eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
285 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تجزیه آیه 3 سوره بقره📚 📚الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳) « آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم انفاق کنند.» 👈الَّذین:موصول اسمی، موصول خاص، برای جمع مذکر، مفردش الَّذی، معرفه، مبنی، غیر متصرّف، جامد، غیر عامل، الف و لامش زائده لازمه 👈یومنونَ: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده امن، مهموز الفاء، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف 👈ب : حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم 👈الغَیب: الف و لام تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم، غیب: اسم ثلاثی مجرد بر وزن فَعل، مصدر ثلاثی مجرد، از ماده غیب، اجوف یایی، منصرف، متصرّف، جامد، معرب، نکره، معرفه به الف و لام 👈و: حرف عطف، مبنی، غیر عامل 👈یقیمون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده قوم، معتل، اجوف واوی، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف در اصل یُقومونَ بوده ، کسره واو به حرف صحیح و ساکن ماقبل داده شد یُقومون شد و به خاطر تناسب حرکت ماقبل، واو قلب به یاء گردید یُقیمونَ شده. 👈الصلوه: ال: الف و لام تعریف عهد ذکری، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم صلوه: اسم ثلاثی مزید، اسم مصدر از ماده صلو، ناقص واوی، منصرف، متصرّف، جامد، معرفه به الف و لام. 👈و : حرف عطف، مبنی، غیرعامل 👈من: حرف جر، مبنی، عامل، مختصّ به اسم 👈ما : موصول مشترک عام، مبنی غیر عامل غیر متصرف، جامد 👈رزَقنا:فعل ماضی، صیغه متکلّم مع الغیر، ثلاثی مجرد، از ماده رزق، سالم، متعدی،
👇👇👇👇👇👇👇👇👇 👈هم: ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه، برای جمع مذکر غایب، معرفه، غیر متصرف، جامد، مبنی، 👈ینفقون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده نفق، سالم متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف 💠ترکیب آیه ۳ سوره بقره💠 الذین :اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر صفت برای متقین. یؤمنون :فعل مضارع مرفوع و علامت رفعش،ثبوت و بودن نون است برای اینکه از افعال خمسه می باشد و واو ضمیر متصل در محل رفع فاعل است. باالغیب :جار ومجرور متعلق به فعل یؤمنون. یؤمنون :صله موصول است که محلی از اعراب ندارد. و یقیمون :اعرابش مانند یؤمنون است و جمله معطوف بر جمله ای است که قبلش وجود دارد. الصلاة :مفعول به. و مِمَّا :واو عاطفه است و من حرف جر است،ما موصول مبنی بر سکون در محل جر به سبب حرف جر. رزقناهم :فعل ماضی مبنی بر سکون،نا فاعل و ها مفعول به و میم علامت جمع مذکر سالم است. عائد محذوف و هو مفعول دوم است،به تقدیر مما رزقناهم إياه و جمله، صله ی موصول است ومحلی از اعراب ندارد. یُنفِقُونَ :فعل مضارع است و واو فاعلش است.
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅ 🌻چند نکته برای بهبود مهارت‌های پژوهشی ۳. اطلاعات را از چندین منبع مورد تأیید قرار دهید. 🌿 اینترنت مکان بسیار بزرگی است و در بیشتر موارد، هرکسی می‌تواند هرآنچه را بخواهد به صورت آنلاین بیان کند. 🌻 بسیاری از وب‌سایت‌ها و حتی رسانه‌های رسمی، محتوای خود را از نظر صحت واقعی ارزیابی نمی‌کنند. 👈 این بدان معنی است که منابع غیرقابل اعتماد زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها کاملاً نادرست هستند. 🌿 بهترین راه برای مقابله با این مسئله این است که اطمینان حاصل کنید صحت هر آنچه را که برای پژوهش خود می‌یابید، توسط چندین منبع مختلف تأیید شده است. 👌 🌻 پس به جای اینکه به یک منبع بسنده کنید، مطمئن شوید که حداقل دو منبع دیگر نیز چیزی شبیه به آن را گفته‌اند. 🤔 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ ↪@pajoohesh_esfahan
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 4 🔖 ۵ 📚 آیت الله جوادی آملی 🔷 قرآن جز برای متقیان که یقین به قیامت دارند هدایت نیست. یقین یک است که جز از راه شهود ملکوت قابل کسب نیست. با ارتباط با ، یقین به قیامت حاصل شده و یقین به قیامت، پرهیز از گناه (تقوا) را به همراه می آورد. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🔴تقوا دو رهاورد دارد: 1⃣ خیرِ تنزل پیدا کرده از سوی خدا را به متقی میرساند. (هدیً للمتقین) هدایت برای همه است (هدیً للناس) اما انسان تبهکار، کور است و نمی بیند اما انسان متقی چشمش باز شده و هدایت را که نور است میبیند لذا هدایت بیشتری را کسب میکند. لذا تقصیر هدایت نشدن از خدا نیست بلکه انسان است که خود را با گناهان کور کرده و دیگر را نمیبیند و هدایت و ظلمات برایش شبیه هم شده اند لذا اشتباه میگیرد. 2⃣ عملِ اهل تقوا را صعود داده و به درجه قبول خداوند میرساند. پس رابطه ای دو طرفه را سامان میدهد. هابیل در آیه ۲۷ مائده به برادرش میفرماید: «انما یتقبّل الله من المتقین» خداوند از متقین اعمالشان را میپذیرد نه از غیر آنها. دقت کنیم که قرآن حرف هابیل را تایید کرده چون کتاب داستان نیست که تنها نقل قول افراد را ذکر کند، بلکه کتاب هدایت است و همه جا حق و باطل را آشکار میکند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 🎖در ابتدای راهِ تقوا، خدا تنها از راضی میشود و در انتهای راه تقوا از انسان. (رضی الله عنهم) به عبارت دیگر در ابتدای راه، برای انسان درجاتی از بهشت است (و لکل درجات ممّا عملوا) و در انتهای راه، خود انسان، درجه ای از بهشت و معیار درجات میشود. (هم درجاتٌ عند الله)
*️⃣ جلسه پنجم : 🎤 استاد : حجت الاسلام عباسی 📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم 📝 موضوع خاص : آیه 82 سوره مبارکه اسرا 👈بیان نکات صرفی 👈 بیان نکات نحوی 👈 بیان نکات بلاغی 👈 بیان نکات لغوی 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
📚چرا در «الله اکبر» صفت بعد از اسم آمده، ولی در «سبحان الله» این طور نیست؟ 👈در حقیقت عبارت «اللهُ اکبرُ» یک جمله اسمیه ساده است که از یک مبتدا و خبر تشکیل شده است و اعلام می‌دارد که خداوند از هر آنچه رنگ توصیف پذیرد، بزرگ‌تر و والاتر است،ولی «سبحانَ اللهِ» معنایی متفاوت دارد. 🔖گاهی اوقات در جملات عربی، پس از فعل جمله، مصدری از همان ریشه‌ فعل قرار می‌گیرد، تا تأکیدی مضاعف بر مفهوم جمله داشته باشد. به این مصدر که در زبان عربی منصوب است، «مفعول مطلق» می‌گویند؛ مانند مصدر «مکرا» در آیه«وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْرا»[2] و مصدر «تبتیلا» در آیه «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتیلا». «سبحان الله» نیز مصدر سبحان به اسم «الله» اضافه شده است و در حقیقت همان مفعول مطلقی است که جانشین فعل خود شده است.این عبارت متناسب با سیاق خود، در اصل چنین بوده است «أسبّح سبحان الله» یعنی خداوند را از هر آنچه عقل دریابد و رنگ توصیف پذیرد، پاک و منزه می‌دانم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺
📝 برگزاری نشست علمی با موضوع : روش افزایش بهره وری در مطالعه 🎤 سخنران : استاد دوستکام از اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ زمان : ۲۸ دیماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح 🕌 مکان : حرم مطهر رضوی مسجد گوهرشاد شبستان آیت الله سبزواری (ره) 📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺
💎 ویدیوهای آموزشی دروس حوزه(صرف،نحو،منطق،سیوطی و...) در کانال. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3621912738Cceffa384fd
📚بر اساس قواعد نحوی، اسم حروف مشبهة بالفعل باید منصوب باشد، پس چرا در آیه‌ی «إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ» کلمه‌ی «هذان» به صورت مرفوع آمده است؟! «قَالُوا إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ یُرِیدَانِ أَن یُخْرِجَاکُم مِّنْ أَرْضِکُم بِسِحْرِهِمَا وَیَذْهَبَا بِطَرِیقَتِکُمُ الْمُثْلَى». 👈در این آیه، «إنْ» بدون تشدید آمده و بر این اساس و مطابق با قواعد عربی باید از عمل ملغا شود؛ از همین‌‌رو، واژه‌ی «هذان» در قرائت مشهور، کاملا منطبق با قواعد عربی است؛ چرا که «إنْ» مخففه از مثقله است؛ یعنی در اصل «إنّ» بود که مخفف شد و تشدیدش برداشته شد. و در چنین وضعیتی، اعراب اسم انّ که در اصل منصوب است، مرفوع می‌شود. البته در این حالت لازم است که بر سر خبر آن حرف «لـ» وارد شود تا تفاوت بین «إن مخففه از مثقله» و «إن نافیه» مشخص شود. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
اجزاء‌يك مقاله علمي: 1- عنوان مقاله و نام مؤلف يا مؤلفان 2- چكيده 3- كليد واژه 4- مقدمه 5- بدنه یا متن 6- نتيجه 7- منابع و مأخذ 1- عنوان: پختگي عنوان، حاكي از توان علمي نويسنده است و عنوان نامناسب ارزش مقاله را كم مي­كند. اين عنوان ناظر به مسأله تحقيق و پرسش اصلي است. همچنين پوشش‏ دهنده واژگان كليدي است. پس بايد گويا و رسا باشد، در عين حال اختصار،‌ يك امتياز است و كلمات بايد بين سه تا هشت كلمه باشد. عنوان نبايد اعم يا اخص از محتواي مقاله يا انتخابی از روي تعصب باشد. زمان انتخاب عنوان مي­ تواند در ابتدا و يا پس از تكميل مقاله باشد و در صورت تمایل می­توان آن را در انتها تعويض کرد. از عناوين كليشه­اي بايد پرهيز شود و در مقالات علمي، ‌عنوان باید علمي و بدور از صنايع ادبي و دور از ابهام باشد. 2- چكيده مقاله: تهیه چکیده یک کار فنی و هنرمندانه است که باید برای هر مقاله علمی انجام گیرد. چکیده، خلاصه جامعي از محتواي يك گزارش پژوهشي است كه هدف­ها، پرسش­ها، روش­ها و يافته­ هاي پژوهش را به اختصار در بردارد و آيينه پژوهش است و مخاطب را تحريص و تشويق به خواندن مي­كند. در چكيده بايد با استفاده از كلمات متن،‌ عصاره مقاله در 150 تا 200 كلمه آورده شود. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 6 🔖 ۶_۷ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 آیه۶ بقره: «ان الذین کفروا سواء علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤمنون ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشٰوة و لهم عذاب عظیم» (همانا آنهایی که کافر شدند چه انذارشان دهی و چه ندهی برایشان مساویست و ایمان نمی آورند چون خداوند بر قلوب، گوشها و چشمهایشان مهر زده است و لذا برایشان عذاب بزرگ است.) 📚📚📚📚📚📚 ⁉️چرا قرآن تنها برای متقین هدایت است؟ آیه گوید کافران (غیر متقین) بواسطه کفر و گناهان، چشم و گوش و قلبشان مهر خورده و دیگر هر چه بگویی نمیشنوند و اثری در آنها ندارد. حتی خود کافران نیز این عدم تاثیر را گاهی به پیامبران زمانشان گفته اند «قالوا سواء علینا اوعظت ام لم تکن من الواعظین/ شعراء_۱۳۶» 🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬 🔰همانطور که ۳ شأن دارد شامل ایمان اعتقادی (ایمان به وحی و قیامت)، ایمان عملی(نماز) و ایمان مالی(زکات)، نیز به همین نسبت دارای سه شأن کفر اعتقادی، کفر عملی و کفر مالیست. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 ✅کفر (یعنی پوشاندن) در عمل دو نوع است: 1⃣ناشی از = در اینجا شخص عمداً با ایمان به خدا عناد و دشمنی دارد. این کفر مضادّ ایمان بوده و علاج پذیر نیست. 2⃣ کفر ناشی از = شخص نمیداند که ایمان چیست و آنرا درک نکرده لذا از روی جهل آنرا انکار میکند. این شخص قابل هدایت است. 🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒 🎯هسته مرکزی هدایت و تبلیغ دین خدا، و ترساندن از جهنم و عذاب خداست، نه و بشارت به بهشت! 📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/31760057
🏴 به مناسبت سالروز شهادت نواب صفوی مقاله ای با عنوان ((بررسی کارکرد دین در اندیشه و عمل نواب صفوی )) تقدیم طلاب عزیز می گردد. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
بررسی کارکرد دین در اندیشه و عمل نواب صفوی.pdf
262.7K
مقاله با عنوان : بررسی کارکرد دین در اندیشه و عمل نواب صفوی 📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 گزارش ویدیویی از برگزاری مباحثات طلاب مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد مکان : حرم مطهر رضوی مسجد گوهرشاد شبستان آیت الله نهاوندی(ره) 🎙قال الصادق [عليه ‏السلام]: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و َعَمِلَ بِهِ و َعَلَّمَ لِله دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظيما فَقيلَ: تَعَلَّمَ لله و َعَمِلَ للهِ و َعَلَّمَ لِله؛ هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى ياد شود و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد. 📚[الذریعه الی حافظ الشریعه، شرح اصول کافی ج1، ص56] 🔹 ضمن عرض سلام و ادب و احترام و خداقوت خدمت اساتید معظم و طلاب عزیز ، نظر به نگاه تحولی حوزه انقلابی و تقویت بنیه علمی طلاب مدرسه گروه های مباحثه به طور جدی پیگیری و فعال تر و کاربردی تر شده و امیدواریم طلاب گرامی نسبت به این برنامه ی علمی ضمن فعالیت، همکاری لازم را داشته باشند باتشکر و سپاس... 📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺
*️⃣ جلسه ششم : 🎤 استاد : حجت الاسلام روشنی 📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم 📝 موضوع خاص : بسم الله الرحمن الرحیم 👈بیان نکات صرفی 👈 بیان نکات نحوی 👈 بیان نکات بلاغی 👈 بیان نکات لغوی 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
*️⃣با سلام به اساتید معزز و طلاب محترم 👈 با توجه به مستقر شدن واحد پژوهش در دارالقرآن (مدرسه دودرب) و انجام فعالیتهای علمی_پژوهشی و همچنین ایجاد فضای مناسب علمی برای اساتید و طلاب ، این واحد یک دستگاه سیستم رایانه را جهت انجام فعالیتهای علمی_پژوهشی و درسی در نظر گرفته است. اساتید و طلاب محترم می‌توانند جهت بهره مندی از این ظرفیت در ساعات اداری به واحد پژوهش مراجعه بفرمایند. *️⃣ واحد پژوهش خدمتگزار شما اساتید معزز و طلاب محترم می باشد. *️⃣ منتظر حضور گرم و صمیمی شما عزیزان هستیم.🌹 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✅مسابقه کتابخوانی 🔷کتابچه استغاثه و طلب شفاعت🔷 📥برای دریافت فایل کتابچه به کانال موسسه دارالاعلام https://eitaa.com/PJdarolelam مراجعه بفرمائید. ⏳زمان آزمون: 7 بهمن ماه ساعت 15 الی 19 🔻مدت پاسخگویی: 20 دقیقه 🔻20 سوال تستی 🎁جوائز 📌نفر اول: سه میلیون ریال 📌نفر دوم: دو میلیون ریال 📌نفر سوم: یک میلیون ریال برای شرکت در مسابقه به آدرس سایت مرکز تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد https://mashhad.darolelam.ir/ مراجعه فرمایید. 🔶شرکت برای عموم(طلاب برادر و خواهر و غیر طلاب) آزاد است. ارتباط با ادمین @Moham1 ♻️ مرکز تخصصی وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد 🌐 آدرس کانال تلگرام و ایتا و اینستاگرام: ┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓ @PJdarolelam ┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
درسنامه_نقد_وهابیت_استغاثه و شفاعت.pdf
16.67M
✅مسابقه کتابخوانی 🔷کتابچه استغاثه و طلب شفاعت🔷 ⏳زمان آزمون: 7 بهمن ماه ساعت 15 الی 19 🔻مدت پاسخگویی:20 دقیقه 🔻20 سوال تستی 🎁جوائز 📌نفر اول: سه میلیون ریال 📌نفر دوم: دو میلیون ریال 📌نفر سوم: یک میلیون ریال برای شرکت در مسابقه به آدرس سایت مرکز تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد https://mashhad.darolelam.ir/ مراجعه فرمایید. 🔶شرکت برای عموم(طلاب برادر و خواهر و غیر طلاب) آزاد است. ارتباط با ادمین @Moham1 ♻️ مرکز تخصصی وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد 🌐 آدرس کانال تلگرام و ایتا و اینستاگرام: ┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓ @PJdarolelam ┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۸ 🔖 ۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ✅علت اینکه متقین تنها کسانیند که توان استفاده از قرآن را دارند اینست که الهی، مبنای بهره برداری از قرآن است. 🔰بر این اساس متقین در یک چرخه ۳ ضلعی حرکت میکنند: ۱. اینها خود را حفظ میکنند. این سرمایه فطری، انسان را کنترل میکند تا نتواند قوای ادراکی انسان(گوش و چشم و قلب) را به سمت و حرکت دهد. ۲. چون سرمایه فطری خود را حفظ کردند توانستند از قرآن در زندگیشان بهره گیرند. ۳. چون از قرآن بهره گرفتند به و رستگاری رسیدند. (بقره_۵) 🍁🍁🍁 کفار و مشرکین نیز در چرخه ۳ضلعی مشابه گرفتار شدند: ۱. سرمایه فطری خود را باختند و اسیر شهوت و غضب شدند. ۲. چون سرمایه فطری را باختند نتوانستند از بهره گیرند. ۳. چون از قرآن بهره نگرفتند به دچار شدند. (بقره_۷) 🍀🍀🍀 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
*️⃣ جلسه هفتم : 🎤 استاد : آقای مجردیان 📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم 📝 موضوع خاص : سوره آل‌عمران آیه 19 👈بیان نکات صرفی 👈 بیان نکات نحوی 👈 بیان نکات بلاغی 👈 بیان نکات لغوی 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✦؛﷽✦ 〰〰🍃🌸🍃〰〰 🔺تجزیه موضوعات 🔻 الگوی مهندسي پژوهش 🌸 1. چیستي شناسي 👈 بیان معاني لغوی و اصطلاحي کلیدواژه ها 🍃 2. گونه و گستره شناسي 👈 بیان اقسام و مراتب کلیدواژه ها 🌸 3. دیده شناسي 👈 برشماری و بررسي دیدگاه ها و احتمالات 🍃 4. چرایي شناسي 👈 برشماری و بررسي ادله عقلي و نقلي و عقلایي 🌸 5. روش شناسي 👈 برشماری و بررسي راهکارها و عوامل در مسأله 🍃 6. آسیب شناسي 👈 برشماری و بررسي آفت ها و موانع در مسأله 🌸 7. نمادشناسي 👈 برشماری و بررسي نشانه ها و ویژگي های موضوع 🍃 8. پیامدشناسی 👈 برشماری و بررسي آثار مثبت و منفي 🌸 9. نمودشناسي 👈 برشماری و بررسي الگوهای عیني و خارجي 🍃 10. شبهه شناسي 👈 برشماری و بررسي شبهات 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ @pajoohesh_esfahan
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 9 🔖 آیه: ۸ و ۹ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 🔰 «و من الناس من یقول آمنّا بالله و بالیوم الآخر و ما هم بمؤمنین» (بقره_۸) «یُخادعون الله و الذین آمنوا و ما یخدعون الّا انفسهم و ما یشعرون» (بقره_۹) 1⃣ مردم از نظر ایمان ۳ گونه اند: اول مردمی که اعتقادشان، است. دوم کسانی که هستند و سوم افرادی که گرفتار برخی غیر از کفرند مانند دروغ. 2⃣انسانها از نظر «قلب» به تبع اعتقادشان ۳ دسته اند: ۱. انسان کافر، است. ۲. انسان مومنی که قوی الایمان است و است. ۳. اما انسان ضعیف الایمان، زنده اما است. (آیات ۵۲ به بعد سوره حج) 3⃣ گفتیم برای بهره برداری از قرآن، ۵ ایمان نیاز بود: ۳ اصل دین، شامل ایمان به (توحید)، عامه و خاصه و و ۲ فرع دین شامل ایمان عملی (نماز) و مالی (انفاق) 🍀🍀🍀🍀 4⃣ ادعای ایمان دارند اما هیچیک از این ۵ قسمت ایمان را ندارند که در سوره های بقره، آل عمران، منافقین و مائده آمده است. 🍁🍁🍁🍁 5⃣نفی ۲ ایمان اصلی یعنی ایمان به آخرت و غیب(خداوند) در منافقین، در آیه ۸ بقره آمده است؛ ایمان به وحی و آخرت در آیه اول منافقین هم رد شده و ایمان به رسالت بصورت ضمنی و تلویحی نفی شده است. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
📚چرا در آیه‌ی دوم سوره‌ی مؤمنون، کلمه‌ی «صلاة» به صورت مفرد آمده؛ اما در آیه‌ی نهم که نسبتا مشابه با آن است به صورت جمع «صلوات»‌ ذکر شده است؟ 👈درباره‌ی این تفاوت در تعبیر گفته شده است که یکی از معانی محافظت بر نمازها، محافظت بر اوقات آنها است که هر کدامشان زمان مخصوص به خود را دارد و در چندین وقت مختلف و متعدد به جا آورده می‌شود؛ از این‌رو کلمه‌ی «صلوات» به معنای نمازها به صورت جمع آمده است؛ اما از جهت این که خشوع در نماز، امری قلبی بوده و تعددپذیر نیست، در آیه مربوطه، نماز به صورت مفرد ذکر شده است. دیگر تفاوتی که بین دو آیه وجود دارد، این است که آن آیه‌ای که واژه‌ی صلات در آن به صورت مفرد آمده، در قالب جمله اسمیه ذکر شده است؛ اما آیه‌ی دیگر به صورت جمله فعلیه آمده است. علت این تفاوت در تعبیر به این برمی‌گردد که چون خشوع امری قلبی بوده و در آن تکرار معنا ندارد، در قالب جمله اسمیه که دلالت بر ثبوت دارد، ذکر شده است؛ اما محافظت بر نماز که امری جوارحی است و در انجام هر نمازی تکرار می‌شود، در قالب جمله فعلیه که دلالت بر تکرار عمل می‌کند ذکر شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۰ 🔖 آیه: ۸ و ۹ ✅نفس در راه اسیر کردن انسان، مراحلی را پشت سر می گذارد! ❌۱. در مرحله اول، نفس، زشتی ها را برای انسان زیبا نشان میدهد و سپس آن را بصورت یک (سُؤل که از سؤال و درخواست شدیدتر است) برای انسان در میاورد بدین صورت که انسان خود را حریص و مشتاق به آن زشتی میبیند. لذا به این مرحله از نفس، گویند یعنی نفسی که زشتی را به صورت یک زیبای مورد احتیاج شدید نشان می دهد. خداوند گوید: «قد اوتیت سؤلک یا موسی/طه_۳۶» (ای موسی، به یقین، خواسته ات به تو عطا شد.) ❌ ۲. وقتی که انسان پس از مدتی زشتی ها را زیبا دید و حق و باطل برایش نامشخص شد، دیگر اسیر نفس میشود و نفس به او امر به زشتی ها می کند. لذا به این مرحله از نفس، یا امر کننده به زشتی گویند. در این مرحله است که عقل اسیر شده و دیگر قرآن برای او هدایت نیست بلکه ضرر دارد. 🔴🔴🔴🔴 🔷برخی آیات در مورد نفس مسوّله صحبت میکنند. ۱. حضرت یعقوب در آیه ۱۸ یوسف به برادران یوسف که او را در چاه انداخته و ادعای دریده شدنش توسط گرگ را داشتند می گوید: «بل سوّلت لکم انفسکم امراً» نفس های شما، این امر زشت(در چاه انداختن یوسف) را برایتان و نشان داده است! 👌👌 ۲. آیه ۲۵ محمد، انسانها پس از دریافت و فهم حق و مسلمان شدنشان را ناشی از زیبا جلوه گر شدن این زشتی از سوی نفس مسوله آنها می داند. «انّ الذین ارتدّوا علی ادبارهم من بعد ما تبیّن لهم الهدیٰ، الشّیطان سوّل لهم و املی لهم» 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
📚 چرا در دعاهایی؛ مانند دعای شب قدر، «بمحمد» و «بعلی» را بدون الف و لام خوانده، ولی «بالحسن» و «بالحسین» را با الف و لام؟! 👈 یکی از اقسام ال « ال زائده» است که بر دو قسم است: لازمه: مانند «ال» موجود در اسم‌های موصول؛ مانند «اللتی». غیر لازمه: که بر برخی از اسم‌های عَلَم وارد شده و به نوعی تنها حالت تزیینی دارند؛ مانند «الحارث»، «الحسن» و «الحسین». نکته مهم این است که وارد شدن «ال» بر سر اسم عَلَم، سماعی است؛ یعنی متوقف بر استعمال عرب است و قاعده‌مند نیست. به این دلیل که عرب‌زبان‌ها نام‌های «حسن» و «حسین» را به همراه «ال» نیز استفاده کرده‌اند، می‌توان نام این دو امام را با «ال» ذکر کرد و چون نام‌های مبارک «محمد» و «علی» در زبان عرب با الف و لام نیامده، ما هم نمی‌توانیم «ال» را به آنها اضافه کنیم. قابل ذکر است که برای «ال» تقسیمات بیشتری ذکر شده که برای جلوگیری از طولانی شدن کلام از ذکر آن خودداری می‌شود." 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝