود.(3)
«الباب» یعنی عقل خالص و عقلی که از هر آلودگی پاک است. «لُبّ» به معنای اصل و مغز هر چیزی است.(4)
نامگذارى به عقل پاک و خالص براى اين است كه عقل و خرد، خالص كننده همه معانى است كه در وجود انسان هست. گفته اند مفهوم واژه «لُب» برتر و والاتر از معنى عقل است؛ هر لُبّى عقل است و هر عقلى لُبّ نيست؛ لذا خداى تعالى فهميدن و درک احكامى كه عقل هاى كامل و پاک، آن ها را مى فهمند، مربوط به «أُولُوا الْأَلْباب» می داند، يعنى فرزانگان و صاحبان عقول و خردهاى كامل.(5)
💠بیان تفسیری
كلمه «ألباب» جمع «لُب» است، و «لب» در انسان ها به معناى عقل است، چون عقل در آدمى مانند مغز گردو است نسبت به پوست آن، و لذا در قرآن «لب» به همين معنا استعمال شده، و گويا كلمه عقل به آن معنايى كه امروز معروف شده يكى از اسماء مستحدثه است، كه از راه غلبه استعمال اين معنا را به خود گرفته، و به همين جهت كلمه عقل، هيچ در قرآن نيامده، و تنها افعال مشتق شده از آن در قرآن استعمال شده است، مانند «يعقلون».(6)
اگر چه همه افراد (جز مجانين و ديوانگان) صاحب عقل اند اما «اولوا الالباب» به همه آن ها گفته نمى شود. بلكه منظور آن هايى هستند كه عقل و خرد خود را به كار مى گيرند و در پرتو اين چراغ پر فروغ، راه زندگى و سعادت را مى يابند.(7)
⏺معرفی «اولوا الالباب» (صاحبان خرد)
قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند:
🔷ـ تذکر پذیر
«إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ»؛ تنها صاحبان انديشه متذكّر مى شوند.(8)
🔷ـ وفا به عهد الهی
«الَّذينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْميثاقَ»؛ آن ها كه به عهد الهى وفا مى كنند، و پيمان را نمى شكنند.(9)
ـ برقراری پیوندهای الهی
«وَ الَّذينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10)
🔷ـ ترس از خدا
«وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ»؛ و از پروردگارشان مى ترسند.(11)
ـ ترس از بدی حساب «وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ»؛ و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12)
🔷ـ صبر برای خدا
«وَ الَّذينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ»؛ و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى كنند.(13)
🔷ـ برپا داشتن نماز
«وَ أَقامُوا الصَّلاةَ»؛ و نماز را برپا مى دارند.(14)
🔷ـ انفاق علنی و سرّی
«وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً»؛ و از آنچه به آن ها روزى داده ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى كنند.(15)
🔷ـ نیکوکاری
«وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ»؛ و با حسنات، سيئات را از ميان مى برند.(16)
🔷ـ یاد خدا در هر حال
«الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ»؛ همان ها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده اند، ياد مى كنند.(17)
🔷ـ تفکر در آسمان و زمین
«وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً»؛ و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى انديشند؛ (و مى گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده اى.(18)
پرسمان اعتقادی
🎤«يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَ
🔷ـ دعای اولوا الالباب
«رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ»؛ پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنيديم كه به ايمان دعوت مى كرد كه: «به پروردگار خود، ايمان بياوريد!» و ما ايمان آورديم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بدی هاى ما را بپوشان! و ما را با نيكان (و در مسير آن ها) بميران. پروردگارا! آن چه را به وسيله پيامبرانت به ما وعده فرمودى، به ما عطا كن! و ما را در روز رستاخيز، رسوا مگردان! زيرا تو هيچ گاه از وعده خود، تخلف نمى كنى.(19)
🔷ـ استجابت دعا
«فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا في سَبيلي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»؛ خداوند، درخواست آن ها را پذيرفت؛ (و فرمود) من عمل هيچ عملكننده اى از شما را، زن باشد يا مرد، ضايع نخواهم كرد؛ شما همنوعيد، و از جنس يكديگر! آن ها كه در راه خدا هجرت كردند، و از خانه هاى خود بيرون رانده شدند و در راه من آزار ديدند، و جنگ كردند و كشته شدند، به يقين گناهانشان را مى بخشم؛ و آن ها را در باغ هاى بهشتى، كه از زير درختانش نهرها جارى است، وارد مى كنم. اين پاداشى است از طرف خداوند؛ و بهترين پاداش ها نزد پروردگار است.(20)
🔷ـ سرانجام نیک
«أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ»؛ پايان نيک سراى ديگر، از آن آنهاست.(21)
🔷ـ همراه خانواده در بهشت
«جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ»؛ (همان) باغ هاى جاويدان بهشتى كه وارد آن مى شوند؛ و هم چنين پدران و همسران و فرزندان صالح آن ها.(22)
ملائکه در محضر آن ها و بر آن ها دورد می فرستند
«وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ»؛ و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند (و به آنان مى گويند) سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان! چه نيكوست سرانجام آن سرا (ى جاويدان).(23)
📚پی نوشت ها:
1. بقره: 2/ 269.
2. غافر: 40/ 54.
3. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 6، ص 176.
4. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، محقق: داوودی، انتشارات: دار الشامیه ـ بیروت، ص 733.
5. همان.
6. طباطبایی، محمد حسین، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج 2، ص 607.
7. مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 2، ص 342.
8. رعد: 13/ 19.
9. رعد: 13/ 20.
10. رعد: 13/ 21.
11. رعد: 13/ 21.
12. رعد: 13/ 21.
13. رعد: 13/ 22.
14. رعد: 13/ 22.
15. رعد: 13/ 22.
16. رعد: 13/ 22.
17. آل عمران: 3/ 191.
18. آل عمران: 3/ 191.
19. آل عمران: 3/ 193 و 194.
20. آل عمران: 3/ 195.
21. رعد: 13/ 22.
22. رعد: 13/ 23.
23. رعد: 13/ 23 و 24.
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓پیامبر اکرم(ص) خودشان چگونه اذان میگفت؟ آیا در اذان به نبوت خودشان و ولایت حضرت علی(ع) شهادت میداد؟ و چرا شیعه جملۀ «اشهد انّ علیا ولیّ الله» را در اذان و تلقین میت تکرار میکند؟ و اگر حضرت علی(ع) فرموده است: هر کس به امام زمان خود باید شهادت دهد، پس چرا ما به امام زمانمان شهادت نمیدهیم؟
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤بر اساس روایات این نکته مسلّم است که پیامبر اسلام(ص) در اذان به نبوّت خود گواهی میداد؛ چرا که پیامبر(ص) مانند سایر افراد باید به احکام و تکالیف شرعی عمل نماید، مگر اینکه دلیل خاصی داشته باشیم که آنحضرت نسبت به حکم خاصی تکلیف ندارد و در مورد اذان نه تنها چنین دلیلی نداریم، بلکه روایات فراوانی داریم که پیامبر اکرم(ص) هنگام اذان به وحدانیّت خداوند و نبوّت خود بهطور یقین و آشکارا گواهی میداد.
🔷ادلهای که بهطور صریح و روشن دلالت داشته باشد که پیامبر(ص) به ولایت علی(ع) در اذان خود شهادت میداد، یافت نشده است. و روایاتی هم که از ائمه(ع) در بیان اجزای اذان نقل شده اشارهای به جزئیت شهادت ثالثه(شهادت به ولایت امام علی) ندارد، هر چند روایات فراوان (در غیر اذان) در خصوص ثواب ذکر نام حضرت علی(ع) پس از نام پیامبر(ص) آمده، به این جهت بیشتر علمای شیعه میگویند؛ چون اذان عبادت است و این احتمال وجود دارد که شهادت ثالثه جزو آن نباشد آنرا به قصد قربت بگویند، نه به قصد جزئیت.
❇️دربارهی شهادت و گواهی به امام زمان(عج) باید گفت: ظاهراً از این حدیث استفاده شده است که میفرماید: «مَنْ کَانَ مُقِیماً عَلَى الْإِقْرَارِ بِالْأَئِمَّةِ(ع) کُلِّهِمْ وَ بِإِمَامِ زَمَانِهِ وَ وَلَایَتِهِ». اما این حدیث هیچگونه دلالت یا اشارهای به شهادت و گواهی به امام زمان در اذان ندارد، بلکه بر ثبات قدم و استواری انسان مؤمن بر ولایت ائمهی اطهار(ع) دلالت دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤«فِسق» در لغت به معنای خروج از حق است. قرآن کریم در باره ابلیس، می فرماید: «كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّه»(1) يعنى او از جن بود و از دستور خدايش خارج شد و اطاعت نكرد. كافر، فاسق است زیرا بطور تمام و کمال از شرع خارج شده است؛ گناه كار، فاسق است، زیرا به نسبت گناه از شرع و حق، كنار رفته است.(2)
📒دیدگاه قرآن
👈ـ معرفی فاسقان
«الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُون»؛ فاسقان كسانى هستند كه پيمان خدا را، پس از محكم ساختن آن، می شكنند؛ و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روى زمين فساد می كنند؛ اينها زيانكارانند.(3)
👈ـ خبر فاسق معتبر نیست
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد، در باره آن تحقيق كنيد، مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد و از كرده خود پشيمان شويد.(4)
👈ـ برخی از مصادیق فسق
«حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ»؛ گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حيواناتى كه به غير نام خدا ذبح شوند، و حيوانات خفه شده، و به زجر كشته شده، و آن ها كه بر اثر پرت شدن از بلندى بميرند، و آن ها كه به ضرب شاخ حيوان ديگرى مرده باشند، و باقيمانده صيد حيوان درنده- مگر آنكه (بموقع به آن حيوان برسيد، و) آن را سر ببريد- و حيواناتى كه روى بتها (يا در برابر آن ها) ذبح مى شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنين) قسمت كردن گوشت حيوان به وسيله چوبه هاى تير مخصوص بخت آزمايى؛ تمام اين اعمال، فسق و گناه است.(5)
👈ـ فسق، منفور است
«وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيان»؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است.(6)
ـ فاسقان هدایت نمی شوند
«وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ»؛ و خداوند، جمعيّت فاسقان را هدايت نمىكند.(7)
ـ اکثر اهل کتاب فاسقند
«وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ»؛ و اگر اهل كتاب، ايمان آورند، براى آن ها بهتر است! (ولى تنها) عده كمى از آن ها با ايمانند، و بيشتر آن ها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار).(8)
👈ـ بنی اسرائیل
«قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاَّ نَفْسي وَ أَخي فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقينَ»؛ (موسى) گفت: «پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان ما و اين جمعيّت گنهكار، جدايى بيفكن!»(9)
👈ـ منافقان
«الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُون»؛ مردان منافق و زنان منافق، همه از يك گروهند! آن ها امر به منكر، و نهى از معروف مى كنند؛ و دستهايشان را (از انفاق و بخشش) مى بندند؛ خدا را فراموش كردند، و خدا (نيز) آن ها را فراموش كرد (، و رحمتش را از آن ها قطع نمود)؛ به يقين، منافقان همان فاسقانند.(10)
👈ـ تهمت زنندگان به پاکان
«وَ الَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون»؛ و كسانى كه آنان پاكدامن را متّهم مى كنند، سپس چهار شاهد (بر مدّعاى خود) نمى آورند، آن ها را هشتاد تازيانه بزنيد و شهادتشان را هرگز نپذيريد؛ و آن ها همان فاسقانند.(11)
👈ـ قوم فرعون
«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين»؛ (فرعون) قوم خود را سبك شمرد، در نتيجه از او اطاعت كردند؛ آنان قومى فاسق بودند!(12)
👈ـ تکذیب کننده آیات
«وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُون»؛ و آن ها كه آيات ما را تكذيب كردند، عذاب (پروردگار) به خاطر نافرمانی ها به آنان مى رسد.(13)
ـ قوم نوح
پرسمان اعتقادی
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
ـ دعا برای دوری از فسق
«اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَان»؛ [در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم:] خدايا! در اين روز احسان و نيكى را در نظرم محبوب گردان، و فسق و معصيت را در نظرم ناپسند قرار بده.(27)
ـ فاسق متجاهر، غیبت ندارد
«عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَال إِذَا جَاهَرَ الْفَاسِقُ بِفِسْقِهِ فَلَا حُرْمَةَ لَهُ وَ لَا غِيبَة»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هرگاه شخص فاسق، آشكارا گناه كند، نه حرمتى دارد و نه غيبتى.(28)
ـ بد راه و رسمی
«وَ قَالَ (علیه السلام) لَا يَجْمَعُ اللَّهُ لِمُنَافِقٍ وَ لَا فَاسِقٍ حُسْنَ السَّمْتِ وَ الْفِقْهَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ أَبَدا»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: خداوند هرگز خوش راه و رسمى و دين فهمى و خوش خويى را در وجود منافق و فاسق جمع نمى كند.(29)
📚پی نوشت ها:
1. كهف: 18/ 50.
2. قرشی، قاموس قرآن، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 5، ص 176.
3. بقره: 2/ 27.
4. حجرات: 49/ 6.
5. مائده: 5/ 3.
6. حجرات: 49/ 7.
7. مائده: 5/ 108.
8. آل عمران: 3/ 110.
9. مائده: 5/ 25.
10. توبه: 9/ 67.
11. نور: 24/ 4.
12. زخرف: 43/ 54.
13. انعام: 6/ 49.
14. ذاریات: 51/ 46.
15. حدید: 57/ 26.
16. حشر: 59/ 19.
17. انبیاء: 21/ 74.
18. اسراء: 17/ 16.
19. بقره: 2/ 99.
20. ابن شعبه حرانى، تحف العقول، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: جامعه مدرسين ـ قم، 1404ق، چاپ دوم، ص 331.
21. همان، ص 22.
22. همان، ص 421.
23. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج 2، ص 376، ح 7.
24. شریف الرضی، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، انتشارت: هجرت ـ قم، ص 460، نامه 69.
25. مفيد، الإختصاص، محقق/مصحح: غفارى، و محرمى زرندى، ناشر: الموتمر العالمى لالفية الشيخ المفيد ـ قم، 1413ق، چاپ اول، ص 338.
26. الكافي، پیشین، ج 2، ص 360.
27. ابن طاووس، إقبال الأعمال(ط- القديمة)، ناشر: دار الكتب الإسلاميه ـ تهران، 1409ق، چاپ دوم، ج 1، ص 140.
28. ابن بابويه (صدوق)، الأمالي، ناشر: كتابچى ـ تهران، 1376 ش، چاپ ششم، ص 39، ح 7.
29. تحف العقول، پیشین، ص 370.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
قرآن و سنت، در باره فاسقان چه می فرمایند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
«وَ قَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقين»؛ همچنين قوم نوح را پيش از آن ها هلاك كرديم، چرا كه قوم فاسقى بودند.(14)
👈ـ بسیاری از ذریه نوح و ابراهیم
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهيمَ وَ جَعَلْنا في ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ»؛ ما نوح و ابراهيم را فرستاديم، و در دودمان آن دو نبوّت و كتاب قرار داديم؛ بعضى از آنها هدايت يافته اند و بسيارى از آنها گنهكارند.(15)
👈ـ فراموش کنندگان خدا
«وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ»؛ و همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار كرد، آن ها فاسقانند.(16)
👈ـ قوم لوط
«وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتي كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقين»؛ و لوط را (به ياد آور) كه به او حكومت و علم داديم؛ و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف انجام مى دادند، رهايى بخشيديم؛ چرا كه آن ها مردم بد و فاسقى بودند.(17)
👈ـ اشراف فاسق
«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»؛ و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آن جا، بيان مى داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آن ها را به شدّت درهم مى كوبيم.(18)
کافران
«وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّناتٍ وَ ما يَكْفُرُ بِها إِلاَّ الْفاسِقُون»؛ ما نشانه هاى روشنى براى تو فرستاديم؛ و جز فاسقان كسى به آن ها كفر نمى ورزد.(19)
فسق از منظر روایات
ـ معنای فسق
«... وَ مَعْنَى الْفِسْقِ فَكُلُ مَعْصِيَةٍ مِنَ الْمَعَاصِي الْكِبَارِ فَعَلَهَا فَاعِلٌ أَوْ دَخَلَ فِيهَا دَاخِلٌ بِجِهَةِ اللَّذَّةِ وَ الشَّهْوَةِ وَ الشَّوْقِ الْغَالِبِ فَهُوَ فِسْقٌ وَ فَاعِلُهُ فَاسِقٌ خَارِجٌ مِنَ الْإِيمَانِ بِجِهَةِ الْفِسْقِ فَإِنْ دَامَ فِي ذَلِكَ حَتَّى يَدْخُلَ فِي حَدِّ التَّهَاوُنِ وَ الِاسْتِخْفَافِ فَقَدْ وَجَبَ أَنْ يَكُونَ بِتَهَاوُنِهِ وَ اسْتِخْفَافِهِ كَافِراً ...»
امام صادق (علیه السلام) در باره معنای فسق، می فرمایند: هر معصیتی از معاصی بزرگ خدا که کسی آن را انجام دهد، یا شخصی از روی لذتجویی و شهوت و شوق غالب به آن درآید، این فسق است و مرتکب آن فاسق و به لحاظ فسق، از حیطه ایمان خارج است. اگر به این عمل ادامه دهد تا جایی که به حد اهمیت ندادن و خفیف شمردن برسد، به سبب این بی اعتنایی و خفیف شماری، کفر بر او لازم آید.(20)
⏺ـ نشانه های فاسق
«... وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْفَاسِقِ فَأَرْبَعَةٌ اللَّهْوُ وَ اللَّغْوُ وَ الْعُدْوَانُ وَ الْبُهْتَانُ»؛ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: نشانه فاسق چهار چیز است: لهو، لغو، عدوان و بهتان.(21)
لهو؛ سرگرمی و کارهای غفلت آوری است که خدا را از یاد می برد و انسان را به کارهای بی هدف و بیهوده مشغول می دارد.
لغو؛ هر سخنی که در آن یاد خدا نباشد؛ هر سخن و کار بیهوده و بی فایده.
عُدوان؛ تجاوز به حقوق دیگران.
بُهتان؛ تهمت و دادن نسبت های ناروا و دروغ به دیگران.
ـ هر گناهی
« كُلُّ إِثْمٍ دَخَلَ صَاحِبُهُ بِلُزُومِهِ النَّارَ فَهُوَ فَاسِقٌ [فِسقٌ]»؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند هر گناهی که صاحبش به خاطر آن به آتش داخل شود، آن فسق است.(22)
ـ دوری از دوست فاسق
«وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَائِعُكَ بِأُكْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ إِيَّاك»؛ امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: از رفاقت با فاسق بپرهیز که او تو را به لقمه اى و بلکه کمتر از لقمه اى می فروشد.(23)
ـ دوری از فاسقان
«إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَقٌ»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: از رفاقت و همراهی با فاسقان و بدکاران بپرهیز، زیرا بدی به بدی می پیوندد.(24)
ـ توصیه لقمان به فرزندش
«يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ هُمْ كَالْكِلَابِ إِنْ وَجَدُوا عِنْدَكَ شَيْئاً أَكَلُوهُ وَ إِلَّا ذَمُّوكَ وَ فَضَحُوكَ وَ إِنَّمَا حُبُّهُمْ بَيْنَهُمْ ْ سَاعَة»؛ ای فرزندم! از همنشینی و مصاحبت با فاسقان، پرهیز کن؛ آن ها مانند کلاغ هستند، اگر چیزی نزد تو بیابند، می خورند و اگر چیزی نیابند، تورا مذمت و بدگویی کرده و رسوایت می کنند. دوستی آن ها بین خودشان، ساعتی (لحظه ای و کوتاه) است.(25)
ـ دشنام دادن
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ»؛ رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: دشنام دادن مؤمن، فسق است.(26)
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(9).mp3
4.57M
پرسش و پاسخ اعتقادی
حجه الاسلام #محمدی
جلسه 9 - آیا آگاهی بر غیب برای غیر از خدا ممکن است؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
•┈┈•❀•┈┈•
🗓 #مناسبتها
🔲 دهم ربیع الثانی، وفات #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها دختر گرامی #امام_کاظم_علیه_السلام (201 ق)
🔻 جایگاه #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها در روایات
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ؛
ما را حرمی است و آن "قم" است و به زودی بانويی از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد. هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود .
▫️بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛
همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد .
▫️بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸
🔅#امام_رضا_علیه_السلام :
مَن زارَها بِقُمَّ كَمَن زارَني ؛
هر كس (حضرت معصومه عليها السلام) را در قم زيارت كند، چنان است كه مرا زيارت كرده است .
▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶
🔅#امام_رضا_علیه_السلام :
مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ ؛
هر كس او را با شناخت زيارت كند، بهشت پاداش او خواهد بود .
▫️بحار الأنوار ، ج ۱۰۲ ، ص ۲۶۶
🔅#امام_جواد_علیه_السلام :
مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ؛
هر كس قبر عمّهام (حضرت معصومه عليها السلام) را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است.
▫️كامل الزيارات ، ص ۵۳۶
🔰 @p_eteghadi 🔰