سوال
در مورد مشروب ایه ای از قران بدید که من بتونم باان کسی را قانع کنم چون ازم ایه قران میخواد که حرام بودنش را از قران بشنوه وحرف منو قبول کنه ممنون میشم،
✅پاسخ
خداوند در ایه ی 90سوره ی مائده میفرماید:«ای کسانی که ایمان اورده اید،شراب وبت ها وازلام پلیدند واز عمل شیطانند،از انها دوری کنید تا رستگارشوید»
❗️ودرایه ی91سوره ی مائده میفرماید:«شیطان میخواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد»
❗️ودر آیه ی219بقره میفرماید:«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند،بگو در انها گناه وزیان بزرگی است»
❗️به این هم توجه کنید که درباره ی حرمت خوردن شراب ،گذشته از انکه ایات قران براین مطلب گواهی میدهد،روایات فراوانی نیز وارد شده است،چنانکه امام رضا فرمود:«خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد،مگر به تحریم کردن شراب»
📚الکافی،ج1،ص115
❗️در روایات دیگری امده است:«که خورنده ی شراب مانند پرستنده ی بت است»
📚مستدرک الوسایل،ج17،ص43
❗️در روایت دیگری پیامبر فرمود:«شراب حرام است»
📚دعائم الاسلام،ج2،ص131
❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده در مورد حرمت شراب ،رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه،ج25،ص296،باب 9
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سؤال
چرا علما اجازه میدن دستشون رو مردم ببوسن ایا دست بوسی رفتار شاهان رو یاد اور نمیکنه؟؟
✅پاسخ
بوسیدن دست علماء،همان تعظیم علمای دین،از شعائر اسلامی واظهار محبت به دین اسلام واز مظاهر این دبن الهی است،چنانکه خداوند درآیه ی 32حج،میفرماید:
«هرکس نشانه های دین خداوند را تعظیم واحترام کند این از تقوای دل است»
❗️این مسئله گذشته از انکه ریشه در این ایه ی قران دارد،در روایات اسلامی نیز به ان اشاره شده است،چنانکه شیخ بزرگ کلینی درکافی شریف روایت میکند:که امام صادق فرمود:
❗️شایسته نیست بوسه زدن برسر ویا دست هیچ کس ،مگر رسول الله یا کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد»
📚الکافی،ج3،ص472
❗️علامه ی گرانقدر مجلسی دربحارالانوار شریف می اورد:
«مراد ازکسی که از او اراده ی پیامبر شده است،امامان هستند باالاجماع،وغیر امامان از سادات وعلماء......،چرا که محتمل است شمول حکم شامل علماء بالله وعمل کنندگان به عملشان وهادیان مردم بشود،چراکه علماء وارثان انبیاء هستند،لذا بعید نیست دخول انان در کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد
📚بحارالانوار،ج73،ص38
❗️چنانکه ایت الله العظماء مکارم،تصریح به استحباب بوسیدن دست علماء میکند
📚استفتاءات،ج1،ص495
❗️مقام معظم رهبری نیز چنین می اورند:
«بوسیدن دست از مصادیق احترام است ونسبت به کسانی که احترامشان مستحب است،احترام با دست بوسیدن حاصل میشود»
📚احکام روابط،ص171
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
با سلام لطفا در رابطه با اینکه آیا تفکر در ذات خداوند جایز است یا نه توضیح دهید
✅در روایات ما امده است که انسان نباید در ذات خداوند تفکر کند وعقل راهی برای دست یابی به کنه ذات خداوند ندارد واین تفکر جز سرگردانی نتیجه ای برای انسان نخواهد داشت
❗️علامه ی شریف مجلسی در بحارالانوار گران سنگ،بابی را در این رابطه به ذکر روایات اهل بیت درنهی از تفکر در ذات خداوند گشوده است
📚بحارالانوار،ج3،ص257،باب9
❗️شیخ شریف صدوق،درامالی خود روایت میکند:که امام صادق فرمود:
«برحذرباشید از تفکر در ذات خداوند چراکه نتیجه ای جز سرگردانی نخواهد داشت»
📚امالی،ص417
❗️دلیل این مطلب ان است که نکته ی اصلی در مسأله ی نامحدود بودن ذات خداوند ومحدود بودن عقل وعلم و دانش ما است،او وجودی است از هرنظر بی نهایت ازسوی دیگر ما وانچه بما مربوط است ،اعم از علم وقدرت وحیات همه محدود است
❓ما با این محدودیت چگونه میتوانیم به ان وجود نامحدود وصفاتش احاطه پیدا کنیم
❓چگونه علم محدود ما میتواند از ان وجود نامحدود خبر دهد
❗️اری ما میتوانیم در عالم اندیشه وفکر از دور شبهی ببینیم واشاره ی اجمالی به ذات وصفاتش کنیم،ولی رسیدن به کنه ذات وصفات،یعنی اگاهی تفصیلی از او برای ما ممکن نیست
📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج4،ص27
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 225
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
ایا نسل انسان اخرین نسلی است ک خداوند افریده است؟؟
✅پاسخ
علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان:
; انچه که بعد از دخول بهشتیان به بهشت وجهنمیان به جهنم رخ میدهد"
📚بحار الانوار ج8 ص374"
❗️ شیخ صدوق در خصال خود روایت می کند که امام صادق فرمود:
خداوند از زمانی که زمین را خلق کرده است در آن هفت عالم افریده است که اهل ان از ولد ادم نبوده اند سپس خداوند پدر بشر کنونی را افرید وفرزندانش را از نسل او افرید
❗️شاید گمان می کنید وقتی قیامت شود وبهشتیان به بهشت وجهنمیان به جهنم بروند خداوند دیگر در بلاد خودش عبادت نمیشود وخلقی را خلق نمیکند تا عبادتش کنند وتوحید اورا گویند وتعظیمش کنند
( بلکه خلقی را خلق مسکند )وبرای انان زمینی خلق می کند تا بر آن سکنی گزینند واسمانی خلق می کند تا بر انان سایه افکند
📚الخصال ، ج2 ص358
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
بنا به روایات داریم که هر کس که نماز نخواند کافر هست و جایگاهش در روز قیامت جهنم می باشد.
خب شما یه شخصیرو در نظر بگیرید که انسان خوبی هست و به دیگران کمک می کند و اعمال خیر با نیت خدا انجام میدهد ولی نماز نمی خواند ...بنا بر روایات چون این شخص نماز نخوانده بقیه ی اعمال خیرش پوچ می شود و او به جهنم میرود.
خب این خلاف عدالت هست.
مگر در قران نداریم که هر کس ذره ای خوبی کند ان را می بیند ...
این مسئله با ایه ی قران در تناقض است.
✅پاسخ
در روایتی دارد پیامبر گرامی فرمود:
مثل نماز مثل ستون خیمه است هر گاه ستون خیمه پا برجا باشد طناب ، میخ های پرده سود می بخشند وهر گاه ستون شکسته شود نه طناب ونه میخ ونه پرده ای هیچ کدام نافع نیستند
📚الکافی ج3 ص266
❗️در روایت دیگر فرمود:
نماز های پنج گانه را محافظت کنید زیرا هر گاه روز قیامت شود خداوند بنده را فرا می خواند اول چیزی که از او سوال می شود نماز است اگر ان را تام وبدون نقص انجام داده وارد بهشت میشود و گرنه در اتش افکنده می شود
📚بحار الانوار ج10 ص369
❗️ وفرمود:
اول چیزی که روز قیامت از اعمال مورد توجه قرار می گیرد نماز است اگر قبول شود به سایر اعمال نظر می شود واگر مقبول واقع نشود به هیچ یک از اعمالش توجه نمیشود
📚بحار الانوار ج82 ص227
❗️ با توجه به این روایات با صراحت تمام می توان گفت که نماز کلید بهشت است واگر این کلید نباشد هرگز در بهشت باز نمی گردد واعمال نیک همچون طناب ومیخ وپرده خیمه است که بدون ستون هیچ فایده ای ندارد
❗️بنا براین اینگونه روایات به منزله مخصص برای ایه 7 زلزال است که فرمود:
" هرکس ذره ای خیر انجام دهد ان را می بیند"
❗️این روایات می فرماید در صورت بی نمازی اصلا خیری برای انسان نمی ماند تا ان را ببیند وماندن خیر مخصص ومقید به خواندن نماز شده است
❗️پیامبر گرامی فرمود:
بین ایمان و کفر فاصله ای جز ترک نماز نیست
📚 میزان الحکمه ج6 ص318
❗️مراد از کفر در این روایات کفر عملی به دستورات خداوند است وفرد تا به مرحله کفر اعتقادی نرسد از دایره اسلام خارج نمیشود
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
خداوند در سورههایی از قران آفرینش جهان را در شش روز اعلام و بعد در سوره فصلت بیان می دارد که افرینش در هشت روز صورت گرفته است لطفا در این مورد مرا راهنمایی کنید
✅پاسخ
در ایات فراوانی از قران مجید افرینش اسمان وزمین مجموعا در شش روز یا به تعبیر دیگر شش دوران بیان شده است ( اعراف 54_ یونس 3_ هود 7_ فرقان 59_ سجده 4_ ق 38 _ 4 حدید
❗️اما در ایات 9 تا 12 فصلت افرینش زمین در دو روز و کوه ها وبرکات وۼذاها در چهار روز ودر دنباله ایات افرینش اسمان ها را در دو روز بیان می کند که در مجموع هشت روز می شود
❗️ایت الله مکارم در مقام پاسخگویی به این اشکال ومورد شبهه شده برای شما چنین می اورد:
مشهور ومعروف دانشمندان اسلامی این است که پاسخ میدهند اربعه ایام ( چهار روز ) منظور تتمه چهار روز است به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین افریده شده ودر دو روز بعد سایر خصوصیات زمین به اضافه خلقت اسمانها در دو روز که مجموعا شش روز یا شش دوران می شود
❗️نظیر این تعبیر در زبان عرب وتعبیرات فارسی نیز وجود دارد که فی المثل گفته می شود از اینجا تا مکه ده روز طول می کشد وتا مدینه پانزده روز یعنی پنج روز فاصله مکه ومدینه است وده روز فاصله اینجا تا مکه
❗️البته اگر ایات متعدد افرینش در شش روز نبود چنین تفسیری پذیرفته نمی شد ولی از انجا که ایات قران یکدیگر را تفسیر می کنند وقرینه یکدیگر می شوند تفسیر بالا به خوبی قابل قبول است
📚تفسیر نمونه ج20 ص224
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
لطفا در مورد ایه 24 نسا توضیح دهید که چگونه اجازه می دهد مسلمین کفار را اسیر کنند واحکام برده را بر انان جاری کنند
✅پاسخ:
❗️ جواز به همسر گرفتن زنان کافری که به دست مسلمانان اسیر می شدند بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روز بوده است؛ زیرا این زنان بخشی از نیروهای جبهه دشمن بودند که اگر آزاد می شدند، تقویت جبهه دشمن را در پی داشت. کشتن و زندانی کردن همه آنان کار بسیار بیرحمانه ای بود. هچنین به کار گرفتن آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشند عواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت .
به همین دلیل اسلام به مسلمانان اجازه داده تا با شرایطی آنان را در منازل و مزارع و ... به کار بگیرند و ضمن رد و ممنوع کردن هر گونه تجاوز و سوء استفاده جنسی ، به مسلمانان اجازه داده است در صورت تمایل با شرایط خاصی با آنان روابط زناشویی مشروع داشته باشند و با رسمیت بخشیدن به این نحوه روابط زناشویی ، تعهدات متقابلی را در طرفین ایجاد کرده است که در سلامت اخلاقی طرفین و جامعه اثرات مثبت بسیار دارد.
ایت الله مکارم شیرازی چنین می اورد
"اسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد.
❗️در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت.
❗️بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند
❗️زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند
📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد
❗️علامه طباطبایی چنین می اورد:
عمده اسباب برده گیری سه چیز بود 1 جنگ 2 زور وقلدری3 داشتن ولایت ابوت وشوهری وامثال ان
❗️اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد وایه مورد سوال شما نیز ناظر به همین موضوع است آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد
❗️جهت این امضا کردن ومعتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت واز بین بردن نسل بشری و ویران ساختن ابادی ها ندارد وفطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته وبر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزو مجتمع بشری به شمار نیاورده وانان را مستحق تمتع از مزایای حیات وتنعم به حقوق اجتماعی نداند ونیز حکم می کند بوجوب از بین بردن انان ویا دست کم اسیر کردنشان
📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
مگه خدا نمیگه رشوه دادن یا رشوه گرفتن حرامه؟
پس چرا برای مستجاب شدن خواسته هامون خدا میگه نذر کنید.
مثلاً فلان کار رو میکنم اگر فلان خواستم برآورده بشه؟
این هم یه جورایی رشوه میشه دیگه
✅پاسخ
باید توجه کنید که موضوع رشوه دادن ونذر کردن موضوعا با یکدیگر تفاوت دارد وقیاس کردن این دو با یکدیگر قیاس مع الفارقی است
❗️نخست توجه کنید که در احکام شرعی قیاس کردن وسرایت دادن حکم یک مساله به مساله دیگر به دلیل شباهت ظاهری بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند
📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34
❗️خداوند منان فرمود:
به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند
📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6
❗️رشوه حرام است چون سبب می شود قوانین که قاعدتا باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد به سود مظالم طبقات نیرومند که باید قانون انها را محدود کند به کار بیفتد
❗️اگر باب رشوه دادن گشوده شود این اقویا هستند که قدرت بر پرداخت رشوه دارند در نتیجه قوانین بازیچه تازه ای در دست انها برای ادامه ظلم وستم وتجاوز به حقوق ضعفا خواهد شد
❗️در هر اجتماعی رشوه نفوذ کند شیرازه زندگی انها را از هم می پاشد و ظلم وفساد وبی عدالتی وتبعیض در همه سازمانها نفوذ می کند واز قانون عدالت جز نامی باقی نخواهد ماند
📚تفسیر نمونه ج2 ص6
❗️انسان با نذر کردن سعی در تقرب به خداوند می کند تا با پاکی وقداستی که برایش حاصل می شود شایستگی اجابت دعایش فراهم شود و هیچ یک از مفاسد رشوه دادن در نذر کردن وجود ندارد
❗️نذر کردن سبب هیچ گونه تبعیض وبی عدالتی و حق خوری نمی شود و کلیه افراد می توانند با نذر کردن در تعالی روح خود اقدام کنند تا با قداست و پاکی روح شایستگی اجابت پرودگار را کسب کنند چرا که عدم اجابت ناشی از تیرگی گناهان می تواند باشد ونذر کردن سبب بر طرف شدن این تیرگی می شود
❗️روی این جهت پرودگار نذر کردن را امضا کرده و رشوه دادن را ممنوع کرده است وروشن است که در شریعت این امر ونهی خداوند است که سبب ترجیح یک امر یا تقبیح امری می شود
❗️جهت اگاهی از شرایط وفضیلت نذر کردن رجوع کنید به کتاب شریف میزان الحکمه ج12 ص205 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
ببخشید وقتی ما بدانیم کاری نتیجه اش اکثرا بد هست ان را انجام از اول نمیدهیم حالا اکثرا و یا تمام بنده ها همیشه در این دنیا مبتلا به انواع مریضیها و گرفتاریها هستن و در اخرت هم قران کریم میفرماید ما اکثر مردم را برای جهنم واگذاشتیم ولقد ذرانا لجهنم کثیرا من الناس .... حالا خدای حکیم چرا مارا افریده درحالی که اکثرا ما این عاقبت شوم را داریم ممنونم
✅پاسخ
خداوند منان می فرماید:
" ایا مردم گمان کرده اند به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد" ( عنکبوت 2)
❗️ این ایه عمومیت امتحانات و ازمایش های پرودگار را می رساند
❗️امتحانات وسختی ها سبب می شود انسان استعدادهای خود را شکوفا سازد وشاسیتگی پاداش یا کیفر را بدست اورد
❗️امیر مومنان فرمود:
گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان اگاه تر است ولی انها را امتحان می کند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش و کیفر است از انها ظاهر گردد
📚نهج البلاۼه کلمات قصار جمله 93
❗️روی این جهت امام صادق فرمود:
شدیدترین مردم از حیث بلا ومشکلات انبیا هستند سپس هر ان کس که به انان نزدیکتر باشند
📚الکافی ج2 ص252
وفرمود:
پاداش بزرگ با بلا بزرگ همراه است وخداوند هیچ قوم وگروهی را دوست نمی دارد مگر که انان را مبتلا می کند
📚بحار الانوار ج64 ص207
❗️اگر با این دید انسان نگاه کند بلا ومصیبت را نعمت از جانب پرودگار می بیند نه نقمت و بدبختی
❗️اما بخش دوم سوالتان که فرمودید خداوندی که می داند کثیری از جن وانس جهنمی خواهند شد چرا انان را خلق می کند
❗️پاسخ آن است که یکی از صفات ذاتی خداوند فیاضیت او می باشد روی این جهت از انجا که خودش خیر مطلق است موجودات دیگر را نیز می افریند تا انان را به خیر وکمال خودشان هدایت کند واز نقص به کمال برساند
❗️واز انجا که فیاضیت لازمه ذات پرودگار است ناگزیر دست به خلقت موجودات می زند در غیر این صورت واجب الوجود بودن او زیر سوال می رود
📚رجوع کنید تفسیر نمونه ج22 ص391
❗️خداوند طبق صریح ایات قران همه را پاک افریده واسباب سعادت وتکامل را در اختیار همگی گذاشته است
❗️او چنین خواسته است که انسان با اختیار خودش به تکامل برسد زیرا این نوع به کمال رسیدن ارزشمند است اما ممکن است افرادی از این اختیار خود سو استفاده کنند وجهنم را برای خود به ارمۼان اورد
❗️تعبیری که خداوند در ایه مورد اشاره شما می اورد درست به ان می ماند که شخص نجار گوید قسمت زیادی از این چوبها یی را که فراهم ساخته ام برای تهیه درهای زیبا است وقسمت زیاد دیگری برای سوزاندن وافروختن اتش چوبهایی که صاف ومحکم وسالمند در قسمت اول صرف می کنم وچوب های ناسالم را در قسمت دوم
❗️نجار در حقیقت دو هدف دارد یکی هدف اصلی ودیگری هدف تبعی
❗️هدف اصلی او ساختن در وپیکر وابزار خوب است وتمام کوشش وتلاش او در همین راه مصرف می شود ولی هنگامی که ببیند چوبی به درد این کار نمی خورد ناچار ان را برای سوزاندن کنار می گذارد این هدف تبعی است نه اصلی
❗️تنها تفاوتی که این مثال با بحث ما دارد این است که تفاوت چوبها با یکدیگر اختیاری نیست ولی تفاوت انسان ها بستگی به اعمال خودشان دارد ودر اختیار خود انها است
📚 تفسیر نمونه ج7 ص20
❗️ایه مورد استناد شما اشاره است به هدف تبعی خداوند از خلقت انسان وهدف اصلی او همان خیر وسعادت انسان است
📚ترجمه تفسیر المیزان ج8 ص438
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
لطف کنید توضیح دهید چرا شیعیان بر روی قبور امامان خودشون گنبد وبارگاه می سازن در حالی که وهابیان این رو نمی پسندن
✅پاسخ
قران در ایه 32 حج می فرماید:
" هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و تکریم کند ان نشانه تقوای دلها است "
❗️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه خداوند است به طور مسلم انبیا و امامان از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاۼ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اتد
❗️یکی از طرق بزرگداشت انان حفظ اثار و قبور انان واباد کردن ان وصیانت از فرسوده شدن واز بین رفتن ان می باشد
❗️قران همچنین به روشنی دستور به وجوب ولزوم محبت اهل بیت پیامبر می دهد ( شوری 23) ودر وجوب محبت انان روایات فراوانی نیز در کتب اهل سنت نقل شده است
📚سنن ترمذی ج2 ص308
📚 مستدرک علی الصحیحین ج3 ص149 و ۰۰۰
❗️روشن است که یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت زیارت قبورشان و تعمیر واباد ساختن ان و حفظ وصیانت از ان می باشد
❗️همچنین از ایات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان یک نوع امر رایج در میان ملل قبل اسلام بوده است انجا که درباره اصحاب کهف فرمود:
هنگامی که وضع انان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن انها دو نظر ابراز داشتند
1 بر روی قبور انان بنایی بسازید
2 مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم ( کهف 21)
❗️ قران این دو نظریه را نقل می کند بدون انکه از انها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف بودتد قطعا قران از ان انتقاد می کرد در حالی که این دو نظر حاکی است که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ واباد سازی مدفن انان بوده است
❗️ودر پایان در پاسخ شما دوست گرامی روایاتی را نقل می کنیم که علامه مجلسی در جلد 97 بحار الانوار شریف صفحه 120 از امام صادق وایشان از حضرت علی نقل می کنند که به پیامبر عرضه داشتند:
ای رسول خدا از برای کسی که قبور ما را زیارت کند و ان را اباد وبازسازی کند چه پاداشی است ؟
پیامبر گرامی پاسخ داد:
خداوند قبر تو و قبر فرزتدانت را بقعه هایی از بهشت قرار داده است وقلوب برگزیدگان از خلقش را به سوی شما متمایل کرده است که خواری و اذیت را تحمل کرده وقبور شما را آباد می کنند وفراوان زیارتشان می کنند انان مخصوص به شفاعت من هستند و وارد حوض من در قیامت می شوند و انان زوار من در بهشت هستند کسی که قبور شما را اباد کند گویا سلیمان را بر ساخت بیت المقدس یاری داده است ۰۰۰
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند؟
✅پاسخ
در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟
❗️امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار ميدهي كه فساد و خونريزي ميكند؟
پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را ميدانم كه شما نميدانيد.
آنگاه خداوند كه هيچگاه فرشتگان را از نور خود محروم نميكرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيتالحرام» را زير «بيتالمعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد.
❗️ آنگاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد."
📚علل الشرایع ج2 ص407
❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است :
" انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است
📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج۴ ص 489
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
احادیث فراوانی وجود دارد که شطرنج بازی کردن.در هر صورتی حرام هست و سلام کردن هم به انسان شطرنج باز خوب نیست.چرا علمای عصر حاضر جواز حلال به حرام اهل بیت دادن؟و اصلا چرا این دو دستگی در بین علما.در قبال یک امر حرامه؟؟؟
✅پاسخ
چنان که فرمودید روایات متعددی در مجامع روایی ما در حرمت و مذمت بازی با شطرنج امده است
📚وسایل الشیعه ج17 ص318 باب 102 و ص322 باب 103
❗️ امام صادق فرمود:
" رسول خدا از بازی کردن با شطرنج نهی می کرد"
📚 الکافی ج6 ص437
❗️در روایت دیگری فردی به امام کاظم گفت من با قومی رفت وامد دارم که با شطرنج بازی می کنند اما من با ان بازی نمی کنم تنها انان را نگاه می کنم
❗️امام پاسخ داد چرا در مجلسی حاضر می شوی که خدا به ان نگاه نمیکند
📚الکافی ج6 ص437
❗️ با توجه به این روایات بین فقها در مورد شطرنج دو نظر است
1 عده ای می گویند این روایات از ان جهت بازی با شطرنج را حرام کرده است که در ان زمان با ان قمار می کرده اند والت قمار شناخته می شده است لذا اگر زمانی بازی با شطرنج از الت قمار بودن خارج شود وتنها به عنوان یک ورزش فکری شناخته شود حکم حرمت ان هم تغییر می کند چرا که موضوع تغییر کرده است
❗️حکم الهی تابع موضوع است وبا تبدل ان حکم نیز دگرگون می شود
📚استفتاوات امام ج 2 س15
📚 استفتاوات مکارم ، ج2 س733
📚 استفتاوات رهبری س1125
❗️در مقابل دسته ای دیگر از فقها با توجه به روایات حکم به حرمت شطرنج به طور مطلق می دهند چه الت قمار قمار شناخته شود وچه نشود واستدلال انان این است که ما نمی دانیم تنها علتی که بخاطر ان شطرنج ممنوع شمرده شده است الت قمار بودن ان بوده است ممکن است علت های دیگری نیز مد نظر برای حرمت ان بوده است وما از ان مطلع نباشیم
📚استفتاوات نوری همدانی ج2 س560
📚 سایت ایت الله سیستانی ، قمار
❗️طبیعی است که در مسایل نظری هر رشته ای متخصصان و دانشمندان ان در یک سری مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند دانش فقه واجتهاد نیز چنین است واز ان جایی که مبانی نظرات مجتهدان در علم اصول ، رجال ، درایه و۰۰۰دارای اختلافاتی است طبیعی است که این اختلاف نظرات بروز می کند
❗️البته وظیفه مقلدان ان است که با بررسی از فردی تقلید کند که از سایر مجتهدان در استنباط احکام الهی داناتر وتواناتر باشد
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💞🌸🎀
🌹 آقا رسول الله (ص):
🌸 هر كس به شما #نیکی كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن قدر براى او #دعا كنيد كه مطمئن شويد تلافى كرده ايد. ❤️
📕 تحف العقول، ص 218
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟
✅پاسخ:
با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود.
❗️به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمیکنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم.
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است
1️⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها :
می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد
2️⃣جهاد دفاعی:
آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟
دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است
3️⃣جهاد برای حمایت از مظلومان:
در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است.
حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند
4️⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی:
اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت.
❗️از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است
📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال:
چگونه از کتاب قرآن تثبیت شده که ما نیاز به مرجع تقلید داریم؟
✅پاسخ:
نیاز ما به مرجع تقلید حکم عقل است.به این بیان:
❗️ما برای ساختن عمارت به سراغ معمار وبنا ودر دوختن لباس به سراغ خیاط وبه هنگام بیماری به سراغ طبیب می رویم.
❗️عقل وفطرت ما را در هر رشته ای به کارشناس ومتخصص آن رشته ارجاع می دهد.
❗️همین منطق است که در تعلیمات دینی وقوانین الهی مردم را به پیروی از فقها که در تشخیص احکام الهی مهارت دارند وادار می کند
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، علامه سبحانی،ص279
❗️قرآن نیز می فرماید:
"اگر نمی دانید از اهل اطلاع سوال کنید"( نحل 43)
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال:
در قرآن آمده است که وقتی خداوند می خواستند انسان را خلق کنند فرشتگان از خداوند می پرسند: خداوندا چرا می خواهید موجودی خلق کنید که خون و خون ریزی کند؟
سوال اینجا است که قبل از خلقت انسان فرشتگان از کجا می دانستند که انسان قرار است خون و خون ریزی کند؟
✅پاسخ:
بعضی از مفسران بر آن هستند که پیشگویی فرشتگان به خاطر آن بوده است که آدم نخستین مخلوق روی زمین نبوده است بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگری بودند که به نزاع وخونریزی پرداختند، پرونده بد آنان سبب بد گمانی فرشتگان نسبت به نسل آدم شد
📚تفسیر نمونه،ج1 ص173
❗️در روایتی آمده است که امام باقر خطاب به یکی از اصحابشان فرمود:
"گمان می کنی که خداوند تنها عالم شمارا خلق کرده است وبشری غیر شما خلق نکرده است. به خدا سوگند پرودگار هزار هزار عالم وهزار هزار آدم خلق کرده است که شما فرزندان حضرت آدم در اخرین این عوالم وادم ها قرار دارید"
📚بحار الانوار،ج8 ص375
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
با سلام.آیا شیطان(ابلیس)تا روز رستاخیز و برپایی قیامت زنده است و مشغول فریب مردم؟یا در زمان ظهور حضرت حجت (عج) از بین خواهد رفت؟
✅پاسخ:
در روایتی امام صادق فرمود:
"ابلیس ما بین نفخه اول ودوم می میرد"
📚علل الشرایع،ج2 ص402
❗️در روایت دیگر فرمود:
"خداوند شیطان را تا زمان ظهور قائم ما مهلت میدهد اما وقتی ظهور کند شیطان را در مسجد کوفه می کشد"
📚تفسیر عیاشی،ج2 ص242
❗️می توان چنین جمع کرد که شیطان به دست حضرت مهدی کشته میشود سپس وقت رجعت زنده می شود وسپس بین دو نفخه صور می میرد"
📚کنز الدقایق،ج7 ص129
✅پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 امام علی علیه السلام: 💠
🌹 من أرادَ أن یَعِیشَ حُرّا أیّامَ حیاتِهِ فلا یُسکِنِ الطَّمَعَ قَلبَهُ 🌹
💐 هر که مى خواهد ایام عمر خود را آزاد زندگى کند، طمع را در دل خویش جاى ندهد 💐
📚 تنبیه الخواطر: جلد ۱، صفحهی ۴۹
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸🍃
🍃
🌸 #امام_جواد علیه السلام:
🍃اگر خواستگارى برايتان آمد
كه از ديانت و امانت او راضى هستيد،
به او زن بدهيد...
🍃
🌸🍃
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📌هدف پیامبر(ص) تأسیس «امّت اسلامی» بود نه صرفاً تربیت «انسان مسلمان»
📌شاخص مهمّ مسلمانی این است که مسئولیتهای خود را دربارۀ امّت اسلامی، بپذیریم
🔰رسالت پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل امت(ج۱) - ۱
🔸 توجه به «امّت اسلامی» و مفهومِ «امتسازی» یکی از گمشدههای ما در منظومۀ معارف دینی است. اینکه بگوییم «جامعه باید خوب بشود» و «ما باید برای بهبود وضع فرهنگی در جامعه، تلاش کنیم» اینها حرفهای رقیق و ضعیفی است؛ بجای اینها باید گفت: «ما باید امّت اسلامی را شکل بدهیم»
🔸 یکی از اهداف بسیار مهم رسول خدا(ص)-و شاید مهمترین هدفی که دنبال میکردند- این بود که «امتِ اسلامی» تأسیس کنند، نه اینکه صرفاً «انسان مسلمان» تربیت کنند و این انسانها در تنهاییِ خود، مسلمان بشوند و فکر کنند به هدف رسیدهاند.
🔸 وقتی یک انسان بخواهد مسلمان و «بندۀ خدا» بشود، یقیناً عضویت در امّت اسلامی، نقشآفرینی برای امّت اسلامی و احساس وظیفه دربارۀ امّت اسلامی، یکی از مهمترین شاخصهای آن خواهد بود.
🔸 پیامبر(ص) میخواست انسانها را به خدا مقرب کند، اما مسیر تقرب الیالله، عبور از چالشهای زندگی و امتحانهای الهی است. مسیر تقرب الیالله، خارج از بستر این زندگیِ رایج نیست، هیچکسی در خلأ بهسوی خدا حرکت نمیکند و مقرب نمیشود.
🔸 اگر بخواهی بندۀ خوب خدا بشوی، باید از مسیر خانواده و از دالانی که فضای خانواده برایت درست میکند، عبور کنی؛ مثلاً اینکه حق پدر و مادر و همسر را رعایت کنی، برای شغل و معیشت، تلاش کنی و امتحانهای مربوط به شغل و کسب درآمد را، خوب پشت سر بگذاری.
🔸 کسی که میخواهد «بندۀ مقرب خدا» بشود، طبیعتاً عضو یک خانواده است و یک فرد مسئولیتپذیر و متعهد نسبت به وظایفی است که در خانواده بر عهدهاش قرار میگیرد، او همچنین در یک معنا و اندازۀ بزرگتر، عضو امّت اسلامی است.
🔸 همانطور که انسان مسلمان، خارج از خانواده و خارج از شغل، قابل تصوّر نیست؛ انسان مسلمان، خارج از مسئولیتهایش دربارۀ امّت اسلامی هم قابل تصوّر نیست. اما عضویت و پذیرش مسئولیت در امّت اسلامی مقولهای است که انسان خیلی سختتر، برایش انگیزه پیدا میکند و مثل خانواده و شغل نیست که ابتدائاً برای انسان جاذبه داشته باشد.
🔸 شاخص مهم مسلمانی این است که عضویت خود و مسئولیت خود را در امّت اسلامی بپذیری و «هویت امّتیِ خودت» را درک کنی؛ نه اینکه فقط خودت بهتنهایی «عبد خدا» بشوی و عبودیت خود را از دالان امّت اسلامی عبور ندهی.
👤علیرضا پناهیان
🔻هیئت شهدای گمنام - ۹۸.۸.۲
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/5784
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیدی ترین عامل برای تربیت فرزند
🔻کدام کار خوب یا بد بیشترین تاثیر را روی بچه ها میگذارد؟
#تصویری
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁