52.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 «معرفی کوتاه #استاد_پارسانیا و آثار ایشان»
«#حديث_پيمانه»، «#علم_و_فلسفه»، «#سنت_ايدئولوژی_علم»، «#هستی_و_هبوط»، «#هفت_موج_اصلاحات»، «#عرفان_و_سياست»، «#سكولاريسم_و_معنويت_مبانی_معرفتی_و_سيمای_اجتماعی»، «#نماد_و_اسطوره» و «#مبانی_و_تطورات_برهان_صديقين»
💠 eitaa.com/parsania_net
✍️ افقهای علوم انسانی در کتاب «جهانهای اجتماعی» نوشته حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا
📘کتاب «جهانهای اجتماعی» در بخش علوم اجتماعی در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شده است.
📌در كتاب جهان هاي اجتماعي ابتدا كنش انساني و اجتماعي، و به تبع آن ها علوم انساني و علوم اجتماعي مبتني بر بنيان هاي هستي شناختي و انسان شناختي حكمت اسلامي توصيف و تعريف مي شود. در اين بخش نويسنده تاكيد مي كند كه متافيزيك به علوم انساني ملحق نمي شود، همان گونه كه به علوم طبيعي نيز ملحق نمي گردد، بلكه متافيزيك به عنوان بخش بنيادين حكمت نظري در قبال علوم انساني و اجتماعي قرار مي گيرد. در ادامه وجود جهان هاي مختلف اعم از جمادات، نباتات، حيوانات و جهان انساني و اجتماعي، و نسبت بين اين جهان ها تبيين مي شود. نويسنده متذكر مي شود كه به رغم تركيب اتحادي جهان هاي ياد شده، هيچ يك از آن ها قابل تقليل به ديگري نيست. گلوگاه بحث در جهان هاي مختلف، نسبت بين جهان اجتماعي و جهان انساني است. رابطه فرد و جامعه، و رابطه عامل و ساختار با اين بحث پيوند مي خورد. مولف كوشيده است تا بخشي از ظرفيت هاي حكمت صدرايي را براي تبيين اين نسبت به كار بگيرد. جهان اسلام و دنياي متهجد دو نمونه از جهان هاي معنوي و دنيوي هستند. به نظر نويسنده تبيين هويت اين دو جهان و شناخت مرزهاي فرهنگي هر يك از آن دو، امكان تصميم نجردانه انسان مردد امروز را براي عبور از مرزهاي فرهنگي و خط هاي هويتي، فراهم مي آورد.
#جهانهای_اجتماعی
#حمید_پارسانیا
#علوم_انسانی_اسلامی
14.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸تعریف اراده تکوینی و اراده تشریعی خداوند و اختیار انسان
✨انسان کسب و اکتساب دارد؛ خیر را مطابق معرفتش و به نفع خودش کسب میکند «لَها ما كَسَبَت»؛ اما شر را علیه خودش و در جهت خسرانش اکتساب میکند، «وَعَلَيها مَا اكتَسَبَت» چون انجام شر، مخالفت کردن با وجدان و باعث زحمت است و به چنگ آوردن آن برای انسان مشکلتر است.
استاد #حمید_پارسانیا
#اراده_تکوینی
#اراده_تشریعی
#انسان
#اختیار
#علوم_انسانی_اسلامی
💠 eitaa.com/parsania_net
✨نگاه جامع و تمدنی شهید مطهری
🔰استاد حمید پارسانیا: شهید مطهری «ره» با همه توانایی و جامعیت، خود فرهنگ و تمدن شد، تحقق فرهنگ یک فرآیند است که ناظر به داشتهها و ظرفیتهای موجود است، ولی شهید به تنهایی دارای همه ظرفیت های ناظر به فرهنگ بود؛ تنها نقش فرهنگی نداشت بلکه رویکرد فرهنگی و تمدنی داشت و در آثار شهید به درستی مقوله فرهنگ و تمدن به خوبی دیده می شود، ایشان معتقد بود که اسلام دارای نگاه تمدنی است، از مفهوم اسلام به خوبی دفاع می کند و نظریه تمدنی می دهد، او امت تغییر یافته در سطح خود با رصد کردن شرایط محیطی و براساس نیاز روز هر چیزی که نیاز حرکت است، در خود جای داد، او داستان راستان برای کودکان، اصول و روش رئالیسم برای مقابله با جبهه عظیم فلسفی رقیب را شرح می کند و هم اسفار تدریس می کند، با گروههای سیاسی ارتباط برقرار می نماید، خطابه سیاسی دارد و همه هستی اش را در خدمت رهبری یعنی امام راحل قرار می دهد، شهید مطهری دارای نگاه چند بعُدی بود و همه کار و فعالیت شهید نشان میدهد که می شود همه مسائل فرهنگ و مسائل مرتبط را یکجا در ایشان دید.
💠 eitaa.com/parsania_net
📚فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و پوزیتیویستی از علم نیست، در حاشیه تعریف متون تاریخی، فلسفی، اسلامی، روایی و آیات ما دارد بازخوانی و کار میکند و این نیاز را جواب می دهد.
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
📚فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و
🎙استاد پارسانیا:
♻️ اهمیت کلاننگری در تحلیل پدیدههای جهان اسلام
🔸بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت #جهان_غرب و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از #جهان_اسلام دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمیتوانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم.
🔸عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی اما بعد از اینکه با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه هایی می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند و قاعدتا حضور #اسرائیل در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم است؛ خیزش مجدد علیه اسرائیل اینها را ناگزیر می کند که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی ببینند، لذا پدید آمدن #داعش در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش برای مدتی تمام شد.
🔸در مدت فروپاشی داعش، جهان غرب دریافته بود که از طریق رسانه و سازمان دادن به مجموعه هایی که در ذیل پوشش نهادهای مدنی قرار می گیرند، می توانند عمل کنند لذا قریب 2000 NGO در عراق فعال کردند؛ حال آنکه امروز یک سوم درآمد نفتی ملت عراق مستقیما به جیب امریکا می رود و بسیاری از معادلات تجاری عراق در حاشیه تعاملاتی است که با کشورهای حاشیه خلیج و دیگر کشورها درحال انجام است بدون اینکه بتواند در مسیر اقتصاد منطقه ای در محور مقاومت سازمان پیدا کند.
🔸امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد.
💠 eitaa.com/parsania_net
📌اندیشههای عماد افروغ مورد بررسی قرار میگیرد
🔸دومین عصرانه از سلسله عصرانههای علوم انسانی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با دبیری مالک شجاعی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین #استاد_حمید_پارسانیا، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مانی کلانی، مهدی امامی و محسن سلگی به بررسی اندیشهها و خدمات علمی عماد افروغ، پژوهشگر و جامعهشناس کشور میپردازد.
🔸این مراسم روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ در محل تالار فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میشود.
🔸برنامه عصرانههای علوم انسانی هر ماه یکبار برای بررسی آرا و اندیشهها و نیز تقدیر از یکی از محققان علوم انسانی و اجتماعی کشور برگزار میشوند.
💠 eitaa.com/parsania_net
✨توصیهای که حضرت علامه آیت الله حسنزاده مستمراً به طلاب داشتند و این توصیه را به استاد خود حضرت علامه طباطبایی نیز نسبت میدادند این بود که طلبه باید درس بخواند و در درس خواندن خود کم نگذارد باید متن بخواند و استاد ببنید؛ ایشان تأکید میکردند که در سلوک و مسیر شهود نباید شتاب و عجله کرد و چیزی مانند عجله برای انسان آسیبزا نیست، چه این که در رسیدن به مقصد نیز نباید ناامید شود و باید صبر و استقامت ورزد.
✨مطلب دوم؛ جمع بین قرآن، عرفان و برهان بود، این تعبیر مکرر در دروس ایشان بیان میشد و کتابی را هم با همین عنوان مرقوم فرمودند و اسم کتاب این است «قرآن، عرفان و برهان از هم جدایی ندارند».
✨مطلب سوم؛ تأکید مکرر ایشان بر جدایی ناپذیر بودن قرآن، عرفان و برهان است، تلازم بین قرآن، عرفان و برهان از جهات مختلفی قابل پیگیری است؛ اوّل: از جهت نیازی است که فهم قرآن و یا نقل به تعقل، خردورزی و برهان و یا نیازی که به تزکیه و مراقبت دارد، دوّم: از جهت نیازی که برهان به عرفان و شهود و نیز به قرآن دارد و سوّم: از جهت احتیاجی که سلوک به برهان و تعقل و نیز به قرآن و کلام معصوم دارد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#سیروسلوک
#طلاب
#حیمد_پارسانیا
#علم
#انسان
#قیامت
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
#تقسیم_بندی_علوم #تعریف_علم #علوم_انسانی_اسلامی #انقلاب_اسلامی #حمید_پارسانیا 💠 eitaa.com/parsania_
🔰بر اساس تعریف های پستمدرن از علم نیز امکان علم دینی و یا قدسی وجود ندارد.
🔹 پدید آمدن علم قدسی دارای الزاماتی است و این علم تنها با عبور از معنای پوزیتیویستی علم محقق نمیشود.
🔹 برای شکلگیری علم دینی باید از مفروضات پنهان اندیشه های پستمدرن نیز عبور کرد.
🔹 علم دینی و معنوی با تفسیر دیگری از علم سازگار است که فراتر از دنیای مدرن و اندیشه های پستمدرن امکان بروز و حضور می یابد.
🔹 تفسیر و تعریفی که فرهنگ و تمدن اسلامی از دیرباز با آن آشنا بوده و اینک با مرجعیت علم مدرن از دسترس سازمانهای رسمی علم کشورهای اسلامی خارج شده است.
✒️قسمتی از مقاله بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی
◀️ متن کامل مقاله:
https://t.me/hparsania/214
#علم_دینی #علم_مدرن #علم_پست_مدرن #فرهنگ_اسلامی
#بازسازی_علم_مدرن_و_بازخوانی_علم_دینی #حمید_پارسانیا
💠 eitaa.com/parsania_net