eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 چشم‌پوشى از خطای دیگران 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 منْ أَشْرَفِ [أَفْعَالِ] أَعْمَالِ الْكَرِيمِ، غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَم. 🔹 يكى از باارزش ترين كارهاى كريمان تغافل از چيزهايى است كه از آن آگاهند (و سرپوش گذاشتن بر آن لازم است). 📚 حکمت 222 نهج البلاغه 🔰 @p_eteghadi 🔰
تاریخ ولادت و مدت عمر فاطمه صدیقه سلام الله علیها !!!! 🤔 : ❓حضرت فاطمه ، یکسال پس از ازدواج حضرت محمد و بانو خدیجه ، بدنیا میآید. بنابراین ، حضرت محمد که در ۲۵ سالگی با خدیجهٔ ۴۰ ساله ، ازدواج می کند ، یکسال بعد یعنی در ۲۶ سالگی ، صاحب دختری می‌شود که او را *فاطمه* می‌نامد. حضرت فاطمه ، یکسال پس از فوت حضرت محمد ، به رحمت الله می‌پیوندد و فوت می‌کند . حضرت محمد ، در ۶۳ سالگی فوت میکند. ۲۶ سال از آن کم کنید ، میشود ۳۷ ساله. یعنی حضرت فاطمه ، در زمان فوت ِ پدر ( حضرت محمد) ، *۳۷ ساله بوده است*. و یکسال بعد از آن، فوت میکند. یعنی در *۳۸ سالگی*.!!!! 💠💠 👌متاسفانه نویسنده متن مذکور مطالب کذب و خلاف واقعی را بیان کرده است . ▫️ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها با پیامبر گرامی پانزده سال قبل از بعثت بوده است ؛ 📚دلائل النبوه ج 2 ص 72_ البدایه و النهایه ج 2 ص 295 ❕مورخین متعددی ، سن حضرت خدیجه سلام الله علیها را هنگام ازدواج با پیامبر گرامی ، بیست و پنج سالگی دانسته اند ؛ 📚دلائل النبوة بيهقي _ ج 2 ص 71 _ البداية و النهاية ج 2 ص 294 و 295 _ محمد رسول اللّه، سيرته و أثره في الحضارة ص 45 _ السيرة النبوية ابن كثير ج 1 ص 265 و السيرة الحلبية ج 1 ص 140. ❕مورخین متعدد دیگری معتقدند سن ایشان در هنگام ازدواج بیست و هشت سال بوده است . 📚شذرات الذهب ج 1 ص 14 _ بهجة المحافل ج 1 ص 48 _ أنساب الأشراف (قسم حياة النبي ) ص 98 _ تهذيب تاريخ دمشق ج 1 ص 303 _ سير اعلام النبلاء ج 2 ص 111 _ مختصر تاريخ دمشق ج 2 ص 275 _ البحار ج 16 ص 12 مستدرك الحاكم ج 3 ص 82 🔸تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، سال پنجم بعثت بوده است چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « فاطمه در سال پنجم بعد از بعثت پیامبر متولد شد» 📚الکافی ج1 ص457 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « فاطمه در بیستم جمادی الاخر سال پنجم بعثت متولد گردید » 📚دلائل الامامه ص9 _ بحار الانوار ج43 ص 9 👌بنابراین فاطمه صدیقه سلام الله علیها هشت ساله بودند که پیامبر ص به مدینه هجرت کردند و ده سال هم که پیامبر ص در مدینه بودند , با محاسبه این ده سال روشن می شود که حضرت فاطمه س در هجده سالگی و پس از شهادت پیامبر اسلام س از دنیا رفتند . 🔸بر این اساس می بینیم که ابن شهر آشوب در كتاب مناقب از جابر بن عبد اللَّه نقل كرده است : " فاطمه پنج سال بعد از نبوّت پدرش و سه سال پس از معراج او، در بيستم جمادى الآخر در مكّه متولّد گرديد و مدّت هشت سال را با پدرش در مكّه بود. آنگاه همراه ايشان به مدينه مهاجرت نمود، و پيامبر خدا او را در سال دوم هجرت، در روز اوّل ذى الحجّه، به ازدواج على بن ابى طالب در آورد.... و هنگامى كه پيامبر رحلت نمود وى هيجده سال و هفت ماه داشت، و هنگامى كه فرزند اوّلش امام حسن عليه السّلام متولّد گرديد مادرش فاطمه دوازده ساله بود. " َ " وُلِدَتْ فَاطِمَةُ بِمَكَّةَ بَعْدَ النُّبُوَّةِ بِخَمْسِ سِنِينَ وَ بَعْدَ الْإِسْرَاءِ بِثَلَاثِ سِنِينَ ثُمَّ هَاجَرَتْ مَعَهُ إِلَى الْمَدِينَةِ فَزَوَّجَهَا مِنْ عَلِيٍّ بَعْدَ مَقْدَمِهَا الْمَدِينَةَ بِسَنَتَيْنِ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ ... وَ قُبِضَ النَّبِيُّ وَ لَهَا يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ وَلَدَتِ الْحَسَنَ وَ لَهَا اثْنَتَا عَشْرَةَ سَنَةً " 📚مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ٣٥٧ 👌محقق اربلى در كشف الغمة به نقل از امام باقر عليه السّلام گويد: " حضرت فاطمه در سال پنجم بعد از بعثت پيامبر اسلام به دنيا آمد و اين در حالى بود كه قريش خانه كعبه را تعمير مى‏كردند، و وفات نمود در حالى كه سنّش هجده سال و هفتاد و پنج روز بود- و در روايت صدقه آمده كه مدّت عمر او هجده سال و يك ماه و پانزده روز بوده- زيرا مدّت زندگيش با پيامبر، در مكّه، هشت سال بود، و پس از آن با پدرش به مدينه هجرت نمود، و ده سال در مدينه زندگى كرد، پس عمرش حدود هجده سال بوده است " " وُلِدَتْ فَاطِمَةُ بَعْدَ مَا أَظْهَرَ اللَّهُ نُبُوَّةَ نَبِيِّهِ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْوَحْيَ بِخَمْسِ سِنِينَ وَ قُرَيْشٌ تَبْنِي الْبَيْتَ وَ تُوُفِّيَتْ وَ لَهَا ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سبعين يَوْماً وَ فِي رِوَايَةِ صَدَقَةَ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ شَهْرٌ وَ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً وَ كَانَ عُمُرُهَا مَعَ أَبِيهَا بِمَكَّةَ ثَمَانِيَ سِنِينَ و هاجَرَتْ إِلَى الْمَدِينَةِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَقَامَتْ مَعَهُ عَشْرَ سِنِينَ وَ كَانَ عُمُرُهَا ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَة " 📚کشف الغمه ج ١ ص ٤٤٩ 🔰 @p_eteghadi 🔰
تعداد اصحاب حاضر در نبرد جمل و صفین !!!! 🤔 : ❓در دوران فتنه (جمل و صفین) چه تعداد از صحابه در آن جنگ شرکت کردند ؟ به اعتقاد علما دوران فتنه (جمل و صفین) جنگ تابعین بوده و تعداد بسیار کمی از صحابه در آن فتنه حاضر شدند (كمتر از 30 نفر) ✅ نتیجه: تابعین با هم جنگیدن وکمتر از سی صحابه در فتنه حاضر بودند ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه مولوی های کم سواد و بیسواد مجازی وهابی تنها راه دفاع از اعتقادات باطل خود را کذب و دروغگویی می بینند و نمونه این دروغگویی همین مساله مورد بحث است که می گوید تعداد صحابه حاضر در دو نبرد جمل و صفین کمتر از سی تن بوده اند , در حالی که بزرگان تاریخ تعداد اصحاب حاضر در دو نبرد صفین و جمل را بسیار بیشتر ثبت و ضبط کرده اند !!!! 🔸برخی از محققین در مورد نبرد جمل می نویسند : "بسيارى از بزرگان صحابيان پيامبر ص به همراه امام على ع در جنگ جمل شركت جُستند؛ ليكن روايت‏ها در گزارش تعداد آنان متفاوت است. برخى مصادر، تصريح دارند كه هشتاد نفر بدرى و هزار و پانصد صحابى پيامبر ص در سپاه على ع بودند. برخى ديگر از مصادر، بيان مى‏دارند كه تعداد صحابيان شركت كننده در اين جنگ، هشتصد نفر از انصار بود و چهارصد نفر از كسانى كه در بيعت رضوان حضور داشتند. از ميان شخصيت‏هاى برجسته‏اى كه در سپاه امام على عليه السلام شركت جستند، مى‏توان به اين افراد اشاره كرد: 🔸ابو ايّوب انصارى، ابو هيثم بن تيّهان، خزيمة بن ثابت، عبد اللّه بن بديل، عبد اللّه بن عبّاس، عثمان بن حنيف، عدىّ بن حاتم، عمّار بن ياسر، عمرو بن حمق، عمر بن ابى سلمه و هاشم بن عتبه..... 📚دانش نامه امیر المومنین ع ج 4 ص 494 ▫️عبد الرحمن بن ابى ليلى می گوید : "در جنگ جمل، به همراه على عليه السلام، هشتاد نفر از اهل بدر و هزار و پانصد نفر از ياران پيامبر ص حضور داشتند. " " شهد مع عليّ يوم الجمل ثمانون من أهل بدر، و ألف وخمسمِئةٍ من أصحاب رسول اللّه . " 📚الأمالي للطوسي: ص 726 ح 1527، شرح الأخبار: ج 1 ص 401 ح 350؛ مروج الذهب: ج 2 ص 367 👌ذهبى به نقل از سعيد بن جبير می آورد : " در روز جنگ جمل، هشتصد نفر از انصار و چهارصد نفر از كسانى كه در بيعت رضوان حضور داشتند، با على عليه السلام همراه بودند. " "كانَ مَعَ عَلِيٍّ يَومَ وَقعَةِ الجَمَلِ ثَمانُمِئَةٍ مِنَ الأَنصارِ، و أربَعُمِئَةٍ مِمَّن شَهِدَ بَيعَةَ الرِّضوانِ. " 📚تاريخ الإسلام للذهبي: ج 3 ص 484، تاريخ خليفة بن خيّاط: ص 138، العقد الفريد: ج 3 ص 314 👌در نبرد صفّين نیز به همراه اميرمؤمنان، بسيارى از صحابيان بزرگ پيامبرو برجستگانى ديگر شركت داشتند؛ كسانى كه در راه تقويت پايه‏هاى اسلام، ارزشمندترين سرمايه‏ها را بخشيده بودند. گزارش‏هاى تاريخى درباره تعداد اين‏ شخصيت‏هاى برجسته، متفاوت است. برخى گزارش‏ها اشاره دارند كه تعداد آنان، هفتاد تا هشتاد نفر از صحابيان بَدْرى و هشتصد نفر از صحابيان حاضر در بيعت رضوان و چهارصد نفر از ديگر صحابيان بوده است. در مقابل، تعداد صحابيان شركت كننده در لشكر معاويه از انگشتان دست، تجاوز نمى‏كرده و آنان، كسانى بوده‏اند كه پس از فتح مكّه، مسلمان شده بودند. ❗️از شخصيت‏هاى برجسته در كنار امام على عليه السلام مى‏توان به اينها اشاره كرد: امام حسن عليه السلام، امام حسين عليه السلام، عمّار بن ياسر، سهل بن حنيف، قيس بن سعد، عدىّ بن حاتم، هاشم بن عتبه، عبد اللّه بن بديل، عبد اللّه بن عبّاس، اويس قرنى، ابو هيثم مالك بن تيّهان، عبد اللّه بن جعفر، خزيمة بن ثابت، سليمان بن صُرَد خزاعى و عمرو بن حَمِق خزاعى. 📚دانش نامه امیر المومنین ج 5 ص 289 👌حاکم نیشابوری به نقل از حَكَم می آورد : " به همراه على ع در جنگ صفّين، هشتاد جنگاور بَدرى و [نيز] دويست و پنجاه نفر از كسانى كه زير درخت [در «بيعت رضوان» با پيامبر خدا] بيعت كردند، حضور داشتند " عن الحكم: شَهِدَ مَعَ عَلِيٍّ عليه السلام صِفّينَ ثَمانونَ بَدرِيّا، وخَمسونَ ومِئَتانِ مِمَّن بايَعَ تَحتَ الشَّجَرَة " 📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 112 ح 4559، الفتوح: ج 2 ص 544 _ البداية والنهاية: ج 7 ص 255 🔸یعقوبی نیز می نویسد : " در جنگ صفّين، با على ع هفتاد نفر از بدريان بودند و از كسانى كه زير درخت (بيعت رضوان) بيعت كردند، هفتصد نفر و از ديگر مهاجران و انصار، چهار صد نفر. "كانَ مَعَ عَلِيٍّ يَومَ صِفّينَ مِن أهلِ بَدرٍ سَبعونَ رَجُلًا، ومِمَّن بايَعَ تَحتَ الشَّجَرَةِ سَبعُمِئَةِ رَجُلٍ، ومِن سائِرِ المُهاجِرينَ وَالأَنصارِ أربَعُمِئَةِ رَجُلٍ. " 📚تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 188؛ تاريخ دمشق: ج 19 ص 442 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘تفسیر عرفانی بعضی از آیات قرآن (اشراقات الأیام لافاضات الأنام) 🔹کتاب «تفسیر عرفانی بعضی از آیات قرآن (اشراقات الأیام لافاضات الأنام)» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق حجت الاسلام والمسلمین احمد کلباسی اشتری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۹۲ صفحه منتشر شد. 🔹این کتاب، تفسیری عرفانی - اخلاقی از برخی آیات قرآن کریم است که مؤلف با تجسم عملی آیه مورد بحث، به تاریخ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) اشاره کرده و یکی از مصائب سیدالشهدا(ع) را پایان تفسیر هر آیه یادآور می شود. 🔹در این اثر، به تفسیر عرفانی ۶۵ آیه قرآن کریم پرداخته شده است که از جمله موضوعات این آیات می توان به صراط مستقیم، مصلحت وجود حجاب ها، انقطاع الی الله و رؤیت ولایت اولیا، دوری از اولیا جفا بر خود، رابطه ولایت خدا و ولایت انسان، میزان لیاقت و ظرفیت، حضور قلب و حقیقت نماز، مقایسه تفکر و عبادت، حقیقت اخلاص، فرق اخلاص حقیقی و اخلاص بازاری، فرق عمل و اسباب عمل، حقیقت استشفا به قرآن، مجاهده و تربیت نفس، ملک نبوت و ولایت، ولایت الهی امیرالمؤمنین(ع)، رنج و مصیبت روحی امام حسین(ع) اشاره کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا خدا اینهمه دین ساخته و یک دین را تا آخر قرار نداده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
99.5K
سلام ببخشید من یه فایل صوتی گوش دادم توی اون فایل گفته بود شیطان تمثل پیدا کرده بود به شکل یه نفر یا اینکه شیاطین خیلی در اطراف ما هستند...... بعد از اون من واقعا استرس گرفتم و یادش میفتادم حتی شب نخوابیدم. لطفاً راهنمایی کنید چه کار کنم؟ ❓سؤال ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه این فکر شما درست نیست چون شیطان به ندرت تمثّل پیدا می کند، کار مهمی باشد، ضرورتی داشته باشد؛ بعد هم جایی که ذکر خدا هست، جایی که نماز هست جایی که قرآن هست، شیطان جرأت نمی کند که پرسه بزند که! شیطان جاهایی پرسه می زند که یاد خدا نباشد، گناه زیاد باشد و عرض کنم موجوداتی مثل سگ آنجا زیاد باشد و چیز هایی از این قبیل؛ خب بله شیطان آنجا حضور پیدا می کند. اما جایی که فرشتگان هستند در خانه ای که فرشتگان باشند شیطان که جایی ندارد! پس فکر شما فکر درستی نیست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ⁉️ اگر امامت از اصول اعتقادی اسلام است؛ پس چرا در قرآن به آن اشاره‌ای نشده است؟ 🔰 پاسخ 🔹 قبل از حل این شبهه، جا دارد از این افراد سوال شود که چرا باید حتما امامت در قرآن ذکر شود؟ دلیلی از قرآن و یا روایات بر این مدعای خود دارید؟ آن هم در مورد امامت که نسبت به دیگر اصول اعتقادی اسلام مانند توحید، معاد، نبوت، انگیزه زیادی برای مبارزه با آن به صورت تحریف و تکذیب و ... وجود داشته است. 🔸 بر خلاف اشکال که ناظر به نبود اصل امامت در قرآن بود، این آموزه اعتقادی در قرآن بیان شده است و آیات متعددی ناظر به بحث امامت است که در اینجا به دو آیه اشاره می کنیم: 1️⃣ آیه تبلیغ و نزول در غدیر؛ «يا ايُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما انْزِلَ الَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَّلَغْتَ رِسالَتَهُ...؛[مائده/۶۷] اى پيامبر! آنچه از سوى پروردگارت برتو نازل شده است به طور كامل [به مردم] ابلاغ كن و اگر چنين نكنى رسالت او را انجام نداده اى...» که بر اساس روایات شیعه و سنی، این آیه در روز غدیر و اعلام جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است. 2️⃣ آیه اولی‌الامر؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا الله وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِى الأَمْرِ مِنْکُمْ؛[نساء/۵۹] ای کسانی که ایمان آورده‏اید، از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولو‌الامر خویش فرمان برید.» مصداق اولو‌الامر در این آیه بر اساس کلام نورانی حضرت رسول که در روایات فراوانی از منابع شیعی و سنی نقل شده است، ائمه شیعه هستند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/211532 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا میگن شب اول قبر میت را نباید تنها گذاشت؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ مناظره زیبای هشام بن حکم با عالم سنی جهت اثبات امامت 🔰 روزی «هشام بن حکم» از یاران خاص امام صادق(علیه‌السلام) خدمت حضرت رسید، حضرت از او درباره مناظره‌اش با «عمر بن عبید» عالم بزرگ اهل سنت در آن زمان، سوال کرد، هشام در پاسخ گفت: داستان «عمرو بن عبيد» و سخنرانی او در مسجد بصره را بارها شنیده بودم، براى ملاقات و مناظره با او حركت کردم. روز جمعه بود که به مسجد بصره رسیدم، ديدم بسیاری از مردم به دور او حلقه زده‌اند و «عمرو بن عبيد» در میان آنان مشغول سخن گفتن است. ✅ جلو رفته و گفتم: اى مرد دانش‌مند، اجازه مى‏‌دهى سوالى بپرسم؟ گفت: آری؛ گفتم آيا چشم دارى؟ گفت: اى فرزند اين چه سوالى است؟ تو که مى‏‌بينى من چشم دارم، گفتم: سوال من این‌گونه است، گفت: سوال كن، اگر چه سوال تو احمقانه است؛ گفتم: با چشمت چه مى‏‌كنى؟ گفت با آن رنگ‌ها و اشخاص را مى‏‌بينم. 🔶 گفتم: آيا بينى دارى؟ گفت: بلى، گفتم: با بينى‏‌ات چه مى‏‌كنى؟ گفت: بوها را استشمام می‌كنم. گفتم آيا دهان دارى؟ گفت: بلى، گفتم: با دهانت چه مى‏‌كنى؟ گفت: طعم و مزه غذاها را مى‏‌چشم. گفتم: آيا گوش دارى؟ گفت: بلى، با آن صداها را مى‏‌شنوم. گفتم: آيا قوه ادراك و مغز مفكر دارى؟ گفت: بلى، گفتم: با آن چه مى‏‌كنى؟ گفت: با آن، هر چه را كه از راه حواس درک کنم، صحیح را از نادرست آن تشخیص مى‏‌دهم. ❇️ گفتم: آيا اين حواس و اعضا بى‏‌نياز از مغز و عقل نيستند؟ گفت: نه؛ گفتم: چگونه؟ گفت: اى فرزند، اين جوارح و حواس چون چيزى را ببينند يا بو كنند يا بچشند يا بشنوند و شك کنند که آیا واقعیت دارد یا خیر، این‌جاست به عقل و قوه مفکره نیاز پیدا می‌کنند و عقل است كه صحيح را تشخيص مى‏‌دهد و بر آن تكيه مى‏‌كند و مشكوك را باطل نموده طرد مى‏‌کند. 🔺 به او گفتم: بنابراين خداوند، قلب و مغز را براى رفع اشتباه حواس آفريده است؟ گفت: آرى؛ گفتم: اى «ابا مروان»(کنیه عمرو بود) خداوند تبارك و تعالى جوارح و حواس انسان را مهمل نگذاشته است و براى آنان امامى قرار داده، چگونه ممکن است اين خلق را در حيرت و ضلالت باقى گذارده، تمامى افراد انسان را در شك و اختلاف نگاه‌ داشته و براى آنان امامى كه رافع شبهه و شك آنان باشد و آنان را از حيرت و سرگردانى خارج كند، معيّن نکرده باشد؟ ✳️ در این هنگام عمر بن عبيد گفت: تو هشام بن حكم هستى؟ گفتم: نه، گفت: آيا از هم‌نشينان او هستى؟ گفتم: نه‏، گفت: پس از كجا آمده‌‏اى و اهل كجا هستى؟ گفتم: من اهل كوفه هستم؛ گفت: پس يقينا «هشام» هستى، سپس برخاست و من‌را در آغوش خود گرفت و بر جاى خود نشانيد. 💠 در این هنگام هشام گفت: امام صادق(عليه‌السلام) از بيان اين مناظره من بسيار خشنود شده و خنديدند و گفتند: «اى هشام، چه كسى به تو یاد داده اين‌طور مناظره کنى؟» عرض كردم: اين‌طريق را از وجود مبارك شما ياد گرفته ام. _____________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/42774 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا نماز که ستون دین هست در ردیف فروع دین آمده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجّاد علیه السلام: پس حقّ مادرت اين است كه بدانى او تو را در جايى حمل كرده است كه هيچ كس فردى ديگر را در آنجا حمل نمى‏كند، و... تحف العقول، صفحه 242 🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم(معاد در قرآن)شماره یک جلد ۴: معاد كه پایان جهان است، آغاز حیات جاوید ‌‌می‌باشد كه مرگ را در آستانۀ سرای خود ذبح كرده و جاودانگی و خلود را به ارمغان ‌می‌آورد و نیاز فطری هر موجود حیاتمندی را پاسخ مثبت گفته و مرگ را به حریم خود راه نمی‌دهد. تأمل در چنین حقیقتی از اهمیت و ضرورت فراوانی برخوردار است. گزاره‌‌های عمدۀ جهان قیامت، سنت‌های حاكم بر آن و حقایق مهم و اساسی این نشئه، تنها از قرآن كریم برخاسته است. بر این اساس چهارمین مجلد از سلسلۀ ذهبیه «تفسیر موضوعی قرآن كریم»، با برعهده گرفتن این مهم، در دوازده بخش به موضوعات ذیل ‌می‌پردازد: یاد معاد، دنیا و آخرت، منكران معاد، امكان معاد، ضرورت وقوع معاد، مرگ و قبر و برزخ، شهید و شهادت، نشانه‌های قیامت، نام‌ها و حوادث قیامت، سؤال در قیامت، گواهان رستاخیز، نامۀ اعمال و... . 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ✍شهید آیت الله دکتر بهشتی: «یک عده برای این‌که روزه به آنان فشار نیاورد، اولا به جبران زمانی که غذا نمی‌خورند، چایی نمی‌نوشند و سیگار نمی‌کشند، در فاصله افطار تا سحر آن‌قدر می‌خورند، می‌آشامند و سیگار می‌کشند که نالان می‌شوند؛ دستگاه هاضمه‌شان هم ناراحت است. از طرفی شب‌ها نمی‌خوابند تا بتوانند روز را بخوابند و روزه فشار نیاورد؛ یعنی بعد از طلوع فجر می‌خوابند تا غروب! برای نماز ظهر و عصر از خواب بیدار می‌شوند و نماز ظهر و عصر را چنان می‌خوانند که السلام علیکم نماز عصر با افطار مقارن باشد. روزه‌ای که انسان از افطار تا سحر بخورد، صبح هم بخوابد تا غروب، هیچ ثمری برای انسان ندارد. حقیقت روزه‌داری در عین اینکه فرمانبرداری و اطاعت از امر خداست، باید برای مسلمانان تمرین روحیه‌ی پایداری و استواری در مسیر ایمان باشد. آنانی که حقیقت روزه را درک می‌کنند، نه تنها با روزه‌داری نیروی کارشان کم نمی‌شود، بلکه بیشتر هم می‌شود.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅به خدا اعتماد کن! ✍به زمانبندی هاش! به حکمتش! گاهی شاید بعضی اتّفاقات به ظاهر برات خوش نباشه، صبرت رو از دست بدی و حتی به نومیدی برسی، ولی بعدها به حکمت و معناش پی می بری. اونوقته که متوجه می شی باید اینطوری می شده تا تو به این جایی که الان هستی برسی. پس، در مقابل موانع و مشکلات زندگیت صبور باش و امیدت رو از دست نده! شاید خدا چیزهای بهتری برات در نظر داره. پس فقط بهش اعتماد کن!🌹 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴باید ببینیم کی بودیم و چی شدیم! ✍️حاج آقا اتابکی: دل که خالی شد از گناه، قدم اول بالا بردن معرفت است. ایمان را با دلت گره بزن، اما این گره زدن جهاد می‌خواهد آن هم جهاد اکبر. جنگیدن سخت است؛ ولی با خود جنگیدن سخت‌تر از با دشمن جنگیدن است. با خود جنگیدن یعنی چه؟! یعنی با نفس اماره جنگیدن و خدا و حجت‌هایش را در دل جای دادن. یعنی دوستی و دشمنیت برای خدا و حجت‌هایش باشد و آن‌ها را با شدت دوست داشتن. یکسره ذکر گفتن. چرا یکسره ذکر گفتن؟ چون آدم، هر کسی را که خیلی دوست دارد مرتب یادش می‌کند، مرتب ذکر گفتن یعنی یاد خدا بودن. اگر می‌خواهی عزیز باشی بایستی فقط مطیع خدا باشی، باید دلت خانه خدا باشد. اگر اینطور بودید خوشبخت و رستگارید. کسی که دلش تسلیم خدا باشد عبد خداست. آدم‌ها را از خوب عبادت کردنشان می‌توان شناخت، از میزان مهربانی با مخلوقات خدا، از اینکه وقتی مورد قضاوت قرار می‌گیرند، سکوت می‌کنند و می‌گویند همین که خدا می‌بیند کافی است؛ می‌توان شناخت. گرفتار هیچ کس و هیچ چیز نباشید جز خدا و حجت‌هایش. به خاطر هیچ کس گناه نکنید، خودتان را ارزان نفروشید، مومن کسی است که خودش را هر چند هم که بالاتر باشد، ولی از همه پایین‌تر می‌ببیند، خودش را فقیر مطلق می‌داند و کسی که خودش را فقیر مطلق ببیند، مدام به غنی مطلق که خداست اتصال دارد و از او کمک می‌گیرد و.. مومن از احدی توقع ندارد حتی از چشمانش. چرا که همین چشم‌ها و اعضای بدن روز قیامت بر علیه انسان شهادت می‌دهند، چه برسه به دیگران. هیچ کس را سرزنش نکنید، هیچ کس را مایوس نکنید، هیچ کس را بی حرمتی نکنید، دانا بودن به این مفاهیم کافی نیست، بلکه دارا بودن این‌ها ملاک است. هیچ وقت خود را از خطا و نسیان مبری ندانید. کسی که درس اخلاق و اعتقادات می‌خواند، اگر عامل نباشد و ایمان به این مطالب نداشته باشد، براش حجاب می‌شود. اگر عامل نباشد، جولانگاه بزرگی برای شیطان درست کرده است. این دروس را می‌خوانیم که تزکیه شویم. وقتی دل مرده شد، دیگر ملکوتی نمی‌شود.هر چقدر معرفت انسان بیشتر شود بایستی خشیت و تواضعش بیشتر شود. روایت می‌فرماید: ما فقط کسانی را می‌خریم که خالص باشند. ایمان که باشد دورویی دیگر معنا ندارد. ظاهر و باطن یک رو دارد. (روی حق) همیشه در محضر خدا باشیم. نه اینکه گاهی باشیم، گاهی نباشیم. این دینداری نیست، این ایمان نیست، این اخلاق نیست، این با خدا و حجت‌های خدا بودن نیست، این فاطمی نیست، علوی، حسنی و حسینی نیست. در مقام دینداری باید تسلیم باشیم. می‌فرمایند ما شما را خلق نکردیم مگر برای بندگی. این بندگی اول شناخت صحیح از دین می‌خواهد بعد تسلیم شدن سپس عمل صالح می‌خواهد. باید مدام محاسبه کنیم که چه داده ایم و چه گرفته‌ایم و چه شده‌ایم. همین الان ببینید چه بودید و چه شدید. اگر اجلتان برسد چه دارید، که ببرید؟ کسی که دنبال خدا و اهل بیت علیهم السلام است دنبال رحمت خدا و دنبال لطف و مهربانی اهل بیت علیهم السلام است. از خودش دم نمی‌زند. همه‌اش خدا و اهل بیت است. و در نهایت کسی که همه وجودش شد جلوه‌ای از خدا، زنده و مرده‌اش، به درد می‌خورد. (شهدا، علما) اگر جلوه خدا و اهل بیت علیهم السلام باشید اوج می‌گیرید؛ وگرنه همه‌اش سقوط است و تباهی و ضلالت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕روایت امام صادق از فواید یاد کردن مرگ⭕ امام صادق (ع) می‌فرمایند: قال ابی عبدالله(ع) لم یخلق الله عزوجل یقینا لا شک فیه أشبه بشک لا یقین فیه من الموت: خداوند عز و جل می‌فرمایند که هیچ چیز را مثل مرگ نیافریده عین اینکه یقینی است و هیچ شکی در آن نیست اما مردم‌گویی در آن شک دارند چونان شکی که در آن یقین نیست! در واقع انسان‌ها آن اندازه به مرگ یقین دارند و می‌بینند که نزدیکانشان از دنیا رفته‌اند، اموات، قبور و ... را می‌بینند و یقین هم دارند که می‌میرند اما معامله‌شان با این حادثه در آینده برای خودشان قابل باور نیست و با این امر معامله تردیدی دارند گویی برای آنها این اتفاق نخواهد افتاد. امام صادق (ع) می‌فرمایند که گاهی انسان‌ها سال‌ها، ماه‌ها، روزها و ساعت‌ها را می‌شمرند اما یک زمانی هم باید نفس‌ها را بشمارند جایی که آخرین نفس می‌رسد دیگر آن زمان نه یک لحظه دیر و نه یک لحظه زود اتفاق می‌افتد، همان لحظه کوچ انسان شروع خواهد شد. بنابراین اگر کسی به واقعیت و حادثه یقینی ایمان بیاورد و بدان باور داشته باشد، بسیاری مشکلات زندگی که در مسیرش قرار می‌گیرد را می‌تواند تحمل کند چرا که یاد مرگ خودش لذت‌ها را از بین می‌برد. اگر انسان مدام به دنبال لذت‌ها و راحتی‌ها باشد، نمی‌تواند سختی‌ها و مشکلات را تحمل کند درحالیکه دنیا پر از سختی ها است و یاد مرگ تحمل این سختی‌ها را برای ما آسان‌تر می‌کند "روایت 48 از کتاب خصال شیخ صدوق" ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠میخواهید بدنتان در قبر سالم بماند؟💠 ✅خیلی شنیدیم که بعضی از علما و شهدا بدنشان بعد از سالیان سال در زیر خاک سالم بوده و آسیبی به آن نرسیده ◀️اگر میخواهید شما هم جزو همین افراد باشید به روایت زیر توجه کنید 👌در این روایت نسخه‌ای برای سالم ماندن در قبر ارائه شده است: 🔳رسول الله ص فرمودند: در شب اسراء که به آسمان سفر کرده بودم دیدم بر در ششم بهشت نوشته شده است: 🔵 هرکس دوست دارد قبرش وسیع باشد مسجد بنا کند 🔵 هرکس دوست دارد کرم‌های زمین بدنش را نخورند، مسجد را تمیز کند 🔵 هرکس دوست دارد قبرش تاریک نباشد، مساجد را نورانی کند 🔵 هر کس دوست دارد بدنش در زیر زمین سالم و تازه بماند و فاسد نشود، برای مسجد فرش تهیه کند. 📕 مستدرك الوسائل، ج‏3، ص: 385 ✳️ : فقط یادمان باشد کارهایمان باید مطلقا برای خدا باشد و بس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چه زمان هایی برای رفتن به قبرستان توصیه یا منع شده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍رسول اکرم (صلّى اللّه عليه و آله) : كسى كه به هنگام بيرون رفتن از خانه‌اش «بسم اللّه» بگويد ، آن دو فرشته اى كه نگهبان اويند گويند : هدايت شدى 👌 و اگر «لا حول و لا قوة الاّ باللّه» بگويد ، آن دو مى‌گويند : حفظ‍‌ شدى 👌 و اگر « تَوَكَّلْتُ‌ عَلَى اللّهِ‌ » بگويد ، آن دو گويند : كفايت شدى پس شيطان مى‌گويد :من چگونه مى‌توانم بر بنده‌اى كه مورد هدايت و حفظ‍‌ خداوند قرار گرفته و خداوند امور زندگانى او را كفايت كرده است،غلبه كنم و او را بفريبم. 📖 ثواب الاعمال ص٤١٤ 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‎‌‌‎‎‌
پرسمان چه كار و دعايى باعث تقویت حافظه مى شود؟ در ابتدا لازم به تذكر مى دانيم كه آنچه در مورد تقويت حافظه و هوش در كتب روايى و ادعيه بيان شده علت تامه محسوب نمى شود. بعضى از عوامل مربوط به هوش و حافظه در اختيار ما نيست و مربوط به عوامل ژنتيكى و وراثتى است. به عبارت ديگر هوش، حافظه و استعداد هر انسانى برآيندى از عوامل متعدد وراثتى و محيطى است كه بعضى از اين عوامل در اختيار ماست و بعضى از آنها (مانند نقش عوامل ژنتيكى اجداد گذشته) از حوزه اختيار انسان خارج است. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايند: سه چيز فراموشى را از بين مى برد و حافظه مى آورد: تلاوت قرآن، مسواك زدن و روزه. در حديث معتبر از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام منقول است كه 9 چيزموجب غلبه فراموشى است. خوردن سيب ترش و گشنيز جپنير جنيم خورده موش جبول كردن در آب ايستاده جخواندن نوشته قبرها- راه رفتن ميان دو زن- حجامت كردن در پشت گردن. دعاهاى مربوط به افزايش حافظه: در كتاب شريف مفاتيحالجنان در فصل اول از باب اول كه درباره تعقيبات است، آمده كه اين دعا را پيغمبر (ص) به اميرالمؤمنين (ع) براى حافظه تعليم نمود: «سبحان من لايعتدى على اهل مملكته، سبحان من لايأخذ اهل الارض بالوان العذاب، سبحان الرؤوف الرحيم، اللهم اجعل لى فى قلبى نورا و بصرا و فهما و علما انك على كل شىء قدير». در كتاب باقيات صالحات كه در حاشيه مفاتيحالجنان و در بعضى از چاپهاى اخير در پايان مفاتيح چاپ شده است در اواخر باب پنجم از كتاب «مجتنى» سيدبن طاوس نقل مىكند كه براى احياى قلب اين دعا را سه بار بخواند: «يا حى يا قيوم يا لااله الا انت اسئلك أن تحيى قلبى اللّهم صل على محمد و آل محمد». در باب ششم مىگويد: نوزدهم و نيز در خلاصه الاذكار است كه در وقت مطالعه بخواند: «اللهم اخرجنى من ظلمات الوهم و اكرمنى بنور الفهم اللّهم افتح علينا ابواب رحمتك و انشر علينا خزائن علومك برحمتك يا ارحم الراحمين». در شماره سى و نهم:... مؤلف گويد كه كسى كه مىخواهد حافظهاش زياد شود مسواك كند و قرآن بخواند و خصوص آيهالكرسى و استمرار خوردن مويز در ناشتا، به خصوص اگر سرخ و بيست و يك دانه باشد، براى فهم و ذهن و حافظه نافع است خوردن حلوا و گوشت نزديك گردن و عسل و عدس نيز مورث حفظ است... و هر روز بعد از نماز صبح پيش از آنكه تكلم كند بگويد: «يا حى يا قيّوم فلا يفوت شيئا علمُه و لايؤده...» و اجتناب كند از چيزهايى كه سبب نسيان مىشود و آن... و كثرت معاصى و كثرت هموم و احزان در امر دنيا و كثرت اشتغال و علائق و... است. در كتاب شريف كافى نيز از امام معصوم نقل شده است كه از خدا بخواه كه عقل تو را قوى بگرداند و از خدا طلب فهم و درك نما. علاوه بر دعاها و امور ذكر شده، بطور كلى به دست مىآيد كه امور معنوى و عبادى براى تقويت قواى ذهنى مؤثر است و امور گناه و مكروه براى قواى ذهنى و عقلى مضر است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢حجاب در نماز💢 چرا در خلوت و بدون اینکه نامحرم باشد برای نماز خواندن خانمها باید حجاب داشته باشند مگر اینست که خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر و ما را بهر حالت بیناست البته من خودم سرنماز حجاب کامل دارم ولی دختر خانمی از من سوال کرد ولی من نتونستم قانعش کنم لطفا دلیل محکمه پسندی به من بدهید ✅پاسخ: دلیل ما برای وجوب پوشش بانوان در نماز روایات فراوانی است که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است 📚وسایل الشیعه،ج4 ص405 باب 28 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص215 باب 22 ❗️اما در باره چرایی این حکم ایت الله العظمی مکارم شیرازی پاسخ میدهد: "شکی نیست که خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است وپنهان برای او مفهومی ندارد. با بندگان خود نیز نامحرم نیست ولی انسان در حال عبادت خودرا در حضور خدا می بیند وبا او سخن می گوید وبه راز ونیاز با او بر میخیزد در چنین حالتی باید مناسبترین لباس را در حضور او بپوشد وروشن است که مناسبترین لباس برای زن همان لباس کامل است یعنی لباسی که نشانه عفت وپاکدامنی اوست وبهترین حالات اورا منعکس می کند تنها چنین لباسی شایسته حال عبادت است. حتی درمورد مردان نه تنها با بدن عریان نماز خواندن باطل ودور از روح خضوع واحترام به ساحت پرودگار است بلکه بهتر این است که علاوه بر پوشش مقدار واجب با لباسی نماز بخواند که نشانه نهایت احترام باشد مثلا تنها با لباس زیر نماز خواندن خوب نیست وشایسته است علاوه بر لباس زیر لباس رو را هم بپوشند" 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص309 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سید الشهدای انقلاب 🔹 شخصیت های شهدای هفت تیر عموماً و شهید مظلوم (رضوان الله علیهم) خصوصاً از فضایلی برخوردار بودند كه خون های آنها بسیاری از مشكلات انقلاب را حل كرد. سرّ اینكه كه با عظمت ماند آن است كه این خون ها، خون های بسیار مقدسی بود؛ خون سالار شهیدان «لا یقاس به و باهل بیته احد» حساب جدایی دارد، اما كسانی در كربلا شربت نوشیدند كه سالیان متمادی به شب زنده داری موفق بودند و بعضی از آن شهدا پیغمبر را ادراك کرده بودند. 🔹 شهید مظلوم از بهترین یاران امام بود! كسانی كه با او همكاری علمی و یا قضایی داشتند به خوبی او را می ‌شناسند؛ بسیار بود. ▫️ در فقه یك بود، درباره مسائل عمیق فقهی به خوبی داشت؛ در مسائل عمیق فلسفی، نوع معارفی كه علامه طباطبایی القا می ‌كردند، شهید بهشتی از زمره شاگردان محدودی بود كه به خوبی می ‌فهمید. ▫️ از نظر كارهای اجرایی و هم كه همه شما عزیزان در صحنه بودید كه چگونه او مجلس خبرگان اول را اداره می ‌كرد. ▫️ از نظر مسائل قضائی شما آن مصاحبه ‌های پایان هفته ایشان را می ‌دیدید؛ اما كسانی كه در كنار یك میز با او كار می ‌كردند از نزدیك به او پی برده بودند. 🔹 آن روزها جان یك عده و مال های سنگین گروهی در خطر بود، قهراً وعده و نوید از میلیون ها گذشته بود! ـ چه اینكه هم این‌چنین بود ـ در بود؛ احیاناً نامه‌ هایی می‌آوردند، گرچه مرجع تصمیم گیری شورای عالی بود ولی ریاست شورا را این بزرگوار به عده داشت، هیچ ترتیب اثر نمی‌ داد! تا انسان از نزدیك مسئولیت قضایی را عهده نگیرد، سخن از اعدام و زندان زید و عمرو به میان نیاید، زید و عمروی كه به شخصیت های سرشناس وابسته ‌اند نامه نیاورند و انسان در برابر آن نامه سخت نایستد، آن‌گاه مشخص نمی ‌شود؛ شهید بهشتی از این بود چه اینكه شهید قدوسی هم همین طور بود. 🔹 خیلی ها شهید شدند و خیلی ها مُردند، اما نه شهادت انسان را بیش از آن حدی كه هست بالا می‌ برد مگر به اندازه ‌ای كه خود شهادت فضیلت دارد و نه مرگ، انسان را بیش از آن اندازه ‌ای كه هست بالا می ‌برد «کَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ وَ کَمَا تَمُوتُونَ تُبْعَثُونَ وَ کَمَا تُبْعَثُونَ»؛ اما این دو بزرگوار مخصوصاً شهید بهشتی از نمونه ‌های نادر این انقلاب بودند؛ لذا امام راحل (رضوان الله علیه) درباره ایشان هم به ایشان صحه گذاشت هم فرمود شهید بهشتی بود یعنی او از وارثان بنام ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) بود که ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتًا﴾. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/04/05 🔰 @p_eteghadi 🔰