eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.5هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
ملاک تقدّم بعضی معتقدند تقدّم و برتری افراد را جنسیت آنها، مشخص می‌کند؛ لذا برخی، آقایان را بر بانوان مقدم می‌دارند و برخی بالعکس؛ درحالیکه معیارِ تقدّم، تشخیص حق، ایمان آوردن به آن و عمل بی چون و چرا و به موقع طبق آن است. همانطور که می‌بینیم یک زن همچون حضرت خدیجه (سلام الله علیها)، درست زمانی که بسیاری از مردان در تشخیص حقانیت اسلام مردد هستند، حق را تشخیص داده و در گرایش به اسلام و ایمان به خدا و رسولش پیشتاز می‌شود، و تمام دارایی عظیم خود را صَرف دین می‌کند. ✅ « ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺳﻨّﺖ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻓﺮﺳﻮﺩﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﭘﺎ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖّ ﺟﺪﻳﺪ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ، ﻫﻢ ﻧﺒﻮﻍ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﻲ‌ﻃﻠﺒﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺷﻬﺎﻣﺖِ ﺳﻨّﺖِ ﺑﺎﻃﻞ ﺷﻜﻨﻲ. ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﻲ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻫﺎ ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮ ﺩﻭ، ﻭ ﻳﺎ ﻓﺎﻗﺪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺻﻞ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺧﺪﻳﺠﻪ (ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ) ﻭﺍﺟﺪ [و دارای] ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﺻﻞ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺯ ﻧﺜﺎﺭ ﻣﺎﻝ ﺩﺭﻳﻎ ﻧﻜﺮﺩ » . 📚 زن در اینه جلال و جمال 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا ما وسعت رزق بخواهیم یا نخواهیم؟ معلوم نیست زیاد داشتن، وسعت رزق باشد. زیاد بهره گرفتن و استفاده کردن، وسعت رزق است. این که به فکر دیگران باشیم و به دیگران خیر برسانیم وسعت رزق است؛ اما این که جمع کنیم و نه خودمان مصرف کنیم و نه به دیگران بدهیم، این وسعت رزق نیست!! 💠 امیر المؤمنین (علیه السلام) یک موقعی درهمی را به دست مبارک گرفتند و فرمودند: {أما إنک إن لم تخرج عنی لا تنفعنی}؛ "بدان که اگر تو از دست من بیرون نشوی سودی به حال من نخواهی داشت".۱ تا وقتی که در دست منی فایده ای نداری، ولی اگر از دست من بیرون رفتی و یک مشکلی را حل کردی، گره از کار کسی گشودی، شکمی را سیر کردی، به خودم به خانواده‌ام خیر رساندی، فایده داشته ای. ‼️ اگر از این پول خیری درآمد، آن پول خوب و قشنگ است. در این است که به خودمان مصرف کنیم و بقیه اش را هم کنیم. ۱.مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۵۷ 📚 آرامش زندگی درپرتو تقوا ص۹۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
127.9K
⭕️ سوال ❓ سلام خدمت استاد گرامی، این که میگویند هر که مقرب تراست جام بلا بیشترش میدهند میشه گفت که انسان دعا کنه که خدا بلا بهش بده به جهت تقرب به خدا ؟ 🔰 پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم 1️⃣ اوّلا که بلا همیشه به نفع انسان نیست؛ برای کافر که بلا به نفعش نیست! گاهی ممکن است که بلا به خاطر این باشد که انسان آبدیده بشود، ورزیده بشود و گاهی ممکن است به خاطر گناهانش باشد... انواعی دارد... پس نمی‌شود گفت هر بلایی به نفع است. 2️⃣ مطلب دوم این‌که هیچ جا نداریم که شما از خدا بلا بخواهید! عکسش را داریم. که « الدّعا یردّ البلاء» یا این‌که «أَلّلهُمَّ اغفرلی الذنوب التی تنزل البلا». این را داریم که انسان این را دعا کند که گناهانی که باعث نزول بلا می‌شوند آن‌ها دفع بشود. اما این‌که دعا کنید که بلا بر شما نازل بشود نداریم! خدا حکیم است و اگر بنده نیاز داشته باشد و بخواهد با بلا رشد کند، خدا هم آن بلا را به او می‌دهد. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 🌺 ▫️ مگر خدا به نماز ما نیاز دارد ...⁉️ بعضی در جواب این سوال که « چرا نماز نمی خوانی یا در انجام آن سستی می کنی » ، می گویند : « مگر خدا به نماز ما نیاز دارد »؟! مسلماً خدا به نماز بنده اش هیچ گونه نیازی ندارد ؛ اما از سر لطف این عبادت بزرگ که سراسر آثار وبرکات می باشد را بر او واجب ساخته است ، پس این بنده ی خداست که سخت محتاج نماز است❗️ 🔻برخی از آثار نماز در آیات و روایات : 🕋 نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد؛ ۱ 🕋 نماز باعث آمرزش گناهان می شود؛ 🕋 نماز رحمت [الهى] را فرود مى آورد؛ 🕋 نماز موجب تثبيت اخلاص و دورى از كِبر است؛ 🕋 نماز مايه تقرّب هر انسان پرهيزگار است؛۲ 💠 حضرت علی علیه السلام در خطبه ۱۹۹ نهج البلاغه می فرماید : رسول خدا نماز را به چشمه ی آبی تشبیه کرده است که در برابر خانه کسی جریان داشته باشد و او هر شبانه روز، پنج مرتبه خود را در آن شست وشو دهد؛ پس هرگز آلودگی در بدن او باقی نمی ماند.‼️۳ 📚 منابع: ١ . قرآن کریم ٢ . میزان الحکمه ٣ . نهج البلاغه 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: بین کلمات اثم، ذنب و جناح که همه به معنی گناه هستند چه تفاوتی هست؟ 👇👇👇
پرسمان اعتقادی
پرسش: بین کلمات اثم، ذنب و جناح که همه به معنی گناه هستند چه تفاوتی هست؟ 👇👇👇
پاسخ: «اثم» به معنای گناه، ضرر، خمر، قمار و کارهای حرام که انسان را از ثواب و کار خیر، باز می‌ دارد.(1) «ذنب»: (بر وزن فلس) به معنی گناه است؛ «ذنب» (بر وزن فرس) به معنی دم حیوان و غیره است و «ذنب» (بر وزن عقل) در اصل به معنی گرفتن دم حیوان و غیره است. هر فعلی که عاقبتش وخیم است، آن را ذنب گویند زیرا که جزای آن مانند دم حیوان در آخر است و لذاست که به گناه، تبعه گویند که جزایش در آخر و تابع آن است‏.(2) «جنح» به معنای بال است؛ و دو طرف شی‏ء را دو جناح آن گویند مثل دو جناح کشتی، دو جناح لشگر، دو جناح صحرا و دو جناح (جانب) انسان؛ و فعل «جنح» در آیه 61 سوره انفال به معنای میل کردن است؛ گویند: «جَنَحَتِ السَّفِینَهُ» یعنی کشتی به یک طرف میل کرد؛ و گناهی که انسان را از حقّ مایل و کنار می‌ کند «جُنَاح» نامیده شده است.(3) لذا این سه واژه از نظر ریشه و لغت، در برخی وزن‌ها و استعمال ها، شباهت معنایی دارند. در فرق بین «اثم» و «ذنب» آمده که در «اثم» نوعی کوتاهی و تقصیر و عمدی بودن هست؛ ... «اثم» آن زشتی ‌ای است که چیزی را به دنبال دارد؛ ولی در ذنب، آن زشتی برای خود فعل است و دنباله‌ ای ندارد. به خاطر همین درباره کودک، تعبیر ذنب به کار می ‌رود ولی تعبیر اثم و گناه برای او به کار نمی ‌‌رود.(4) پی نوشت ها: 1. قرشی، قاموس قرآن، دارالکتب الاسلامیه، ج ‏1، ص 24. 2. همان، ج ‏3، ص 24. 3. همان، ج ‏2، ص 54. 4. ر.ک: عسکری، الفروق فی اللغه، دار الافاق الجدیده ـ بیروت، ص 227. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
12.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓آیا فکر گناه هم گناه محسوب می شود؟ 🎙 استاد 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
146.7K
⭕️ سوال ❓سوالم اینه، مگر ما خواستیم که خلق بشیم که حالا اگر حق را و اسلام را قبول نکنیم باید بریم جهنم؟ قبول دارم اصل خلقت ما اصلا به اختیار ما نبود ولی حالا که آفریده شدیم چرا باید حتما اسلام را قبول کنیم تا بهشت بریم...چه اختیاری شد!!؟ 🔰 پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم 💢 شما بهشت و جهنّم و این‌چیزها را امور اعتباری دانسته‌اید مثل مثلا شهردار شدن، فرماندار شدن... در حالی که این‌ها امور عینی، حقیقی و تکوینی است! 👌 این مثل این می‌مانَد که به شما گفته‌اند که اگر می‌خواهید مشهد بروید باید از سمت شرق بروید و شما هم با این‌که می‌دانید که این درست است اما به سمت غرب می‌روید! بعد می‌گویید که چرا من که به سمت غرب رفتم، چرا به مشهد نرسیدم؟! خب مشهد این سمتی نبوده! مشهد به سمت شرق بوده، شما به سمت غرب رفتید! 🔹 گفته‌اند بهشت راهش این است که انسان ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام بدهد؛ از این راه اگر بروی به بهشت می‌رسید. شما می‌گویید نه من از این راه نمی‌خواهم بروم و بعد هم می‌گویید چرا به بهشت نرسیدم؟! خیال می‌کنید بهشت رفتن یک امر اعتباری است که به شما یک مجوز بدهند بگویند خب با این نامه برو بهشت! نه! بهشت را انسان باید برود... باید به سمت بهشت برود تا به بهشت برسد! وقتی خودش عمدا به سمت جهنّم می‌رود آن‌وقت می‌خواهد به بهشت هم برسد؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓ آیا در ادیان سابق هم نماز بوده؟ 🔶 بله طبق منابع دینی که به ما رسیده است در آئین های گذشته نیز نماز وجود داشته است اما کیفیت آن دقیقا مثل نمازی که ما می خوانیم نبود است. 🔹 قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در آئین حضرت عیسی هم نماز بوده که قرآن از زبان او نقل می‌کند که خداوند مرا به نماز سفارش کرده است: «و اوصانی بالصلوة؛ مرا به نماز سفارش کرد»(1). 🔻 و قبل از او موسی بوده که خداوند به او خطاب می‌کند: «اقم الصلوة لذکری؛ نماز را برای یاد من به پا دارید»(2). 🔻 و قبل از موسی پدر زن او حضرت شعیب بوده که نماز داشته است: «یا شعیب اصلاتک تأمرک؛ ای شعیب آیا این نماز تو، تو را امر می‌کند »(3). 🔻 و قبل از همه آن‌ها ابراهیم بوده که از خداوند برای خود و ذریّه‌اش توفیق اقامه نماز را می‌خواند: «ربّ اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریّتی»(4). 🔻 و این لقمان است که به فرزندش می‌گوید: «یا بنی اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنکر؛ پسر من نماز را بپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن»(5). 💠 منابع: 1) مریم، 31. 2) طه، 24. 3) هود، 87. 4) ابراهیم، 40. 5) لقمان، 17. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓آیا دلیل «معقولیت» در کلام معصومین یافت می‌شود؟ 🔹خلاصه دلیل «معقولیت» بر وجود خدا این است که اگر کسی باور به خدا داشته باشد، در صورت عدم وجود او، ضرر و زیانی‌ ندیده است، ولی‌ اگر درواقع‌ خدایی‌ وجود داشته‌ باشد، ناباور به خدا، گرفتار عذاب‌ ابدی‌ خواهد شد. بنابراین عقل حکم می‌کند اعتقاد به‌ وجود خدا معقول است. 🔷امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، بیش از هزار سال پیش در مورد معقول بودن باور به خدا فرموده‌اند: «زَعَمَ المُنَجِّمُ و الطَّبيبُ كِلاهُما أنْ لا مَعادَ، فقلتُ: ذاكَ إلَيْكُما إنْ صَحّ قَولُكُما فلَستُ بخاسِرٍ أو صَحَّ قَولي فالوَبالُ علَيْكُما»[1] 🔹«منجم‌ و طبیب‌ ادعا ‌می‌کنند که‌ معادی وجود ندارد[خدایی نیست]. به‌ آنان‌ می‌گویم: اگر قول‌ و عقیده‌ شما صحیح‌ باشد، ما زیانی‌ نکرده‌ایم و اگر قول‌ و عقیده‌ من‌ صحیح‌ باشد، شما از زیانکاران‌ خواهید بود.» 🔹توضیح اینکه اگر من باور به خدا داشته باشم و اعمالی مانند نماز و... انجام بدهم، به فرض خدایی نباشد، من ضرری نکرده‌ام؛ چراکه یکسری کارهای اخلاقی انجام داده‌ام، ولی اگر باور به خدا نداشته باشم، ولی در واقع خدا باشد، اوج بدبختی‌ها دامن مرا خواهد گرفت؛ چراکه جهنم، عذاب و ... در انتظار من است. 📝پی نوشت: [1]. علامه مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، نشر مؤسسةالوفاء، ج 78، ص 87. 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
18.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 درجات محبت خدا 🎙حجت‌الاسلام پناهیان 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
43.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مسجد داشتن اهلسنت در تهران !!!! ▪️مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان مدعی است که نظام به اهلسنت در طول چهل سال گذشته ظلم روا داشته و اجازه ساخت مسجد به آنان در تهران را نداده است , ما در کلیپ فوق این ادعا را بررسی کرده ایم و خلاف گویی و نیز عصیان و تمرد مولوی عبدالحمید از دستورات فقهی و اعتقادی اهلسنت را اثبات کرده ایم !!!! 🔰 @p_eteghadi 🔰