eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آیا خدا می تواند موجودی بسازد که قادر بر نابودی آن نیست؟ 👇👇👇
✅شاید بهترین جواب برای این سوالات این باشد که بله خدا می تواند اما نمی تواند!! طبیعتا با طرح چنین جوابی سوال کننده اعتراض می کند و آن را نمی پذیرد چرا که جواب تناقض آمیز است. و در پاسخ به اعتراض او باید گفت که اگر بناست خدای متعال کارهای تناقض آمیز بکند، پس همه جا می تواند تناقض را انجام دهد! وقتی که در سوال اولی نوعی تناقض پذیرفته شده و متوقع هستیم که خدای متعال آن را انجام دهد، چرا در موارد دیگر نمی توانیم بپذیریم که خدا مرتکب تناقض شود؟ آیا از همین مطلب نمی توان متوجه شد که تناقض به هیچ عنوان ممکن نیست؟ جای دادن جهان درون یک تخم مرغ، بدون اینکه تخم مرغ بزرگ شود یا جهان کوچک شود، نوعی تناقض است. چون جای گرفتن درون تخم مرغ کوچک به معنای کوچک بودن است و در عین حال می گوییم که کوچک نباشد و کوچک بودن و نبودن تناقض است. خلق موجودی که قدرت بر نابودی آن وجود ندارد، به معنای غیر مطلق بودن قدرت است. چرا که این قدرت در نابودی این موجود، وجود ندارد! و ما می خواهیم مطلق بودن قدرت را در مطلق نبودن آن بجوییم! در حالی که مطلق بودن و نبودن با یکدیگر تناقض دارند و نمی توانند با هم جمع شوند! از این روست که در جواب چنین سوال هایی به نشدنی بودن مساله اشاره شده است و از سویی نیز به قدرت بیکران خدا توجه داده شده است: عبد اللَّه دیصانى نزد هشام بن حكم آمد و گفت: آیا تو پروردگار دارى؟ گفت: آرى، گفت توانا است؟ گفت: آرى، توانا و زوردار است، گفت: میتواند جهان را در یك تخم مرغ درآورد كه نه تخم مرغ بزرگ شود و نه جهان كوچك گردد، هشام گفت: مهلت بده، گفتش یك سال مهلت و از بر او بیرون شد، هشام سوار شد و نزد امام ششم علیه السّلام آمد و اجازه یافت و گفت: یا ابن رسول اللَّه عبد اللَّه دیصانى پرسشى آورد كه در پاسخش اعتمادى جز بر خدا و بر تو نیست امام فرمود: از چه پرسیده‏ات؟ گفت: چنین و چنان گفته است. امام فرمود حواسّ تو چند تا هستند؟ گفت پنج شماره، فرمود: كدام خردترند؟ گفت بیننده فرمود بیننده چه اندازه است؟ گفت باندازه یك عدسه یا كمتر، فرمود: اى هشام بنگر پیش رویت و بالاى سرت و هر چه بینى بمن گزارش بده، گفت: آسمان بینم و زمین و خانه‏ ها، كاخها دشتها، كوهها و نهرها، امام فرمود: آنكه تواند آنچه را بینى در یك عدسه یا كمتر درآورد توانا است.[۱] حضرت‏ صادق (ع) كه فرمود به امیر المؤمنین (ع) عرض شد كه آیا پروردگارت بر این قدرت دارد كه دنیا را در تخم مرغى داخل كند بى ‏آنكه دنیا كوچك شود یا تخم بزرگ شود فرمود كه خداى تبارك و تعالى بسوى عجز منسوب نمی شود و آنچه تو مرا سؤال كردى نمی تواند كه باشد.[۲] [۱]. بحار الأنوار، ج‏۵۸، ص: ۲۵۲. [۲]. التوحید للصدوق، ص۱۳۰. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد 🔹چاپ چهارم کتاب «جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد» اثر سعید ضیائی فر است که به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۰۲۴ صفحه منتشر شد. 🔹فلسفه علم و فلسفه دین، ره آورد نگاه بیرونی به علم و دین است. این نگاه به فقه (فلسفه فقه) در حال تکوین می باشد و از زمره مباحث مهم آن تأثیر علم کلام بر اجتهاد است؛ تأثیری که فقه را به سوی فربهی و پویایی بیشتر، سوق داده است. 🔹در این کتاب تلاش شده ضمن شناسایی و بررسی دیدگاه های کلامی تأثیرگذار بر اجتهاد، با ذکر شواهد و نمونه ها تأثیر آن ها نشان داده شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
126.1K
⭕️ سوال ❓چرا کسی که آبروی ما رو میبره خداوند تلافی نمیکنه؟ مگه نفرمودند، «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» و اینکه برای اون شخصی که آبروش رفته عذابه یا امتحان؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 اگر خدا بخواهد این‌جوری مُدام برای هر کاری معجزه کند و از طریق خرق عادت وارد بشود که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود! 📌 خدا آخرت را برای همین گذاشته که به حساب‌ها رسیدگی بشود. اما این ‌که هر کس پایش را کج گذاشت، خدا فوراً بزند پس گردنش، دیگر امتحان از دنیا خواهد رفت و دیگر دنیا، دنیا نیست! برای کسانی که آبروی دیگران را می‌بَرَند، حتما مجازات سختی خواهند داشت از کُشتنشان بدتر است و یک حق‌النّاس است، حق‌النّاس عِرضی است و به این سادگی‌ها پاک نمی‌شود و این برای آن کسی که آبرویش رفته می‌تواند امتحان باشد و می‌تواند تنبیه باشد که دوباره کار خلاف نکند اگر هم خلاف کرد آن را پنهان کند که افشا نشود. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
73.3K
⭕️ سوال سلام وقت بخیر خداقوت. میخواستم درباره بهشت و جهنم سوال کنم. چه نعمت هایی تو بهشت هست؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 نعمت‌های بهشت به دو دسته تقسیم می‌شوند: اول نعمت مادّی و جسمانی؛ مثل غذاهای بهشتی و نوشیدنی‌های بهشتی، لباس‌ها و مسکن و همسران بهشتی. و دوم، نعمت‌های معنوی و روحانی بهشتی؛ مثل رفقای بهشتی، مثل اهل بیت علیهم السلام، مثل نگاه رحمت خدا به انسان، سخن گفتن خدا با انسان و چیزهایی از این قبیل که این‌ها نعمت‌های معنوی بهشت هستند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا خداوند انسان‌های گناهکار را آفرید؟ 🔰 پاسخ 🔸 ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که خداوند هیچ کاری را بدون هدف انجام نمی‌دهد. بدون شک آفرینش تمام موجودات دارای هدف است. 🔹 خداوند کمال و خیر محض است؛ بنابراین هیچ آفریده‌ی بد و ناپسندی در خلقت او وجود ندارد. 🔸 بدون شک در عالم دنیا آفات و شروری نیز وجود دارد؛ زلزله‌ها، بیماری‌ها و... از این جمله هستند؛ اما این حوادث اصل کلی خیر بودن آفرینش خداوند را زیر سوال نمی‌برد. 🔹 یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌های انسان، اراده و اختیار است. فرشتگان و حیوانات از اراده و اختیار انسانی برخوردار نیستند. 🔸 این شاخصه انسانی موجب شده است که برخی انسان‌ها بر خلاف دستورات دین عمل کرده و خود را به هلاکت بیاندازند. 🔹 یکی از جنبه‌های کمال انسانی همین قدرت انتخاب اوست. اگر خداوند به طور کلی اراده را از انسان می‌گرفت تمام آدمیان در راه صحیح حرکت می‌کردند. اما در این صورت دیگر انسان فرقی با سایر موجود نداشت. 🔹 اگر انسان بدون اختیار رفتار و کردار درست را انجام دهد، دیگر مستحق پاداش و ثواب نخواهد بود. زمانی می‌توانیم از تکامل و رشد انسان سخن بگوییم که کارهای او براساس اراده و انتخاب خودش باشد. 📎 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ ایرانیان در قرآن 📌 روز پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله قرآن تلاوت می نمودند که به این آیه رسیدند: خداوند می‌فرماید: «...وَ اِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا اَمْثالَکُمْ»؛[4] «و اگر روی برگردانید (خداوند) جای شما را به مردمی غیر از شما خواهد داد که مانند شما نخواهند بود» از آن حضرت پرسیدند: کسانی که اگر ما روی برگردانیم خداوند آن‌ها را به جای ما قرار می‌دهد چه کسانی هستند؟ پیامبر اسلام در حالی که بردوش می‌زد، فرمود: این مرد و قوم او هستند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ ؟ گناه جاریه گناهـی است که حتی با مــرگ فــرد هـم این گناه تمـام نـمیشود و به هر میـزان که باعث گمـراه شدن افراد دیگر شود به کارنــامه اعمـال او ایـن گنــاه اضافه میشود گناهی که با اشتـراک گذاری شمـا منتشـر میشود و منتشـر میشود و منتشـر میشود و درصحــرای قیامــت با انبوهــی از گنــاهان مواجــه خواهی شد که حتی فکرش را هم نمیکردی آیا این ها گناهان من است؟ من که اصلا این اشخاص را نمیشناسم ! چرا من مسئول گناهشان هستم و در آن شریکم؟ مطمئن باشیــد شما با نشر یک عکس حدیث دروغ، تصویر ترانه های مبتذل و...دعوت به کارهای منکر و...یا فیلم یا آهنگ در این گنــاه شرکت خواهی کرد پستهای سیاسی دروغ وآنچه به صحت آن مطمئن نیستی وبرای خوشایند وخنده دیگران ارسال میکنی... چه بسیار کسانی که به وسیله شما با آن گناه آشنا شوند و آن را منتشر کنند با هر نشر ،گناهی به گردن شماست.. احتیاط کنیم مبادا کارنامه اعمال ما پر شود از گناهان جــــاریه که تا قیامت جریان دارند و حتی پس از مرگ ما هم دفتر ثبت این گناهان بسته نخواهد شد پـاک کن آنچه را که روز حساب برعلیه تو شهادت میدهد🤳 ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام: آغاز شهوت، سرمستی و پایان آن، نابودی است. 📚غررالحكم صفحه ۳۱۳۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
شیطان از آتش است، چگونه در آتش خواهد سوخت؟ ✅جهان همواره در حال تغییر و تحول است و خصوصیات اشیا، با فعل و انفعالاتی قابل تغییر بوده و حتی دانشمندان بشری نیز می توانند، جسمی را که روزی به عنوان ماده ای نسوز از آن استفاده می شده، با انجام تغییراتی در آن و بدون اضافه نمودن عنصری جدید، به ماده ای قابل اشتعال تبدیل نمایند. اکنون که انسان به چنین قابلیتی دست یافته، آیا باز هم جای ابهامی وجود دارد که پروردگار آفریننده هستی بتواند با اندک تغییری در عناصر تشکیل دهنده شیطان، او را با آتش جهنم بسوزاند؟! در پاسخ، نخست داستانی در این زمینه نقل می شود که هر چند در مستند بودن آن تردیدهایی وجود دارد، اما به هر حال، پاسخ موجود در آن، منطقی بوده و با پرسش شما نیز در ارتباط است: فرد به ظاهر دانشمندی در جلسه ای که بهلول عاقل در آن شرکت داشت، همین پرسش را مطرح نمود. مدتی بعد بهلول، پیشانی آن مرد را با کلوخی هدف قرار داده و سر او را مجروح و خون آلود نمود و در پاسخ اعتراض او بیان داشت که آیا مگر این کلوخ از خاک نیست و آیا مگر تو از خاک آفریده نشدی؟! اگر آتش نمی تواند آتش را بسوزاند، پس خاک چگونه می تواند به خاک آسیب برساند؟ براین اساس، توجه داشته باشید همان گونه که انسان، خاک نیست، بلکه از خاک آفریده شده، شیطان نیز آتش نبوده، بلکه از آتش آفریده شده است و همان گونه که خاک می تواند به انسان، آسیب برساند، آسیب رساندن آتش به شیطان نیز موضوعی محال و دور از ذهن نیست، چنانچه نمونه های بسیاری وجود دارد که موادی با منشأ یکسان، بر یکدیگر تأثیر منفی گذاشته و به آنان آسیب می رسانند و نیز ویژگی های برخی مواد، با اندک تغییری در آن، کاملا برعکس خواهد شد. لطفا در موارد ذیل دقت فرمایید: 1. می دانیم که یخ از آب تشکیل شده و آب جوش نیز همان آب است و در ترکیب مولکولی آنها، کوچک ترین تفاوتی نیست، اما اگر یخ را در مجاورت آب جوش قرار دهیم، آسیب دیده و به تدریج از میان خواهد رفت. 2. اگر از ما بپرسند که دشمن آتش چیست و با چه وسیله ای می توان به مبارزه با آن پرداخت، بی تردید آب را معرفی خواهیم نمود. آتش گرفتن آب، بسیار عجیب تر از آتش گرفتن آتش است! اما جالب است بدانید که اگر آب را با عبور جریان الکتریسیته و با کمک کاتالیزور، به اجزای تشکیل دهنده آن، یعنی اکسیژن و ئیدروژن تقسیم نموده و هر کدام از این دو عنصر را در گوشه ای نگه داری نماییم و سپس شعله آتش را به آنها نزدیک کنیم، خواهیم دید که قسمت اکسیژن آن شعله ور شده و قسمت ئیدروژن آن منفجر خواهد شد! و جالب تر آن که بدانید خداوند به هر دو مورد آن در قرآن کریم، اشاره نموده و در بیان نشانه های قیامت، یک بار اعلام می دارد که در آن روز دریاها شعله ور خواهند شد، و در جای دیگر تصریح به منفجر شدن دریاها می نماید! برخی مفسران پیشین که در ارتباط با عناصر تشکیل دهنده آب، اطلاعی نداشتند، آتش گرفتن آب را موضوعی بسیار عجیب و تقریبا محال دانسته و بر همین اساس، برای این آیه، توجیهات مختلفی بیان می نمودند. البته، روایتی از مولا علی (ع) وجود دارد که ایشان از فردی یهودی پرسیدند: جهنم کجاست؟ مرد یهودی پاسخ داد: دریا! امام (ع)، حرف او را تأیید نموده و فرمودند که او راست می گوید. 3. تمام گیاهان با فتوسنتز، یعنی با استفاده از نور خورشید (که برگرفته از آتش است)، رشد و نمو می یابند و حتما می دانید که امروزه، در گلخانه ها، تنها با استفاده از آب و نور و حتی بدون نیاز به خاک، گیاهانی را پرورش می دهند. حال پرسش ما این است که اگر چنین گیاهانی که تنها از آتش و آب تشکیل شده اند را مقابل حرارت آتش قرار دهیم، آیا آسیبی به آنان وارد نخواهد شد؟! 4. امواج مختلفی در فضا وجود دارند؛ مانند امواج منتشره توسط ماهواره ها، ایستگاه های رادیو و تلویزیون، تلفن های همراه و دیگر وسائل مخابراتی و .... که فرمول های مشترکی بر تمام آنها حاکم بوده و تفاوت آنان، تنها در مواردی؛ مانند فرکانس ها و طول موج های مختلف است. 👇👇👇
با این وجود، آنها می توانند بر هم تأثیر گذار بوده و عملکرد صحیح یکدیگر را مختل نمایند!. جنگ الکترونیکی که حتما آن را شنیده اید، با استفاده از چنین قابلیتی امکان پذیر است. آیا این پرسش برایتان مطرح نشده که چگونه امواج می توانند به امواج دیگر آسیب برسانند؟! و ... . امروزه، قانونی در فیزیک وجود دارد، مبنی بر این که: ماده و انرژی، هیچ گاه از بین نخواهند رفت، بلکه دائما از حالتی به حالت دیگر تبدیل خواهند شد. به همین دلیل، یک ماده یا انرژی، با تغییراتی که در آن به وجود می آید، قابلیت های متفاوتی خواهد یافت و آبی که یک روز، خاموش کننده آتش به شمار می آمد، با تغییری فیزیکی، به کمک آتش شتافته و در شعله ور نمودن و انفجار آن، تأثیر مثبت خواهد گذاشت!پروردگاری که چنین قابلیت های شگفت آوری در جهان طبیعت آفریده است، به راحتی می تواند با اراده خود و با فعل و انفعالات اندکی در خصوصیات شیطانی که از آتش آفریده شده و یا حتی تبدیلش به ماده ای قابل اشتعال، او را در آتش جهنم بسوزاند: "إن ذلک علی الله یسیر"؛ و این بر خداوند آسان است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ شایسته سالاری و حق مداری در حکومت امیرالمومنین علی علیه‌السلام 🔺برخی چنین پنداشته اند که در زمان حکومت امیرالمومنین علی بی ابی طالب علیهماالسلام مقوله آزادی به صورت گسترده وجود داشته و افراد از جبهه‌های مختلف فکری می‌توانستند فعالیت‌های سیاسی حتی بر خلاف مصالح جامعه اسلامی و احکام اسلام انجام دهند و با مخالفت امیرالمومنین نیز مواجه نمی‌شدند. 🔹نسبت به امور سیاسی و شیوه حکومت‌داری، روش و سنت امیرالمومنین بر مبنای شایسته‌سالاری و حق‌مداری بود. پس از آنکه مردم با ایشان بیعت کردند، از اولین اقدامات ایشان عزل و برکناری برخی کارگزاران در نواحی متعدد مملکت اسلامی بود. 🔺 حتی ایشان در این رابطه مورد اعتراض نیز قرار گرفتند. ایشان چنان بر این مطلب تأکید داشتند که اجازه ندادند برخی اصحاب و یاران خاتم الانبیاء که در میان مردم معروف و مشهور بودند اما دچار انحرافاتی شده بودند، نیز به مقام و منصب برسند و همین نکته باعث ایجاد فتنه جنگ جمل شد. 🔹اما آزادی‌های غیر سیاسی مثل آزادی عقیده و اندیشه، بر خلاف آنچه در شیوه و سنت خلفای پیشین وجود داشت، در زمان حکومت امیرالمومنین دیده می‌شود. امیرالمومنین همواره تلاش کردند که گره‌ها و شبهات عقیدتی را به بهترین وجه پاسخگو باشند. حتی در میدان جنگ اگر کسی سوال عقیدتی مطرح می‌کرد، ایشان مانعی برای پاسخگویی نداشتند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔰لا اکراه فی الدین 💠 مسأله اين نيست كه آدمى بر دين اجبار و اكراه ندارد؛ كه اين مسأله مطرح است كه در حوزه دين، اكراه و جبرى نيست. 💠 آدمى كه از تعقل و سنجش و از نجدَين و راه‏ها و از دعوت‏ها و هدايت‏ها برخوردار است، ديگر جبرى و اكراهى برايش مطرح نيست. 💠 با وجود علم و اراده و قدرت حق و با وجود نظام‏ها و سنت‏ها و عليت‏ها، با اين همه در حوزه دين اكراهى نيست. 💠 گرچه در حوزه تقدير و اندازه‏ها و در حوزه نعمت‏ها و موقعيت‏ها و در ملك‏و ملكوت، آدمى آزاد نباشد و حتى در حوزه اختيار، مجبور به اختيار و آزادى باشد. 💠 با اين همه، در حوزه دين و تكليف و مسئوليت، آدمى با خودآگاهى و با وقوف بر خويش و با تعقل و سنجش به آزادى مى‏رسد و در اين حوزه اكراهى نيست. 💠 دقت تعبير و زيبايى كلام، اين گونه ادا مى‏شود، كه‏ «لا إكراه فى الدين» و اين نكته پس از توجه به هيمنه و سيطره و احاطه ربوبى مطرح مى‏شود و تحليل مى‏شود، كه‏ «قد تبين الرشد من الغى»، آدمى با جبر بر نعمت و قدر و با جبر بر اختيار و آزادى همراه تعقل و سنجش، جبرى بر جهت‏گيرى‏ها ندارد، كه رشد و خسر براى آدمى مشخص گرديده است. 💠 داستان رشد و خسر و رشد و غى با داستان تكامل و نقص يكى نيست؛ كه آدمى حتى با شكوفايى و تكامل تمامى استعدادهايش در جهت‏گيرى‏ها آزاد است، كه در جهت كمتر و پست‏تر و يا عالى‏تر و بيشتر حركت كند. ❛❛ عین‌صاد 📚 تطهير با جارى قرآن، جلد ۳ | ص ۴۴۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰بهره مندی از قرآن جهت تقویت روزی چگونه‌ است؟ آیات و سوره ها را بفرمایید. 👇👇👇
به طور حتم آیات قرآن، سراسر نور بوده و اثرات مادی و معنوی خود را بر زندگی ما دارند. این کتاب عظیم و این معجزه جاوید، در لفظ و عبارت و جملات آن نکات بسیار پند آموزی نهفته شده که می تواند حیات دنیوی و اخروی انسان را به شکل کامل مدیریت و بهبود بخشد. اما در موضوع خاص، تاثیر قرآن در افزایش رزق باید عرض کنم. از آیات قرآن كریم استفاده می‌شود كه توسعه و تنگی روزی به دست خداست‌ چنان كه می‌فرماید: «إنّ رَبّکَ یَبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَ یَقْدِرُ إِنّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً»(1) بنابراین هر چند اراده و كوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است‌ «لیس‌َ للانسـَن‌َ الاّ ما سَعی‌َ»(2)، ولی اینها جزئی از علت های زیاد شدن رزق است و یا از جزء هم كمتر به حساب می‌آید؛ زیرا اراده و عمل انسان، در به دست آمدن رزق و روزی، یكی از صدها شرایط است كه تمامی اسباب و شرایط به او منتهی می‌شود و اوست كه بر اساس علم و حكمتش روزی را بین بندگان تقسیم می‌كند، چنانكه می‌فرماید: «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»؛ آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می‌كنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم كردیم.(3) برخی از سوره‌هایی كه در روایات اسلامی برای زیاد شدن رزق و روزی توصیه شده عبارتند از: 1. سوره واقعه: امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «كسی كه هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی‌، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی‌بیند و از دوستان حضرت علی(علیه السلام) می‌شود...»(4) 2. سوره همزه:‌ امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «هر كس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند، فقر از او دور می‌شود و روزی بر او روی می‌آورد...»(5) 3. سوره لیل:‌ پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «هر كس سوره لیل را بخواند، خداوند آن قدر به او عطا می‌كند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می‌گیرد.»(6) 4. سوره مزمل:‌ رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «هر كس سوره مزمل را بخواند، در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود».(7) 5. سوره ذاریات‌: امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «هر كس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می‌كند و روزی فراوانی برایش می‌دهد...»(8) 6. سوره ممتحنه‌: امام سجاد (علیه السلام) می‌فرماید: «هر كس سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحبی بخواند خداوند....فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور می‌كند». و همچنین سوره‌های نجم‌، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است‌. البته باید توجه داشت كه برای به دست آوردن روزی و مال و ثروت مشروع، انسان نباید از تلاش و كوشش غافل شود و عوامل مختلف دیگر مانند علم و آگاهی نسبت به تجارت و امور مربوط به آن‌، مشورت و تدبیر و... در امر به دست آوردن روزی و بهبود وضع معیشتی و مادی بسیار مؤثر است.(9) در ادامه این نکته را یاد آور می شوم که بر خلاف تصور عموم مردم که روزی را منحصر در مصادیق مادی آن به کار می برند، در روایات واژه روزی، معنایی گسترده دارد و شامل تمام نعمت های خدا می شود. خواه آن نعمت مادی یا معنوی باشد؛ از این رو تندرستی، آرامش، توفیق انجام واجباتی، چون حج، دوست خوب و... تمامشان از موارد روزی محسوب می شود. در متون اسلامى؛ عوامل معنوى برکت، در کنار اسباب مادّى آن، قرار دارند. آنچه از هم‌جوارى این دو دسته از عوامل بر می‌آید، این است که در جهان‌بینى اسلامى، اعتقاد به تأثیر معنویّت در خیر و برکت و توسعه و شکوفایى مادّى، به معناى نفىِ اسباب مادّى یا کم‌رنگ کردن نقش آنها در برکت و توسعه اقتصادی نیست؛ بلکه بدین معنا است که اسلام، علاوه بر عوامل مادّىِ شناخته شده براى برکت و توسعه، عوامل معنوی را هم مؤثّر می‌داند و معتقد است که باورهاى صحیح دینى، اخلاق شایسته و اعمال نیکو نیز در برکت و شکوفایى و توسعه اقتصادى زندگی فردی و اجتماعی، نقش دارند. خداوند متعال، از قول نوح(علیه السلام ) می‌فرماید: «و گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است، تا باران‌هاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ‌هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد.»(10) به‌علاوه؛ نه تنها ارزش‌هاى معنوى، در برکات مادّى و تداوم آن تأثیر دارند، بلکه عکس آن نیز درست است؛ یعنى برکات مادّى در چارچوب رهنمودهاى اسلامى، موجب تقویت و شکوفایى ارزش‌ها و برکات معنوى می‌گردند. از یک سو؛ قرآن تأکید دارد که اگر ایمان و تقوا در جامعه فراگیر شود، برکات الهى از آسمان و زمین، مردم را فرا خواهند گرفت و زندگی و جامعه بشرى، شاهد برکات همه ‏جانبه مادّى و توسعه اقتصادى خواهد بود. از سوى دیگر؛ در اسلام، کارِ سالم براى تأمین زندگى آبرومندانه، از بزرگ‌ترین عبادت‌ها و ارزش‌هاى
معنوى شمرده می‌شود. این فرمایش پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله ) در بیان همین مطلب است: «عبادت، هفتاد بخش است. برترینِ آنها، کسب [درآمد] حلال است.»(11) در پرتو این نگرش، اسلام، همه تلاش‌هایى را که در جهت پدید آوردن برکات مادّى صورت می‌گیرند، چنانچه با انگیزه صحیح و در جهت سازندگى انسان باشند، عبادت می‌شمرد و مقدّس می‌داند و معتقد است که برکات مادّى و معنوى، تنها در کنار هم پدید می‌آیند. برخی از عوامل توسعه رزق از منظر قرآن کریم: 1. ایمان و تقوا: در قرآن و حدیث به اثر عمیق ایمان و تقوا در زندگى مادى انسان‌ها، اشاره شده است.(12) «و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها ایمان می‌آوردند و پرهیزکارى پیشه می‌کردند، یقیناً [درهاىِ‏] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان می‌گشودیم، ولى [آیات الهى و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالى که همواره مرتکب می‌شدند [به عذابى سخت‏] گرفتیم.»13) امام على(علیه السلام): «شما را به تقوای الهی، سفارش می‌کنم...؛ زیرا هرکس تقوا پیشه کند، سختی‌ها، پس‏ از آن‌که نزدیک شده‌اند، از او دور می‌شوند... و رحمت، پس از آن‌ که رمیده است، به او مهربان می‌گردد و [چشمه‏] نعمت‌ها، پس از آن‌که خشکیده، بر او جوشان می‌شود و [بارانِ‏] برکت، پس از آن‌که نَم نَم گشته است، بر او سیل‌آسا می‌گردد.»(14) امام صادق(علیه السلام) درباره این سخن خدای متعال که: «مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِب»‏؛ هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏ کند، و او را از جایى که گمان نمی‌کند، روزى می‌بخشد.»(15)، یعنى در آنچه به او داده، برکت قرار می‌دهد.(16) 2. کار و تلاش: خداوند به بندگان خود دستور می­دهد که با تلاش و فعالیت خود، از رزق خداوند بهره­ مند شوند.(17)، 👇👇👇
امام صادق(علیه السلام) برنامه­ ریزی دقیق برای زندگی را یکی از ویژگی­ های افراد با ایمان برمی­ شمارد.(18) توصیه­ های فراوانی که در قرآن کریم و نیز از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و پیشوایان معصوم(علیهم السلام ) در ارتباط با لزوم تلاش برای تأمین معاش و قناعت و اقتصاد و جلوگیری از اسراف و تبذیر نقل شده، همگی نشان­ دهنده لزوم یک برنامه ­ریزی دقیق برای پیشرفت اقتصادی خانواده و جامعه می ­باشد. 3. دوری از مال حرام: آنچه انسان در راه حرام مورد بهره‌‏بردارى قرار می‌دهد، رزق خدا نیست، و نباید وسیله معصیت را به خدا نسبت داد؛ به دلیل این‌که خداوند گناهان بندگان را به خود نسبت نداده، و تشریع عمل زشت را از خود نفى نموده است: «قُلْ اِنَّ اللَّهَ لا یَاْمُرُ بِالْفَحْشاءِ، اَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»؛ بگو خداى تعالى به عمل زشت امر نمی‌کند. آیا علیه خدا سخنانى می‌گویید که دلیل علمى بر آن ندارید.(19) ابو‌حمزه ثمالى، از امام باقر(علیه السلام ) نقل می‌کند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در حجه الوداع فرمود: آگاه باشید که روح الامین به قلبم انداخت که هیچ انسانى نمی‌میرد، مگر وقتى که رزقش را تا حد کمال خورده و دیگر در نزد خدا رزقى نداشته باشد. پس از خدا بترسید، و در راه به دست آوردن رزق منحرف نشوید، راه صواب را به دست گیرید، و دیر رسیدن بهره‌‏اى از رزق، شما را به نافرمانى خدا واندارد، براى این‌که خداى تعالى رزق حلال را بین خلقش تقسیم کرده، و آن‌ را به طور حرام تقسیم ننموده، و خلاصه آنچه را خدا تقسیم کرده رزق حلال است، نه حرام. پس هر کس از خدا پروا کند، و خویشتن‌‏دارى نماید، رزقش از راه حلال خواهد رسید، و هر کس پرده حرمت خدا را پاره نموده، و رزقش را از غیر راه حلال بگیرد، رزق حلالش را به عنوان قصاص از او خواهند گرفت، در نتیجه همان مقدارى را که باید از حلال می‌خورد از حرام خورده، نه بیشتر، با این تفاوت که حساب آن‌ را باید پس دهد.(20) 4. انفاق: گاهی خداوند متعال از انسان های دیگر به عنوان واسطه و یا وسیله ای برای انتقال روزی به سایر بندگان خود استفاده می کند که نام این عمل مقدس در قرآن کریم «انفاق»؛ «زکات»؛ «صدقه» و عناوین دیگر است. این بخشش مالی که از سوی افراد صاحب رزق است علاوه بر تعدیل اقتصادی جامعه، ضامن سلامت معنوی و حتی مادی افراد نیز است. خداوند متعال در آیاتی مانند آیات ۳ و ۴ و ۷۲ انفال و نیز آیات ۳۷ و ۳۸ سوره نور و بسیاری از آیات دیگر به این مساله اشاره داشته است. 5. اعتقاد کامل به مشیت و قدرت خداوند: یکی از مهمترین ابزارهای به دست آوردن رزق طیب و پاک و در پرتوی آن قناعت و رضایت به آنچه به دست آورده، اعتقاد داشتن به این است که خداوند متعال رازق اصلی انسان و صاحب معیشت او در اعطای رزق است که قرآن کریم به زیبایی آن را چنین توصیف می کند: «زینَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ»؛ زندگى دنيا براى كافران زينت داده شده است، از اين رو افراد باايمان را (كه گاهى دستشان تهى است)، مسخره مى‏ كنند؛ در حالى كه پرهيزگاران در قيامت، بالاتر از آنان هستند؛ (چرا كه ارزش هاى حقيقى در آنجا آشكار مى‏ گردد، و صورت عينى به خود مى ‏گيرد؛) و خداوند، هر كس را بخواهد بدون حساب روزى مى‏ دهد.(21) _________ (1) اسراء/ 30. (2) نجم/ 39. (3) زخرف/ 32. (4) ر.ک‌: وسائل الشیعه‌، شیخ حر عاملی‌، ج 6، ص 112، مؤسسه آل البیت‌، قم‌. (5) ر.ک‌: وسائل الشیعه‌، همان‌، ص 150. (6) ر.ک‌: مصباح الكفعمی‌، عاملی كفعمی‌، ص 444، انتشارات رضی‌، قم. (7) ر.ک: مستدرك الوسائل‌، محدث نوری‌، ج 4، ص 354، مؤسسه آل البیت‌، قم. (8) ر.ک‌: اعلام الدین‌، دیلمی‌، ص 377، مؤسسه آل البیت‌، قم‌. (9) ر.ک‌: وسائل الشیعه‌، همان‌، ص 143 ثواب قرائت سوره‌های قرآن‌، رضا بزاز بنایی‌، انتشارات حضرت معصومه (سلام الله علیها). (10) نوح/ 11_ 12. (11) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏5، ص 78، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. (12) ر.ک: مائده، 66؛ طلاق، 2 _ 3. (13) اعراف، 96. (14) سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 312 – 313، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. (15) طلاق/ 2 _ 3. (16) فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، ج ‏5، ص 188، تهران، الصدر، چاپ دوم، 1415ق. (17) ملک/ 15. (18) حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 17، ص 65، روایت 21996، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه ق. (19) اعراف/ 28. (20) کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏5، ص 80، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق. (21) بقره/ 212. 🔰 @p_eteghadi 🔰
126.7K
⭕️ سوال سلام علیکم با توجه به آیات و روایات بسیاری که در مذمت و حرمت موسیقی داریم قائل شدن به موسیقی حلال مبتنی بر چه منبعی هست؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 مراجع، همه‌ی روایات را دیده‌اند، همه‌ی آیات را دیده‌اند و فتوا داده‌اند. شما از هر مرجعی که بپرسید مثلا آیا کسانی که قرآن می‌خوانند کار حرام انجام می‌دهند؟ آن هم قرآن خواندن که در قالب مقامات موسیقی است! کسانی که نوحه می‌خوانند، این‌ها همه‌اش موسیقی است! آیا این‌ها حرام است؟ تا این که منظور شما از موسیقی چه باشد؟! 📌 مطلق آهنگ خوب، آهنگ زیبا، که حتما در قالب نُت‌های موسیقی نوشته می‌شود آیا بگوییم حرام است؟ نه، موسیقی هم مثل بقیه علوم. بله اگر آن شکلش یا محتوایش فاسد یا مفسد باشد، آن حرام می‌شود. آن روایاتی که شما می‌گویید، مراجع، همه‌ی آن روایات را دیده‌اند و فتوا داده‌اند به این‌که موسیقی سه نوع است. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ رجعت چه زمانی خواهد بود؟ 🔰 شیعه معتقد است که اهل بیت(علیهم‌السلام) و برخی از انبیا و انسان‌‌های خالص و عده‌ای از مشرکان و معاندان محض، در آخرالزمان و پیش از قیامت به دنیا باز می‌گردنند و صالحان انتقام همه‌ ظلم‌ها و جنایت‌هایی که در حق مظلومان و ستم‌دیدگان عالم شده بود را از آن ظالمان گرفته و طعم ذلت و نکبت را به آنان خواهند چشاند. ⁉️ سوالی که در باب رجعت مطرح شده، این است که این حادثه مهم در چه زمانی رخ خواهد داد؟ و بازه زمانی آن کی می‌باشد؟ حقیقت آن است که همان‌گونه که زمان ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) و روز پایانی عالم و برپایی قیامت، معلوم نیست، زمان وقوع رجعت نیز یکی از اسرار الهی است و زمان آن بر همگان پوشیده است و جز خداوند متعال کسی از آن آگاهی ندارد. 👈 اما از روایات اهل بیت(علیهم‌السلام) و کلام علمای سلف می‌توان برای رجعت دو ظرف زمانی تعریف کرد: 1️⃣ عصر ظهور 🔺 برخی از روایات‌ حکایت از آن دارد که آغاز رجعت با ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) هم‌زمان می‌باشد و هم‌چنین برخی از متکلمین و علمای سلف نیز همین نظر را پذیرفته‌اند مانند شیخ مفید، سیّد مرتضی، شیخ طوسی و... . 2️⃣ بعد از ظهور و حکومت امام زمان(عجل‌اللَّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف) 🔻روایات بسیار دیگری وجود دارد که زمان رجعت را پس از حکومت امام زمان(عجل‌اللَّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و در آستانه شهادت ایشان معرفی می‌کنند که با رجعت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) آغاز شده و حضرت پس از غسل و دفن حضرت حکومت می‌کنند. ______________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
مهمتر بودن حفظ نظام از حفظ جان امام عصر !!!!! 🤔 : ❓این حرف امام (ره) که حفظ نظام واجب تر از جان امام زمانه با چه پشتوانه ای هست؟❗️❗️❗️ 💠💠 👌روشن است که حفظ اسلام یک اصل اساسی در تعالیم شریعت است و پیامبر گرامی و اهلبیت علیهم السلام حاضر بودند که جانشان را در راه حفظ اسلام بدهند , چنان که امیر مومنان ع برای حفظ اسلام جان خود را در معرض شهادت قرار داد و به جای پیامبر گرامی در لیله المبیت خوابید و خداوند آیه در مدح او نازل کرد و او را ستود زیرا حاضر شده بود جانش را در راه دین خداوند و اسلام بدهد : "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى‏فروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره ٢٠٧ ) ❕و امام حسین ع نیز برای حفظ اسلام به میدان کربلا رفتند و جان خود را فدا کردند تا اسلام حفظ شود : ❕و سایر امامان ع هم در راه حفظ اسلام مرارتهای فراوان کشیدند و نهایتا شهید شدند و اساسا امیر مومنان ع به خاطر حفظ اسلام بود که وقتی حکومت از ایشان غصب شد , دست به شمشیر نبرد و به زور حکومت را پس نگرفت , زیرا ممکن بود که به وسیله ایجاد فتنه دشمنان سوء استفاده کنند و اسلام را از بین برده و به تبع مردم کافر شوند . ❕زراره از امام صادق علیه السلام پرسید : چه چیز مانع شد از این که امیرالمؤمنین علیه السلام مردم را به خود دعوت کند؟ امام ع فرمود: "ترس از مرتد شدن مردم . راوی می گوید تصور می‌کنم که در ادامه حدیث، این عبارات آمده باشد: «و شهادت ندهند که محمد رسول الله است». " قُلْتُ : مَا مَنَعَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنْ یَدْعُوَ النَّاسَ إِلَی نَفْسِهِ؟. قَالَ: خَوْفاً أَنْ یَرْتَدُّوا.... وَ لَا یَشْهَدُوا أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ " 📚علل الشرایع ج ١ ص ١٤٩ ❕بنابراین حفظ اساس اسلام مورد توجه امامان علیهم السلام بوده است , به گونه ای که حاضر بودند برای حفظ آن از همه چیز حتی از جانشان چشم بپوشند , چنان که خداوند دستور به این امر داده و می فرماید : "« خداوند از مومنان جان هایشان و اموالشان را خریداری کرده تا در برابرش بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار کنند ، می کشند و کشته می شوند » (توبه 111 ) 👌و می فرماید ؛ « آیا شما را به تجارتی آگاه کنم که از عذاب دردناک شما را رهایی می بخشد ... در راه خداوند با اموال و جانهایتان جهاد کنید این برای شما از هر چیز بهتر است» (صف 10_11 ) ❕امام خمینی معتقد بوده است که حفظ نظام جمهوری اسلامی به اندازه ای پر اهمیت است که اگر این نظام از بین برود , اسلام از بین می رود لذا فرمودند که حفظ نظام حتی از حفظ جان امام عصر علیه السلام هم پر اهمیت تر است , از این جهت که با از بین رفتن جمهوری اسلامی , دشمنان اساس اسلام را از بین می برند و در همچنین مواردی امام عصر علیه السلام هم حاضر است که جان خود را برای حفظ اسلام بدهد . ❕بنابراین مقصود امام خمینی حفظ اسلام است که می گوید حفظ اسلام از حفظ جان امام علیه السلام هم اهمیت بیشتری دارد زیرا اساسا خود امام علیه السلام هم جان خود را برای حفظ اسلام می دهد , البته امام خمینی معتقد بوده است که مصداق حفظ اسلام , حفظ جمهوری اسلامی است و در صورت از بین رفتن جمهوری اسلام دشمنان تمام اسلام را از بین خواهند برد , کلام مرحوم امام خمینی چنین است : " امروز ما از روزهاى قبل بيشتر احتياج به همبستگى داريم. امروز ما مواجه با همه قدرتها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرح‏ريزى مى‏كنند؛ براى اينكه اين انقلاب را بشكنند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. و اين يك تكليف الهى است براى همه كه اهمّ تكليفهايى است كه خدا دارد؛ يعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- و لو امام عصر باشد- اهميتش بيشتر است؛👈 براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مى‏كند براى اسلام. 👉همه انبيا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حق و براى دين خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند. ❕پيامبر اكرم آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آن همه زحمات را متكفّل شدند و جانبازى‏ها را كردند؛ همه 👈براى حفظ اسلام است.👉 اسلام يك وديعه الهى است پيش ملتها كه اين وديعه الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس واجب عينى است؛ يعنى، همه مكلف هستيم حفظ كنيم تا آن وقتى كه يك عده‏اى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكليف از ديگران برداشته مى‏شود. " 📚صحيفه امام، ج‏ 15، ص: 365 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 نترس! همه چی درست میشه.. 🔸 از اول انقلاب، یکی از ابتلائات ما، ترسیدن و مرعوب شدن مذهبی‌ها و انقلابی‌ها در مقابل جبهۀ دشمن است. 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
197.6K
⭕️ سوال ❓چرا در زمان حکومت امیرالمومنین علیه السلام وقتی افراد زیادی خدمت حضرت می آمدند و طلب سهم بیشتری از بیت‌المال می‌کردند به این دلیل که ما سابقه‌ی جبهه و جهاد و جنگ و جانبازی در راه اسلام داریم، اما حضرت حتی ذره‌ای به آنها کمتر یا بیشتر چیزی نمی‌داد. اما در حال حاضر، به خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، ماهیانه به طور مرتب حقوق داده می‌شود و سهمیه دانشگاه و.... اختصاص داده می‌شود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
14.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال ❓چرا باید امام زمان عج غائب باشند و ما از دیدن ایشان محروم باشیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
📩 سوال: 🔸 مومنان و کافران از چه اخباری پس از مرگ با خبر می شوند؟ ✅ پاسخ: 🔹 امام صادق (ع) مى‏فرماید: «به درستى که مؤمن خانواده خویش را زیارت مى‏کند؛ پس آن چه را دوست دارد، مى‏بیند و آن چه را ناخوشایند دارد، از او پوشیده مى‏شود و به درستى که کافر خانواده خویش را زیارت مى‏کند؛ پس مى‏بیند آن چه ناخوشایند اوست و از او پوشیده مى‏شود، آن چه را دوست دارد. امام (ع) مى‏فرماید: پاره‏اى از ایشان هر جمعه زیارت مى‏کنند و پاره‏اى بر حسب عمل خود زیارت مى‏کنند» 📚 کلینى، کافى، ج 3، ص 230. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
📩 سوال: 🔸 اولین نفری که وارد جهنم می شود ؛ کیست ؟ ✅ پاسخ: 🔹 از سوی خدا به حضرت موسی وحی شد : 👈هر غیبت کننده ای که با توبه از دنیا برود ، آخرین کسی است که به بهشت وارد میشود .! 👈 و هر غیبت کننده ای که بر آن اصرار داشته باشد ، و با این حال از دنیا برود و توبه نکند ، اولین کسی است که داخل دوزخ میگردد❗️... 📔 ارشاد القلوب ، جلد 1، ص 116 ⚠️ پشت قضاوت هایی ما در مورد دیگران شیطان ایستاده است !! یکدیگر را قضاوت نکنید . 🔰 امام علــی (ع): شنونده غیبت ، دومین غیبت کننده است ...! 📕 غررالحکم : 5583 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا با استفاده از قرآن می‌توان وجود امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) را در حال حاضر اثبات کرد؟ 🔰 به عقیده شیعه امامت از مهم‌ترین ارکان دین است، از این رو لازم است در هر زمانی، از جمله دوران کنونی، امامی معصوم وجود داشته باشد. اما چنین عقیده مهمی نمی تواند بدون ریشه قرآنی باشد. اگر قرآن کتاب هدایت است، حتماً در آن باید دلایل محکمی دال بر این عقیده وجود داشته باشد. ✅ آیات ثابت کننده امام زمان 1️⃣ آیه: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکلِّ قَوْمٍ هَاد؛ تو تنها بيم دهنده ای و برای هر گروه هدايت کننده ای هست.» اين آيه به وضوح، امام معصوم را برای همه اقوام و زمان‌ها ثابت می‌کند. روایات تفسیری ذیل آیه نیز این حقیقت را تأیید می‌کند که امامی زنده تا روز قیامت در میان انسان‌ها حضور دارد. از جمله امام صادق(عليه السلام) ‌فرمود: «هر امام معصومی هدايت‌گر اقوامی است که در زمان او زندگی می‌کنند.» 👈 نکته قابل توجه این‌که فخر رازی ذیل آیه اقرار کرده بر اساس یکی از اقوال، مراد از «منذر» علی(علیه‌السلام) است. 2️⃣ آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا الله وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ: ای مومنان تقوا پيشه کنيد و با صادقان باشيد.» این آیه نیز به وضوح، بر وجود امام معصوم در همه زمان ها دلالت دارد. آيه کريمه بر همراه بودن با صادقان، به طور مطلق، و جدا نشدن از آنان بدون هيچ قيد و شرطی دلالت دارد و تنها «امام معصوم» است که می‌توان چنین با او همراهی کرد. این مطلب را روایات نیز تأیید می‌کنند، به عنوان نمونه امام باقر(عليه‌السلام) فرموده: «منظور از «صادقين» در آیه آل محمد است.» 3️⃣ آیه: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ؛ فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى [تقدير] هر كارى نازل مى شوند.» از جمله محکم ترین دلایل بر وجود امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) سوره قدر است. با توجه به اين‌كه «تَنَزَّلُ» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد روشن می‌شود كه شب قدر، مخصوص به زمان پيامبر نبوده، بلكه امرى است كه همه ساله تكرار می‌شود و کسی که ملائک بر او نازل می شوند کسی جز امام معصوم نخواهد بود. _____________________ 📚📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال ❓انسان ها در بهشت چند ساله هستند با توجه به این که افراد در سن های مختلف از دنیا می روند؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1310423551.mp3
1.22M
⭕️ سوال ❓با توجه به این که مراجع تقلید باهم اختلاف فتوا دارند آیا می‌توان گفت که همه ی فتواهای متناقض سخن اسلام است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
98.8K
⭕️ سوال ❓درنهج البلاغه هست که حضرت علی علیه‌السلام از پریشونی و فقر زیاد برادرشون عقیل و بچه‌های ایشون نقل می‌کنند، چرا باید برادرشون عقیل باوجود حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام درفقر شدید باشن؟ چرا از مال شخصیشون کمک نمی‌کردند که لازم به بیت‌المال نباشه؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ❓حضرت اموال شخصی را هم، هر چه که داشت صرف همین فقرا کرده بود. و وقتی که از دنیا می‌رفت حضرت، هفتصد درهم فقط کل دارایی‌اش بود. هفتصد درهم را هم می‌خواست یک خدمتگزاری برای اهلش تهیه کند، آن را هم دستور داد بود بدهند به بیت‌المال. 💢 اموالی که حضرت داشت را، همه را وقف کرده بود. ضمن این‌که عقیل بیشتر از سهمش می‌خواست. وگرنه به مقداری که مثل دیگران برای زندگی‌اش لازم بود، حضرت به او می‌داد. او می‌خواست از رانت برادری استفاده کند که حضرت، با او این‌طور برخورد کرد. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰