پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
حمید پارسانیا
اصول کافی.mp3
45.62M
🎙 درس اصول کافی - استاد پارسانیا - 20 مهر ماه ۱۴۰۱
#اصول_کافی
💠 @parsania_net
May 11
خردورزی - شماره 14 - کم حجم.pdf
24.76M
🔰 شماره ۱۴ مجله «خردورزی» ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر»
✴️ مجله «خردورزی» در این شماره شامل سه پرونده با عناوین و گفتگوهای زیر است:
💢مذهب و جامعه
🔹گفتگو با دکتر سید جواد میری؛ دعوتِ اجباری؟!
🔸گفتگو با دکتر سهیل اسعد؛ انعطافِ شریعت
🔹گفتگو با حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابائی؛ الهیاتِ رنج
💢مذهب و شناخت
🔹گفتگو با دکتر محمدامین سرایی؛ ضعف مطالعات شناختی دین در مهد دینداری
🔸گفتگو با دکتر ابوطالب صفدری؛ تکنولوژی هیئت
💢مذهب و سیاست
🔹گفتگو با حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده؛ رستاخیزِ عدل
🔸گفتگو با حجت الاسلام دکتر احمد رهدار؛ کربلا و زمانهی ما
🔹گفتگو با حجت الاسلام دکتر محمدجواد نوروزی؛ الگوی حکمرانی
🔸گفتگو با حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی؛ خدا، در بندِ اخلاق
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
#حمید_پارسانیا از نحو تولید علوم اجتماعی در ایران میگوید...
♦️نیاز نیست علوم اجتماعی متناظر با فرهنگ اسلام تولید شود..!
🔷 مدیریت دانش گرفتن مدیریت از حال تکنوکرات و شتابزده و توجه به مدل های تاریخی و بومی است.
_
#تولید_علم
__
💠 زندگی برای علوم انسانی
✅
🔻
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
حمید پارسانیا
🎙علم دینی #علم_دینی/3 💠 @parsania_net
قابل توجه مخاطبان گرامی
علاوه بر درس اسفار و درس اصول کافی استاد حمید پارسانیا که به صورت زنده و صوت آن در کانال قابل دسترسی است، همچنین صوت و برخی از کلیپهای نشستها و گفتگوهای استاد از جمله جلسات علم دینی در دورههای مختلف به صورت پیوست و سلسلهوار بارگذاری خواهد شد، از انتقاد و پیشنهادهای شما عزیزان استقبال میکنیم، التماس دعا
1_1683606794.pdf
574.3K
🔰 چارچوب نظریه استاد پارسانیا درباره علم دینی
💠 معرفت شناسی های مختلف، تعاریف متفاوتی از علم را به دنبال میآورد و هر تعریف از علم، پیامدها و لوازم فرهنگی، تاریخی، اجتماعی خاصی را به همراه دارد و به همین دلیل فرهنگ و تمدن اسلام، با معنایی خاص از علم سازگاری دارد که از آن با عنوان علم دینی و اسلامی میتوان یاد کرد.
💠 برای علم دینی و یا اسلامی معانی مختلفی بیان شده است؛ برخی از معانی علم دینی به معنای علم نقلی و در مقابل علم عقلی به کار میرود و در برخی از معانی دیگر، علم دینی، محصول مشترک عقل و نقل شمرده میشود.
💠 این مقاله ضمن اشاره به معانی مختلف علم دینی، علم دینی را از منظر حکمت اسلامی اعم از حکمت مشاء، اشراق و متعالیه بررسی و برخی از خصوصیات روششناختی آن را تشریح میکند.
🆔@parsania_net
39.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ خودمختاری تکنولوژی و غفلت از لوازم فرهنگی
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
💠 تبیین وحی از منظر عرفان
🔸چندی پیش میزگرد علمی تبیین وحی از منظر عرفان و برداشتهای ناروا با حضور چند تن از کارشناسان در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.
🔸استاد پارسانیا در تبیین رابطه میان پیامبر و خداوند، به مبانی هستی شناسی عرفان اشاره کرد و گفت: در هستی شناسی عرفانی، مخلوقات دارای مراتبی هستند که عبارتند از مرتبه ملک و طبیعت، عالم برزخ و عالم عقول و مجردات؛ طرح این مسئله نیز بر انسان شناسی اثرگذار است که براساس آن، انسان موجودی است که به این عالم آمده و سیروسلوکی دارد که برخی در این سیروسلوک به سعادت می رسند و تمام مراحل سلوک را طی کرده و به لقاءاللّه می رسند که همان مقام قرب و ولایت است.
🔸در مسیر ملاقات الهی آن چیزی که در عرفان مطرح است، همین لقاءاللّه است و خصوصیتی که این لقاءاللّه دارد، همان عبور از تعین هستی خود، به ندیدن خود است.
🔸وی ادامه داد: حقیقت روشن است و نرسیدن به حقیقت و ندیدن آن، به خاطر حجابی است که از ناحیه عمل خود انسان ایجاد می شود. لقاءاللّه در سایه ولایت تحقق پیدا می کند و کسانی که اهل این حرکت و سیروسلوک باشند، اهل ولایت هستند.
🔸ولایت عامه عبور از مراحل سیروسلوک است و ولایت خاصه بعد از آن است که به ملاقات الهی نائل می شود و این ولایت جز با فنا و عبور از خود حاصل نمی شود.
🔸این چهار مرحله عبارتند از: سفر از خلق به حق، از حق به حق، از حق به خلق با حق و از خلق به خلق با حق. برخی در این سفرها به مراتب عالی می رسند و کسانی که استعداد، شایستگی و لیاقت رسیدن به مراتب عالی را دارند، کسانی هستند که رسالت ویژه دارند و از وحی رسالی برخوردار می شوند.
🔸در سفر سوم و چهارم که مقام رسالت و نبوت است، ولایت در بطن این اسفار شکل می گیرد و بعد از سفر سوم و چهارم است که انسان در مسیر خود به جایی می رسد که خطاب به آنها گفته می شود: السلام علی الدعاة الی اللّه و الادلاء علی مرضاة اللّه و المستقرین فی امراللّه... و این پیامبران برگزیده الهی هستند که با برخورداری کامل از این اسفار، شایستگی دریافت وحی الهی را برای هدایت انسان ها به کمال نهایی کسب می کنند.
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفار۲۳مهر۱۴۰۱.m4a
42.61M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۳ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
💠 تربیت سلوکی و عرفانی؛ حوزههای اصلی نظریههای تربیتی در جهان اسلام
🔸دو رویکرد (اخلاق تربیتی) و ( سلوکی- عرفانی) حوزه های اصلی نظریههای تربیتی در جهان اسلام هستند؛ تربیت سلوکی و تربیت عرفانی همه عرصههای زندگی انسان را پوشش میدهند.
🔸فرهنگ ما و تاریخ ما با این دو رویکرد زندگی کرده و تأملات و مباحث نظری مربوط به خودش را دارد، ما نمیتوانیم این حوزههای نظری را خارج از مبادی و مبانی انسان شناختی، هستی شناختی و معرفت شناختی درک کنیم.
🔸شاید قبل از اینکه با مفاهیم علمی مدرن برخورد کنیم، ارتباطمان با این حوزههای نظری روانتر بود؛ امروز ممکن است مفاهیم علمی مدرن، حجابی میان ما و حوزههای نظری اسلامی شود، در این میان مراکزی مثل دانشگاه فرهنگیان لازم است که سهم قابل توجهی از مطالعات علمی خود را در بازخوانی حوزههای نظری خودمان قرار بدهد.
🔸اگر اسیر فضای معرفتی مدرن نباشیم و بعنوان یک افق و یک تجربه با آن مواجه شویم، این موضوع میتواند فرصتی برای رویارویی ما با جهان هستی باشد.
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفار استا پارسانیا۲۴مهر۱۴۰۱.m4a
48.01M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۴ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
🔰 معنای علم از مفاهیم کلیدی و کانونی هر فرهنگ است
🔸سه تلقی پوزیتویستی، تفهمی و پسامدرن از علم، هر یک تفسیری از علم را بههمراه دارند که به اقتضای لوازم منطقی خود، نه با نگاه دینی به هستی و سلوک دینی و نه با تدین و زیست مؤمنانه و نه با فرهنگ و تمدن دینی و اسلامی و نه با تمدن و نصوص روایی و قرآنی سازگارند، این سه تلقی بهرغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند از مقتضیات فرهنگ مدرن غرب بوده و از لوازم منطقی رویکرد سکولار و دنیوی به هستی هستند.
🔸نگاه دینی به هستی در گروه اذعان و اعتقاد به هستی قدسی و امر متعالی است و اذعان و اعتقاد به چنین امری به لحاظ منطقی مستلزم پذیرش ارزش علمی مفاهیم و گزارههایی است که از اصل تحقق آن هستی قدسی خبر میدهند؛ یعنی چنین اعتقادی با انکار ارزش علمی گزارههایی که حکایت از امر مقدس و متعالی میکند و با الحاق اینگونه از معارف به قلمرو انسانیات، بهعنوان برساختههای صرفاً فرهنگی و تاریخی ناسازگار است؛ و این در حالی است که تلقّی پسامدرن با دو تلقّی دیگر در نفی ارزش علمی گزارههای مزبور اختلافی ندارند و اختلاف آنها تنها در کاشفیت و عینی بودن گزارههای محسوس و آزمونپذیر است.
🔸قرآن کریم از بنیاسرائیل بهعنوان کسانی یاد میکند که قضایای علمی را به گزارههای محسوس و آزمونپذیر محدود میکنند و درباره آنها میگوید که به موسی گفتند، ما به تو ایمان نمیآوریم مگر اینکه خداوند را آشکارا ببینیم: «قالو لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة».
🔸در آیات و روایات فراوانی از محسوس و جسمانی نبودن خداوند سبحان سخن گفته شده است و بر این نکته تأکید شده است که خداوند، با حس شناخته نمیشود و با چشم دیده نمیشود، بلکه علم به او با غیر حس است؛ و این روایات و آیات، با تلقیاتی که امور غیرحسی را معرفت علمی نمیدانند ناسازگار است.
🔸در قرآن کریم، با آن که از حس بهعنوان ابزار شناخت علمی یاد شده است، علم به معرفت حسی محدود نمیشود و از علم عقلی یا علومی که بهوسیله قلب، وحی یا مانند آن تأمین میشوند، سخن گفته شده است. در متون مزبور علوم حسی، عقلی یا وحیانی، علومی، مستقل و گسیخته از یکدیگر نیستند، بلکه علومی وابسته و پیوسته به یکدیگرند به این معنا که کسی که از عقل و قلب سلیم برخوردار نباشد علوم حسی و تجربی او نیز گرفتار آسیب میشود.
ادامه متن در سایت استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🎙#علم_دینی/4 💠 @parsania_net
علم دینی.mp3
13.2M
🎙علم دینی (دوره دوم)
#علم_دینی/1
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفاراستادپارسانیا۲۵مهر۱۴۰۱.m4a
47.7M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net