eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
4.7هزار ویدیو
72 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔این که شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام است آیا دلیل دارد ❗️آیا راست است که خداوند و پیامبران به زیارت قبر امام حسین می روند ❕❕ 💠💠 👌شکی نیست که زیارت امام حسین علیه السلام در هر وقت و زمانی استحباب دارد ، اما از این میان شب جمعه از ویژه ای برخوردار است و روایات متعددی در ارتباط با آن وارد شده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند حسین را در هر شب جمعه زیارت می کند و فرشتگان و ( ) انبیاء و اوصیاء خود را به زیارت حسین می فرستد » 📚کامل الزیارات ص113 👌علامه می نویسد ؛ « این که خدا در شب جمعه به زیارت حسین می رود به این معنا است که در آن شب رحمت خاصه خود را بر حسین علیه السلام و زائرین او جاری می کند » 📚بحار الانوار ج98 ص60 👌در نقل دیگری فرمود ؛ « هر کس در هر جمعه ( و شب آن ) قبر حسین را زیارت کند ، به یقین آمرزیده می شود و با حسرت از دنیا نمی رود و با حسین علیه السلام در بهشت همسایه می شود » 📚کامل الزیارات ص183 👌از برخی نیز استفاده می شود که امام زمان علیه السلام خبر سیمان اعمش را که می گوید : « در خواب دیدم که برگ هایی از آسمان فرو می ریزد که در آنها امان از آتش دوزخ برای هرکس که در شب جمعه امام حسین را زیارت کند نوشته بود » تایید فرموده است . 📚بحار الانوار ج45 ص401 ❕چنان که گذشت ، پیامبران و ارواح آنان نیز با کسب از خداوند به زیارت امام حسین علیه السلام می روند ، در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ پیامبری در آسمان و زمین نمی باشد ، مگر آنکه از خداوند می خواهند که به آنان در زیارت قبر حسین اجازه دهد ، پس از آن فوج به زیارت او آمده و باز می گردند » 📚کامل الزیارات ص111 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔شنیدم برخی می گویند چه کسی گفته است نام حضرت در قرآن نیامده است ❗️نام ایشان در آیات مربوط به حضرت ابراهیم در قرآن آمده است ❕آیا واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « و وهبنا لهم من رحمتنا و جعلنا لهم لسان صدق علیا » « از رحمت خود به آنها ( ابراهیم و فرزندانش ) ارزانی داشتیم و برای آنها نام نیک و مقام مقبول و ای قرار دادیم » 🔶مریم 50 ❕در واقع دشمنان می خواستند آنچنان ابراهیم و دودمانش از جامعه انسانی طرد شوند که کمترین اثر و خبری از آنان باقی نماند و برای همیشه فراموش شوند، اما بر عکس، خداوند به خاطر ایثارها و فداکاریها و استقامتشان در ادای رسالتی که بر عهده داشتند آنچنان آنها را بلند آوازه ساخت که همواره بر زبانهای مردم جهان قرار داشته و دارند، و به عنوان اسوه و الگوئی از خداشناسی و جهاد و پاکی و تقوا و مبارزه و جهاد شناخته می شوند. 👌 در اینگونه موارد به معنی یادی است که از انسان در میان مردم می شود و هنگامی که آنرا اضافه صدق کنیم و لسان الصدق بگوئیم معنی یاد خیر و نام نیک و خاطره خوب در میان مردم است، و هنگامی که با کلمه « » که به معنی عالی و برجسته است ضمیمه شود مفهومش این خواهد بود که خاطره بسیار خوب از کسی در میان مردم بماند. 👌ناگفته پیدا است ابراهیم نمی خواهد با این تقاضا، خواهش دل خویش ‍ را برآورد، بلکه هدفش این است که دشمنان نتوانند تاریخ زندگی او را که فوق العاده انسان ساز بود به بوته فراموشی بی فکنند، و او را که می تواند برای مردم جهان باشد برای همیشه از خاطره ها محو کنند. 📚تفسیر نمونه ج13 ص86 💠می بینیم که « » در آیه به معنای وصفی که عالی و برجسته است ، استعمال شده است نه به معنای و نام مشخص یک فرد که بگوییم منظور علی علیه السلام است . ❕البته در روایتی آمده است که یونس بن عبد الرحمان خدمت امام رضا علیه السلام رسید و عرضه داشت که بعضی می پرسند نام علی علیه السلام در کجای قرآن آمده است ؟ من در جواب می گویم « جعلنا لهم لسان صدق » آیا این پاسخ صحیح است ❕ 👌امام علیه السلام پاسخ داد راست گفتی مطلب همانگونه است که تو می گویی » 📚تفسیر برهان ج3 ص14 ❕بر اساس این روایت ، باید گفت نام علی علیه السلام در قرآن آمده است و منظور از « » در آیه حضرت علی است . 👌اما این روایت با روایت صحیح دیگری که در کتاب شریف آمده است و تصریح دارد که نام علی علیه السلام در قرآن نیامده است تعارض دارد . ❗️ابوبصیر می گوید به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم اهل سنت به ما اشکال می گیرند که چرا نام علی و اهل بیت در قرآن ذکر نشده است؟ امام فرمودند به آن ها چنین بگویید: در قرآن کریم سخن از نماز به میان آمده، اما در آن ذکر نشده که نماز، دو رکعتی، یا سه رکعتی یا چهار رکعتی باشد . در رابطه با زکات آیه نازل شده اما بیان نشده که این زکات چگونه پرداخت شود؛ تا اینکه رسول خدا آن را تبیین فرمود. در رابطه با حج هیچ جای قرآن نیامده است که طواف باید هفت مرتبه باشد، ولی پیامبر آمده اینها را بیان کرده است » 📚الکافی ج1 ص286 ❕گذشته از آنکه راوی روایت مذکور ، احمد بن محمد است که فرد بسیار ضعیفی است و روایات جعلی تحریف قرآن را نقل کرده است . 📚تنقیح المقال ج1 ص87 👌بله می توان گفت که علی علیه السلام و اهل بیت ایشان ، با سیره رفتاری و خود ، توحید و آیین ابراهیمی را در همه جا گسترش دادند به گونه ای نام نیک و آوازه بلند و برجسته ابراهیم و فرزندانش تا روز قیامت ، زحمات و تلاش های علی و فرزندان معصومش بوده است . ❕بر اساس این سخن ، علی علیه السلام مصداق لسان و برجسته ای است که خدا به ابراهیم عطا فرمود. 👌روایاتی هم که می گوید منظور از آیه علی السلام است ، ( « جعلنا لهم لسان صدق علیا » « یعنی امیر المومنین ») 📚الکافی ج2 ص345 📚مناقب ج3 ص107 👌به این معنا است که علی علیه السلام مصداق لسان صدق و ابراهیم نبی است ، نه آنکه « علیا » در آیه که به معنای وصفی است ، بر علی السلام تطبیق داده شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔آیا می توان با توجه به این که فاطمه بنت اسد علی را در خانه کعبه به دنیا آورد اما مریم در هنگام تولد عیسی از خانه خدا بیرون شد برتری مقام فاطمه بنت اسد بر مریم را اثبات کرد ❗️ 💠پاسخ👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا می توان با توجه به این که حضرت فاطمه بنت اسد امام علی را در خانه کعبه به دنیا آورد اما حضرت در هنگام تولد حضرت عیسی از خانه خدا بیرون شد برتری مقام فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم را اثبات کرد ❗️ 💠💠 👌برخی از علما و عقیده دارند که جریان مذکور دلالت بر برتری مقام حضرت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم سلام الله علیهما می کند ، چنان که در سوالی از آیت الله سید صادق روحانی چنین پرسیده شده ؛ ❔ آيا مقام فاطمه بنت اسد مادر حضرت على(علیه السلام) ، از مقام مريم دختر عمران مادر حضرت عيسى(علیه السلام) بالاتر مى باشد؟ 💠 پاسخ : بله، حضرت فاطمه بنت از حضرت مريم والاتر است. زيرا حضرت مريم هنگام زايمان دستور داشت تا در حالت نفاس از محل عبادتش خارج شود در حالى كه حضرت فاطمه بنت اسد با دستورى تكوينى از خارج شدن از خانه خدا منع شدند. 👌 قابل توجه اين است كه خانه كعبه از مقام محل عبادت حضرت مريم گرامى تر مى باشد. ❕ منظور از دستور تكوينى چنان چه در روايات مربوط به ميلاد اميرالمؤمنين(علیه السلام) آمده، اين است كه چون ديوار خانه كعبه شكافته شد و جناب فاطمه بنت اسد از شكاف داخل شد، شكاف به هم آمد و هر چه تلاش كردند، درب خانه خدا باز نشد، در نتيجه دانستند كه اين امر از سوى خداى تعالى و باز نشدن درب خانه خدا امرى تكوينى است. 🌐http://yon.ir/WFgOh ❕اما به نظر می رسد که جریان دلالت بر برتری حضرت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم سلام الله علیهما ندارد و تنها دلالت بر برتری حضرت علی بر حضرت عیسی علیهما السلام دارد چنان که در روایتی که در گذشته هم به آن اشاره کرده ایم، علی علیه السلام به این نکته کرده اند . ❕ در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد بن صوحان بود . 👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا آنجا که رسید و گفت : ❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود: 👌من از عیسی هستم چرا که پس از آنکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت و در میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا آمد ❕اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد و گفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو، فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم. 📚 شب های پیشاور ص476 👌البته شکی در این نیست که حضرت فاطمه بنت اسد مقامی بس والا دارد و تعبیرات در عظمت و مقام این بانو در مجامع روایی ما آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج 35 ص 68 باب 3 احوال والدیه علیه السلام ❕با این وجود در روایاتی تصریح شده است که برترین زنان عالم تنها چهار نفر هستند . 👌پیامبر فرمود ؛ « خداوند از میان زنان عالم چهار زن را برگزیده است ؛ و آسیه و خدیجه و فاطمه » 📚الخصال ج 1 ص 225 👌و فرمود ؛ « برترین زنان عالم ( و بهشت ) چهار زن هستند ؛ مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم » 📚بحار الانوار ج 43 ص 36 و ص 51 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا به پیامبر ابو القاسم می گویند ❗️کانال های ضد دین می گویند چون بعد از هجرت پیامبر به کاروان های مشرکین حمله می کردید و غنائم آنان را تقسیم می کند به پدر کننده و ابو القاسم نامگذاری شد ❕❕ 💠💠 👌از جمله القاب پیامبر گرامی ، ابو القاسم است زیرا دارای فرزندی به نام بودند که در کودکی از دنیا رفتند . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « فرزندانی که برای رسول خدا از خدیجه متولد شدند ، عبارتند از و طاهر و ام کلثوم و رقیه و زینب و فاطمه و از ماریه قبطیه نیز ، ابراهیم متولد شد » 📚الخصال ج2 ص405 📚قرب الاسناد ص9 👌در نقل دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛ « خدیجه که رحمت خدا بر او باد ، برای من طاهر و و فاطمه و رقیه و ام کلثوم و زینب را به دنیا آورد» 📚الخصال ج2 ص404 ❕ابن شهر آشوب می نویسد ؛ « قاسم در از دنیا رفت » 📚المناقب ج1 ص161 👌شیخ عباس قمی می نویسد ؛ « مشهور آن است که برای پیامبر سه پسر به دنیا آمد ، اول بود و به این سبب به پیامبر کنیه را دادند و دوم عبدالله که او را ملقب به طیب و طاهر گردانیده اند و سوم ابراهیم » 📚منتهی الامال ج1 ص266 ❕ در روایتی نیز آمده است که حسن بن فضال از پدرش نقل می کند که از امام رضاعلیه السلام پرسیدم چرا به پیامبر ابوالقاسم می گویند ❔ 👌 حضرت فرمود چون دارای بود اسمش قاسم بود . ❕گفتم یابن رسول الله آیا مرا لایق می دانی که بیشتر توضیح دهی حضرت فرمود بله آیا می دانی پیامبر فرمود من و علی پدران این امت هستیم؟ 👌گفتم بله. فرمود آیا می دانی پیامبر نسبت به همه امت از جمله علی علیه السلام بمنزله است؟ گفتم بله. فرمود: آیا میدانی علی تقسیم کننده بهشت و دوزخ است؟ گفتم بله . ❕امام فرمود به پیامبر ابو القاسم می گویند زیرا او پدر (معنوی ) علی است ، علی نیز تقسیم کنیده بهشت و جهنم است » 📚معانی الاخبار ص52 📚بحار الانوار ج16 ص95 👌مانعی ندارد که هر دو وجه در علت نامگذاری پیامبر گرامی به ابو القاسم دخیل باشد ، یکی معنای ظاهری آن را می رساند و دیگری معنای باطنی را . ❕در رابطه با حمله پیامبر به کاروان قریش و مصادره اموال آنها در گذشته مفصلا پاسخ داده ایم که جهت آگاهی به زیر مراجعه فرمایید ؛ 🔰 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6155 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔کلیپی از یک آخوند در کانال های ضد دین منتشر می شود که می گوید وقتی ابراهیم را درون آتش انداختند گفت یاعلی و سپس آتش تبدیل به شد ❗️آیا چنین چیزی واقعیت دارد ❕❕ 💠💠 👌 امامان گرامی ما دارای خلقت نورانی بوده اند ، و خداوند سال های سال قبل از خلقت آدم ، نوری وجودی آنان را خلق کرده و آنان تسبیح گوی خداوند بودند ، و تمام انبیاء با نوری وجودی آنها آشنایی داشته اند . ❕طبق روایات متعددی ، خداوند نور اهل بیت را سال ها قبل از آنکه خلقت عالم را صورت دهد خلق کرده بود . 🔷پیامبر فرمود ؛ « من و علی و فاطمه و حسن و حسین در سراپرده الهی بودیم و او را تسبیح می کردیم و فرشتگان با تسبیح کردن ما ، خداوند را فرا گرفتند » 📚 الشیعه ص7 📚 الانوار ج25 ص2 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « ما اشباح بودیم اطراف عرش که خدا را تسبیح می کردیم ، و این حدود پانزده هزار سال قبل از خلقت آدم بود و وقتی آدم آفریده شد در او قرار گرفتیم». 📚 الانوار ج25 ص2 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند نور از نور عظمت خود را قبل از آفرینش آدم آفرید که آنان محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین بودند » 📚 الانوار ج25 ص4 👌پیامبر فرمود ؛ « خداوند ما را آفرید زمانی که نه آسمانی افراشته و نه زمینی گسترده و نه عرش و نه بهشت و جهنم بود ،ما او را و می کردیم ، هنگامی که تسبیح و تقدیسی وجود نداشت ...خداوند نور دخترم فاطمه را شکافت و آسمانها و زمین را آفرید ، نور آسمانها و زمین از نور فاطمه است ...» 📚 الانوار ج25 ص16 ❕بر این اساس طبیعی است که انبیاء گذشته به آن انوار مطهر کنند . 💠 در روایتی امام علیه السلام فرمود ؛ « یک یهودی به نزد رسول خدا آمد و خطاب به او گفت: شما برتر هستید یا حضرت موسی بن عمران که خداوند با او صحبت کرد، بر او تورات را نازل کرد، معجزه عصا را به او داد، دریا را بر او گشود و ... پیامبر در حالی که از بیان مستقیم برتری خود، اکراه داشت، فرمود: همانا حضرت آدم زمانی که آن اشتباه را انجام داد این‌گونه توبه کرد: خداوندا، همانا از تو مسئلت می‌جویم به حق محمد و آل محمد مرا ببخشی» سپس خداوند او را بخشید. همانا نوح زمانی که سوار بر کشتی بود و ترسید که غرق شود، چنین دعا کرد: خداوندا، همانا از تو مسئلت می‌جویم به حق محمد و آل محمد برای اینکه مرا از غرق نجات دهی» پس خداوند آنها را نجات داد و همانا ابراهیم زمانی که در افتاد چنین دعا کرد: « خداوندا، همانا از تو مسئلت می جویم به حق محمد و آل محمد مرا از این آتش نجات بخشی» پس خداوند آتش را بر او کرده و او به سلامت از آن‌جا رهایی یافت. و زمانی که موسی عصا را انداخت دعا کرد: « خداوندا، همانا از تو مسئلت می‌جویم به حق محمد و آل محمد مرا حفظ کنی، خداوند فرمود: نترس ... » 📚امالی ص218 📚احتجاج ج1 ص48 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که کشتی نوح در حال غرق شدن بود ، خداوند را به حق ما خواند و خداوند او را نجات داد و زمانی که ابراهیم در افتاد ، خداوند را به حق ما خواند و خداوند نیز او را نجات داد و آتش برایش سرد و سلامت گشت و موسی با توسل به ما از دریا نجات یافت و عیسی زمانی که یهود قصد قتلش را داشتند با توسل به ما نجات یافت و به آسمان رفت » 📚وسائل الشیعه ج7 ص103 ❕بنابراین توسل انبیاء سابق و من جمله ابراهیم نبی به اهل بیت علیهم السلام ثابت است ، بیان روحانی مذکور در توسل کردن ابراهیم با تعبیر یا علی ، اگر چه مستند نیست ،ولی ممکن است تعبیری مجازی برای بیان اصل توسل باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔍 #دعا_گرافی 💠 هم‌نشینی ادعیه و تصاویر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓اسلام ۱۴۰۰ سال پیش گفته ک الکل حرامه ولی رازی الکل رو ۹۰۰ سال پیش کشف کرده❕ ❔میشه یکم درموردش برام توضیح بدید ک چطوری اسلام الکل رو قبل از کشفش حرام کرده❕❕ 💠پاسخ💠 ❕در اسلام خوردن هر نوشیدنی که سبب اسکار و مستی شود حرام است . 🔶پیامبر گرام فرمود: « هر نوشیدنی که سبب مستی شود ( کم و زیاد آن ) حرام است» 📚الکافی ج6 ص409 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند به عینه شراب را حرام کرده بود اما پیامبر هر نوشیدنی که سبب مستی شود را حرام کرد و خداوند نیز حکم پیامبر را تایید کرد » 📚الکافی ج1 ص266 🔶وفرمود: « هر کس نوشیدنی بخورد که سبب اسکار و مستی او شود ، خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند» 📚التهذیب ج9 ص107 🔶پیامبر گرامی فرمود: « هر کس نوشیدنی بخورد که مست شود مشمول شفاعت من نمی شود» 📚الکافی ج6 ص400 👌این روایات و روایات فراوان دیگری که به همین مضمون در مجامع حدیثی ما نقل شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج25 ص279 به بعد « ابواب الاشربه المحرمه» ❗️همه دلالت بر آن دارد که در اسلام هر آنچه سبب اسکار و مستی شود حرام است .خواه خمر باشد یا غیر آن 👌الکل نیز چون سبب اسکار و مستی می شود حرام می باشد . 🔶توجه به این نکته نیز لازم است که « الکل » در زمانهای قبل از رازی هم بوده است و مردم از آن استفاده می کرده اند اما این ماده را با ترکیبات و نام مشخص آن نمی شناختند تا آنکه رازی الکل را با خواصش کشف کرد. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا راست است که اهل بیت فرموده اند شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما عجم و غیر عرب ❕ 💠پاسخ💠 ❕روایاتی در مجامع روایی ما آمده است که ممکن است این معنا از آن ها به دست آید. 1⃣شیخ کلینی در کافی روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود: « ما بنی هاشم هستیم و شیعیان ما عرب و بقیه مردم عرب های نادان و بی سواد و بادیه نشین هستند»« نحن بنو هاشم و شیعتنا العرب و سائر الناس الاعراب» 📚الکافی ج8 ص166 2⃣در روایت دیگر نقل می کند که فرمود: « ما قریش و شیعیان ما عرب و بقیه مردم کفار غیر عرب هستند» 📚همان مدرک 3⃣شیخ صدوق نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود: « ما قریش و شیعیان ما عرب و دشمنان ما عجم هستند» 📚معانی الاخبار ص404 ❗️علامه مجلسی این روایت را به نقل از معانی الاخبار صدوق در بحار الانوار می آورد. 📚بحار الانوار ج64 ص176 ❕شیخ عباس قمی هم در سفینه البحار که تلخیص بحار الانوار است به نقل از معانی الاخبار می آورد. 📚سفینه البحار ج6 ص165 ❗️عجم به تمام غیر عرب اعم از ایرانی و غیر ایرانی اطلاق می شود. 📚لغات در تفسیر نمونه ص52 🔴نقد؛ 1⃣یکی از ملاک های پی بردن به صحت یک روایت ، موافقت یا عدم موافقت آن روایت با آموزهای قرآنی است. 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « حدیثی که از ما برایتان نقل می شود ، بر قرآن عرضه کنید ، اگر موافق قرآن بود بگیرید و اگر مخالف بود آن را قبول نکنید» 📚وسائل الشیعه ج27 ص120 ❕قرآن مجید تنها ملاک امتیاز و برتری را ، تقوا می داند و می فرماید: « ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است» 🔶حجرات 13 🔷پیامبر گرامی فرمود: « خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا» 📚تفسیر قرطبی ج9 ص6162 🗯بنابراین ملاک برتری تنها تقوا است نه عرب یا عجم بودن لذا روایت مذکور چون خلاف آموزه های قرآنی است قابل پذیرش نمی باشد. 2⃣در روایات متعددی ، اهل بیت علیهم السلام از عجم و ایرانیان مدح و تمجید کرده اند . 🔶پیامبر گرامی فرمود: « اگر ایمان معلق در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند» 📚بحار الانوار ج58 ص230 ♦️در روایت دیگر امده است : « اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند» 📚قرب الاسناد؛ ص109 🔶خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید: « ا ی مومنان هر کس از شما که از دینش برگردد خداوند به زودی قومی به عرصه آورد که دوستشان می دارد و انان نیز او را دوست می دارند» ❕در تفسیر مجمع البیان امده است که از پیامبر درباره این آیه سوال میشود .حضرت دست بر شانه سلمان می زند و می فرماید: « سلمان و همانندان او ( ایرانیان) مراد آیه هستند .اگر دین در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا خواهند کرد» 📚مجمع البیان ج3 ص357 👌در مدح ایرانیان روایات فراوانی امده است که جهت اگاهی رجوع کنید ؛ 📚 بحار الانوار 57 ص201 باب 36 ❓با این وجود چگونه قابل قبول است که اهل بیت ، عجم و ایرانیان را دشمنان خود تلقی کنند❕❕ 3⃣روایات مذکور در مذمت عجم و غیر عرب از حیث سند مردود بوده و قابل استناد نمی باشد. 🔶شیخ کلینی دو روایت مذکور را از سهل بن زیاد نقل می کند در حالی که این راوی ضعیف و مردود است. 🗯نجاشی در مورد او می نویسد: « او در حدیث ضعیف است و به احادیث او اعتماد نمی شود .احمد بن محمد بن عیسی شهادت می داد که او اهل غلو و دروغگویی است و او را از قم به ری خارج کرد» 📚رجال نجاشی ص185 🔶در سند روایت معانی الاخبار هم که مورد نقل بحار الانوار و سفینه البحار واقع شده است ؛ ❕سلمه بن الخطاب قرار دارد که نجاشی می گوید او ضعیف است. 📚رجال نجاشی ص187 ❕و عثمان بن جبله قرار دارد که مجهول و ضعیف است. 📚زبده المقال من معجم الرجال ج1 ص670 4⃣اگر از همه آنچه که گفتیم چشم پوشی کنیم باز هم معنای صحیح این رویات این است که بگوییم : « مقصود این روایات این است که عرب و عجم نگویید و عرب را بر عجم برتری ندهید و از عجم مذمت نکنید .ببینید اگر شخص شیعه ما است عرب است یعنی دارای همان صفات خوب و نیکویی است که عرب را به آن مدح می کنید اگر چه عجم باشد . ❗️دشمن ما عجم است یعنی اگر کسی آن صفات نکوهیده را که به حق یا ناحق برای عجم می گویید دارا باشد اگر چه ذاتا عرب باشد » 📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ج2 ص253 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓نظر اسلام در مورد تعبیر خواب چیست❕آیا رویاهای صادقه واقعیت دارد❕آیا هر کسی می تواند تعبیر خواب کند یا تعبیر خواب کردن شرایط خاصی دارد❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❗️خواب و رویا بر چند قسم است؛ 1⃣خوابهای مربوط به گذشته زندگی و امیال و آرزوها که بخش مهمی از خوابهای انسان را تشکیل می دهد. 2⃣خوابهای پریشان و نامفهوم که معلول فعالیت توهم و خیال است. 3⃣خوابهایی که مربوط به آینده است و از آن گواهی میدهد. ❗️شک نیست که خوابهای دسته اول و دوم تعبیر خاصی ندارد اما خوابهای مربوط به آینده دو شعبه دارد؛ 🔶1- قسمتی خوابهای صریح و روشن می باشند که به هیچ وجه تعبیری نمی خواهند و گاهی بدون کمترین تفاوتی با نهایت تعجب در آینده دور یا نزدیک محقق می پذیرد . 🔶2- خوابهایی که در عین حکایت از حوادث آینده بر اثر عوامل خاص ذهنی و روحی تغییر شکل یافته و نیازمند به تعبیر است . 📚تفسیر نمونه ج9 ص314 ❕پیامبر گرامی فرمود: « خواب و رویا سه گونه است .گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است و گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود می پروراند و آن را در خواب می بیند» 📚بحار الانوار ج58 ص191 🔷وفرمود: « هیچ بنده ای نمی خوابد مگر آنکه روحش به پیشگاه خداوند بالا می رود و آنچه را نزد او ببیند ، درست است و چون فرماید که روحش به تنش ملحق شود در میان آسمان و زمین سیر کند و آنچه را که در آنجا ببیند نادرست است» 📚امالی صدوق ص146 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « خواب دروغ و پریشان آن است که در آغاز شب هنگام تسلط دیوهای سرکش و بدکار دیده شود اما خواب درست و صادق را پس از گذشت دو سوم شب ببیند با آمدن فرشتگان که پیش از سحرگاه است مگر آنکه فرد جنب یا بی وضو و یا ناپاک باشد یا یاد خدا را نکرده باشد » 📚الکافی ج8 ص91 🔶وفرمود: « رویای صادقه یک جزء از هفتاد جزء نبوت است» 📚بحار الانوار ج58 ص176 ❕شک نیست که رویای صادقه چون از جانب خداوند محقق می شود ، تعبیر آن نیاز به علم الهی دارد که این علوم غیبی تنها برای انبیاء و امامان وجود دارد . ❗️روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل است که پیامبر گرامی و امامان خوابهای مردم را تعبیر می کردند و به همان گونه محقق میشد. 📚بحار الانوار ج58 ص159 به بعد 👌 در عصر کنونی که دسترسی به پیامبر و امام نمی باشد ، طریق یقینی برای تعبیر خواب وجود ندارد و آنچه افراد به عنوان تعبیر خواب بیان می کنند ، تنها از جمله امور ظنی است که قابل اعتماد نمی باشد .البته در دست مردم کتابچه هایی به عنوان تعبیر خواب از امام صادق و ...وجود دارد که به هیچ عنوان معتبر و مستند نمی باشد. 💠اما از راه دیگری می توان به تعبیر خواب دست یافت و آن این است که همواره انسان خواب خود را خوب تعبیر کند زیرا خواب تابع تعبیر است اگر خوب تعبیر شود به همان نحو محقق می شود و اگر بد تعبیر شود به بدی محقق میشود. 🔶امام کاظم علیه السلام فرمود: « خواب بر اساس تعبیر محقق می شود » « الرویا علی ما تعبر» 📚وسائل الشیعه ج6 ص502 ❗️شیخ کلینی از امام کاظم نقل می کند که فرمود: 🔶 «خواب، همان گونه مى شود که تعبیر شده است. راوی گفت: برخى از اصحاب ما روایت کرده‌اند که خواب پادشاه مصر از خواب‌هاى پریشان بوده است. (یعنی خواب ایشان تعبیری نداشته ولی چون حضرت یوسف آن‌را آن‌گونه تعبیر کرد، به همین جهت اتفاق افتاد). 🗯امام کاظم فرمود: 🔶 «در زمان پیامبر اکرم زنى در خواب دید که ستون خانه‌اش شکسته، پس خدمت پیامبر رسید و خواب خود را برای پیامبر تعریف کرد. 🔷پیامبر فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر بر می‌گردد. شوهر او که در سفر بود همان گونه که پیامبر گفته بود آمد. بار دیگر شوهر او به سفر رفت و آن زن دوباره به خواب دید که ستون خانه اش شکسته است. باز خدمت پیامبر رسید و خوابش را عرض کرد. پیامبر به او فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر برمى گردد و شوهر او همان گونه که پیامبر گفته بود از سفر آمد. شوهر او براى بار سوم به سفر رفت و آن زن در خواب دید که ستون خانه اش شکسته، ولى او این بار خواب خود را براى شخص دیگری باز گفت، و آن مرد به او گفت که: شوهرت خواهد مرد. این خبر به گوش پیامبر رسید و فرمود: 🔶« چرا این مرد، خواب آن زن را تعبیرى نیکو نکرد». 📚الکافی ج8 ص336 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 امتحان کله پاچه! 🔻چرا خدا بلا می‌فرسته؟ چرا آدما رو زجر میده!؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا