#ادبیات_مهارت_محور
📚 نقش حرف «لا» در ابتدای برخی سوگندهای قرآنی مانند آیه نخست سوره قیامت چیست؟
👈در سوره قیامت که میفرماید: «لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَة» .
مفسران نظریات متفاوتی ارائه کردهاند:
1. غالب مفسران معتقدند که حرف «لا» به معنای نفی نبوده، بلکه تنها برای تأکید بوده و نه تنها سوگند را نفى نمیکند، بلکه آنرا مؤکدتر میکند؛زیرا قرآن به امورى مهمتر از قیامت، مانند ذات پاک خدا، سوگند یاد کرده بنابر این، دلیلى ندارد که به روز قیامت در اینجا قسم یاد نشود.
2. حرف «لا» نشانگر جملهای مستقل و مقدّر است؛ یعنى نه چنین است که کفار میگویند. من قسم میخورم به روز قیامت. و «لا» ردّ بر مشرکانی است که بعث و نشور را انکار کردهاند. پس گویا گفته چنین نیست که شما گمان کردهاید.
3. «لا» در اینجا نافیه بوده و معنایش این است که سوگند نمیخورم به روز قیامت؛ از جهت ظهور، و واقعیتش؛ به دلایل عقلى و نقلی. به عبارتی، آن قدر واضح است که نیازی به سوگند نیست. و برخی اینگونه تفسیر کردهاند که سوگند نمیخورم به روز قیامت؛ به دلیل آنکه شما اقرار به آن نمیکنید.و یا اینکه موضوع به قدرى مهم است که به آن سوگند یاد نمیکنم.
4. حرف «لا»، صله است؛ یعنی از آنجایی که قرآن بعضی از آن به بعض دیگرش متصل و مرتبط است، پس در حکم یک کلام است؛ مانند قول خدای متعال که در سوره حجر میفرماید: وَ قالُوا یا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ» اما جوابش در سوره قلم آمده :«ما انت بنعمة ربک بمجنون»
📚مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#ادبیات_مهارت_محور
📚 فرق بغی و ظلم چیست؟
📝 پاسخ :
لغتشناسان برای واژهی «بغی» معانی یا مصادیق متعددی ذکر کردهاند که در منابع لغوی میتوان آنها را یافت؛ اما همانگونه که برخی نویسندگان متأخر به صورت خلاصه گفتهاند، معنای اصلی «بغی» طلب و اراده شدید و مؤکّد است، ولی گاهی به جهت قرائنی دلالت بر ظلم و تعدّی یا فساد میکند.
«ظلم» نیز به معنای از بین بردن حق و نپرداختن آن است؛ چه در مورد خود شخص، در مورد حقوق الهی باشد، و یا نسبت به دیگران باشد. چه آن دیگران انسانهای باعقل باشند یا حیوانات بیعقل؛ حقوق نیز چه مادی باشد و چه معنوی.
حتی ظلمی که در آیات قرآن - مانند آیة الکرسی - در مقابل نور قرار گرفته، نیز در واقع پرداختهنشدن حق است؛ زیرا نور که همان ظهور و بروز است، حق وجود و موجود است؛ پس اگر در جایی نور نباشد حق آن موجود پرداخته نشده است.
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅..
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
┅┅❀🍃🌼?
💎 توصیهای آرامش بخش
✅ امام علي (عليهالسلام):
مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ
❇️ كسي كه با #كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشي را از دست نداده است.
📍 غررالحكم و دررالكلم، ح ۸۱۲۶
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi
📑 تبدیل سریع تصویر به متن فارسی
این روش به صورت زیر و با کمک گوگل درایو انجام میشه...
گوگل با ابزار Google Docs امکانی فراهم کرده که شاید در وهله اول به چشم نیاد، اما پشتیبانی عالی از زبان فارسی داره و اینکار رو بخوبی برامون انجام میده، در ادامه روش کار توضیح میدم.
1️⃣ مرحله اول : آپلود تصاویر در Google Drive
گوگل درایو باز کنید، یک فولدر داخلش ایجاد کنید و تمام تصاویر یا فایل های اسکن شده خودتون رو آپلود کنید.
https://drive.google.com/
نکته : اگر فایلتون PDF هست میتونید با استفاده از نرم افزار های خوندن PDF یا ابزار های آنلاین مثل این سایت خروجی JPG بگیرید.
🌐 http://pdftoimage.com/
2️⃣ مرحله دوم : باز کردن تصاویر در
Google Docs
روی تصاویر کلیک راست کنید و از منو Open With -> Google Docs رو انتخاب کنید.
3️⃣ مرحله سوم : گرفتن خروجی متنی
شما به صفحه مشابه تصویر زیر هدایت میشید که در بالای صفحه تصویر آپلود شده و در پایین متن قابل ویراش و جستجو آماده است.
حالا میتونید از منو File -> Download as خروجی مورد نظرتونی (docx، txt و ... ) رو هم انتخاب و دانلود کنید.
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi
هدایت شده از نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
arabi nahaei label - cutted - cutted.pdf
52.05M
🌺فایل کتاب «نحو کاربردی مقدماتی»
کتاب مزبور یک دوره آشنایی مختصر با نحو در ۱۴ جلسه است که در یک ماه تدریس شده و زمینه را جهت ورود به نحو متوسطه ایجاد می کند.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
•﷽؛•
┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅
🌻چند نکته برای بهبود مهارتهای پژوهشی
🌿 معیارهای پذیرش مقالات علمی پژوهشی
🌻اگر تصمیم به ارسال مقاله ی خود به یک نشریه ی علمی پژوهشی دارید باید بدانید ملاک های زیر بسیار مهم بوده و در پذیرش یا عدم پذیرش مقاله تاثیرگذار هستند. 👌
1. آیا مقاله مسئله ای خاص (یا فرضیه ای معین) را مورد نظر قرار می دهد؟
۲. آیا مقاله سابقه پژوهشهای قبلی مرتبط با مسئله را منظور داشته است؟
3. آیا داده های مورد نظر از اعتبار کافی برخوردار است؟
۴. آیا مقاله از روش با روشهای تحقیق مناسب (تاریخی، توصیفی، آزمایشی و غیره) بهره گرفته است؟
۵. آیا داده های مورد نیاز مسئله به طور مناسب تنظيم و عرضه شده است؟
۶. آیا از داده های عرضه شده، به طور منطقی و انسجام یافته نتیجه گیری به عمل آمده است؟
۷. آیا مقاله اندیشه ای نو و یا راه حلی بدیع را عرضه می کند؟
۸. آیا بر اساس نتیجه گیریهای به عمل آمده، رهنمودهای اساسی پیشنهاد شده است؟
9. و آیا در تدوین مقاله، اصول نگارش رعایت شده است؟
۱۰. آیا منابع و مآخذ مورد استفاده با توجه به اصول کتاب شناسی ذکر شده است؟
#طلبه_پژوهشگر
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#بهبود_مهارتهای_پژوهشی_7
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┏━━━━━🌿🌻🌿━┓
↪@pajoohesh_esfahan
┗━━🌿🌻🌿━━━━┛
#ادبیات_مهارت_محور
👌زن هایی که شوهرشان را پیر می کنند ...
▪️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : كَانَ مِنْ دُعَاءِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)
أَعُوذُ بِكَ مِنِ امْرَأَةٍ تُشَيِّبُنِي قَبْلَ مَشِيبِي.
ترکیب
اعوذ: فعل و فاعل
بک: جارومجرور، متعلق به اعوذ
من امراة: جارومجرور
تشیّب: فعل و فاعل (هی)
ن: وقایه
ی: مفعول به
تشیبنی: جمله وصفیه، محلا مجرور
قبل: ظرف، متعلق به تشیّب
مشیب: م. الیه
ی: م. الیه، محلا مجرور.
🔸امام صادق علیه السّلام فرمود : از دعای رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) این بود:
(بار الها!) از زنی که پیش از زمان پیری ام (از شدت آزار و اندوه) مرا پیر کند به تو پناه می آورم.
📚الكافي- ط الاسلامية/ج5/ص326/بَابُ شِرَارِ النِّسَاءِ/ح3
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅..
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
┅┅❀🍃🌼?
#نشست_علمی
#دهه_فجر
📚 برگزاری نشست علمی به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی
📝 موضوع نشست : جستار پژوهی و ساخت شناسی ایام الله
🎤 سخنران : حجت الاسلام و المسلمین باقری کیا (استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان)
⏰ زمان : 13 بهمن 1400 ساعت 7صبح
🕌 مکان : حرم مطهر رضوی صحن جمهوری اسلامی دارالقرآن کریم(مدرسه دودرب)
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#ادبیات_مهارت_محور
✅ تفاوت کلمه «آخَر» با «آخِر» : 👇
1⃣ در وزن :
«آخَر» بر وزن 👈 أفعل
«آخِر» بر وزن 👈 فاعل
2⃣ درمؤنث :
مؤنث «آخَر» 👈 اُخری
مؤنث «آخِر» 👈 آخرة
3⃣ درنوع مشتق :
«آخَر» 👈 اسم تفضیل
«آخِر» 👈 اسم فاعل
4⃣ در معنی :
«آخَر» به معنای 👈 دیگر
«آخِر» به معنای 👈 پایان
5⃣ در گرفتن تنوین :
«آخَر» 👈 غیر منصرف (وصفیت - وزن فعل)
«آخِر» 👈 منصرف
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅..
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
┅┅❀🍃🌼?
🎓🆔 @nahvekarbordi
#فراخوان_مقاله
#دهه_فجر
📝📝📝📝 فراخوان مقاله📝📝📝📝
📚 به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد برگزار میکند.
📝 موضوعات :
*️⃣ نقش رسانه در جهاد تبیین
*️⃣ نقش انقلاب اسلامی در تداوم هویت اسلامی
*️⃣ نقش انقلاب اسلامی در تحقق اقتدار کشور
*️⃣ جهاد تبیین از نگاه آیات و روایات
*️⃣ نقش روحانیت در ایجاد و تدوام انقلاب
*️⃣ شاخصه طلبه انقلابی
*️⃣ موفقیتهای انقلاب اسلامی
👈 مهلت ارسال آثار :۱۴۰۰/۱۲/۲۰
📝 ارسال آثار به آیدی زیر👇👇
https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
امتیازات :
🎁 اهداء جوایز ارزنده به آثار برتر
📖 چاپ مقاله در نشریه علمی مدرسه (همجوار خورشید)
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#ادبیات_مهارت_محور
واژگان «غبن»، «ضرر» و «خسران» چه تفاوتی با هم دارند؟
"معنای این سه واژه نزدیک به هم است، البته با مقداری تفاوت:
1. واژه غبن: الغَبْنُ، بالتسکین، فی البیع، و الغَبَنُ، بالتحریک، فی الرأْی. و غَبِنْتَ رأْیَک أَی نَسِیته و ضَیَّعْته؛ «غَبْن» به سکون «باء» در خرید و فروش مورد استفاده قرار میگیرد که به فارسی به معنای گول زدن میباشد، خواه این کار به کمتر از قیمت واقعی و یا بیشتر از آن تحقق پیدا کند. و «غَبَن» با فتح «باء» در مورد رأی و نظر کاربرد دارد، وقتی به کسی میگویی نظرت مغبون است؛ یعنی آنرا به فراموشی سپردی و تباهش ساختی.
2. واژه ضرر: این واژه اگر به فتح ضاد (ضَرر) استعمال شود کاربردش در مقابل نفع است، و از اسمای خدا «النافع الضار» شمرده شده است؛ یعنی خداوند به هر کس از بندگان که بخواهد نفع رساننده و هر کس را که بخواهد ضرر میرساند. و اگر به ضم ضاد (الضُّرّ) استعمال شود به معنای بدحالی و ابتلا است، چنانکه خداوند میفرماید: "وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِه"؛و چون انسان را سختى و زیان رسد ما را (در همه حال) به پهلو خفته یا نشسته یا ایستاده مىخواند.
3. خسران: «خسر» و «خسران» به معنای هلاکت و گمراهی است. معنای اصلی آن کمی و نقصان است، و اگر آنرا به معنای هلاکت گرفتهاند، از آن جهت بوده که نتیجه کمبود و نقصان، هلاکت و تباهی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
هدایت شده از abbasi
#معرفی_کتاب
📚 کتاب: بدان ایدک الله
✍️ این کتاب حاوی توصیهها و سخنان رهبر انقلاب خطاب به طلّاب است که شامل سه فصل «کلیات»، «شئون و وظایف طلبگی» و «تکالیف سنگین علما» می باشد.
❇️ هدف از انتشار این اثر، جمعآوری و عرضه بیانات خاص رهبر انقلاب برای طلاب است. وظایف حوزه و روحانیت در بیان ایشان قبلا منتشر شده است و از مقصود این کتاب، خارج است.
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
🆔@Pajouheshgaranemarvi
4_6019601900356242658.pdf
713.6K
🔰 پی دی اف فهرست مباحث کتاب "جهادتبیین در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای"
🔰این کتاب به تازگی منتشر شده است
👌ويژه مبلغان و فعالان فرهنگی سياسی
#جهاد_تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو «کارورزی ادبیات»
✍🏻 #آموزش #ادبیات
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
@dr_moazzeni
🏴 « إنا لله و إنا إلیه راجعون»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
◼️ ساعاتی پیش روح بلند مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.
رحلت ایشان را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ( عج )، مقام معظم رهبری ، علمای اعلام و حوزه های علمیه ، بیت شریف ایشان و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم.
#حرم_پژوهی
#مزار_بزرگان_و_علما
*️⃣ آشنایی با علما و مشاهیر مدفون در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)
🕌 ما شما رو به مزار هر یک از علما و مشاهیر در حرم مطهر رضوی آشنا خواهیم کرد.
📋 بزرگانی که در حرم مطهر رضوی مدفون میباشند:
1️⃣ شیخ محمد بن حسن حُرّ عاملی
2️⃣محمد بهاء الدین عاملی(شیخ بهایی)
3️⃣شیخ پیر پالان دوز
4️⃣شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی
5️⃣ آیتاللهالعظمی حاج میرزا علی آقا فلسفی
6️⃣ استاد سیدجلالالدین موسوی آشتیانی
7️⃣ آیتالله سید ابراهیم علمالهدی سبزواری
8️⃣ آیتالله سیدجواد خامنهای
9️⃣ پیر پارسای کوهستان
🔟 شیخ هاشم مدرس قزوینی
1️⃣1️⃣ آیتالله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی
2️⃣1️⃣ حاج شیخ محمد رضا کلباسی
3️⃣1️⃣ آیتالله حسنعلی مروارید
4️⃣1️⃣ آیتالله شیخ محمدتقی آملی
5️⃣1️⃣ علاّمه امینالاسلام طبرسی
6️⃣1️⃣ آیتالله حاج شیخ ذبیحالله ذبیحی قوچانی
7️⃣1️⃣ آیتالله شیخ حبیبالله گلپایگانی
8️⃣1️⃣ آیتالله حاج شیخ مرتضی آشتیانی
9️⃣1️⃣ علامه محمد صالح مازندرانی (سمنانی)
0️⃣2️⃣ علامه محمدتقی جعفری
1️⃣2️⃣آیتالله حاج میرزا حسین سبزواری
2️⃣2️⃣ میرزا مهدی آیتاللهزاده خراسانی
3️⃣2️⃣ حاج شیخ محمدرضا کلباسی
4️⃣2️⃣ شاعری عارف؛ میرزا حبیبالله مجتهد خراسانی
هدایت شده از abbasi
#حرم_پژوهی (1)
#مزار_علما_و_بزرگان
🕌 شیخ حر عاملی(ره)
محمد بن حسن بن علی بن محمد بن حسین معروف به شیخ حر عاملی محدث و مولف کتاب وسائل الشیعه در قرن یازدهم است. او در سال 1023 هجری قمری در روستای مشغره لبنان متولد شد و از نوادگان حر بن یزید ریاحی به شمار می رود.
شیخ حر از همان ابتدا تحصیلات خویش را در منطقه جبل عامل آغاز کرد و سپس به جباع رفت و از علمای بسیاری در این راه بهره برد
شیخ حُر عاملی در مشهد مجلس درس پررونقی داشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد؛
🕌آرامگاه شیخ حر عاملی
این آرامگاه ساده و آرامش بخش که یکی از بزرگ ترین عالمان را در آغوش گرفته است، در شمال شرقی صحن انقلاب در قسمت تحتانی غرفه های مدرسه میرزا جعفر و در یکی از حجره ها واقع شده است. آرامگاه شیخ عاملی قدمتی در حدود 650 سال دارد، اما در سال 1365 بازسازی و مرمت شده است. بقعه وی چند پله از صحن پایین تر است و ایوان کوچکی در آن وجود دارد. یک ضریح نقره ای این ایوان را از حرم جدا می کند و قبر ایشان درست در وسط آن قرار گرفته است.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#ادبیات_مهارت_محور
📚 واژههای قرآنی «حناجر»، «تراقی» و «حلقوم» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
1️⃣حنجره: در تعریف و توضیح واژه «حنجره» که جمع آن «حناجر» است، عبارات مختلفی به کار برده شده است. اما تعریف واضح آن چنین است: بخشی از مجرای تنفس که بین حلق و ریه قرار دارد و اولین مجرایی است که هوا را از مجرای مشترک، به مجرای مختص تنفس وارد میکند.
2️⃣حلقوم: اصل این ماده، به معنای کندن و جدا کردن است. «حلقوم» که همان حلق و بر وزن «فعلوم» است، متناسب با معنای جدا کردن، به محل ذبح و نحر حیوان گفته میشود. حروف اضافه موجود در حلقوم نسبت به حلق، برای دلالت کردن این واژه بر معنایی فراتر از حلق و به عبارتی امتداد آن میباشد. اما به طور کلی به محل ورود آب و غذا به مِری اطلاق میگردد
3️⃣تراقی: اما معنای «تراقی» جمع مکسر «ترقوه»، ماهیتاً با معنای دو واژه سابق متفاوت است. ترقوه به استخوانهایی گفته میشود که در بالاى قفسه سینه و بین گودی گلو و کتف قرار دارداین استخوان در هر دو طرف گلو (راست و چپ) وجود دارد.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
📚 در دعای ماه رجب می خوانیم "وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ"؛ چرا در فراز دوم این دعا، لفظ "جمیع" تکرار نشده است؟
📋 "شرّ" مصدر، جمع آن "شُرُور" به معنای بدى است. این واژه ضد "خیر" است و شامل همه بدی ها و پستی ها است.
در برخی از روایات و ادعیه واژه شرّ برای دنیا نیز تنها و بدون واژه "جمیع" آمده است
برخی می گویند: در عبارت «أعطنی جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخره» کلمه جمیع تکرار شد، ولى در این عبارت «و اصرف عنى جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخره» این کلمه تکرار نشده است، اگر کسی در این عبارات بیندیشد، شاید به این نتیجه برسد که این اختلاف عبارت به این مطلب اشاره دارد که شرّ امرى عدمى است - که همان دورى از رحمت خدا و محرومیت از بخشایش الاهى است -، ولى چون خیر امرى وجودى است، گویا انواع آن بىشمار است. و اما این که چرا «جمیع شر الدنیا، تمامى شرهاى دنیا» در دعا آمده گویا به این جهت است که شرهاى دنیا متعدد است و انواع مختلف دارد، براى همه مردم معلوم نیست.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#حرم_پژوهی(2)
#مزار_علما_و_بزرگان
🕌 شیخ بهایی(ره)
مقبره این عالم داخل حرم مطهر رضوی بعد از رواق وسیع امام خمینی مزاری سنگی با پوششی شیشه ای قرار گرفته است.
📚 محمد بن عزّالدین حسین (۹۵۳ق ـ۱۰۳۱ق) متخلص به بهائی و معروف به شیخ بهائی و بهاءالدین عاملی، فقیه، محدث، حکیم و ریاضیدان شیعه عصر صفوی بود.
وی از نوادگان حارث همدانی یکی از یاران علی ابن ابی طالب است که در بعلبک متولد شد.
شیخ بهائی بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینههای مختلف تالیف کرده است. جامع عباسی و اربعین از جمله آثار اوست. آثاری نیز در معماری بر جای گذاشته که منارجنبان اصفهان، تقسیم زایندهرود اصفهان، گنبد مسجد امام اصفهان و نقشه حصار نجف، از آن جمله است. وی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا کرد و سفر مشهوری نیز همراه شاه عباس صفوی با پای پیاده به مشهد داشته است.
او مقام شیخ الاسلامی بالاترین منصب رسمی دینی در حکومت صفویه را بر عهده داشت.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
لیست پک 102 نرم افزار.pdf
173K
📋 لیست بسته 102 نرمافزار
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🕌 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
🆔@Pajouheshgaranemarviش
#ادبیات_مهارت_محور
📚 در دعای ماه رجب میخوانیم (حرّم شیبتی علی النار) خدایا! ریش سفیدم را بر آتش حرام کن. برای افرادی که ریش سفید نیستند یا اصلاً ریش ندارند، این درخواست چگونه معنا پیدا میکند؟
📖 واژه «شیب» اگرچه معنای حقیقیاش موی سفید است و در ماه رجب نیز با به دست گرفتن محاسن همراه میشود، اما در نگاهی وسیعتر شامل تمام موها از هر رنگی میشود: الشَّیْبُ: مَعْرُوفٌ، قَلِیلُه و کَثِیرُه بَیاضُ الشَّعَر، و المَشِیبُ مِثْلُه، و رُبَّما سُمِّیَ الشَّعَرُ نَفْسُه شیْبا».
البته سفیدی مو میتواند کنایه از پیری و ضعف و ناتوانی باشد؛ یعنی خدا یا به دلیل ضعف و ناتوانی در برابر عذاب جهنم، آتش عذاب را بر من حرام کن. چنانکه در داستان حضرت زکریا اینگونه استفاده میشود: «إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْباً»،شیب در اینجا کنایه از پیرى است.
بنابر این، خواندن این دعا از سوی هر فرد به معنای درخواست پناه از عذاب جهنم است، از آنرو که انسان در برابر عذاب و آتش جهنم ضعیف و ناتوان است.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
دهه شصتی ها و هفتادی ها خوب میدونن این چی هست؟🤔
نصفه شون با همینا الان مقاله نویس شدن.✍😊
#طلبه_مولف
#طلبه_پژوهشگر
#مقاله_نویسی
#عکس_نوشته
╭─═ঊঈ☆♥️☆ঊঈ ═─╮
@pajoohesh_esfahan
╰─═ঊঈ ☆❥☆ ঊঈ═─╯
🔴 #اطلاعیه_مهم
↙️ برگزاری اولین #آزمون شبیه سازی شده آزمون #استخدامی #آموزشوپرورش
🔻مرکز تربیت معلم مبلغ حوزههای علمیه با توجه به در پیش بودن آزمون استخدامی آموزش و پرورش اولین دوره آزمون شبیه سازی شده را برگزار می نماید.
🕗 زمان: #جمعه 15 بهمن ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 20 فعال می باشد که هر داوطلب می تواند یک بار در این بازه زمانی وارد بر آزمون شود.
⏳ زمان پاسخگویی طبق قوانین سازمان سنجش برای سوالات عمومی ۱۱۰ دقیقه و برای سوالات تخصصی ۸۰ دقیقه می باشد.
📲شیوه برگزاری: به صورت مجازی بوده و داوطلبان می توانند از طریق لینک ذیل وارد آزمون شوند.
http://karbordi.ismc.ir/enrol/index.php?id=10066
↙️ جهت اطلاع از جزئیات دوره آمادگی #آزمون_استخدامی #آموزشوپرورش به لینک زیر مراجعه فرماييد:
👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2128543902C7fbe467b80
سنجاق🖇
صعود چهل ساله.pdf
17.85M
•﷽؛•
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅
🌿 فایل کتاب صعود چهل ساله
🌼 این کتاب مروری بر دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی براساس آمارهای بینالمللی داشته و میزان دستیابی نظام جمهوری اسلامی ایران به آرمانهایی از قبیل عدالت، استقلال، آزادی، معنویت، کرامت زن، مردمسالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و دیگر آرمانهای انقلاب را با ارجاع به منابع معتبر بینالمللی مورد کاوش قرار داده است.
🌿 از جمله منابع آماری آن میتوان به سازمان ملل متحد، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و... اشاره کرد.
🌼 این کتاب دارای سوژهای متفاوت است و نویسندگان آن سراغ یکی از موضوعات پرچالش در طول بیش از ۴ دهه عمر نظام جمهوری اسلامی ایران رفتند 👈 اینکه؛ آیا نظام جمهوری اسلامی کارآمد هست یا خیر؟ پاسخ این سؤال نه تنها خیلی از موضوعات را روشن میکند، بلکه شبهات بسیاری از منتقدین نظام را نیز پاسخ میدهد.
🌿 مقام معظم رهبری در مورد این کتاب فرموده اند: «قلبم را شاد کردید؛ تور دستاوردها راه بیندازید، بروید به مردم بگویید نظام چه کارهایی برای گروههای مختلف انجام داده است.»
#مناسبتی
#طلبه_مولف
#طلبه_پژوهشگر
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┏━━━🌿🌻🌿━┓
@pajoohesh_esfahan
┗━━🌿🌻🌿━━┛
هدایت شده از abbasi
#حرم_پژوهی(3)
#مزار_علما_و_بزرگان
#آیت_الله_حاج_شیخ_میرزاعلی_فلسفی
🕌 حاج شیخ میرزاعلی فلسفی در هشتم دی ۱۲۹۹ شمسی در تهران به دنیا آمد. ایشان پس از ۸۵ سال زندگی ، مقارن اذان ظهر روز تاسوعای سال ۱۴۲۷ هجری قمری، برابر با ۱۹ بهمن ۱۳۸۴ هجری شمسی دار فانی را وداع گفتند و پیکر ایشان در حرم مطهر رضوی رواق دارالسرور و در کنار آیتالله مروارید آرام گرفت.
وی شش سال در محضر فقهی میرزا حبیب الله رشتی (م ۱۳۱۲ قمری) زانو زد، خارج فقه را نزد سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (م ۱۳۳۷ قمری) آموخت، دو دوره کامل درس خارج اصول فقه آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ قمری) را درک کرد و از وی اجازهٔ اجتهاد گرفت.
سید محمدهادی میلانی (م ۱۳۹۵ قمری) فرزند خود و یکی دیگر از آقایان را نزد آیتالله فلسفی فرستاد و از وی خواست که به منظور رونق بخشیدن به حوزهٔ علمیه مشهد و رفع نیازهای علمی طلاب، به ویژه با توجه به تصمیم حسین وحید خراسانی برای عزیمت به قم، جماعت و تدریس در تهران را رها سازد و به مشهد کوچ کند.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
📖 در آیهی «وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً» از لحاظ ادبیات عرب آیا نباید به جای کلمات «أسباطا» و «اثنتی» از کلمات «سبطا» و «اثنی» استفاده میشد؟
📚 پاسخ : عددهای «یازده» و «دوازده» احکام اختصاصی دارند که آنها را از اعداد دیگر، خصوصاً عددهای «سیزده» تا «نوزده» مجزا میکند. برخی از این احکام عبارتاند از:
1️⃣ تطابق هر دو جزء در مذکر و مؤنث بودن: در صورتی که معدود مذکر باشد، هر دو جزء این دو عدد بدون علامت مؤنث استعمال میشود؛ مانند «أحدَ عَشَرَ رجلاً» و «اثنا عشر رجلا» و اگر معدود مؤنث باشد هر دو جزء مؤنث میشود؛
برخلاف عددهای «سیزده» تا «نوزده» که برای معدود مذکر، بخش اول مؤنث و بخش دوم مذکر میآید و برای مؤنث بالعکس؛
2️⃣ معرب بودن جزء اول: در عدد «دوازده»؛ برخلاف دیگر اعداد جزء اول معرب است. از این رو «اثنا» و «اثنتا» برای حالت رفعی و «اثنَی» و «اثنتَی» برای حالت نصبی و جری به کار گرفته میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
#انتخاب_هدف_مطلوب
📚 بسياري از طلاب بعد از انتخاب رشته و تحصيل در آن، نميتوانند به درستي به هدف مطلوب خود برسند. به طوري که ممکن است حتي، در زمينه تخصص خود بسيار ضعيف عمل کرده و يا در حد قابل قبولي نتوانند در اين زمينه فعاليت کنند. در اين ميان لازم است به چند نکته مهم و ضروري اشاره شود.
1️⃣ اگر طلبه پس از یک دوره مطالعه انبوه، در حدود عمومی با دین خدا آشنا شده و تصویر نسبتا روشن و هماهنگی از اندیشه اسلامی به دست آورده باشد، پس از انتخاب تخصص لازم است عمده توان و زمان خود را حتی در ایام تعطیل به موضوع تخصص خود اختصاص دهد. تا هم دانش و توان خود را بیافزاید و هم محصولی برای ارائه آماده سازد.
2️⃣ بلافاصله پس از انتخاب گرایش تخصصی لازم است امکانات نرمافزاری مورد نیاز که به منزله ابزارهای علمی موفقیت در آن رشته محسوب میشود جمعآوری گردد. یعنی اطلاعات گستردهای که یک متخصص مصمم، جدی و توانا از آن حوزه تخصصی نیاز دارد فراهم آید. این اطلاعات از جمله مشتمل بر این موارد خواهد بود: مراکز، شخصیتها، مهمترین منابع و آثار تولید شده نظیر کتابها، مجلات تخصصی، مقالات، سایتها، پایاننامهها، و نیز فضاهای نوین، موضوعات نوپدید، پرسشهای مهم، دانشجویان فعال که تیم همراه آینده خواهند بود و.. . تشکیل یک بانک اطلاعات و اطلس جامع دانشی که مشتمل بر این موارد باشد مقدمهای برای شناخت ظرفیتها و استفاده بیشتر از آنها خواهد بود.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
3️⃣ طلبه در تمرکز بر آن رشته خاص باید تمام دانشها و تخصصهای مرتبط را شناسایی کرده و فراگیرد و با زبان تخصصی آن علم نیز آشنا گردد. مثلا محقق اخلاق اسلامی لازم است علاوه بر توان استفاده از منابع دینی، در دانشهای روانشناسی، فلسفه اخلاق، معرفت نفس، انسانشناسی، علوم تربیتی و عرفان عملی نیز تبحر داشته باشد تا بتواند سخن جامع و استواری عرضه کند. همچنین ظرفیتهای موجود در دانشهای دیگر مانند فقه و کلام و اصول و... را نیز برای پژوهشهای اخلاقی به کار گیرد. بیشک میان فعالیت علمی و پژوهشی در این عصر و همین فعالیت در 500 سال پیش تفاوتهایی وجود دارد که باید به خوبی شناسایی شود.
4️⃣ مهمترین دستاورد چنین تلاش متمرکزی این است که پس از چند سال فعالیت هدفمند و تخصصی، طلبه میتواند در یک زمینه خاص صاحب سخنِ معتبر، پخته و آتشین باشد. یعنی نوعی مرجعیت علمی یا تخصصی در آن رشته به دست آورده و با تسلط بر همه تجارب گذشته و بهرهگیری از تلاش دیگران سخن استوار و جامعی در موضوع خود ارائه دهد و با خلاقیت و نوگرایی کار خود را در آن زمینه توسعه بخشد.[1] تخصص، خواه و ناخواه اعتماد و اتکا میآورد و دیگران را به خضوع و تسلیم فرامیخواند. هرگاه یک متخصص، در زمینه تخصصی خود اظهار نظر میکند، دیگران با آرامش و سکون به سخن او گردن مینهند و البته به همین نسبت زمینه برای عرضه سخنان سست و بیپشتوانه تنگ میگردد.