eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.6هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
54.5K
⭕️ سوال ❓آیا می‌شود با جادو، کاری کرد که طرف خودکشی کند یا بلای غیر طبیعی سرش بیایید؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 نه، طلسم و جادو این‌قدر قدرت ندارد که بخواهد کسی را[بکُشد]، باعث مرگ کسی بشود یا کسی را بخواهد زنده کند! 🔹 در حدّ این است که بخواهد اختلاف ایجاد کند، زن و شوهر را از هم جدا کند، یا دوستان را نسبت به هم دشمن کند یا گره به کار دیگران بیندازد در این حد طلسم اثر می‌کند نه این‌که بخواهد باعث مرگ کسی بشود! 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ⁉️ آیا آگاهی انسان در عالم برزخ نسبت به دنیا افزایش پیدا می کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ⁉️ آیا فرشته موکّل وجود دارد؟ اگه وجود داره چه کار کنیم که یک فرشته موکّل داشته باشیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام على عليه السلام: دورويى شخص، ريشه در ذلّتى دارد كه آن را در خود مى‌يابد. 📚غرر الحكم حدیث ۹۹۸۸ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ❓چرا خداوند در قرآن کریم در کنار رحمتش و معرفی خود به‌عنوان «ارحم الراحمین» سفارش به مجازات تا سر حد اعدام (قصاص، قطع دست و ...) نموده است؟ 🔹معمولاً قرآن در کنار«وعده‏ها» به «وعیدها» و در کنار«بشارت‌ها» به«انذارها» مى‏پردازد تا دو عامل بیم و امید را که انگیزه حرکت تکاملى است، تقویت کند؛ چراکه انسان به مقتضاى حب ذات، تحت تأثیر غریزه «جلب منفعت» و «دفع ضرر» است.۴ به‌عبارت دیگر، در قرآن غالباً هر جا سخن از تهدید و عذاب به میان آمده، به دنبال آن از رحمت و مغفرت سخن گفته است؛ شاید سرّش این باشد که چون یکى از فضایل بسیار نیک انسانى این است که همیشه بین خوف و رجاء باشد و براى اعتدال حالش نه به آیات رحمت مغرور گردد و نه از رحمت الهى مأیوس گردد ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘پاسخ‌های کوتاه و مستدل به شبهات فیلترینگ + دانلود 🔹 کتاب الکترونیک پاسخ‌های کوتاه و مستدل به شبهات فیلترینگ به همت جمعی از کارشناسان فضای مجازی تدوین شده است. 🔹از مباحث و مسائل مهم ‌درباره فضای مجازی، موضوع مسدودسازی و فیلترینگ است. سوالات و شبهات درباره فیلتر برخی امکانات فضای مجازی، با توجه به شرایط خاصی که در نتیجه اغتشاشات اخیر در ایران شکل گرفت و دو سکوی مهم خارجی (اینستاگرام و واتساپ) مسدود گردید، گسترش یافت و با برخی پرسش‌های موردی و مصداقی ناظر به شرایط ایجادشده همراه گردید. 🔹در چنین شرایطی، بررسی شبهات کلی و موردی در زمینه فیلترینگ ضرورت و اولویت پیدا کرد و کتابچه "فیلترینگ؛ پرسش‌ها و پاسخها" در پاسخ به این نیاز، توسط برخی کارشناسان فضای مجازی و محققان این حوزه تدوین شد و در فضای مجازی انتشار می‌یابد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رسالت بسیجیان 🔸 وظیفه ‌ای كه به عهده بسیجیان عزیز است كار بسیار مشكلی است، زیرا اینها باید خود باشند به طور كامل، باشند در درون خود، حافظ نظام و انقلاب اسلامی باشند در سطح جامعه و همچنین در مسئله امر به معروف و نهی از منكر یا حوادث و رخدادهایی كه _خدای ناكرده_ ممكن است در كشور رخ بدهد فعال باشند؛ این كار بسیار مشكل است چون و عمر طلب می ‌كند. 🔸 مطلب دیگر كه بر این مشكل می‌ افزاید آن است كه این عزیزان وقتشان برای فراگیری علوم حوزوی یا دانشگاهی صرف نمی‌ شود مگر گروه كمی از اینها، پس كار بسیار سنگین است؛ لكن راهی وجود دارد كه این راه هم آن كار را سبك می ‌كند و هم كار حوزه و دانشگاه را یكجا انجام می‌دهد. اگر كسی آن راه را شناخت و طی كرد هیچ امری برای او مشكل نیست و هیچ چیز هم برای او مجهول نیست! فرمود اگر كسی را ادا كرد و پارسا و وارسته بود و حرف انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را كرد و كرد، من كارها را برای او آسان می‌كنم: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی(۵) وَصَدَّقَ بِالحُسْنَی(۶)فسَنیسّرُه للیسری﴾، پس آن مشكل، با این تقوا حل می ‌شود. 📚 دیدار فرماندهان و مسئولین محترم بسیج با حضرت استاد تاریخ: 1374 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 اهمیت نماز اول وقت 🎙 استاد ماندگاری 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ⁉️ اگه پیامبر اکرم صلی الله علیه واله از همه پیامبران بالاتر هستند؟ پس چرا در قرآن کریم فرموده ما بین پیامبران هیچ فرقی نگذاشتیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓آیا در روایات به نظم موجود در عالم اشاره شده است؟ 🔰 پاسخ 🔷 نظم حیرت‌انگیزی در تک تک موجودات موجود عالم وجود دارد که توجه به آنها، انسان را به ناظمی حکیم رهنمون می‌کند. کتب زیادی در این زمینه نوشته شده است، اما آگاهی از این حکمت و زیبایی‌ها از طریق وحی، جذابیتی دوچندان دارد. 🔹یکی از روایاتی که در این زمینه بسیار شایان توجه است، روایتی است که شخصی به نام «مفضل بن عمر» از امام صادق علیه السلام سوالاتی متعدد پرسیده و امام علیه السلام در چهار جلسه پاسخ داده‌اند. این جلسه حکیمانه و روایت به «توحید مفضل» و نیز «کتاب تفکر» مشهور شده است. ☑️طی چند مطلب به بخش‌هایی از این حدیث نورانی اشاره می کنیم: 🔹بی تردید سخن گفتن یکی از نعمت‌های الهی و ویژگی برجسته انسان است. خداوند متعال برای سخن گفتن انسان، دستگاه صوتی حیرت انگیزی خلق کرده است. آنچه در دهان انسان است از دندان، زبان و لب‌ها نقش بسیاری در سخن گفتن، به ویژه خواندن و خوانندگی دارند. 🔹در این مطلب به حکمتی در مورد دستگاه صوتی انسان از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام اشاره می‌کنیم: 🟩«...اى مفضّل! در صدا، سخن گفتن و آفرينش ابزار آنها در انسان، بسيار انديشه كن «حنجره» مانند لوله‌اى صدا را خارج مى‌كند. زبان و لبها و دندانها نيز وسيله اداى حروف و نغمه‌ها هستند. نمى‌نگرى كسى كه دندان ندارد «سين» و كسى كه لب ندارد «كاف» و كسى كه زبانش سنگين است، «ر» را بدرستى تلفظ نمى‌كند؟...».[1] 👌🏻در پست‌های بعدی به بخش‌هایی دیگر از نظم حیرت‌انگیز عالم در کلام امام صادق علیه‌السلام می‌پردازیم. 📝پی‌نوشت [1]. ميرزايی، نجفعلی، شگفتی‌هاى آفرينش(ترجمه توحيد مفضل)، ج1، ص59. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1319895136.mp3
738.4K
⭕️ سوال ❓روایاتی داریم که فکر گناه، تا زمانی که منجر به عمل نشود، گناه نیست. آیا این روایت شامل تمام گناهان میشود؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال ❓انسان ها در بهشت چند ساله هستند با توجه به این که افراد در سن های مختلف از دنیا می روند؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بسیج فرهیختگان 🔹 نزدیك ‏ترین دشمن به انسانِ سالكِ در راه خدا همانا هوای طغیان و است، باید با سِلاح صَلاح و فَلاح این را رام كرد؛ چه اینكه معلّم جامعه بشری حضرت امیرمؤمنان (علیه‏السلام) فرمود: «وانّما هِی نَفْسی اَرُوضُها بِالتَّقْوی لِتَأتِی آمنةً یوْمَ الخوفِ الاكبرْ»؛ یعنی این نَفْسم را با ریاضت می ‏دهم، تا در قیامت كه روز هراسناك است، در امان باشد. با رام نمودن دشمن خانگی توان طرد هر دشمن خارجی آسان است؛ گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست 🔹 رسالت بسیج، به ویژه ، انجام آن جهاد منظوم و این اجتهاد مَنْضود، به نحو مستوفی و احسن است، زیرا نزدیك ‏ترین گروه به مردم آنان ‏اند. اندیشوران، طبیبان، اساتید، پژوهشگران و نویسندگان متعهد، گذشته از آنكه «گلیم خویش بدر می‏ برند زآب»، سعی بلیغ دارند تا بگیرند غریق را، زیرا برای نجات از بحر توفنده غواصان ماهر لازم است كه دریا را چون صحرا درنوردند و آب را همچون خاك تسخیر كنند تا سفر بحری را نظیر سیر بَرّی میسّر سازند؛ سرانجام معمور و مأمن خواهد شد. 📚 پیام به مناسبت افتتاح مركز بسیج جامعه پزشكی استان قم تاریخ: مرداد 1382 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
چه کنيم که جزء ياران امام زمان عليه السلام باشيم؟.mp3
3.68M
⭕️ سوال ❓چه‌کار کنيم که جزو ياران امام زمان عليه‌السلام باشيم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 ارزش و مقام سالمند دیروز: مادر منه! امروز: مادر توئه! امام علی (علیه‌السلام) درباره مقام سالمندان فرمودند:«وقار پیری، نزد من دوست‌داشتنی‏‌تر از نشاط جوانی است.» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
حسرت بهشتیان در قیامت !!! 🤔 : ❓این که برخی از منبریان می گویند که بهشتیان نیز روز قیامت حسرت می خورند چقدر سندیت دارد ? !!!! آیا این سخن در ضدیت با آیاتی نیست که غم و اندوه را از بهشتیان سلب می کند !!!! 💠💠 👌یکی از اسامی روز قیامت " یوم الحسره " است , چنان که خداوند می فرماید : " آنها را از روز حسرت (روز رستاخيز كه براى همه مايه تاسف است) بترسان، روزى كه همه چيز پايان مى‏يابد در حالى كه آنها در غفلتند و ايمان نمى‏آورند. " " وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُون‏ " ( مریم ٣٩ ) ❕از روایات اسلامی استفاده می شود که این حسرت در روز قیامت برای همگان است , هم بهشتیان و هم جهنمیان . 👌امام صادق عليه السلام فرمود : "هيچ مجلسى نيست كه در آن، نيكان و بدان، گِرد هم آيند و بى ياد خداوند عز و جل از آن برخيزند، مگر آن كه در روز قيامت، آن مجلس، مايه افسوس آنان مى‏شود. " " ما مِن مَجلِسٍ يَجتَمِعُ فيهِ أبرارٌ و فُجّارٌ، فَيَقومونَ عَلى غَيرِ ذِكرِ اللّهِ عز و جل، إلّا كانَ حَسرَةً عَلَيهِم يَومَ القِيامَةِ. " 📚الكافي: ج 2 ص 496 ح 1 ❕اهلسنت نیز نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام فرمود : " هرگاه گروهى در مجلسى بنشينند و در آن، خدا را ياد نكنند، آن مجلس در روز قيامت، برايشان مايه افسوس است، اگر چه اهل بهشت باشند و ثواب هر مجلسى را كه در آن ياد خدا كرده‏اند، خواهند ديد؛ ولى ثواب آن مجلس را نمى‏بينند و از اين رو، مايه افسوس آنان مى‏شود. " "ما جَلَسَ قَومٌ مَجلِسا لا يَذكُرونَ اللّهَ فيهِ، إلّا كانَ عَلَيهِم حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ و إن كانوا مِن أهلِ الجَنَّةِ، يَرَونَ ثَوابَ كُلِّ مَجلِسٍ ذَكَرُوا اللّهَ فيهِ و لا يَرَونَ ثَوابَ ذلِكَ المَجلِسِ، فَيَكونُ عَلَيهِم حَسرَة " 📚الدرّ المنثور: ج 7 ص 241 👌بنابراین و به مقتضای آیه شریفه و روایات وارده , حتی بهشتیان نیز روز قیامت حسرتی دارند , اما این حسرت به گونه ای نیست که سبب غم و اندوه آنان شود , بلکه آنان از آنچه خداوند از فضل خود به آنان حتی بیشتر از استحقاقشان عنایت داشته شاد و خوشحالند و غم و اندوهی ندارند , با این وجود دوست داشتند که اعمال خوب بیشتری انجام دهند تا بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرند , بر همین اساس برخی از مفسرین می نویسند : " مى‏دانيم روز قيامت نامهاى مختلفى در قرآن مجيد دارد از جمله" يَوْمَ الْحَسْرَةِ" هم نيكوكاران تاسف مى‏خورند اى كاش بيشتر عمل نيك انجام داده بودند و هم بدكاران چرا كه پرده‏ها كنار مى‏رود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه كس آشكار مى‏شود. " 📚تفسير نمونه، ج‏13، ص: 72 ❕و ادامه می دهند : " به هر حال اندوه و تأسف و ندامت از لوازم مفهوم آن است، و روز قيامت راستى روز اندوه و ندامت و حسرت شديد است، نه تنها براى بدكاران، بلكه حتى براى نيكوكاران، زيرا وقتى پاداش‏هاى عظيم الهى را مى‏بينند تأسف مى‏خورند چرا بيشتر و بهتر كار نيك انجام نداده‏اند! 👌اين مطلبى است كه جمعى از مفسّران به آن تصريح كرده‏اند ( تفسير مجمع‏البيان، جلد 6، صفحه 515 و روح‏البيان، جلد 5، صفحه 335 و روح المعانى، جلد 16، صفحه 85. ) ولى فخر رازى مى‏گويد تنها بدان هستند كه گرفتار حسرت مى‏شوند و براى اهل بهشت حسرتى نيست چرا كه در آنجا هيچ غم و اندوهى نمى‏تواند وجود داشته باشد. ( تفسير فخررازى، جلد 21، صفه 221. ) ❕ولى بايد گفت اين گونه غم، نوعى كمال است، و مايه ناراحتى و عذاب روحى نيست، بنابراين وجود آن در بهشت نيز مشكلى ندارد (دقت كنيد). " 📚پيام قرآن، ج‏5، ص: 53 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
موسیقی (جدید)_(39).mp3
13.94M
لطفااا لطفا لطفااا 🎤سرکار خانم خراسانی ارسال کنید تو هر گروهی که عضوید 😭 ♥️الَّلهُمـّ؏جِّل‌ لِوَلیــِـــڪَ الفَـرَجــــ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
46.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مجازات اغتشاشگران و حامیان آنها !!!! در کلیپ فوق از موضوعات ذیل مبتنی بر منابع دینی بحث کرده ایم : 1 _ لزوم برخورد قاطع با آشوب طلبان 2_ لزوم برخورد قاطع با حامیان آشوب و اغتشاش از سلبریتی های خائن و وطن فروش 3_ جایگاه نقد و اعتراض در حکومت اسلامی ❓@shobahhat_eitaa
43.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓مگر حضرت آدم(علیه‌السلام) مرگ را دیده بود که شیطان به او وعده جاودانگی داد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
73.1K
⭕️ سوال ❓ آیا مطلقا هر کسی مخالفتی با فرموده های مقام معظم رهبری داشتن منافق اند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: در باره آیات ابتدایی سوره «روم» و غلبه رومیان، ابهام هایی وجود دارد: مراد از «أدنی الارض» یعنی چه و این منطقه کجاست؟ هم چنین این آیات هیچ زمان مشخصی را مطرح نکردند لذا ما نمی دانیم دقیقا منظور کدام سال و کدام جنگ است؛ زیرا جنگ های مختلفی بین ایران و روم رخ داده و بالاخره هر دفعه یکی از آن ها برنده و دیگر بازنده جنگ بوده است و این طبیعی است، لذا معجزه بودنش چیست؟ اگر این آیات به عنوان معجزه و پیشگویی هستند، چرا دقیقا جزئیات را مشخص نکره اند؟ 👇👇👇
پاسخ: «غُلِبَتِ‏ الرُّومُ * في‏ أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُون‏ * في‏ بِضْعِ‏ سِنينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون‏ * بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ * وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ‏ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون‏» روميان مغلوب شدند، (و اين شكست) در سرزمين نزديكى رخ داد؛ امّا آنان پس از (اين) مغلوبيّت بزودى غلبه خواهند كرد؛ در چند سال، همه كارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد (از اين شكست و پيروزى)؛ و در آن روز، مؤمنان (بخاطر پيروزى ديگرى) خوشحال خواهند شد؛ به سبب يارى خداوند؛ و او هر كس را بخواهد يارى مى ‏دهد؛ و او صاحب قدرت و رحيم است‏؛ اين وعده‏ اى است كه خدا كرده؛ و خداوند هرگز از وعده‏ اش تخلّف نمى ‏كند؛ ولى بيشتر مردم نمى ‏دانند.(1) مقدمه برای ترسیم فضای نزول، نکاتی عرض می شود: ـ سوره «روم» از سوره های مکی است و حدود سال هشتم بعثت نازل شده است. ـ امپراطوری روم متعلق به مسیحیان بود که وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نامه دعوت به اسلام را به پادشاه آن ها ارسال فرمود، پادشاه، به اسلام نگروید ولی در مقابل هدایایی فرستاد. ـ امپراطوری فارس (ایرانیان) متعلق به مجوسیان و مشرکان (دوگانه پرست) بود که وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نامه دعوت به اسلام را به پادشاه آن ها (خسرو پرویز) ارسال فرمود، خسرو پرویز نامه را پاره کرد و دستور قتل پیامبر را صادر کرد. ـ جنگی بین ایرانیان و رومیان درگرفت و ایرانیان پیروز شدند و رومیان شکست خوردند. ـ گرچه رومیان غیر مسلمان بودند ولی چون اهل کتاب بودند، مسلمانان بیشتر طرف آن ها بودند. ـ مشرکان مکه این پیروزی را به فال نیک گرفتند و آن را دلیل بر حقانیت شرک دانسته و گفتند همانطور که مجوسیان بر مسیحیان، پیروز شدند، سرانجام شرک و بت پرستی نیز بر اسلام پیروز می شود. ـ این فضا برای اقلیت مسلمانی که تحت فشار مشرکان مکه بودند، سنگین و سخت بود؛ تا این که آیات سوره روم نازل شد و بطور قاطع، خبر از پیروزی رومیان بر ایرانیان و نیز اتفاقی خوشایند برای مسلمانان را بشارت داد. ـ برخی پیروزی رومیان را مقارن با پیروزی مسلمانان در جنگ بدر دانسته اند که مسلمانان، بزرگان مشرکان بت پرست را شکست داده و پیروز شدند. برخی نیز پیروزی رومیان را مقارن با صلح حدیبیه می دانند. ـ غالب شدن يک جمعيت مغلوب (رومیان)، آن هم در نزديک ترين و نيرومندترين مرزهايش، در يک مدت كوتاه، غير منتظره است و قرآن صريحا از اين حادثه غير منتظره خبر مى ‏دهد. ـ این که يک انسان با علم عادى، چنين قاطعانه از حادثه ‏اى به اين مهمى خبر دهد، حتى فرضا اگر قابل پيش‏ بينى سياسى هم باشد ـ كه نبود ـ بايد به صورت احتمال بگويد، نه اين چنين با صراحت و قاطعيت كه اگر تخلف آن ظاهر گردد، بهترين سند براى ابطال ادعای نبوت، به دست دشمنان خواهد افتاد. 👇👇👇
ـ بیان یا عدم بیان جزئیات، تاثیری در اصل این خبر ندارد؛ زیرا خود این خبر، به اندازه خود، مهم و اساسی است و اگر بیان جزئیات، مهم و برای هدایت مردم، لازم بود، قطعا آن ها نیز بیان می شدند، ولی نیامدن آن ها خودش دلیل بر عدم تاثیر در هدایتگری مردم است. ـ نکته مهم این که این پیش بینی واقع شد و همه شاهد وقوع آن بودند و به صدق و حقانیت این پیشگویی، پی بردند. أدنی الأرض ظاهرا مراد از كلمه "أرض" سرزمين حجاز و مراد از "أَدْنَى الْأَرْضِ" نزديكی هاى اين سرزمين است، و الف و لام در كلمه "الأرض" الف و لام عهد است.(2) امپراطوری روم بسیار گسترده بود و از مدیترانه تا بخشی هایی از شامات، از جمله سوریه، اردن، قدس، لبنان و عراق کنونی را هم در بر می گرفت.(3) برخی احتمال داده اند مراد از «أدنی الارض» نزديک به شما مردم مكه است، در شمال جزيره عرب، در اراضى شام، در منطقه‏ اى ميان "بصرى" و "اذرعات". و از اين جا معلوم مى‏ شود كه منظور از "روم" روم شرقى است نه روم غربى. احتمال دیگر این كه منظور نقطه نزديكى به سرزمين ايرانيان بوده است يعنى در محلى واقع شد كه نزديک ترين نقطه ميان ايران و روم بود. احتمال سوم اين كه منظور از اين زمين، زمين روم است يعنى آن ها در نزديک ترين سرحداتشان با ايران گرفتار شكست شدند. و اين اشاره به اهميت و عمق اين شكست است چرا كه شكست در نقطه ‏هاى دور دست و مرزهاى بعيد، چندان مهم نيست، مهم آن است كه كشورى در نزديك ترين مرزهايش به دشمن، كه از همه جا قويتر و نيرومندتر است گرفتار شكست شود. بنا بر اين ذكر جمله "فِي أَدْنَى الْأَرْضِ‏" اشاره ‏اى خواهد بود به اهميت اين شكست.(4) تطبيق تاريخى‏ براى اين كه بدانيم شكست روميان از ايرانيان و سپس پيروزى آن ها در چه مقطع تاريخى واقع شده است كافى است بدانيم كه در تواريخ امروز، در دوران خسروپرويز، به يک دوران جنگ طولانى ميان ايرانيان و روميان برخورد مى ‏كنيم كه بيست و چهار سال دوام يافت، و از 604 ميلادى تا 628 به طول انجاميد. در حدود سنه 616 ميلادى دو سردار معروف ايرانى به نام "شهربراز" و "شاهين" به قلمرو روم شرقى حمله كردند، آن ها را شكست سختى دادند و منطقه شامات و مصر و آسياى صغير را مورد تاخت و تاز قرار دادند. دولت روم شرقى كه گرفتار شكست سختى شده بود تا آستانه انقراض پيش رفت و دولت ايران تمام متصرفات آسيايى او را با مصر تسخير كرد. و اين در حدود سال هفتم بعثت پيامبر (صلی الله علیه و آله) بود. ولى پادشاه روم "هرقل" از سال 622 ميلادى تهاجم خود را به ايران شروع كرد و شكست ‏هاى پى در پى به سپاه خسروپرويز وارد ساخت و تا سال 628 ميلادى اين جنگ هايى كه به نفع روميان بود ادامه يافت، "خسروپرويز" شكست سختى خورد و مردم ايران او را از سلطنت خلع كرده و پسرش "شيرويه" را به جاى او نشاندند. با توجه به اين كه ميلاد پيامبر (صلی الله علیه و آله) در سال 571 و بعثت پيامبر (صلی الله علیه و آله) در سال 610 ميلادى واقع شد، شكست روميان منطبق بر سال هفتم بعثت و پايان پيروزى روميان و شكست خسروپرويز بر سال پنجم تا ششم هجرت منطبق مى ‏شود، و مى ‏دانيم در سال پنجم [هجرت] فتح خندق اتفاق افتاد و در سال ششم صلح حديبيه اتفاق افتاد، البته انتقال اخبار جنگ ايران و روم به منطقه حجاز و مكه نيز معمولا مقدارى از زمان را اشغال مى ‏كرده است و به اين ترتيب تطبيق تاريخى اين خبر قرآنى روشن مى ‏شود.(5) پی نوشت ها: 1. روم: 30/ 2 – 6. 2. طباطبایی، محمد حسین، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج ‏16، ص 233. 3. صادقى تهرانى، الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنه‏، ناشر: فرهنگ اسلامى‏- قم‏، 1406ه.ق، ‏چاپ دوم، ج ‏23، ص 114. 4. مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 16، ص 361و362. 5. همان، ص 369. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰