فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕حدیث مهدوی
3️⃣ روایت امیرالمومنین(ع) در ولادت مخفیانه امام زمان (ارواحنا له الفداه)
#مهدویت
#حدیث_مهدوی
#امام_زمان
#ٌولادت_امام_زمان
#ولادت_مخفی
#پیشگویی
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(15).mp3
4.51M
🔹حجه الاسلام #محمدی
پرسش و پاسخ اعتقادی
جلسه 15 - امام ، بهترین مفسر قرآن
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
حاجب در سهم الارث به چه معناست؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⏺حاجب و حجب:
حاجب یا حجب از موانع ارث است و به منع و محرومیت مستحق ارث از تمام یا بخشی از آن گفته می شود. حجب بر دو نوع است:(1)
الف) حجب حرمان: (محرومیت کامل از ارث) در حجب حرمان، که در آن وجود وارثی که در میان ورثه به میت نزدیکتر است، حاجب و مانع ارث بردن دیگر وارثان که فرد یا طبقه دورتر هستند، میشود. مثلا پدر، مادر و فرزندان میت (طبقه اوّل)، مانع و حاجب برادران و اجداد میت (طبقه دوم) هستند.
ب) حجب نقصان: در این نوع، به عنوان مثال فرزند یا نوه میت، مانع از این هستند که سهم پدر و مادر میت از یک ششم بیشتر شود.(2)
طبقات ارث:
وارثان میت، چند طبقه هستند. مثلا در طبقه اول، والدین، فرزندان و همسر میت قرار دارند. برادران و خواهران، پدربزرگ و مادربزرگ و برادرزاده ها و خواهرزاده های میت طبقه دوم محسوب می شوند. در طبقه سوم، عموها، عمهها، داییها و خالهها و فرزندان آنان قرار دارند.(3) هر گاه طبقه اول، یا بعضی از آنها در قید حیات باشند، نوبت به طبقه بعدی نمی رسد.(4)
درجات و اصناف ارث در هر طبقه:
علاوه بر اینکه وراث به سه طبقه اصلی تقسیم می شوند، اما هر کدام از طبقات، خود درجه بندی می شود. مثلا در طبقه اول، والدین و فرزندان میت درجه اول هستند، اما نوه ها و نبیره ها، درجه دوم از طبقه اول محسوب می شوند و تا زمانی که درجه اول وجود داشته باشد، نوبت به درجه دوم از همان طبقه نمی رسد. بنا بر این، والدین یا فرزندان میت، نسبت به نوه ها و نبیره ها، حاجب محسوب می شوند. به عبارتی، حاجب فقط یک طبقه نسبت به طبقه بعدی نیست. بلکه در هر طبقه نیز، افراد درجه اول، نسبت به افراد درجه دوم از همان طبقه، حاجب محسوب می شوند.(5) توجه شود تا زمانی که حتی یک فرد از طبقه اول وجود داشته باشد، ولو از درجه دوم آن طبقه باشد، ارث به طبقه دوم وراث نمی رسد.(6)
📚پی نوشت ها:
1. «المقدمة الثالثة في الحجب الذي هو لغة المنع، و شرعا منع من قام به سبب الإرث بالكلية أو من أوفر نصيبه، و الأول المسمى بحجب الحرمان و الثاني بحجب النقصان، و قد أشار إليهما المصنف بقوله الحجب قد يكون عن أصل الإرث بالكلية و قد يكون عن بعض الفرض»، نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، 43 جلد، دار إحياء التراث العربي، بيروت - لبنان، هفتم، 1404 ه ق، ج 39، ص 75.
2. «[الثاني الحجب عن بعض الإرث] و أما الحجب عن بعض الفرض المسمى بحجب النقصان فاثنان: حجب الولد و حجب الإخوة»، همان، ج39، ص 78.
3. «و على كل حال فلطبقات النسب- عدا الثالثة- أقسام تسمى أصنافا في كل طبقة صنفان: ففي الأولى الأبوان و الأولاد. و في الثانية الاخوة و الأجداد، و أما الثالثة- و هي طبقة اولي الأرحام- فصنف واحد: هم إخوة الآباء و الأمهات و أولادهم»، همان، ج39، ص 8.
4. «و الأقرب من كل صنف يحجب الأبعد عنه دون الآخر، فالأولاد للصلب يحجبون الحفدة، و لا يحجبهم الأبوان، و الجد الأدنى يحجب الأعلى دون أولاد الاخوة، و الاخوة يحجبون أولاد الاخوة دون الصاعد من الأجداد، و العم القريب يحجب البعيد من الأعمام و الأخوال و أولاد العمومة و الخؤولة، و كذا الخال لاتحاد الصنف»، همان، ج39، ص 9.
5. همان، ج 39، ص 9.
6. «و يلحق بذلك [الموانع]، الحجب و هو تارة عن أصل الإرث كما في حجب القريب في كل مرتبة البعيد عنها و إن كان قريبا في الجملة فالأبوان و الأولاد و هم أهل المرتبة الأولى يحجبون الإخوة و الأجداد: أهل المرتبة الثانية، ثم الإخوة و أولادهم و الأجداد و إن علوا يحجبون الأعمام و الأخوال، ثم هم أي الأعمام و الأخوال يحجبون أبناءهم ثم أبناؤهم للصلب يحجبون أبناءهم أيضا»، عاملى، شهيد ثانى، زين الدين بن على، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشّٰى - كلانتر)، 10 جلد، كتابفروشى داورى، قم - ايران، اول، 1410 ه ق، ج 8، ص 51.
🔰 @p_eteghadi 🔰
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤مناجات با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
*️⃣ حاج حسن خلج
#مهدویت
#امام_زمان
#مداحی
#مناجات_با_امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #آیات_مهدوی_قرآن
🔻[وَ اَلَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ اَلدِّينِ] ۲۶ معارج
[قُلْ جٰاءَ اَلْحَقُّ وَ زَهَقَ اَلْبٰاطِلُ] ۸۱ اسراء
◾️ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سلام الله علیه: فِي حَدِيثٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: (وَ اَلَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ اَلدِّينِ) قَالَ: بِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ وَ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: (قُلْ جٰاءَ اَلْحَقُّ وَ زَهَقَ اَلْبٰاطِلُ) قَالَ إِذَا قَامَ اَلْقَائِمُ ذَهَبَتْ دَوْلَةُ اَلْبَاطِلِ.
امام باقر " سلام الله علیه " در حدیثی در مورد قول خدای تعالی در آیه:
[و کسانی که روز جزا را باور دارند] فرمود:
خروج و ظهور #قائم سلام الله علیه را باور دارند،
و در مورد آیه: [بی تردید باطل نابود شدنی است] فرمود:
زمانی که #قائم سلام الله علیه قیام و ظهور کند دولت باطل از بین می رود.
📚إثبات الهداة ج ۵، ص ۶۴
#مهدویت
#روایات
#تفسیر_قرآن
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام علماء:
✳️ آیت الله محسن اراکی:
تأییدات امام عصر (عج) بر تصمیمات مهم امام خمینی و مقام معظم رهبری
#مهدویت
#امام_زمان
#غیبت_امام
#دوران_غیبت
#نقش_امام
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2️⃣1️⃣ پرسمان مهدوی:
❓غیبت امام زمان (عچ) به چه معناست؟
🎤 حجت الاسلام و المسلمین حائری پور
#مهدویت
#امام_زمان
#ظهور
#ناظر_اعمال
#غیبت
#وظیفه_امام
🔰 @p_eteghadi 🔰
11.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخن تکاندهنده آیت الله بروجردی(ره)
شهید مطهری
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
برای فردی که هنوز دین اسلام را قبول نکرده و در حال تحقیق است و آموزه های ادیان پیشین را خوانده یا رف
🎤در پاسخ نکاتی را تقدیم می کنیم:
اولاً خاتمیت و کمال، دو امر متلازمند؛ یعنی ممکن نیست که دین و آیینی، خود را خاتم ادیان بداند و داعیه کمال نداشته باشد. از سوی دیگر، اگر دینی داعیه کمال نهایی و مطلق داشت، بی شک خود را به عنوان دین خاتم نیز معرفی خواهد کرد. اسلام عزیز بر اساس آیات و روایات خود را دین خاتم معرفی می کند و بر همین اساس کمال نهایی و جاودانگی دین اسلام نیز از آن بدست می آید.
ثانیاً ادیان و شریعت های پیشین (یهود و مسیحیت و ...) و منابع اصلی آن ها تورات و انجیل به دلیل آن که به اعتراف خود محققان یهودی و مسیحی در گذر زمان، دستخوش تحریفات و حذف و اضافات بسیاری شده، یا توسط چند نفر بصورت گروهی نوشته و یا جمع آوری شده، حتی برای جامعه دینی غرب و مسیحیان این شائبه ایجاد شده که اساساً وحی بر موسی و عیسی نازل شده یا بر نویسندگان؟! یا به گونه ای بوده که در مقاطعی بطور کلی از دسترس خارج شده و مجدداً بازنویسی شده، یا اضافاتی که بر عهد جدید هنگام ترجمه افزوده شده،(1) یا مطالب و نسبت های ناروایی که به خدای متعال و انبیاء الهی در عهدین دیده می شود که شأن و منزلت و عظمت و بزرگی و مقام قدسی خداوند و عصمت انبیاء را زیر سؤال می برد و نظائر آن.(2)
هم چنین مکاتبی که تدبیر دنیوی زندگی انسان در امور فردی و اجتماعی را بر اساس دانش حسی و تجربی مورد نظر قرار داده و دست نوشته بشر هستند، نظیر ایسم های مختلف، هرگز نمی توانند داعیه کمال نهائی و یا خاتمیت داشته باشند؛ زیرا نقص و تبدّل و تغیّر دانش حسی و تجربی، بر کسی پوشیده نیست و قهرا مکتبی که بر اساس این دانش و توسط بشر ناقص وبا اندیشه محدود تاسیس شود، مشمول نقص و بی ثباتی خواهد بود.
⤴️بلکه کامل بودن دین و خاتمیت را آن کسی می تواند ادعا کند که در پرتو عنایت ویژه الهی، در همه شئون فردی و اجتماعی اسوه و الگوی جامع و کامل برای بشریت باشد، شخصیتی که ضمن دارا بودن مقام عصمت مطلقه از آغاز حیاتش، با عروج به جایگاه قدس ربوبی و طی نمودن همه مراحل و مراتب ممکنه کمال، بر عالم وجود اشراف شهودی یافته و از این طریق، کامل ترین قوانین(قرآن) که کلام و وحی الهی است را از سوی خداوند برای سلوک بندگان به ارمغان آورده است. بی شک، با کمترین مقایسه بین احکام و دستورات و آورده های شریعت اسلام با منابع دیگر شریعت ها، آیین های توحیدی و غیر توحیدی و نیز مکاتب بشری، می توان به کمال، حقانیت و خاتمیت دین اسلام نسبت به دیگر ادیان و مکاتب پی برد.
💠در پایان گفتنی است؛ پذیرش ادعای کمال و خاتمیت از سوی دین، زمانی صحیح است که نخست نبوت و عصمت آن پیامبر الهی، توسط اعجاز مافوق طبیعی اش، و حقانیت دین اسلام توسط قرآن که معجزه حق و جاودانه اوست، به صورت برهانی اثبات گردد؛ چراکه بدون اثبات نبوت و عصمت، و قبول قرآن بعنوان معجزه الهی، نمی توان سخن کسی را درباره اصل دین یا خاتمیتش معتبر دانست و به همین دلیل، پذیرش خاتمیت اسلام و پیامبر که در قرآن و سنت آمده،(3) پس از آن است که جامعه انسانی، رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و عصمت مطلقه ایشان را با استدلال و برهان درک نموده است نه پیش از آن. به عبارتی، اثبات کمال و خاتمیت دین اسلام امری درون دینی است نه برون دینی، و در ابتدا شایسته است فرد به حقانیت قرآن و عصمت نبی مکرم اسلام ایمان بیاورد
📚پی نوشت ها:
1. أپوکریفا به معنای پوشیده است و به همان اضافات ترجمه سبعینیه تورات اطلاق می شود. در بعضی از چاپ های کتاب مقدس در ادامه عهد عتیق کتاب های دیگری هم هست که یهودیان و پروتستان های مسیحی، که سنت گراتر هستند، آن را به عنوان بخشی از کتاب مقدس نمی پذیرند؛ ولی کاتولیک ها و ارتدوکس ها بدان معتقدند بنا بر این کتاب مقدس کاتولیکها با ملحقات(اپوکریفا) است. برای مطالعه بیشتر در مورد اپوکریفا رجوع کنید به: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، کتب اپوکریفایی عهد قدیم، هفت آسمان، ش 5، ص 89.
2. ر.ک: عبدالرحیم سلیمانی، یهودیت، نشر طه، 1398، ص 187؛ کایل یتیس، دین یهود در جهان مذهبی، ج 2، ص 604؛ ویلیام هوردرن، راهنمای الهیات پروتستان، ص 38؛ نینیان اسمارت، تجربه دبنی بشر، ج 2، ص 254 - 255؛ برگرفته از اندیشه اسلامی 2، آیت الله جعفر سبحانی و محمد محمد رضایی، نشر معارف، قم، 1386.
3. قرآن کریم، خود را کتابی برای همه جهانیان و «ذِکرَی لِلعَالَمیِن» (انعام/ آیه 90) و «نَذیِراً لِّلبَشَر» (مدثر/ آیه 36) معرفی نموده و تصریح می کند که بیان کننده همه آن اموری است که در سعادت بشر نقش دارند؛ «تِبیَاناً لِّکُلِّ شَیء» (نحل/ آیه 89) و نیز پیامبرش را خاتم انبیاء معرفی می کند.(احزاب/ آیه 40).
🔰 @p_eteghadi 🔰