eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 ياران برزخى ✍ در روايات مى خوانيم: بعضى از اعمال انسان مانند نماز، زكات، حج و روزه و همچنين علاقه هاى قلبى و روابط سياسى انسان (ولايت و رهبرى) در قيافه هاى بسيار زيبا نزد انسان حاضر شده و مى گويند: ما همان اعمال صالح تو هستيم، و بدين وسيله انسان را در عالم برزخ شاد مى نمايند. امّا اگر كافر بميرد، انواع تاريكى ها، فشارها، شياطين و گزندگان همدم او هستند. 📚 کتاب معاد، استاد قرائتی ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | ☆ در حال تلاش برای خانواده! ☆ 🔅 : محمّد بن منکدر می گفت: من گمان نمی کردم امام زین العابدین(ع) جانشینی برتر از خود بنهد، تا آن که پسرش امام باقر(ع) را دیدم و خواستم بدو پند دهم؛ ولی او مرا پند داد. دوستانش به منکدر گفتند: امام(ع) به چه چیزی تو را پند داد؟ 🔸 گفت: در ساعات گرم روز به یکی از مناطق مدینه رفتم. امام باقر ـ که مردی تنومند و سنگین بود ـ مرا دید. او به دو غلام سیاه یا دو برده تکیه کرده بود. با خود گفتم: سبحان اللَّه! در این ساعت، بزرگی از بزرگان قریش، در طلب دنیاست! خوب است او را اندرز دهم. به او نزدیک شدم و سلام کردم. او در حالی که عرق می ریخت، به تندی جواب سلام مرا داد. ▫️ گفتم: خدا حالت را نیکو گردانَد! بزرگی از بزرگان قریش، در این ساعت در طلب دنیاست!؟ هیچ می دانی اگر در این وضع، مرگ تو فرا رسد، چه می کنی؟ 🔅 فرمود: «اگر مرگم در این وضع فرا رسد، در حالی فرا رسیده است که من در حال فرمانبری از خدا هستم و با این فرمانبری و اطاعت، خود و خانواده ام را از نیاز به تو و مردم باز می دارم. من از این می هراسم که اگر مرگم، در حال معصیت خدا رسد، چه کنم». ▫️ گفتم: خدا بر تو رحمت آورَد! راست می گویی. من خواستم به تو پند دهم؛ لیکن تو به من پند دادی. 📚‎ دانشنامه قرآن و حدیث ج ۱۰ ص۲۲۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها ✍ شفاعت دو نفر از معصومین (ع) عجیب است. یکی شفاعت ابا عبدالله الحسين علیه السلام که روایاتش در «کامل الزيارات» آمده است و فوق العاده است. و دیگری شفاعت مادر بزرگوارشان حضرت زهرا (س) که مرحوم مجلسی در جلد هشتم «بحارالانوار» برخی از آنها را آورده است. در آنجا آمده است: آنقدر از محبان و دوستان و شیعیانش شفاعت می کند که جز مشتی کافر و منافق کسی برای جهنم باقی نمی ماند و باقی را مانند پرنده ای که از زمین دانه جمع می کند، همه را جمع می کند و به بهشت می برد. آن وقت همه آرزو می کنند. ای کاش فاطمی بودند این نصرتی است که خداوند به حضرت زهرا (س) میدهد. 📚 کتاب بهشت و جهنم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 جاودانگی در بهشت و جهنّم 🌹 امام صادق علیه السلام: ✍ علّت این که اهل دوزخ همیشه در آتش خواهند بود، آن است که قصد و نیّت آن‌ها این بود که اگر همیشه در دنیا بودند، همواره خدا را معصیت کنند، و علّت این که اهل بهشت، همیشه در بهشت خواهند بود، آن است که قصد آن‌ها این بود که اگر همیشه در دنیا باشند همواره خدا را اطاعت کنند، پس نیّت‌ها است که موجب شده اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش جاویدان باشند. 📚 کتاب چهل حدیث بهشت و جهنم ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا بین اسلام، مسیحیت و یهودیت فرقی وجود دارد؟ همه دین خدا هستند و پیرو هر دینی باشیم چه اشکال دارد؟ 👇👇👇
🔰 پاسخ: 1⃣ نکته اول: بله درست است که تمام ادیان الهی در زمان خود حق بوده اند؛ اما با گذشت زمان و تحریف آن شریعت، و آمدن شریعت های بعدی؛ شریعت قبلی منسوخ شده است. مثلا با آمدن حضرت عیسی علیه السلام شریعت حضرت موسی منسوخ شده و همه باید از حضرت عیسی علیه السلام پیروی می کردند و همچنین با آمدن اسلام؛ تمام پیروان انبیاء گذشته از آخرین پیامبر الهی تبعیت کنند. 👈 در واقع به استناد قرآن کریم ما یک دین بیشتر نداریم «إِنَّ الدّينَ عِندَ الله الإِسلامُ»(آل عمران/19) «قطعا دین نزد خداوند اسلام است.» بلکه این شریعت ها بوده است که یکی پس از دیگری آمده است. ✳️ قرآن به صراحت بیان می‌کند که بعد از آمدن قرآن و دین مبین اسلام، هیچ دین و آیینی از انسان‌ها پذیرفته نیست و تمام ادیان نسخ شده‌اند: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ (آل عمران/85) و هر كس جز دین اسلام، آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيان‌كاران است.» 2⃣ نکته دوم: چون در بین ادیان و اعتقادات و عمل‌کرد آن‌ها تضاد وجود دارد، بدون شک نمی‌توان گفت همه آنان حق هستند؛ چون عقل بشری حکم می‌کند در بین دو حکم متضاد، تنها یکی درست است و نمی‌تواند هر دو درست باشد؛ این مطلب بدیهی است و از باب «اجتماع نقیضین» است که امکان ندارد، مثلاً مسیحیت به سه خدا معتقد هستند و اسلام معتقد است جز یک خدا وجود ندارد. 🔺 حال یک یا سه؟ تنها یکی از این دو درست است و یکی باطل، پس نمی‌توان هر دو را حق و درست دانست. یا این‌که قرآن و اسلام می‌فرماید خداوند متعال جسم نیست و هیچ‌گونه زاد و ولدی ندارد، اما یهود «عزیر» که از پیامبران الهی بود را پسر خدا می‌نامند، حال یا خدا پسر دارد یا نه؟ نمی‌توان گفت هر دو درست می‌گویند و هم پسر دارد و هم ندارد. بالاخره یکی صادق است و یکی باطل. ❇️ یا آن‌که اسلام می‌گوید تنها یک خدا وجود دارد ولی زرتشتیان معتقد به دو خدا هستند خدای خوبی‌ها و خدای بدی‌ها، حال کدام یک درست می‌گویند؟ پس چون اجتماع نقیضین محال است، نمی‌توان گفت هر دو دین درست می‌گویند و هر دو دین حق هستند. ✳️ در رابطه با احکام هم این تضاد دیده می‌شود، مثلاً اسلام «شراب» را حرام می‌داند، اما مسیحیت آن‌را حلال می‌داند؛ حال باید پرسید در زمان کنونی حکم خدا چیست؟ نمی‌شود که هم حلال باشد و هم حرام؟! یک فعل ممکن است در دو زمان دو حکم را داشته باشد؛ اما در یک زمان هرگز یک فعل دو حکم را ندارد. _____ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/23253 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌟شرط خداوند برای توبه و آمرزش شیطان ✅گويند: در عصر حضرت موسي - عليه السلام - روزي ابليس نزد حضرت موسي - عليه السلام - آمد و گفت: «مي‌خواهم هزار و سه پند به تو بياموزم». 💠موسي - عليه السلام - او را شناخت و به او فرمود: «آن چه كه تو مي‌داني، بيشتر از آن را من مي‌دانم، نيازي به پندهاي تو ندارم». 🌟جبرئيل - عليه السلام - بر موسي - عليه السلام - نازل شد و عرض كرد: «اي موسي! خداوند مي‌فرمايد: هزار پند او فريب است، اما سه پند او را بشنو». 🌹موسي - عليه السلام - به ابليس فرمود: «سه پند از هزار و سه پندت را بگو!» 🔥ابليس گفت: 🔸1. هر گاه تصميم بر انجام كار نيكي گرفتي، در انجام آن شتاب كن و گرنه تو را پشيمان مي‌كنم. 🔸2. اگر با زن نامحرمي خلوت كردي، از من غافل نباش كه تو را به عمل منافي عفت وادار مي‌نمايم. 🔸3. هرگاه خشمگين شدي، جاي خود را عوض كن، و گرنه موجب فتنه خواهم شد. 🌾اكنون كه تو را سه پند دادم به تو حقّي پيدا كردم... در عوض، از خداوند بخواه تا مرا بيامرزد.» 🌷موسي - عليه السلام - خواسته ابليس را به خدا عرض كرد، خداوند فرمود: «شرط آمرزش شيطان آن است كه به كنار قبر آدم - عليه السلام - برود و خاك قبر او را سجده كند.» 🌹حضرت موسي - عليه السلام - فرمان خدا را به ابليس ابلاغ كرد. 🔥ابليس كه هم چنان در خودخواهي و تكبر غوطه‌ور بود، گفت: «اي موسي! من در آن هنگام كه آدم - عليه السلام - زنده بود، بر او سجده نكردم، چگونه اكنون حاضر شوم كه بر خاك قبر او سجده كنم؟!! 📚 هماي سعادت، ص 206. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله عبدالکریم کشمیری در عالم مکاشفه از شیخ عباس قمی می‌پرسد چه چیزی بدرد عالم برزخ می‌خورد؟ 🎙 ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی عليه السلام: هر كس به امور بيهوده بپردازد، امور سودمند را از دست بدهد. 📚 غررالحكم حدیث ۸۵۲۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ به شبهات گرگيج در مورد مادر امام سجاد عليه السلام.pdf
106.5K
پاسخ جامع استاد حاج آقا از شاگردان آیت الله قزوینی به 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 مشاهده منازل بهشت در شب عاشورا ✍ شب عاشورا وقتی اصحاب اباعبدالله (ع) اظهار وفاداری کردند و امتحان بندگی خود را دادند، امام برایشان دعا کرد. آن‌گاه فرمود: «اکنون سر های خود را بلند کنید و بنگرید! ایشان سربلند کردند و جایگاه خویش را در بهشت مشاهده نمودند.» در بعضی از روایات هم آمده است که امام صادق (ع) حوض کوثر را به یکی از یارانش به نام عبدالله بن سنان نشان دادند. این موضوع دلالت بر این دارد که بهشت و جهنم هم‌اکنون وجود دارند و خلق شده اند. 📚 کتاب بهشت و جهنم ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛ ✅ جسارت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام «عبدالفتاح عبدالمقصود» 📝 پرسش : «عبدالفتاح عبدالمقصود» عالم اهل سنت ، ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (علیها السلام) و جسارت به ایشان را چگونه شرح می دهد ؟ 📖 پاسخ اجمالی : «عبدالفتاح عبدالمقصود» عالم اهل سنت ، درباره ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) می نویسد : « عمر گفت : قسم به كسى كه جان عمر در دست اوست يا بايد بيرون بياييد يا خانه را بر ساكنانش آتش مى زنم . عدّه اى كه از خدا مى ترسيدند و پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله) رعايت منزلت او را مى كردند ، گفتند : اباحفص، فاطمه در اين خانه است . بى پروا فرياد زد : باشد ! نزديك شد ، در زد ، سپس بر در كوبيد و وارد خانه شد ... طنين صداى زهرا در نزديكى ورودی خانه بلند شد ... اين ناله استغاثه او بود ...!». 📖 پاسخ تفصیلی : «عبدالفتاح عبدالمقصود» عالم اهل سنت ، ماجرای هجوم به خانه وحى را در دو مورد از كتاب خود آورده است و ما به نقل يكى از آنها بسنده مى كنيم : عمر گفت :  « وَالّذي نَفْسُ عُمَرَ بِيَدِهِ، لَيَخْرُجَنَّ أَوْ لاَحْرَقَنّها عَلى مَنْ فيها...! قالت له طائفة خافت الله و رعت الرسول في عقبه: يا أباحَفْص، إِنَّ فيها فاطِمَةَ! فَصاحَ لايُبالي: وَ إن...! وَ اقْتَرَبَ وَ قَرَعَ الْبابَ، ثُمَّ ضَرَبَهُ وَ اقْتَحَمَهُ... وَ بَدالَهُ عَليّ... وَ رَنَّ حينَذاكَ صَوْتُ الزَّهْراءِ عِنْدَ مَدْخَلِ الدّارِ... فَإنْ هِيَ إلاّ طَنينَ اسْتِغاثَة...»(1)؛ ( قسم به كسى كه جان عمر در دست اوست يا بايد بيرون بياييد يا خانه را بر ساكنانش آتش مى زنم . عدّه اى كه از خدا مى ترسيدند و پس از پيامبر (صلى الله عليه وآله) رعايت منزلت او را مى كردند ، گفتند : اباحفص ، فاطمه در اين خانه است . بى پروا فرياد زد : باشد !. نزديك شد ، در زد ، سپس بر در كوبيد و وارد خانه شد . على (عليه السلام) پيدا شد ... طنين صداى زهرا در نزديكى مدخل خانه بلند شد ... اين ناله استغاثه او بود...!).(2) (1). الامام علی بن ابی طالب(علیه السلام)، عبدالفتاح عبدالمقصود، دار مصر، قاهره، ۱۹۵۱م / ۱۳۷۰ق، ج 4، ص 276. (2). پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 51. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚وصیت کردن هنر نیست، تا زنده ایم ببخشیم! مردی انبار خرمایی داشت و ظاهراً مرد مومنی بود و به تکالیف دینی اش عمل می کرد روزهای آخر عمرش وصیت کرد و رسول خدا را هم وصی خود قرار داد که پس از مرگ او انبار خرما را به مصرف مستمندان برسانند. رسول خدا هم پذیرفت و پس از مرگ وی در انبار را بازکردو تمام خرماها را درمیان مستمندان تقسیم کرد. سپس یک دانه خرما از میان خاکها برداشت و به مردم نشان داد و فرمود: این چیست که در دست من است؟ گفتند: یک دانه خرماست که از میان خاک ها برداشته اید. فرمود: این مرد اگر خودش همین یک دانه خرما را درحیات خودش می داد، در نزد خدا محبوب تر بود از این همه خرمایی که من از طرف او طبق وصیتش انفاق کردم! این تذکر بسیار تکان دهنده ای است که تا زنده هستید کارتان را خودتان انجام دهید. وصیت کردن هنر نیست. هنر این است که در زنده بودن بتوان مال را از خود جدا کرد که دردآور است. 📙 صفیرهدایت، 36،توبه، آیت الله ضیاء آبادی 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌
🔆 ✍ مراقب زبانت باش 🔹پادشاهی بر سر سفره نشسته بود و می‌خواست طعام بخورد. 🔸خدمتكار او با سینی غذا وارد شد اما ناگهان پایش به لبه فرش گرفت و دستش لرزید و مقداری آش روی سر پادشاه ریخت. 🔹پادشاه خشمگین شد و خواست خدمتكار را مجازات كند. 🔸خدمتكار بی‌درنگ سینی را روی زمین گذاشت و كاسه آش را برداشت و همه را روی سر پادشاه خالی كرد. 🔹پادشاه از شدت خشم از جا پرید و فریاد زد: این چه كاری بود كه كردی احمق؟! 🔸خدمتكار با خونسردی پاسخ داد: ای پادشاه، اگر به‌خاطر ریخته شدن كمی آش بر سرت مرا مجازات كنی، نفرت مردم از تو زیاد می‌شود چون تو به‌خاطر یک اشتباه به این كوچكی مرا مجازات می‌كنی! 🔹این است كه به فكرم رسید تا تمام آش را روی سرت بریزم تا گناه بزرگی بكنم و تو به‌خاطر چنین گناهی مرا مجازات بكنی، آن وقت اگر مردم بدانند این مجازات حق من بوده، نفرت آن‌ها از تو بیشتر نمی‌شود! 🔸پادشاه از این حرف خدمتكار خوشش آمد و او را بخشید. 🔹گاهی این زبان می‌تواند وسیله‌ای برای نجات دادن افراد باشد، گاهی هم وسیله‌ای برای هلاکت، مهم این است که در برخورد با دیگران چگونه از آن استفاده کنیم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
﷽؛ ✅ جسارت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کتاب «الإمامه و الخلافه» 📝 پرسش : در کتاب «الإمامه و الخلافه» ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و جسارت «عمر» به ایشان چگونه منعکس شده است ؟ 📖 پاسخ اجمالی : «مقاتل ابن عطيّه» در كتاب «الامامة و الخلافة» مى نويسد : « هنگامى كه ابوبكر از مردم با تهديد شمشير و زور بيعت گرفت ، عمر و قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) فرستاد . عمر هيزم جمع كرد و در خانه را آتش زد...». در ذيل اين روايت ، تعبيرات ديگرى است كه قلم از بيان آن عاجز است . 📖 پاسخ تفصیلی : «مقاتل ابن عطيّه» در كتاب «الامامة و الخلافة» مى نويسد :  « إنّ أبابكر بَعْدَ ما أَخَذَ الْبَيْعَةً لِنَفْسِهِ مِنَ النّاسِ بِالإرْهابِ وَ السَّيْفِ وَ الْقُوَّةِ أرْسَلَ عُمَرَ وَ قُنْفُذاً وَ جَماعَةً إلى دارِ عَلىّ وَ فاطِمَةً(عليهما السلام) وَ جَمَعَ عُمَرُ الْحَطَبَ عَلى دارِ فاطِمَةَ وَ أَحْرَق بابَ الدّارِ!...»(1)؛ (هنگامى كه ابوبكر از مردم با تهديد و شمشير و زور بيعت گرفت ، عمر و قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على و فاطمه (عليهما السلام) فرستاد . عمر هيزم جمع كرد و در خانه را آتش زد...). در ذيل اين روايت، تعبيرات ديگرى است كه قلم از بيان آن عاجز است.(2) (1). طرف من الأنباء و المناقب، سيد بن‏ طاووس، رضي الدين أبي القاسم علي بن موسى، تاسوعا، مشهد، 1420 ق، چاپ اوّل‏، ص 392، (و ويل لمن أحرق بابها)؛ مأساة الزهراء(عليها السلام‏)، العاملى، ‏جعفر مرتضى، دار السيرة، بيروت‏، 1418 ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 189، (المفيد في الامالي)؛ الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(سلام الله عليها)، انصارى زنجانى خوئينى،‏ اسماعيل، دليل ما، قم‏، 1428 ق، ‏چاپ اوّل‏، ج ‏10، ص 178؛ ابهى المداد، ابن عطيه، جميل حمود، موسسة الاعلمي‏، بيروت‏، 1423 ق، ‏چاپ اول‏، ج ‏2، ص 378، بيان؛ مؤتمر علماء البغداد فى الامامة و الخلافة، مقاتل بن عطية بن مقاتل البكري، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1377 ش، ص 181. (2). پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 52. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر فرزندی گناه کند آیا پای پدر و مادرش نوشته خواهد شد؟ 🎙 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ ✅ امام علی علیه السلام: گوش خود را به خوب شنيدن عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى افزايد گوش مسپار، زيرا اين كار، دل ها را زنگار مى زند و موجب سرزنش مى شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
توضیحی در مورد روایتی که می گوید ام کلثوم " فرج " بود !!!! 🤔 : ❓امام جعفر صادق، دختر على و همسر عمر بن خطاب را آلت تناسلى زنانه خطاب ميكند! از ديد اسلام و احكام اسلامى، زن يك آلت جنسى متحرك است كه براى ارضاى شهوت سيرى ناپذير مردان مسلمان و يك ماشين جوجه كشى براى ادامه نسل آنهاست! ❗️❗️ 👇👇👇
💠💠 👌در روايتى آمده است: امام جعفر صادق عليه السلام در مورد ازدواج امّ كلثوم فرمود: «إنّ ذلك فرج غُصِبناه» «اين ناموسى است كه از ما غصب شده است». 📚الکافی ج ٥ ص ٣٤٦ 👌معاند بیسواد تعبیر " فرج " به کار رفته در روایت را به آلت تناسلی زنان ترجمه کرده است , در حالی که توجه ندارد که یکی از معانی مورد استعمال " فرج " , در مورد چیزی است که انسان در موردش بیمناک است که مورد گزند بیگانگان و دشمن قرار گیرد چه می خواهد انسان باشد یا غیر انسان باشد . 👌راغب در مفردات می نویسد : " فَرْج بصورت جمع و يا مفرد بطور استعاره براى مرزهاى كشور و 👉هر جايى كه بيمناك باشد👉 و بايد از دستبرد دشمن آن را حراست كرد بكار رفته است. الفَرْجَان : در كشور اسلامى بمرزهاى مرزداران ترك و سودان گفته شده است " 📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن، خسروی حسینی ج‏3، ص: 29 " و استعير الْفَرْجُ للثّغر و كلّ موضع مخافة. و قيل: الْفَرْجَانِ في الإسلام: التّرك و السّودان " 📚مفردات الفاظ القرآن ج ١ ص ٦٢٨ ❕محقق و مترجم کتاب مفردات در پاورقی می نویسد : " به گفته أبو عبد اللّه ياقوت حموى علت ناميدن مرزها به فروج، اين است كه مرزها مسدود نيستند و همواره احتمال حمله دشمن در آن هست و در اين زمان (قرن 7 و 8) به خراسان و سيستان «فرجان» گفته ميشود. (اساس البلاغه 337- معجم البلدان 4/ 246- تهذيب اللغه 11/ 46). " 📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن، ج‏3، ص: 29 👌همین معنا برای فرج در کتاب مشهور لغوی : " التحقیق " نیز مورد تاکید قرار گرفته است : " و كلّ موضع مخافة فرجة " 📚التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج‏9، ص: 47 👌یکی از چیزهایی که انسان در موردش بیمناک است که مورد گزند و اهانت بیگانه قرار گیرد , نزدیکانش چون خواهر و مادر و همسرش است که از آنان تعبیر به ناموس می شود . ❕در روایت مورد استناد معاند نیز از ام کلثوم تعبیر به فرجی شده است که غصب شد , یعنی او ناموسی از ما بود که غصب شد . ❕در ذیل در مورد ازدواج ام کلثوم با عمر , توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11389 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5339 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 درجات بهشت ✍ بدیهی است که کارهای نیک و بد آدمی دریک درجه نیستند برخی خوب و برخی دیگر خوب تر، و برخی بد و برخی دیگر بدترند. و انسان‌ها هم از جهت ایمان و کفر درجات مختلف دارند. برخی در درجه اوّل ایمان و برخی در درجه دهم آن هستند. و کفر و شرک هم انواع گوناگون دارد و اختلاف مرتبه میان آن‌ها واضح و روشن است. و این اختلاف‌ها مقتضی آن است که ثواب و عقاب آن‌ها هم مختلف باشد. به همین جهت است که می‌بینیم در بهشت و جهنّم انواع مختلف نعمت‌ها و لذّت‌ها و عقاب‌ها و عذاب‌ها وجود دارد. بلکه اضافه بر اختلاف انواع، درجات و درکات مختلف نیز در بهشت و جهنّم موجود است. 📚 کتاب انسان و معاد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅در روايت صحيح بسيار مهمى از رسول خدا (ص) روايت شده كه فرمود : ✍روزى امين وحى براى اداى وحى به نزد من آمد . هنوز آنچه را كه بايد بر من بخواند تمامش را نخوانده بود كه ناگهان آوازى سخت و صدايى هولناك برآمد . وضع فرشته وحى تغيير كرد ، پرسيدم : اين چه آوازى بود ؟ گفت : اى محمد ! خداى تعالى در دوزخ چاهى قرار داده ، سنگ سياهى در آن انداختند ، اكنون پس از سيزده هزار سال آن سنگ به زمين آن چاه رسيد . 💥پرسيدم : آن چاه جايگاه چه كسانى است؟ گفت : از آنِ بى نمازان و شرابخواران ! 📚کتاب عبرت آموز / استاد انصاریان ‎‎‌‌‎‎ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اینها چه کسانی هستند؟ ✅امام محمد باقر(ع): 🌟روز قیامت، گروهی در زیر سایه‌ی عرش مبعوث می شوند که چهره و لباس و جایگاهشان از نور است. خلایق می‌پرسند: اینها که چنین نوری دارند، پیامبرانند یا شهدا؟ ✨ندا دهنده ای از عرش پاسخ می دهد: هیچکدام! اینها کسانی هستند که بر مومنان آسان می‌گرفتند و به تنگدست مقروض، مهلت می‌دادند. 📚بحارالانوار، ج۷ ، ص ۳۰۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‎‌‌‎‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رابطه با امام زمان (عج) 💠علامه جوادی آملی 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 🔰 @p_eteghadi 🔰
نقش محیط و خانواده در سعادت و شقاوت انسان !!!! 🤔 : ❓فرق بین بچه های پولدار که در خانواده های مرفه و فرهنگی و باسواد بدنیا میان با بچه های خانواده هایی که از لحاظ فرهنگی و مالی و تربیتی در سطح پایین هستند و یا اعتیاد در آنجا وجود دارد که این امر میتواند در سرنوشت مادی و اخروی اکثر این بچه ها تاثیر بگذارد چیست , در حالی که بعصی بچه هایی هستند مستعد در زمینه های مختلف در خانوادهای کم بضاعت که امکان رشد و پیشرفت را ندارند که حتی امکان دارند به بی راهه بروند پس عدالت خدا هم‌ به نظر شما اینجا صدق میکند !!!! 👇👇👇
💠💠 1⃣باید توجه داشت که من و شما بر ذمه خداوند حقی نداریم که ما را چگونه و در چه خانواده ای بیافریند یا نیافریند , بنابراین چون حقی در این بین پایمال نمی شود , عدالت الهی نیز نمی تواند مورد شک و شبهه قرار گیرد , برخی از نویسندگان در این رابطه می نویسند : " خدا عادل است، يعنى حقّ هيچ موجودى را پايمال نمى‏كند و به هر موجودى طبق نظام حكيمانه هستى لطف مى‏كند. ظلم، پايمال كردن حقّ است و عدل و ظلم در جايى معنا پيدا مى‏كند كه حقى در كار باشد. ❓اكنون مى‏پرسيم آيا كسى از خدا طلبى دارد و آيا موجودات از قبل حقّى داشته‏اند تا پايمال شده باشد و ظلمى صورت گرفته باشد؟ مگر ما قبلًا بوده‏ايم يا از خود چيزى داشته‏ايم تا از ما گرفته، يا پايمال شده باشد؟ البتّه تفاوت‏هايى در جهان هست، يكى جماد است، يكى گياه، يكى حيوان است وديگرى انسان، ولى هيچ موجودى قبلًا وجودى نداشته تا از او گرفته باشند. 👌اگر يك قالى بزرگ را پاره پاره كنند، مى‏توان گفت: اين قالى قبلًا بزرگ بوده و اكنون با پاره شدن بزرگى خود را از دست داده است ولى اگر ما از اول يك قاليچه‏ كوچك بافتيم، قاليچه حقّ ايراد ندارد كه چرا من كوچكم؟ زيرا او پيش از اين هيچ بود واصلًا از خود بزرگى نداشت تا كسى آن را گرفته باشد وبه او ظلمى كرده باشد. يا مثلًا حرف دال، زمانى مى‏تواند از نويسنده خود شكايت كند كه چرا او را كمر خميده قرار داده كه قبلًا صاف نوشته مى‏شد، در آن صورت بود كه يك كمال را از او گرفته بود و او حقّ اعتراض داشت. ❕بنابراين اگر خدا به يك نفر كه هيچ طلبى از او نداشته، چيزى بدهد و به فرد ديگرى از همان چيز، دو عدد بدهد، هرگز ظلم نيست. علاوه بر اينكه خداوند به آن كسى كه نعمت بيشترى داده مسئوليّت بيشترى نيز سپرده است. " 📚اصول عقاید , قرائتی ص ١١٨ 2⃣محیطی که انسان در آن رشد و پرورش پیدا می کند , علت تامه و نهایی در ساخته شدن شخصیت انسان نیست , بلکه آنچه اصل اساسی در ساخته شدن شخصیت انسان است , همان اراده و اختیار انسان است , انسان با وجدان خود میابد که علت تامه در صادر شدن افعالش همان اراده و اختیار است , نه محیط و ... یعنی انسان تحت جبر محیط و تربیت و ... نیست , 👌لذا می بینیم ساحران زمان موسی ع یا همسر فرعون , بر محیط ناشایست اطراف خود چیره شدند و توانستند در مسیر مستقیم قرار گیرند و از سوی دیگر فرزند نوح , قدر معاشرت با نوح نبی ع را ندانست و بد عاقبت شد : ( اعراف ١٢٠ _ تحریم ١١ _ هود ٤٦ ) 3⃣دنیا محل امتحان و آزمایش است , و خداوند افراد انسانی را به گونه های مختلف ابتلاء و آزمایش می کند تا استعدادهایشان شکوفا شود , یکی از طرق امتحان همین تولد در خانواده ها با شرایط مختلف است , خداوند هرکس را با شرایط مختلف امتحان و آزمایش می کند تا انسان ظرفیت خود را برای کسب پاداش و ثواب الهی به ظهور برساند , و پاداش کسانی که امتحان سختتر داشتند , به مراتب بیشتر است . ❕روشن است کسانی که از امکانات بیشتری بهره مند هستند , تکلیف و مسئولیت بیشتری در ادای وظائف و پیشرفت دارند , و تکلیف و مسئولیت کسانی که از امکانات کمتری بهره مند هستند , کمتر است . ❕در رابطه با امتحان عمومی خداوند , قرآن می فرماید ؛ « إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا » « ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازمائيم كدامينشان بهتر عمل مى‏ كنند » ( کهف 7 ) 👌 و می فرماید ؛ « نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ » « ما شما را با بديها و نيكيها آزمايش مى‏ كنيم، و سرانجام به سوى ما باز مى‏ گرديد. » ( انبیاء 35 ) ❕و می فرماید ؛ « همان كسى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى‏ کنيد و او شكست‏ ناپذير و بخشنده است. » ( ملک 2 ) 👌و بالخصوص در آیه ای تصریح شده است که بهره مندی از امکانات مختلف برای امتحان و آزمایش است : " بعضى را بر بعض ديگر، درجاتى، برترى داد تا شما را به آنچه در اختيارتان قرار داده بيازمايد " "رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ ( انعام ١٦٥ ) 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕و در رابطه با این که هرکس به اندازه امکاناتی که خداوند به او داده است , تکلیف و مسئولیت دارد , فرمود : " خداوند هيچكس را جز به مقدار آنچه كه به او داده تكليف نمى‏كند " " لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها " ( طلاق ٧ ) _ " هيچ كس موظف به بيش از مقدار توانايى خود نيست " " لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها " ( مومنون ٦٢ ) _ " و ما هيچ كس را جز به اندازه تواناييش تكليف نمى‏كنيم‏ " " وَ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها " ( اعراف ٤٢ ) ❕در همین رابطه , امام صادق عليه السلام فرمود : "بندگان، جز به كمتر از توانشان فرمان داده نشده‏اند. پس، هر چيزى كه مردم به انجام آن مأمور شده‏اند، توانايى آن را دارند و آنچه كه در توانشان نيست، از عهده آنان برداشته شده است." " ما امِرَ العِبادُ إلّابِدُونِ‏ سَعَتِهِم، فُكلُّ شي‏ءٍ امِرَ النّاسُ بأخذِهِ فهُم مُتَّسِعونَ لَهُ، وما لا يَتَّسِعونَ لَهُ فهُو مَوضوعٌ عَنهُم. " 📚التوحيد: , صدوق , ص 347 ح 6. 4⃣اگر فردی که از امکانات کمتری بهره مند است , با سعی و تلاش بیشتر , سختی را تحمل کرده و پیشرفت کند یعنی با تحمل سختی و مشقت و غالب شدن بر محیط و تربیت بد خانوادگی , در مسیر پیشرفت و سعادت قرار گیرد , به مراتب اجر و پاداش بیشتری دارد , چنان که پیامبر گرامی اسلام فرمود " برترين عمل، سخت ترین آنهاست. " " أفضَلُ الأعمالِ أحمَزُها " 📚بحار الأنوار: ج 70 ص 191 ❕در این رابطه برخی می نویسند : " «احمز» از ريشه «حمز» در لغت به معناى گزندگى و تندى و تيزى و سختى و سوزندگى چيزى است و اين تعبير نشان مى‏دهد كه اعمال پرزحمت و گزنده و سخت در پيشگاه خدا ارزش بيشترى دارد. دليل آن هم روشن است، زيرا نيروى بيشترى از نظر جسم و روح براى انجام آن لازم است و مى‏دانيم پاداش اعمال به اندازه نيروهايى است كه براى انجام آن به كار گرفته مى‏شود. " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏7، ص: 432 5⃣اساسا از برخی از روایات استفاده می شود که انسان خودش انتخاب کرده است که در چه خانواده ای متولد شود یا نشود , چرا که ارواح انسانها قبل از بدنها خلق شده بود و ارواح در عالم ارواح , ارتباطاتی با هم داشتند , همان ارتباطات در عالم ارواح , در دنیا نیز ادامه دار شده است و انسان در دنیا با افرادی پیوند و معاشرت و ارتباط دارد که در عالم ارواح با آنها ارتباط داشته است !!!!! ❕ عماره می گوید : " نزد امير المؤمنين عليه السّلام نشسته بودم و مردى آمد و بر او سلام داد، سپس گفت: اى امير المؤمنين بخدا كه دوستت دارم، و از او پرسش كرد و خطاب به او فرمود : " راستى ارواح دو هزار سال پيش از ابدان آفريده شدند، و در هوا جا داده شدند و هر كدام آنجا آشنا به هم شدند اينجا هم آشنا به هم باشند، و هر كدام ناشناس ماندند از هم جدا باشند و روح من ناشناس روح تو است‏ " " عُمَارَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ فَسَأَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَه‏ الْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا عِنْدَ اللَّهِ ائْتَلَفَ فِي الْأَرْضِ وَ مَا تَنَاكَرَ عِنْدَ اللَّهِ اخْتَلَفَ فِي الْأَرْضِ. " 📚بصائر الدرجات ج ١ ص ٨٨ 👌در نقل دیگری , امام صادق ع فرمود : "ارواح لشكرهاى آماده‏اند هر كدام نزد خدا به هم آشنا شدند در زمين به هم الفت گيرند و هر كدام نزد خدا ناشناس هم بودند در زمين از هم جدا شوند. " "الْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا عِنْدَ اللَّهِ ائْتَلَفَ فِي الْأَرْضِ وَ مَا تَنَاكَرَ عِنْدَ اللَّهِ اخْتَلَفَ فِي الْأَرْضِ. " 📚بحار الانوار ج ٥٨ ص ١٣٥ 🔰 @p_eteghadi 🔰