🏴🏴🏴🏴
«قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ. النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ. إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ. وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنينَ شُهُودٌ. وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزيزِ الْحَميد»
🏴🏴🏴🏴
#غزه
#فلسطین
💠@parsania_net
انا لله و انا الیه راجعون
جنایت سبعانه صهیونیستها در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه و شهادت مظلومانه کودکان، زنان، بیماران و غیرنظامیان امت اسلامی، وجدان آگاه جامعه بشری را عزادار کرده است.
مدیریت حوزه دروس امروز را تعطیل اعلام کرده است.
وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
شرایط گفتگو.mp3
2.96M
#کلیپ
🔴 کسانی که حقیقت را برنمیتابند؛ نمیتوانند قائل به گفتگو باشند.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#کلیپ 🔰ایدئولوژی #اعتقاد #فرهنگ #هویت #استاد_پارسانیا 💠 @parsania_net
🔰 ایدئولوژی
🔸دانشمند یهودی نزد امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمد و پرسید: آیا خدایی را که عبادت میکنی، دیدهای؟
🔸همانند اینهایی که دین را مصداق بیگانگی میدانند؛ چه به صورت جامعه شناسانه یا روانکاوانه میگویند: دین مخلوق خودشان است و شیئی مستقل از خودشان را گرفتهاند و بر آستان آن سر میسایند.
🔸اینجا دین میشود ایدئولوژی؛ در اینجا ایدئولوژی معنای سلبی و منفی دارد؛ یعنی به اصطلاح سیاسی و اجتماعی اینگونه است، اما در فارسی معنای خوبی پیدا کرده است که شاید مرحوم شریعتی با این رویکرد استفاده کرد و بعد در آثار دیگران نیز به کار گرفته شد؛ هرچند در همان معنای منفی و سلبی نیز به دلیل کارکردی که دارد، نگاه مثبتی به آن کردهاند.
🔸به هر حال ایدئولوژی، علم نیست، ایدئولوژی حقیقت ندارد، ایدئولوژی یک برساختی برای یک مقصدی است که ممکن است رهایی بخشی نیز داشته باشد؛ اما آیا این خوب است یا بد؟ همین سؤال نیز نوعی ایدئولوژی است؛ بدین جهت گفته میشود: انسان را از ایدئولوژی، گریزی نیست و به این لحاظ تقسیم بندیهای بعدی را انجام میدهند.
🔸ایدئولوژی، حکایت از واقع به معنای حقیقی ندارد و نقش علمی در آن وجود ندارد و یک امر ارزشی است؛ حالا به صورت مستقیم ارزشی است مثل بایدها و نبایدها؛ یا گزاره راجع به هستهاست؛ اما ملاکی برای صدق و کذبش نیست و شما بر اساس ارزشهای خودتان میپذیرید یا رد میکنید و اعتقاد است یعنی بر اساس اعتقاد پذیرفته میشود نه بر اساس حقیقت.
🔸اعتقاد میتواند به دو معنا به کار برده شود؛ گاهی عقد بین موضوع و محمول است، بنابراین علم نیز عقد هست یا در مرحله بعد، عقد دوم بین نفس انسان و صفحه نفس انسان است.
🔸گزارههای متافیزیکی به این دلیل که طبق رویکرد قرن 18 و 19 ساینس و علم نیستند و افراد براساس عقد دوم یعنی گرایش خودشان، آنها را میپذیرند، از اینرو به هستیشناسی نیز ایدئولوژی گفته میشود.
🔸در فارسی گفته میشود: ایدئولوژی درباره بایستیها و جهان بینی راجع به هستیها سخن میگوید؛ بنابراین اینجا علم است و آنجا ایدئولوژی.
🔸درست است که جهان بینی درباره هستیها سخن میگوید، اما در محیطی که علم، فقط به هستیهای تجربی اطلاق میشود، هستیهای تجربی، علم دانسته میشود و راجع به هستیهای غیرتجربی صحبت کردن، ایدئولوژی است.
🔸گرچه گزارهها، باید و نباید، تجویزی و انشائی نیست و راجع به هستی است؛ اما در آنجا عقد بین موضوع و محمول و روشی که راجع به آن سخن میگوید نیست و تنها به اعتقاد برمیگردد.
🔸گاهی در فضای مجازی گفته میشود: اعتقاد، چیز خطرناکی است و... حال آنکه گوینده در اینجا بین دو اعتقاد خلط میکند، ما در حوزه متافیزیک دو نوع اعتقاد داریم، اعتقاد پیوند قلب با آنچه که میدانیم که از سنج ایمان است و این اعتقاد باید براساس یک اعتقاد دیگر باشد که آن علم نظری است؛ یعنی پیوند بین موضوع و محمول، تابان باشد؛ برهان باشد؛ ظاهر باشد؛ آشکار باشد.
🔸در مرحله بعد، اگر اعتقاد دوم بر مدار اعتقاد اول بود؛ این اعتقاد، صحیح است؛ اما اگر بر مدار اعتقاد اول نبود؛ این برساخت است و یافتی در آن وجود ندارد و بعد چیزی که فرد، خودش ساخته، اله اوست و اگر به آن گرایش و اعتقاد داشته باشد و دنبالش کند، خودش را میپرستد.
🔸در این صورت، معبود، خود اوست و معتَقَدها، خداهایی هستند که خودش ساخته و وقتی که این خداها را بشکند، فکر نکند که موحد شده است؛ تازه به اینجا میرسد که او خودش همه کاره است و بت بزرگ میدان شهر، سازنده بتهای قبلی است؛ یعنی نفس انسانی است که تسلیم شده و کسی که خود، راهی را نمیبیند؛ قصد دارد برای خود و دیگران، راهی بیابد.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
💠 هویت علمی
🔸درباره دانشی که فرا میگیریم، بیندیشیم و صرفا در درون آن مستغرق نباشیم. این چیزی است که متأسفانه جای آن در نظام علمی ما خالی است.
🔸این کار، یک خودآگاهی بخشی است در مورد حوزه معرفتیای که عمرمان را در آن هزینه میکنیم؛ نوعی بازاندیشی درباره خود رشته، معنای علوم انسانی و مفهوم علم.
🔸ما باید بدانیم دانشها و نظریههایی که فرا میگیریم، از کجا آمده و چه هویتی دارد. آیا مبنای مطلق و فراگیری دارد یا مبتنی بر حوزههای معنایی خاصی است؟ اگر مبتنی بر حوزههای معنایی خاصی است، آن حوزه چیست و از کجا آمده است؟
✍️#استاد_پارسانیا
🆔@parsania_net
استاد پارسانیا در باره حوادت اخیر در فلسطین.mp3
6.79M
چگونگی اخذ عزیز مقتدر در سرنگونی ظالم از منظر حکمت الهی؛
قتل نفس کودکان و فروریزی استکبار در صحنه حکمت الهی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 آغاز و انجام کلام در دو قوس نزول و صعود
🔖 هر کلامی از افق گویند میآید و به مخاطب میرسید و مخاطب با شنیدن او به افق گوینده میرود.
🔖 کلام هم قوس نزول دارد و هم قوس صعود دارد. چگونه کلام نازل میشود و به مخاطب میرسد و چگونه کلام و کتاب از مخاطب به گوینده و متکلم باز میگردد، لذا گفتوگویی که بین دو نفر رخ میدهد و درک رخ میدهد ما از جهت درکِ این معنا به گوینده رسیدهایم و ما گوینده شدهایم. این معنا بخشی از وجود او بود و ما به همین بخش از وجود او رسیدیم و ما شدهایم وجود او.
🔖اگر شما بخواهید این را بر مینای حکمت متعالیه توضیح دهید چند مبنا وجود دارد یکی بحث علم و درک است که به وجود برمیگردد و دیگری بحث تشکیک وجود است و اشتداد بر میدارد و حرکت جوهری وجود دارد و اینکه در این آمد و شد که در سیر صعود دارد رخ میدهد نفس انسان و علم او و اراده او جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا است و بعد بحث اتحاد عالم و معلوم و اتحاد عاقل و معقول است و این مجموعه است که این بحثی را که گفتیم را شکل میدهد.
⭕️ @parsania_net
استاد پارسانیا درباره حوادت اخیر در فلسطین.mp3
10.38M
﷽ ❁ تبیین ۶۷ ❁
✓عنوان:جنگغزّه ازمنظر حکمتِالهی
✓موضوع: اعتقادی، سیاسی، معرفتی
✓اشاره:اینتببینعرفانیشنیدنیاست
- درپاسخ بهاینشبههی مهم که وقایع
دردناک و ظلم بیحدّ صهیونیستها به
ویژه قتل فجیع کودکان غزّه ، چگونه
با عدل الهی قابل جمع میباشد؟!
☜ به بیان : حجةالاسلام والمسلمین
استاد حمید پارسانیا
🌱 در ثواب انتشار سهیم باشید .
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☜بهپایگاهفرهنگیتبلیغیبلاغبپیوندید
الامام العسکری
الوصول الی الله سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل
وصول به خداوند سفری است که جز با استفاده از راهوار شب و شب زنده داری حاصل نمیشود
May 11
💠 حکمت الهی قتل کودکان مظلوم چیست؟
▪️سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حجتالاسلام حمید پارسانیا، مدیر گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدرس فلسفه و عرفان در حوزه علمیه:
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند.
🔻متن کامل گزارش را اینجا بخوانید
⭕️ @parsania_net
May 11
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
#استاد_پارسانیا
⭕️ @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکمت ارسال انبیاء الهی
▪️آیا ارسال رسل به خاطر نیاز اجتماعی است و یا به خاطر یک نیازی فراتر از نیاز اجتماعی است؟
▪️آنچه در عرفان اسلامی و قبل از آن در آیات قرآن کریم در مورد ارسال رسل گفته شده است مقید به آثار اجتماعی نیست بلکه خیلی وسیعتر است.
▪️خروج انسان از قوه و به فعلیت رسیدن انسان بدون نبی ممکن نیست؛ به عبارت دیگر خروج از ضلالت و در مسیر هدایت گام گذاشتند نیاز به نبی دارد.
🆔@parsania_net