❇️7️⃣ توصیه آیت الله العظمی سبحانی به پژوهشگران :
1️⃣ در بررسیهای علمی باید به تقریر علمی توجه شود و بعد از آن، تقریرات را برای چاپ و نشر آماده کنیم؛ بهخصوص کتابها و مقالاتی که میتواند گرهای را باز کند؛
2️⃣ لازم است پایاننامههای شفاف، چاپ شود و روی آنها سرمایهگذاری شود. احیای قرآن، احیای نبوت و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در این دوره مورد تأکید بسیار میباشد؛
3️⃣ احیاء و بازآفرینی آثار شیعه باید با همتی مضاعف صورت گیرد. متأسفانه بسیاری از آثار شیعه در طول تاریخ از سوی دشمنان نابود و در طول قرون و جنگها به آتش کشیده شد؛
4️⃣ شناخت هجمه و رصد تعرضها و شبهه افکنیها علیه شیعه و تجهیز و توانمندی لازم برای ارایه پاسخ مناسب به این شبهات نیز مورد توجه جدی باشد؛
5️⃣ به یادگار نهادن حداقل یک کتاب و اثر علمی از مهمترین کارهایی است که باید در زندگی خود انجام دهید؛
6️⃣ نوشتهای مهم است که از زندگی بشر گرهگشایی کند، مشکلی را حل نماید، اشکالی را پاسخ دهد و خدمتی را به اسلام و نظام ارائه نماید. شیخ طوسی رحمة الله علیه کتاب «التبیان» را برای رفع خلاء کتب تفسیری در زمان خود نوشتند؛آری علما چنین روشی داشتند، به همین سبب لازم است پژوهشهای حوزوی خصوصا پایاننامههای حوزه با فضای فکری متناسب تألیف شوند؛
7️⃣ بهترین قلم آن است که علوم گذشتگان را به آینده منتقلکند. لازم است حوزویان و مدارس همین راه را طی کنند.
#آیت_الله_سبحانی
#هفته_پژوهش
#معاونت_پژوهش
🆔 @pajouheshgaranemarvi
پرسش و پژوهش ,🏳️
🔻ضوابط و شرایط لازم برای ارسال تقریرات 🆔 @pajouheshgaranemarvi
اصلاح فایل ضوابط و شرایط لازم برای ارسال تقریرات👇👇👇
📌سرّ شهرت حضرت زینب(سلام الله علیها) به #عقیله_بنی_هاشم در گفتاری از آیت الله جوادی آملی :
🔻برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند؛ برخی عاقلند و عقل برای آن ها به صورت حال است، یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست؛ برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است.
🔻کسانی که عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است، بتمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (سلام الله علیهما) "عقیلة بنی هاشم" است و زینب کبرا (سلام الله علیه) نیز "عقیلة بنی هاشم"؛ این "تاء"، "تا"ی مبالغه است، نه "تا"ی تأنیث. وقتی می گویند انسان خلیفةالله است به همین صورت است. آدم خلیفةالله است نه خلیف الله، چرا؟ برای این که این "تاء"، "تا"ی مبالغه است. همان طور که می گوییم فلان شخص علامه است. بنابراین هم وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیهما) عقیلۀ بنی هاشم است و هم وجود مبارک زینب کبرا؛ عقل برای این ها به منزلۀ فصل مقوّم بود. اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، کمالات از او نشأت می گیرد؛؛ مقهور اوست و نه مسلّط بر او. کسانی هستند که کمال، آن ها را حفظ می کند [اما] برخی از افراد، حافظ کمالند؛ ذات اقدس الاهی دربارۀ وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نفرمود تو دارای خُلق عظیمی یا متخلّق به خلق عظیمی؛ بلکه فرمود: «إِنَّک لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ»؛ برای این که آن حضرت مسلّط بر عدل و فضیلت بود.
🔻کسانی می کوشند که فضیلت، آن ها را رها نکند و برخی از افراد می کوشند که فضیلت را حفظ کنند. اگر ذات، بالا بیاید و خلیفۀ خدا شود و نورانی شود، از ذات نورانی وی، خُلق عظیم نشأت می گیرد. فرمود: «إِنَّک لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ» یعنی تو بر خُلق، مسلّطی و خُلق در اختیار تو است؛ نه آن که تو بخواهی با اخلاق، کامل شوی. کمالِ اخلاق در این است که از تو نشأت می گیرد. دربارۀ بعضی کسان قرآن کریم فرموده است: «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ»؛ منظور این آیه کسانی است که با نور حرکت می کنند مثل افراد عادی که با چراغ حرکت می کنند؛ اما برخی از افراد، نورانی اند و هر جا آن ها باشند، نور هست. دربارۀ آن گونه افراد، تعبیر قرآن کریم این است که «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ» که نور زیر پای این ها است؛ نور مرکب و مرکوب این ها است و این ها سوار بر نورند.
🔻آفتاب، مسلّط و راکب بر نور است؛ نه آن که نور، راکب بر آفتاب باشد. شمس "علی نورٍ" خلق شده است؛ چون نور از شمس است ولی فضای روز و این زمان، با نور روشن است. خود این زمان نور ندارد، بلکه نور را از شمس می گیرد اما خود شمس، «علی نور من ربّه» خلق شده است. عقیلۀ بنی هاشم مسلّط بر عقل است و عقل در اختیار آن ها است. ایشان آن قدر قوی اند که علم و عقل به معنای «ما عُبد به الرحمن»، مقهور آن ها است؛ چه این که اگر در نقطۀ مقابل، کسی گرفتار جهل شود، او مرکوب و مرکب جهل است. در سورۀ مبارک «اسراء» حرف ابلیس نقل می شود. در آن جا خدا می فرماید که ابلیس می گوید من بر افراد تبهکار، سوار می شوم؛ حنک و تحت حنک این ها را در اختیار می گیرم «لَأَحْتَنِکنَّ ذُرِّیتَهُ».[4] "اِحتَنَکَ" از باب افتعال است و به این معنا است که «سوار بر مرکب شد و حنکش را گرفت»؛ کسانی که سوارکار هستند بر حنک و تحت حنک اسب مسلّطند. افسار در اختیار راکب است. ابلیس گفت من چنین حالتی دارم که «لَأَحْتَنِکنَّ ذُرِّیتَهُ» یعنی سوار آن ها می شوم و آن ها مرکوب من هستند و به من سواری می دهند؛ حنک و تحت حنک این ها در اختیار من است.
🔻بنابراین اگر کسی ـ ان شاء الله ـ به جایی رسید که اول عاقل باشد، بعد عَقیل شود و بعد عقیله شود، مصداق «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ» می شود. اول باید کوشید عاقل شد؛ عاقل اسم فاعل است. بعد باید عقیل شد که این صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات دارد. بعد از این، نوبت عقیله شدن است. "تا" در عقیله، "تا"ی مبالغه است. زینب کبرا و حسین بن علی (سلام الله علیهما) عقیله بنی هاشم بودند. ما اگر بخواهیم از عقل سخن بگوییم باید سیره و سنّت و سریرت این ذوات قدسی را ارزیابی کنیم، آن ها را بشناسیم و بپذیریم؛ به گفته هایشان عمل کنیم و به دیگران منتقل کنیم.
#حضرت_زینب
#عقیله_بنی_هاشم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @pajouheshgaranemarvi
پرسش و پژوهش ,🏳️
💡معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی برگزار می کند. 🖍#مسابقه_آیین_نگارش_و_نویسندگی 📚به مناسبت هفته پژوهش
♦️آخرین مهلت ثبت نام تا پایان هفته جاری می باشد
May 11
پرسش و پژوهش ,🏳️
💡معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی برگزار می کند. 🖍#مسابقه_آیین_نگارش_و_نویسندگی 📚به مناسبت هفته پژوهش
📝مسابقه دو بخش است.
✅تستی و تشریحی شامل:
🔻پیدا کردن غلطهای املایی
🔻اغلاط نگارشی و دستورزبان
🔻تشخیص کلمات هم خانواده
🔻شکل درست نگارش کلمات از حیث دستور زبان
🔻ویرایش متن خام
🔻تبدیل جملات محاوره ای (گویشی) به نوشتاری
🔻نوشتن یک پاراگراف با استفاده از واژگان خواسته شده
🔻کشف عناصر ارتباط دهنده در یک پاراگراف و...
🆔 @pajouheshgaranemarvi
📌قابل توجه طلاب محترم پایه های 5-3
🔍با توجه به نیاز مبرم طلاب به حضور ثابت استاد پژوهش در مدرسه، از این پس، جناب حجت الاسلام و المسلمین حسین حیدری از اساتید سطوح عالی مدرسه، در روزهای چهارشنبه (بعد از ظهرها) و پنج شنبه (صبح و عصر) هر هفته جهت ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص تکالیف پژوهشی به شما عزیزان در مدرسه حضور دارند.
☎️علاقه مندان جهت اخذ نوبت مشاوره با استاد محترم لازم است به دفتر معاونت پژوهش مراجعه و یا از طریق آیدی زیر اقدام به هماهنگی نمایند :
🆔@m_moharramzadeh
#دفتر_معاونت_پژوهش
#مشاوره
🆔 @pajouheshgaranemarvi
📖#خاطره_ای_شنیدنی_از_مرحوم_علامه_امینی_رضوان_الله_تعالی_علیه
🖍روزی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی(ره) را برای صرف شام دعوت می کنند.
اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند.
آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد و هیچ گونه بحثی صورت نگیرد، آنها نیز می پذیرند.
پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود، می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت:
قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد!
اما باز آنها بحث را ادامه داند تا آنجا که قرار بر این شد که از آن جایی که تمام حضّار در جلسه، حافظ حدیث
بودند برای متبرک شدن جلسه، هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد.
آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید.
علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید.
همه قبول کردند.
سپس علامه امینی فرمود:
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم): «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»
حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموه است: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است.(۱)
سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند.
سپس گفت:
حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم!
بعد از همه ی افراد حاضر در جلسه پرسید:
آیا فاطمه الزهراء(سلام الله علیها) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت؟!!
اگر می شناخت، امام زمان فاطمه(سلام الله علیها) چه کسی بود؟
تمام حضار مجلس به مدت بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند:
اگر بگوییم نمی شناخت، پس باید بگوییم که فاطمه(سلام الله علیها) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد؟!!
و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش خلیفه اول بوده؟
در حالی که بخاری (از سرشناس ترین علمای اهل سنت) گفته:
«فَاطِمَةُ(سلام الله علیها) مَاتَت وَ هِیَ سَاخِطَةٌ عَلَیهِمَا»
فاطمه(سلام الله علیها) در حالی از دنیا رفت که ازخلیفه اول و دوم غضبناک بود.(۲)
و چون حضار مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
منابع:
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۲۴۶
۲)صحیح بخاری، ج۶، ص۱۴۵
#شهادت_حضرت_زهرا
#علامه_امینی
#معاونت_پژوهش
🆔 @pajouheshgaranemarvi
May 11
🔴 سایت های مهم و ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران در ایام کرونا
🔹دسترسی آزاد و رایگان به تمام مقالات، کتابها و پایان نامه ها.
1. ieeexplore.ieee.org
2. acm.org
3. link.springer.com
4. wiley.com
5. sciencedirect.com
6. acs.org
7. aiaa.org
8. aip.org
9. ajpe.org
10. aps.org
11. ascelibrary.org
12. asm.org
13. asme.org
14. bioone.org
15. birpublications.org
16. bmj.com
18. emeraldinsight.com
19. geoscienceworld.org
20. icevirtuallibrary.com
21. informahealthcare.com
22. informs.org
23. ingentaconnect.com
24. iop.org
25. jamanetwork.com
26. joponline.org
27. jstor.org
28. mitpressjournals.org
29. nature.com
30. nrcresearchpress.com
31. oxfordjournals.org
32. royalsocietypublishing.org
33. rsc.org
34. rubberchemtechnol.org
35. sagepub.com
36. scientific.net
37. spiedigitallibrary.org
38. springermaterials.com
39. tandfonline.com
40. theiet.org
💠معرفی سایت هایی جهت دانلود رایگان کتاب
🔺www.ketabnak.com
🔺gen.lib.rus.ec کتاب و مقاله انگلیسی
🔺www.urbanity.ir
🔺www.98ia.com
🔺www.takbook.com
🔺www.irpdf.com
🔺www.parsbook.org
🔺www.irebooks.com
🔺www.farsibooks.ir
🔺www.ketabesabz.com
🔺www.readbook.ir
💠سایتهای مهم علمی،پژوهشی
🔺www.digitallibraryplus.com
🔺www.daneshyar.net
💠بانک های اطلاعاتی
🔺www.umi.com/pqdauto
🔺www.search.ebscohost.com
🔺www.sciencedirect.com
🔺www.emeraldinsight.com
🔺www.online.sagepub.com
🔺www.springerlink.com
🔺www.scopus.com
🔺http://apps.isiknowledge.com
🔺www.anjoman.urbanity.ir
💠پایان نامه های داخلی و خارجی
🔺www.irandoc.ac.ir
🔺www.urbanity.ir
🔺www.umi.com/pgdauto
🔺www.mhrn.net
🔺www.theses.org
💠مقالات فارسی
🔺www.urbanity.ir
🔺ricest.ac.ir
🔺www.shahrsaz.ir
🔺www.magiran.com
🔺www.civilica.com
🔺www.sid.ir
🔺ensani.ir
💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس
🔺www.nlai.ir
🔺www.loc.gov
🔺www.bl.uk
💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش:
🔺http://eric.ed.gov
💠اطلاعات عمومی کشورها:
🔺www.worldatlas.com
💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی:
🔺www.infolibrarian.com
💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸
🔺www.findarticles.com
💠کتابخانه الکترونیک
🔺www.digital.library.upenn.edu/books
💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس:
🔺www.srco.ir
💠دانشنامه آزاد اینترنتی:
🔺www.wikipedia.org
💠دسترسي به متن
کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه
از24 کشور اروپايي:
🔺http://www.dart-europe.eu/basic-search.php
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه کاليفرنيا:
🔺http://escholarship.org/
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه TENNESSEE:
🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148
💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله ي دانشگاهي:
🔺http://www.oalib.com/
💠دسترسي به پايان نامه هاي
الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام:
🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/
💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال
هاي سايت In Tech:
🔺http://www.intechopen.com/
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي ،
دانشگاه McGill :
🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي،
مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه
استنفورد:
🔺http://highwire.stanford.edu/
💠دسترسي به مقالات و متون علمي
پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده ي آمريکا:
🔺http://www.pnas.org
#معاونت_پژوهش
#سایت
#بانک_اطلاعات
🆔 @pajouheshgaranemarvi
#اطلاعیه
🌐کنگره ملی عالم ذوالشهادتین، بزرگداشت آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی، فراخوان دریافت مقاله را منتشر کرد.
✅محورهای مقالات این کنگره:
♦️ «آیت الله العظمی شاهرودی و میراث فقهی و اصولی»
♦️«آیت الله العظمی شاهرودی و روش شناسی اجتهاد و فقاهت»
♦️ «آیت الله العظمی شاهرودی و سرگذشت علمی»
♦️«آیت الله العظمی شاهرودی و خدمات اجتماعی»
♦️ «آیت الله العظمی شاهرودی و سیره علمی و اخلاقی» و «آیت الله العظمی شاهرودی و نهضت امام خمینی(ره)»
📆آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ و آخرین مهلت ارسال مقالات تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ است.
📱ارسال چکیده و اصل مقالات باید در قالب فایل word یا PDF به آدرس الکترونیکی seydmahmoudshahroudi@gmail یا به حساب کاربری Alireza_na30ri@ در شبکه های اجتماعی تلگرام و ایتا صورت بگیرد.
🆔 @pajouheshgaranemarvi
#معرفی_نرم_افزار
#اندروید
📤نرم افزار جامع الاحادیث همراه، نسخه موبایلی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث است که برای استفاده در تلفنهای همراه با سیستم عامل اندروید تهیه شده و به صورت آنلاین و هوشمند از آن پایگاه سرویس میگیرد.
🔍قابلیت ها :
🔹جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه
🔹دسترسی به شروح و سند روایات
🔹مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط)
🔹امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات
🔹 اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
🔹نمایش یا عدم نمایش اعراب روایات و....
#جامع_الاحادیث
#پژوهش
#نرم_افزار
🆔 @pajouheshgaranemarvi
شرح خطبه فدک.pdf
3.2M
#معرفی_کتاب
#مناسبتی
📖به مناسبت رحلت مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
📚عنوان : شرح خطبه فدکیه
✍نویسنده : مرحوم آیت الله مصباح یزدی
#شرح_خطبه_فدکیه
🆔 @pajouheshgaranemarvi
base.apk
31.16M
#معرفی_نرم_افزار
#اندروید
✳️ اپلیکیشن مجموعه آثار مرحوم آیت الله مصباح یزدی
#نرم_افزار
#مصباح
#پژوهش
🆔 @pajouheshgaranemarvi
#اطلاعیه
✅ثبتنام بن کتاب ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی از پنجشنبه در سایت ketab.ir
📚نمایشگاه کتاب امسال بهصورت مجازی و از یکم تا ۶ بهمن برگزار میشود. همه کتابها نیز با ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان عرضه میشود.
#معاونت_پژوهش
#نمایشگاه_کتاب
#تخفیف
🆔 @pajouheshgaranemarvi
#اطلاعیه
🔰اعلام نفرات برتر مسابقه آیین نگارش و نویسندگی :
🔷 به اطلاع طلاب محترم حوزه علمیه مروی می رساند از مجموع 14 شرکت کننده در مسابقه آیین نگارش و نویسندگی، و از مجموع 85 امتیاز در هر دو مرحله آزمون تستی و تشریحی، 3 نفر از طلاب محترم بیشترین امتیاز را گرفتند که به ترتیب عبارتند از:
🥇نفر اول: آقای مسعود رحمتی 61/37 امتیاز
🥈نفر دوم: آقای حسن امیریان 55/37 امتیاز
🥉 نفر سوم: آقای سیدمصطفی خادم 54/12 امتیاز
🎗انشاالله در اولین فرصت ممکن، جوایز این عزیزان تقدیم خواهد شد.
#مسابقه_آیین_نگارش
#نفرات_برتر
#معاونت_پژوهش
🆔 @pajouheshgaranemarvi