eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
71 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
اهل بیت علیهم السلام که اینقدر نزد خدا عزیز بودند چرا فقیر بودند؟ 🔶 اول: اهل بیت علیهم السلام اگر اراده می‌کردند تمام ثروت‌های عالم در اختیار آن‌ها بود. 🔻 ولی آن‌ها نمی‌خواستند از قدرت الهی خود برای به دست آوردن ثروت استفاده کنند بلکه فقط از راه طبیعی مثل بقیه انسان‌ها ثروت به دست می‌آوردند. 🔻 نمونه آن جریان امام سجاد علیه السلام و عبدالملک بن مروان که به امام گفت: پیش ما بیا تا از دنیا ما بهره ببری! 🔺 امام علیه السلام عبای خودش را باز کرد و به آن اشاره کرد، به اذن خدا پر از مروارید درخشان شد. حضرت فرمود: کسی که چنین حرمتی نزد خدا دارد چه نیازی به دنیای تو دارد. بعد حضرت فرمود: خدایا این‌ها را بگیر که من نیازی به این‌ها ندارم.(1) 🔷 دوم: وضعیت مالی اهل بیت علیهم السلام در دوره‌های مختلف زندگی یکسان نبوده است. مثلا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از زمان بعثت تا زمان هجرت به مدینه به خاطر تحریم و اقامت در شعب ابی‌طالب در فقر و تنگدستی بود. 🔻 ولی بعد از هجرت به مدینه با زراعت و باغداری و پروش دام و دریافت هدایایی مثل باغ هفتگانه مخیریق یا بعد از فتح مکه با اهدای فدک به ایشان که یک پشتیوانه برای اهل بیت بود، وضع آن‌ها بهتر شد.(2) 🔻 و یا حضرت علی علیه السلام که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وضعیتی شبیه پیامبر داشتند ولی بعدا با زراعت و باغداری و حفر چاه زمین‌های زیادی را آباد کردند و منابع مالی زیادی برای خود و اهل بیت علیهم السلام به وجود آوردند. به طوری که حضرت علی علیه السلام از درآمد شخصی خود 1000 برده آزاد کردند.(3) 🔺 دیگر ائمه هم منابع مالی مختلفی داشتند از جمله موقوفات جدشان امیرالمونین علیه السلام و هدایا و خمس‌هایی که از طرف شیعیان به آن‌ها می‌رسید و با آن منابع کارهای خیری را انجام می‌دادند.(۴) 🔷 سوم: علاوه بر همه‌ی این‌ها اهل بیت علیهم السلام هر چقدر ثروت داشتند در راه خدا برای کارهای خیر و کمک به شیعیان مصرف می‌کردند و چیزی برای خودشان نگه نمی‌داشتند و زندگی ساده و زاهدانه‌ای برای خود داشتند. 🌐 منابع: 1ـ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج‌۴۶، ص۱۲۰. 2ـ السيرة الحلبية، (محشّا به السيرة النبويّةی سيد احمد زنى دحلان) ج 3، ص 361، س 3. 3ـ حرّ عاملی، وسايل الشيعة، ج 12، ص 22، باب 9، ح اول ابواب مقدمات تجارت. 4ـ عرب ابوزیدآبادی، عبدالرضا، «سیمای اقتصادی امام هفتم»، مجلۀ معرفت، شمارۀ 89، 1384 ش. (برگرفته از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽تکذیب برای مخفی کردن حق 🔊 از علمای الازهر ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
45.1K
سلام.حاج آقا اگر آدم آمادگی داشته باشه یعنی میخواد دچار بلا بشه؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهیدی که ساعتش رو برای نمازشب کوک کرده بود: به وقت خدا ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
496.8K
با سلام. یک آقای روانشناس در مورد شب قدر می‌گوید: شب قدر در مملکت ما براساس مدل یک شخصی است به نام شیخ عباس قمی که ما می‌گوییم هر کسی با سنخ روانی خودش باید دین و معنویت را تجربه کند. یکی با تفکر به اوج میرسه، یکی با آواز به اوج میرسه، یکی هم با ذکر و مناجات و انابه و زاری. شیخ عباس قمی از جمله افرادی است که روش دعا و زاری را انتخاب کرده است. لذا شب قدرش هم بر اساس تفکرش تبدیل شده به شب گریه و عزاداری. طبیعی است که انسان وقتی ۱۰ دقیقه گریه کرد، بعدش می‌خواد بخوابه. اما اگه تو یه جشن بری و هر چه بالا و پایین بپری بازم بیشتر دوست داری بیدار بمونی. شب قدر شب قدرته نه شب گریه اتفاقا شب جشنه... لطفا توضیح بفرمایید ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
یا_صاحب_الزمان 🌴 تو برای امام زمانت چه می‌کنی؟ 🌸 وارد منزل امام صادق شد. با شنیدن صدای شیوَنی که به گریه مادرِ فرزند مُرده می‌ماند، لحظه‌ای ایستاد. صدای گریه قطع نشد. قدم پیش گذاشت و جلوتر رفت؛ امام را دید که بر روی زمین خاکی نشسته و شانه‌هایش از شدت گریه می‌لرزد. ادب مانع ‌شد تا جلوتر رود. می‌دانست موقع‌اش که بشود، امام صدایش می‌کند. کنجکاو و تشنهٔ دانستنِ دلیلِ این حال امام بود پس با تمام وجود به نجوای جانسوز امام گوش کرد: «فطوبی لمن ادرک ذلک الزمان...» و باز لرزش شانه‌ها. «خوش به حال کسی که در آن زمانه است...» گریه‌اش شدت گرفت: «اگر در زمان او می‌زیستم، همهٔ عمر خدمتش را می‌کردم...» 🌴 آقای من،! غیبت تو آرامش و خواب و خوراک را از من گرفته، شادی را از دل من بُرده، غم و اندوهم دائمی شده... و فریاد و فغان و نالهٔ مرا بلند کرده... شبتون شهدایی🌱 التماس دعا🍃 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️ وعده خدا در مورد ازدواج 🔻 قالَ الصَّادِقُ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ، فَقَدْ اَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ؛ اِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ يَقُولُ: "اِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ"[1].»[2] ✍️ امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: هركس از ترس فقر ازدواج نكند، نسبت به [لطف] خداوند بدگمان شده است؛ چراكه خدای عزیز و جلیل مى‌فرمايد: "اگر آنان فقير باشند، خداوند از فضل و كرم خود بى‌نيازشان مى‌كند." 📚 پی‌نوشت: [1]. نور: 32. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج3، ص385. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
کاش نام امامان در قرآن می‌آمد تا این همه اختلاف بینِ مسلمین بوجود نمی‌آمد! ✍️ قرآن، قانونِ اساسیِ دین است و رسالتِ اصلی‌اش تبیینِ اصولِ کلان و فروعِ کلّی دین است. البته گاهی بنابر اقتضائاتی خاص، به جزئیات نیز ورود کرده اما خطِ اصلیِ قرآن، پرداختن به چارچوب‌ها و زیرساخت‌ها است. بر خلافِ حدیث رسالتَش پرداختن به جزئیات و اجرائیات است. ☝️بنابراین نباید از قرآن توقع داشته باشیم که به جزء به جزءِ حوادثِ صدرِ اسلام مثلِ واقعه‌ی غدیرِ خُم و حتی نامِ امامانِ معصوم اشاره کند. قرآن بینِ شخصیتهای مثبتِ برجسته صدرِ اسلام، فقط به اسمِ پیامبر و پسر خوانده‌اش زید تصریح دارد و در بینِ وقایع، به نامِ برخی جنگ‌ها و پیمان‌ها اکتفا کرده است. ➕شاید به این دلیل که ذکرِ نامِ ائمه یا مثلا تصریحِ روشن به واقعه‌ی پُر تنشِ غدیر در قرآن، موجباتِ تحریف قرآن را فراهم می‌کرد و کتابِ مسلمانان نیز به سرنوشتِ کتاب‌های آسمانیِ سابق دچار می شد. 👌خداوند امور را از مجاریِ طبیعی و اسباب و واسطه‌ها، جاری و محقق می‌کند غالباً: "إنّ اللهَ یُحبُّ أن یُجری الاُمورَ بأسبابِها". قرار نیست برای هر کاری خدا از امورِ غیبی و ماورائی استفاده کند. ➕در موردِ صیانتِ قرآن از تحریف نیز یک از اسباب و واسطه‌های طبیعی، "نبردنِ نام" است. آن‌هم نامِ کسانی که رویِ آن‌ها حسادت و کینه داشتند برخی از مومن‌نمایان اطرافِ پیامبر. ❗️همیشه و همواره نسبت به افرادِ سیاسی و ماجراهای سیاسی، حساسیت‌ها زیاد است. مخصوصا نسبت به امیرالمومنین، حسادت‌ها و کینه‌ها فوق العاده زیاد بود. 🔔 اگر ما قرآن را بدونِ پیشفرض‌هایِ فرقه‌ای بخوانیم، معیار و ملاکِ امامِ حق و باطل در آن ذکر شده است. شیعه و سنی باید باوره های مذهبی‌شان را کنار بگذارند و قرآن را همانگونه که هست بخوانند نه آن‌طوری که دوست دارند. اگر این اتفاق بیفتد، قرآن قابلیت این را دارد که مذهبِ حق و امامِ ربّ را نمایان کند. 📣 ضمن احترام به عزیزانِ اهلِ سنتِ گروه، باید توجه داشت که حتی در صورتِ ذکرِ نامِ جانشین در قرآن و نیز واقعه‌ی غدیر، باز هم راهِ گریز و فرار وجود دارد. مگر حدیثِ "مَن کنت مولاه فهذا علی مولاه" از طرق اهلسنت نیز نقل نشده؟ این حدیث را اهل‌سنت هم قبول دارند اما "مولا" و "ولی" را جورِ دیگری تفسیر می‌کنند. ❌ پس وقتی بابِ تفسیرِ ناصحیح باز باشد و وقتی بنا بر نپذیرفتن باشد اقدام به تحریفِ لفظی و معنوی قرآن کاملا طبیعی است. بزرگان اهل‌سنت جملگی قبول دارند که بعنوان مثال آیه زیر در شأن مولا علی است و با این حال به لوازمِ آن، ملتزم نیستند: 🔔سوره مائده/55: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون. در آیه مذکور، آن سرپرستی که برای امتِ پیامبر تعیین شده، کسی است که در حالِ رکوع انفاق میکند. طبقِ نظر اهل سنت، او کسی نیست جز علی بن ابی طالب. ✅ مولا، مولوی، و ولی، یعنی سرپرست و نه دوست. وقتی مدیر مدرسه به دانش آموز میگوید "ولیِ خودت را بیاور"، آیا مراد از "ولی"، دوستِ دانش آموز است؟ یا سرپرستِ دانش آموز؟ ❓یا وقتی یک دخترِ سنی، علمای مذهبِ خودش را با لقبِ "مولا" یا "مولوی" ندا میدهد، اینجا یعنی مثلا "مولوی عبد الحمید"، دوست پسرِ این دختر هست؟ یا منظور این است که "مولوی"، رهبرِ دینی و سرپرستِ معنوی شان است؟ ➕ و اصلا حتی اگر "ولی" و "مولا" در متنِ آیه بمعنای دوووست باشد، باز هم به نفعِ شیعه است. چرا که وقتی خدا و رسول تصریح میکنند که علی را دوست دارند و این تصریح را در موردِ خلفای دیگر ندارند، آیا مردم نباید بعد از پیامبرشان، مراجعه کنند به دوست داشتنی ترین شخص نزدِ خدا و رسول؟! ✍️ در قرآن، هیچ آیه‌ای "صراحتاً" به نامِ امام علی و غدیر خُم اذعان نکرده است. منظورَم این است که اگر از احادیثِ شأنِ نزولی چشم بپوشیم، در لایه‌ی ظاهریِ قرآن به تنهائی به نامِ هیچ‌یک از امامان و به واقعه‌ی غدیر، تصریح نشده است. ➕البته برخی آیات، طبقِ نظرِ بزرگانِ شیعه و سنّی شأنِ نزولشان واقعه‌ی غدیر است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 1️⃣ آیه‌ی اکمال: "الیوم أکملتُ لکم دینَکم و أتممتُ علیکم نعمتی و رضیتُ لکم الاسلامَ دیناً". سوره‌ی مائده/3 2️⃣ آیه‌ی تبلیغ: "یا أیها الرسولُ بلِّغ ما اُنزلَ إلیکَ مِن ربِّک فإن لم تَفعل فَما بلّغتَ رسالتَه و اللهُ یَعصمکَ مَن النّاسِ". مائده/67 3️⃣ آیه‌ی سألَ سائل: "سأل سائلٌ بُعذابٍ واقعٍ لِلکافرینَ لیسَ لَه دافعٌ". معارج/1و2 ✍حجت الاسلام سید محمدمهدی صدری ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️پرسش:اعتقاد به «معاد» چه ضرورتی دارد؟ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
259.9K
برادرم در دریا غرق شد آیا این بود یا ... ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰