#دعای_عرفه
#پژوهشی_در_سند_دعا
نهم ذی الحجه، روز عرفه است که پرسش و پاسخی با موضوع «سند دعای روز عرفه» تقدیم نگاه شما می شود.
- سؤال
در رابطه با سند دعای عرفه -که پسران غالب اسدی راوی آن هستند- آیا روایت این دو کفایت از اعتبار آن می کند؟ آیا امامان بعد از امام حسین ـ علیه السلام ـ این دعا را تأیید کرده اند؟ آیا خدشه ای در سند این دعا وارد نیست؟
🌷پژوهشگران زمینه ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌷
#دعای_عرفه #پژوهشی_در_سند_دعا نهم ذی الحجه، روز عرفه است که پرسش و پاسخی با موضوع «سند دعای روز عرف
- پاسخ
قبل از بیان پاسخ، لازم است به سند آن اشاره ای داشته باشیم.
پسران غالب اسدی کیستند؟ آن چه در کتاب های رجالی آمده است، پسران غالب بن بشر اسدی که ابن اثیر او را از صحابه دانسته است بشر و بشیر می باشند که دعای عرفه را از امام حسین ـ علیه السلام ـ نقل کرده اند.
بشر بن غالب الاسدی الکوفی کیست؟ در کتاب های رجالی نام او آمده است. برخی در مورد او چیزی نگفته اند و عدّه ای او را مجهول دانسته اند. در تنقیح المقال آمده است که: شیخ (ره) او را از اصحاب امام حسین ـ علیه السلام ـ و امام سجاد ـ علیه السلام ـ دانسته و به دنبال آن آورده: ظاهر این است که بشر بن غالب الاسدی الکوفی امامی است اما حال او مجهول است.در اصول کافی هم از او روایت نقل شده است. برخی او را از اصحاب امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ و اصحاب امام حسین (ع) و امام سجاد(ع) دانسته است و در مورد وثاقت یا عدم وثاقت او ساکت مانده است.
بشیر بن غالب الاسدی الکوفی کیست؟ در مورد شخصیت وی هم کتاب های رجالی به طور صریح و محکم سخن نگفته اند. در موسوعه رجالیه آمده است: بشیر مشترک است بین رجال حدیث؛ ولی هیچ کدام توثیق نشده اند. هم چنین آمده است: از او روایتی از امام حسین ـ علیه السلام ـ گزارش شده است که در کتاب کافی روایت را نقل کرده است. او کسی است که دعای عرفه را از امام حسین ـ علیه السلام ـ روایت کرده است.
در جای دیگر آمده: بشیر بن غالب الاسدی الکوفی مجهولٌ. عده ای از رجالیون در مورد وثاقت یا عدم وثاقت او سکوت کرده اند و یا نام او را ذکر نکرده اند.
اما دلالت شناسی: علّامه محمد تقی جعفری در مقدمه ی تفسیر دعای بلند عرفه آورده است: مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده است: بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل کرده اند که: در آخرین ساعات روز عرفه در عرفات در خدمت امام حسین ـ علیه السلام ـ بودیم که آن حضرت با جمعی از خاندان و فرزندان و شیعیان از چادر بیرون آمدند و با نهایت خضوع و خشوع در طرف چپ کوه (جبل الرحمة) ایستاد و روی مبارک را به طرف کعبه گردانیده و دست را مقابل رو برداشتند و این دعای بلند عرفه را خواندند. اگر چه بعضی از محدثین بزرگوار، یقین به سنداین نیایش ندارند، ولی طبق اصل معروف: «دلالته تغنی عن السند» در این جا جاری است.
گاهی مفهوم و دلالت و محتوای حدیث به قدری با عظمت و مطابق اصول است که از سند بی نیاز و احتیاجی به آن وجود ندارد. بدیهی است که نظیر مضامین این نیایش در عالی ترین درجه ی حکمت و عرفان اسلامی را جز انبیای عظام و ائمه معصومین(ع) نمی توانند بیان نمایند.بیشتر دعاهای موجود، از باب بی نظیر بودن در مضامین و معنا مورد وثوق قرار می گیرند.
استاد جوادی آملی در درس خارج فقه، منشور و بخشنامه ای را که از امام صادق روایت شده، نقل کرده که دستورالعمل بلند اخلاقی را برای کارگزاران نظام اسلامی بیان می کند که بسیار جالب توجه و از مضامین و معنای بلندی برخوردار است. ولی از نظر سند، حدیث مرسله است. استاد فرمود: اشکالی ندارد که از مضامین و معنای بلند آن در عرصه های اجتماعی و اخلاقی استفاده ببریم و طبق اصل «دلالته تغنی عن السند» (محتوای بلند حدیث ما را از بررسی سند بی نیاز می کند) از آن بهره ببریم.
اگر طبق اخبار عرض، متن دعای عرفه بر قرآن شریف هم عرضه شود، یقیناً با روح قرآن همخوانی دارد و هماهنگ است و مورد تأیید قرآن شریف می باشد. بنا براین ولو این که طبق متنی از معصوم (ع) در باره تأیید دعای عرفه در دست نباشد و ما نیافته باشیم که دعای عرفه تأیید سایر ائمه قرار گرفته ولی طبق قاعدة اخبار عرض، عقل برهانی و اصل «دلالته تغنی عن السند» این دعا هم به طور مستقیم و غیر مستقیم ان شاءالله مورد تأیید ائمه معصومین(ع) است و ضعف سندی آن موجب خدشه در دلالت آن نمی گردد و می توان از مضامین آن بهره های بزرگ برد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
سلام و خدا قوت خدمت تمام دوستان عزیز و وهابیت پژوهان گرامی...
لطفا دوستان عزیز مشهدی که در طرح وهابیت پژوهی شرکت کردند چه امتحان دادند چه ندادند (اگر صوتهارا گوش کردند) ، هر چه سریعتر برای تعیین ساعت مصاحبه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۱ و ۲۲ تیر ماه به شناسه بنده پیام بدهند. 🍃🍃
@rasoleeshgh
♻️دوره کوتاه مدت وهابیت پژوهی
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@wahhabiatpazhohi
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
دوستان هر قسمت (یعنی تقریر، ازمون، مصاحبه) یک سوم امتیاز لازم را در برمیگیرد حدودا
شاید کمی بالاپایین شود بسته به تصمیم گیری ها وجمع بندی ها
ولی اگر در خودتان میبینید که میتوانید مبلغ یا مدرس یا پژوهشگر خوبی باشید وحال از این گام ها جاماندید، هرچه سریعتر صوتها را گوش دهید وخودتان را به مصاحبه برسانید
این همت شما امتیاز لازم را در برخواهد داشت.
فرصت را از دست ندهید.
♻️دوره کوتاه مدت وهابیت پژوهی
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@wahhabiatpazhohi
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
سلام دوستان عیدتان مبارک، ان شالله از بند نفس رهاشویم وقربانیش کنیم به برکت صلوات
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
احتراما هرچه سریعتر جهت انجام مصاحبه دوره کوتاه مدت به شناسه خانم الهی نیک پیام ارسال کنید دربازه ساعت های 16تا20روز سه شنبه وچهارشنبه
جهت انتخاب ساعت فقط تا ساعت 24امشب یعنی یکشنبه19تیرهمزمان با عیدقربان فرصت باقیست
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
در غیر اینصورت سایر افراد که اعلام نکردند را خودمان در ساعات خالی پر میکنیم لذا اگر سر ان ساعت نیامدند فرصت مصاحبه خواهد سوخت.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
چون قرار هست بعد از مصاحبه جمع بندی امتیازات را اعلام وهدیه عزیزان را تقدیم نماییم لذا بشتابید که فرصت ها چون ابر درگذرند.....
کسی نیاد بگه من متوجه نشدم که دیگه کار از کار گذشته...🌷🌷🌷🌷🌷
التماس دعا، یاعلی علیه السلام مدد
به برکت صلوات برمحمد وال محمد
♻️دوره کوتاه مدت وهابیت پژوهی
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@wahhabiatpazhohi
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
بسم الله الرحمن الرحیم
#نشست_علمی
واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه برگزار میکند :
🔸نشست علمی _ پژوهشی
با موضوع :
ادبیات عرب، ضرورت و کاربرد ها
مصاحبه علمی و تعيين سطح اعضای کارگروه ادبیات عرب
🔹با حضور اساتید محترم :
✅جناب آقای دکتر حمید عباس زاده (مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
✅حجت الاسلام جناب آقای مهدی رضایی (مسئول قرارگاه زبان وادبیات عرب حوزه علمیه خراسان)
⏰زمان : سه شنبه ٢١ تیر ماه ١۴٠١ ساعت ۱٠ صبح
مکان : شیرازی ١٩، پلاک ١٩، مدرسه علمیه رضویه
•┈┈••••✾••✾•••┈┈•
#واحد_پژوهش_مدرسه_رضویه
📕🌸════╗
@razaviehpajohesh
╚════🌼📘═╝
🌷پژوهشگران زمینه ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌷
بسم الله الرحمن الرحیم #نشست_علمی واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه برگزار میکند : 🔸نشست علمی _ پژوهشی
بسم الله الرحمن الرحیم
اسامی افرادی که قرار هست جلسه سه شنبه 21تیر ساعت 9.30 دقیقه شرکت نمایند واماده کارگاه ها ونشستهای ادبیات عرب بشوند.
#متقاضی_حضوری:(❗️ اولویت با حضوری است)
۱.خانم کبیر /مدرسه رضویه
۲.خانم سعادتی زاده / مکتب نرجس (س)
۳. زهرا مطهریان/ مدرسه رضویه مشهد
۴.فاطمه ایروانی/ مدرسه حضرت خدیجه سلام الله علیها مشهد
۵.سکینه لشکری پور/جامعه الرضویه
۶.عطیه پورجعفری /مدرسه رضویه
۷.زهرا صدیقی/مدرسه رضویه
۸،سمیرا فتحانی/مدرسه جامعه الرضویه
٩. سیده فائزه مومنیان/مدرسه رضویه
۱۰. فاطمه سیار / مدرسه رضویه
۱۱.فاطمه نورمحمدی/مدرسه رضویه
۱۲.معصومه مصطفایی/جامعه الرضویه
۱۳.الهه جلالی سنگانی/مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی صدر ره
۱۴. فاطمه رستگار کیان/رضویه
۱۵.اعظم عندلیب مدرسه /رضوییه
۱۶.غزاله غفاری/مدرسه رضویه
۱۷.برزنونی/مدرسه رضویه
۱۸.کوثر رستگار کیان
⊰᯽⊱─┈⃟ 𖤓╌❊─ ⃟ 𖤓─┈⊰᯽⊱
#متقاضی_مجازی(‼️لطفا علت ذکر شود.
❗️در صورت موافقت علل و امکان مجازی، مجازی تشکیل می شود)
۱.مریم منصوروار/ تهران/#علت_مجازی: سکونت در غیر مشهد
۲.رباب نکویی/مدرسه رضویه/ #علت_مجازی: سکونت در غیر مشهد
۳.مهری وحیدی مفرد/مدرسه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد/ #علت_مجازی:سکونت در غیر مشهد
۴.نفیسه بلوچ قرایی/ مدرسه علمیه رضویه /#علت_مجازی:
۵. رقیه فیضی/ شهریار/ #علت_مجازی:سکونت در غیر مشهد
۶.سمیه فیضی /مدرسه علمیه رضویه/ #علت_مجازی:
۷.سمانه سالمی /مدرسه بنت الهدی صدر/#علت_مجازی:مسیر دور و داشتن بچه کوچک
۸.عصومه لطفی پور/ مدرسه علمیه رضویه/#علت_مجازی: مسیر دوروداشتن 3فرزند خردسال
۹.فاطمه میرزاآقایی/مدرسه شهیده بنت الهدی صدر/ #علت_مجازی:دور بودن مسیر و داشتن فرزند کوچک
۱۰.سرونازسهرابی مهر/گناباد/#علت_مجازی:سکونت در غیر مشهد
۱۱.زهرا حقیقی/ مدرسه بنت الهدی صدر/ #علت_مجازی: دور بودن مسیر و داشتن دو فرزند کوچک که باید با خودم بیارم
۱۲.سمانه اکبری/مدرسه پیروان حضرت الزهرا (س) /#علت_مجازی:
۱۳. اعظم رزقی / مدرسه بنت الهدی صدر (ره)/ #علت_مجازی : مسافت دور باوجود فرزند کوچک و شرایط بارداری
۱۴.زهرا برات /مدرسه فاطمه الزهرا /#علت_مجازی : سکونت در غیر مشهد . فرزند خردسال
١۵. راضیه سادات حیدری / موسسه آموزش عالی بنت الهدی /قم/#علت_مجازی: عدم سکونت در مشهد
۱۶.اشرف عادلی/ #علت_مجازی به دلیل سکونت در شهرستان تربت
١٧.الناز غلامی/مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی صدر/#علت_مجازی :دور بودن مسیر و فرزند کوچک
١٨- سمانه حسن آبادی/ مدرسه بنت الهدی صدر/ #علت_مجازی: دور بودن مسیر
١٩. مریم عابدی/ مدرسه علمیه رضویه/
#علت_مجازی: شاغل بودن
۲۰. زینب اصلانی / مدرسه شهیده بنت الهدی صدر / #علت_مجازی : فرزند کوچک و زمان کلاس
21-زهرا قربانپور /مدرسه علمیه رضویه /#علت_مجازی:دوربودن مسیر و داشتن فرزند کوچک
سلام علیکم
این مطلب را استاد رضایی فرمودند لطفا همه اقدام نمایید مثلا یکی از سوالای مصاحبه☺️
نفری 3 سوال یا بیشتر از دغدغه های ادبی خودتان را تا روز دوشنبه ساعت12 بفرستید تا متناسب با سوالات بحث علمی هم در خدمتون باشیم.
همه عزیزان حتما این کار را انجام دهند وبرای خانم مطهریان بفرستند تا ایشان لطف کنند در فایل کارگروه منسجم نمایند و به بنده بدهند ان شالله
@Razavie3. شناسه خانم مطهریان
سلام عزیزم
هدفتان از خواندن صرف ونحو وبلاغت چیست؟
در ادبیات عرب به چه چیزی میخواهید برسید؟
چرا میخواهید کلاس شرکت کنید؟
انتظارتان از کلاس چیست؟
و.....
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم، طاعات قبول
احتراما به استحضار می رسانم برنامه گروه ادبیات عرب مدرسه رضویه بدین شرح برگزار می گردد:
1.فصل زمستان 1400 رجوع به لینک مجازی مدرسه حضرت نجمه (سلام الله علیها)
https://lmscenter.hozehkh.com/
وگوش کردن وخلاصه نویسی جزوات دروس ادبیات عرب واطلاع به شناسه مسئول گروه(ویژه کسانی که از صفر میخواهند شروع نمایند)
2.فصل بهار 1401ارسال 57صوت نحو مفهومی در گروه وارسال ذکر صلوات پس از گوش دادن در گروه
3.فصل تابستان1401به حول وقوه الهی از بین فعالان گروه جهت حضور در کلاس ها وکارگاه های حضوری دعوت به عمل خواهد آمد تا جهت تدریس، پژوهش و.... تربیت شوند و بتوانند وارد عرصه های مختلف شوند.
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
لینک گروه ادبیات عرب مدرسه رضویه
https://eitaa.com/joinchat/1293549736C5d1fa7b119
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
لطفا پشنهادات ونظرات خود راجهت هرچه بهتر برگزار شدن برنامه ها ارسال نمایید.
باتشکر،التماس دعا،یاعلی(علیه السلام)مدد
معاونت پژوهش سطح دو وسه مدرسه رضویه
•┈┈••••✾••✾•••┈┈•
#ادبیات_عرب
#واحد_پژوهش_مدرسه_رضویه
📕🌸════╗
@razaviehpajohesh
╚════🌼📘═╝