eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
4.7هزار ویدیو
72 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❓می خواستم نظر اسلام را در مورد مراسم بدانیم که آیا جایز است یا خیر❗️❗️ 💠💠 👌مراسم چهار شنبه سوری و استفاده از مواد به خودی خود حرام نیست مگر آنکه مستلزم امور زیر باشد؛ 1⃣ مستلزم اذیت و آزار دیگران باشد . 🔶حضرت علی علیه السلام فرمود: « جایز نیست مسلمانی مسلمان دیگر را مورد اذیت و آزار قرار دهد و بترساند» 📚عیون الاخبار ج2 ص71 🔶پیامبر گرامی فرمود: « خداوند می فرماید هر کس بنده مومن من را مورد اذیت و و تحقیر قرار دهد به من اعلان جنگ کرده کرده است» 📚الکافی ج2 ص354 🔶امام علیه السلام فرمود: « زمانی که قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند کسانی که اولیاء الهی و مومنان را اذیت می کردند .گروهی بر می خیزند که گوشت به صورت ندارند .آنان همان کسانی هستند که مومنان را اذیت می کردند» 📚بحار الانوار ج72 ص148 2⃣ مستلزم آسیب رسیدن به خود فرد شود؛ 🔷خداوند می فرماید: « خود را با دست خود به و نابودی نیفکنید» 🔶بقره195 👌در روایات ما به صورت کلی این بیان شده است: « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» 📚وسائل الشیعه ج26 ص14 📚الفقیه ج4 ص334 ❗️به موجب این قاعده انسان حق وارد رساندن ضرر به خود و دیگران را ندارد. 🔶امام رضا علیه السلام فرمود: « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای و نفس است حرام شمرده شده است» 📚بحار الانوار ج100 ص51 3⃣مستلزم اسراف و صرف مال در امور پست و که نفعی برای دنیا و آخرت ندارد باشد. 🔶قرآن صراحتا می گوید: « اسراف نکنید» 🔷انعام 141 ❗️ومی فرماید: « مسرفان دوزخ هستند» 🔶غافر43 ❗️ومی فرماید: « خداوند کذاب را هدایت نمی کند» 🔶غافر28 👌این مضمون در روایات متعددی نیز وارد شده است. 📚بحار الانوار ج72 ص302 باب77 ❗️روشن است که سه ملاک مذکور در مراسم چهارشنبه سوری به صورت آشکار وجود دارد . 4⃣ملاک را که برخی علما افزوده اند این است که اگر این مراسم نشانه ای از آتش پرستی و یا دیگر مظاهر شرک باشد انجام آن جزء خرافات بوده و قابل قبول نمی باشد. 🔶محقق ارجمند آیت الله شیرازی می نویسد: « مراسم چهارشنبه سوری که در آن برای آتش احترام قائل می شوند سنتی از آتش پرستان است» 📚قهرمان توحید ، پاورقی، ص84 👌لذا فتوا داده اند: « چهار شنبه سوری و آتش بازی جزء است و باید از آن اجتناب کرد» 📚استفتاءات جدید ج1 ص526 👌ایت الله نیز چنین می نویسد: « مراسم چهار شنبه سوری از خرافات مجوس و جاهلیت است که اسلام بر آن خط بطلان کشیده و سنت های الهی را به جای آن ها برقرار فرموده است .انجام این مراسم به هویت اسلامی است و احیاء آن حرام است» 📚معارف دین ، ج3 ص313 ❕شهید مطهری نیز چنین می آورد ؛ «آتش روشن كردن شعار آتش ‏پرستان است. از روى آتش پريدن در چهارشنبه آخر سال در اسلام بوى كفر مى‏ دهد. «سرخى تو از من زردى من از تو» در اسلام شرك و كفر است. اينها شعار گبرها و آتش‏ پرستهاست. اسلام براى مبارزه كردن با اينها آمده. اسلام دين اذان و دين لا اله الّا اللَّه است.» 📚مجموعه آثار ج25 ص387 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فردی برایم این اشکال را فرستاده و تقاضای پاسخ را دارد ❕ ❔جواز خودارضایی توسط امام صادق با سند معتبر ✍️امام صادق می گوید:کسی که باخودش استمنا می کند، بر او نیست(اشکالی ندارد) 📗کتاب کافی ج۵ص۳۲۵ 💠💠 👌در این شکی نیست که استمناء و خود ارضایی از جمله گناهانی است که مورد خداوند است . ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « کسی که خود ارضایی می کند ، است » 📚مستدرک الوسائل ج14 ص355 ❕و فرمود ؛ « آگاه باشيد كه مورد لعن خدا، ملائكه و همه مردم خواهد بود كسى كه با دستمالى خود، خويش را مى‏ كند و كسى كه با كسى از مردان، لواط مى‏ کند » 📚کنزالعمال ج16 ص99 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از جمله كسانى كه خدا با آنها در روز قيامت سخن نمى ‏گويد و نظر رحمت به آنها ندارد و عذاب دردناكى، آنها را فرامى‏ گيرد، كسى است كه مى ‏كند.» 📚وسائل الشیعه ج20 ص353 👌و فرمود ؛ « استمنا، گناه بزرگى است كه خداى متعال در قرآن، از آن نهى كرده است. انجام دهنده اين گناه، همانند كسى است كه با خودش آميزش مى‏ كند. اگر بدانم كسى اين كار را مى‏ كند، هرگز با او نمى ‏خورم‏...» ❕از امام سوال شد از نظر شدّت گناه، زنا بزرگ‏تر است يا استمناء؟ كه امام اين‏گونه پاسخ داد ؛ «اين عمل (استمنا) گناه بزرگى است. بعضى‏ ها مى‏ گويند كه برخى گناهان، از برخى ديگر از گناهان سبك‏ترند، درحالى‏ كه همه گناهان نزد خداوند، بزرگ هستند؛ چراكه معصيت هستند و خداوند، ارتكاب گناه از بندگان خود را دوست ندارد.خداوند، ما را از گناهان نهى كرده؛ چراكه معصيت، عملى شيطانى است و فرموده است: (شيطان را عبادت نكنيد؛ به درستى كه شيطان، شماست. پس او را دشمن خود بدانيد، چراكه او پيروان خود را به آتش دعوت مى‏ كند). 📚بحار الانوار ج101 ص30 👌از امام عليه السّلام در مورد آميزش با حيوان و استمنا سوال شد ، ایشان پاسخ دادند ؛ «هرچيزى كه مانند اين دو، باعث منى مرد مى‏ شود، از مصاديق زنا محسوب مى‏ شود.» 📚الکافی ج5 ص541 ❕در نقل دیگری فرمود ؛ « مردی را به نزد امیر مومنان آوردند که با دست خود استمناء کرده بود ، علی علیه السلام ( از باب تعزیر ) بر دست او زد و از بیت المال برای او زن گرفت » 📚الکافی ج7 ص265 ❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است روایت زیر است . 👌در حديثى از امام صادق عليه السّلام از مالش آلت، از سوى خود فرد سؤال شد، امام فرمود: ناكح نفسه لا شى‏ء عليه. « او با خودش كرده چیزی بر او نیست » 📚وسائل الشیعه ج20 ص353 ❕علامه در توضیح روایت می گوید ؛ « چیزی بر او نیست ، یعنی حدی بر او نیست چرا که خودارضایی مشخصی ندارد ، بلکه صاحب آن تعزیر می شود ، بنابراین جمله مذکور با گناه بودن استمناء و صاحب آن منافاتی ندارد » 📚مراه العقول ج20 ص385 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔وقتی مسلم بن عقیل سفیر امام حسین(ع) در کوفه و در منزل هانی بود خبر رسید که ابن زیاد والی کوفه میخواد به عیادت هانی بیاید (البته برای ریا) و هانی از مسلم خواست که وقتی ابن زیاد آمد او را و خلاصه این که مسلم او را نکشت. ❔حالا سوال اینجاست که چرا مسلم عقیل ابن زیاد ملعون رو نکشت این که در جواب گفت به یاد سخنی از مولایم علی افتادم که فرمود :" ایمان مانع کشتن غافل گیرانه است" . این حرف درستی است که دچار چنین اشتباه بزرگی شد؟ آیا در فاسد بودن این ملعون شک داشت؟ درصورتی که اگر ابن زیاد زنا زاده را کشته بود دیگر کسی نبود تا در بین مردم فساد و فتنه کند و دیگر امام حسین(ع) در کربلا شهید نمیشد و تا زمانی که خبر مرگ ابن زیاد به یزید ملعون میرسید امام حسین(ع) به کوفه میرسید و کار تمام بود. ❔و اگر این حرف صادق است پس شهید نواب صفوی و یارانش و امثالهم که آدم های فاسد رو به این شیوه (غافل گیرانه و ترور) میکشتند انسانه های بی ایمانی بودند و بردن لفظ شهید برای چنین اشخاصی صحیح نیست ❗️❗️ 💠💠 👌ترور کردن و کشتن غافلگیرانه در اسلام ممنوع و مذموم بوده و اسلام معتقد است که جنگ و نبرد باید به صورت صورت گیرد . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر نهی کرد که در بلاد مسلمین سم پخش شود ( و آنان به صورت غافلگیرانه کشته شوند )» 📚الکافی ج5 ص28 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « رسول خدا هیچ گاه شبانه و به صورت غافلگیرانه به دشمن حمله نبرد » 📚وسائل الشیعه ج15 ص63 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « به خدا سوگند ، معاويه، از من سياستمدارتر نيست، امّا او (براى پيش برد اهداف شخصى خود)، نيرنگ مى‏ زند و مرتكب انواع گناه مى‏ شود و اگر از خدعه و نيرنگ بيزار نبودم، من، از مردم بودم » 📚نهج البلاغه خطبه 200 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « رسول خدا از ترور و کشتن نهی کرد ، اسلام مانع ترور و کشتن غافلگیرانه است » 📚الکافی ج7 ص375 ❕ابن ابی الحدید می نویسد ؛ « چون پيامبر خدا رحلت فرمود و على عليه السلام مشغول ‏غسل و كفن و دفن‏ آن ‏حضرت گرديد و با ابوبكر بيعت شد، زبير و ابوسفيان و گروهى از مهاجران، براى مشورت، با عباس و على عليه السلام خلوت كردند و سخنانى تحريك ‏آميز و مهيّج گفتند. عبّاس رضى الله عنه، گفت: صحبتهاى شما را شنيديم. اما نه به دليل در اقليّت بودن از شما كمك مى‏ گيريم و نه از روى بدگمانى نظرات شما را رها مى ‏كنيم. پس، به ما فرصت دهيد كه بينديشيم ... به خدا سوگند اگر نبود كه اسلام كشتن غافلگيرانه را جلو گرفته است، هر آينه صخره‏ ها و تخته چنان به هم مى‏ خوردند و متلاشى مى‏ شدند كه صداى برهم خوردن آنها از جايگاه مرتفع شنيده مى‏ شد» 📚شرح نهج البلاغه ج1 ص218 👌در جریان ترور عبیدالله نیز آمده است ؛ « هانى به مسلم گفت من دوست ندارم كه او- ابن زياد- در خانه من كشته شود. وقتى مسلم [از نهانگاه‏] بيرون آمد، شريك به او گفت: چرا او را نكشتى؟ مسلم گفت: به دو سبب ، اول اين كه هانى خوش نداشت ابن زياد در خانه او كشته شود. دوم حديثى كه مردم از پيامبر صلى الله عليه و آله برايم روايت كرده ‏اند كه فرموده است: بندِ كشتنِ غافلگيرانه است و مؤمن غفلتاً نمى ‏كشد » 📚بحار الانوار ج44 ص344 ❕آری براى يك «سياستمدار الهى» پيروزى بر دشمن در درجه دوم اهميت است و در درجه اوّل حفظ ارزشها مهم است، ارزشهايى كه ماندنى است، و بهترين وسيله تكامل جامعه انسانى و پرورش انسانهاى شايسته و تشكيل «حيات طيبه» است. اختلاف اين دو ديدگاه در سياستهاى الهى و شيطانى سبب مى‏ شود كه گاه افراد ناآگاه به حاميان الهى خرده بگيرند و اعمال آنها را بر ساده ‏انديشى و عدم آگاهى به فنون سياست حمل كنند، غافل از اين كه آنها در عالم ديگرى سير مى‏ كنند كه اصول و ضوابط حاكم بر آن جز اين روش را اجازه نمى‏ دهد . 👌البته برخی از فقها چنین می آورند که ممنوعیت ترور و کشتن غافلگیرانه یک اصل است ، و ايمان كشتن غافلگيرانه (ترور) را ممنوع كرده است، و به مؤمن اجازه اقدام به چنين كارى نمى ‏دهد،اما هيچ مانعى ندارد كه بعضى از استثناهاى و داشته باشد (خصوصا آنجایی که راهی جز ترور و کشتن غافلگیرانه برای دفاع نباشد ‌). 📚پیام امام امیر المومنین ، مکارم شیرازی ، ج2 ص457 پاورقی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا در هم خورشید و ماه است که به وسیله آن در بهشت هم شب و روز داشته باشیم یا خیر ❗️ 💠💠 👌خورشید و ماه و ستارگان در آستانه قیامت در معرض زوال و نابودی و قرار می گیرند ، چنانكه قرآن مى‏ گويد: «در آن هنگام كه طومار خورشيد درهم پيچيده شود و ستارگان تاريك گردد» اذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ اذَا النُّجُومُ انْكَدَرَت‏ »( تکویر 1_2) ❕در سوره قيامت نيز مى‏ خوانيم: «در آن هنگام كه چشم‏ها در شدّت وحشت به گردش درمى‏ آيد، و بى‏ نور مى ‏گردد، و و ماه يكجا جمع مى ‏شود، و انسان مى‏ گويد راه فرار كجاست» ( قیامت 7_10) 👌و می فرماید ؛ «هنگامى كه ستارگان محو و شوند» (مرسلات- 8) ❕بنابراین خورشید و ماه و ستارگان در آستانه قیامت بی فروغ شده و از بین می روند و در بهشت از آنها نیست ، لذا خداوند می فرماید ؛ « بهشتیان نه خورشید ( و گرمای آزار دهنده آن را ) می بینند و نه سردی هوی را » ( انسان 13) 👌البته خداوند در آیه ای می فرماید ؛ « هر صبح و شام روزى آنها در بهشت است » ( مریم 62) 💠در تفسیر علی بن ابراهیم چنین آمده است ؛ « این که خداوند می گوید ، روزی بهشتیان در بهشت ، هر صبح و شام آماده است ، منظور بهشت دنیوی و برزخی قبل است ، زیرا خداوند می گوید روزی آنها صبح و شام به آنها می رسد ، در حالی که در آخرت صبح و شامی نمی باشد ( زیرا خورشید و ماه در آنجا نیست ) ، صبح و شام در بهشت برزخی و دنیوی است که ارواح پس از مرگ به آنجا منتقل می شوند که خورشید و ماه نیز بر آن پرده می افکند » 📚تفسیر قمی ج2 ص 52 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام على عليه السلام: اگر كار كردن مايه زحمت است، پيوسته بي كار بودن نيز موجب فساد است إنْ يَكُنِ الشُّغلُ مَجهَدَةً فاتِّصالُ الفَراغِ مَفسَدَةٌ ميزان الحكمه ج9 ص115 🔴 بمب ساعتی را جدی بگیرید 🔘 بنا به آماری اعلام شده، از حدود ۱۰/۵ میلیون جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله ایرانی، ۳۰ درصد آنان نه در حال تحصیلند، نه مشغول مهارت‌ آموزی و نه در جایی مشغول به‌ کار هستند‍ ➖ نرخ بالای افراد بیکار، علاوه بر افزایش فشار اقتصادی به سرپرست خانوار، زمینه بزهکاری و آسیب‌ های اجتماعی فراوان را با خود دارد 📎 مشکلات اشتغال بر کسی پوشیده نیست ولی متاسفانه بسیاری از جوانان توقعات بسیار بالایی از شغل مورد نظر خود دارند و حاضر نیستند ابتدای کارشان را با حقوق پایین شروع کنند و بسیاری دنبال کار راحت و پشت میز نشینی هستند واز طرفی خانواده های مرفهی هم وجود دارند که به شکل غیر اصولی فرزندان را نازپروده بار می آورند و بدون اصول هر چقدر پول فرزندانشان بخواهند در اختیارشان قرار می دهند و باعث بی کار بار آوردن فرزند می شود و این بی کاری ها آثار سوء فراوانی دارد که زندگی فرد، خانواده و جامعه را تهدید می کند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه336 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
336.mp3
1.49M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 336 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓آیا زیارت قبور در پنج شنبه آخر سال که مرسوم است دلیل روایی دارد❗️❗️ 💠💠 👌زیارت قبور خصوصا زیارت قبر پدر و مادر در روزهای شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب در تمام ایام سال جاری است و اختصاص به پنج شنبه آخر ندارد. 🔶محمد بن مسلم می گوید: « به امام صادق گفتم ما به زیارت مردگان می رویم. ❗️ امام فرمود کار خوبی است. 🔶گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟ 👌فرمود: « بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند» 📚الفقیه ج1 ص180 🔷حضرت فرمود: « مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با دعا برای آنان از خدا بخواهید» 📚الکافی ج3 ص229 🔶در روایت دیگر فرمود: « فاطمه پس از پیامبر هر جمعه و دوشنبه و پنج شنبه به زیارت قبور شهداء می رفت» 📚وسائل الشیعه ج3 ص224 ❗️در روایت دیگر فرمود: « او هر شنبه به زیارت قبور شهداء و می رفت» 📚التهذیب ج1 ص465 👌وفرمود: « پیامبر در انظار صحابه غروب هر شنبه به بقیع می رفت و مردگان را با این جمله زیارت می کرد :« السلام علیک یا اهل الدیار رحمکم الله»» 📚کامل الزیارات ص320 👌پیامبر گرامی فرمود: « هر کس قبر پدر و مادرش و یا یکی از آنان را در هر جمعه زیارت کند خداوند گناهانش را می آمرزد و نام او را در ردیف نیکوکاران می نویسد» 📚بحار الانوار ج82 ص169 👌بنابراین زیارت قبور اموات در هر شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب به پنج شنبه آخر سال ندارد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست ❗️چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به #گرفتن آنها باشد ❕آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود ❗️❗️ 💠پاسخ👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست ❗️چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به آنها باشد ❕آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود ❗️❗️ 💠💠 👌گرفتن موهای زائد بدن خصوصا موهای زائد زیر شکم و زیر بغل مورد توصیه و تاکید روایات قرار گرفته است ؛ 📚وسائل الشیعه ج2 ص66 باب 29_30_31 📚حلیه المتقین ، ص93 ❔اما فلسفه رویش این موهای زائد در چه چیزی است ؟ در روایات اسلامی برای این سوال دو بیان شده است ؛ 1⃣فایده بهداشتی آن در این است که رویش و سپس گرفتن موهای زائد ، موجب دفع بسیاری از سموم بدن می شود و دیگر آنکه ، محل موهای زائد به دلیل رطوبت ، در معرض آلودگی است و شستشوی محل های مذکور ،سبب بهداشت بدن می شود . 2⃣فائده اخلاقی هم دارد زیرا انسان را مشغول به امور پست و گرفتن موهایی زائد می کند که این می تواند مقداری از تکبر و انسان را کاهش داده و انسان را متذکر به ضعف و ناتوانی خود کند . ❕مفضّل مى ‏گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم چه مى‏ شد اگر خداوند ، موهای زائد را خلق نمی کرد تا آدمى به اصلاح و كوتاه كردن نيازمند نباشد ؟ 👌امام عليه السّلام فرمود: خداوند متعال در اين كار، نعمتهايى نهاده كه آدمى از آنها آگاه نيست تا سپاس گويد. آگاه باش ، دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان مى‏ گردد؛ از اين رو به انسان فرمان داده شده كه هر هفته با نوره ماليدن و مو تراشيدن و كوتاه كردن ناخنها به اين كار اقدام كند. اين كار باعث مى‏ شود كه موى و ناخن با شتاب بيشترى برويند و دردها و بيماريها را سريعتر خارج كنند. اگر شخص چنين نكند، رشد آنها كوتاه و اندك مى‏ شود، در نتيجه، دردها در بدن مى‏ ماند و بيماريهاى مختلف پديد مى ‏آيد. ❕نيز از رويش مو در چند جاى بدن كه وجود آن براى انسان مايه رنج و زيان است جلوگيرى شده ،اگر مو در ديدگان مى‏ روييد آيا آدمى نابينا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ روييد آيا خوردن و انسان دشوار و بى ‏لذّت نمى‏ گشت؟ اگر در كف دست رشد مى ‏كرد آيا انسان از لمس درست اشيا و انجام برخى از كارها باز نمى‏ ماند؟ يا اگر بر فرج زن و يا آلت مرد مى‏ روييد آيا لذّت مجامعت از اينان نمى‏ گرفت؟ پس نيك بنگر كه چگونه در جايى كه سود و مصلحتى در كار نيست نروييده. اينها مخصوص انسان نيست، بلكه در چهارپايان و درندگان و ديگر حيوانات توليد مثل‏ كننده نيز چنين است؛ از اين رو با اينكه بدن آنها از مو پوشيده است و ليكن اين مناطق، دقيقا به خاطر آنچه كه ذكر شد، مويى بر آنها نيست. نيك انديشه كن كه چگونه آفرينش از هر خطا، زيان و ناهماهنگى به دور است و يكسره حكمت و تقدير است و و سود. 👌اصحاب «مانى» و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مى‏ رويد، مو نيز در اين جايها رشد مى‏ كند. آيا نمى‏ بينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مى‏ شود كه [گذشته از تدابير الهى‏] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه‏ آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به گمراه‏ كننده و بيكارى پرهيز نمايد. 📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 67 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔لطفا در مورد بودن پیامبر توضیح دهید ❗️برخی می گویند پیامبر امی بوده یعنی اهل مکه که ام القری نامیده می شود بوده است ، نه بی سواد ،اضافه اینکه در روایات آمده پیامبر خواندن و نوشتن بلد بوده و اینکه امی به معنای بی نیست ❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » «آنها كه از فرستاده (خدا) پيامبر" " پيروى مى‏ كنند كسى كه صفاتش را در تورات و انجيلى كه نزدشان است مى ‏يابند و آنها را به معروف دستور مى‏ دهد و از منكر باز مى‏ دارد، پاكيزه‏ ها را براى آنها حلال مى‏ شمرد، ناپاكها را تحريم مى‏ كند، و بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان) برمى ‏دارد آنها كه به او ايمان آوردند و حمايتش كردند و ياريش نمودند و از نورى كه با او نازل شده پيروى كردند آنان رستگارانند » ( اعراف 157) ❕درباره مفهوم" امى" كه از ماده" ام" بمعنى « مادر » يا « امت » به معنى جمعيت گرفته شده است در ميان گفتگو است، جمعى آن را به معنى درس نخوانده مى‏ دانند، يعنى به همان حالتى كه از مادر متولد شده باقى مانده و مكتب استادى را نديده است، و بعضى آن را به معنى كسى كه از ميان امت و توده مردم برخاسته، نه از ميان اشراف، و مترفين و جباران، و بعضى به مناسبت اينكه مكه را" ام القرى" مى ‏گويند اين كلمه را مرادف" مكى" دانسته‏ اند. ❕روايات اسلامى كه در منابع حديث وارد شده نيز بعضى آن را به معنى درس نخوانده و بعضى آن را به معنى مكى تفسير كرده‏ اند ( براى اطلاع از اين روايات به تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 78 و 79 و تفسير روح المعانى جلد 9 صفحه 70 ذيل آيه مورد بحث مراجعه فرمائيد.) 👌 ولى هيچ مانعى ندارد كه كلمه" امى" اشاره به هر سه مفهوم بوده باشد چرا كه استعمال يك در چند معنى، هيچگونه مانعى ندارد، و در ادبيات عرب شواهد فراوانى براى اين موضوع وجود دارد. 💢 بیشتر ؛ ♻️در اينكه پيامبر اسلام به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صريحا در آيه 48 سوره عنكبوت درباره وضع پيامبر ص قبل از بعثت مى ‏گويد «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ » پيش از اين نه كتابى مى‏ خواندى و نه با دست خود چيزى مى ‏نوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مى‏ خواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد » ❕اصولا در محيط حجاز به اندازه ‏اى باسواد بود كه افراد باسواد كاملا معروف و شناخته شده بودند، در مكه كه مركز حجاز محسوب مى‏ شد تعداد كسانى كه از مردان مى‏ توانستند بخوانند و بنويسند از 17 نفر تجاوز نمى ‏كرد و از زنان تنها يك زن بود كه سواد خواندن و نوشتن داشت . 📚فتوح البلدان ص459 👌 مسلما در چنين محيطى اگر نزد معلمى خواندن و نوشتن را آموخته بود كاملا معروف و مشهور مى‏ شد و به فرض اينكه نبوتش را نپذيريم او چگونه مى‏ توانست با صراحت در كتاب خويش اين موضوع را نفى كند؟ آيا مردم به او اعتراض نمى‏ كردند كه درس خواندن تو مسلم است، اين قرينه روشنى بر امى بودن او است. ❕و در هر حال وجود اين صفت در پيامبر در زمينه نبوت او بود تا هر گونه احتمالى جز ارتباط به خداوند و جهان ما وراء طبيعت در زمينه دعوت او منتفى گردد. 💠اين در مورد دوران قبل از نبوت و اما پس از بعثت نيز در هيچيك از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فرا گرفته باشد، بنا بر اين به همان حال امى بودن تا پايان باقى ماند. ❕❕ولى اشتباه بزرگى كه بايد در اينجا از آن اجتناب كرد اين است كه درس نخواندن غير از بى‏ سواد بودن است و كسانى كه كلمه" امى" را به معنى" بى‏ سواد" مى‏ كنند، گويا توجه به اين تفاوت ندارند. 👌هيچ مانعى ندارد كه پيامبر به تعليم الهى خواندن يا خواندن و نوشتن را بداند، بى آنكه نزد انسانى فرا گرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مقام نبوت است. 👌شاهد اين سخن آن است كه در رواياتى كه از امامان اهل بيت نقل شده مى‏ خوانيم « پيامبر مى ‏توانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى . 📚 تفسير برهان جلد چهارم صفحه 332 ذيل آيات اول سوره جمعه. 👇
👌ادامه 👇 ❕اما برای اینکه جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند ، سعی بر آن بود که از توانایی خواندن و نوشتن استفاده نکند . 👌ممکن است گفته شود که در دو روايت كه از ائمه اهل بيت نقل شده، صريحا تفسير" امى" به درس نخوانده، نفى گرديده است، و تنها به معنى كسى كه به" ام القرى" (مكه) منسوب است، تفسير شده است . 📚تفسير برهان جلد 4 صفحه 332 و تفسير نور الثقلين جلد 2 ص 78 ذيل آيه مورد بحث. 👌در پاسخ مى ‏گوئيم يكى از اين دو روايت به اصطلاح" مرفوعه" است و سند آن فاقد ارزش، و روايت دوم از" جعفر بن محمد صوفى" نقل شده كه از نظر علم رجال شخص مجهولى است. ❕از مجموع آنچه گفتيم چنين نتيجه مى‏گيريم كه: 1⃣پيامبر به طور ، نزد كسى خواندن و نوشتن را فرا نگرفته بود، و به اين ترتيب يكى از صفات او اين است كه نزد استادى درس نخوانده است . 2⃣هيچگونه دليل در دست نداريم كه پيامبر قبل از نبوت يا بعد از آن" عملا" چيزى را خوانده يا نوشته باشد ، اگرچه اگر بعد از نبوت چیزی را خوانده یا نوشته باشد ، با امی بودن ایشان منافاتی ندارد . 3⃣ اين موضوع منافاتى با آن ندارد كه پيامبر به تعليم پروردگار قادر بر خواندن يا نوشتن بوده باشد ، همچنان كه پيامبران بزرگ نخوانده ‏اند ولى بزرگترين معلّمان در عالم بشريّت بوده ‏اند. حضرت آدم يك فرد درس نخوانده بود، ولى به تصريح قرآن مجيد معلّم فرشتگان بود، چنان كه در سوره بقره بطور تفصيل اين مطلب در طىّ آيه‏ هاى 28 تا 32 بيان شده است. 📚تفسیر ج6 ص395