eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
461 عکس
156 ویدیو
89 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
اسفار 16 بهمن 1403.mp3
63.39M
اسفار اربعه جلسه ۱۹۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ جلد هفت فصل ۱۸ از موقف هشتم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث مما خلق الله العقل.mp3
12.75M
▶️ -شرح و خوانش حدیث شریف «مما خلق الله العقل» -تفاوت رجوع به احادیث در فقه و مباحث اعتقادی درس اسفار ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
حمید پارسانیا
▶️ #بریده_دروس -شرح و خوانش حدیث شریف «مما خلق الله العقل» -تفاوت رجوع به احادیث در فقه و مباحث اعت
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ اَلْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلطَّيِّبِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُئِلَ مِمَّا خَلَقَ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ اَلْعَقْلَ قَالَ خَلْقُهُ مَلَكٌ لَهُ رُءُوسٌ بِعَدَدِ اَلْخَلاَئِقِ مَنْ خُلِقَ وَ مَنْ يُخْلَقُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ لِكُلِّ رَأْسٍ وَجْهٌ وَ لِكُلِّ آدَمِيٍّ رَأْسٌ مِنْ رُءُوسِ اَلْعَقْلِ وَ اِسْمُ ذَلِكَ اَلْإِنْسَانِ عَلَى وَجْهِ ذَلِكَ اَلرَّأْسِ مَكْتُوبٌ وَ عَلَى كُلِّ وَجْهٍ سِتْرٌ مُلْقًى لاَ يُكْشَفُ ذَلِكَ اَلسِّتْرُ مِنْ ذَلِكَ اَلْوَجْهِ حَتَّى يُولَدَ هَذَا اَلْمَوْلُودُ وَ يَبْلُغَ حَدَّ اَلرِّجَالِ أَوْ حَدَّ اَلنِّسَاءِ فَإِذَا بَلَغَ كُشِفَ ذَلِكَ اَلسِّتْرُ فَيَقَعُ فِي قَلْبِ هَذَا اَلْإِنْسَانِ نُورٌ فَيَفْهَمُ اَلْفَرِيضَةَ وَ اَلسُّنَّةَ وَ اَلْجَيِّدَ وَ اَلرَّدِيَّ أَلاَ وَ مَثَلُ اَلْعَقْلِ فِي اَلْقَلْبِ كَمَثَلِ اَلسِّرَاجِ فِي وَسَطِ اَلْبَيْتِ . ترجمه: احمد بن محمّد بن عيسى بن على بن حسين بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب مى‌فرمايد:ابو عبد اللّٰه محمّد بن ابراهيم بن اسباط‍‌ از احمد بن محمّد بن زياد قطان از ابو الطّيّب احمد بن محمّد بن عبد اللّٰه از عيسى بن جعفر بن محمّد بن عبد اللّٰه بن محمّد بن عمر بن على بن ابى طالب از آباء گرامش از عمر بن على از پدر بزرگوارش على بن ابى طالب عليه السّلام نقل نموده كه آن حضرت فرمودند: از نبىّ‌ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله سؤال شد:خداوند جلّ‌ جلاله عقل را از چه آفريد؟ حضرت فرمودند:خداى عزّ و جلّ‌ فرشته‌اى آفريد كه به تعداد خلائق آفريده شده و آنان كه بعدا ايجاد مى‌شوند در او سرى بوده و هر سرى صورتى دارد و هر كدام از آن سرها به فردى از افراد انسان تعلّق داشته و اسم آن شخص بر سر نوشته شده است و بر هر يك از صورت‌ها پرده‌اى افتاده كه تا آن شخص متولّد نشده و اگر از جنس ذكور است به حدّ رجال و در صورتى كه از جنس اناث است به حدّ زنان نرسد پرده از روى صورت كنار نمى‌رود ولى پس از بلوغ و رسيدن مولود به حدّ رجال و زنان البته پرده كنار خواهد رفت آنگاه در قلب و دل آن انسان نورى واقع شده كه به واسطه آن واجب و مستحب و زشت و زيبا و نيكو و پست را درك مى‌نمايد و بايد توجّه داشت كه حكم عقل در قلب و دل انسان همچون حكم چراغ است كه در وسط‍‌ خانه افروخته باشند. -علل الشرایع , جلد۱ , صفحه۹۸ -نوادر الأخبار فیما یتعلق بأصول الدین , جلد۱ , صفحه۶ -بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۱ , صفحه۹۹
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح اصول کافی جلسه ۱۹۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ کتاب توحید
اصول کافی ۱۷ بهمن ۱۴۰۳.mp3
58.2M
شرح اصول کافی جلسه ۱۹۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ کتاب توحید
به‌مثابه یک پدیده مرکب با دست بردن در افراد، در حال تربیت نوع خاصی از است که گاه از آرمان‌های دینی و اسلام سیاسی فاصله‌ای معنادار می‌گیرد. پس از انقلاب، در ضمن انقلاب فرهنگی و کارهای مشابه، تلاش‌های برای اصلاح این اثرات هویتی و هدایت دانشگاه به سمت مطلوب‌های دینی و ملی صورت گرفت. ❓اما پرسش اینجاست: چرا با وجود این اقدامات، همچنان عموم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هویت دینی مطلوبی ندارند و به انسان‌هایی با ویژگی‌های مدرن تبدیل می‌شوند؟ در همین فضا، اما روایتی دیگر نیز وجود دارد: دانشگاه، صحنه رشد و پرورش افرادی بوده که، نه‌تنها مقهور این ساختار و نوع خاص تربیت آن نشدند، بلکه ساختارشکنانه، اهدافی از جنس اقتدار و را برای کشور رقم بزنند؛ افرادی نظیر ، ، و ... این تناقض، پرسش‌هایی بنیادین را در نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران پیش می‌کشد. | رؤیای انسان دانشگاه | گفت‌وگـوهایی صریـح پیــرامون نسبت انسانِ انقلاب اسلامی و دانشگاه در ایــران 🔰کاری مشترک از مرکز اندیشه‌ورزی و سیاست‌پژوهی پاد و مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با حضور اساتید: ، ، ، ، ، و ... انتشار گفت‌وگوها به‌زودی ... @Royaye_Daneshgah @Paad_ir ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
💢 فلسفه علوم اجتماعی با رویکرد اسلامی و پرسش های بنیادین 🎞 برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا در گفتمان علوم انسانی • • انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم 🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
🔹فارابی و متفکرین مسلمان، علوم انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی ‏دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می ‏دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق ‏طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان ‏هاست. قرار گرفتن متافیزیک در متن علوم حقیقی، مانع از زوال رویکرد تبیینی علوم می ‏شود. 🔹 پوزیتیویست‏ها به دلیل اینکه هویت تبیینی علم را به قضایای تجربی و آزمون ‏پذیر محدود می ‏کردند، پس از آنکه دانستند علم تجربی با استفاده از گزاره ‏های غیرتجربی سازمان پیدا می ‏کند، هویت علم را در پیوند با قضایایی دیدند که از نظر آنها قابل تبیین علمی نبوده و به همین دلیل ارزش شناختی و تبیینی و روشنگرانه علم در معرض تردید وانکار قرارگرفت و جنبه رئالیستی و واقع‏گرایانه علم متزلزل شد؛اما رویکرد تبیینی در جهان اسلام،به این سرنوشت دچار نمی ‏شود و علم درهرحال وحتی هنگامی‌که به رفتارها و کنش ‏های فردی واجتماعی انسان ‏ها می ‏پردازد،هویت شناختی خود را حفظ می ‏کند. 🔹 حضور عقل به‌عنوان یک منبع معرفتی و توانایی عقل برای داوری و شناخت،مسائل مربوط به حکمت علمی و همچنین حضور وحی و نقل مستند به وحی،این ظرفیت را برای علم اسلامی پدید می ‏آورد تا قدرت شناخت قضایای تجویزی، هنجاری،اخلاقی وارزشی راداشته باشد و بدین ترتیب،علوم اجتماعی با حفظ هویت تبیینی وشناختی خود، علاوه‌ بر آنکه به فهم معانی و کنش‏ها و رفتار آدمیان نائل می ‏شود، قدرت داوری درباره صحت وسقم، خطا ویا صواب برای واقعیات اجتماعی وانسانی راپیدا می ‏کند. • • انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم 🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
🛑 تعطیلی شنبه ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ نظر به اطلاعیه استانداری محترم قم در خصوص تعطیلی کلیه دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در روز شنبه ۲۰ بهمن‌ماه به اطلاع می‌رساند؛ حوزه علمیه قم نیز به منظور کمک به حل مشکل مردم در بهره‌مندی از نعمت گاز "مدیریت حوزه علمیه قم" و "دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم" را فردا شنبه مورخ ۲۰ بهمن‌ماه اعلام می‌کند. ضمناً تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم که طلاب در محل برگزاری دروس اسکان دارند، با توجه به شرایط و اقتضائات، بر عهده مدیران محترم واحدهای آموزشی خواهد بود. *مدیریت حوزه علمیه قم* @sotohaali
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا