✳️ ذوب اراده عبد در اراده ربّ، در کمال توحیدی
🟢 حضرت استاد شب زنده دار(دام ظله) در درس خارج فقه (9/11/1401) حدیثی اخلاقی-معرفتی خواندند و به شرح مختصری درباره آن پرداختند.
ایشان فرمودند: به مناسبت بحث رجالی درباره حسن بن عماره، حدیثی از ایشان در تفسیر علی بن ابراهیم قمی دیدم که از نظر تربیتی و معرفتی بسیار جالب است و دلم خواست که این حدیث را در اثناء درس، خدمت حضرات بخوانم. «وَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عُمَارَةَ عَنِ ابْنِ سَيَّارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیهالسلام): قَالَ: لَمَّا طَرَحَ إِخْوَةُ يُوسُفَ يُوسُفَ فِي الْجُبِّ دَخَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ وَ هُوَ فِي الْجُبِّ؛ فَقَالَ: يَا غُلَامُ مَنْ طَرَحَكَ فِي هَذَا الْجُبِّ؟ فَقَالَ لَهُ يُوسُفُ: إِخْوَتِي لِمَنْزِلَتِي مِنْ أَبِي وَ حَسَدُونِي لِذَلِكَ فِي الْجُبِّ طَرَحُونِي. قَالَ: فَتُحِبُّ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا؟».
امام صادق(علیهالسلام) فرمود: وقتی برادران یوسف، او را در چاه انداختند جبرئیل بر یوسف در چاه وارد شد و فرمود: چه کسی تو را در این چاه انداخته؟ حضرت یوسف(علیهالسلام) فرمود: برادرانم به خاطر منزلت و جایگاهی که نزد پدرم داشتم و برای همین بر من حسادت کردند و مرا در این چاه انداختند. جبرئیل پرسید: آیا دوست داری از این چاه بیرون بروی؟
«فَقَالَ لَهُ يُوسُفُ: ذَلِكَ إِلَى إِلَهِ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ» گفت: این با پروردگار ابراهیم و اسحاق و یعقوب وابسته است؛ یعنی من از خودم ارادهای ندارم، و اگر خدا میخواهد که این جا باشم، خب باشم.
این چه مقامی است! که یوسف(علیهالسلام) فرمود: «ذَلِكَ إِلَى إِلَهِ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ»
جبرئیل در پاسخ فرمود: «قَالَ فَإِنَّ إِلَهَ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ يَقُولُ لَكَ» خدای اسحاق و یعقوب و ابراهیم به تو میفرماید: این دعا را بگو: «"اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فَإِنَّ لَكَ الْحَمْدَ كُلَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ مِنْ أَمْرِي فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ ارْزُقْنِي مِنْ حَيْثُ أَحْتَسِبُ وَ مِنْ حَيْثُ لَا أَحْتَسِبُ". فَدَعَا رَبَّهُ فَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْجُبِّ فَرَجاً وَ مِنْ كَيْدِ المَرْأَةِ مَخْرَجاً وَ آتَاهُ مُلْكَ مِصْرَ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ».
نکته حدیث، این بود که ببینید این رابطه بنده با خدای متعال را که اراده او ذوب در اراده حق تعالی است. یعنی هر چه خدا بخواهد؛ اگر میخواهد من در این چاه باشم، خب باشم و اگر میخواهد بیرون بیایم بیرون میآیم؛ من چیزی را (از نزد خود اراده و) اختیار نمیکنم.
#پندهای_سعادت #توحید_عملی #اراده_الهی
🆔 @pand_saadat
✳️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی
🟢 حضرت استاد شب زندهدار(دام ظله) در درس خارج اصول (10/11/1401) هنگام بحث درباره اینکه طهارات و نجاسات از امور واقعی تکوینی هستند به نقل حکایتی درباره اثرات تکوینی نجاسات و طهارات پرداخته و فرمودند:
«یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا شیخ محمد کاظم شیرازی(رضوانالله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم قاروبی تبریزی از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان میدانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیلالقدری است.
ایشان یک وقتی به خانوادهاش میگوید: من حس میکنم یک نحوه کدری و تیرگی روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف میکنیم متنجس شده باشد؟! چون آنموقعها آب لولهکشی نبود بلکه آب را از بیرون میآوردند و در خمره سفالی یا یک ظرفهایی میریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری میکردند تا سقاها و آبفروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانوادهاش میگوید یک تاریکیای در خودم احساس میکنم.
آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس میکند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس میکند؛ حوصلهی انس با خدا را دارد، حوصلهی مناجات دارد. یکوقت هم میبینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمیتواند دل به این چیزها بدهد.
فرموده بود اینطور حس میکنم که در من تاریکی روحی ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمرهای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده میکردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود؛ با اینکه (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمیدانستند متنجس شده) اصالة الطهاره و استصحاب طهارت داشته و به حسَب ظواهر شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آنکه فهمیدند باید طبق روایت عمار ساباطی هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند.
بله! نجاست یک واقعیتی در تکوین است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در قلب شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون اینها یک امور واقعی است و شارع در حکم تشریعی خود از این امر تکوینی کشف کرده است».
#پندهای_سعادت #طهارت_و_نجاست #اثرات_تکوینی #نجس
🆔 @pand_saadat
✳️ خدا در هدف خلقت میخواهد بندگانش احسن الاعمال شوند. مهمترین شاخصهی «أحسن ساختنِ عمل»، اخلاص است.
🟢 فرمایشات اخلاقی حضرت استاد شبزندهدار در درس خارج اصول (1401/6/6):
«خدای متعال در سه جای قرآن شریف فرموده است که هدف از خلقت شما انسانها این است که ببینم کدام از شما «أَحْسَنُ عَمَلا» هستید. یکی از این آیات، در سوره مبارکه ملک است. «الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (ملک/2) در دو آیه دیگر قرآن شریف نیز بر همین مسئله تأکید شده است.[1] این آیات نشان میدهد که آنچه خدای متعال از ما بندگانش و از ما انسانها میخواهد فقط صِرف عمل کردن نیست؛ بلکه میخواهد که کوشش کنیم تا عمل ما، احسن الاعمال باشد.
بنابراین در هر عملی که انجام میدهیم باید محاسبه کنیم و ببینیم این عمل اگر بخواهد احسن باشد باید چه شرائط و خصوصیاتی در آن لحاظ شود تا اینکه در مقایسه با عملهای دیگر، او احسن بشود.
یکی از شاخصههای مسلَّم بر احسن العمل شدنِ هر عمل، اخلاص در آن عمل است؛ یعنی اینکه انسان واقعاً کار را برای خدای متعال انجام بدهد. هواها و هوسها و اهداف دیگر منشأ آن عمل نباشد؛ البته این مقام بسیار بلندی است ولی دستیافتنی است و لذا به آن دعوت شده است.
با یک محاسبه خیلی کوتاه و ساده هم میشود نفس را قانع کرد که این سرمایههای عمر، تواناییها، فرصت و امثال آن را که خدای متعال به ما داده است دو جور میتوانیم خرج کنیم. یکی اینکه آنها را برای جهان فانی، جهان گذرا، جهانی که تمام میشود خرج کنیم. و یکی اینکه آن را برای ابدیتمان، برای سعادت همیشگی، برای تقرب به خدای متعال خرج کنیم. کدام عاقل است که عقل او در این محاسبه بگوید که این سرمایه خودت را در آن شیء دون صرف کن؟!
الان در همین زندگی مادی و حیات بشری این جهانی ما اگر کسی اموالش را بیاید صرف کارهای بیفایده بکند نزد همه مذموم است و نکوهش میشود؛ مثلاً به جای اینکه برود منزلی تهیه کند و برای خودش خانوادهای تشکیل بدهد و تجارتی به راه بیندازد، برود سرمایهاش را خرج رفیقبازی کند. همه او را نکوهش میکنند. این یک امر واضحی است منتها این غفلتها و تسویلات شیطان نمیگذارد که انسان درست توجه کند.
بنابراین حالا ما که به درس میآییم، زحمت میکشیم، مطالعه میکنیم، مباحثه میکنیم، فکر میکنیم، اینها اگر رنگ خدایی داشته باشد یقرِّبنا الی الله تعالی، و آخرت ما را آباد میکند. و اگر معاذالله برای امور دیگر باشد غیر از خسران و از دست دادن سرمایهها چیزی بر او مترتب نخواهد شد. و گاهی علاوه بر از دست دادن سرمایه، انسان را مورد غضب خدای متعال قرار میدهد معاذالله. پس بنابراین ان شاءالله باید همه ما تصمیم بگیریم که اینکار را انجام بدهیم.
معمولاً کسانی که طلبه میشوند شاید قریب به اتفاق، نیت آمدنشان به طلبگی برای خدا بوده، و اگر کسی هم به خاطر جهات دیگر آمده از الان میتواند کیفیت عملش را برای خدا قرار بدهد.
[1]. «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(کهف/7)
«وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (هود/7)
#پندهای_سعادت #احسن_الاعمال #اخلاص #خسران_عمر #هدف_خلقت
🆔 @pand_saadat
✳️ قدردانی حضرت آیت الله شبزندهدار (دام ظله) از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن؛ و تقدیر از عفو عمومی اغتشاشگران توسط مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)
🟢 حضرت آیت الله شب زندهدار(دام ظله) امروز 1401/11/23 در ابتدای درسهای خود فرمودند:
1️⃣ «خدای متعال را شاکریم به خاطر وفاداری و بصیرتی که به این ملت شریف عنایت فرمود چراکه با حضور با شکوه در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار وفاداریِ به اسلام و اهلّبیت(علیهم السلام) و به نظام و رهبری داشتند و این نعمت بزرگ الهی را قدر دانستند و شکرگزاری کردند و جواب محکمی به بدخواهان خارجی و داخلی دادند. بسیاری از آنها - چه در شهرها چه در روستاها و همهی مناطق - شرکت کردند و بسیاری هم که اگر شرکت نفرمودند در اثر محذورهایی مانند بیماری و امثال آن بوده است. این نعمت، نعمتِ بسیار بزرگی است که بحمدالله علیرغم مشکلاتی که وجود دارد و توقعات بهجا و بهحقی که مردم دارند اینگونه پرشور شرکت کردند.
کسانی که قبل از انقلاب را درک نکردند و مشکلات آن زمان را نمیدانند و ندیدند و نچشیدند و از روزی که چشم به این دنیا باز کردند و قوه تمییز یافتند و وضعیت را خیلی متفاوت از گذشته دیدند توقعات آنها قهراً بیشتر هست و علیرغم دسیسهی خادعین و کسانی که دشمنان اسلام و ایران و مردم هستند و چپاولگر و استعمارگر و استثمارگرند و علی رغم تبلیغات سوء و مغالطهها و دروغپراکنیهایی که میکنند و ذهنها را مشوش میگردانند در عین حال بحمدالله مردم - به خاطر آن فطرت الهیای که خدای متعال داده و آن محبتی که مردم به محمد و آل(علیهمالسلام) دارند در راه حق استقامت ورزیدهاند؛ چون میبینند که اولیاء اسلام، تمام زندگیشان مشحون از مصائب و مشکلات از ناحیهی دشمنان بوده و چند روز دیگر که مصادف با شهادت مولایمان حضرت موسی بن جعفر(سلام الله علیه) است در زیارت مبارکه آن وجود مبارک آمده است: «و تحمَّل الاذی فی جنبک» آزارها و اذیتها را در راه تو تحمل فرمود. انسان وقتی فکر میکند که یک امام معصوم، یک انسان کامل اینچنین در سیاهچالها قرار میگیرد اما در راه خدای متعال همهی مشکلات را تحمل میکند برای اینکه إعلاء کلمهی حق شود، حق منتشر بشود، مدفون نشود خب این ملت نیز که پیشوایشان موسی بن جعفر، سید الشهداء، امیرالمؤمنین، صدیقهی طاهره(علیهمالسلام) است برای رسیدن به آن آمالها و آرزوها اگر چه طولانی باشد تحمل میکنند. باید به این ملت آفرین گفت و از خدای متعال خواست که عنایاتش را هر چه بیشتر شامل حال آنها بفرماید که البته رحمتها و نعمتهای وافر بیشتری را عطا خواهد فرمود؛ چون فرموده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»(ابراهیم/7) و این حضور پرشور، نمایههایی از شکر ملت بود در مقابل عنایت الهی و نعمت الهی.
2️⃣ همچنین باید از مواضع حکیمانهی رهبر معظم و عزیز انقلاب(دام ظله العالی) تشکر کرد که دل مردم را گرم فرمودند. هم به خاطر آن نشستی با دخترانِ به سن بلوغ رسیدهاند داشتند، که آن صمیمیت و نزدیکی و مهربانیها و راهنماییها، و آن توجه به آنها، آنان را در راه مستقیم انشاءالله قرار میدهد و با حجاب و با اطاعت از خدای متعال و با الگو قرار دادن حضرت صدیقهی طاهره(سلام الله علیها) آشنا میکند. وقتی میبینند یک رهبر معظمی، یک فقیه بزرگی اینچنین با آنها مینشیند، با آنها گرم میگیرد، با آنها صمیمیت به خرج میدهد، ارائهی طریق میکند باعث میشود که دلها گرم بشود، توجهها جلب بشود، و در حقیقت در مقابل این مغالطهها و تبلیغات سویی که وجود دارد، واکسینه بشوند و تحت تأثیر ان شاءالله واقع نشوند.
و هم به خاطر این عفو قابل توجهی که نسبت به کسانی که در این اغتشاشات حضور و دست داشتند. این هم یک هدیهای و یک عنایتی به خود آنها و هم به خانوادهی آنها بود چون بالاخره بسیاری از پدر و مادرها و خانوادهها ناراحت بودند و ان شاءالله اینها باعث بشود که از راه حق عدول نکنند و اگر عدول کردند ان شاءالله بازگردند که خدای متعال تواب و رحیم و غفور است و میپذیرد.
این عفو، برای نشان دادن اینکه رأفت و رحمت در اسلام وجود دارد، بود و بناء بر این نیست که تضییقی بر ملت وارد بشود. اگر هم دستگیریهایی وجود دارد بهخاطر این است که این انقلاب مصون بماند، و اهدافش پایمال نشود.
انشاءالله این خونهایی که ریخته شده، این شهدای عزیز، این جانبازان عزیز، این هزینههایی که مردم والامقام در این راه صرف کردهاند اینها هدر و از بین نرود.
انشاءالله امیدواریم آنهایی هم که در اثر تبلیغات سوء یا کجفهمیها راه را درست تشخیص ندادند راه را پیدا کنند و در طریق حق قرار بگیرند
و مسئولان محترم نیز انشاءالله قدر این وفاداری مردم به نظام را بدانند و همت خودشان را به تمام معنا برای رفع مشکلات بکار بگیرند که تا آنجایی که ما هم اطلاع داریم بسیاری از آنها همینطور هستند، یعنی از آنچه که میفهمند، برای اینکه رفع مشکلات فروگذار نمیکنند. انشاءالله خدای متعال ذهنهای آنها را هم به راههای حق هدایت بفرماید و اهتمام آنها را هم بیشتر بگرداند و به آنها نیروی خاص و ویژه عنایت بفرماید تا بتوانند مشکلات را هم برطرف کنند بحول الله و قوّته.
1401/11/23
#پندهای_سعادت #بیانات #22بهمن #عفو #رأفت_اسلامی
🆔 @pand_saadat
🔰"اهمیت روزه ماه مبارک شعبان"
🔸استاد شب زنده دار دام ظله:
مسألهی دیگری که در این ماه باید به آن اهتمام داشت، روزهی این ماه است.
امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:
«مَنْ صَامَ أَوَّلَ یوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّةَ وَ مَنْ صَامَ یوْمَینِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیهِ فِی كُلِّ یوْمٍ وَ لَیلَةٍ فِی دَارِ الدُّنْیا وَ دَاوَمَ نَظَرَهُ إِلَیهِ فِی الْجَنَّةِ» هرکس روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب میشود و کسی که دو روز از این ماه را روزه بگیرد، خداوند تا زمانی که در دنیاست، هم در شب و هم در روز نظر ویژه به او میکند و این نظر تا زمانی که به بهشت برود، ادامه خواهد داشت.
این کنایه از یک عنایت ویژه است. این عنایت مربوط به دنیاست چون دار دنیا، دار محدودی است و قابلیت ما برای درک فیوضات الهی محدود است. اما در بهشت دائماً مورد عنایات ویژه است. این عنایت مربوط به کسی بود که دو روز روزه بگیرد.
«وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیامٍ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ مِنْ جَنَّتِهِ كُلَّ یوْمٍ»[1]؛هر کس که سه روز در این ماه روزه بگیرد، خداوند را هر روز در عرش زیارت میکند.
خدای متعال که جسم نیست، بلکه منظور آن حضرت، یک نحو اُنس، اِجتذاب و درک عظمت است که هر روز نصیب این شخص میشود. حیف است که نسبت به این امور بیاعتنا باشیم. آن هم جوانی است. آدم سنش که بالا میرود، این نعمتها و تواناییها از او گرفته میشود و گاهی یک روز هم نمیتواند روزه بگیرد.اگر کسی در جوانیاش و آن وقتی که توانایی دارد، این کارها را کرد، وقتی که پیر شد و دوست دارد، ولی توان ندارد، باز همان فضایل برای او نوشته میشود. خدای متعال اینگونه مهربان است و از بندگان خود دستگیری میکند.
مطلب دیگری که باز مهم است و باید به آن توجه کنیم، این است که برخی از آنچه که در این ماه وارد شده، خفیف المؤنه است، اما بعضی از آنها کثیر المؤونه و مشکل است. در اینجا باید کسی که این راه را رفته و آگاه است، دستگیری و ارشاد کند.
▫️منابع:
[1].من لا یحضره الفقیه، ج2، ص93.
کتاب #پندهای_سعادت ، جلد دوم ص87-89
#ماه_شعبان #روزه
🔗 @pand_saadat
📚 آثار منتشر شده حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📌نام کتاب:
« پندهای سعادت »
جلد اول
سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله»
#آثار #اخلاق #پندهای_سعادت_جلد_یک
🔗 @book_feghahat
📚نام کتاب:
« پندهای سعادت »
جلد اول
سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله»
🔸 توضیحات:
مجموعه ی حاضر، سلسله درس های اخلاق و دغدغه های حضرت آیت الله محمد مهدی شب زنده دار جهرمی است که در سال های اخیر بیان شده است. محور سخنرانی ایشان، آیات و روایات اخلاقی و بیان حکایاتی شنیدنی از سیرهی علمای بزرگ شیعه است که برای مشتاقان معارف الهی خواندنی خواهد بود.
این مجموعه شامل چهل و سه درس است که درچهار فصل تنظیم شده و درپایان کتاب مجموعهای از کلمات قصار استاد که از متن سخنرانی های ایشان استخراج شده برای تاکید بشتر آمده است و همچنین سعی شده است که تمام مستندات فرمایش های ایشان در پاورقی صفحه ذکر شود و برخی از شخصیت هایی که استاد نام می برند و مخاطبان با آنها آشنایی کمی دارند، در پایان کتاب معرفی شده اند.
📖 تعداد صفحه: 470
#آثار #اخلاق #پندهای_سعادت_جلد_یک
🔗 @book_feghahat
🔸سفارش و تهیه کتاب:
شما می توانید از طریق روشهای زیر کتب را تهیه فرمائید:
👤 هماهنگی از طریق ادمین کانال (جهت ارسال پستی): @mahmodkh1369
📮آدرس: قم ، بلوار سمیه ، خیابان شهیدین، پلاک 14، مدرسه علمیه آل یاسین علیهم السلام، زیر زمین، مرکز پژوهشی ذکر
🔗 @book_feghahat
📚 آثار منتشر شده حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📌نام کتاب:
« پندهای سعادت »
جلد دوم
سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله»
#آثار #اخلاق #پندهای_سعادت_جلد_دو
🔗 @book_feghahat
📚 نام کتاب:
« پندهای سعادت »
جلد دوم
سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله»
🔸 توضیحات:
مجموعه حاضر سلسه درس های اخلاق استاد شب زنده دار جهرمی است که در شبهای چهارشنبه در مؤسسه بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف در جمع مشتاقان مباحث اخلاقی بیان شده است.
حضرت استاد با توجه به خوشه چینی از محضر اساتید بزرگ اخلاق و اشراف بر مباحث اخلاقی و با در نظر گرفتن مقتضیات زمان، مباحثی را طرح نموده اند که می تواند برای پیمودن طریق معرفت الهی راه گشا باشد.
در پیاده سازی و تقریر مباحث، کوشش شده، شیوه و بیان ایشان حفظ شود و تلاش شده آیات و روایات، مستند و ترجمه شده به خوانندگان ارائه گردد.
این کتاب در دو فصل و با موضوع «درسهایی برای تعالی و خودسازی» و «وصیت های امیرالمؤمنین (علیه السلام) به فرزند خویش» آماده شده و مجموعا دارای بیست وسه درس میباشد.
📖 تعداد صفحه: 261
#آثار #اخلاق #پندهای_سعادت_جلد_دو
🔗 @book_feghahat
🔰 شیعه ی واقعی درکلام امام سجاد علیه السلام
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
روایت دیگر در این زمینه [شیعه ی واقعی]، از حضرت سجاد علیه السلام نقل شده است.
«كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ سلام الله علیهما قَاعِداً فِی بَیتِهِ إِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَیهِمُ الْبَابَ»؛
حضرت در منزل نشسته بودند، درب منزل زده شد.
«فَقَالَ یا جَارِیةُ انْظُرِی مَنْ بِالْبَابِ»؛
حضرت کنیزی را که در منزل داشتند، صدا زدند که ببینند چه کسی در را می زند.
«فَقَالُوا قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِكَ فَوَثَبَ عَجْلَانَ حَتَّی كَادَ أَنْ یقَعَ»؛
پس گفتند ما گروهی از شیعیان شما هستیم. حضرت شتابان حرکت کردند که به درب منزل بروند؛ چنان که نزدیک بود به زمین بخورند.
«فَلَمَّا فَتَحَ الْبَابَ وَ نَظَرَ إِلَیهِمْ رَجَعَ»؛
وقتی که حضرت در را باز کردند و نگاهشان به این افراد افتاد، برگشتند.
«وَ قَالَ كَذَبُوا فَأَینَ السَّمْتُ فِی الْوُجُوهِ»
حضرت فرموند: اینها دروغ می گویند که از شیعیان ما هستند. آن علامتی که باید در چهرهشان باشد در چهره ی ایشان نبود.
«أَینَ أَثَرُ الْعِبَادَةِ أَینَ سِیمَاءُ السُّجُودِ إِنَّمَا شِیعَتُنَا یعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرَحَتِ الْعِبَادَةُ مِنْهُمُ الْآنَافَ»؛
آن علامت و نشانه ی عبودیت در چهره های آنان كجاست؟ شیعیان ما به عبادتشان شناخته می شوند، و به تغییر رنگ صورت، بینی های آنان در اثر سجده و اشك قرحه دار شده است.
«وَ دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ الْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ قَدْ هَیجَتِ الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَ أَخْلَقَ سَهَرُ اللَّیالِی وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِجُثَثَهُمْ الْمُسَبِّحُونَ إِذَا سَكَتَ النَّاسُ وَ الْمُصَلُّونَ إِذَا نَامَ النَّاسُ وَ الْمَحْزُونُونَ إِذَا فَرِحَ النَّاسُ»؛
و پیشانی های آنها نیز از حال و وضع اصلی خارج شده، شكم های آنان به پشت چسبیده، لبانشان خشكیده، آثار عبادت صورت های آنها را متغیر كرده، و آثار كهنگی و فتور بدن در اثر شب زنده داری و پیمودن روزهای گرم (به روزه داری و عبادت) در آنان پدیدار گشته، آنها مشغول تسبیح اند در زمانی كه مردم ساكت باشند، و نمازگزارند در وقتی كه مردم درخواب باشند، و در دل غم و غصه دارند در وقتی كه مردم خوشحال هستند.
🔹منبع روایت: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص469
🔻کتاب #پندهای_سعادت ، جلد دوم ص2-121
#علامت_شیعه_ی_واقعی_در_کلام_امام_سجاد_علیه_السلام
💐 فرا رسیدن ولادت با سعادت سیدالساجدین امام زینالعابدین (علیهالسلام) بر همگان مبارک باد.
🌐 @pand_saadat