امام على عليه السلام ـ در نامه خود به معاويه ـ نوشت :
فَاحذَرِ الشُّبهَةَ و اشتِمالَها على لُبسَتِها ؛ فإنَّ الفِتنَةَ طالَما أغدَفَت جَلابِيبَها ، و أغشَتِ الأبصارَ ظُلمَتُها
از شبهه و اشتباه افكنيهاى آن بپرهيز ؛ زيرا دير زمانى است كه فتنه ، پرده هاىِ سياهِ خود را گسترده و تاريكىِ آن، ديدگان را فرو پوشانده است .
📚نهج البلاغه/نامه65
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢درمان وسوسه و حدیث نفس 💢
1- گفتن أعوذ بالله من الشيطان الرجيم و پناه بردن به خدا. « وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّيَاطِينِ * وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ» ( المؤمنون : ٩٧ و ٩٨) «و بگو: پروردگارا! از وسوسه هاى شياطين به تو پناه مى برم. و پروردگارا! به تو پناه مى برم از اينكه [شيطان ها]نزد من حاضر شوند».
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ميفرمايند: شيطان پوزه اى مانند پوزه سگ دارد كه آن را بر روى دل آدمى مى گذارد و شهوت ها و لذّت ها را به او يادآورى مى كند و آرزوها را به سراغش مى آورد و در دلش وسوسه مى كند، تا او را درباره پروردگارش به شكّ اندازد، در اين هنگام اگر آدمى بگويد: «اعوذ باللّه السميع العليم من الشيطان الرجيم و اعوذ باللّه اَن يحضرون ان اللّه هو السميع العليم» پوزه اش را از روى دل كنار مى برد
2- ياد هميشگي خداوند. «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانَا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ (الزخرف : ٣٦) و هركه از ياد [خداى] رحمان روى گرداند، شيطانى را بر او مى گماريم كه قرين او باشد».
3- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ميفرمايند: هر كس از اين وسوسه چيزى در خود ديد، سه مرتبه بگويد: «به خدا و پيامبرش ايمان آوردم»، وسوسه اش از بين مى رود.
4- امام على عليه السلام ميفرمايند: روزه گرفتن در سه روز از هر ماه ـ پنجشنبه اول و آخر ماه و چهار شنبه وسط آن و روزه ماه شعبان ـ وسواس سينه و پريشانى هاى دل را از بين مى برد.
5- امام على عليه السلام ميفرمايند: ياد ما اهل بيت، شفابخش هر ناخوشى و بيمارى و وسوسه ترديد آور است.
6- امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از وسوسه زياد ـ فرمود: اشكالى ندارد. مى گويى: «لا اله الاّ اللّه ».
7-حضرت صادق آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
براى هر مؤمنى چهل روز نمى گذرد، مگر اين كه گرفتار حديث نفس مى شود. پس هر وقت حديث نفس بر كسى عارض شد، دو ركعت نماز بجا آورد و از شّر آن به خدا پناه ببرد.
چون يك روز حضرت آدم عليه السّلام از حديث نفس به خداوند عزّ و جل شكايت كرد.
حضرت جبرئيل عليه السّلام نازل شد و فرمود: بگو:لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهََ اِلاّ بِاللّهِ
حضرت آدم عليه السّلام تا اين ذكر را فرمود، حديث نفس او بر طرف شد.
سعيد بن يسار گويد: بحضرت صادق عليه السلام عرضكردم: (من گاهى) اندوهگين شوم (و براى رفع آن از آن حضرت دستورى خواستم) فرمود: بسيار بگو:
«اللَّه اللَّه ربى لا اشرك به شيئا»
(پس هر گاه از وسوسه يا حديث نفس (خاطره هاى شيطانى) بترسى بگو:
«اللهم انى عبدك و ابن عبدك و ابن امتك ناصيتى بيدك عدل في حكمك، ماض في قضاؤك، اللهم انى أسألك بكل اسم هو لك أنزلته في كتابك
أو علمته أحدا من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تجعل القرآن نور بصرى و ربيع قلبى و جلاء حزنى و ذهاب همى اللَّه اللَّه ربى لا اشرك به شيئا»
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فرق انشاء الله و ان شاء الله💢
اصل این مطلب که تلفظ اشتباه یا غیر صحیح بعضی الفاظ موجب تغییر معنا می شود، صحیح است
اما شاهد مثال شما اشتباه است و مطلبی که در مورد إن شاء الله نوشتید، صحیح نیست.
اولا بحث شما درباره الفاظی است که بر زبان جاری می کنیم نه نوشتار
ثانیا در نوشتار هم، انشاء الله چه به صورت متصل نوشته شود (إنشاء الله) و چه به صورت منفصل (إن شاء الله)،
در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند (به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن) بنابراین در هر دو صورت تغییری در معنا ایجاد نمی شود.
در هر دو حالت، همزه در إن شرطیه، با کسره تلفظ می شود اما همزه اول در أنشأ (به معنای ایجاد کردم)، با فتحه تلفظ می گردد.
أنشأ باید به فتح همزه اول و ضم همزه آخر تلفظ شود تا معنای «ایجاد کردم» بدهد.
ضمن اینکه در این فعل یک همزه در آخر کلمه وجود دارد که با عث می شود هم از نظر معنا و هم از نظر تلفظ و هم از نظر نوشتار با کلمه إنشاء الله فرق داشته باشد.
اگر طبق یک احتمال، انشاء در«انشاء الله» را مصدر فرض کنیم،به ترجمه ای مبهم می رسیم! (ایجاد خدا یا ایجاد کردن خدا)! می بینید که معنای عبارت ناتمام است و ناقص؛ تصدیق یا تکذیب ناظر به یک قضیه کامل است که موضوعی دارد و محمولی و بعد متکلم محمول را بر موضوع حمل می کند و بدان استناد می دهد، آنگاه شما می توانید بگویید: این استناد و حمل، صحیح است یا نه. در انشاء الله، اگر انشاء را مصدر فرض کردیم، موضوع داریم اما محمولی در کلام وجود ندارد لذا استنادی وجود ندارد لذا تصدیق یا تکذیبی نمی توان بدان نسبت داد لذا یک ترکیب اضافی با معنای ناقص می شود.
نکته دیگر اینکه انشاء الله (به معنای ایجاد خدا) و ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد)، به یک صورت تلفظ می شوند لذا اگر اشکالی هم وارد باشد، دست کم به بخش خواندن و تلفظ آندو وارد نیست چون هر دو یکجور تلفظ می شوند؛ پس اشکال را به بخش نوشتار وارد نموده اید اما به یک بیان، این اشکال بر نوشتار هم وارد نیست چون قرینه مقامیه و سیاق کلام متکلم، دال بر معنای مورد نظر اوست و توهم اشکال را برطرف می کند.
البته اصل این فرمایش دوستان که ان شاء الله (به معنای اگر خدا بخواهد) را جدا بنویسیم، خوبست و بنده منکر قواعد درست نویسی نیستم چون إن در اینجا، حرف شرط است و شاء فعل است و دو کلمه اند و قاعدتا باید جدا نوشته شوند و انشاء (به معنای مصدری) چون یک کلمه است، قهرا باید به صورت متصل نوشته شود اما خواستم عرض کنم که استدلال ها و اشکالات دوستان، وارد نیست که توضیح دادم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| #تازههاے_نشر 📖 | مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
📗 انفاق از نگاه قرآن و حدیث
▫️ انفاق، علاوه بر این که وسیله توزیع ثروت و کاهش محرومیتهای اقتصادی است، فضیلتی اخلاقی و دارای بعد تربیتی نیز هست.
🔻کتاب انفاق از نگاه قرآن و حدیث،در ۱۴ فصل، هزار و پنجاه آیه و روایت را در بر گرفته و از خلال آنها، تبیین و تحلیل مهمترین مباحث مربوط «انفاق» را از منظر قرآن و سنت، در پیش دید مخاطبان قرار داده است.
📝 مؤلف :مرحوم آیت الله محمدی ری شهری با همکاری حجت الاسلام رسول افقی
مترجم :حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی،
زبان فارسی - عربی، قطع وزیری،۵۵۱ صفحه ،۱۴۰۱ ، انتشارات دارالحدیث.
•┈┈❀┈┈•
📘شناخت نامه نبوت
▫️ مباحث اعتقادی کلی مرتبط با نبوت که اصطلاحاً بدان نبوت عامه میگویند.
عنوان «نبوت عامه» ناظر به مباحث عمومی نبوت است که ویژگی های مشترک همه پیامبران را تبیین میکند.
☆ مجموعه نبوت عامه در هفت فصل با استناد به نزدیک به ۹۰۰ آیه و روایت، مباحثی را بدین شکل عرضه کرده است:
. فصل اول : عنوان فلسفه نبوت
. فصل دوم : مباحث مرتبط «وحی»
. فصل سوم : لزوم شناخت پیامبران
. فصل چهارم : نشانههای پیامبران
. فصل پنجم : ویژگیهای پیامبران
. فصل ششم : عصمت پیامبران
«شناخت نامه نبوت» جلد یکم،
📝مؤلف : مرحوم آیت الله محمدی ری شهری و جمعی از پژوهشگران
زبان فارسی-عربی، قطع وزیری،۶۸۶ صفحه ،۱۴۰۱، انتشارات دارالحدیث.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«بهترین وظیفه انتظار همان ادب است. ما هر وقتی که حضرت ظهور بکند باید آماده باشیم؛ چطور آماده باشیم؟ اگر بدانیم واقعاً که حضرت می بیند. اینکه دیگر گذشته از روایات فراوان، در آیه سوره مبارکه «توبه» هم روشن است: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ﴾؛ خدا می بیند پیغمبر می بیند. ما الآن در برابر حضرت مسئول هستیم، او امام ماست و در کنار سفره او هم نشستیم: «بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی». باور بکنیم که امام دارد ما را می بیند؛ این بهترین عامل تزکیه است. »
درس تفسیر ۹۵/٩/٢٠
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از پاسخگویی به شبهات روز
17.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️اعتراض وارده !!!
کلیپ پر سر و صدای این روزهای کشور
قابل توجه پلیس و معترضان👇🏽
🔴هدف را درست انتخاب کنیم ...
📌 #اعتراض_وارده
📍 #حرف_حق
❓@shobahhat_eitaa❓
⭕️ سوال
❓هرچی سنگه مال پای لنگه خدایا این همه آدم آخه چرا من؟ مگه من چیکار کردم که اینقدر بلا سرم بیاد؟ اصلا چرا خدا بد ما رو میخواد؟!!!
🔰 پاسخ
💢 اولا باید به این نکته توجه داشت که نباید هر چیزی را به خدا ربط داد و گفت که خدا خواسته که ما دارای مشکلات باشیم. خداوند عالم را بر اساس سبب و مسببات آفریده است لذا هر اتفاقی که در این عالم می افتد دارای علتی خواهد بود که شاید به خودما برگردد گاهی با اعمال نادرستی که از ما سر می زند باعث پیش آمد های ناگواری می شود که زندگی را بر ما سخت می کند، آن وقت است که همهٔ مشکلات را از خدا می بینیم!؟
👈ثانیا نکته بعدی که باید به آن توجه کرد اینه که آیا هر درد و رنجی، بد و شر محسوب میشه؟
💢 شما ورزشکاری رو در نظر بگیرید که برای رسیدن به یکسری مهارت های خاص خودش رو به سختی می اندازه و تمرین های طاغت فرسایی رو انجام میده اما این سختی ها و درد ها رو بد نمیدونه که هیچ، ازشون لذت هم میبره چرا که داره به هدفش نزدیک میشه.
✍ در کل چیز هایی که آدم رو از هدفش دور میکنن هرچند بدون درد و مشقت باشند شر و بد قلمداد مشیه و در مقابل هر اتفاقی که انسان رو به هدفش نزدیک کنه هرچند که همراه درد و سختی باشه اتفاق خوبی به حساب میاد. از نگاه دین هدف آفرینش انسان رسیدن انسان به مقام عبودیت و رشد معنوی اونه[1]
🔸 و تمامی این بلایا آزمون هایی هستند که در صورت سربلندی در آن مقدمه ای برای رشد معنوی انسان میشوند[2].
🌸 هر که در این بزم مقرب تر است
🌺جام بـلا بیـشترش می دهـند
حالا شاید بهتر این بیت رو درک کنیم:
[1]. سوره ذاریات آیه 56
[2].سوره بقره آیه 195
📎 #امام_زمان
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
نتیجه دعای مادر
مرحوم ملا احمد نراقی گوید: در کنار فرات صیادان زیادی برای ماهیگیری مینشستند.
نوجوانی با پای معلول، کنار فرات میآمد و مبلغی میگرفت و دست به هر تور ماهیگیری که میخواست میزد و تور او پر ماهی میشد.
این نوجوان هر روز برای یک نفر این کار را میکرد و بیشتر انجام نمیداد. گمان کردم علم طلسم بلد است. روزی او را پیدا کردم،دیدم حتی سواد هم ندارد.
علت را جویا شدم. گفت: من مادر پیری داشتم که برای درمان او مجبور بودم در همین مکان ماهیگیری کنم، روزی تمساحی پای مرا گرفت و قطع کرد. نزد مادر آمدم و گریه کردم.
او دعا کرد و گفت: «خدایا پسر مرا بدون نیاز به وجودش روزی آسانی بده که او سلامتی خود را به خاطر من از دست داد.» بعد از مرگ مادرم وقتی من در فرات تور میاندازم، از بین همه صیادها ماهیها وارد تور میشوند. و حتی وقتی که من تور در فرات نمیاندازم، کافی است دستم را به توری بزنم، همه ماهیهای روزی من که بهخاطر دعای مادر من است در آن تور جمع میشوند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ:
سحر و جادو و بستن بخت از امورى است كه واقعیت دارد البته یادگیرى و یاد دادن آن حرام است. وجود چنین نیروها به مقتضاى نظام دنیا مى باشد كه تزاحم میان زشتى ها و پلیدى ها وجود دارد و همچنان كه انسان هاى شیطان صفت و زشت كار وجود دارد جن هاى پلید و آزاردهنده نیز وجود دارد.
شایان ذكر است: گرچه سحر و جادو واقعیت دارد ولى نیامدن خواستگار براى دختر اصلا دلیل بسته شدن بخت نمى باشد و غالب آنچه امروزه در میان مردم در این باره شایع است بىاساس مىباشد و اكثر كسانى كه به این امور مىپردازند كلاه بردارانى هستند كه از این طریق قصد اخاذى و پر كردن جیب خود را دارند. ولى اگر بر فرض موردى پیدا شد كه سحرى در كار بود راههایى براى بطلان آن وجود دارد:
۱- استعاذه به خداوند و خواندن سوره هاى فلق و ناس.
۲- خواندن و نوشتن آیات ۷۵ تا ۸۲ سوره یونس.
۳- دعا وتضرع به درگاه خداوند.
۴- درخواست دعا از اولیاى واقعى خداوند.
۵- صدقه دادن.
در مورد دعا نویسى برخى از مدعیان آن افراد حرفهاى هستند كه چندان اعتمادى به گفته هایشان نیست. اگر كسى خواهان دعاست باید با زبان خویش و با كمال توجه به مفاهیم و مضامین آن به درگاه خداوند دعا كند و از او حوائج خویش را طلب نماید یا از اهل دانش و بصیرت در دین دعاها و اذكارى را بپرسد.
آگاهى به غیب- در مرحله اول- اختصاص به خداوند عالم دارد و در مرحله دوم، از آن انبیا و ائمه و اولیاى اوست كه آنها از خودشان استقلالا چیزى ندارند، بلكه خداوند عالم طبق مصالح، به اندازه اى كه صلاح مى داند، آگاهى از غیب را در اختیار آنها قرار مى دهد. لذا فالگیرى و كف بینى و طالع شمارى كه نوعا كار افراد شیاد است، هیچ مستند شرعى ندارد و اعتقاد به آن صحیح نیست. این گونه كارها علم شمرده نمى شود البته سحر و ارتباط با اجنه علمى است كه از گذشته تاكنون بوده والان هم كسانى داراى این علم هستند، ولى شرعا یادگرفتن سحر و استعمال آن حرام است. البته یادگرفتن این علوم براى كسانى كه هدفشان ابطال سحر و یا مبارزه با مدعیان دروغین نبوت است، اشكال ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ:
تعارف و یا به قول معروف رودرواسی با دیگران یکی از مشکلاتی است که معمولا ریشه در یادگیری های اولیه و الگوهای ارتباطی دوران کودکی و نحوه فرزند پروری دارد. والدینی که اجازه ابراز هیجان و احساس کودکانشان را نمی دهند یا اجازه تصمیم گیری براساس میل شخصی در فرزندان را نوعی سرپیچی تفسیر می کنند، کودکانی را تربیت می کنند که از نظر تعامل اجتماعی ضعیف بوده و توانایی نه گفتن را ندارند و در بعضی مواقع از خواست خود می گذرند و عل رغم میل قلبی خواسته دیگران را پاسخ می دهند. افرادی کمرو و خجالتی معمولا توان نه گفتن را ندارند و همیشه از اینکه طرف مقابلشان را راضی نگه دارند خود را به دردسر می اندازند و درصورت تعلل و یا حل نشدن مشکل طرف مقابل دچار افکار منفی و احساس گنه کار می شوند و خود را گنه کار می دانند. این افراد نه تنها خود به دلیل عدم صراحت کلامی احساس فشار و استرس دارند بلکه دیگران به گمان اینکه این فرد می تواند مشکلشان را حل کند ولی نمی خواهد نگرش منفی نسبت به او پیدا می کنند.
راهکارها
مجموعه راهکارهای زیر خلاصه از مهارت های جرأت ورزی و ابراز وجود است که می توانید با این موضوعات کلی مطالبی را در کتاب ها و سایت های مختلف پیداکنید:
۱- احترام به خود و پرهیز از سرزنش به خاطر مشکل به وجود آمده؛
۲- دیدن نقاط مثبت و توانایی های دیگر خود در زندگی؛
۳- تصویر سازی ذهنی از یک موقعیتی بیرونی که دچار استرس می شوید و تمرین جملاتی ببخشید من نمی تونم ، میشه کمکم کنید؟ من الان وقتم پره ، ببخشید من الان وقت ندارم و... شما می توانید با توجه به ایفای نقش طرف مقابل با خود تمرین کنید مثلاً ابتدا خودتان را به جای فردی قرار بدهید که با او تعارف و رودرواسی دارید و هرچه می خواهید بگویید و بعد با جرأت جواب بدهید. اینکار باعث می شود که انرژی و انگیزه شما برای مقابله با واقعیت ها بیشتر شود؛
۴- هنگامی که می خواهید حرف های جرأت مندانه را تجربه کنید با افکار منفی تان(ترک کردن دوست تان، ضایع شدن، ناراحت شدن طرف مقابل...) را با افکار مثبت جابجا کنید و با شل کردن عضلات و کشیدن نفس عمیق صحبتتان را شروع کنید؛
۵- هیچ گاه پیش بینی منفی نسبت به آینده روابط اجتماعی نکنيد؛
۶- شما با صراحت کلامی به طرف مقابلتان کمک می کنید و ایشان را به درد سرنمی اندازید؛
۷- با صراحت کلام و رک گویی افراد روابطشان را بهتر و واقعی تنظیم میکنند؛
۸- برای مطالعه بیشتر به کتاب روانشناسی ابراز وجود (ابراز وجود کنید و حق خود را بستانید ) ترجمه مهدی قراجه داغی انتشارات علمی رجوع کنید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
87.5K
⭕️ سوال
❓عمل به وصیت میت واجب است؟اگرعمل نکنیم چه عواقبی دارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ انتقام خدا از ظالم برای کسی که مظلوم بوده چه فایدهای داره؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #عدالت
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث_روز
🔸امام کاظم علیه السلام : اِجعَلوا لِأَنفُسِكُم حَظّا مِنَ الدُّنيا بِإِعطائِها ما تَشتَهي مِنَ الحَلالِ و ما لا يَثلِمُ المُرُوَّةَ و ما لا سَرَفَ فيهِ. وَ استَعينوا بِذلِكَ عَلى اُمورِ الدّينِ؛ فَإِنَّهُ رُوِيَ : لَيسَ مِنّا مَن تَرَكَ دُنياهُ لِدينِهِ، أو تَرَكَ دينَهُ لِدُنياهُ .
🔹براى جان هاى خويش، بهره اى از دنيا برگيريد، بدين سان كه به هر چه از حلال ميل دارند ـ چندان كه با جوان مردى بسازد و زياده روى در آن نباشد ـ، كاميابشان كنيد و از اين كاميابى، براى كار دين، يارى بجوييد؛ كه همانا روايت شده است: «از ما نيست آن كه دنيايش را براى دينش رها كند، يا دينش را براى دنيايش واگذارَد» .
📚تحف العقول : ص ۴۱۰
🔰 @p_eteghadi 🔰
#روز_دانشجو
┅═🌟🍀🌟═┅
از یاد نبردهایم روزی را که پرچم عزت و استقلال را بالا بردی و فریاد ذلتناپذیری سر دادی.
وقتی انقلاب خمینی را بر سر چشم گذاشتی و در مکتب علم، کلمه کلمه آموختی، واژه به واژه، معادله به معادله، فرمول به فرمول،
علم را رشد دادی و خودت قد کشیدی.
وقتی کشورت زیر بمباران و موشکباران رفت و اسلحه به دوش، از مرزهای کشورت و ناموست دفاع کردی؛
وقتی در تمام روزهای پر تلاطم بعد از انقلاب، به دفاع از وطن زبان باز کردی و زبان دشمن را بریدی؛
هرجا توطئهای بود، تو فریاد بصیرت سر دادی
هرجا ابهامی بود تو کرسی مناظره راه انداختی؛
هر جا غفلتی بود تو بساط مطالبهگری چیدی و عالمانه و جسورانه، نقد کردی و راه حل دادی...
#دانشجو!
فرزند رشید ایران!
تمام دوران، دوران تو بوده است.
و باز هم اکنون، بعد از چهل سال، تمام دوران به تو افتخار میکند.
سالی که رهبر با عظمت این انقلاب، به صراحت اعلام میکند که امروز تو، فقط تو، آبروی نظام اسلامی را با شأن نخبگیات خریدهای و کار را به جایی رساندهای که بدخواهان به جای گزینه چیدن روی میز و تهدید، دور هم مینشینند و ماهواره و پهباد و موشک ما را بالا و پایین میکنند و گیج میشوند.
تو مردانه زیر این سقف ماندی و خانه را آباد کردی. 👏👌
خانهات آباد!
فرزند رشید ایران
و روزت مبارک!
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب" فاطمه سلام الله علیها اسوه بشر" برگرفته از آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
«از جمله نوادر هستی و یگانه بانوی عالم هستی، حقیقت والای زهرای مرضیه (سلام الله علیها) است. تا جایی که خداوند او را با عنوان کوثر ستود و وجود او را همراه با خیر فراوان دانست. همچنین به پدر گرامیاش صلی الله علیه و آله و سلم خطاب کرد که به شکرانه این نعمت نماز به جای آورد و قربانی نماید. بنابراین در عظمت و عصمت این بانوی بزرگوار هیچ شکی وجود ندارد، از همین رو سخن گفتن از شخصیت و ابعاد مختلف زندگانی آن حضرت، امری به غایت سترگ است. حضرت آیت الله جوادی آملی در مقاطع مختلفی از آثار بیانی و بنانی خویش، به تبیین برخی از ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی این بانوی گرانقدر پرداخته اند. این بیانات اکنون در کتابی با عنوان «فاطمه (سلام الله علیها ) اسوه بشر» جمع آوری و تدوین شده است.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تلاقی وحی و فطرت
🔹 گرچه هر موجودی به نوبه خود در صدد وصال كوی خداست؛ ﴿أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ﴾ و این سیر جوهری با صیرورت گوهر هستی او همراه می باشد، لیكن در این راه انسان سالك، به ویژه جوان صالح، كامیاب تر از دیگر پویندگان راه الهی است؛ زیرا صبغه ی: ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیم﴾ را او در بر دارد و نغمه ی: ﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ با آفرینش او شنیده شده است، لیكن برای رهایی از رهزنِ درون و بیرون، باید ره نوردان درون و بیرون را پالایش كند و آنان را با سِلاحِ صَلاح و فلاح مجهّز نماید تا در مصاف اهریمنان داخلی و خارجی پیروز گردد و فاتح فتوحات سه گانه «فَتحِ قریبْ» و «فتحِ مبین» و سرانجام «فتحِ مطلق» شود.
برای چنین پیروزی، دو بال نیرومند به انسان داده شد كه یكی از درون آوای فطرت را بشنود و با او هماهنگ گردد و دیگری از بیرون ندای پیك حقیقت را استماع نماید و با او هم آوا گردد: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ﴾.
🔹 البته جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه جوان #دانشجو بر اثر #قرب_عهد_الهی خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند. در كنار قلبِ فطری، تسویل و تأمیر نَفْسِ مُسَوّله و امّاره بالسوء رهزنی درون و در قبالِ گوش شنوای پیام وحی، وسوسه شیاطینِ جن و انس از بیرون هماره انسان سالك را به همایش و چالش فرا می خوانند.
اگر شعار مشئوم و گوش خراشِ: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ شنیده شود، یا عمل طالح و تباه با اتكا به قدرت موهوم خویش، فرعون گونه به صورتِ: ﴿فَتَوَلّٰى بِرُكْنِهِ﴾ مشاهده گردد، معلوم خواهد شد كه در این مصاف، دیو خشم بر فرشته مهر پیروز آمد و اهرمن جهل بر مَلَك عقل فاتح شد و گوهر ایمان به غارت رفت و نَقْد عمر به غرامت گرفته شد و جز خسران چیزی نماند.
🔹 ولی اگر در پرتو عنایت ازلی و ظلّ لطف ابدی حضرت دوست صدای دلاویز: «سُبوُحٌقُدّوس» شنیده شد و غبار اغیار زدوده گشت و سرّ سویدای دل، حَرَم امن توحید ناب شد و نه در مرحله نظر و نه در مقام عمل، چیزی جز خواسته خدا از جان سالك بر نخاست و لعل ملكوت را به نَعل مُلك معامله نكند، معلوم خواهد شد كه در این پیكار فرشته مِهر و عقل بردیو قَهْر و جهل فائق آمد، گوهر دین مغتنَم شد، نَقْد عمر بهای وصال محبوب گشت، تجارت رابِح و بَیعِ رَبیحْ بهره چنین سالكِ نوسال و شابِّ خاشع و جوانِ متعبّد و خردپیشه شد.
#روز_دانشجو
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به چهارمین اردوی آموزشی فرهنگی دانشجویی مشهد مقدس
تاریخ : تابستان 1377
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| #شرح_حدیث |
💢 دنیا، تجارت خانهے اولیاے خداست.
🔅#امام_کاظم_علیه_السلام :
🔸برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به این که خواسته های دل را از حلال برآورده سازید تا حدّی که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد.
اِجعَلوا لِأَنفُسِكُم حَظّا مِنَ الدُّنيا بِإِعطائِها ما تَشتَهي مِنَ الحَلالِ و ما لا يَثلِمُ المُرُوَّةَ و ما لا سَرَفَ فيهِ. وَ استَعينوا بِذلِكَ عَلى اُمورِ الدّينِ.
▫️ تحف العقول : ص ٤١٠
✍🏻 در تجارت خانه باید سود برد. سود این تجارت آن است که از دنیا و مال و امکانات دنیوی بهره بگیریم و آخرت خویش را آباد کنیم.
به این صورت، دنیا را تبدیل به آخرت و مادیّات را تبدیل به معنویات کرده ایم.
در سخنی از #امام_علی_علیه_السلام آمده است:
🔅«مال و فرزندان، کِشتِ دنیایند و عمل صالح، کِشت آخرت است و گاهی خداوند، هر دو را برای برخی جمع می کند».(۱)
این همان دعای قرآنی است که حسنه ی دنیا و حسنه ی آخرت را از خدا می طلبیم.(۲)
پس هم باید از دنیا بهره گرفت، در حدّی که مروّت از بین نرود و به اسراف و گناه کشیده نشود، هم به فکر خانهی آخرت بود و با عمل صالح آن را آباد کرد.
🚩 سرکوب کردن امیال نفسانی و ترک دنیا در آموزه های دینی نیست، بلکه استفادهی صحیح از دنیا، و دنیا را وسیله آبادی دین و آخرت قرار دادن، توصیهی پیشوایان دینی است.
▫️ #امام_کاظم_علیه_السلام فرموده است:
🔅بکوشید که زمان شما چهار قسمت باشد:
. ساعتی برای مناجات با خدا
. ساعتی برای امور زندگی و تأمین معاش
. ساعتی برای معاشرت با برادران خوب و مطمئن
. ساعتی هم برای لّذت حلال.
آن گاه فرمود: به وسیلهی این، میتوانید آن سه تای دیگر را هم به دست آورید(۳).
ا - - - - -
۱. میزان الحکمه، حدیث ۵۹۹۲.
۲. بقره (۲)، آیه ۲۰۱.
۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱.
📚حکمت های رضوی، #جواد_محدثی .
🔰 @p_eteghadi 🔰
156.9K
⭕️ سوال
⁉️ اگر بند پ و پارتی بازی قبیح هست،آیا خدا با بعضی ها پارتی بازی نکرده؟؟! خمس رو داده به اهل بیت،سادات فقیر؟!!
🔰 پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
💢 نه اینکه برعکس است که!
[خداوند] ایشان را از زکات که بیتالمال است...عرض کنم که بیتالمال عمومی است و خیلی هم زیاد است، محرومشان کرده است!
📌 این کار را کرده خداوند، که اقوام پیامبر و نزدیکان او، دستشان از خزانهی مملکت و بیتالمال کوتاه باشد. خمس را حلال قرار داده اما زکات را برایشان حرام کرده.
اگر هم زکات بگیرند و هم خمس، خب حق با شما بود! اما وقتی که[ فقط حق دریافت خمس را دارند، پس اینطور که میگویید نیست]
[خداوند شرایطی را برای ایشان جهت دریافت خمس قرار داده مثلا اینکه]:
1️⃣ یک؛ باید فقیر باشد. [چون اگر] فقیر نباشد خمس به او نمیرسد.
2️⃣ دو؛ زکات برایش حرام است.
خب وقتی فقیر هم هست، گرسنه هم هست، زکات هم برایش حرام است... خب باید از گرسنگی بمیرد؟! چون از اقوام پیامبر بوده! یا نه باید یک راهی برایش باشد؟
💢 همانطوری که برای فقرای دیگر زکات هست، برای این فقیر هم خمس هست.
🔰 پس با ایشان نه تنها پارتی بازی نشده بلکه برعکس! ایشان تحت فشار قرار گرفتهاند که دستشان از بیتالمال مردم کوتاه باشد.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ یکی از اشکالات مهمی که توسط علمای شیعه، به اهل سنت در باب امامت وارد شده، این است که چرا به اعتقاد شما، پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) برای خود جانشین تعیین نکرد، ولی خليفه اول این کار را کرد، آیا عمل پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآله) درست بود یا خليفه اول؟
🔰 اهل سنت معتقدند: پیامبر اكرم(صلیاللهعلیهوآله) با آن همه دلسوزی و عطوفت نسبت به جامعه اسلام و مسلمین و اهتمام ایشان به حفظ این جامعه نوپا، برای خود جانشین تعیین نکرد و امت را به حال خود رها کرد، حال جای این سوال وجود دارد که به راستی آیا چنین چیزی صادق است و اگر صادق است چرا باید پیامبری با این همه عظمت و درایت امت را بدون جانشین ترک کند.
✅ شیعه معتقد است تعیین جانشین و رها نکردن امت به حال خود، عملی حکیمانه و عاقلانه و صحیح است، لذا اشکال متوجه خداوند متعال و پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) است که چرا (نعوذبالله) حکیمانه و عاقلانه عمل نکردند و برای امت جانشین تعیین نکردند، لذا در این سوال، حکمت الهی زیر سوال میرود.
🔶 آیا پیامبری چنین حکیم، با درایت، دلسوز امّت که قرآن درباه او میفرماید: «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيم [توبه/ 128] رسولى از خود شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار به هدايت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است» باید امّت را در این سفر مهم، بدون رهبر و رهنما رها کند؟
💢 این درحالیست که اگر نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام داشته باشیم به راحتی حکم خواهیم کرد که بر پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) لازم بود که برای خود جانشین تعیین کند؛ زیرا منافقین داخلی از یک سو آماده بودند تا به محض رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) اغتشاش کرده و جامعه را به التهاب بکشانند، از سوی دیگر رومیان و ایرانیان در بیرون مرزهای عربستان آماده نبرد بودند، برخی از مردم هنوز ایمان درستی نداشتند و بر کفر خود باقی بودند؛ با این توصیف آیا پیامبری با این عظمت، میتواند جامعه نو پای اسلام را که به خاطر وجود این سه گروه، بسیار آسیبپذیر بود را رها کند؟
💠 سوال این است که خليفه اول تشخیص داد که جامعه را نباید همینطور رها کند، حتی خود خليفه دوم هم این مطلب را فهمید و ضرورت آن را درک کرد و برای تعیین خلیفه، شوری تشکیل داد، امّا پیامبر این درک و این تیزبینی را نداشت؟ این چه ظلمی است که در حق اوّل مخلوق عالم خلقت میکنند؟
_________
📎 #اعتقادات
📎 #فاطمیه
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل پنهان بودن قبر حضرت فاطمه زهرا (س)
🔹حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی با مطرح کردن دلایلی؛ از مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا (س) میگوید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓همه افراد شب اول قبر، نکیر و منکر را می بینند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا امام زمان نباشد زمین اهلش را می بلعد؟.mp3
940.4K
⭕️ سوال
❓چرا می گویند اگر امام زمان نباشد، زمین اهل خود را می بلعد؟
🔰پاسخ
✍️ چون امام واسطه فیض خداوند است، واسطه که نبود فیض نمیرسد.
👈 فیض که نرسید عالمی هم نمیماند. چون عالم لحظه به لحظه آفریده میشود، بنابراین وقتی واسطه فیض قطع شد، دیگر فیض هم قطع میشود و فیض نرسید عالم محو میشود، نابود میشود.
💢 دوم که در نقلها هم داریم: «بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَریٰ وَ بِوُجودِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَّماء» به یُمْنِ وجود امامزمان علیهالسلام همه عالم روزی میخورند، بهخاطر وجود او زمین و اسمان برپاست، چنانکه واسطه فیض خداست.
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیشب تا صبح گریه کردی
🏴 مداحی حاج محمود کریمی بمناسبت شهادت حضرت زهرا (س)
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓آیا اثبات وجود خدا در قرآن آمده و به صورت صریح بیان شده است؟
🔹وجود خدا مهمترین موضوع در مباحث اعتقادی است که براهین متعددی برای اثبات وجود خداوند در کتب کلامی و فلسفی طرح و بحث شده است.
🔷از نکات قابلتوجه اینکه با مراجعه به قرآن مشاهده میکنیم پیرامون این موضوع، مباحث مستقل و جداگانهای مطرح نشده و درواقع به نظر میرسد بهصورت مستقیم به اثبات وجود خدا پرداخته نشده است و نسبت به مسئله توحید، تعداد کمتری از آیات به آن پرداختهاند.
🔸راز نپرداختن به اثبات وجود خدا در قرآن
🔹سوالی که به ذهن میرسد و جا دارد موردتوجه واقع شود، راز نپرداختن به این مسئله بسیار مهم در قرآن کریم است. به نظر میرسد قـرآن، مسئله وجـود خداوند را اصل مسلم و قطعی دانسته و به تعبیری پیشفرض گرفته و اصلاً در اين مقام برنيامده که بهصورت استدلال، با مقدمات روشن و جداگانه، ادلهای برای اثبات وجود خداوند بیاورد، بلکه در مواردی در ضمن مباحث دیگر به اثبات وجود خداونـد پرداختـه است.
🔹علامه مصباح يزدی رضوانالله علیه، فیلسوف و اندیشمند قرآنی ضمن اشاره به اثبات غیرمستقیم خداوند در قرآن میفرمایند: «ممكن است قرآن كريم مستقيماً درصدد اثبات وجود خداوند برنیامده باشد يا به اين جهت كه وجود خدا را قريب به بديهی و بینیازی از استدلال دانسته، يا به اين جهت كه با منكر قابلتوجهی مواجه نبوده و طرح آن را كه ممكن است موجب وسوسه شود، خلاف حكمت دانسته است؛ ولی بههرحال میتوان از بيانات قرآن، استدلالی را برای اين مطلب به دست آورد و حتی بعيد نيست كه خود قرآن هم بهطور غيرمستقيم به اين استدلالات توجه داشته باشد».[1]
🔹دیگر اندیشمند بزرگ قرآنی، آیتالله جوادی آملی نیز میفرمایند: «تمامی مباحثی كه در قرآن كريم درباره خداوند سبحان مطرح شده است، درباره اسماء حسنی و صفات عليای حضرت حق است».[2]
🔸البته باید توجه نمود که توجه به صفات و اسمای الهی سبب نشده قرآن بهصورت غیرمستقیم نیز به اثبات خدا توجهی نشده باشد؛ «گرچه هستی اصل مبدأ در بسياری از آيات قرآنی، مفروغ عنه و مسلّم گرفتهشده، لكن چنين نيست كه قرآن هیچگاه به آن نپرداخته باشد؛ بلكه در برخی از آيات به اين اصل توجه شده است؛ بنابراين، در قرآن كمتر بهطور مستقيم به مسئله اثبات صانع پرداختهشده است».[3]
📝پی نوشت:
[1]. علامه مصباح یزدی، محمدتقی، خداشناسی (معارف قرآن1)، نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی ره، ص34.
[2]. استاد جوادی آملی، عبدالله، شناختشناسی در قرآن، انتشارات اسلامی، ص136.
[3]. همو، تفسیر موضوعی، نشر اسراء، ج2، ص126.
📎 #مباحث_خداشناسی
📎 #خداشناسی_هجده
📎 #علامه_مصباح
🔰 @p_eteghadi 🔰
⚫️الإمام الحسن(ع): رَأَیتُ اُمّی فاطِمَةَ(ع) قامَت فی مِحرابِها لَیلَةَ جُمعَتِها، فَلَم تَزَل راکعَةً ساجِدَةً حَتَّی اتَّضَحَ عَمودُ الصُّبحِ، وسَمِعتُها تَدعو لِلمُؤمِنینَ والمُؤمِناتِ وتُسَمّیهِم وتُکثِرُ الدُّعاءَ لَهُم ولا تَدعو لِنَفسِها بِشَیءٍ، فَقُلتُ لَها: یا اُمّاه، لِمَ لا تَدعینَ لِنَفسِک کما تَدعینَ لِغَیرِک؟ فَقالَت: یا بُنَی، الجارَ ثُمَّ الدّارَ.
▪️امام حسن(ع): مادرم فاطمه(ع) را در شب جمعه در محراب دیدم که به عبادت ایستاده بود. او همچنان در رکوع بود تا روشنی بامداد بر آمد. شنیدم که او به مردان و زنان مؤمن دعا می کرد و آنها را نام می بُرد و برای آنها فراوان دعا می کرد، در حالی که برای خود دعایی نمی کرد. به ایشان گفتم: مادر! چرا همان گونه که برای دیگران دعا می کنی، برای خود دعا نمی کنی؟
فرمود: «فرزندم! نخست همسایه و سپس [ اهل] خانه».
منبع :دانشنامه قرآن و حدیث، ج 10، ص 170
🔰 @p_eteghadi 🔰