eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
440 عکس
147 ویدیو
87 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
فایل صوتی.m4a
41.49M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱ مهر_1401 💠@parsania_net
گفتگوهای بی پرده درباره قرن جدید و آینده اجتماعی ایران به اهتمام مؤسسه علوم نوین اسلامی (معنا) پرسش از آینده ایران و سرنوشتی که پیش‌روست، از جمله سؤالاتی است که با زندگی روزمره نخبگان و عموم مردم گره خورده است. از طرفی، در تاریخ معاصر ایران ایده‌های مختلفی ذیل گفتمان‌هایی همچون ترقی، توسعه و پیشرفت اسلامی ـ ایرانی برای تکوین طرح پیشرفت ایران مطرح شده است. فقدان گفتگوهای نخبگانی و عمومی میان کلان روایت‌های مختلف در مورد پیشرفت ایران، موجب شده درک مشترکی از مفاهیم، ایده‌ها و دیدگاه‌ها در خصوص گذشته، حال و آینده ایران وجود نداشته باشد. مجموعه گفتگوهای «ایران آینده» با این هدف شکل گرفته است که زمینه‌ای برای مطرح شدن کلان روایت‌های مختلف پیشرفت ایران فراهم آورد و گام کوچکی در مسیر مقایسه‌پذیری و تسهیل تفاهم اجتماعی کلان روایت‌های پیشرفت ایران بردارد. در این کتاب آرا و نظریات 15 صاحب‌نظر حوزه پیشرفت از جمله: سید حسین میرمعزی، خسرو نورمحمدی، احمد رهدار، موسی نجفی، حمید پارسانیا و... پیرامون ایده‌ها و مسائل پیشرفت اسلامی ـ ایرانی به اهتمام مؤسسه معنا و حمایت ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای گردآوری شده است. https://setadepishraft.ir/products/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87 🆔 @parsania_net
درس اسفار ج۶ استادپارسانیا۱۲مهر۱۴۰۱.m4a
48.66M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
✍️ حمید پارسانیا 🔰 سکولاریسم پنهان 💠 تفسیر و توجیه سکولار و دنیوی دیانت و معنویت از جهات مختلف صور گوناگونی دارد؛ به لحاظ خاستگاه، برخی از آنها دین و معنویت را حاصل فعالیت ذهنی آدمی برای تبیین نظری جهان در مرحله‌ای از مراحل تکوین معرفت بشری می‌دانند و بعضی دیگر تفسیرهای احساسی و روانکاوانه از معنویت ارائه می‌دهند. 💠 جريانى که استحاله فرهنگ دينى را در دستور کار خود قرار داده باشد، با ترويج پنهان و آرام باورهاى سکولار امکان تحول فرهنگ را در عميق‏ ترين لايه‏ هاى معرفتى آن فراهم مي‏ آورد. 🆔@parsania_net
🔸تعامل فقه و فلسفه در انقلاب اسلامی 🎙استاد پارسانیا: ✅ فقه شیعی بدون مرجعیت بخشی فلسفه به نقل و ...نمی‌توانست وجود داشته باشد و همواره یک انسجامی بین کلام، فلسفه و فقه در این سنت وجود داشته است، اما با ورود علم مدرن به کشور ما این مفاهیم از حوزه تقسیم‌بندی علوم ما خارج شده و ساختار جدیدی را برای علم سنتی ما رقم زده است. در ایران بعد از انقلاب اسلامی و پس از غلبه علم جهانی این فقه بود که به کمک فلسفه آمده و بوسیله ارتباطی که با حوزه فرهنگ داشت توانست با به هم ریختن اقتداری که در حاشیه اقتدار جهانی بود، فرصتی برای به میان آوردن جریان‌های فلسفیِ در حال افول فراهم آورد. ✅ فقه توانسته در صد سال اخیر دو انقلاب یا نهضت را، یکی و دیگری را رقم بزند، این اتفاق بیرون از نظام جهانی علم (ساینس) رخ داد و همواره فقه در این نظام به عنوان ابژه علم و نه علم رسمی شناخته شده، هرچند تلاش‌هایی برای رسمیت بخشیدن به آن شده است اما در عرصه عمل چنین امری محقق نشده است. 💠 @parsania_net
📌برای تهیه مجموعه آثار استاد پارسانیا می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 🔻مجموعه آثار استاد پارسانیا 💠@parsania_net
🔰تبیین ادبیات حکمرانی در نظام سیاسی کشور به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر مطرح است 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: 🔻حاکم برای آنکه بتواند حکمرانی صحیحی کند باید اختیارات جمیعی داشته باشد تا بتواند در مورد ملک و مٌلک مردم تصمیم‌گیری کند چرا که ساعت تشخیص حمله یا دفاع و حفظ امنیت و صیانت از جان مردم در اختیار حکمران است. 🔻 محوریت قانون در حوزه از شرع برخاسته است، اما در جامعه و نظام اجتماعی، حاکم با در نظر گرفتن عرف دینی و ضرورت اجتماعی، فقه حکومتی را در دستور کار قرار می‌دهد، چرا که حکمران وظیفه نظم بخشیدن به امور تخصصی و سپردن آنها به اهلش در کنار عدالت و دفاع از امنیت مردم دارد. 🔻 احکام کلی به عنوان اجتهاد همواره مورد قبول است، اما این مکلف است که باید موضوع را تشخیص دهد چرا که مکلف عاقل است و تشخیص آن در امور فردی و تطبیق آن با فتوای مجتهد به عهده مکلف است اما در جامعه این وظیفه حاکم است که سازگاری بین احکام شرع و موضوعات در جامعه را تشخیص دهد. ✍️متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26814 @hokmrani_dini 💠 @parsania_net
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان، حمید پارسانیا.mp3
26.81M
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان حمید پارسانیا ویژه‌برنامهٔ «آیه در آینه» @ethicshouse @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️پای درس خمینی مشهد ♻️ واکاوی کتاب «طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن» 🔻پیوند خرید: http://www.khanetolab.ir/khomeini-khorasan/ 💠 @khanetolab 🌀@parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
💎 💠 سایت 💠 ایتا 💠 سروش 💠 بله پیوند کانال در پیام‌رسان‌های مختلف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ علت‌یابی مشکلات فرهنگی 👈 برای محقق شدن یک پدیده، علت‌های مختلفی وجود دارد و اگر یکی از علت‌ها نباشد نتیجه محقق نخواهد شد، وقتی سهم هرمسأله و مجموعه تفکیک نشود استنتاج از خروجی و دستاوردها صحیح نخواهد بود؛ در مشکلات و کاستی‌های موجود باید سهم همه دستگاه‌ها را به درستی در نظر گرفت.. 🆔@ofogh_tv 🌀@parsania_net
📌آموزش و پرورش در حوزه معرفتی، پوزیتیویست پرور و در حوزه اخلاق، نفع گراست/ شورای عالی آموزش و پرورش از سوی دولت وقت، موظف به اجرای سند ۲۰۳۰ شد. 💠 دکتر پرویز امینی، استاد دانشگاه با بیان اینکه نهادهای فرهنگی مختلفی در کشور وجود دارد که یک نهاد بالا دستی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آنها سیاست‌گذاری می کند، تصریح کرد: اگر شورا نبود آیا کارکرد این نهادهای فرهنگی چقدر تغییر می‌کرد؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی بر کارکرد صداوسیما که در دهه‌های اخیر همواره رو به ضعف بوده است یا نهاد آموزش و پرورش ما و خروجی موجود آن چگونه بوده است؟ خروجی نهایی آموزش و پرورش را باید به دو صورت دانست؛ در حوزه معرفتی، آموزش و پرورش ما پوزیتیویست پرور است و در حوزه اخلاق نفع گرا است و این خلاف آن چیزی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌کند. 💠 در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای محقق شدن یک پدیده، علت‌های مختلفی وجود دارد و اگر یکی از علت‌ها نباشد نتیجه محقق نخواهد شد، وقتی سهم هرمسأله و مجموعه تفکیک نشود استنتاج از خروجی و دستاوردها صحیح نخواهد بود؛ در مشکلات و کاستی‌های موجود باید سهم همه دستگاه‌ها را به درستی در نظر گرفت... 💠 وی اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش از سوی دولت موظف به اجرای سند ۲۰۳۰ شد و گفته شد از هرچه بگذریم از ۲۰۳۰ نخواهیم گذشت و چنین مسأله‌ای ذیل یک سیاستی اجرایی شد، اینجا نمی‌توان شورای عالی انقلاب فرهنگی را تنها مقصر دانست و البته باید پرسید دیگر دستگاه‌ها و نهادها در این خصوص چه اقداماتی داشته‌اند؛ در حوزه ۲۰۳۰ سیاست‌های نظام مطابق این سند نبود و مسؤولان اجازه اجرای این سند را نمی‌دادند اما در سطح جهانی تعهداتی داده می‌شود که الزاماتی را برای ما داشت و دولت آن را دنبال می کرد و البته از نظر حقوق بین الملل هم این موضوع قابل پیگیری است. 💠 امینی در ادامه افزود: نحوه ورود ما به مسائل باید تغییر کند، منطق حکمرانی ما نیازمند تغییر در سطح کلان است، هیچ سیاست کلانی اگر اجتماعی شود و اگر اجماع راجع به آن صورت نگیرد محقق نخواهد شد و در حد کاغذ می‌ماند؛ خلاصه این است که وارد صحنه عظیمی از مسائل حکمرانی در خلأ تئوریک شده‌ایم و سیاست گذاری در خلأ تئوریک به نتیجه نخواهد رسید. 💠 وی خاطرنشان کرد: در سند تحول آموزش و پرورشی موضوعی در خصوص عدالت مطرح شده است که باید برمبنای آن به مناطق محروم رسیدگی بشود، بلافاصله در بخش مشارکت‌ها بندی متشکل از ۱۰ کلمه آمده است که در آن گفته می‌شود تقویت و گسترش مدارس غیردولتی از طریق مقررات و قوانین و این ماجرای هنگفتی است که هر نظریه و مدعایی در خصوص عدالت حتی در جریان لیبرال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 💠 حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه نمی‌توانیم از بروکراسی گذر کنیم و آن را دور بزنیم، اظهار کرد: باید نسبت به اصلاح مسائل و سیاست‌های ناظر به ساختار و عملکرد بروکراسی را در نظر بگیریم؛ شواری عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر سند تحول امر دیگری را تصویب کرد و آن اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است، آموزش و پرورش نیاز به معلمان و مربیان دارد که فقط آموزش آکادمیک ندیده باشند، مربی باشند و در تعلیم و تربیت هم کار کرده باشند و این مشکلی که در چند سال اخیر وجود داشت نیاز به ۶۰۰ هزار نیرو بود که باید یک سیستم آموزشی صحیح همراه با آن ارائه می‌شد و نمی‌شد آن را به سیستم آکادمیک موجود واگذار کرد. 💠 وی تعیین مسؤولیت بروکراسی و توجه به آن را موضوعی مهم دانست و تصریح کرد: بدون حذف کردن باید در جهت اصلاح ساختارها و بروکراسی عمل کرد، قائل به خلأ نظریه نیستم، اما با چالش‌های نظری مواجه هستیم، واقعا ما کانون‌های مولد معنا داریم که برخی رقیب هستند و در جهانی زندگی می کنیم که مرزهای آن خیلی رقیب دارد، ما تحولات جدی داشته‌ایم و ظرفیت‌های فرهنگی و بحث‌های نظری ما نسبت به گذشته یکسان نیست و یک عقب گرد مطلق را هم نمی‌پذیرم و نسبت به گذشته توانمندی‌های خوبی داریم. 🔻متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 🌀@parsania_net
32.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ ظرفیت حکمت صدرایی در تبیین و تدبیر فرهنگ 🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ #اسفار_12مهر_1401 💠 @parsania_net
✅ سلسله دروس‌، نشست‌ها و اندیشه‌های استاد حمید پارسانیا؛ ❇️ حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا صاحب یک پروژه فکری است که از قضا بر مهمترین و موثرترین مسئله‌های فکری روزگار ما متمرکز بوده و به تألیف ایده‌های نابی منتهی شده است؛ پارسانیا مدتهاست ترجیح می‌دهد پروژه فکری خود را در مَدرسی در کنج فیضیه، در کلاس‌هایش در دانشکده علوم اجتماعی، با درس‌گفتارهایی در متن و در حاشیه نظام آکادمیک، در نشست‌هایی متعدد و در کتاب‌ها و مقالاتی چند دنبال کند. ♻️ در همین راستا راه‌های ارتباطی و دسترسی بیشتر به سلسله دروس‌، نشست‌ها و اندیشه‌های استاد حمید پارسانیا در فضای مجازی ایجاد شد که شاگردان و علاقمندان مباحث استاد پارسانیا می‌توانند سلسله امسال را به صورت روزانه در همین کانال دنبال کنند. 🌀@parsania_net
درس اسفار استاد پارسانیا.m4a
43.05M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱ ۱۶مهر_1401 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احتراما به استحضار می رساند که جلسات مجازی استاد از طریق کانال استاد پارسانیا در دسترس می باشد. @parsania_net
احتراما به استحضار می رساند که جلسات مجازی استاد از طریق کانال استاد پارسانیا در دسترس می باشد. @parsania_net
حمید پارسانیا
درس اسفار استاد پارسانیا.m4a
47.05M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا -۱۷مهر ۱۴۰۱ ۱۷مهر۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
⏯ مسأله فقط حجاب نیست!!! 🎙ضرورت تبیین ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب 🆔 @parsania_net
💠ضرورت تبیین ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب 🔹باید بین دو بعد اجتماعی و فقهی حجاب تفکیک انجام شود، بعد فقهی، کار فقیهانه است و فقه در معنای مصطلح یک واقعیت معرفتی و علمی در حوزه‌های علمیه ما است که یک حوزه زنده معرفتی است و یک مرجعیتی در جامعه دارند و بر اساس همین مرجعیت عمل‌ می‌کنند. 🔹یک‌زمان، بحث مدیریت اجتماعی و اجرای فقه است، اجرای فقه گاهی در حوزه زندگی شخصی است و در هنگام اجرا تزاحم‌ها و اولویت‌هایی وجود دارد و خود فرد، موضوع را تشخیص‌ می‌دهد و مدیریت‌ می‌کند. 🔹گاهی حوزه زندگی اجتماعی است و در قلمرو زندگی اجتماعی تحقق عمل فقهی مسائل و احکام متناسب و متناظر با خود را دارد و آن احکام از نوع احکام فقهی نیست بلکه احکام حکومتی است. مدیریت اجرای فقه کاملاً قواعد، مسیر و ضوابط مربوط به خود را دارد، اگر بخواهیم تفاوت احکام این دو حوزه را مشخص کنیم چیزی شبیه تفاوت میان فقه و قانون است. 🔹امربه‌معروف و نهی از منکر تا جایی در حوزه فردی اعمال شود که اثر منفی نداشته باشد؛ یعنی تا جایی که‌ می‌شود باید اجرا کرد، در حوزه اجتماعی نیز همین است و شناخت این‌که کجا قابلیت اجرا دارد یک شناخت فقهی نیست. حوزه اجرا نیاز به روانشناسی اجتماعی و جستجو کردن عوامل دیگر دارد، جامعه و رسانه باید بتوانند بین این دو قلمرو تفکیک قائل شوند، در این صورت متدینان و متشرعین هم وظیفه خود را‌ می‌دانند. ✍️حمید پارسانیا 📎متن کامل: https://b2n.ir/f09727 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفارج۶مورخ۱۸مهر۱۴۰۱.m4a
44.6M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۱۸مهر۱۴۰۱ ۱۸مهر۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ نسبت فرهنگ و تمدن اسلامی با تعاریف مدرن از عقل و علم 🆔@parsania_net