📌پناهیان: آی اهل محرم، چرا فریاد شادی و هلهله سر نمیدهید؟!
🔸یادداشت علیرضا پناهیان دربارۀ روز #مباهله
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
💠اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(ع) در روز مباهله و آنهم صریحاً در قرآن کریم بیان شده.
💠امام رضا(ع) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(ع) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(ع) نفس پیامبر(ص) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است.
💠در جهان اسلام احدی نیست که منکر مباهله و این فضیلت باعظمت علی(ع) بشود. آیۀ صریح قرآن است و داستان مباهله را همه بیان کردهاند.
💠عاشقان اهل بیت(ع) کجا هستند که بزرگترین جشن محبت را برگزار کنند، و سرور خود را در نزول آیۀ مباهله به اهل عالم نشان بدهند؟ قبول کنیم ما هنوز در مکتب محبت اهل بیت(ع) آنچنان که باید رشد نکردهایم.
💠شادی از نزول آیۀ مباهله، موجب صعود دلها در عزای محرم است. باشکوهترین تجمع اهل بیت(ع)در طول تاریخ اسلام در مباهله است.
💠باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم. آی اهل محرم ببینید حسین(ع) در آغوش پیامبر(ص) است. چرا فریاد شادی و هلهله سر نمیدهید؟ تنها منتظرید اباعبدالله(ع) در گودی قتلگاه بیفتد تا فریاد عزا سر کنید؟ الان باید عالم را باخبر کنید تا علت گریهها و فریادهای عاشورای شما را بفهمند.
👤علیرضا پناهیان - مباهله ۱۳۹۴
@Panahian_ir
@panahian_text
🏴 برنامه سخنرانی علیرضا پناهیان در دهه اول محرم۹۷
🔰۶ صبح | بیت الزهرا(س) | با موضوع: آثار روحی ایمان | شهرک غرب،بلوار دریا، خ گلها، توحید یکم، پلاک۱۰۲
📌 goo.gl/maps/fLCe7naQ8ZM2
🔻۷:۳۰صبح | حسینیه آیت الله حق شناس(ره) | با موضوع: کنترل ذهن در مسیر تقرب | از شب اول محرم تا شام غریبان | م شهدا، خ مجاهدین اسلام، ایستگاه بهنام، بنبست هدایت، حسینیه آیت الله حقشناس(ره)
📌 goo.gl/maps/fyPj9FbFjHp
🔰ساعت ۲۰:۳۰ | دانشگاه امام صادق(ع) | با موضوع: سبک زندگی موثرتر از آگاهی و ایمان | از شب اول محرم تا شام غریبان
📌 goo.gl/maps/rJWnnSuVPnT2
🔻ساعت ۲۲ | با موضوع: تنها مسیر برای رسیدن به لذت های برتر | از شب اول محرم تا شب عاشورا | خ فاطمی، نرسیده به تقاطع کارگر، فاطمیۀ بزرگ تهران
📌 goo.gl/maps/Bui4PmARnpw
#برنامه_سخنرانی
@Panahian_ir
◾️چرا عزاداری امام حسین(ع) از اول محرم شروع میشود؟
📌عزاداری #دهۀ_اول_محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری.
🔹اینکه چرا مراسم عزاداری برای اباعبدالله(ع) از اول دهۀ محرم آغاز میشود، دلائل مختلفی میتواند داشته باشد:
🔻شاید به اعتبار فرمایش امام رضا(ع) است که میفرماید از اول دهۀ محرم حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده میشد و حالت عزادار به خود میگرفتند. در روایت آمده است که امام رضا(ع) فرمودند: هنگامی که ماه محرم شروع میشد، دیگر کسی پدرم را خندان نمیدید و هر روز ناراحتی او بیشتر میشد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم میرسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود. (کَانَ أَبِی ع إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ... امالی صدوق/۱۲۸)
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت برای او ذکر مصیبت شهادت و اسارت اهلبیت(ع) را کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. امالی صدوق/۱۳۰)
🔻شاید به این دلیل باشد که عزاداران قبل از عاشورا با ده شب عزاداری بتوانند خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده کنند. چرا که پس از یک هفته عزاداری، حضور در ذکر مصیبت هولناک عاشورا قابل تحملتر خواهد بود. تمام عزاداران میدانند که اگر عزاداری از روز عاشورا شروع میشد چقدر ذکر مصیبتها در عاشورا دردناکتر و غیرقابل تحملتر میشد. اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»(مستدرک الوسائل/۱۰/۳۱۸) این حرارت را هر کسی حس کرده باشد، میداند بیمقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است.
🔻از طرف دیگر ممکن است یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده باشد ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب نمایند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ اباعبدالله الحسین(ع) بیاحساس و بیتوجه حضور پیدا کنند.
🔻و شاید حکمت آن این باشد که در واقع این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری اباعبدالله الحسین(ع) از همان ابتدای محرم به خیمۀ اباعبدالله الحسین(ع) میروند که مولایشان را غریب نگذارند. به همین دلیل عزاداری دهۀ عاشورا رنگ و بوی حماسی دارد و دسته های عزا با علائم دستههای رزمی در میادین دیده میشوند. در حالی که عزاداری از عصر عاشورا و شام غریبان به بعد تنها رنگ و بوی غم به خود میگیرد و حتی رسم شده است از ظهر عاشورا به بعد بیرق ها را به علامت شهادت اباعبدالله الحسین(ع) میخوابانند و دیگر برافراشته نگه نمیدارند.
👤علیرضا پناهیان- ۲۰ مهرماه ۹۴
bayanmanavi.ir/post/2522
@panahian_text
📌 دهه اول محرم سیاسی ترین دهه سال است
🔹امام خمینی(ره) می فرمودند: والله اسلام تمامش #سياست است. اسلام دين سياست است قبل از اينكه دين معنويات باشد. سیاست شغل انبیاست. (صامام،ج۱،ص۲۷۰ )
🔹انشاءالله که دهه اول محرم دهه پرباری برای ما باشد. شاید ما اگر بپذیریم که دهۀ اول محرم یا هفته اول محرم را هفته امر به معروف و نهی از منکر قرار دهیم، طبیعتاً این هفته سیاسی ترین هفتۀ سال خواهد بود چون امر به معروف و نهی از منکر اولا سیاسی است. این که ما با شنیدن امر به معروف و نهی از منکر یاد بی حجاب و مسائلی از این دست می افتیم، این ناشی از اشتباه ما در دینداری است. امر به معروف و نهی از منکر اول به مسائل کلان مربوط می شود، بعد به مسائل جزئی تر.
🔹اباعبدالله الحسین (ع) که فرمودند:« اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ» یک حرکت سیاسی انجام دادند و جلو رفتند که از یارانشان-که البته بی وفا شدند- برای کوبیدن قدرت سیاسی باطل کمک بگیرند.
🔹ما نه تنها باید سیاسی شویم، بلکه باید سیاست را کنترل کنیم، نگذاریم سیاست به هر راهی که دلش می خواهد برود. بلکه باید از دین در عرصه سیاست به گونه ای استفاده کنیم که موجب سعادت فردی و اجتماعی ما شود. در این شرایط بیشترین نور را هم می گیریم.
دین ما را فعال بار می آورد.
🔹دین ما را جوری بار می آورد که آدم های باهوش و حساسی نسبت به اطرافمان باشیم. دین ما را منفعل بار نمی آورد بلکه فعال بار می آورد.
🔹یک عالم ربانی شاگردش را صدا کرد و فرمود: همسایه تو چند روز است گرسنه است بعد تو اسمت را شاگرد امام جعفر صادق (ع) و پیرو امیرالمومنین (ع) گذاشته ای؟! گفت :من خبر نداشتم. فرمود: اگر خبر داشتی که نابودت کرده بودم من الان صدایت کردم که بگویم چرا خبر نداشتی! تو دینداری؟!
این یعنی دین به ما می گوید حواست باشد، تمام تکلیفی که داری، جلوی پایت و سر راهت نیست. باید سرت را بگردانی تا تکالیفت را پیدا کنی.
اینجا کار سخت می شود. پس دین ما را جوری بار می آورد که حواسمان به خیلی چیزها باشد.
🔹رسول خدا(ص) به این سادگی در مورد کسی نمی فرماید که مسلمان نیست، اما یک جایی که خیلی راحت این را فرمودند، اینجاست: کسی که صبح کند و دغدغۀ مسائل مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست (مَنْ أَصْبَحَ لَايَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِم؛ کافی/ج۳، ص۴۱۷)
🔹اهل بیت(ع) هم به این سادگی نمی گویند شما از ما نیستید، ولی یک جایی که خیلی راحت این حرف را زدند اینجاست: از ما نیست کسی که هر روز صبح خودش را محاسبه نکند.(کافی ج۲، ص۴۵۳) این یعنی ما باید دنبال بدی ها و گناهانمان و روزنه های نفوذ شیطان بگردیم و برای امشب استغفار کنیم و برای فردا صبح به خدا توکل و به اهل بیت (ع) توسل کنیم که مبادا گمراه شویم.اصلا! ما زندگی منفعلانه نداریم. دین ما را فعال بار می آورد.
🔻علیرضا پناهیان - ۹۴.۷.۱۹
@panahian_text
🏴 برنامه سخنرانی علیرضا پناهیان در دهه اول محرم۹۷
🔰۶ صبح | بیت الزهرا(س) | با موضوع: آثار روحی ایمان | شهرک غرب،بلوار دریا، خ گلها، توحید یکم، پلاک۱۰۲
📌 goo.gl/maps/fLCe7naQ8ZM2
🔻۷:۳۰صبح | حسینیه آیت الله حق شناس(ره) | با موضوع: کنترل ذهن در مسیر تقرب | از شب اول محرم تا شام غریبان | م شهدا، خ مجاهدین اسلام، ایستگاه بهنام، بنبست هدایت، حسینیه آیت الله حقشناس(ره)
📌 goo.gl/maps/fyPj9FbFjHp
🔰ساعت ۲۰:۳۰ | دانشگاه امام صادق(ع) | با موضوع: سبک زندگی، موثرتر از آگاهی و ایمان | از شب اول محرم تا شام غریبان
📌 goo.gl/maps/rJWnnSuVPnT2
🔻ساعت ۲۲ | با موضوع: تنها مسیر، برای رسیدن به لذت های برتر | از شب اول محرم تا شب عاشورا | خ فاطمی، نرسیده به تقاطع کارگر، فاطمیۀ بزرگ تهران
📌 goo.gl/maps/Bui4PmARnpw
#برنامه_سخنرانی
@Panahian_text
📌نسبت عمل به ایمان مثل میوه به درخت نیست؛ مثل برگ است!
📌ببین به چی عادت داری؟ به همان عاشق میشوی!
💎 #سبک_زندگی_مؤثرتر_از_آگاهی_و_ایمان (ج۱)-قسمت اول
🔰ما دچار علمزدگی و ایمانزدگی هستیم، اما قرآن بیشتر به عمل دستور میدهد!
🔹انتظار داریم اول به حدّ اعلای ایمان و عشق برسیم بعداً اعمالِ خوب انجام دهیم؛ این تلقی غلط است
🔰کمتوجهی به ارزش عمل در مقایسه با آگاهی و ایمان، یک خلأ بزرگ در فرهنگ دینی ماست
🔹هر کسی عملش کم بود، نباید او را متهم کرد به اینکه «ایمانش کم است!»
____________
#علیرضا_پناهیان
⭕️کمتوجهی به ارزش عمل در مقایسه با آگاهی، ایمان، محبت و اندیشۀ انسان، یک خلأ بزرگ فرهنگی، بهویژه در فرهنگ دینی ماست. ما فکر میکنیم که عمل، میوه و نتیجۀ آگاهی و ایمان است و باید مدام آگاهی و ایمان خودمان را افزایش دهیم تا این میوه را به ما بدهد، اما این اشتباه است که مدام بر افزایش ایمان و علائق معنوی تأکید کنیم تا به عمل برسیم. ما در این بحث، میخواهیم جلوی این اشتباه رایج و جاافتاده را بگیریم.
⭕️البته عمل به نوعی، نتیجۀ ایمان و اگاهی و علاقه هست، اما معنایش این نیست که هر کسی عملش کم بود، او را متهم کنیم به اینکه «ایمانش کم است!» و بعد هم برای اینکه ایمان و علاقههای خوبِ او را افزایش دهیم، روی آگاهیدادن به او برنامهریزی کنیم.
⭕️ما گاهی دچار علمزدگی میشویم. یعنی تصور میکنیم مشکلات انسان، با آگاهیدادن حل میشود یا تصور میکنیم علم، بیشتر از عمل، اثر دارد یا اینکه «همیشه، اول باید آگاهی بدهیم!» اما همیشه لازم نیست اول آگاهی بدهیم. خیلیجاها فهم برخی از آگاهیها، نیاز به ظرفیت دارد و خیلیجاها ظرفیت میخواهد که انسان از آگاهی تأثیر بپذیرد و این ظرفیت هم با عمل، ایجاد میشود.
⭕️ایمانزدگی و محبتزدگی هم یعنی اینکه مدام بخواهیم بدون اصلاح رفتار، ایمان و علاقه را افزایش دهیم و مدام توصیه کنیم «ایمانتان را زیاد کنید!» خدا در قرآن بیشتر از اینکه بفرماید «ایمانتان را زیاد کنید» به عمل توصیه میکند. در دستورات قرآن، آمارِ «بدانید» هم زیاد نیست، اما دستور به «عمل» زیاد است. قرآن بارها میفرماید «اتقوا الله» (متقی یعنی کسی که در عمل، مراقب باشد) و عملهای جزئی را ذکر کرده و فرموده: «این کار را بکنید...آن کار را بکنید...»
⭕️اگر عمل را میوۀ ایمان بدانیم، نتیجهاش این میشود که «تا وقتی حسّ و حال پیدا نکردیم، عمل نمیکنیم!» میگویند: چرا نماز اول وقت نمیخوانی؟ میگوییم: «حسّش را ندارم!» انتظار داریم اول مثل یک عارفِ واصل بشویم و به حدّ اعلای عشق و ایمان و یقین برسیم، تا بعد اعمالِ خوب انجام دهیم! این تلقّیِ عمومی ما از عمل است! ولی این تلقی، غلط است.
⭕️نسبت عمل به نهال ایمان مثل میوه نسبت به درخت نیست، بلکه مثل برگ و شاخه است. همانطور که برگ درخت، با انجام عملیات فوتوسنتز-اکسیژن و نور را میگیرد و- ریشۀ درخت را تقویت میکند، عمل هم موجب تقویت ایمان میشود. همینکه یکذره ایمان، به عمل منجر شود، حرکت آغار میشود و همین عمل موجب تقویت ایمان میشود.
⭕️ما به چهمقدار آگاهی احتیاج داریم؟ یکذره! به چهمقدار عمل نیاز داریم؟ خیلی! اثر عمل و رفتار، روی انسان بیشتر از اثر آگاهی است. علم و آگاهی، ممکن است اثر نداشته باشد اما عمل قطعاً اثر دارد. خیلیها آگاهی دارند ولی عمل نمیکنند و آگاهیشان اثر نمیگذارد، عاشق و مؤمن نمیشوند. آگاهیِ بیفایده کم نیست اما تقریباً عملِ بیفایده نداریم. اثر عمل قطعی است؛ البته وقتی با شرایط خودش باشد.
⭕️آگاهی ممکن است آدم را علاقهمند نکند ولی عمل قطعاً آدم را علاقهمند میکند؛ مثالش «اُنس» است. بعد از سالها، از کنار دیوار مدرسهات عبور میکنی، یکدفعهای میگویی «آه! دیوار مدرسهام...» چون با در و دیوار مدرسهات اُنس پیدا کردهای و عاشقِ آن شدهای! اما با اینهمه علم و آگاهی دربارۀ خدا و خوبیها، عاشق خدا و خوبیها نشدهای.
⭕️اگر میخواهی عاشقِ چیزی بشوی، با عمل و رفتار، عاشق شو! اگر میخواهی عاشقِ حسین(ع) بشوی، هر روز صبح در یک ساعت مخصوص بگو «صلّی الله علیک یا اباعبدالله» بگو «حسینجانم میخواهم به تو عادت کنم تا عاشق تو بشوم تا به تو عارف بشوم» عادت میتواند عشق را در وجود انسان بیاورد.
⭕️ما معمولاً از عادت بدمان میآید و میگوییم «نمیخواهم برایم عادت شود!» در حالیکه عصارۀ وجود انسان با عادتها شکل میگیرد. امام باقر(ع) میفرماید: خودتان را به خوبیها عادت بدهید. «عَوِّدُوا أَنْفُسَكُمْ الْخَيْرَ»(الخرائج/۲/۵۹۶) خودت را به خوبیها عادت بدهد تا عاشق و عارف بشوی! ببین به چه چیزی عادت داری؟ به همان عاشق میشوی! عاشقی به همین سادگی است! با کتاب نمیشود! زوری که نمیشود عاشق شد!
🚩دانشگاه امام صادق(ع)- ۹۷.۰۶.۱۹
📢صوت در: @Panahian_mp3
@Panahian_text
📌از کجا باید شروع کرد؟ از آگاهی یا عمل؟
💎 #سبک_زندگی_مؤثرتر_از_آگاهی_و_ایمان (ج۱)-قسمت دوم
🔰یکذره آگاهی و ایمان و علاقه کافی است، بعدش باید به رفتار و عمل بپردازیم و رفتارها را درست کنیم
🔹قرآن «متقین» را هدایت میکند؛ متقی یعنی کسی که اهل مراقبت در عمل باشد
🔰میگذاریم سبک رفتار و بازیِ بچههای ما را صهیونیستها طراحی کنند اما تا نوبت به رفتار دینی میرسد، میگوییم «اول باید به بچه آگاهی بدهیم!»
___________
#علیرضا_پناهیان
⭕️در «روانشناسی رشد» به این میپردازند که «در فرایند رشدِ کودک-در سنین مختلف-چهکارهایی باید کرد؟» توصیههای روایات ما هم در فرایند رشد بچه، غالباً از جنس عمل است، یعنی میفرمایند: «این رفتارها باید انجام شود...»
⭕️برخی میگویند: «اول اگاهی، بعد ایمان و بعد عمل صالح!» این حرف طبق کدام موازین انسانشناسانه گفته میشود؟! اگر این حرف درست باشد، از چه سنّی باید به بچه آگاهی(معارف دینی) بدهیم؟ الان که خیلی چیزها را نمیفهمد، لابد باید بگذاریم مثلاً بعد از 18سالگی به او آگاهی بدهیم!
⭕️بچه مدام دارد رفتار انجام میدهد؛ یا بازی میکند، یا غذا میخورد، یا حرف میزند یا لباس میپوشد یا... همینها معلمهای حقیقیِ او هستند و-اگر شیوۀ این رفتارها درست نباشد- بچه را نابود میکند قبل از اینکه برسد به سنّی که بخواهیم آگاهی معارف دینی به او بدهیم. همۀ این رفتارها و فعالیتها را بچهها همینطوری-بدون آموزش و آگاهی- انجام میدهند، اما تا نوبت به خدا و دین میرسد، فیلسوفانه برخورد میکنیم و میگوییم «اول آگاهی!»
⭕️چرا اجازه میدهیم بازیهای بچههای ما را صهیونیستها طراحی کنند و بدون فکر و آگاهی، به خوردِ بچههای ما بدهند؟! همچنین طراحی بقیه قسمتهای زندگی را هم به آنها میسپاریم. حالا این رفتارها، ذهن و روح بچه را خراب و نابود کرده است، آنوقت بچه را میآورند پیش ما و میگویند: «حاج آقا از دین و ایمان برایش حرف بزن، میخواهم بچهام مذهبی بشود!» دیگر چیزی از او باقی نمانده که معارف دینی را به او یاد بدهم!
⭕️الان چه باید کرد؟ آیا باید بچه را در اختیار صهیونیستها بگذاریم تا روح و ذهنش-با سبک زندگی و رفتارهایی که آنها طراحی کردهاند-خراب شود! آیا بعداً ظرفیت فکری و روحی لازم را خواهد داشت که ما بخواهیم برایش از ایمان و معرفت دینی حرف بزنیم؟!
⭕️چرا فرمودهاند که بچه را از هفتسالگی به نمازخواندن وادار کنید و از چهاردهسالگی احکام دین را به او یاد بدهید؟(کافی/6 /47) روی این حساب که «عمل خیلی شخصیت انسان را تنظیم میکند لذا عملِ غلط نباید انجام دهد» وقتی میخواهید با کسی دربارۀ معارف دینی حرف بزنید، مهم است که او از کدام رفتارستان آمده است؟ از رفتارستان هرزگی؟! در طولِ روز چه رفتارهایی انجام میداده؟ با چه سبک رفتارهایی زندگی میکرده؟
⭕️توصیه فرمودهاند که وقتی میخواهی صدقه بدهی، به بچهات بده تا او صدقه را بدهد. بگذار این پرداخت را او انجام دهد. ولی ما میگوییم: «نه! الان بچه معنای صدقه را نمیفهمد اول باید برایش توضیح دهیم...» به عملِ خوب که میرسد، یکدفعهای فیلسوف میشویم!
⭕️قرآن میفرماید: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين» (بقره/2) متقین یعنی کسانی که اهل مراقبت در عمل هستند. یعنی این کتاب، هدایت میکند کسانی را که رفتار درست دارند، اینها کسانی هستند که ایمان میآورند.
⭕️انسان از کجا باید شروع کند؟ همینکه یکذره آگاهی و ایمان و علاقه داشت، کافی است، حالا باید به رفتار و عمل بپردازد و رفتارهایش را درست کند. مکرراً از آیتالله بهجت(ره) میپرسیدند: چهکار کنیم عارف شویم؟ ایشان-بر اساس روایات- میفرمود: عمل کنید! به آنچه میدانی عمل کن، در و دیوار برایت استاد میشود!
⭕️امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «مَنْ يَعْمَلْ يَزْدَدْ قُوَّةً» (غررالحکم/7990) کسی عمل انجام دهد قوتش زیاد میشود! قوتِ ایمانش، قوت علاقهاش، قوت فهمش و همۀ قوتهای روحی انسان با عمل، زیاد میشود. و میفرماید: «مَنْ يُقَصِّرْ فِي الْعَمَلِ يَزْدَدْ فَتْرَةً» (غررالحکم/7991) کسی که در عمل کم بگذارد، ضعیف میشود.
⭕️علی(ع) میفرماید: کسی عمل انجام دهد، مشتاق میشود. «مَنْ عَمِلَ اشْتَاقَ» (غررالحکم/7729) اگر میخواهی عاشق و مشتاق شوی، رفتارت را تنظیم کن. یکی از اعمال مهم ما عزاداری و سینهزنی برای امام حسین(ع) است. همینکه یک قدم برای حسین(ع) برمیداری(مثلاً حرکت میکنی به جلسۀ روضۀ امام حسین(ع) میروی، یا در اربعین، پیاده به سمت کربلا قدم برمیداری) حسّ و حالت عوض میشود، ایمانت افزایش پیدا میکند و دلت عاشق میشود. لذا هرکاری میتوانی (هرچند کوچک) برای حسین(ع) انجام بده؛ مثلاً یک پرچم سیاه درِ خانهات بزن...
🚩دانشگاه امام صادق(ع)- ۹۷.۰۶.۱۹
📢صوت در: @Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻«کنترل ذهن» مهمترین تمرین برای افزایش قدرت روحی است
💎 #کنترل_ذهن_در_مسیر_تقرب (ج۱)-قسمت اول
🔶افعال انسان دو نوعند: افعال ظاهری و افعال باطنی یا درونی
🔶مهمترین افعال خوب و مهمترین افعال بدِ انسان، از نوع افعال درونی هستند
🔶کنترل رفتارهای قلبی بیشتر از طریق کنترل ذهن میتواند انجام بگیرد
🔶در فرهنگ و سبک زندگی جامعۀ ما عواملی وجود دارد که ضدّ کنترل ذهن است
_____________________
#علیرضا_پناهیان
💠کارها و افعالی که میتوانیم انجام دهیم به دو نوع اساسی قابل تقسیم هستند: یکی کارها و افعال ظاهری که با دست و زبان و اعضاء و جوارح خودمان میتوانیم انجام دهیم(مثل صدقهدادن و...) نوع دیگر، کارهای باطنی هستند و اتفاقاتی که در درون انسان صورت میگیرد، مثل اینکه «دربارۀ چه چیزی فکر کنیم؟ به چه موضوعی توجه کنیم؟ به چه چیزی عشق بورزیم؟ دل به چه بسپاریم؟» اینها فعلهای درونی هستند.
💠هرچند رفتارهای ظاهری انسان از اهمیت بالایی برخوردارند، ولی مهمترین افعال خوب و مهمترین افعال بد، در درون روح انسان هستند. رفتارهای درونی هم به دو بخش قابل تقسیم هستند: یکی رفتارهایی که بیشتر مربوط به عواطف و احساسات ما میشوند که کنترل اینها بسیار دشوار است. دوم، رفتارهایی که مربوط به اندیشه و دایرۀ ذهن انسان هستند که کنترل اینها آسانتر است و اصلاً کنترل رفتارهای قلبی نیز بیشتر از طریق همین کنترل ذهن میتواند انجام بگیرد؛ مثلاً اینکه دربارۀ چه چیزی فکر کنیم یا دربارۀ چه چیزی فکر نکنیم. یا اینکه نگذاریم فکرمان پراکنده شود. این قدرتی که انسان برای ذهن خودش اعمال میکند، بالاترین قدرت یک انسان است.
💠همانطور که انسان با انجام حرکات ورزشی، عضلات بدن خود را تقویت میکند، برای تقویت عضلات روح نیز مهمترین ورزش و تمرین، کنترل ذهن است. کنترل ذهن، واقعاً یک ورزش است. حتی در برخی ورزشهای شرقی(مثل کنگفو) ورزشهای جسمی و ذهنی با هم است و روی تمرکز ذهن، خیلی تأکید میشود. اما برعکس؛ در فرهنگ پُر از هرزگی که از غرب میآید، چیزی بهنام کنترل ذهن وجود ندارد، بلکه بیارادگیِ مطلق، به افراد تلقین میشود. یکی از کارهایی که موسیقی انجام میدهد این است که کنترل ذهن را از دست انسان خارج میکند.
💠ما حتی میتوانیم در خواب هم کنترل ذهن کنیم، یا حتی خود خواب را هم میتوانیم کنترل کنیم، و این قدرتهای روحی را از ما خواستهاند. کنترلهای جسمی همه بهخاطر تقویت کنترل روحی است. وقتی از «کنترل روحی» یا «قدرت روحی» سخن گفته میشود، اینها معمولاً یعنی کنترل ذهن؛ چون انسان زیاد نمیتواند دل (قلب) خودش را کنترل کند. انسان اگر بخواهد به چیزی علاقه پیدا کند، نمیتواند به دل خودش زور بگوید که «علاقه پیدا کن!» لذا اگر توصیهای برای کنترل دل شده است، در واقع منظور، همان کنترل ذهن است. مثلاً میتوانی کنترل کنی که به چه چیزی فکر نکنی یا فکر کنی. رفتارهای باطنی همه نوعاً میتوانند زیرمجموعۀ کنترل ذهن قرار بگیرند.
💠در یک تست روانشناسی، بررسی کردهاند که چه کسانی موفق میشوند یک کاری را انجام ندهند در حالیکه آن کار را دوست دارند. چند تا شیرینی جلوی چند دانشآموز گذاشتند و گفتند «این شیرینیها را تا نیم ساعت نخورید» در این آزمایش، بچههایی که مدام به شیرینی نگاه میکردند، سرانجام نتوانستند خودشان کنترل کنند و شیرینی را خوردند. اما کسانی که به شیرینی نگاه نمیکردند، موفق شدند خودشان را کنترل کنند و نخورند. یعنی کنترل تمایلات را از راه کنترل ذهن، انجام میدهند(کسانی که به آن موضوع فکر نمیکنند، میتوانند خودشان را کنترل کنند)
💠حجاب هم کمک میکند که ذهن افراد پریشان نشود، ذهن انسان هرکجا رفت، دل هم به دنبالش میرود و دیگر نمیتوانی دل را کنترل کنی، اما ذهن را میتوانی کنترل کنی.
💠در فرهنگ و سبک زندگی جامعۀ ما عواملی وجود دارد که ضد کنترل ذهن است. اوقات فراغت در زندگی شهری، افزایش پیدا کرده و ابزار سرگرمی هم زیاد شده است؛ یعنی چیزهایی که مدام ذهن ما را مشغول میکند و هر لحظه توجه ما را جلب میکند(مثل تلویزیون، موبایل، شبکههای مجازی و...) حالا اینکه توجه ما را به چه چیزی جلب میکند، زیاد مهم نیست، مهم این است که وقتی دیگران مدام توجه تو را به اینجا و آنجا جلب کردند، کمکم کنترل ذهن خودت را از دست میدهی، کمکم ذهن تو را هرزه میکند و قدرت کنترل ذهن تو را نابود میکند.
🚩حسینیه آیتالله حقشناس - ۹۷.۰۶.۲۰
📢صوت در: @Panahian_mp3
@Panahian_text
🔻یکی از مصادیق مهم کنترل ذهن «نیّت» است
🔻اگر اصلِ نیّت هم در قلب باشد لااقل «دستگیرهاش» ذهن است
💎 #کنترل_ذهن_در_مسیر_تقرب (ج۱)-قسمت دوم
🔶در رفتارهای دینی ما تکنیکهایی برای کنترل ذهن وجود دارد
🔶خدا برای قدرت کنترل ذهن ما ارزش قائل است؛ در عبادات ما هم زمینۀ آن را فراهم کرده است
🔶امام صادق(ع): چرا یکعدهای تا ابد در عذاب جهنم میمانند؟ چون نیتشان این بود که اگر تا ابد در دنیا بمانند، بد باشند!
___________
#علیرضا_پناهیان
💠موضوع کنترل ذهن، به رفتار درونی انسان برمیگردد و نتیجهاش «قدرت روحی» است، اگر کسی قدرت روحی پیدا کند، در عرصۀ دانش، دانشمند خواهد شد، در عرصۀ عمل، خلاقیت پیدا خواهد کرد و لذتی مثل لذت خلاقیت برای انسان نیست!
💠خداوند برای قدرت کنترل ذهن ما خیلی ارزش قائل است. در عبادات ما هم زمینۀ کنترل ذهن فراهم شده است. مثلاً اینکه توصیه شده است سحر بیدار شوید، در موقع سحر طبیعتاً ذهن انسان خالی است و فرصت خوبی است برای اینکه خودش بیندیشد و ذهن خود را متمرکز کند.
💠در رفتارهای دینی ما هم تکنیکهایی برای کنترل ذهن وجود دارد؛ مثلاً میدانید چرا نماز یک رفتار تکراری است؟ خدا این-تکراریبودن نماز- را بهخاطر کنترل ذهن، قرار داده است؛ میخواهد عوامل دیگر، توجه تو را جلب نکند و تو با قدرت ذهن خودت به چیزی توجه پیدا کنی تا قدرت کنترل ذهنت بیشتر شود. مهم این است که انسان بتواند خودش به یک موضوعی تمرکز پیدا کند نه اینکه دیگران(یا برخی عوامل بیرونی) ذهن او را روی یک موضوعی متمرکز کنند.
💠اینکه شخص دیگری ذهن ما را اداره کند خوب نیست؛ البته اگر آن شخص، پروردگار عالم باشد اتفاقاً خیلی هم خوب است! توجهِ خودت را به خدا بسپار، او وقتی روی ذهن تو کار کند، قدرت ذهن تو را افزایش میدهد. بگذار قرآن توجه تو را جلب کند، ببین چه میشود! یکبار توجهت را به بهشت جلب میکند، یکبار به جهنم و... بیایید با قرآن سرگرم بشویم؛ بگذاریم قرآن توجه ما را به این موضوع و آن موضوع جلب کند.
💠حتی به شما توصیه میکنم زیاد پای منبرِ کسانی که میتوانند توجه شما را عمیقاً جلب کنند، ننشینید، بلکه «واعِظاً لِنَفسِه» داشته باشید، گاهی خودتان برای خودتان منبر بروید. اگر همیشه عادت کنی یک شخص دیگری توجه تو را جلب کند(حتی به موضوعات خوب) پس کِی میخواهی خودت توجه خودت را جلب کنی؟!
💠موضوع کنترل ذهن و افعال درونی، اینقدر مهم و تأثیرگذار است که وقتی یک کسی به چیزی توجه میکند، روی توجهِ اشخاص دیگری که در کنار او هستند نیز اثر میگذارد. لذا توصیه شده است که با «انسانهای متوجه» نشستوبرخاست کنیم.
💠یکی از مصادیق مهم کنترل ذهن، نیّت است. نیّت نصفش مربوط به ذهن است و نصفش مربوط به قلب است. نیّت همهاش در ذهن نیست؛ خواستِ قلبی انسان هم هست اما در ذهن، این خواستِ قلبی، مرور میشود.
💠نیّت، ترکیبی از فکر و دل(ذهن و علاقه) است، اگر اصلِ نیّت هم در قلب باشد، لااقل میتوان گفت که دستگیرهاش ذهن است. گاهی اوقات برخی علاقههای انسان ضعیف هستند اما این دستگیرۀ ذهن، میتواند آن علاقههای ضعیف را بگیرد و بیرون بکشد. یعنی میتوانی آن علاقۀ خوب را که در وجودت گُم شده بود، بهوسیلۀ ذهنت پیدا کنی و تقویت کنی.
💠حالا ببینید انسان چقدر در ذهن خودش میتواند روی نیّت و روی آن بخش قلبی نیّت، کار کند؛ واقعاً عجیب است! مثلاً بگویید: ثواب روضههای ما در این ماه محرم، به روح امام و شهدا و پدر و مادرمان برسد؛ آنها را یاد کنید. با همین نیّت خودت میتوانی در عالم تأثیر بگذاری. همین ذهن و نیّتِ تو، برایت عبادتگاه و زیارتگاه میشود و محل ثواب و عقاب میشود.
💠امام صادق(ع)-در باب اهمیت نیت- میفرماید: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً...» (کافی/2/85) چرا یکعدهای در جهنم، مخلّد در عذاب میشوند؟ چون نیتش این بود که اگر تا ابد در دنیا بماند، بد باشد! چرا اهل بهشت در بهشت مخلّد میشوند؟ چون نیتش این بود که اگر تا ابد در دنیا بماند، خوب باشد و این کارهای خوب را انجام دهد. به همین نیتهاست که اینها در بهشت و آنها در جهنم مخلّد میشوند. سپس حضرت این آیه را خواندند: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِه» یعنی هر کسی عمل میکند، بر اساس نیتش عمل میکند.
🚩حسینیه آیتالله حقشناس - ۹۷.۰۶.۲۰
📢صوت در: @Panahian_mp3
@Panahian_text
📌قبل از آموزش احکام بندگی، اول به بچهات زندگی یاد بده!
📌معلمهای محترم، اینقدر داده(اطلاعات) به ذهن بچهها منتقل نکنید!
💎 #سبک_زندگی_مؤثرتر_از_آگاهی_و_ایمان (ج۲)
🔹سه برداشت غلط دربارۀ عمل:
۱. اینکه منتظر باشیم اول به فراوانیِ علم و ایمان و محبت برسیم، بعداً عمل کنیم
۲. تصور کنیم برای افزایش ایمان و محبت، باید آگاهی را زیاد کنیم (این آگاهیِ تلانبارشده خودش فساد میآورد)
۳. اینکه آگاهی(و معرفت دینی) را قبل از ایجاد ظرفیت روحی به انسان بدهیم!
🔹رفتار و سبک زندگیِ خوب، آمادگی ایجاد میکند که حقیقت را بفهمیم و بپذیریم
🔹 دین برنامۀ عبور از موانع زندگی است؛ تا وقتی بچه، سختی و موانع زندگی را درک نکرده، ظرفیت ندارد دین را به او ارائه دهیم
____________
#علیرضا_پناهیان
⭕️ دربارۀ «ارزش عمل و زمان اقدام به عمل» برداشت و تلقیِ اشتباهی وجود دارد که باید آن را برطرف کنیم. اینکه انسان منتظر باشد اول به فراوانیِ آگاهی و ایمان و عشق برسد و بعداً عمل کند، اشتباه است. مانند کسی که منتظر باشد اول در زمینش آبِ فراوانی جاری شود تا بتواند کشاورزی کند! درحالیکه خیلی وقتها در زمین باید چاه عمیق حفر کنیم تا به آب برسیم!
⭕️ انسان گاهی باید با آگاهیِ اندک، در وجود خودش بگردد و آن ایمان و محبت اندک را در قلب خودش پیدا کند و با همان، خودش را سیراب کند، منتظر نباشد که یک دریا ایمان در وجودش جاری شود تا بعداً عمل کند! این یک الگوی تعلیم و تربیتی است. در این الگوی تعلیم و تربیتی، معلم به دانشآموز میگوید: «من به تو چند کلمه یاد میدهم، بیشتر از آن را تو خودت- بر مبنای حکمت- در خودت بگرد و پیدا کن؛ تو با یکذره آگاهی، خودت میتوانی تولیدکنندۀ علم باشی»
⭕️ از معلمهای محترم، میخواهم که این سبک زندگی را به بچهها یاد بدهند. اینقدر داده(اطلاعات) به ذهن بچهها منتقل نکنید، بلکه برایشان مسئله ایجاد کنید و بگذارید بچهها خودشان کنکاش کنند. شیوۀ طرح مسئله و حل مسئله را به او آموزش دهید و بگذارید این دانشآموز، قدم به قدم با معلم جلو بیاید. با اینهمه داده و اطلاعات که به او منتقل میکنید ذهن بچه را نابود میکنید، و بعدش هم امتحانگرفتن از چیزهایی که بلد است! آنوقت نسل آینده فکر میکند که رشد یعنی همینکه این حرفها را از تو یاد بگیرد. اما فایدهاش چیست؟ جز اینکه تعدادی کارمند بار بیاورد، فایدهای ندارد!
⭕️ ناموس آموزش و پرورش شده است «نمره»! این بیاحترامی به حیثیت معلم است. چرا معلم را اینقدر انسان عادلی نمیدانیم که با زبان خود و با تشخیص خودش بگوید «این دانشآموز قبول است!» حرمت معلم بیش از نمرههایی است که ذهنها را پوسیده میکند و خلاقیت را نابود میکند. اما وقتی ما از معلم، برگۀ امتحانی میخواهیم، یعنی «ما به تو اعتماد نداریم!» البته ممکن است یک معلمی هم پارتیبازی کند یا به یک کسی ظلم کند، اما این فسادش کمتر است از این فسادی که نمرهها به دنبال میآورند. میبینید که اکثر دانشآموزان ما دانشمند نمیشوند؛ این جنایتی است که ما در حق دانشآموزان انجام میدهیم!
⭕️ حوزههای علمیه هم بهشرح ایضاً! اکثر طلبهها میتوانند مجتهد بشوند ولی اکثراً نمیشوند! بهخاطر حجم بالای درسی و دیتاهایی که به آنها منتقل میکنند! در حالیکه از سال اولِ لمعه و اصول، میتوانند به شیوهای درس بدهند که او شروع کند به تولید فتوا.
⭕️ اشتباه ما این است که فکر میکنیم باید محبت و ایمان و آگاهی ما خیلی زیاد بشود که خودبهخود ما را وادار به عمل کند. اما
همانطور که میدانید اگر بخواهید محبت و ایمان را در قلبتان بیشتر کنید، معمولاً راهی جز آگاهیدادن نیست(مگر اینکه همان روش بهرهگیری از عمل را در پیش بگیریم که موضوع بحث ما و خلاف رویۀ رایج در جامعه است) روش افزایش آگاهی هم این خطر را دارد که وقتی زیاد آگاهی میدهید تا ایمان و محبت افزایش پیدا کند، همین آگاهیدادنِ زیادی، موجب فاسدشدن فرد میشود!
⭕️ امیرالمؤمنین(ع) در نامۀ 31نهجالبلاغه میفرماید: فرزندم، اگر آمادگی و ظرفیت لازم و صفای قلب داری این حرفهایی که به تو میگویم را گوش کن و الا-اگر صفای قلب نداری- این نوشتههای مرا نخوان که جز خسران چیزی به تو نمیدهد! (فَإِنْ أَيْقَنْتَ أَنْ قَدْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ فَاجْتَمَعَ وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً فَانْظُرْ فِيمَا فَسَّرْتُ لَكَ)
👈 ادامه مطلب در پست بعد👇👇
@Panahian_text
👈ادامه مطلب بحث:
💎 #سبک_زندگی_مؤثرتر_از_آگاهی_و_ایمان (ج۲)
⭕️ اشتباه اولِ ما-دربارۀ عمل- این است که تصور کنیم هروقت خیلی عاشق و مؤمن و آگاه شدیم، عمل خواهیم کرد! درحالیکه باید بگردیم از همان یکذره عشق و ایمانی که در وجودمان هست، استفاده کنیم.
⭕️ اشتباه دوم این است که فکر کنیم برای افزایش ایمان و عشق و محبت، باید آگاهی را افزایش دهیم! (کمااینکه بعضیها برای اینکه قوی بشوند، زیادی غذا میخورند و اتفاقاً ضعیفتر میشوند!) درحالیکه اگر بروندادِ ایمان و عشق-یعنی «عمل»- نباشد، علم و اگاهی تلانبار میشود و علمِ تلانبار شده با ایمان افزایشنیافتۀ در اثر نبودِ عمل، فساد میآورد.
⭕️ اشتباه سوم این است که آگاهی را قبل از ایجاد ظرفیت روحی به انسان بدهیم، یعنی قبل از اینکه- بهوسیلۀ عمل و سبک زندگی و شیوۀ رفتار- برای دریافت قلبی، در انسان ظرفیت ایجاد کنیم، مدام بخواهیم آگاهی و معرفت دینی به او بدهیم! چرا اینقدر به بچه احکام یاد میدهی؟! تو اول به این بچه، زندگیکردن را یاد بده تا بعداً نوبت احکام بندگی برسد! مشکل این است که تلخیِ زندگی را به بچه یاد ندادهایم، لذا ظرفیت ندارد دربارۀ دین با او صحبت کنیم.
⭕️ فرمودهاند که نان را در خانه درست کنید و الا فقر میآورد، حتی آرد را هم از بیرون نخرید (کافی/5/167) (منلایحضرهالفقیه /3/269) همانطور که میدانید مراحل درست کردن نان، خیلی سخت و طولانی است. بچه باید ببیند که درستکردن یک دانه نان چقدر سخت است. باید بفهمد که زندگی این سختیها را دارد.
⭕️ وقتی بچه، معنای درستِ زندگی را فهمید، آنوقت اگر بندگی و احکام دین را به او یاد بدهید، راحتتر میفهمد و میپذیرد. دین نجاتبخش انسان در سختی زندگی است، اما وقتی سختیِ زندگی را به بچه نشان ندهیم، اگر دین را به او ارائه بدهیم میگوید: «دین مزاحم من است!» چون نمیداند که دین برنامۀ عبور از موانع زندگی است، اصلاً او موانع را ندیده است، بلکه خیالپرداز و متوهم بار آمده است. الان هرچیزی از دین به او بگویید، دچار سوءتفاهم میشود.
👈 ادامه مطلب در پست بعد👇👇
@Panahian_text
👈ادامه مطلب بحث:
💎 #سبک_زندگی_مؤثرتر_از_آگاهی_و_ایمان (ج۲)
⭕️ معمولاً مشکلات و موانع و سختیهای زندگی را به بچهها نشان نمیدهیم، لذا وقتی دین میگوید: «بیا راه عبور از موانع را به تو نشان دهم» او نمیپذیرد، چون متوهمانه تصور میکند هیچ مانعی وجود ندارد! متاسفانه تنبلی و راحتطلبی و توهم، به بچهها تزریق میشود و بچهها فکر میکنند که زندگی بدون مشکل و سختی، ممکن است!
⭕️ خیلی از مادرها نمیگذارند بچهشان، سختی و تلخی زندگی را بچشد، مثلاً نمیگذارند گاهی زحمت و سختیِ غذا پختن را تحمل کند! به حدّی که بعضیها وقتی میخواهند دخترشان را شوهر بدهند، میگویند: «بچۀ ما بلد نیست غذا درست کند!»
⭕️ مادری که وقتی ناراحت میشود، داد و فریاد سر میدهد، او دارد بچۀ خود را متوهم بار میآورد، یعنی دارد میگوید: «زندگی بدون مشکلات، میشود!» اما مادری که سختی کشید و لبخند زد و به بچهها گفت: «زندگی همین است، سختی دارد!» بچههایش ظرفیت پیدا میکنند که بندگی را بفهمند و بپذیرند.
⭕️ بندگیکردن مثل یک نرمش و ورزش است برای واردشدن به بازیِ اصلی زندگی! اما بچههای ما معمولاً نمیدانند در بازی اصلی زندگی باید دوید و زحمت کشید، لذا انجامِ این نرمش و ورزش را لازم نمیدانند و نمیپذیرند! حالا چطوری باید ورزش کنیم؟ قرآن میفرماید: «اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعين» (بقره/45) از صبر و نماز کمک بگیرد، و این سخت است مگر برای کسانی که خاشع هستند. (کسی خاشع میشود که تلخی و سختی زندگی را درک کرده باشد)
⭕️ چرا قبل از اینکه یکسلسله اعمال و رفتار و سبکزندگی را به بچههای خودمان داده باشیم، میخواهیم دین را به آنها ارائه دهیم؟! چرا قبل از اینکه سختی و تلخی زندگی را-از هفتسالگی به بعد- به بچهها یاد بدهیم، دین را یاد میدهیم؟!
⭕️ چقدر در دوران دبستان، برای بچهها درسِ دینی میگذارند؟ بنده بهعنوان یک طلبه خواهش میکنم اینها را از کتابهای درسی حذف کنید؛ در عوض به بچهها زندگی را یاد بدهید، تا بچه در این هفتسال بفهمد که «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في كَبَد» (بلد/4) یعنی زندگی درگیری با رنج است(رنجهای اجتنابناپذیر) و برای کمکردن رنج باید بخشی از رنجها را به استقبالش بروی! این واقعیت را به بچه یاد بدهید.
⭕️ قرآن میفرماید: «مَنْ كانَ يُريدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَميعاً» (فاطر/10) کسی که عزت میخواهد عزت برای خداست. (عزت انگار یک رفعت مقام، برتری و بزرگواری است) و بعد میفرماید: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» کلمات طیّب به سوی خدا میرود. علامه طباطبایی میفرماید: کلمات طیّب، همان عقاید خوب(ایمان)، اندیشه و فکر خوب و آگاهی خوب است. «وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» این عشق و ایمان و کلمات خوب را عمل صالح، بالا میبرد. یعنی اینها را باید بهوسیلۀ عمل خوب، بهسوی خدا ببریم.
⭕️ امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ آیۀ فوق میفرماید: یعنی اگر عملش صالح باشد، قول و کلامِ او (عقیده و اندیشۀ خوب او) بالا میرود «يَعْنِي إِذَا كَانَ عَمَلُهُ صَالِحاً ارْتَفَعَ قَوْلُهُ وَ كَلَامُه» (احتجاج طبرسی/1/260) پس اگر بخواهم به خدا برسم، چهکار باید کنم؟ ایمانت را بهوسیلۀ «عمل صالح» افزایش بده و بالا ببر. یعنی عمل صالح(کارِ خوب) تو را به خدا نزدیک میکند.
⭕️ روز قیامت در قرآن کریم، «یومالحسره» نامیده شده است. اما چرا ما الان (در دنیا) این حسرت را نمیخوریم؟ چون فکر میکنیم که ما نمیتوانستیم مانند خوبان و بزرگان(مثلاً آیتالله بهجت و...) بشویم! منتها روز قیامت پروندۀ تو را باز میکنند و به تو نشان میدهند برای اینکه مثل آیتالله بهجت بشوی، خیلی کمتر از این چیزهایی که الان داری، سرمایه نیاز داشتی! فقط از فرصتهای خودت استفاده نکردی! نه اینکه نمیتوانستی، بلکه میتوانستی اما غفلت کردی و عمل نکردی و دقت نکردی! اینجاست که حسرت، وجود ما را آتش میزند!
🚩دانشگاه امام صادق(ع)- ۹۷.۰۶.۲۰
🔻صوت در: @Panahian_mp3
@Panahian_text