eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰راه شناخت خدا چیست؟ 👇👇👇
✅برای شناخت خدا قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که شناخت کامل خدای متعال برای ما امکان ندارد. هر چند همگان شناختی از خدا می یابند. حضرت علی (ع) می فرمایند: عقول را بر كنه صفات خویش آگاه نساخته اما آنها را از معرفت و شناسائى خود باز نداشته است.[۱] و درباره شناخت خدا دو راه کلی وجود دارد: ۱-شناخت از طریق نشانه ها ۲- شناخت از راه دل و نشانه ها نیز به دو بخش کلی تقسیم می شود: ۱- آیات انفسی (خود شناسی) ۲- آیات آفاقی (هستی شناسی) در شناخت از راه دل باید توجه کرد که هر انسانی به طور فطری خدا را می شناسد و برای روشن شدن این شناخت باید به صیقل دادن دل پرداخت و آن را از آلودگی ها پاک کرد تا نور خدا در آن بتابد. کما اینکه اگر انسان لحظه ای تعلقات خویش را کنار بگذارد، دل او سریعتا متوجه خدا خواهد شد. شخصی خدمت امام صادق(ع) عرض کرد: خدا را به من آن چنان معرفی کن که گویی او را می بینم،‌ حضرت از او سؤال کرد: آیا هیچ وقت از راه دریا مسافرت کرده‌ای؟ (گویا حضرت توجه داشتند به این که قضیّه برای او اتفاق افتاده است) گفت: آری. گفتند: اتفاق افتاده است که کشتی در دریا بشکند؟ گفت: بلی، اتفاقاً در سفری چنین قضیّه ای واقع شد. گفتند: به جایی رسیدی که امیدت از همه چیز قطع شود و خود را مُشرف به مرگ ببینی؟ گفت: بلی چنین شد. گفتند: در آن حال امیدی به نجات داشتی؟ گفت: آری. گفتند: در آن جا که وسیله ای برای نجات تو وجود نداشت، برای چه کسی امیدوار بودی؟ آن شخص متوجه شد که در آن حال گویا دل او با کسی ارتباط داشته، در حدّی که گویی او را می دیده است.[۲] و در شناخت از طریق نشانه ها نیز باید توجه کرد که هر پدیده ای در اطراف ما و از جمله خود ما، مخلوق خدا هستیم و می توان با دقت در مخلوقات خدا، به صفاتی از خدا پی برد. در راه استفاده از آیات انفسی، حدیثی مشهور بیان شده که: من عرف نفسه عرف ربه یعنی خودشناسی با خدا شناسی پیوند می خورند. که در توضیح این حدیث لایه های معنایی متفاوتی می توان بیان کرد. مثلا وقتی نقص و نیاز خود را می بینیم، به برطرف کننده این نقص ها رهنمون می شویم که کسی جز خدای متعال نیست. یا وقتی به دقایق خلقت مادی و معنوی خود می اندیشیم، حکمت و علم بیکران الهی را می یابیم و ... و آیات آفاقی نیز فراوان است که خدای متعال می فرماید: «إِنَّ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتی‏ تَجْری فِی الْبَحْرِ بِما یَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فیها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ[بقره/۱۶۴] در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و كشتی هایى كه در دریا به سود مردم در حركتند، و آبى كه خداوند از آسمان نازل كرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایى كه میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه ‏هایى است (از ذات پاك خدا و یگانگى او) براى مردمى كه عقل دارند و مى ‏اندیشند.» [۱]. نهج البلاغه خطبه ۴۹. [۲]. التوحید للصدوق، ص ۲۳۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
• | روایات | 💢 بی اعتنایی به نعمت‌های دیگران 🚩 نعمت‌هايى كه خداوند به برخى عطا كرده، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود. 🔸 می‌فرمایند در دعا اینگونه بگو : 🔅 ... من به درگاهت توبه مى‌كنم، از آن (گناه) و نيز از: ريختن خون، نافرمانى پدر و مادر، ... و حسد ورزيدن، ستم كردن، دعوت به فحشا، و آرزوى داشتن آنچه خداوند به ديگرى عطا كرده است و... ▫️ ...اِنّي أتوبُ إلَيكَ مِنهُ ومِن سَفكِ الدَّمِ ، وعُقوقِ الوالِدَينِ ، … وَالحَسَدِ وَالبَغيِ وَالدُّعاءِ إلَى الفاحِشَةِ وَالتَّمَنّي بِما فَضَّلَ اللّهُ و... . الإقبال : ج۱ ص ۱۱۹ ❖═ اشارت قرآنی : 🔻جمله آخر اشاره اى است به آيه ۳۲ سوره نساء : ❅«وَلاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ...» و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید. ...❅ 🚩 يعنى برترى‌ها و نعمت‌هايى كه خداوند به برخى عطا كرده است، نبايد موجب برانگيختن آرزوهاى دور و دراز و دست نيافتنى و يا كينه و حسادت شود، اگر چه آرزوى داشتن شبيه آنها، بدون لطمه زدن به نعمت ديگران، غبطه و بى اشكال است . 📚 ماه خدا ج ۱ ص ۲۲۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰آیا خدا می تواند موجودی بسازد که قادر بر نابودی آن نیست؟ 👇👇👇
✅شاید بهترین جواب برای این سوالات این باشد که بله خدا می تواند اما نمی تواند!! طبیعتا با طرح چنین جوابی سوال کننده اعتراض می کند و آن را نمی پذیرد چرا که جواب تناقض آمیز است. و در پاسخ به اعتراض او باید گفت که اگر بناست خدای متعال کارهای تناقض آمیز بکند، پس همه جا می تواند تناقض را انجام دهد! وقتی که در سوال اولی نوعی تناقض پذیرفته شده و متوقع هستیم که خدای متعال آن را انجام دهد، چرا در موارد دیگر نمی توانیم بپذیریم که خدا مرتکب تناقض شود؟ آیا از همین مطلب نمی توان متوجه شد که تناقض به هیچ عنوان ممکن نیست؟ جای دادن جهان درون یک تخم مرغ، بدون اینکه تخم مرغ بزرگ شود یا جهان کوچک شود، نوعی تناقض است. چون جای گرفتن درون تخم مرغ کوچک به معنای کوچک بودن است و در عین حال می گوییم که کوچک نباشد و کوچک بودن و نبودن تناقض است. خلق موجودی که قدرت بر نابودی آن وجود ندارد، به معنای غیر مطلق بودن قدرت است. چرا که این قدرت در نابودی این موجود، وجود ندارد! و ما می خواهیم مطلق بودن قدرت را در مطلق نبودن آن بجوییم! در حالی که مطلق بودن و نبودن با یکدیگر تناقض دارند و نمی توانند با هم جمع شوند! از این روست که در جواب چنین سوال هایی به نشدنی بودن مساله اشاره شده است و از سویی نیز به قدرت بیکران خدا توجه داده شده است: عبد اللَّه دیصانى نزد هشام بن حكم آمد و گفت: آیا تو پروردگار دارى؟ گفت: آرى، گفت توانا است؟ گفت: آرى، توانا و زوردار است، گفت: میتواند جهان را در یك تخم مرغ درآورد كه نه تخم مرغ بزرگ شود و نه جهان كوچك گردد، هشام گفت: مهلت بده، گفتش یك سال مهلت و از بر او بیرون شد، هشام سوار شد و نزد امام ششم علیه السّلام آمد و اجازه یافت و گفت: یا ابن رسول اللَّه عبد اللَّه دیصانى پرسشى آورد كه در پاسخش اعتمادى جز بر خدا و بر تو نیست امام فرمود: از چه پرسیده‏ات؟ گفت: چنین و چنان گفته است. امام فرمود حواسّ تو چند تا هستند؟ گفت پنج شماره، فرمود: كدام خردترند؟ گفت بیننده فرمود بیننده چه اندازه است؟ گفت باندازه یك عدسه یا كمتر، فرمود: اى هشام بنگر پیش رویت و بالاى سرت و هر چه بینى بمن گزارش بده، گفت: آسمان بینم و زمین و خانه‏ ها، كاخها دشتها، كوهها و نهرها، امام فرمود: آنكه تواند آنچه را بینى در یك عدسه یا كمتر درآورد توانا است.[۱] حضرت‏ صادق (ع) كه فرمود به امیر المؤمنین (ع) عرض شد كه آیا پروردگارت بر این قدرت دارد كه دنیا را در تخم مرغى داخل كند بى ‏آنكه دنیا كوچك شود یا تخم بزرگ شود فرمود كه خداى تبارك و تعالى بسوى عجز منسوب نمی شود و آنچه تو مرا سؤال كردى نمی تواند كه باشد.[۲] [۱]. بحار الأنوار، ج‏۵۸، ص: ۲۵۲. [۲]. التوحید للصدوق، ص۱۳۰. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد 🔹چاپ چهارم کتاب «جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد» اثر سعید ضیائی فر است که به همت پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۰۲۴ صفحه منتشر شد. 🔹فلسفه علم و فلسفه دین، ره آورد نگاه بیرونی به علم و دین است. این نگاه به فقه (فلسفه فقه) در حال تکوین می باشد و از زمره مباحث مهم آن تأثیر علم کلام بر اجتهاد است؛ تأثیری که فقه را به سوی فربهی و پویایی بیشتر، سوق داده است. 🔹در این کتاب تلاش شده ضمن شناسایی و بررسی دیدگاه های کلامی تأثیرگذار بر اجتهاد، با ذکر شواهد و نمونه ها تأثیر آن ها نشان داده شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
126.1K
⭕️ سوال ❓چرا کسی که آبروی ما رو میبره خداوند تلافی نمیکنه؟ مگه نفرمودند، «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» و اینکه برای اون شخصی که آبروش رفته عذابه یا امتحان؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 اگر خدا بخواهد این‌جوری مُدام برای هر کاری معجزه کند و از طریق خرق عادت وارد بشود که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود! 📌 خدا آخرت را برای همین گذاشته که به حساب‌ها رسیدگی بشود. اما این ‌که هر کس پایش را کج گذاشت، خدا فوراً بزند پس گردنش، دیگر امتحان از دنیا خواهد رفت و دیگر دنیا، دنیا نیست! برای کسانی که آبروی دیگران را می‌بَرَند، حتما مجازات سختی خواهند داشت از کُشتنشان بدتر است و یک حق‌النّاس است، حق‌النّاس عِرضی است و به این سادگی‌ها پاک نمی‌شود و این برای آن کسی که آبرویش رفته می‌تواند امتحان باشد و می‌تواند تنبیه باشد که دوباره کار خلاف نکند اگر هم خلاف کرد آن را پنهان کند که افشا نشود. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
73.3K
⭕️ سوال سلام وقت بخیر خداقوت. میخواستم درباره بهشت و جهنم سوال کنم. چه نعمت هایی تو بهشت هست؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 نعمت‌های بهشت به دو دسته تقسیم می‌شوند: اول نعمت مادّی و جسمانی؛ مثل غذاهای بهشتی و نوشیدنی‌های بهشتی، لباس‌ها و مسکن و همسران بهشتی. و دوم، نعمت‌های معنوی و روحانی بهشتی؛ مثل رفقای بهشتی، مثل اهل بیت علیهم السلام، مثل نگاه رحمت خدا به انسان، سخن گفتن خدا با انسان و چیزهایی از این قبیل که این‌ها نعمت‌های معنوی بهشت هستند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا خداوند انسان‌های گناهکار را آفرید؟ 🔰 پاسخ 🔸 ابتدا باید این نکته را بیان کنیم که خداوند هیچ کاری را بدون هدف انجام نمی‌دهد. بدون شک آفرینش تمام موجودات دارای هدف است. 🔹 خداوند کمال و خیر محض است؛ بنابراین هیچ آفریده‌ی بد و ناپسندی در خلقت او وجود ندارد. 🔸 بدون شک در عالم دنیا آفات و شروری نیز وجود دارد؛ زلزله‌ها، بیماری‌ها و... از این جمله هستند؛ اما این حوادث اصل کلی خیر بودن آفرینش خداوند را زیر سوال نمی‌برد. 🔹 یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌های انسان، اراده و اختیار است. فرشتگان و حیوانات از اراده و اختیار انسانی برخوردار نیستند. 🔸 این شاخصه انسانی موجب شده است که برخی انسان‌ها بر خلاف دستورات دین عمل کرده و خود را به هلاکت بیاندازند. 🔹 یکی از جنبه‌های کمال انسانی همین قدرت انتخاب اوست. اگر خداوند به طور کلی اراده را از انسان می‌گرفت تمام آدمیان در راه صحیح حرکت می‌کردند. اما در این صورت دیگر انسان فرقی با سایر موجود نداشت. 🔹 اگر انسان بدون اختیار رفتار و کردار درست را انجام دهد، دیگر مستحق پاداش و ثواب نخواهد بود. زمانی می‌توانیم از تکامل و رشد انسان سخن بگوییم که کارهای او براساس اراده و انتخاب خودش باشد. 📎 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ ایرانیان در قرآن 📌 روز پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله قرآن تلاوت می نمودند که به این آیه رسیدند: خداوند می‌فرماید: «...وَ اِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا اَمْثالَکُمْ»؛[4] «و اگر روی برگردانید (خداوند) جای شما را به مردمی غیر از شما خواهد داد که مانند شما نخواهند بود» از آن حضرت پرسیدند: کسانی که اگر ما روی برگردانیم خداوند آن‌ها را به جای ما قرار می‌دهد چه کسانی هستند؟ پیامبر اسلام در حالی که بردوش می‌زد، فرمود: این مرد و قوم او هستند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ ؟ گناه جاریه گناهـی است که حتی با مــرگ فــرد هـم این گناه تمـام نـمیشود و به هر میـزان که باعث گمـراه شدن افراد دیگر شود به کارنــامه اعمـال او ایـن گنــاه اضافه میشود گناهی که با اشتـراک گذاری شمـا منتشـر میشود و منتشـر میشود و منتشـر میشود و درصحــرای قیامــت با انبوهــی از گنــاهان مواجــه خواهی شد که حتی فکرش را هم نمیکردی آیا این ها گناهان من است؟ من که اصلا این اشخاص را نمیشناسم ! چرا من مسئول گناهشان هستم و در آن شریکم؟ مطمئن باشیــد شما با نشر یک عکس حدیث دروغ، تصویر ترانه های مبتذل و...دعوت به کارهای منکر و...یا فیلم یا آهنگ در این گنــاه شرکت خواهی کرد پستهای سیاسی دروغ وآنچه به صحت آن مطمئن نیستی وبرای خوشایند وخنده دیگران ارسال میکنی... چه بسیار کسانی که به وسیله شما با آن گناه آشنا شوند و آن را منتشر کنند با هر نشر ،گناهی به گردن شماست.. احتیاط کنیم مبادا کارنامه اعمال ما پر شود از گناهان جــــاریه که تا قیامت جریان دارند و حتی پس از مرگ ما هم دفتر ثبت این گناهان بسته نخواهد شد پـاک کن آنچه را که روز حساب برعلیه تو شهادت میدهد🤳 ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا