eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.6هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ پاسخ:اين عمل می تواند عللي داشته باشد كه به برخی از آن‌ها می‌پردازيم: 1⃣تعدد اولیا دم: از منظر فقهی با تعدد اولیا دم، همگی در عرض یکدیگر و حق قصاص برای آنان به گونه مستقل و مجزا ثابت بوده و عدم قصاص قاتل تنها با عفو همه آنها صورت ‌پذیرفته و فرزند بزرگ‌تر از سهمی بیش‌تر برخوردار نمی‌باشد. بر این پایه با وجود بیست و هفت فرزند از امیرمومنان(ع) در هنگام قصاص ابن ملجم، عفو وی منوط به عفو همه آن‌ها بوده به طوری که حتی با عدم عفو تنها یک نفر از آنها، گریزی از قصاص نخواهد بود. نتیجتا با عفو امام مجتبی(ع)، لزوما ابن ملجم از قصاص رهایی نمی‌یافت. 2⃣گزارش هایی كه در آثار مكتوب اسلامي در مورد وصيت اميرمؤمنان به امام مجتبي عليه‌السلام درباره ابن ملجم، منعكس شده به خوبی معلوم می‌شود كه آن حضرت خود به قصاص، ابن ملجم وصيت نموده بود از جمله شيخ طوسی از ابی مطر پاسخ اميرمومنان عليه السلام را در جواب امام حسن عليه السلام كه فرمود آيا او را بكشم؟ چنین منعکس نموده است " او را حبس كن، اگر من از دنيا رفتم اورا بكشيد". و نيز برپایه گزارش‌ ديگری فرمود: " ای بنی عبدالمطلب خون مسلمين را به خاطر قتل من نريزيد مگر خون قاتلم را، اگر از ضربت او از دنيا رفتم، يك ضربت به او بزنيد و... ⭕️⭕️❓❓ اما نكته های اين كه چرا امیرمؤمنان(ع)، عفو نفرمود، در خلال پاسخ‌های بعدی، ارائه شده است. 3⃣دوگانگی عفو در میراث مأثور اسلامی علاوه بر تاکید بر عفو و بخشش دیگران، گاه به عدم عفو نیز تاکید شده تا جایی که خداوند و معصومان عليهم السلام سفارش به عدم عفو و بخشش در آن موارد نموده اند كه به نمونه هایی از فرمايشات امیرمؤمنان عليه السلام اشاره و برعملکرد ابن ملجم تطبيق می‌دهيم. از جمله آن که امیرمؤمنان عليه السلام عفو انسان پست و فرومایه را به عنوان عامل تباهی معرفی نموده و نیز عفو مجرم پس از گواهی شاهدان را از اختیارات امام معصوم عليهم السلام خارج شمرده شده، همچنین وصیت امیرمؤمنان علیه‌السلام، با عبارت‌های دیگری نیز چون: فاقتلوه كماقتلني، ابن اثير، الكامل في التاريخ، 3/ 389، منعکس شده است.] و نیز از آن حضرت چنین گزارش‌ شده که فرمود: عفو از كسي شايسته است كه به خطای خود اعتراف دارد؛ نه آنكه بر عملش اصرار ورزد. 🌿بر این اساس می‌گوییم: طبق گزارشات رسيده در آثار مكتوب اسلامي درباره رفتار ابن ملجم بعد از به شهادت رساندن اميرالمؤمنين عليه السلام، به روشنی عفو وی را فاقد صلاحیت های لازم در احادیث فوق می‌بينيم زیرا او نه تنها پشیمان نشد، و اعتراف بر جرم خود نكرد. بلكه اصرار برعمل خود داشت. كه به گزارشاتی از آن اشاره می‌كنيم: وقتی وي دستگیر و او را نزد امام حسن عليه السلام آوردند، درخواست سخن آهسته با آن حضرت نمود و امام مجتبی عليه السلام اجازه نداد و فرمود: می‌خواهد گوش مرا به دندان بگيرد، ابن ملجم در اين هنگام گفت: به خدا سوگند اگر مى‏گذاشت گوشش را از سرش جدا می‌کردم. 1. وقتي او را نزد اميرمؤمنان عليه السلام آوردند حضرت پرسيدند: چه چيزي تورا براين كار واداشت ؟ گفت: چهل صباح است كه شمشير را تيز می‌كنم و از خداى تعالى می‌خواهم كه بدترين خلق به وسيله آن كشته شود، آن حضرت فرمود: تنها تو را كشته می‌بينم، و تو را جز بدترين خلق خدا، نمى‏بينم ... 🔰از آنچه تقدیم شد اوج جسارت و عدم ندامت ابن ملجم به روشني ديده می‌شود و اين كه مصداق بارزی براي عفو ناپسند و زیانبار بوده است. 4⃣ نمونه‌های واقعی از عفو نکردن خداوند متعال و معصومان عليهم السلام در میراث مکتوب اسلامی نیز می‌توان یافت که با امکان عفو در آنها، شاهد عفو نمی‌باشیم که به خاطر جلوگيري از اطاله كلام از ذكر آنها خود داری می‌كنيم 5⃣ با توجه به گزارش‌های تاریخی مرتبط با شهادت امیرمومنان عليه السلام، قصاص ابن ملجم بهترین گزینه‌ فراروی امام مجتبی عليه السلام بوده است، گزارش‌هایی که در آن امیرمؤمنان عليه السلام خاندان خود (بنی عبدالمطلب) را از ریختن خون مسلمانان با شعار امیرمؤمنان کشته شد، باز داشته و یک جان را در برابر یک جان مطرح نمود و نیز در آنها نهی آن حضرت از مثله کردن ابن ملجم و استناد آن به نهی رسول خدا صلي الله عليه واله از این کار [همان ص 343] منعکس شده و نیز گزارش‌هایی که حاکی از هجوم مردم برای قتل ابن ملجم و متفرق شدن آنان با سخنان امام حسين عليه السلام و رساندن پيام اميرمؤمنان عليه السلام پيش از شهادت دارد. به نظر می‌رسد كه قصاص وی از کشته شدن سایر مسلمانان كه به نحوی با ابن ملجم مرتبط می‌شدند، پیشگیری نمود و با قصاص وی به يك بحران بزرگ اجتماعی خاتمه داد و مصداق روشنی براي آيه «وَلَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياة ياأُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتقون» [بقره/۱۷۹] گردید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 🎥 🔅در بهشت با چی سرگرم می‌شویم؟ 🔹 لذت‌های بهشتی حوصله ما رو سر نمی‌بره؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
91.5K
سلام استاد ببخشید مزاحم میشم من شنیدم تمام اعمال انسان نسبت به نماز. رد یا قبول میشه یعنی اول نگاه میکنند به اینکه نماز میخونده یانه اگه میخونده به اعمال دیگه هم رسیدگی میکنند اگه نه دیگه به اعمال دیگه اش نگاه نمی‌کنند ومیگند ایشون دوزخی هست آیا درسته؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
👌 اشرف مخلوقات باش 👈 شاید شما هم شنیده باشی، انسان اشرف مخلوقات عالمه؟! این حرف کاملا اشتباهه!! 🔸 صحیحش اینه که انسان میتونه اشرف مخلوقات عالم بشه! نه اینکه اشرف مخلوقات هست!😢 🔹 مثل پیامبر اکرم(ص) ⁉️ حالا یه سوال: چرا پیامبر اکرم (ص) اشرف مخلوقات عالم شدند؟ 📌 جوابش یک کلمه است چون "عبد" شدند. برای همین ما در تشهد نمازهامون می‌گیم «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» 💢 عبد یا همان بنده؛ به کسی میگن که دستورات الهی رو بدون چون و چرا انجام بده. 🔸 به خودت نگاه کن تا چه اندازه پیرو دستورات الهی هستی! و تا کجا خط قرمزهای الهی رو به بهانه‌ی این که این "حرف‌ها رو آخوندها از خودشون ساخته‌اند" رد می‌کنی! ببین 👀 آنچه رو خدا دوست نداره می‌بینه یا نه!؟ ببین 👂 آنچه رو خدا دوست نداره می‌شنوه یا نه!؟ 👅 چطور؟! بر وفق مراد خودت می‌چرخه یا آنطور که خدا خواسته؟ 🙈 راستی تا کی میخوای خودت رو با این حرف که خدا مهربانه گول بزنی و هر چی رو که خلاف دستور خداست، انجام بدی؟! ❌ اگه همه ما گناه کنیم به بهانه‌ی اینکه خدا مهربانه؟! پس وعده‌ی عذاب‌هایی که خداوند برای بندگان شرابخوار و بی‌حجاب و رقاص و چشم‌چران و... داده؛ کدام بندگانند؟! اگه ما نیستیم چه کسییه؟! 🙏 دوست من خودت رو گول نزن و همین الان تکلیف خودت رو روشن کن؛ آیا بنده خدا هستی یا بنده شیطان!؟ یکی رو انتخاب کن؟!! خدا در قرآن کریم میگه: (نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَكفُرُ بِبَعضٍ) نباش!! ببین اگر میخوای بنده باشی باید در بند دستورات الهی باشی! 👌 هم خدا و هم خرما نمیشه!؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ 🔹️ بچه‌زرنگ 🔻 قالَ أمِیرُ‌المُؤمِنِینَ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «كَالْيَاسِرِ الْفَالِجِ يَنْتَظِرُ أَوَّلَ فَوْزَةٍ مِنْ قِدَاحِهِ». ✍️ امیر‌المؤمنین علیه‌السّلام فرمود: مؤمنی که خود را دچار ننگ و عار نکرده، همچون مسابقه‌دهنده ماهری است که به پیروزی خود اطمینان دارد. 🔸 زیرا نه بهانه‌ای به دست دیگران داده که آبرویش را ببرند و نه نافرمانی خدا را کرده که مستحق عذاب آخرت شود؛ پس در دو دنیا پیروز است. 📚 نهج البلاغه، حکمت 260. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔹️با وجود عقل چرا بشر به دین نیاز دارد؟ ✅ در پاسخ توجه به چند مطلب، بايسته است: امام صادق (علیه السلام)  خطاب به هشام فرمود: 🔹️«اى هشام! همانا كه خداوند بر مردم دو گونه حجت دارد: حجتى آشكار و حجتى پنهان؛ حجت آشكار او، رسولان، پيامبران و امامان هستند و حجّت پنهان عقول ايشان است» همچنين از آن حضرت خطاب به هشام آمده است: 🔹️«اى هشام! همانا خداى متعال حجت‌ها را براى مردم، به وسيله عقل هايشان كامل كرد و انبيا را به وسيله بيان يارى نمود». 💢 نکته: 🔹️با توجه به روايات ياد شده و ديگر دلايل مربوط به فلسفه دين و ديندارى در مى‌يابيم كه نياز انسان به دين گستره فراخ و فراگيرى دارد. دين نه تنها راهبر به سوى تأمين سعادت جاودان اخروى است؛ كه در زيست اين جهانى نيز به گونه هاى مختلف و در عرصه هاى گوناگون حيات فردى و اجتماعى و حوزه هاى روابط چهارگانه انسان يعنى: رابطه با خدا، رابطه با خود، رابطه با همنوعان و رابطه با طبيعت تأثيرات منحصر به فرد و بديل ناپذيرى دارد. 🔹️در يك تقسيم بندى مى‌توان خدمات و كاركردهاى دين را در چند حوزه اساسى تقسيم بندى كرد: ۱. حوزه هدايت، معرفت و دانايى ۲. عرصه روان شناختى ۳. عرصه اخلاق ۴. حوزه تمدن و اجتماع. 🔹️بررسى هر يك از عرصه هاى ياد شده مجالى فراخ مى طلبد. آن چه اكنون اشاره مى شود كلياتى در باب وجه حاجت به دين در كنار عقل و خرد بشرى است: ۱. آموزه هاى فراعقلى؛ 🔹️پاره اى از معارف و حقايق تنها از طريق وحى آسمانى در اختيار بشر قرار مى‌گیرد و شاهباز خرد و دانش بشرى به تنهايى توان پرواز در آن ساحت را ندارد. پاره‌اى از آموزه‌هاى مربوط به اوصاف و افعال الهى، عوالم هستى، سنن و قوانين فراطبيعى حاكم بر هستى و… از اين قبيل اند. ۲. بهنگام سازى تجربه هاى ديرياب؛ 🔹️پاره‌اى ازحقايق زمانى در تور تجربه بشرى مى افتد كه كار از كار گذشته و هيچ فرصتى براى استفاده و بهره بردارى از آن نمانده و چه بسا خسارتى جبران ناپذير دامن گير آدمى شده است. مسائلى چون ويژگى هاى سراى جاودان، جزئيات مربوط به سعادت و شقاوت آدميان، نقش هر يك از كنش هاى اين جهانى انسان در تعيين سرنوشت ابدى او، امورى هستند كه تنها پس از خروج از نشئه دنيا به تجربه مى آيند و آن گاه ديگر فرصتى براى انسان نمانده تا سرنوشتى نيكو براى خود رقم زند و خود را از خسارت ابدى برهاند. تنها دين حق الهى است كه همه اين حقايق را به رايگان و به موقع – يعنى تا زمانى كه در اين جهان فرصت باقى است – در اختيار بشر مى گذارد و راه سعادت جاودان را به او مى نماياند. ۳. آسان ياب سازى حقايق دشوار؛ 🔹️پاره‌اى از حقايق موثر در سعادت و بهروزى آدميان اگر چه با كاوش هاى عقلانى يافتنى هستند؛ اما شناخت و درك آنها جز با كاوش هاى ژرف و دشوار، آن هم براى تنى چند از نخبگان، با طى مقدمات عديده و در گذر طولانى زمان ممكن نيست، و ديگران از دريافت آنها و درك سعادت مبتنى بر آنها محروم خواهند ماند. 🔹️يكى از فوايد مهم و انحصارى دين اين است كه اين گونه حقايق را سهل و آسان در اختيار همگان قرار مى دهد.آيا خدا روا مى بيند كه حقايق فلسفى قابل قبول عقل را از طريق وحى به مردم افاضه كند؟ جواب اين است كه هرگاه اين حقايق در زمره امورى باشد كه علم بدان ها براى نجات بشر ضرورت دارد، چنين افاضه اى حاصل مى شود. اگر جز اين مى‌بود، اين حقايق و نجاتى كه مشروط بدان هاست منحصر به تعداد محدودى از مردم مى شد و ديگران خواه به سبب حرمان از نور فطرى عقل، خواه به دليل فقدان فراغ و فرصت براى بحث و فحص، خواه به جهت عدم جرأت به مطالعه و تحقيق از اين موهبت محروم مى ماندند. علاوه بر اين، كسانى هم كه قادر به تحصيل اين حقايق بودند رنج فراوان در اين راه مى بردند و مدت مديدى از عمر آنان در تفكر مى گذشت، و اكثر ايام حيات شان در جهلى كه مى توانست منشأ خطر باشد سپرى مى شد». ۴. پرورش عقل و خرد؛ 🔹️از جمله كاركردهاى دين شكوفاسازى خرد و رهاسازى آن از گرفتار آمدن در دام عوامل لغزنده، انحراف انگيز و مزاحمت آفرين است. استاد مطهرى در اين باره مى‌نويسد: «ذهن و فكر انسان در بسيارى موارد دچار اشتباه مى شود. اين موضوع نزد همه ما شايع و رايج است. البته منحصر به عقل نيست بلكه حواس و احساسات نيز مرتكب خطا مى شوند؛ مثلاً براى قوه باصره، ده ها نوع خطا ذكر كرده‌اند. در مورد عقل بسيار اتفاق مى‌افتد كه انسان استدلالى ترتيب مى‌دهد و براساس آن نتيجه گيرى مى‌كند. اما بعد احيانا در مى يابد كه استدلال از پايه نادرست بوده است. منبع: HADANA.IR ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا خداوند انسان‌های گناهکار را آفرید؟ 🔰 پاسخ 🔸 ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که خداوند هیچ کاری را بدون هدف انجام نمی‌دهد. بدون شک آفرینش تمام موجودات دارای هدف است. 🔹 خداوند کمال و خیر محض است؛ بنابراین هیچ آفریده‌ی بد و ناپسندی در خلقت او وجود ندارد. 🔸 بدون شک در عالم دنیا آفات و شروری نیز وجود دارد؛ زلزله‌ها، بیماری‌ها و... از این جمله هستند؛ اما این حوادث اصل کلی خیر بودن آفرینش خداوند را زیر سوال نمی‌برد. 🔹 یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌های انسان، اراده و اختیار است. فرشتگان و حیوانات از اراده و اختیار انسانی برخوردار نیستند. 🔸 این شاخصه انسانی موجب شده است که برخی انسان‌ها بر خلاف دستورات دین عمل کرده و خود را به هلاکت بیاندازند. 🔹 یکی از جنبه‌های کمال انسانی همین قدرت انتخاب اوست. اگر خداوند به طور کلی اراده را از انسان می‌گرفت تمام آدمیان در راه صحیح حرکت می‌کردند. اما در این صورت دیگر انسان فرقی با سایر موجود نداشت. 🔹 اگر انسان بدون اختیار رفتار و کردار درست را انجام دهد، دیگر مستحق پاداش و ثواب نخواهد بود. زمانی می‌توانیم از تکامل و رشد انسان سخن بگوییم که کارهای او براساس اراده و انتخاب خودش باشد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
برای خواندن قضاء نماز اموات، پول داده مي شوداین کار چه فايده اي براي ميت دارد؟ مي شود بهشت را با پول خريد؟.mp3
1.81M
⭕️ سوال ⁉️ برای خواندن نماز قضاء اموات، پول داده مي شود این کار چه فايده ای برای ميت دارد؟ آیا مي شود بهشت را با پول خريد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شبهه ⁉️‌یکی از ملحدین میگه باورهای اسلام تعبدی است و پشتوانه عقلی نداره!!!؟؟ 👈خداییش جواب استاد محمدی رو نبینی ضرر کردی ، وقتی گفته شیعه یعنی ابناءالدليل يعني اين ..😊 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
وطن یعنی همه آب و همه خاک🌺 وطن يعني خليج تا ابد فارس🌺 وطن یعنی ، ایران❤️ دهم‌ اردیبهشت روز ملی‌ خلیج ‌فارس گرامی باد.🇮🇷 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
انسان شناسی ۲۳۲.mp3
11.84M
✗ بسیاری از عمل‌های خوب، از انسان سر می‌زند که مردود است! کیفیت ندارد! قبول نمی‌شود! به هدر می‌رود! - منظور از عمل مردود و هدر رفته چیست؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 🔅آیا ارزشِ زن، نصفِ مَرده؟!! ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
💢 سلسله مباحث معادشناسی 🔹 قسمت چهارم 🔻مفهوم معادشناسی 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سلسله مباحث معادشناسی 🔹 قسمت پنجم 🔻آشنایی با زندگی برزخی 🔻پاسخ به چند سوال برزخی 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✅️ خدا که می‌دانست ما بهشتی یا جهنمی هستیم پس چرا ما را آفرید؟! و اینکه خدا علم به آینده ما دارد و ما طبق آینده‌ای که او برای ما رقم زده زندگی می‌کنیم پس اختیاری نداریم؟! 🔶 اول: خدا از قبل از خلقت ما به سرنوشت ما علم داشت و می‌دانست ما بهشتی هستیم یا جهنمی هستیم ولی فقط می‌دانسته که ما چطور زندگی می‌کنیم و آینده خود را چگونه رقم می‌زنیم نه اینکه زندگی ما را رقم بزند. 🔷 دوم: خداوند از اول می‌داند که ما چه مسیری را انتخاب می‌کنیم و سرنوشت ما چیست ولی ما را مجبور به انتخاب آن نکرده است، بلکه خود ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کردیم. یعنی علم خدا به سرنوشت ما ربطی به اختیار ما در انتخاب سرنوشت ما ندارد. 🔶 سوم: اگر استادی از روز اول بداند شاگردش آخر سال رفوزه می‌شود به معنی این نیست که اختیار دانش اموز را گرفته باشد. ولی در عین حال استاد برایش چیزی کم نمی‌گذارد و تمام زحماتی که برای دیگر شاگردان می‌کشد برای او هم می‌کشد تا اینکه موفق شود، ولی اگر شاگرد با انتخاب کاهلی و خوشگذرانی حاضر به پذیرش راهنمایی استاد نشود و همان راهش را ادامه دهد، در آخر سال شاگرد نمی‌تواند بگویدکه استاد در حق من کوتاهی کرد و علم استاد نسبت به من موجب مردودیم شد. 🔻 و اگر استاد از روز اول که می‌‌فهمید آن شاگرد، آخر سال رفوزه می‌شود او را از کلاس و مدرسه محروم می‌کرد و می‌گفت فایده ندارد اینجا باشد پسندیده تر بود یا اینکه شاگرد تا آخر سال در مسیر تحصیل باشد و خودش متوجه بشود که بر اثر انتخاب غلطش مردود شده؟! مسلما حضور شاگرد در مدرسه و کلاس بهتر از اخراج او بود. 🔻 حال اگر خدا کلا انسان را خلق نمی‌کرد بهتر بود یا اینکه او را خلق می‌کرد و تمام امکانات و شرایط هدایت را در اختیارش قرار می‌داد تا بسیاری به رشد و تعالی برسند ولی بعضی انسان‌ها با اختیار و اصرار خودشان راه بدبختی و شقاوت را انتخاب کنند کدام بهتر بود؟! 🔻 مسلما خلق کردن بهتر بود هر چند خدا از اول می‌داند که انسان‌های بدکار، نکبت و بدبختی را انتخاب می‌کنند. و این شاید همان معنی «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» باشد که خداوند در جواب اعتراض فرشتگان به آن‌ها فرمود: من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید.[1] 🔶 چهارم: باید دانست که منظور از خلقت انسان خلقت موجودی مختار بوده نه موجودی که نتواند به جهنم برود و الا فرشتگان بودند که اصلا جهنمی نیستند و در جایگاهی قدسی قرار دارند و طبیعتا جهنم رفتن برای آن‌ها قابل تصور نیست. 💠 منابع: [1]ـ بقره، آیه 30. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽بی سوادی کارشناس شبکه وهابی 👈پاسخ حجت‌الاسلام به تضعیفات وارد شده به سند 🏷تصریح آلبانی عالم بزرگ اهل سنت به بی سواد بودن تضعیف کنندگان حدیث ثقلین ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
دعا برای قنوت.mp3
5.61M
کاربران 🌀 کدام دعاهای مهدوی و امام زمانی را در قنوت بخوانیم ⁉️⁉️ 👈 خاطره حاج اقا طاهری درباره رضایت امام زمان از خواندن یک دعا در قنوت 👈 از فرازهایی از دعای عصر غیبت در قنوت نماز غافل نشویم . این یک فراز را حفظ کنیم : " اللّٰهُمَّ فَثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ، وَاسْتَعْمِلْنِي بِطاعَتِكَ، وَلَيِّنْ قَلْبِي لِوَلِيِّ أَمْرِكَ؛ وَعافِنِي مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ، وَثَبِّتْنِي عَلَىٰ طاعَةِ وَلِيِّ أَمْرِكَ ، وَأَقِمْنا بِخِدْمَتِهِ، وَتَوَفَّنا عَلَىٰ مِلَّتِهِ، وَاحْشُرْنا فِي زُمْرَتِهِ " 👆 شرح این فراز را در صوت بشونید و با خود عهد کنید که این 2 دعا را در قنوت های خود بخوانید. 🎤 عبادی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔹نمازهای نافله استاد اخلاق حضرت آیةالله مجتهدی تهرانی : در میان نمازهای نافله، در مورد نافله شب بیشتر سفارش شده است. اگر هیچ نافله ‏ای ‏نمی‏ خوانید لااقل نافله شب را ترك نكنید. سحر بلند شوید، مانند خروس ‏ها كه برای ذكر ‏خدا بیدار می‏ شوند. اگر حوصله ندارید که یازده ركعت بخوانید، لااقل یك ركعت آخر را بخوانید. ‏اگر بازهم حوصله نداریدکه یک رکعت نافله شب را بخوانید ، بلند شوید و یك «یا رب» بگویید و بخوابید. سحرها بلند شوید و ‏استغفار كنید و قرآن بخوانید.‏ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
456.6K
⭕️ سوال ❓استاد بعضی میگن خدا تو قرآن مجازات برای نگذاشته و نیاز نیست نهی از منکر بکنیم و هدایت دست خداست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💖 در_پی_دلدارباش 🌺 رابطه با خدا مثل رابطه رود با دریاست اگر بین اتصال رود و دریا بسته بشه رود ازبین میره و نابود میشه،اما ضرری به دریا نمیرسه. اما اگر هر روز و هر لحظه با دریا در ارتباط باشه، زلال و دیدنی و پاک میشه. 🌺 اینکه خدا میگه اگه ارتباطت رو با من کم یا قطع کنی، زندگیت سخت میشه آرامشت کم میشه، به همین خاطره، نه اینکه اگه نماز نخونی یا دعا نکنی چیزی از خدا کم میشه یا خدا به نمازت احتیاج داره، 🌺 در واقع اگر به بزرگی و آرامش خداوند متصل بشیم کم کم ما هم بزرگ میشم و جزئی از دریای مهر و محبت و آرامش خداوند میشم.و اونجاست که نه تنها خودمون از زندگی لذت می‌بریم بلکه اطرافیانمون هم در کنار ما به آرامش می رسن. 🌸 وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامهِ أَعْمَىٰ / ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻦ [ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﻳﺎﺩ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ ] ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ [ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ] ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . 📖 سوره طه/۱۲۴ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃وکَفی بِربِّک هادیاً و نصیراً برای هدایت و یاوری، خدا کافی است. 🌿برای پیمودن مسیر عاشقی و رسیدن به قدرت لایزال، دستانم را به‌ سویش می‌گشایم و از خودش یار‌ی می‌طلبم. او همان کسی است که قدرتمندترین موجود است و هیچ جنبنده‌ای توان ایستادن در مقابلش را ندارد. 🌺می‌دانم که خدا همیشه برایم کافی‌ست. آیه‌ی ۳۱، سوره فرقان ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سؤال ببخشید ی خانومی هستن اهل نماز و روزه نیستن... حالا ی سری شبهاتی مطرح کردن و به من گفتن اگه جواب شون رو بهشون بدم نماز خوندن رو شروع میکنن اول اینکه وجود داره چیه؟ دوم چرا بین پیامبرا هیچکدوم خانم نبودن؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم نسبت به سؤال اول که به چه دلیل می‌شود گفت روح وجود دارد؟ خب جسم انسان مرتب دارد عوض می‌شود، هر هفت هشت سال کلا سلول‌های مادی بدن انسان، کلا نو نو می‌شود. این خانم را، به او بگویید که [وقتی] شما می‌گویید که "من" کودک شیرخواره ای بودم "من" به دبستان می‌رفتم "من" به دبیرستان می‌رفتم... این "من" چه کسی است؟! اگر بگوید "بدنم" است که دروغ است! آن بدنی که سه کیلو بود بعد همه‌ی سلولهایش عوض شد، بدنی که در دبستان درس می‌خواند، چه ربطی با این بدن دارد، پس یک حقیقت دیگری در وجود انسان هست که به آن نفس می‌گویند که آن ثابت است و تغییر نمی‌کند، با عوض شدن جسم عوض نمی‌شود. به این می‌گویند "روح" به این می‌گویند "نفس"، که شما تحت عنوانِ "من" از آن یاد می‌کنید. وقتی می‌گویید « "من" به دبیرستان می‌رفتم» آن "منی" که به دبیرستان می‌رفت، از لحاظ جسمانی با این "منی" که حرف می‌زند، کلا متفاوت هستند! ولی نه "من" همان "من" هستم... مثلا فرض کن یک نفر بیست سال پیش دزدی کرده باشد، دستگیرش میکنند و محاکمه‌اش می‌کنند، [آیا] می‌تواند بگوید آن دستی که دزدی کرده دو بار عوض شده سه بار عوض شده... این دست، آن دست نیست! راست می‌گوید... از لحاظ مادی راست می‌گوید! اما دادگاه به او می‌گوید نه "تو" همانی این "تو" همانی در عالَم ماده امکان ندارد، حتما باید غیر مادی باشد که به آن بگویند «نفس» این فقط یک دلیل است که من گفتم، دلایل فراوان دیگری هم می‌شود گفت. اگر خودش را به خواب نزده، خب برود مطالعه کند و ده‌ها دلیل بر اصل وجود را و تجرد روح را حکما اقامه کرده‌اند، مثلا کتاب عرض کنم که درس‌هایی از فلسفه‌ی مرحوم آقای مصباح را، مطالعه کنند... آنجا چندتا دلیل برای اثبات وجود روح و تجرد روح اقامه شده. نسبت به سؤال دوم شان، برای اینکه نبوت یک مسؤولیت اجتماعی است که باید با همه سر و کار داشته باشد. می‌بینید شما... چقدر با پیغمبران برخورد می‌کردند؟! به پیامبران دیوانه می‌گفتند مجنون می‌گفتند اذیت می‌کردند... این با طبع خانم‌ها سازگار نیست! مسؤولیتی اجتماعی است که حشر و نشر دارد با هر نوع آدمی! اما خانم‌ها می‌توانند به مقام نبوت برسند از لحاظ معنوی؟ بله، می‌توانند از پیامبران هم بالاتر بروند... حضرت زهرا نه پیغمبر بود نه امام بود، اما به جز پدرش و شوهرش که شوهرش همسر و کفوش بود، پدرش هم که خب تخصصا خارج است... از همه‌ی پیغمبران، به نظر ما مقامش بالاتر بود! آن‌چه که فضیلت انسان، حساب می‌شود، ولایت است، نه نبوت نه امامت... در کشور ما، ممکن است که هزار نفر داشته باشیم که اینها به درد ریاست جمهوری می‌خورند،[اما فقط] یک نفر رییس‌جمهور می‌شود... بقیه ممکن است حتی مقامشان از رئیس جمهور هم بالاتر باشد، ولی رییس‌جمهور نباشند! رییس‌جمهوری یک مسؤولیت اجتماعی است... اما این که انسان عالِم باشد باتقوا باشد، آن کمالات را داشته باشد، ممکن است مسؤولیتی هم نداشته باشد. زنها، این بارمسؤولیت را خدا از آنها برداشته، ولی در مقام قرب و در مقام ولایت و کمالات فرقی با مردها ندارند. اگر این خانم خودش را به خواب نزده باشد، بدیهیات دین از روز هم روشن‌تر است... ولی خب کسی هم که خودش را به خواب زده باشد دیگر نمی‌توانید بیدارش کنید! 🖊پیاده شده از صوت استاد ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰