eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
4.7هزار ویدیو
72 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❔این که در روایاتی آمده که با لذت ترین چیزی که در دنیا وجود دارد لذت #جنسی است یا پیامبر می گوید لذت من در دنیا رابطه زناشویی است به چه معناست این شبهه خیلی ها را درگیر کرده ❕ 💠پاسخ👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔این که در روایاتی آمده است که با لذت ترین چیزی که در دنیا وجود دارد لذت است یا پیامبر می گوید لذت من در دنیا رابطه زناشویی است به چه معناست ❗️این شبهه ذهن خیلی ها را درگیر کرده ❕ 💠💠 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « روشنی چشم من در نماز و لذت من در رابطه است » 📚الکافی ج5 ص321 ❕در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « سه چیز از سنت های پیامبران است ، عطر زدن و گرفتن موهای زائد بدن و زیادی » 📚الفقیه ج3 ص382 ❕این روایات و مضمون شبیه به آن در جهت مقابله با تفکری به نام رهبانیت صادر شده است . در زمان پیامبر گرامی و ائمه علیهم السلام افراد متعددی بودند که به بهانه عبادت و بندگی خداوند ، دنیا و لذات دنیوی و همسران خود را ترک کرده و در معبد و عبادتگاه و مسجدی به عبادت و بندگی می پرداختند و خانواده و همسر خود را در یا در معرض گرفتاری به انحرافات جنسی قرار می دادند . ❕پیامبر گرامی و ائمه با بیان تعابیر فوق این نکته را به مردم می فهماندند که بهره گیری از لذات دنیوی و جنسی منافاتی با عبادت خداوند ندارد ، بلکه با آرامشی که از این لذات دنیوی برای جسم حاصل می شود و شهوت تحت کنترل در می آید ، بهتر و با خاطری آسوده تر می توان در آسمان معنویت و بندگی خداوند کرد ، اضافه بر این ازیاد نسل و افزایش محبت بین زوجین و مصونیت از آلودگی جنسی و فساد و فحشاء، بی تاثیر از این عمل جنسی مشروع نمی باشد ، به خاطر همین است که مضمون فوق مورد تاکید دینی قرار گرفته است تا جایی که رابطه زناشویی یکی از سنت های انبیاء بیان شده است تا همگان بدانند اگر این رابطه منافاتی با عبادت خداوند داشت ، پیامبران به آن تن نمیدادند . ❕در حديث معروفى مى ‏خوانيم" عثمان بن مظعون" فرزندش از دنيا رفته بود، بسيار غمگين شد، تا آنجا كه خانه ‏اش را مسجد قرار داد و مشغول عبادت شد (و هر كار را حتی رابطه زناشویی جز عبادت را ترك گفت) اين خبر به رسول خدا ص رسيد، او را احضار كرده، فرمود: « اى عثمان خداوند متعال را براى امت من مقرر نداشته، رهبانيت امت من جهاد در راه خدا است » 📚بحار الانوار ج 67 ص114 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « عثمان بن مظعون قسم خورد که تا ابد زناشویی نداشته باشد و مشغول عبادت باشد ، همسر عثمان با این که زن زیبایی بود ، نزد عایشه رفت ، عایشه گفت چرا خود را زینت نمی کنی ، گفت برای چه کسی زینت کنم ، همسرم دیگر نزدیک من نمی آید ...پیامبر از جریان مطلع شد و منبر رفت و گفت چرا عده ای حلال های خداوند را بر خود حرام می کنند ، من با همسرانم رابطه زناشویی برقرار می کنم هرکس بر اساس سنت من رفتار نکند از من نیست ...» 📚همان مدرک ص116 👌در حديث ديگرى از امام موسى بن جعفر علیه السلام آمده است كه برادرش على بن جعفر از محضرش پرسيد آيا براى مرد مسلمان سزاوار است دست به سياحت بزند، يا رهبانيت اختيار كند، و به نزدیک نشود و در خانه ‏اى بنشيند و از آن خارج نگردد؟ امام در پاسخ فرمود: نه » 📚همان مدرک ص119 👌در روایت دیگری آمده است فردی به نام علاء به علی علیه السلام عرضه داشت اى امير مؤمنان از برادرم «عاصم بن زياد» نزد تو شكايت مى ‏آورم. ❕ امام عليه السّلام فرمود: 👌مگر چه كرده؟ عرض كرد عبايى پوشيده و از دنيا ( و همسر ) كناره‏ گيرى كرده است، امام عليه السّلام فرمود: او را نزد من آور، هنگامى كه «عاصم» نزد امام عليه السّلام آمد حضرت به او فرمود اى دشمن حقير خويشتن شيطان تو را (فريب داده و در بيابان زندگى) سرگردان ساخته (اگر بر خود رحم نمى ‏كنى) چرا به خانواده و فرزندانت رحم نكردى؟ تو گمان مى‏ كنى خداوند طيبات را بر تو حلال كرده ولى ندارد كه از آنها بهره ببرى‏...» 📚نهج البلاغه خطبه 209 ❕لذا اهل بیت علیهم السلام برای مقابله با این طرز تفکر و سیره رفتاری رهبانیتی فرمودند ؛ « لذت بخش ترین چیز ( مادی و جسمانی ) در دنیا و آخرت ، لذت جنسی و زناشویی است » 📚وسائل الشیعه ج20 ص23 ❕البته بر اساس قاعده کلی « بهترین امور حد آنها است »( خیر الامور اوسطها ) باید از افراط در این لذت جنسی پرهیز کرد و به اندازه نیاز به آن تن داد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس طالب طول عمر است ... با زنان را کم کند ( و در حد میانه نگاه دارد )» 📚الفقیه ج3 ص555 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔این که می گویند رشد حضرت زهرا غیر بوده تا چه اندازه مستنده ❕با این که میگن حوریان بهشتی هنگام تولد ایشون حاضر بودن و آسمان و زمینی با تولدشون شد ❗️ 💠💠 👌در رابطه با کیفیت رشد فاطمه مرضیه سلام الله علیها ، علامه مجلسی از امام علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛ « چون حضرت فاطمه عليها السّلام متولّد شد، در روزى به قدر آنكه طفلان ديگر در يك هفته بزرگ شوند نمو و مى‏ كرد، و در هفته به‏ قدر ماهى، و در ماهى به قدر سالى، پیامبر به مدينه هجرت فرمود، امّ سلمه را به خود در آورد، و فاطمه را به او سپرد كه خدمت و تربيت نمايد، امّ سلمه گفت: به خدا سوگند كه من از او مى ‏آموختم و او را حاجت به آموختن آداب نبود و همه چيز را بهتر از من و ديگران مى‏ دانست» 📚جلاء العیون ص156 📚بحار الانوار ج43 ص10 ❕در رابطه با بخش دوم نیز ، توجه شما را به این روایت امام صادق علیه السلام جلب می کنیم که فرمود ؛ « پس فاطمه پاك و پاكيزه فرود آمد، و چون به زمين رسيد نور او گرديد به مرتبه‏ اى كه خانه‏ هاى مكّه را روشن گردانيد، و در مشرق و مغرب زمين موضعى نماند مگر آنكه از آن نور روشن شد، و ده نفر از حور العين به آن خانه در آمدند، و هر يك ابريقى و طشتى از بهشت در دست داشتند، و ابريقهاى ايشان مملو بود از آب كوثر، پس آن زن ( بهشتی ) كه در پيش روى خديجه نشسته بود فاطمه را برداشت و به آب كوثر غسل داد و دو جامه سفيدى بيرون آورد كه از شير سفيدتر و از مشك و عنبر خوشبوى‏تر بود، و فاطمه را در يك جامه پيچيد، و جامه ديگر را او گردانيد. پس او را به سخن در آورد، فاطمه گفت گواهى مى‏ دهم به يگانگى خدا و به آنكه پدرم رسول خدا بهترين پيغمبران است، و شوهرم بهترين اوصياى پيغمبران است، و فرزندانم بهترين فرزندزاده ‏هاى پيغمبرانند. 👌پس بر هر يك از آن زنان ( ) سلام كرد و هر يك را به نام ايشان خواند، پس آن زنان شادى كردند، و حوريان بهشت خندان شدند، و يكديگر را بشارت دادند و اهل آسمانها يكديگر را بشارت دادند به ولادت آن سيّده زنان عالميان، در آسمان نور روشنى هويدا شد كه پيشتر چنان نورى نديده بودند، پس آن زنان مقدّسه با خديجه خطاب كردند و گفتند بگير اين دختر را كه طاهر و مطهّر است و پاكيزه و با بركت است، حق تعالى بركت داده است او را و او را...» 📚جلاء العیون ص161 📚امالی صدوق ص593 📚بحار الانوار ج6 ص247 و ج43 ص 3 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امیرالمؤمنین علیه السلام: اگر تجربه ها نبود، راهها پوشيده مى ماند. و در تجربه هاست كه دانش جديد به دست مى آيد لولا التَّجارِبُ عَمِيَتِ المَذاهبُ، و في التَّجارِبِ عِلمٌ مُسْتَأنَفٌ ميزان الحكمه جلد2 صفحه 186 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه334 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
334.mp3
1.39M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 334 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔من کتاب نقد قران رو از یکی از دوستان گرفتم حرفا الکی زیاد زده ولی یک شبهه داده #گیر کردم میشه شما توضیح بدین در آيه ي زير مجموع دوره بارداري و شيردهي 30 ماه ذكر شده... 💠پاسخ👇👇👇
🤔 ❔من کتاب نقد قران رو از یکی از دوستان گرفتم حرفا الکی زیاد زده ولی یک شبهه داده کردم میشه شما توظیح بدین لطفا ❗️در آيه ي زير مجموع دوره بارداري و شيردهي 30 ماه ذكر شده است: (احقاف 15 ) ؛« و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد وباربرداشتن و از شيرگرفتن او ماه است. ❕در آيه ي زير دوره ي شيردهي را دوسال (24 ماه) در نظر گرفته است. (لقمان 14) « و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردارشد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در سال است كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است ❕با كم كردن دوره ي شيردهي از 6 30( ماه = 30 - 24) دوره ي بارداري 6 مي شود كه غلط است. عده اي از مفسران نيز متوجه اين غلط شده اند و با سخنان غير معقولي در پي دفاع از آن برآمده اند. 💠💠 👌حد اقل دوران حمل ماه و حد اکثر دوران حمل ماه می باشد و آیات مذکور به حد اقل این دوران اشاره دارد . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « حد اقل دوران حمل شش ماه است و زن کمتر از این مدت دوران نمی باشد » 📚الکافی ج5 ص563 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « دوران حمل حسین علیه السلام ماه بود » 📚امالی طوسی ج2 ص274 ❕علمای اهل سنت روایت می کنند ؛ « زنى را آوردند پيش عمر بن خطاب كه ماه زائيده بود پس مصمّم شد كه او را سنگسار كند. پس اين خبر بگوش على عليه السلام رسيد و فرمود: بر اين زن حدّى نيست. پس عمر كسى را فرستاد خدمت آنحضرت و سئوال كرد چرا رجم و سنگسار نشود پس فرمود: 👌خداوند تعالى فرمايد وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ « مادرها بايد فرزندانش انرا دو سال كامل شير دهد » و فرمود: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً» « و حمل (آبستنى) او و شيرخوارى او سى ماه است.» پس شش ماه دوره آبستنى و دو سال هم دوران شيرخواره‏گى پس اين ماه ميشود پس عمر او را رها ساخت. ❕و یا در نقل دیگر آنها آمده است ؛ « به عمر رسانيدند زنى را كه شش ماه زائيده بود پس عمر خواست او را سنگسار كند پس خواهر او آمد نزد على بن ابيطالب عليه السلام و گفت كه عمر ميخواهد خواهر مرا سنگباران كند. شما را بخدا قسم ميدهم اگر براى او عذر و راهى ميدانيد مرا بآن خبر دهيد ، على عليه السلام فرمود: بدرستيكه براى او . پس آنزن الله اكبرى گفت كه عمر و كسانيكه پيش او بودند شنيدند پس راهى بسوى عمر شد و گفت كه گمان ميكند كه براى خواهر من عذريست پس عمر فرستاد نزد على عليه السلام كه عذر آنزن چيست، فرمود: خداوند ميفرمايد: 👌الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ مادرها بايد فرزندانشان را دو سال كامل شير دهند و گفت: و حمله و فصاله ثلاثون شهرا. و حمل و دوره شيرخواره‏گى او سى ماه است و نيز گفت: و فصاله فى عامين و دوره شيرخواره‏گى او در دو سال است و حمل در اينجا شش ماه است پس عمر او را رها كرد » ❕مدارك ياد شده: 📚سنن كبرى ج 7 ص 442، مختصر جامع العلم ص 150، الرّياض النضره ج 2 ص 194، ذخاير العقبى ص 82 تفسير الرازى ج 7 ص 484، اربعين الرازى 466، تفسير نيشابورى ج 3 در سوره احقاف، كفايه الكنجى ص 105 مناقب، خوارزمى ص 57، تذكره سبط بن جوزى ص 87، الدر المنثور ج 1 ص 288 و ج 6 ص 40 كه از جمعى از حافظين حديث نقل كرده، كنز العمّال ج 3 ص 96 نقل از پنج نفر از حفّاظ نموده و ج 3 ص 228 ( به نقل از الغدیر ج6 ص133) ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ « در اينجا اين سؤال مطرح مى‏ شود كه در آيه 233 سوره بقره دوران شيرخوارگى دو سال كامل (24 ماه) ذكر شده، وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ:" مادران فرزندان خود را دو سال كامل شير مى‏دهند، آنها كه بخواهند دوران شير دادن را تكميل كنند". ❕در حالى كه مجموع" دوران حمل و شيرخوارگى" در آيه مورد بحث فقط سى ماه ذكر شده، مگر ممكن است دوران حمل ماه باشد؟ 👌فقهاء و مفسران با الهام از روايات اسلامى در پاسخ گفته ‏اند آرى حد اقل دوران حمل 6 ماه و حد اكثر دوران مفيد رضاع 24 ماه است، حتى از جمعى از پزشكان پيشين همچون" جالينوس" و" ابن سينا" نقل شده كه گفته ‏اند: خود با چشم شاهد چنين امرى بوده‏ اند كه فرزندى بعد از ماه به دنيا آمده است. 📚تفسیر نمونه ج21 ص327 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا حقیقت دارد که پیامبر اسلام برای انجام کاری ان شاء الله نگفت ، خداوند تا روز وحی را بر او قطع کرد و بر ایشان وحی نکرد ❗️آیا این جریان با عصمت ایشان منافات ندارد ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که گفتن جمله ان شاء الله به هنگام بيان تصميمهاى مربوط به آينده، نه تنها يك نوع ادب در پيشگاه خدا است، بلكه بيان اين حقيقت مهم نيز هست كه ما چيزى از خود نداريم، هر چه هست از ناحيه او است، بالذات خدا است، و ما همه متكى به او هستيم اين در حقيقت همان مفهوم" توحيد افعالى" است كه در عين وجود اختيار و آزادى اراده انسان، وجود هر چيز و هر كار را به مشيت خدا وابسته مى‏ كند. 👌به همین خاطر گفتن جمله مذکور در سرآغاز تمام کارها ، مورد توصیه و قرار گرفته است . 📚وسائل الشیعه ج12 ص138 باب 97 ❕خداوند نیز می فرماید ؛ « و هرگز نگو من فردا كارى انجام مى‏ دهم ، مگر اينكه خدا بخواهد، و هر گاه كردى (جبران نما) و پروردگارت را بخاطر بياور، و بگو اميدوارم كه پروردگارم مرا به راهى روشنتر از اين هدايت كند.» 💠کهف 23-24 ❕در شان نزول این آیه آمده است که پيامبر اسلام بدون ذكر جمله انشاء اللَّه به كسانى كه پيرامون اصحاب كهف و مانند آن سؤال كرده بودند قول توضيح و جواب داد، به همين جهت وحى الهى به مدت چهل روز به تاخير افتاد، تا به در اين زمينه هشدار داده شود. 📚الفقیه ج3 ص363 📚تفسیر قمی ج2 ص32 📚النوادر ، اشعری ص55 ❕با توجه به آنکه گفتن جمله ان شاء الله می باشد ، ترک آن از ناحیه پیامبر گرامی نوعی ترک اولی محسوب می شود که منافاتی با عصمت ایشان هم ندارد . 👌البته کسانی که حتی ترک اولی را نیز بر پیامبر بر نمی تابند ، می توانند در دلیل مذکور کنند که روایتی که این جریان را نقل می کند ، صحیح نیست ، و هر سه کتابی که این جریان را روایت کرده اند ، به صورت مرسل و بدون سند کامل آن را نقل کرده اند و این سبب ضعف اعتماد به آن روایت می شود . ❕چگونه ممکن است پیامبری که خداوند در او می گوید ؛ « تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» (قلم 4) ، « برای شما در زندگی رسول خدا سر مشقی نیکویی است» (احزاب21) ، گرفتار چنین ترک اولایی شود . ❕آری مخاطب آیات مذکور اگر چه پیامبر اسلام است اما منظور تمام هستند ، چرا که در بسیاری از آیات قرآن دیده ایم روی به پیامبران است اما مقصود و منظور توده هستند، و طبق ضرب المثل عرب از باب « »است یعنی «روی سخنم با تو است ای کسی که نزد من هستی اما همسایه، تو بشنو » ، معادل آن در فارسی ضرب المثل معروفی است که می گویند گویم دیوار تو بشنو 📚تفسیر نمونه ج12 ص390 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔خداوند در قرآن پیامبر را به صراحت و روشنی تمام از خودکامگی و استبداد رای و دیکتاتوری منع کرده و گفته که حق هیچ گونه در دین را نداری و تنها وظیفه پیامبر در ارتباط با ناس (مردم) چه مشرک چه مومن تبلیغ و پیام است ❗️چرا امروزه به این دستور عمل نمیشود و واجباتی مانند حجاب و ...را بر تمام آحاد جامعه لازم می دانند ❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که در آیات متعددی ، بیان شده است که وظیفه پیامبر گرامی تنها و رساندن پیام الهی است و بیش از آن مسوولیتی ندارد ، چنان که می فرماید ؛ « پیامبر وظیفه ای جز رسالت ندارد » ( مائده 99) ❕این مضمون در آیات دیگری نیز آمده است ؛ 💠آل‏ عمران، آيه 20؛ نساء، آيه 80؛ انعام، آيات 66 و 107؛ نور، آيه 54؛ رعد، آيه 40؛ يونس، آيه 108؛ فرقان، آيه 43؛ زمر، آيه 41؛ شورى‏، آيات 6 و 48؛ تغابن، آيه 12 و عنكبوت، آيه 18. ❕مضمون این آیات آن است که پیامبر گرامی موظف است فرمان خدا را آشكارا به همگان برساند خواه بپذيرند يا نپذيرند و پذيرش و عدم پذيرش اين دعوت، سود و متوجه خود آنها خواهد شد و پيامبر هرگز موظف نيست كه مردم را اجبار به هدايت و قبول دعوت و اجبار كند. 👌لذا می فرماید ؛ « پس تذكر ده تو فقط دهنده‏ ای ، تو مسلط بر آنها نيستى كه مجبورشان (بر ايمان) كنى » (غاشیه 21_22) ❕اشاره به این که راه كمال در صورتى پيموده مى‏ شود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد، و گرنه تكامل اجبارى سخنى بى ‏مفهوم است، تو هرگز نمى ‏توانى آنها را مجبور سازى، و اگر هم مى ‏توانستى فايده‏ اى نداشت. 💠این سخن در واقع بازگشت می کند به این منطق اسلام که می فرماید ؛ « در قبول دين هيچ نيست (زيرا) راه درست از بيراهه آشكار شده است‏» ( بقره 256) 👌از آنجا كه دين و مذهب با روح و فكر مردم سر و كار دارد و اساس و شالوده ‏اش بر ايمان و يقين استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى ‏تواند داشته باشد و جمله" لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ" در واقع اشاره ‏اى به همين است. ❕بنابراین مضمون آیات فوق الذکر به این سخن بر می گردد که در قبول دین و به آن هیچ گونه اجباری در کار نیست و پیامبر هم تنها موظف به رساندن پیام الهی است و کسی را مجبور به پذیرش و اعتقاد به آیین اسلام نمی کند زیرا اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى‏ تواند جنبه داشته باشد: 1⃣بعد از آن همه دلائل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشكار، نيازى به اين موضوع نيست، آنهایی متوسل به زور و تحميل مى‏ شوند كه فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهاى نيرومند. 2⃣اصولا دين كه از يك سلسله اعتقادات ريشه و مايه مى ‏گيرد ممكن نيست تحميلى باشد زور و شمشير و قدرت نظامى در اعمال و حركات جسمانى ما مى‏ تواند اثر بگذارد نه در افكار و اعتقادات ما. 📚تفسیر نمونه ج2 ص281 ❕اما باید توجه کرد که بین اجبار در حوزه عقیده و اجبار در حوزه عمل فرق است ، در عقیده فرد است و می تواند هر راهی را که بخواهد برگزیند ، اما در عمل چنین نیست ، زیرا اعمال افراد پیوند خورده است با زندگی اجتماعی آنها و در زندگی هم سرنوشت افراد به هم مربوط است و اعمال زشت خواه و ناخواه اثر را بر اجتماع خواهد گذاشت . 👌 اسلام درعین حال که آزادی عقیدتی را برای همگان ثابت می داند ، و معتقد است که در آن هیچ اجباری نیست ، بر آن است که این آزادی در زندگی اجتماعی محدود تر است زیرا در اجتماع چیزی به عنوان ضرر فردی وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک " زیان اجتماعی" در آید و به همین دلیل منطق و عقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند. 👌پیامبر گرامی فرمود: « یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند » 📚 مسند احمد ج4 ص268 📚 نهج الفصاحه ص836 👌بنابراین حق نظارت بر اجتماع یک حق طبیعی است و اسلام نیز با وضع احکام و قوانینی مانند ، امر به معروف ، نهی از منکر ، آن را به رسمیت شناخته است و این منافاتی هم با آزادی در عقیده ندارد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 87.mp3
7.45M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه چهاردهم 🔔 @Aminikhaah_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا