هدایت شده از معاونت پژوهش حوزه خوزستان
لطفا به کانال فصلنامه مفتاح الفقاهةبپیوندید تا از اطلاعات و روند فراخوان مطلع باشید: @meftahfegh
⚫️⚪️ اطلاعیه مهم ⚪️⚫️
🔴🔵تغییر سامانه ثبت نام جشنواره🔵🔴
سامانه ثبتنام اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) از طریق سامانه پیشخوان حوزه و به آدرس زیر تغییر یافت:
http://reg.ismc.ir/rules/143
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
بسمالله الرحمن الرحیم
🌷❇️اعیاد شعبانیه و تحویل سال را به همه عزیزان تبریک و تهنیت عرض مینماییم ❇️🌷
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💥السلام علیک یا ربیع الانام
▫️عید نوروز را به تمام ایرانیان، بویژه پاکبازان ولایت ائمه نور (ع) و شیفتگان حضرت ولیعصر (عج) تبریک میگوییم / طلیعه فروردین ۱۴۰۰ هجری شمسی؛ علی هاجرها آلاف التحیه و السلام.
سال تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
✅فراخوان مشاوره و حمایت از پایان نامههای حوزوی مرتبط با فضای مجازی
📝دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به منظور ایجاد زمینههای مناسب برای رشد و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی در نظر دارد، پایاننامههای حوزوی مرتبط با موضوعات فضای مجازی را به منظور فعالسازی و هدایت استعدادهای شاخص حوزههای علمیه مورد حمایت قرار دهد. لذا از کلیه طلاب حوزههای علمیه که قصد انتخاب موضوع و تدوین پایاننامه در سطوح عالی حوزه را دارند، دعوت به عمل می نماید تا در این فراخوان شرکت فرمایند.
📌برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇
b2n.ir/878515
┈┈••••✾
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
☑️👆این فراخوان محورهایی دارد که عنوان پژوهشی و تحقیقی آن را برای پژوهشگران علاقمند به تحقیقات فقهی فلسفی و...
در طی چند روز آینده تقدیم میکنیم...
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 محور اول پژوهشی جشنواره
1⃣ بررسی رابطه نظام ولایت فقیه با فناوریهای دولتگریز با مطالعه موردی بلاکچین
تا پیش از جمهوری اسلامی ایران، تقریباً در هیچ برههی تاریخی، فقیهان نتواسته بودند بر مسند حکومت تکیه زنند. اما همواره در صور مختلف به إعمال ولایت پرداختهاند. مانند ورود در دستگاه حاکمیت طاغوت و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف جریان تشیع، استفاده از فرصتهای حاصل از برخی تعاملات جانبی با نظامهای طاغوت، ایجاد شبهدولت پنهان در درون دولت آشکار، و مانند آنها، از شیوههایی بوده که فقیهان شیعه برای إعمال ولایت داشتهاند. إعمال ولایت در طول تاریخ تجربهی ولایت در ساختارهای دولتگریز را داشته است. اکنون نیز، گرچه در حد مرزهای جمهوری اسلامی، دولت مرکزی با محوریت ولایت فقیه ایجاد شده؛ اما بنابر ادلهی شرعی میدانیم که ولایت محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. با این حال، در خارج از این مرزها ولایت فقیه برای تشکیل دولت بسط ید ندارد و ناچار از استفاده از ساختارهای دولتگریز است. فناوریهای دولتگریز یکی از امکاناتیاند که شاید بتوان از آن برای توسعهی جهانی ولایت فقیه استفاده کرد. ممکن است از این فناوریها حتی در ضمن وجود دولت مرکزی نیز بهره برد.
🔹 در ساختار اینترنت فناوریهای دولتگریز متعددی وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به سه مورد بلاکچین (Blockchain)، ابر گمنامی و شبکههای اجتماعی نامتمرکز اشاره داشت. فناوری بلاک چین بیشتر در رمزارزها به کار گرفته شده، اما از این بستر در برخی کاربردهای دیگر استفاده شده و خود این بستر ظرفیت کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از فناوری ابر گمنامی در شبکهی تور (Tor)، شبکهی Freenet و پروژه اینترنت مخفی (Invisible Internet Project یا I2P) استفاده شده است. از فناوری شبکهی اجتماعی نامتمرکز نیز در شبکهی اجتماعی ماستادون، پیرتیوب و فرندیکا بهره گرفته شده است.
🔹 تاکنون این فناوریها بیشتر مورد استفادهی آنارشیستها، لیبرالیستها و گروههای تروریستی و دیگر گروههای مجرمان قرار گرفته است. در این موضوع، درخواست از محقق این است که ظرفیت این فناوریها را، به ویژه در مورد بلاکچین، برای توسعهی جهانی ولایت فقیه و نیز تعمیق ولایت فقیه در چارچوب دولت مرکزی بررسی کند و با تمرکز بر پروتکلهای مناسب با نظام ولایت فقیه، اولاً نشان دهد که چنین ایدهای ممکن است یا نه؟ ثانیاً بر فرض امکان، محقق کردن این ایده، چه لوازمی دارد؟
تبصره:به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستمهای دیگر این است که اطلاعات ذخیرهشده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته میشود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع دادهها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبتشده، تقریباً از بین میرود.
تبصره:تور (به انگلیسی: Tor) نرمافزاری است که برای ناشناسی(ناشناس ماندن) کاربران در محیط اینترنت به کار میرود که بر پایه نرمافزار کارخواه (Client) و شبکهای از سرویس دهندهها (سرورها) بنا میشود و میتوانددادههایی از کاربران را مانند موقعیت مکانی و نشانی آیپی پنهان کند.
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 محور دوم پژوهشی جشنواره
2⃣ بررسی فقهی حق گمنامی و حدود آن در اسلام و رابطه آن با هویتمندی افراد، موجودیتها و فعالیتها در فضای مجازی
🔹 مفهوم گمنامی اشاره به موقعیتهایی دارد که هویت شخص ناشناخته بماند؛ اما به معنای بیهویتی نیست؛ بلکه به معنای شناساییناپذیری، دسترسناپذیری یا ردیابیناپذیری است. هویّت در پاسخ به پرسش «کیستی» بیان میشود. در هویت یک شخص مؤلفههای متنوعی از عقاید، باورها، موقعیت اجتماعی، مواضع سیاسی، ثروت، اعتبار اجتماعی و مانند آنها اهمیت دارند. اما در این بحث هویت شناسنامهای مدنظر است؛ یعنی با نگاه به هویت مجازی، هویت کالبدی (فیزیکی) قابل شناسایی باشد.
🔹 گرچه گمنامی برای مجرمان بسیار حیاتی است؛ اما این حق در مواردی توسط قانون کاملاً به رسمیت شناخته میشود و از آن حمایت میشود؛ مانند گمنامی در انتخابات یا گمنامی نیروهای امنیتی. در مواردی نیز گمنامی ارزش اخلاقی بالایی دارد؛ مانند گمنامی در کارهای خیرخواهانه. گاه گمنامی ارزش ملی دارد، مانند شهدای گمنام. بنابر این، گمنامی همواره مفهومی دارای بار منفی نیست و بسته به موقعیت میتواند بار معنایی مثبت، منفی یا خنثی داشته باشد. حدودی از گمنامی نیز گرایش طبیعی انسانی است. انسان، به طور طبیعی، میل ندارد همهی هویت خود را آشکار کند و تلاش دیگری برای آشنایی با همهی هویت یک فرد، او را به اضطراب انداخته و به تلاش برای پنهان ماندن از دیگری وادار میکند.
🔹 فضای مجازی امکاناتی در اختیار گذاشته که افراد بدون روشن بودن هویت کالبدیشان، بتوانند دیدگاههای خود را در امور مختلف بیان کنند. پنهان کردن هویت کالبدی در فضای مجازی علل مختلفی دارد؛ مانند در امان بودن از عواقب قضایی یا اجتماعی مواضع آنها، عدم پذیرش مسئولیت، حیاء و شرم به ویژه در میان بانوان، استفاده از فضای گمنامی برای شهرت و علل دیگر. برخی از فناوریها نیز اساساً فناوریهای گمنامیاند.
🔹 در نظر برخی از حقوقدانان، حق گمنامی، در کنار محرمانگی و تنهایی، یکی از سه رکن حریم خصوصی قلمداد شده است. از سوی دیگر، برای دولتها آشکار شدن بخشی از هویت شهروندان لازم است. خود افراد نیز در جوامع نیاز دارند بخشی از هویت دیگران را دریابند.
🔹 در این موضوع، از محقق خواسته شده تا این حق را از منظر فقهی بررسی کند و در مرتبهی اول نشان دهد که از منظر فقهی، آیا میتوان چنین حقی را تعریف کرد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، در مرتبهی دوم، نشان دهد که حدود و ثغور این حق چیست؟ این حق در فضای مجازی در چه صوری مشروعیت دارد؟
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 محور سوم پژوهشی جشنواره
3⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی
🔹 مالکیت یکی از مسایل بسیار مهم جوامع انسانی است. مالکیت در همهی جوامع و در همهی تاریخ در زندگی بشر حضور داشته است. جوامع اشتراکی در حیات بشری بسیار نادر و ناپایدار است و حیات اشتراکی تنها در جوامع کوچک قبیلهای که تحولات تاریخی هم نداشته باشند، امکان پایداری دارد. تحلیلهای فلسفی از مالکیت سابقهی زیادی دارد و متفکران زیادی از شرق و غرب عالم به آن پرداختهاند. فقیهان نیز در دو سه سدهی اخیر به تحلیل مالکیت پرداختهاند. اما این تحلیلها، اغلب ناظر به فضای کالبدی (فیزیکی) است.
اما عرف یا قانون در فضای مجازی نیز مالکیت بر امور مختلفی را پذیرفته است، مانند مالکیت یک سایت کلان مانند شبکهی اجتماعی یا پیامرسان یا بنگاه سخنپراکنی یا رسانهی مجازی، مالکیت یک سایت شخصی، مالکیت یک هویت مجازی حقیقی، مالکیت یک هویت مجازی غیرحقیقی، مالکیت وبلاگ، ایمیل و مانند آن (مالکیت سرویسهای مجانی یا پولی از سایت اصلی)، مالکیت فضا و هاستینگ، مالکیت گروههای مجازی و مالکیت دامنه (آدرس) و مانند آنها. در برخی موارد نیز تحقق مالکیت چالشبرانگیز است، مانند مالکیت محتوا در گروهها یا شبکهها یا رسانهشبکههای مجازی، و مالکیت چالش یا پویش یا پایش یا کمپین، مالکیت در فضای تاریک وب، مالکیت دفترچهی عمومی بیتکوین و مانند آنها.
در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریهای در باب مالکیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمیکند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب میگنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شدهی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد.
ادامه دارد...
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | این که میگویند رئیس جمهور قدرت اجرایی ندارد صحیح نیست.
عمده مدیریتهای کشور در دست رئیس دولت است
◻️ ظرفیتهای اقتصادی کشور ما بسیار فراوان است/ استفاده از آن هم معجزه نمیخواهد بلکه همت بالا میخواهد.
◻️ مسئولان فعلی و مسئولانی که در آینده خواهند آمد، اقتصاد کشور را به تحریم گره نزنند.
◻️ انتخابات باعث ورود نیروهای تازه نفس به دستگاه های اجرایی کشور میشود
◻️ انتخابات پر شور باعث اقتدار داخلی و خارجی ایران میشود
◻️ رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد.
◻️ این که میگویند رئیس جمهور قدرت اجرایی ندارد صحیح نیست. عمده مدیریتهای کشور در دست رئیس دولت است.
◻️ نامزدهای انتخاباتی ببنید آیا توانایی مدیریت مجموعه اجرایی کشور را دارند یا خیر سپس وارد رقابت انتخاباتی شوند، مشکلات را بشناسند و برای آن راه حل داشته باشند.
◻️اگر میتوانید این بار سنگین و مهم را به دوش بگیرید بسم الله، وگرنه وارد نشوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اختلاف سلیقهها نباید باعث خدشه دار شدن وحدت ملی بشود
توضیح پیرامون محور چهارم جشنواره:
4⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی
🔹 از شرایط صحت معاملات، مالیت مبیع است. بر این اساس، برای اثبات امکان معاملهی اشیاء مجازی، باید مالیت آن، از جهت عرفی یا عقلایی ثابت شود. جا به جایی و گردش اطلاعات در فضای مجازی در بستر اینترنت صورت میپذیرد. این پدیده با نهادهای مختلف اجتماعی و نیز ابعاد مختلف زندگی مردم، مرتبط است. عرفی که با فضای مجازی مواجه شده،اشیاء مجازی را دارای مالیّت دانسته و ارزش اقتصادی برای آن تعریف میکند، بیآنکه به عملیاتی که در تولید، عرضه و نشر آنها صورت میگیرد، نگاهی کند. اقتصاد یک بعد بسیار مهم از حیات اجتماعی انسان است. تعیین ارزش اقتصادی برای اشیاء و فعالیتهای انسانی یک پایهی اساسی در همهی نظامهای اقتصادی است.
🔹 این مالیت موجب جریان احکام و قواعد مربوط به اموال در این حوزه میشود و البته پایهی اساسی تعریف مالکیت در این حوزه است و به تبع آن موجب پیدایش مسائلی از قبیل شناسایی مالک و تفکیک اموال شده است. این پدیدهها پس از احراز مالیت، توانستهاند موضوع عقود و قراردادهای معاوضی واقع شده و با توجه به گستردگی و عمق نفوذ فضای مجازی در حیات انسانی، یک جریان بزرگ جدید در اقتصاد ایجاد کردهاند. هم چنین، عرف یا عقلاء در مالیت ملاکهایی مانند مرغوبیت، دسترسپذیری و مانند آنها را لحاظ میکند. آیا شرع یا قانون علاوه بر ملاکات عرفی، ملاکاتی را برای مالیت در نظر میگیرد؟ ماهیت فلسفی مقولاتی از قبیل مرغوبیت و دسترسپذیری چیست؟ این مفاهیم چگونه بر اشیاء مجازی و اشیاء مرتبط با فضای مجازی (مانند دادهها) قابل انطباق است. هم چنین، یک مسئلهی بسیار مهم این است که موضوع مالیت دقیقاً چیست؟ برای نمونه، عرف با صورت شیء مجازی مواجه است، مانند یک اپلیکیشن. اما این اپلیکیشن حاصل مجموعهای از دادهها است. عرف برای دادهها یک مالیت و برای اپلیکیشن یک مالیت دیگر قایل است. بنابر این، تعیین موضوع مال از اهمیت بالایی برخوردار است و این نکته آثار حقوقی زیادی دارد.
🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریهای در باب مالیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمیکند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب میگنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شدهی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد.
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 توضیح پیرامون محور پنجم جشنواره:
5⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوههای ایجاد یا حضور در شبکههای اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصتها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه
🔹 شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرنها پیش که گرد آتش مینشستند و برای یکدیگر داستان میگفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. فضای مجازی، نه تنها انواع جدیدی از ارتباطات میانانسانی را به وجود آورده است، بلکه با ایجاد ارتباطات بسیار گسترده و پیچیده، ماهیت جدیدی از ارتباطات را ایجاد کرد. به این ترتیب، شبکههای اجتماعی مجازی را میتوان از بسترهای مؤثر در جهان معاصر دانست.
🔹 شبکههای اجتماعی مجازی جنبههای زیادی از زندگی بشر تحت تاثیر قرار داده است. این شبکهها از سویی فرصتهایی ایجاد کردهاند که پیشینهای ندارد، از سوی دیگر، تهدیدها و مشکلاتی نیز به وجود آوردهاند. دولتهای متخاصم تلاش دارند از فرصتهای ناشی از این شبکهها استفاده کنند و تهدیدها را به سوی کاربران دولتهای مقابل سوق دهند. برای نمونه، با گسترش فضای مجازی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولتها بر مرزهای فیزیکی خود کمرنگ شده و شبکههای اجتماعی در این میان نقش زیادی دارند. شبکههای مجازی موجب تشکیل اجتماعات مجازی شدهاند و افرادی که هرگز همدیگر را ندیدهاند، این اجتماعات را تشکیل میدهند. ابزارهای شبهتشکلساز در این شبکهها مانند هشتک، نشانگر افکار عمومی بوده یا افکار عمومی را میسازند و از این طریق دولتها و نیز نهاد و گروهها و اقشار مختلف اجتماعی را تحت فشار قرار میدهند و گاه بافت اجتماعی هنجار را تهدید میکنند. این ویژگیهای شبکههای اجتماعی از سویی میتواند برای ما #تهدید باشد و از سوی دیگر #فرصت.
🔹 کاربران شبکههای اجتماعی در میانهی این تهدیدها و فرصتها در شبکههای اجتماعی حضور دارند. حکومت اسلامی موظف به سیاستگذاری برای حضور کاربران است، به گونهای که جریان حق با کمترین هزینه، بتواند در این شبکهها حضور داشته باشد و جریانها و حلقههای باطل را به تحمل بیشترین هزینه برای حضور در این شبکهها وادار نماید.
🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا سیاستهای حضور در این شبکهها را در سه فرض بررسی کند:
◀️ فرض غلبهی دشمن بر شبکههای اجتماعی مجازی
◀️فرض غلبهی حکومت اسلامی بر شبکههای اجتماعی مجازی
◀️ فرض موازنهی قدرت
محقق برای بررسی این موضوع باید سیاستهای کلان شرعی را ملاحظه کند، مانند توسعهی عزت و نفی سبیل کفار، توسعهی دعوت جهانی اسلام، کمهزینه و پربهره کردن دینداری و دینمداری، پرهزینه و کمبهره کردن کفر.
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
6️⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art)
🔹هنرهای دیجیتال دستهای از هنرهای نوظهور است که فرایند آفرینش یا ارائهی آنها وابسته به فناوری دیجیتال است. این فناوری در هنرهای مرسوم، مانند نقاشی، طراحی، مجسمهسازی و موسیقی تحولات زیادی ایجاد کرده است و علاوه بر آن در این عرصه هنرهایی ایجاد شده که اساساً با فناوری دیجیتال ممکن است، مانند گرافیک، معماری سایت و اپلیکیشن، طراحی بازی، طراحی انیمیشن و طراحی شخصیتهای آن. هم چنین، ممکن است برخی هنرها، ترکیبی از هنرهای دیجیتال و آنالوگ باشد، مانند سینمای جدید.
🔹 در مطالعات فلسفی هنر دیجیتال ماهیت و ارزش هنرهای دیجیتالی و تمایز این هنرها با هنرهای آنالوگ بررسی میشود. هدف این مطالعات، بررسیهای زیباشناختی و مفهومی این هنرها و نیز جایگاه این هنرها در میان هنرهای دیگر است.
🔹 موضوع مطالعات فقهی هنر دیجیتال، نظم شرعی مطلوب در هنرهای دیجیتال است، به تعبیر دیگر، هدف این مطالعات یافتن قواعدی است که رعایت آنها موجب میشود یک محصول هنری دیجیتال، هویت اسلامی پیدا کند. تأکید در این موضوع بر هنر ساخت بازیهای دیجیتال است، اعم از آنلاین و آفلاین، اعم از بازی سرگرمی و بازی جدی و دیگر تقسیمات بازیها. اما باید دقت شود که موضوع پژوهش حیث ساخت بازی است که جزء هنرهای دیجیتال به شمار میآید و نه استفاده از بازی.
🔹 در این موضوع، محقق تا حد زیادی آزاد است که برخی از ملاحظات فلسفی یا فقهی یا هر دو را که به نظرش مهمتر است، را بررسی کند. از جهت انتخاب مکتب فقهی یا فلسفی نیز محقق آزاد است، اما به هر حال، گفتمان وی در چارچوب کلان عقلانی وحیانی قرار گیرد. این ملاحظات فلسفی و فقهی باید با رویکرد سیاستگذاری برای ساخت بازیها و سطحبندی آنها باشد، نه مباحث انتزاعی. در این ملاحظات نگاه به آیندهی بازیها و پیشبینی بازیهای آینده و سیاستگذاری از پیش برای آنها مطلوب خواهد بود.
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
7⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش مصنوعی در اسلام
🔹 #هوش_مصنوعی یا artificial intelligence شاخهای از علوم رایانه، با هدف تولید ماشینهایی است که بتوانند کارهایی انجام دهند که نیازمند هوش انسانی است. هوش مصنوعی نوعی شبیهسازی هوش انسانی با توانایی تقلید از حالات شناختی انسانی (یادگیری، حل مسئله، درک محیط و...) است. این فناوری میتواند در فعالیتهای متنوعی در عرصههای سلامت، تجارت و بازار، آموزش و پرورش، مدیریت، تولید، امنیت، جنگ، تحلیل دادهها و حتی در عرصهی قضا به کار گرفته شود.
🔹اما این فناوری مسایل متنوعی در حوزههای فلسفی، اخلاقی و فقهی ایجاد کرده است.
🔹از منظر #فلسفی، خود مفهوم «هوش مصنوعی» چالشبرانگیز است. آزمون تورینگ که هوش را بر مبنای کارکردهایش تعریف میکند یا گزارهی دارتموت که امکان شبیهسازی همهی ابعاد هوشمندی انسان را مطرح میکنند، مسائل مهمیاند که در چارچوب حکمت اسلامی قابلیت بررسی دارد. دقیقاً مراد از هوشی که میتوان آن را شبیهسازی کرد چیست؟ آیا این شامل برخی از فعالیتهای عقلانی انسانی نیز میشود؟ آیا تفکر نوعی محاسبه است؟ همچنین مسایلی مانند امکان وجود احساسات، خودآگاهی، خلاقیت و ابداع و بالاخره امکان تعریف حیات برای هوش مصنوعی میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
🔹مسایل #اخلاقی مربوط به هوش مصنوعی نیز متعدد است. مثلاً آیا میتوان برای هوش مصنوعی حقوقی تعریف کرد؟ آیا میتوان برای هوش مصنوعی الزام و تکلیف یا مسئولیت را تعریف کرد؟ نسبت به تهدیداتی مانند تهدید حریم خصوصی، تهدید نسل بشر و به ویژه تهدید کرامت انسانی که ممکن است با گسترش و تقویت این فناوری ایجاد شود، چه تمهیداتی ممکن است؟ استفاده از فناوری هوش مصنوعی در موقعیتهای که نیاز به توجه و مراقبت و احترام دارند استفاده شوند، مانند دایه، پرستار، قاضی، شاهد، افسر پلیس و مانند آنها ، آیا کرامت انسانی را تهدید میکند؟
🔹 مسایل #فقهی زیادی نیز در باب هوش مصنوعی قابلیت طرح را دارد، مانند امکان تعمیم احکام عبید به هوش مصنوعی، مسئلهی صحت معاملات هوش مصنوعی و موقعیت آن در معاملات (مثلاً از قبیل وکالت است یا مستقل است یا صرفاً ید مالک)، استقرار هوش مصنوعی از موقعیتهایی از قبیل شهادت یا قضاوت یا ولایت، امکان تعریف کفر و ایمان برای هوش مصنوعی و صدها مسئلهی این چنین.
🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا بر اساس تحلیل فلسفی، چارچوبی برای تحلیلهای اخلاقی فقهی هوش مصنوعی ارایه دهد و البته به مسئلهی پروتکلهای هوش مصنوعی تأکید بیشتری میشود. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق #حکمت_اسلامی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمیکند. محقق تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شدهی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد.
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
8⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه
🔹 در فضای زندگی انسانی دو حریم وجود دارد که باید رعایت شود. یک حریم، حریم عمومی است که با احکامی مانند عدم تصرف آن یا در آن یا عدم در غیر موارد تعیین شده، رعایت آداب و احکام مربوطه و مانند آنها حمایت میشود. حریم عمومی میتواند حریم جاده، مساجد، اوقاف عامه و مانند آنها است. خود جامعهی اسلامی یک حریم است که هم باید آداب و احکام آن رعایت شود و هم مسایل درون آن نباید به بیگانه برده شود. حریم دوم حریم خصوصی است که مهمترین قیود آن قید محرمانگی، عدم تعرض و عدم ورود است. این حریم اعم از حریم شخصی و حریمهای خاص، مانند مجلس عروسی، مجلس زنانه، مهمانی خانوادگی، استخر و مانند آنها است. حدود این حریم هم از طرف درون باید با احکام و آداب ویژهی حریمها رعایت شود و هم از طرف بیرون با عدم ورود و عدم نظر و عدم تعرض. طرف مقابلی که باید این حریم را حفظ کند، میتواند یک شخصیت بیگانه یا خودی حقیقی باشد یا شخصیت حقوقی خصوصی یا تولید کنندگان اپلیکیشنها و پلتفرمها یا دولت باشد. به هر حال، روشن است که برخی از این حریمها، حتی در برابر دولت نیز حریم به شمار میآیند.
🔹 فضای سایبر بسیاری از عرصهها را با تحولات بنیادین مواجه کرده است. ازجمله در حریم خصوصی مسایلی جدید ایجاد کرده و حفظ آن را با مشکلاتی فنی و حقوقی مواجه کرده است. حدودی از حریم خصوصی در عصر پیش از فضای مجازی، در عصر فضای مجازی یا به کلی رعایت نمیشود یا اینکه قابل حفظ نیست. برای نمونه، در ایران عکس یک خانم، حتی به صورت محجبه، حریم خصوصی به شمار میرفت و نباید دست نامحرم میبود. اما در عصر فضای مجازی عکسهای محجبه توسط خود این خانمها در فضای مجازی بارگذاری شده است. هم چنین، کاربران ناچارند بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای مجازی بارگذاری کنند. امنیت کامل دادههای مربوط به حریم خصوصی در فضای مجازی غیر ممکن و امنیت نسبی نیز مشکل و پرهزینه بوده و دائماً در معرض تهدید است. اساساً بخشی از اطلاعات خصوصی افراد از طریق یک فعالیت سادهی اوسینتی از فضای مجازی قابل رهگیری است و افراد بدون اینکه بدانند، بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای اینترنت رها کردهاند. این فضا با ویژگیهایی که دارد، در حریم خصوصی میتواند توسعه و تضییقهایی ایجاد کند. مسئلهی حریم خصوصی در فضای کالبدی (فیزیکی) ابهام داشت و با پیدایش فضای مجازی ابهامها و چالشهای آن بیشتر شده است. تجاوز به حریم خصوصی یک فرد عِرض و حریت انسان را تهدید میکند.
🔹 حقوقدانان به مسئلهی حریم خصوصی توجه زیادی دارند و نیز در فقه به صورت پراکنده احکام و قواعد متعددی با آن مرتبطاند؛مانند احکام مربوط: افشاء سر، غیبت، تجسس، هتک ستر، ورود به منازل و ملک دیگری، استراق سمع و به ویژه حریم زنان، خانواده و کودک. اما به صورت یک مسئلهی فقهی مستقل طرح نشده است و البته کمبود تحقیقات فقهی در باب مسایل فضای مجازی نیز موجب شده که مسئلهی حریم خصوصی در فضای مجازی و وجود مجازی از منظر فقهی مغفول بماند.
🔹 محقق محترم باید در این تحقیق، امکان فقهی و نیز امکان فنی تعریف حریم خصوصی را بررسی کند و سپس به گسترهی حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقهی و نیز به انواع خسارات ناشی از نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، چگونگی شناسایی خسارتها و تطبیق آنها بر موضوعات فقهی مربوطه بپردازد. احتمالاً با نگاه فقهی، محقق ناچار شود به مفهوم حریم مؤمن نیز توجه کند. هم چنین، با توجه به ادلهی فقهی به سیاستهای کلان شرعی در سه لایهی کاربر، تولیدکننده و دولت تدوین نماید و تعارض حفظ حریم خصوصی با مسایلی چون امنیت را بررسی کند.
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره:
9⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی
🔹 اسلام دینی جهانی است و جهانی بودن آن در قرآن کریم چندین بار به صراحت بیان شده و نیز رسول الله-صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ-نیز با نامهنگاری به سران کشورهای مهم جهان در زمان خود، دعوت خود را جهانی کرد. اسلام به خودی خود چنان درونمایهی ذاتی دارد که اگر کسی آن را ببیند، آن را جدی میشمارد، هر چند مسلمان نشود و البته این درون مایه قدرت جذب بالایی دارد. اما نشان دادن آن و در معرض دید قرار دادن آن بر عهدهی مؤمنان است. بنابراین، مؤمنان نیز مکلف به جهانیسازی دین مبین اسلاماند: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ ﴿التوبة : ۳۳﴾». انقلاب اسلامی نیز که از آموزههای اسلامی سرچشمه میگیرد، از همان آغاز بر جهانیسازی خود تأکید کرد، چنان که #امام_خمینی (ره) فرمود: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.» (صحیفه امام خمینی، ج12، ص148).
🔹 نکتهی دیگر «جهانیسازی مسلمانان» است، به این معنا که مسلمانان باید در هر جای جهان پیش و بیش از دیگران دیده شوند. میزان قابلیت دیده شدن، معادل با فرصت تأثیر است. اگر مسلمانان دیده نشوند، نمیتوانند در تحولات جهانی مؤثر شده و باورها و احساسات جهانیان را تغییر داده یا نسبت به قرآن و اسلام و انقلاب اسلامی اعتماد ایجاد کنند. مسلمانان باید دیده شوند و نسبت به شیوهی زندگی خود و باورها و احساسات و مواضع خود دیگران به موضعگیری فعال وادارند. با فرض اینکه مخاطب دعوت جهانی اسلام، نسبت به دعوت در موضع منفعل است، نمیتوان در جهانیسازی دعوت اسلام موفق عمل کرد. جهانیسازی مسلمانان کنجکاوی جهانیان را برمیانگیزد تا دربارهی اسلام بیشتر بدانند و به دنبال اطلاعات بیشتری باشند. دیده شدن مسلمانان دارای عناصری است که از الگوهای مرسوم میگذرد و شگفتیهایی ایجاد میکند.
از سوی دیگر، به دلیل چند قرن تنبلی و خودباختگی عوام و خواص و حاکمان مسلمان، امروزه تا حد زیادی قدرت در دست کفار است، به ویژه #پلتفرمهای جهانی در اختیار قدرتهای بزرگ کفار است و استفاده از این پلتفرمها، نه تنها سود #اقتصادی فراوانی به کفار میرسد، بلکه این پلتفرمها، خود از ابزار سلطهی کفار بر مسلماناناند و استفاده از این ابزارها میتواند امنیت فرهنگی، سیاسی و حتی امنیت اجتماعی روزمرهی آنان را به خطر افکند.
🔹 محقق در این موضوع باید راه حلی برای این #تزاحم ارایه دهد. حل این تزاحم در چاچوب فقه فردی به کنار گذاشتن یک طرف و اخذ طرف مقابل است؛ اما در این تحقیق این پاسخ مطلوب نیست. پاسخی که مطلوب این جشنواره است، پاسخی است که در چارچوبهای شرعی، بتواند راه حلی برگرفته از منابع فقهی، برای به حداقل رساندن هزینههای جهانیسازی اسلام، جهانیسازی انقلاب اسلامی و جهانسازی مسلمانان ارایه دهد و موازنهی امنیت و ناامنی در فضای را به نفع جوامع اسلامی انقلابی نماید.
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💢 پرسش و پاسخ انتخاباتی با حضرت امام(ره)
🔸 تمام پاسخ ها مربوط به دیدار امام با طلاب است
⏳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴۴ ثانیه
❇️ وظیفه طلاب در ایام انتخابات چیست؟
🔻 همانطور كه سپاه ما در جبهه ها مشغول دفاع از اسلام هستند، شما[طلاب] هم مكلفید كه مردم را دعوت كنيد[به انتخابات]. اين را آسان نگيريد! اين امر سياسى به حفظ اسلام مربوط است.
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۷
❇️ آیا تمام طلاب موظف اند؟ حتی طلاب سطح و مقدمات؟
🔻در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مكلّفهاى ايران واجب است كه در اين امر دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه اى به اسلام برسد، يك يك ما مسئول هستيم.
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۸
❇️ آیا در کنار درس فعالیت کنند که به درس لطمه نخورد یا درسها را تعطیل کنند؟
🔻 در این ایام که مسئله انتخابات رئیس جمهور [است]، آن اشخاص که در حوزه ها هستند باید دست از کارها بردارند، راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و نقاط دور افتاده و اگر نکنند، فردا مسئولند پیش خدا.
📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵
❇️ آیا این قضیه مربوط به اوایل انقلاب نیست؟
قضيه سپردن يك مملكتى است به دست كسى كه اگر ناباب از كار در آيد، صدمه به اسلام مى زند! این را آسان نگیرید. اين يك مسئله حياتى است.
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۷
❇️ صرفا تشویق به مشارکت کنیم یا تبلیغ نامزد اصلح را هم بکنیم؟
🔻[طلاب] مردم را دعوت کنند به به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند می کنند این کار را.
📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵
❇️ آیا برای برخی اولویت درس بیشتر نیست؟
🔻 بايد همه شما[طلاب]، همه اشخاصى كه در هر جا هستند، با كمال جديت، مردم را دعوت كنند به دخالت. حفظ [اسلام] امروز به اين است كه رئيس جمهورش يك رئيس جمهور صحيح باشد. اگر شماها حاضر نشويد و يك رئيس جمهورى مثل سابق برايتان بتراشند و بازى بدهند همه مان را، همه مان مسئول هستيم!
📚صحيفه امام، ج۱۵، ص: ۱۶
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
جذب و پذیرش
💠حوزهعلمیهامامخامنهای مدظله💠
شهر اهواز
🔰سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱
📚پذیرش پایه ۱ /تکمیل ظرفیت پایه ۲ و ۳
💠جهت ثبت نام،علاوه بر نام نویسی در سایت paziresh.ismc.ir مشخصات خود را به شماره همراه یا آیدی زیر در ایتا ارسال نمایید.
☎️۰۹۱۶۷۳۰۱۹۱۲
🆔 @Paziresh_imamkhamenei
🔹عضویت در کانال جذب و پذیرش حوزه(در پیام رسان ایتا) جهت اطلاعات بیشتر:
🆔 https://eitaa.com/pazireshhozeemamkhamenei
🔰 مدرسه علمیه حیدر کرار ع
📑از مقاطع دوره اول و دوم متوسطه (سیکل و دیپلم) ثبت نام به عمل میآورد.
💠 شرایط ثبت نام:
🔸دارا بودن وضعیت تحصیلی مناسب در دوران دانش آموزی
🔸قبولی در مصاحبه و مراحل پذیرش مرکز مدیریت و مدرسه علمیه حیدر کرار ع
🔸کسب امتیازات لازم در دوره اختبار
⏱ آخرین مهلت ثبت نام: ۱۳ خرداد ماه
📞شماره تماس: ۰۹۱۶۳۱۸۵۶۹۷ شریفپور
📍نشانی: اهواز گلستان بوستان خ اردیبهشت بین آبان و آذر پ۱۳۶
🔗 ای دی ایتا: @H_karrar
⏰ زمان مراجعه: شنبه تا چهارشنبه ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۰۰
🔰حوزه علمیه امام هادی علیه السلام – اهواز
💠پذیرش سال تحصیلی 1401-1400
🔻مقطع یازدهم دیپلم دانشگاهی🔺
💢ثبت نام 20 اسفند تا 30 اردیبهشت💢
🌐آدرس ثبت نام اینترنتی:
http://paziresh.ismc.ir
🔍برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره درباره پذیرش حوزه علمیه با شماره 09166073001 تماس حاصل نمایید یا در ایتا به کاربری زیر پیام دهید
@sharid14
🔺 یک سند تاریخی | حمایت آیت الله العظمی خوئی از انتخاب جمهوری اسلامی قبل رای گیری
👈 نامه آن مرجع عالی مقام به زبان فارسی و در ربیعالثانی سال ۱۳۹۹ قمری مقارن ۷ فروردین ماه ۱۳۵۸ خورشیدی به رشته تحریر درآمد. متن نامه بدین شرح است:
▪️شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاری های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رای خود را اظهار دارند و در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثناعشری می باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد.
توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
ابوالقاسم الموسوی الخوئی
۲۸ /ع۹۹/۲ هجری قمری
🆔 منبع
🌐 eitaa.com/monzer_ir
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
👈 امام کاظم (علیهالسلام):
همانطور که دیوارهای شهر از شهر محافظت میکند، فقهای مومنین، محافظ اسلام هستند.
🔹آغاز ثبتنام #حوزههاي_علمیه و گام نهادن در راه سربازی #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔸مدرسه علمیه امام جعفر صادق (علیهالسلام) اهواز از ميان برادران واجد شرايط مقطع هشتم تا دوازدهم ثبتنام به عمل ميآورد.
🔹علاقهمندان ميتوانند جهت ثبتنام و توضيحات بیشتر با شماره ذيل تماس حاصل نمايند:
📱09031708180
🔸و یا به صورت حضوری به آدرس: خوزستان، اهواز، کوي ابوذر (حصيرآباد) خيابان دهم، چهارراه دوم مراجعه نمایند.
☎️ تلفن تماس: 06132268110
🆔 @paziresh_1400
۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰
#گزارش_تصویری
🔸 آئین رونمایی آیت الله موسوی جزائری از کتاب «مسکن الشجون فی حکم الفرار من الطاعون» نوشته سیدنعمت الله جزایری، تحقیق و تصحیح حجت الاسلام فواد سواری
📱 به مرجع اطلاع رسانی آیت الله موسوی جزایری در پیام رسان های داخلی بپیوندید
▫️ gap.im/jazayeri_ir
▫️ sapp.ir/jazayeri_ir
▫️ eitaa.com/jazayeri_ir
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 300 سال روحانیت را از سیاست کنار زدند...
🔰 روحانیون همه، ملت همه، باید حاضر باشند در مسائل سیاسی، حضور داشته باشند. اینکه بعض از عناصر حالا هم گاهی میگویند که روحانیون بروند توی مجلسها، توی مدرسههای خودشان و مشغول کارشان باشند، و ماها باید وارد این کارها باشیم، این یا از بیتوجهی به عمق مسائل است که من باید بگویم بعضیشان بیتوجه هستند، و یا اینکه عمال همانها هستند که در زمان رضا خان یک همچو کارها را میکردند. و در طول تاریخ تقریباً حدود سیصد سال این قدر تزریق کردند بر این ملت و بر خود روحانیون، که شما نباید در سیاست دخالت بکنید که خود آقایان هم باورشان آمده بود.
🔰 اگر یک مطلبی- مثلًا- راجع به یک امر سیاسی که به نفع ملت بود، اینها میخواستند دخالت بکنند، یک قشر از خود روحانیت میگفتند یک امر سیاسی است، به ما چه! خودشان را کنار کشیده بودند. یعنی کنارشان زده بودند اینها را. باورشان آورده بودند که روحانیون باید فقط بروند مساله بگویند؛ آن هم بعض مسائل، نه همه مسائل. مسائل اگر همهاش باشد که بیشتر کتب فقه، کتب سیاست است. لکن باورشان آمده بود این، مردم هم این را باور کرده بودند، و این تبلیغاتی بود که از آن وقتی که پای غربیها باز شد در ایران، مطالعاتشان را کردند، به آنجا رسید که این جمعیت خطرناکند و باید اینها را کنار زد و مشغول به خودشان کرد، و ملت را هم باید از اینها جدا کرد.
📚 جلد 13 صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه 8 تا صفحه 21
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69