eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سؤال: اگر انسان در افعال خود مختار است؛ چرا در آیه 78 سوره نساء، خداوند می‌فرماید:« قل کُلٌّ مِن عِندَالله؛ بگو همه چیز از ناحیه خداست.» از طرفی در آیه بعدی از همین سوره می2فرماید :« مَا أصابَك مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ الله وما أصابَك مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَفسِك؛ هر خوبی‌ای که به تو می‌رسد، از جانب خداست و هر بدی‌ای که به تو می رسد، از جانب خودت است.» از این دو آیه شریفه ، اولا: هم اختیار و هم جبر برای انسان فهمیده می‌شود در حالی که اجتماع جبر و اختیار، اجتماع نقیضین و محال عقلي است؟ ثانیا: اگر بنابر آیه اول همه چیز از ناحیه خداست؛ چرا در آیه 79 فقط خوبی‌ها را به خدا نسبت ‎‌‌می‌دهد؛ ولی بدی‌ها را از جانب انسان می‌داند؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: برای پاسخ ذکر دو مقدمه لازم است: 1. بنابر آیه15 سوره فاطر «یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید؛ ای مردم شما به خدا نیازمند هستید؛ درحالی که خدا بی نیاز و ستوده است.» همه انسان‌ها معلول و مخلوق خدا هستند و تمام هستی و وجود خود را از او دریافت می‌کنند؛ به گونه‌ای که یک لحظه نیز نمی‌توان وجود انسان را جدا و مستقل از وجود خدا تصور کرد؛ بلکه هر انسانی عین فقر و نیاز به خالق است و قدرت انجام افعالش را از خدا دریافت می‌کند. 2. هر انسانی ذاتا مختار آفریده شده است؛ اما اختیار و آزادی او مطلق نیست که جدای از خالقش باشد؛ بلکه در طول اختیار خداست؛ یعنی خدا اراده کرده که هر انسانی با اختیار خودش، هر کاری را که دوست داشت، انجام دهد یا ترک کند. با توجه به مقدمات فوق، به دلیل آن که انسان، قدرت انجام افعالش را از خدا می‌گیرد، افعالش به خدا منتسب مي‌شود و چون افعالش را با اراده واختیار خودش انجام داده، اعمال او به خودش منتسب است، مانند انسانی که دستش فلج است و نمی‌تواند آن را حرکت دهد؛ اما هرگاه به نیروی برقی وصل گردد که از دستگاه خاصی به دست او می‌رسد، می‌تواند دستش را حرکت دهد و هرکاری که خواست با آن انجام دهد. در این جا فعل او از جهتی که توسط خودش و با اختیار انجام داده، منتسب به اوست؛ ولی از جهتی که نیرویش را از آن دستگاه گرفته، منتسب به او نیست و این هیچ منافاتی با اختیاری بودن فعل او ندارد. نکته‌ای که در این جا باید دقت شود، این است که در آیه 79 سوره نساء :« مَا أصابَك مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ الله وما أصابَك مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَفسِك؛ هر خوبی‌ای که به تو می‌رسد، از جانب خداست و هر بدی‌ای که به تو می‌رسد از جانب خودت است.» خداوند اعمال خوب انسان‌ها را به خودش نسبت می‌دهد؛ ولی اعمال بدشان را به خود انسان‌ها باز می‌گرداند؛ زیرا: الف) بنابر آیه 7، سوره سجده:« الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ؛ خداى تعالى آن كسى است كه هر چيز را نيكو خلق كرد.» خداوند حکیم، نظام عالم هستی را به نحو احسن آفریده است؛ پس هر آنچه که وجود دارد؛ حتی افعال انسان‌ها که با اختیار خودشان انجام می‌دهند، از جهت وجودشان منتسب به خدا و حسن هستند. ب) عقل انسان، حسن و قبح برخی افعال را درک می‌کند، برخی از افعال، مثل عدل و ظلم، حسن و قبح ذاتی دارند که مورد قبول همه عقلاست؛ اما حسن و قبح برخی از افعال، نسبی است و با توجه به اختلاف احوال، اوقات، مكان‏ها و جوامع، مختلف مى‏‌شود، مانند خنده و مزاح كه نزد دوستان هم رده، خوب و نزد بزرگان، بد است.1 بنابراین انسان‌ها، به خاطر مصالح یا مفاسدی که برخی از امور برای کمال و سعادت آنها در پی دارد، آن امور را حسن یا قبیح می‌نامند. پس این قسم حسنه و سیئه، دو حالت و صفت نسبی و اضافی هستند که برخی امور به آنها متصف می‌شوند، نه این که آن امور، ذاتا خوب یا بد باشند.2 بنابراین اینکه در آیه مورد نظر خداوند خوبی‌ها را به خودش نسبت می‌دهد و بدی‌ها را به انسان، به این دلیل است که انسان‌ها با اختیار خودشان افعالی را مرتکب می‌شوند که هیچ مصلحتی برای آنها ندارد و از این جهت متصف به سیئه و بدی می‌گردد. ج) اگر به اموری که به سیئه و بدی متصف می‌شوند، دقت شود، عدمی بودن آنها فهمیده می‌شود؛ زیرا انسان‌ها هرآنچه را ملایم با طبع و موافق با آرزویشان نباشد، بد می‌نامند. به دلیل این که امور عدمی، خالق و فاعل نمی‌خواهد، پس منتسب به خدا نیست، بلکه به جهل و نقص انسان‌ها باز 3می‌گردد. منبع: http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: اگر خداشناسی، فطری است و بدون آموزش و اکتساب، حالتی در انسان‌ها است که خدا را قبول دارند، چگونه است که اقوامی هستند در جنگل‌های افریقا که هیچ تصوری از خدا ندارند و بت، توتم یا روحی که در حیوانی حلول کرده را می‌پرستند؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: فطرت از ماده "فطر" به معنای شکافتن1 ،ایجاد و ابداع2 آمده؛ لغت "فطرت" بر وزن "فعلۀ" به معنای سرشت و نحوه خاصی از آفرینش و خلقت است؛ بنابراین به سرشت خاص و آفرینش ویژه انسان فطرت می‌گویند و امور فطری؛ یعنی آنچه نوع خلقت و آفرینش انسان،اقتضای آن را داشته و مشترک بین همه انسان‌ها باشد.3 خداوند دو فطرت به انسان داد؛ فطرت عشق به کمال نامحدود و مطلق که فطرت اصلی همه انسان‌ها است و فطرت تنفر از نقص و بیزاری از شر و شقاوت که فرعی و لازمه فطرت اصیل انسانی است4؛ هر انسانی حتی اگر جاهل باشد، در پرتو فطرت و ساختار وجودی خود، خداوند را می‌شناسد و خواهان تقرب و حرکت به سوی او است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «مَعروفٌ عِندَ کُلِ جَاهِل5؛ یعنی خداوند برای جاهل نیز شناخته شده است.»6 علت شناختن انسان غافل خدا را -که در روایت این انسان به جاهل تعبیر شده است- این است که امور فطری مقتضای آفرینش انسان بوده و اکتسابی نیست، در عموم افراد وجود دارد، تبدیل یا تغییرپذیر نیست،اما شدت و ضعف می‌پذیرد.فطرت در دو بعد بینش و گرایش توسعه دارد؛ یعنی هر انسانی مطلق بین و مطلق خواه است به طوری که جز کمال و زیبایی نامحدود را نمی‌خواهد و خواستن، همیشه بعد از دیدن و پسندیدن است، در نتیجه، او کمال و جمال مطلق؛ یعنی "الله"را می‎‌بیند و عاشق و شیفته او است .این دو بعد مطلق بینی و مطلق خواهی، حقیقت وجود آدمی را تشکیل می‌دهد که با فقدان آن، انسان هم باقی نمی‌ماند.7 گاهی انسان با وجود گرایش فطری به کمال مطلق در مصداق و شخص کمال مطلق، خطا می‌کند و دنبال کمال‌های محدود و مقطعی می‌رود یا در ظاهر به پرستش بت، اجسام دیگر یا موجودات غیر واقعی می‌پردازد؛ زیرا انسان مولود طبیعت و فرزند عالم دنیا است که از بدو خلقت در غلاف طبیعت تربیت می‌شود؛ بنابراین فطرت و روحانیت او به تدریج در حجاب طبیعت وارد شده و احکام طبیعت او را احاطه می‌کند؛ در نتیجه فطرت انسان برای رهایی از این حجاب و پیدا کردن مصداق حقیقی کمال مطلق، نیاز به کمکی از خارج دارد؛ به همین دلیل خداوند با رحمت واسعه خود انبیا را برای هدایت بشر فرستاد و احکام آسمانی و آیات الهی را بر اساس نقشه فطرت وضع نمود.8 خداوند دل را موحد آفریده و ساختار قلب را بر توحید قرار داده است که با شکوفایی فطرت در پرتو وحی نبوی و الهامات و تربیت‌های الهی، به شخص کمال مطلق هدایت می‌شود و چون اصل بینش و گرایش به خداوند در همه انسان‌ها به صورت فطری باقی می‌ماند، در همان زمانی که به پرستش چنین موجوداتی سرگرم است اگر قدرت و کمال بالاتری را بشناسد به سمت او رفته و از پرستش دیگران منصرف می‌شود9، به عنوان مثال همه انسان‌ها به زیبایی علاقه دارند، اما در این که هر کس چه چیز را زیبا می‌داند؟ تفاوت دیده می‌شود یا هر کس غذای خوشمزه را دوست دارد، اما در مصداق چنین غذایی بسیار اختلاف است. در نتیجه پرستش کمال و جمال نامحدود امری فطری و همگانی است و وجود حس یا میل پرستش صرف نظر از مصداق آن در همه افراد بشر، نشانه فطری بودن خداشناسی و خداپرستی است، مشاهده اقوامی در جنگل‌های آفریقا که بت، توتم یا روح حیوانی را می‌پرستند؛ گواه این مطلب است؛ زیرا اگر این میل تحمیل بر انسان شده بود هرگز با این گستردگی محقق نمی‌شد.10 نتیجه: 1.خداشناسی و خداپرستی به معنای مطلق بینی و مطلق خواهی ، همگانی و فطری انسان است. 2.انسان در تشخیص کمال مطلق خطا می‌کند که به راهنمایی خداوند از طریق دین و هدایت پیامبران نیازمند است. منبع: http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
حکمت 215 نهج البلاغه.mp3
495.1K
💠شرح 🔸 حکمت 215 🎙 استاد محمدی شاهرودی پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چه کنیم که از وسوسه های شیطان در امان باشیم؟ پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام جعفرصادق (ع): 🔹حضرت که ظهور می‌کند، اموری نوین و سنتّی نوین و قضاوت‌های نوینی به همراه خواهد داشت و بر قوم عرب سخت گران خواهد بود. (غیبت نعمانی، ص ١٢٢) 🔰 @p_eteghadi 🔰
❕توضیحی در مورد ترس از کرونا : 👌ترس و رعب و وحشت از امری , موجب می شود که بدن تحت تاثیر آن ترس قرار گیرد و کارایی و عملکرد طبیعی بدن با اختلال روبرو شود . ❕خداوند یکی از الطاف خود بر پیامبر گرامی را القاء ترس و رعب و وحشت در دل دشمنان پیامبر میداند تا آنان با این ترس و وحشت عملکردشان دچار اختلال شود و نتوانند در برابر پیامبر گرامی صف آرائی کنند . 👇👇
👌خداوند می فرماید : " سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِين‏ " " به زودى در دلهاى كافران به خاطر اينكه بدون دليل چيزهايى را براى خدا شريك قرار دادند، رعب و ترس مى‏افكنيم و جايگاه آنها آتش است و چه بد جايگاهى است جايگاه ستمكاران. " ( آل عمران آیه ٥١ ) 👌و فرمود : " إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْب‏ " " (به خاطر بياوريد) موقعى را كه پروردگارت به فرشتگانى وحى كرد من با شما هستم كسانى را كه ايمان آورده‏اند ثابت قدم بداريد. بزودى در دلهاى كافران ترس و وحشت مى‏افكنم‏ " ( انفال ١٢ ) 👌و فرمود : " خداوند گروهى از اهل كتاب را كه از آنها (مشركان عرب) حمايت كردند از قلعه‏هاى محكمشان پائين كشيد، و در دلهاى آنها رعب افكند (كارشان به جايى رسيد كه) گروهى را به قتل مى‏رسانديد و گروهى را اسير مى‏كرديد. " " وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقا " ( احزاب ٢٦ ) ❕و فرمود : " و در قلب آنها ترس و وحشت افكند، به گونه‏اى كه خانه‏هاى خود را با دست خويش و با دست مؤمنان ويران مى‏كردند، پس عبرت بگيريد اى صاحبان چشم! " " قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ " ( حشر ٢ ) ❕در حديثى از رسول خدا ص مى‏خوانيم كه فرمود: " نصرت بالرعب مسيرة شهر! " " من از جانب خدا به وسيله ترس و وحشت دشمنان يارى شده‏ام به فاصله يك ماه " 📚 مجمع البيان جلد 2 صفحه 519 (ذيل آيه 151 آل عمران). ❕يعنى نه تنها كسانى كه در ميدان نبرد با من رو برو مى‏شوند وحشت دارند بلكه در نقاطى كه دشمن از من يك ماه راه فاصله دارد وحشت و اضطراب حاكم است! 💠در نقل دیگری پیامبر گرامی فرمود : " یکی از امتیازاتی که خداوند به من داده است , این است که مرا به وسیله انداختن ترس در دل دشمن پیروزی داده است " " نصرت بالرعب " 📚الفقیه ج ١ ص ٢٤١ 👌 در مورد لشكريان حضرت مهدى (عج) نيز مى‏خوانيم كه سه لشكر او را يارى مى‏كنند: الملائكة، و المؤمنون، و الرعب!:" فرشتگان و مؤمنان و ترس و وحشت"! 📚 اثبات الهداة جلد 7 صفحه 124 👌در نقل دیگری در مورد امام مهدی ع می خوانیم : " او با سلاح و وحشت در دل دشمنان، يارى مى‏شود " " وأَنَّهُ يُنصَرُ بِالسَّيفِ وَالرُّعبِ " 📚إعلام الورى‏: ج 2 ص 233، كشف الغمّة: ج 3 ص 313، 👌از این آیات و روایات در مورد دشمنان جبهه حق استفاده می شود که دشمنان در حقيقت سعى مى‏كنند از برون ضربه نخورند اما خداوند از درون آنها را متلاشى مى‏كند، و مى‏دانيم ضربه درونى جانكاهتر و جبران ناپذير است، چرا كه اگر تمام سلاحها و ارتشهاى دنيا در اختيار كسى باشد ولى روحيه نبرد نداشته باشد محكوم به شكست و نابودى است. 📚تفسیر نمونه ج ٢٣ ص ٤٩٩ ❕بنابراین ترس و وحشت از امری موجب شکست و نابودی می گردد , چنان که در نقلهایی آمده است که وقتی دشمنان علی ع در میدان نبرد , متوجه می شدند ضربتی که به آنها خورده است از جانب علی ع بوده است , از شدت ترس و هول و هراس در جا جان میدادند و هلاک می شدند : "فَيُقَالُ مَنْ جَرَحَكَ فَيَقُولُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَإِذَا قَالَهَا مَاتَ. " 📚الفصول المختاره ص ٢٩٥ _ مناقب آل ابی طالب ج ٢ ص ٢٤١ 👌در رابطه با کرونا هم ترس و وحشت موجب اختلال در عملکرد بدن و تضعیف مقاومت می گردد که نتیجه آن شکست در برابر کرونا و مرگ است ❗️❗️ 👇👇👇
❕مرحوم شبر می نویسد : " وهم و ترس مضر است , و چه بسا موجب مرگ شخص شوند , پس اگر شهری به جهت ورود طاعون بترسند و توهم بیخود کنند و فال بد زنند , کم کم دچار آسیب می شوند زیرا که ترس از طاعون از خود طاعون نیز کشنده تر است .... ❕گروهی از حکماء گفته اند چه بسا ماری , شخصی را بگزد اما خودش مار را نبیند و به او بگویند نیش زنبور است پس او باور کند و زنده می ماند , و چه بسا بر عکسش اتفاق می افتد و شخص می میرد . 👌گویند وجهش این است که اگر باور کند , که نیش زنبور , مار گزیدگی است , قلب هراسان و منقبض می شود و بدن سست می گردد و منافذ به سوی قلب باز می شود تا این که سم سریعا به قلب می رسد و اگر سم زنبور به قلب برسد برای مرگ شخص کافی است , و چنان چه به این باور برسد که مار گزیدگی نیش زنبور است , قلب قوی می شود و به قوت قلب بدن قوی می گردد , پس استخوان ها و گوشت محکم و منافذ مسدود می شود و سم به قلب نمی رسد " " أنّ الوهم والخوف مضرّان لمن عرضا له وربّما قتلاه، فإذا كان أهل البلد يتوهّمون ويتطيّرون بدخول أهل الطاعون عليهم تضرّروا بهم؛ لأنّ الوهم والخوف قتّالان..... أنّ طائفة من الحكماء ذكروا أنّه لو لدغت حيّة رجلًا فلم يرها وخبر أنّها لسعة زنبور حتّى صحّ عنده ذلك ربّما لم يمت. ولو انعكس عنده الحال لربّما مات. قالوا: الوجه فيه أنّه إذا اخبر عن لسعة الزنبور أنّها لدغ حيّة خاف القلب وانقبض وفتر البدن وتفتّحت المسامّ إلى القلب حتّى يكون العلّة في سرعة وصول السمّ إلى القلب، وسمّ الزنبور إذا توجّه إلى القلب كفى في موت ذلك الإنسان، وأمّا إذا صحّ عنده أنّها لسعة زنبور قوي القلب وبقوّته يقوى البدن، فتصلب العظام ويشتدّ اللحم وتنسدّ الفُرَج والمسامّ، فيشيع السمّ في كلّ البدن ولا يصل منه إلى القلب ما يقتله‏ " 📚مصابیح الانوار ج ١ ص ٦١١ 👌بنابراین در موضوع کرونا هم نباید ترس و وحشت داشت و با توکل به خداوند و تکیه به لطف او می توان بر ترس و وحشت از کرونا غلبه کرد , چنان که در ذیل توضیح مفصل داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1973 ❕رئیس خانه روان شناسان می گوید : 👌«کرونا هراسی» یک اختلال روان‌شناختی است که می‌تواند بیشتر از کرونا، عامل بیماری و مرگ باشد؛ بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و عواقب ناشی از آن باید با پرهیز از افکار منفی از بروز این اختلال دوری کرد. ❕از منظر عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی، بیشترین آمار مرگ و میر تحت تاثیر کرونا هراسی است؛ وی می گوید: خیلی ها کرونا می گیرند و عادی رفتار می کنند بعد هم خوب می شوند، اما عده ای تا کرونا می گیرند حتی کمتر از یک هفته می میرند، با مقایسه این ۲ دسته مشاهده می شود که عامل کرونا هراسی در گروهی که فوت کرده اند، بیشتر بوده است به عبارتی نگرش افراد نسبت به کرونا یکی از عوامل مهم بیماری است. " 🌐https://b2n.ir/b64219 ❕بنابراین نباید از کرونا ترسید , بلکه باید در عین رعایت مراقبتها و زدن واکسن , با تکیه بر لطف و فیض الهی , با کرونا مواجه شد . 🔰 @p_eteghadi 🔰
کتاب همراهی تا آسمان به خاطرات شهروز مظفری نیا سرتیم حفاظتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد شهروز مظفری نیا سرتیم حفاظت سردار قاسم سلیمانی و از مدافعان حرم حضرت زینب(س) بود که روز ۱۳ دی ماه سال ۹۸در فرودگاه بغداد همراه حاج قاسم،ابومهدی و چند تن دیگر از همرزمانش توسط آمریکا مورد حمله تروریستی قرار گرفته و به شهادت رسید. از این شهید عزیز دو دختر به یادگار ماند و پسری به نام علیرضا که ۳ماه و ۱۸ روز پس از شهادت پدرش قدم به دنیا گذاشت. 🔰 @p_eteghadi 🔰