eitaa logo
معاونت پژوهش حوزه خوزستان
1.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
442 ویدیو
238 فایل
ادمین کانال: @mzh2020 معاون پژوهش استان: @MMiralaeiRad امور نشریات و کرسی های آزاد اندیشی امور دفتری و اداری معاونت پژوهش @mzh2020 دفتر نخبگان و استعدادهای برتر استان @A_mhd110 دبیرخانه استانی جشنواره علامه حلی ره @MMiralaeiRad
مشاهده در ایتا
دانلود
4_453035005807952482.mp3
2.75M
●‍ در کدام سیاه‌چال، هفتمین امام شیعه را شکنجه می‌دادند؟ 💥 مصیبت دردناک امام کاظم (ع)🔻 🎙 پای سخنان شنیدنی استاد علی‌ ابوالحسنی مُنذِر (ره) ▫️با مداحی برادر طاهری 🌐http://eitaa.com/monzer_ir ┈┈••••✾• 🏴🏴🏴 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
با سلام لطفا به کانال فصلنامه مفتاح الفقاهةبپیوندید تا از اطلاعات و روند فراخوان مطلع باشید: @meftahfegh
داستان عدم فهم طلبه شاگرد شیخ انصاری .mp3
2.09M
💠استاد عالی ❇️این پست را برای تمام کسانی که دوستشون دارید ارسال کنید ┈┈••••✾• 🏴🏴🏴 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
پویش مردمی دعوت از سید مظلومان برای شرکت در انتخابات برای تشکیل دولت اسلامی به جمع ما ملحق شوید: Pbsde.ir
پویش مردمی دعوت از سید مظلومان برای شرکت در انتخابات برای تشکیل دولت اسلامی به جمع ما ملحق شوید: Pbsde.ir
🗞فراخوان بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های سطح4(دکتری) حوزویان داخل و خارج کشور را برای شرکت در بیست و سومین دوره این همایش فراخوان کرد. 🔻🔻🔻 لینک مشروح خبر: 🔗 https://eitaa.com/khowzeh/572 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 به میمنت عید مبعث پیامبراعظم (صلّی‌الله علیه‌وآله) ، نسخه‌ی جدید نرم‌افزار حدیث ولایت مشتمل بر بیانات و پیام‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از شهریور ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۳۹۹ و همچنین بیش از ۱۲۰ کتابِ معظّم‌له منتشرشده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی، منتشر شد. 🔺 همچنین مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز شنبه مورخ ۲۳ اسفند ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در شهر مقدس قم با امکان شرکتِ برخط برگزار می‌شود. 👈 نرم‌افزار را از طریق این پیوند بارگیری کنید. @qom_khamenei_ir
💢 را مثل کوهنوردها حفظ کنید. 👈‌ تبیین معنای «تواصی به حقّ» از زبان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔹 قطع جریان تواصی بسیار خطرناک است و جوانان به‌عنوان افسران جنگ نرم نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🔸 مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» بشوید؛ همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوه‌نوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل می‌کنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمی‌شود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیده‌اند، او را نگه میدارند و بالا می‌کشند؛ ارتباط و اتّصال، این‌جوری است. تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن. ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ @qom_khamenei_ir
📚 📝 تحلیل رأي ابن تیمیة في التبرك 🖌 نویسنده : حجت الإسلام امین جابری جهت مطالعه مقاله : اینجا کلیک کنید ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
و سخنرانی امروز آقا، مثل سخنرانی ایشان در مبعث گذشته مبتنی بر نقشه‌ی و و بود. ۱. منظومه‌ی معرفتی: تبیین نقشه‌ی جامع بعثت و اهداف آن و انطباق انقلاب اسلامی بر نقشه‌ی بعثت ۲. منظومه‌ی ارزشی: تبیین سه عنصر ارزشی به نام و و استقامت و تمام خیرات و پیشرفت‌ها در مرحله‌ی عینیت خارجی (متن جامعه) سوار بر این سه عنصر است. راهبردها: تبیین نقش و روایتِ ، از جنس روایت ، به‌عنوان راهبرد اساسی در راستای تحقق ارزش‌های مبتنی بر منظومه‌ی معرفتی. 🔹باید به به بصیرت و صبر و استقامت به عنوان یک اساسی نگاه کرد. تواصی بدون صحیح و کامل، تواصی نیست. [واحد تبیین منظومه فکری ] ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
30.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅سلسله دروس مهارت‌های پژوهشی ✅درس آموزش فیش برداری با نرم افزار وان‌نوت ✅جلسه اول 🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹 استاد:خدامی ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
36.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅سلسله دروس مهارت‌های پژوهشی ✅درس آموزش فیش برداری با نرم افزار وان‌نوت ✅جلسه دوم 🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹 استاد:خدامی ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
لطفا به کانال فصلنامه مفتاح الفقاهةبپیوندید تا از اطلاعات و روند فراخوان مطلع باشید: @meftahfegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️⚪️ اطلاعیه مهم ⚪️⚫️ 🔴🔵تغییر سامانه ثبت نام جشنواره🔵🔴 سامانه ثبت‌نام اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) از طریق سامانه پیشخوان حوزه و به آدرس زیر تغییر یافت: http://reg.ismc.ir/rules/143 ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌷❇️اعیاد شعبانیه و تحویل سال را به همه عزیزان تبریک و تهنیت عرض مینماییم ❇️🌷 یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💥السلام علیک یا ربیع الانام ▫️عید نوروز را به تمام ایرانیان، بویژه پاکبازان ولایت ائمه نور (ع) و شیفتگان حضرت ولیعصر (عج) تبریک می‌گوییم / طلیعه فروردین ۱۴۰۰ هجری شمسی؛ علی هاجرها آلاف التحیه و السلام. سال تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
فراخوان مشاوره و حمایت از پایان نامه‌های حوزوی مرتبط با فضای مجازی 📝دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی در نظر دارد، پایان‌نامه‌های حوزوی مرتبط با موضوعات فضای مجازی را به منظور فعال‌سازی و هدایت استعدادهای شاخص حوزه‌های علمیه مورد حمایت قرار دهد. لذا از کلیه طلاب حوزه‌های علمیه که قصد انتخاب موضوع و تدوین پایان‌‌نامه در سطوح عالی حوزه را دارند، دعوت به عمل می نماید تا در این فراخوان شرکت فرمایند. 📌برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 b2n.ir/878515 ┈┈••••✾ 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
☑️👆این فراخوان محورهایی دارد که عنوان پژوهشی و تحقیقی آن را برای پژوهشگران علاقمند به تحقیقات فقهی فلسفی و... در طی چند روز آینده تقدیم میکنیم... ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 محور اول پژوهشی جشنواره 1⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوری‌های دولت‌گریز با مطالعه موردی بلاکچین تا پیش از جمهوری اسلامی ایران، تقریباً در هیچ برهه‌ی تاریخی، فقیهان نتواسته بودند بر مسند حکومت تکیه زنند. اما همواره در صور مختلف به إعمال ولایت پرداخته‌اند. مانند ورود در دستگاه حاکمیت طاغوت و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف جریان تشیع، استفاده از فرصت‌های حاصل از برخی تعاملات جانبی با نظام‌های طاغوت، ایجاد شبه‌دولت پنهان در درون دولت آشکار، و مانند آن‌ها، از شیوه‌هایی بوده که فقیهان شیعه برای إعمال ولایت داشته‌اند. إعمال ولایت در طول تاریخ تجربه‌ی ولایت در ساختارهای دولت‌گریز را داشته است. اکنون نیز، گرچه در حد مرزهای جمهوری اسلامی، دولت مرکزی با محوریت ولایت فقیه ایجاد شده؛ اما بنابر ادله‌ی شرعی می‌دانیم که ولایت محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. با این حال، در خارج از این مرزها ولایت فقیه برای تشکیل دولت بسط ید ندارد و ناچار از استفاده از ساختارهای دولت‌گریز است. فناوری‌های دولت‌گریز یکی از امکاناتی‌اند که شاید بتوان از آن برای توسعه‌ی جهانی ولایت فقیه استفاده کرد. ممکن است از این فناوری‌ها حتی در ضمن وجود دولت مرکزی نیز بهره برد. 🔹 در ساختار اینترنت فناوری‌های دولت‌گریز متعددی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سه مورد بلاک‌چین (Blockchain)، ابر گمنامی و شبکه‌های اجتماعی نامتمرکز اشاره داشت. فناوری بلاک چین بیشتر در رمزارزها به کار گرفته شده، اما از این بستر در برخی کاربردهای دیگر استفاده شده و خود این بستر ظرفیت کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از فناوری ابر گمنامی در شبکه‌ی تور (Tor)، شبکه‌ی Freenet و پروژه اینترنت مخفی (Invisible Internet Project یا I2P) استفاده شده است. از فناوری شبکه‌ی اجتماعی نامتمرکز نیز در شبکه‌ی اجتماعی ماستادون، پیرتیوب و فرندیکا بهره گرفته شده است.  🔹 تاکنون این فناوری‌ها بیشتر مورد استفاده‌ی آنارشیست‌ها، لیبرالیست‌ها و گروه‌های تروریستی و دیگر گروه‌های مجرمان قرار گرفته است. در این موضوع، درخواست از محقق این است که ظرفیت این فناوری‌ها را، به ویژه در مورد بلاک‌چین، برای توسعه‌ی جهانی ولایت فقیه و نیز تعمیق ولایت فقیه در چارچوب دولت مرکزی بررسی کند و با تمرکز بر پروتکل‌های مناسب با نظام ولایت فقیه، اولاً نشان دهد که چنین ایده‌ای ممکن است یا نه؟ ثانیاً بر فرض امکان، محقق کردن این ایده، چه لوازمی دارد؟ تبصره:به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود. تبصره:تور (به انگلیسی: Tor) نرم‌افزاری است که برای ناشناسی(ناشناس ماندن) کاربران در محیط اینترنت به کار می‌رود که بر پایه نرم‌افزار کارخواه (Client) و شبکه‌ای از سرویس دهنده‌ها (سرورها) بنا می‌شود و می‌تواندداده‌هایی از کاربران را مانند موقعیت مکانی و نشانی آی‌پی پنهان کند. ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 محور دوم پژوهشی جشنواره 2⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویت‌مندی افراد، موجودیت‌ها و فعالیت‌ها در فضای مجازی 🔹 مفهوم گمنامی اشاره به موقعیت‌هایی دارد که هویت شخص ناشناخته بماند؛ اما به معنای بی‌هویتی نیست؛ بلکه به معنای شناسایی‌ناپذیری، دسترس‌ناپذیری یا ردیابی‌‌ناپذیری است. هویّت در پاسخ به پرسش «کیستی» بیان می‌شود. در هویت یک شخص مؤلفه‌های متنوعی از عقاید، باورها، موقعیت اجتماعی، مواضع سیاسی، ثروت، اعتبار اجتماعی و مانند آن‌ها اهمیت دارند. اما در این بحث هویت شناسنامه‌ای مدنظر است؛ یعنی با نگاه به هویت مجازی، هویت کالبدی (فیزیکی) قابل شناسایی باشد. 🔹 گرچه گمنامی برای مجرمان بسیار حیاتی است؛ اما این حق در مواردی توسط قانون کاملاً به رسمیت شناخته می‌شود و از آن حمایت می‌شود؛ مانند گمنامی در انتخابات یا گمنامی نیروهای امنیتی. در مواردی نیز گمنامی ارزش اخلاقی بالایی دارد؛ مانند گمنامی در کارهای خیرخواهانه. گاه گمنامی ارزش ملی دارد، مانند شهدای گمنام. بنابر این، گمنامی همواره مفهومی دارای بار منفی نیست و بسته به موقعیت می‌تواند بار معنایی مثبت، منفی یا خنثی داشته باشد. حدودی از گمنامی نیز گرایش طبیعی انسانی است. انسان، به طور طبیعی، میل ندارد همه‌ی هویت خود را آشکار کند و تلاش دیگری برای آشنایی با همه‌ی هویت یک فرد، او را به اضطراب انداخته و به تلاش برای پنهان ماندن از دیگری وادار می‌کند. 🔹 فضای مجازی امکاناتی در اختیار گذاشته که افراد بدون روشن بودن هویت کالبدی‌شان، بتوانند دیدگاه‌های خود را در امور مختلف بیان کنند. پنهان کردن هویت کالبدی در فضای مجازی علل مختلفی دارد؛ مانند در امان بودن از عواقب قضایی یا اجتماعی مواضع آن‌ها، عدم پذیرش مسئولیت، حیاء و شرم به ویژه در میان بانوان، استفاده از فضای گمنامی برای شهرت و علل دیگر. برخی از فناوری‌ها نیز اساساً فناوری‌های گمنامی‌اند. 🔹 در نظر برخی از حقوقدانان، حق گمنامی، در کنار محرمانگی و تنهایی، یکی از سه رکن حریم خصوصی قلمداد شده است. از سوی دیگر، برای دولت‌ها آشکار شدن بخشی از هویت شهروندان لازم است. خود افراد  نیز در جوامع نیاز دارند بخشی از هویت دیگران را دریابند. 🔹 در این موضوع، از محقق خواسته شده تا این حق را از منظر فقهی بررسی کند و در مرتبه‌ی اول نشان دهد که از منظر فقهی، آیا می‌توان چنین حقی را تعریف کرد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، در مرتبه‌ی دوم، نشان دهد که حدود و ثغور این حق چیست؟ این حق در فضای مجازی در چه صوری مشروعیت دارد؟ ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 محور سوم پژوهشی جشنواره 3⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی 🔹 مالکیت یکی از مسایل بسیار مهم جوامع انسانی است. مالکیت در همه‌ی جوامع و در همه‌ی تاریخ در زندگی بشر حضور داشته است. جوامع اشتراکی در حیات بشری بسیار نادر و ناپایدار است و حیات اشتراکی تنها در جوامع کوچک قبیله‌ای که تحولات تاریخی هم نداشته باشند، امکان پایداری دارد. تحلیل‌های فلسفی از مالکیت سابقه‌ی زیادی دارد و متفکران زیادی از شرق و غرب عالم به آن پرداخته‌اند. فقیهان نیز در دو سه سده‌ی اخیر به تحلیل مالکیت پرداخته‌اند. اما این تحلیل‌ها، اغلب ناظر به فضای کالبدی (فیزیکی) است. اما عرف یا قانون در فضای مجازی نیز مالکیت بر امور مختلفی را پذیرفته است، مانند مالکیت یک سایت کلان مانند شبکه‌ی اجتماعی یا پیام‌رسان یا بنگاه سخن‌پراکنی یا رسانه‌ی مجازی، مالکیت یک سایت شخصی، مالکیت یک هویت مجازی حقیقی، مالکیت یک هویت مجازی غیرحقیقی، مالکیت وبلاگ، ایمیل و مانند آن (مالکیت سرویس‌های مجانی یا پولی از سایت اصلی)، مالکیت فضا و هاستینگ، مالکیت گروه‌های مجازی و مالکیت  دامنه (آدرس) و مانند آن‌ها. در برخی موارد نیز تحقق مالکیت چالش‌برانگیز است، مانند مالکیت محتوا در گروه‌ها یا شبکه‌ها یا رسانه‌شبکه‌های مجازی، و مالکیت چالش یا پویش یا پایش یا کمپین، مالکیت در فضای تاریک وب، مالکیت دفترچه‌ی عمومی بیت‌کوین و مانند آن‌ها. در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریه‌ای در باب مالکیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب می‌گنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. ادامه دارد... ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | این که میگویند رئیس جمهور قدرت اجرایی ندارد صحیح نیست. عمده مدیریت‌های کشور در دست رئیس دولت است ◻️ ظرفیتهای اقتصادی کشور ما بسیار فراوان است/ استفاده از آن هم معجزه نمیخواهد بلکه همت بالا میخواهد. ◻️ مسئولان فعلی و مسئولانی که در آینده خواهند آمد، اقتصاد کشور را به تحریم گره نزنند. ◻️ انتخابات باعث ورود نیروهای تازه نفس به دستگاه های اجرایی کشور میشود ◻️ انتخابات پر شور باعث اقتدار داخلی و خارجی ایران میشود ◻️ رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد. ◻️ این که میگویند رئیس جمهور قدرت اجرایی ندارد صحیح نیست. عمده مدیریت‌های کشور در دست رئیس دولت است. ◻️ نامزدهای انتخاباتی ببنید آیا توانایی مدیریت مجموعه اجرایی کشور را دارند یا خیر سپس وارد رقابت انتخاباتی شوند، مشکلات را بشناسند و برای آن راه حل داشته باشند. ◻️اگر میتوانید این بار سنگین و مهم را به دوش بگیرید بسم الله، وگرنه وارد نشوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اختلاف سلیقه‌ها نباید باعث خدشه دار شدن وحدت ملی بشود
توضیح پیرامون محور چهارم جشنواره: 4⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی 🔹 از شرایط صحت معاملات، مالیت مبیع است. بر این اساس، برای اثبات امکان معامله‌ی اشیاء مجازی، باید مالیت آن، از جهت عرفی یا عقلایی ثابت شود. جا به جایی و گردش اطلاعات در فضای مجازی در بستر اینترنت صورت می‌پذیرد. این پدیده با نهادهای مختلف اجتماعی و نیز ابعاد مختلف زندگی مردم، مرتبط است. عرفی که با فضای مجازی مواجه شده،اشیاء مجازی را دارای مالیّت دانسته و ارزش اقتصادی برای آن تعریف می‌کند، بی‌آنکه به عملیاتی که در تولید، عرضه و نشر آن‌ها صورت می‌گیرد، نگاهی کند. اقتصاد یک بعد بسیار مهم از حیات اجتماعی انسان است. تعیین ارزش اقتصادی برای اشیاء و فعالیت‌های انسانی یک پایه‌ی اساسی در همه‌ی نظام‌های اقتصادی است.  🔹 این مالیت موجب جریان احکام و قواعد مربوط به اموال در این حوزه می‌شود و البته پایه‌ی اساسی تعریف مالکیت در این حوزه است و به تبع آن موجب پیدایش مسائلی از قبیل شناسایی مالک و تفکیک اموال شده است. این پدیده‌ها پس از احراز مالیت، توانسته‌اند موضوع عقود و قراردادهای معاوضی واقع شده و با توجه به گستردگی و عمق نفوذ فضای مجازی در حیات انسانی، یک جریان بزرگ جدید در اقتصاد ایجاد کرده‌اند. هم چنین، عرف یا عقلاء در مالیت ملاک‌هایی مانند مرغوبیت، دسترس‌پذیری و مانند آن‌ها را لحاظ می‌کند. آیا شرع یا قانون علاوه بر ملاکات عرفی، ملاکاتی را برای مالیت در نظر می‌گیرد؟ ماهیت فلسفی مقولاتی از قبیل مرغوبیت و دسترس‌پذیری چیست؟ این مفاهیم چگونه بر اشیاء مجازی و اشیاء مرتبط با فضای مجازی (مانند داده‌ها) قابل انطباق است. هم چنین، یک مسئله‌ی بسیار مهم این است که موضوع مالیت دقیقاً چیست؟ برای نمونه، عرف با صورت شیء مجازی مواجه است، مانند یک اپلیکیشن. اما این اپلیکیشن حاصل مجموعه‌ای از داده‌ها است. عرف برای داده‌ها یک مالیت و برای اپلیکیشن یک مالیت دیگر قایل است. بنابر این، تعیین موضوع مال از اهمیت بالایی برخوردار است و این نکته آثار حقوقی زیادی دارد. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریه‌ای در باب مالیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب می‌گنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 توضیح پیرامون محور پنجم جشنواره: 5⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه 🔹 شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسان‌ها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آن‌ها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. فضای مجازی، نه تنها انواع جدیدی از ارتباطات میان‌انسانی را به وجود آورده است، بلکه با ایجاد ارتباطات بسیار گسترده و پیچیده، ماهیت جدیدی از ارتباطات را ایجاد کرد. به این ترتیب، شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان از بسترهای مؤثر در جهان معاصر دانست. 🔹 شبکه‌های اجتماعی مجازی جنبه‌های زیادی از زندگی بشر تحت تاثیر قرار داده است. این شبکه‌ها از سویی فرصت‌هایی ایجاد کرده‌اند که پیشینه‌ای ندارد، از سوی دیگر، تهدیدها و مشکلاتی نیز به وجود آورده‌اند. دولت‌های متخاصم تلاش دارند از فرصت‌های ناشی از این شبکه‌ها استفاده کنند و تهدیدها را به سوی کاربران دولت‌های مقابل سوق دهند. برای نمونه، با گسترش فضای مجازی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولت‌ها بر مرزهای فیزیکی خود کم‌رنگ ‌شده و شبکه‌های اجتماعی در این میان نقش زیادی دارند. شبکه‌های مجازی موجب تشکیل اجتماعات مجازی شده‌اند و افرادی که هرگز همدیگر را ندیده‌اند، این اجتماعات را تشکیل می‌دهند. ابزارهای شبه‌تشکل‌ساز در این شبکه‌ها مانند هشتک، نشان‌گر افکار عمومی بوده یا افکار عمومی را می‌سازند و از این طریق دولت‌ها و نیز نهاد و گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی را تحت فشار قرار می‌دهند و گاه بافت اجتماعی هنجار را تهدید می‌کنند. این ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی از سویی می‌تواند برای ما باشد و از سوی دیگر . 🔹 کاربران شبکه‌های اجتماعی در میانه‌ی این تهدیدها و فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. حکومت اسلامی موظف به سیاست‌گذاری برای حضور کاربران است، به گونه‌ای که جریان حق با کمترین هزینه، بتواند در این شبکه‌ها حضور داشته باشد و جریان‌ها و حلقه‌های باطل را به تحمل بیشترین هزینه برای حضور در این شبکه‌ها وادار نماید. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا سیاست‌های حضور در این شبکه‌ها را در سه فرض بررسی کند: ◀️ فرض غلبه‌ی دشمن بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️فرض غلبه‌ی حکومت اسلامی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️ فرض موازنه‌ی قدرت محقق برای بررسی این موضوع باید سیاست‌های کلان شرعی را ملاحظه کند، مانند توسعه‌ی عزت و نفی سبیل کفار، توسعه‌ی دعوت جهانی اسلام، کم‌هزینه و پربهره کردن دین‌داری و دین‌مداری، پرهزینه و کم‌بهره‌ کردن کفر. ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 6️⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art) 🔹هنرهای دیجیتال دسته‌ای از هنرهای نوظهور است که فرایند آفرینش یا ارائه‌ی آن‌ها وابسته به فناوری دیجیتال است. این فناوری در هنرهای مرسوم، مانند نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی و موسیقی تحولات زیادی ایجاد کرده است و علاوه بر آن در این عرصه هنرهایی ایجاد شده که اساساً با فناوری دیجیتال ممکن است، مانند گرافیک، معماری سایت و اپلیکیشن، طراحی بازی، طراحی انیمیشن و طراحی شخصیت‌های آن. هم چنین، ممکن است برخی هنرها، ترکیبی از هنرهای دیجیتال و آنالوگ باشد، مانند سینمای جدید. 🔹 در مطالعات فلسفی هنر دیجیتال ماهیت و ارزش هنرهای دیجیتالی و تمایز این هنرها با هنرهای آنالوگ بررسی می‌شود. هدف این مطالعات، بررسی‌‌های زیباشناختی و مفهومی این هنرها و نیز جایگاه این هنرها در میان هنرهای دیگر است. 🔹 موضوع مطالعات فقهی هنر دیجیتال، نظم شرعی مطلوب در هنرهای دیجیتال است، به تعبیر دیگر، هدف این مطالعات یافتن قواعدی است که رعایت آن‌ها موجب می‌شود یک محصول هنری دیجیتال، هویت اسلامی پیدا کند. تأکید در این موضوع بر هنر ساخت بازی‌های دیجیتال است، اعم از آنلاین و آفلاین، اعم از بازی سرگرمی و بازی جدی و دیگر تقسیمات بازی‌ها. اما باید دقت شود که موضوع پژوهش حیث ساخت بازی است که جزء هنرهای دیجیتال به شمار می‌آید و نه استفاده از بازی. 🔹 در این موضوع، محقق تا حد زیادی آزاد است که برخی از ملاحظات فلسفی یا فقهی یا هر دو را که به نظرش مهم‌تر است، را بررسی کند. از جهت انتخاب مکتب فقهی یا فلسفی نیز محقق آزاد است، اما به هر حال، گفتمان وی در چارچوب کلان عقلانی وحیانی قرار گیرد. این ملاحظات فلسفی و فقهی باید با رویکرد سیاست‌گذاری برای ساخت بازی‌ها و سطح‌بندی آن‌ها باشد، نه مباحث انتزاعی. در این ملاحظات نگاه به آینده‌ی بازی‌ها و پیش‌بینی بازی‌های آینده و سیاست‌گذاری از پیش برای آن‌ها مطلوب خواهد بود. ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 7⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش‌ مصنوعی در اسلام 🔹 یا artificial intelligence شاخه‌ای از علوم رایانه، با هدف تولید ماشین‌هایی است که بتوانند کارهایی انجام دهند که نیازمند هوش انسانی است. هوش مصنوعی نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی با توانایی تقلید از حالات شناختی انسانی (یادگیری، حل مسئله، درک محیط و...) است. این فناوری می‌تواند در فعالیت‌های متنوعی در عرصه‌های سلامت، تجارت و بازار، آموزش و پرورش، مدیریت، تولید، امنیت، جنگ، تحلیل داده‌ها و حتی در عرصه‌ی قضا به کار گرفته شود. 🔹اما این فناوری مسایل متنوعی در حوزه‌های فلسفی، اخلاقی و فقهی ایجاد کرده است.  🔹از منظر ، خود مفهوم «هوش مصنوعی» چالش‌برانگیز است. آزمون تورینگ که هوش را بر مبنای کارکردهایش تعریف می‌کند یا گزاره‌ی دارتموت که امکان شبیه‌سازی همه‌ی ابعاد هوشمندی انسان را مطرح می‌کنند، مسائل مهمی‌اند که در چارچوب حکمت اسلامی قابلیت بررسی دارد. دقیقاً مراد از هوشی که می‌توان آن را شبیه‌سازی کرد چیست؟ آیا این شامل برخی از فعالیت‌های عقلانی انسانی نیز می‌شود؟ آیا تفکر نوعی محاسبه است؟ همچنین مسایلی مانند امکان وجود احساسات، خودآگاهی، خلاقیت و ابداع و بالاخره امکان تعریف حیات برای هوش مصنوعی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. 🔹مسایل مربوط به هوش مصنوعی نیز متعدد است. مثلاً آیا می‌توان برای هوش مصنوعی حقوقی تعریف کرد؟ آیا می‌توان برای هوش مصنوعی الزام و تکلیف یا مسئولیت را تعریف کرد؟ نسبت به تهدیداتی مانند تهدید حریم خصوصی، تهدید نسل بشر و به ویژه تهدید کرامت انسانی که ممکن است با گسترش و تقویت این فناوری ایجاد شود، چه تمهیداتی ممکن است؟ استفاده از فناوری هوش مصنوعی در موقعیت‌های که نیاز به توجه و مراقبت و احترام دارند استفاده شوند، مانند دایه، پرستار، قاضی، شاهد، افسر پلیس و مانند آن‌ها ، آیا کرامت انسانی را تهدید می‌کند؟ 🔹 مسایل زیادی نیز در باب هوش مصنوعی قابلیت طرح را دارد، مانند امکان تعمیم احکام عبید به هوش مصنوعی، مسئله‌ی صحت معاملات هوش مصنوعی و موقعیت آن در معاملات (مثلاً از قبیل وکالت است یا مستقل است یا صرفاً ید مالک)، استقرار هوش مصنوعی از موقعیت‌هایی از قبیل شهادت یا قضاوت یا ولایت، امکان تعریف کفر و ایمان برای هوش مصنوعی و صدها مسئله‌ی این چنین. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا بر اساس تحلیل فلسفی، چارچوبی برای تحلیل‌های اخلاقی فقهی هوش مصنوعی ارایه دهد و البته به مسئله‌ی پروتکل‌های هوش مصنوعی تأکید بیشتری می‌شود. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69