eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
15.7هزار دنبال‌کننده
223 عکس
627 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شادی روح شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه سه تا سوره توحید لطفا قرائت بفرمائید ای داغ بر دل نشسته که هیچ وقت کُهنه نمیشی😔 @pasokh999
♨️شبهه پنجم⚠️ چرا قرآن خوبی ها را به خدا نسبت میدهد ولی بدی ها را به ما نسبت میدهد مگر نه اینکه هیچ کاری بجز خواست خداوند انجام نمی شود❓ سوره نساء آیه 79: مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ  وَ مَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ  وَ أَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا  وَ کَفَی‏ بِاللَّهِ شهَِیدًا  آنچه از نیکی­ ها به تو می‏رسد، از طرف خداست و آنچه از بدی به تو می‏رسد، از سوی خود توست و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم و گواهی خدا در این باره، کافی است! جواب به شبهه پنجم جواب اول 👌👌✅حوادث جهان حتى اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد یا سیئه، خوب باشد یا بد از یک نظر مربوط به خدا است زیرا او است که به ما قدرت داده و اختیار و آزادى اراده بخشیده است، ولى در عین حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه می گیرد زیرا عامل تعیین کننده عمل، اراده و اختیار ما است، و به همین دلیل ما در برابر اعمالمان مسئولیم، و استناد اعمال ما به خدا آن چنان که اشاره شد از ما سلب مسئولیت نمى ‏کند. جواب دوم 👌👌شاید همه ما انسان ها تجربه کرده باشیم که عملی که ناپسند یا خدایی نکرده حرام بوده میخاستیم انجام بدهیم ولی دقیقه ۹۰ یک مانع ای پیش می آمد و نمیگذاشت که ما آن عمل را انجام بدهیم و خیلی از وقتها هم پیش اومده که کارهای خیری و توفیقاتی سر راه ما آمدن که ما اصلا فکرش را هم نمیکردیم چون در حسنات تكويناً و تشريعاً خدا به اهل خير كمكها و توفيقها مى دهد ولی در شر موانع ایجاد میکند مگر اینکه طرف خودش اصرار بکند که منجر به انجام آن عمل بشود جواب سوم ✅👌مقصود از بدی و سیئه آن چیز هایی است که در مخالفت با هدف و تعالی موجودی قرار بگیرد، خیییییلی از چیزهای که ما بد میبینیم یا میدانیم آزمایشات و امتحانات الهی است برای تکامل بشر که نبودنش عیب است نه بودنش. @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند ان شاالله بحق رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به رهبر عزیزمان صبر بدهد ما که از نزدیک شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه را کم دیدیم این همه داغون هستیم رهبر عزیز چه که نمیکشد😔 @pasokh999
ثواب این مطالب تا آخر هفته تقدیم میکنیم به روح عزیز و بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه و علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه شادی روحشان رحمه الله تعالی من قرا فاتحه مع الصلوات
♨️شبهه ششم آیا این دو آیه با هم در تناقض نیستند❓ آیه۲۸ سوره رعد مى خوانیم یاد خدا مایه آرامش دلها است : الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ و از طرفى دیگر در آیه ۲ سوره انفال مى خوانیم : إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ: مؤمنان کسانى هستند که وقتى نام خدا برده مى شود قلبشان ترسان مى گردد ⚠️ یکجا میفرماید ذکر خداوند موجب آرامش دلهاست و جا دیگر میفرماید ذکر خداوند موجب ترسان شدن دلهاست❓❓ جواب اول 👌✅علامه طباطبائی رضوان الله علیه می فرماید: مؤمن در طلیعه امر، قلبش می طپد ولی در پایان امر، قلبش می آرمد. در آغاز وقتی به یاد حق افتاد، چون در اوائل راه است، قلبش می طپد، اما وقتی کاملا مأنوس شد و ایمانش حباً لله شد نه خوفاً من النار، آنگاه طمأنینه دارد. پس آن آیاتی که می فرماید: یاد حق قلب را مطمئن می کند، مربوط به اواخر امر است.(یعنی کسی که تازه وارد وادی مسلمانی و مومن بودن میشود بخاطر تکالیفی که بر عهده دارد و راه طولانی که دارد و خطرهای این راه طولانی قلبش هراسان است کما اینکه آقا امیر المومنین علیه السلام میفرماید آه من قلّه الزّاد و طول الطّریق و بعد السّفر و عظیم المورد؛ آه از کمی زاد و توشه و طولانی بودن راه و دوری سفر (آخرت) و عظمت مقصد» اما وقتی که اعمال و تکالیف فردی و اجتماعی که بر عهده اش است انجام داد و موهبت های الهی را دید ذکر الهی موجب آرامش و اطمینان خاطرش خواهد شد) شاهد این جمع را هم آیه 23 سوره زمر قرار داده اند در آن آیه آمده است: «تقشعر منه جلود الذین یخشون ربهم»- آنهایی که از خدا می ترسند، پوست بدنشان می طپد. قشعریره، در مقابل طمأنینه است. 👌مشابه این حالت را در حالات اولیاء و معصومین علیهم السلام در حال عبادت ملاحظه فرمودید که هنگام وضو گرفتن چه حالی داشتند و هنگام تکبیرة الاحرام، صورت آنها چگونه زرد می شد؟ در حال نماز خواندن، چگونه دو پهلوی آنها می طپید؟ یک انسان وحشت زده که هیچ آرامش ندارد، دلش می لرزد و به حرکت در می آید. درباره امام مجتبی (علیه السلام) رسیده است که هنگام نماز پهلوهای حضرت می طپید و چهره مبارکش زرد می شد. وقتی عرض می کردند: چرا این حالت به شما دست می دهد؟ می فرمود: می خواهم امانت را ادا کنم. نمی دانم آیا درست ادا می کنم یا نه؟ @pasokh999
جواب دوم به شبهه ششم 👌👌 قرآن کریم انسان را در برابر جهان، یک شکل می بیند و در برابر "الله" شکل دیگر می بیند. در برابر جهان می گوید: مؤمن قلبش به یاد حق، در برابر جهان، آرام است. هیچ حادثه ای از حوادث دنیا او را نمی لرزاند. چرا؟ چون قلبش به مرکز قدرت، بسته است، لذا آرام است. هیچ امری، هرچند سخت و دشوار، باعث لرزش و اضطراب او نیست. زیرا این قلب، به مرکز قدرت و رحمت بسته است. مثلا👈👈 اصحاب کهف در برابر آن خطر قیام کردند و اگر چنانچه خدا دل آنها را نمی بست و به خود مرتبط نمی کرد، گرفتار طپش و اضطراب بودند. اما چرا در برابر آن طاغوت قیام کردند؟ برای اینکه قلبشان به قدرت حق وابسته و مرتبط بود. «و ربطنا علی قلوبهم»- ما قلبشان را بستیم که از حوادث جهان تکان نخورند و اضطراب پیدا نکنند. ✅👌یا درباره مادر حضرت موسی علیه السلام در سوره قصص، آیه 9 به بعد چنین آمده است: وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِن کَادَتْ لَتُبْدِی بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ قلب مادر موسى از همه چیز (جز یاد فرزندش) تهى گشت؛ و اگر دل او را محکم نکرده بودیم، نزدیک بود مطلب را افشا کند! 👌👌 وقتی انسان، جهان را جنود الله دید، خود را هم مانند جهان، بنده الله دید، سر را به الله می سپارد و دل می دهد. آنگاه می گوید: جهان همه و همه جنود الهی هستند و کوچکتر از آن هستند که مرا از معبودم باز دارند (و به من آسیب بزنند). این همان بیانی است که از امام سجاد(علیه السلام) رسیده که فرمود: «لو مات من بین المشرق و المغرب، لما استوحشت بعد ان یکنو القرآن معی»- اگر تمام مردم بین شرق و غرب عالم بمیرند و من تنها بمانم، هرگز احساس وحشت نمی کنم، در صورتی که قرآن با من باشد. این مرگ، تنها مرگ ظاهری نیست. مهم تر از آن مرگ معنوی است یعنی اگر همه مردم کافر شوند، من از کسی هراس ندارم. اما👇👇 👌👏👌✅این شخص دربرابر خداوند بخاطر ادای امانت لرزان است چون این شخص اگر واقعا معرفت داشته باشد میداند که درباره تمام نعمت های که خداوند بهش داده است باید شکر و حق آن را به جا بیاورد و از طرفی هم میداند که تمام عمرش هم تلاش بکند نمیتواند شکر حتی یکی از نعمت های الهی را بجا بیاورد لذا وقتی دربرابر خداوند قرار میگیرد میبیند و میداند دستش خالی است لذا قلبش لرزان است برخلاف اینکه زمانی که دربرابر جهان قرار میگرفت اصلا نمیرسد چون دستش پر بود وخدای به این بزرگی پشتش بود. @pasokh999
شبهه هفتم اگر انبیا(و اهل بیت علیهم السلام) معصوم هستند چرا درقرآن دستور داده شده که استغفار بکنند❓❓ 👈از جمله استغفار آدم علیه‌السلام، از ستم به خويش:«قالا ربنا ظـلمنآ انفسنا وان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخـسرین؛ گفتند پروردگارا ما بر خویشتن ستم کردیم و اگر بر ما نبخشایی و به ما رحم نکنی مسلما از زیانکاران خواهیم بود.» ❓ @pasokh999
جواب اول به شبهه هفتم👇👇👇 👌✅توبه، یکى از عبادات بزرگ است. خداوند در قرآن مجید، مؤمنان راستین را چنین توصیف مى کند: (الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقانِتِینَ وَ الْمُنْفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالاْسْحارِ ) «آنان شکیبایند و راست گو ; همواره اطاعت پیشه اند و انفاق گر و سحرگاهان، به استغفار مى پردازند». 👌👌یکی از اعمال بسیار محبوب نزذ خداوند توبه کردن است👇👇 مى فرماید: (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ ) «خداوند، توبه کاران و پاکیزگان را دوست مى دارد». 👌👌👌اگر کسی عمل محبوب خداوند را انجام بدهد آیا ازش سوال میکنند چرا این کار را کردید❓❓ @pasokh999
جواب دوم به شبهه هفتم👇👇👇 👌✅حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله میفرمودند توبه انبیا و اهل بیت علیهم السلام دفعی است برخلاف توبه ما که اصولا رفعی است. یعنی چه❓👇👇 👌✅گاهی طرف قبل از اینکه بیمار بشود واکسن میزند که مبتلا به فلان بیماری نشود یعنی قبل از اینکه بیماری وارد بدنش بشود پیشگیری میکند و بیماری را قبل از اینکه مبتلا بشود دفع میکند (گناه دفعی) ولی گاهی کسی سرما خورده است بعد دکتر میرود، دکتر دارو برایش تجویز میکند تا بیماری ای را که گرفته است رفع بشود و از بین برود( گناه رفعی) 👌رفعی:یعنی استغفار برای از بین بردن آثار گناهی که انجام داده است 👌دفعی:یعنی پیشگیری از مبتلا شدن به گناه یعنی واکسینه کردن خود بخاطر مبتلا نشدن به گناهان. @pasokh999
⚠️شبهه هشتم ♨️چطور ممکن است خداوند حساب اینهمه انسان را در طول چند دقیقه انجام بدهد و سریع بهشتی ها و جهنم ها مشخص میشود❓❓                        👈👌کلا علت بد قضاوت کردن و دیر قضاوت کردن چهار چیز است:👇👇 مقدمه👇 ✅۱)جهل داشتن: یک قاضی تا بیاید بفهمد چه کسی مجرم هست و چه کسی متهم هست یا شاکی کی هست شاهد کی هست و..... یا اینکه نداند این کار براساس عمد بوده یا سهو و... یا مشارکتا بوده یا مباشرتا و.... کلی زمان فقط برای یک پرونده میبرد و تمام این موارد برای مخلوق است ولی خداوند که عالم به همه چیز است و چیزی از او پوشیده نیست. ✅۲)غفلت: گاهی قاضی همه ی مداراک و مستندات را دارد ولی هنگام قضاوت غفلت میکند از بعضی از مستندات یا قبل از قضاوت از جمع آوری بعضی از مستندات غفلت میکند که این یا بخاطر خستگی و فشار کار است یا بخاطر ضعف علمی و..قاضی است. که شأن خداوند از اینها مبرا است چون خداوند👈 لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ است(در آیه آیه الکرسی) ✅۳)نسیان: گاهی قاضی مستندات را کاملا جمع کرده و از چیزی هم غفلت نکرده که جمع آوری بکند ولی هنگام قضاوت ممکن است بعضی از مستندات را فراموش بکند و قضاوت صحیحی انجام ندهد که فراموشی در خداوند اصلا راه ندارد. ✅۴)نداشتن ابزار: گاهی علت تاخیر یا بد قضاوت کردن قاضی بخاطر این است که این قاضی ابزار مناسب را ندارد که بتواند خوب قضاوت بکند که خداوند متعال ابزارهای لازم و کافی را دارد ازجمله: @pasokh999
ادامه مطلب قبلی👆👆👇👇 خداوند متعال ابزارهای لازم و کافی را دارد ازجمله: 👈الف) خود انسان:خود انسان علیه خودش شهادت میدهد یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» در آن روز زبان‌ها، دست‌ها و پاهایشان بر ضدّ آنها به اعمالى که مرتکب می‌‏شدند گواهى می‌‏دهند! 👌👌👌👈مثل كارخانه هايى كه هر قدر چرخ هاى آن گردش مى كند، شماره مى اندازد، يا اتومبيل ها كه هر قدر راه مى رود، كيلومترشمارِ آن به جلو مى رود، براى آگاهى از ميزان كار آن كارخانه و اين اتومبيل هيچ گونه نيازى به حساب گرى نيست، همه چيز روشن و همه چيز حاضر و آماده روی کیلومتر شمار است، 👌همه چیز خدا روی ما نصب کرده است. 👈ب)پیامبران: یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا ای پیامبر،ما تو را فرستاده ایم گواه بر مردم و گواه بر امت . 👌👌👌👌👌نکته بسیار زیبا:میدانید شاهد بودن پیامبر به چه معناست❓❓شاهد چکار میکند مثلا به قاضی میگوید من دیدم این شخص فلان روز با اسلحه فلانی را کُشت پیامبر شاهداست یعنی شهادت میدهد که فلان بنده چند رکعت نماز خواند چندتا سجده رفت چندتا نگاه گناه کرده چندتا نگاه محبت آمیز کرده و..... خلاصه👇👇 👌👌✅در احاديث اسلامى نيز تعبيرهاى جالبى در اين زمينه آمده است: در حديثى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم: «همان گونه كه خداوند در يك زمان به همه بندگان روزى مى دهد در يك زمان نيز به حساب همه آنها رسيدگى مى كند». در حديث ديگرى مى خوانيم: «اِنَّهُ تَعالَى يُحاسِبُ الْخَلائقَ كُلَّهُمْ فى مِقْدارِ لَمْحِ الْبَصَرِ» (خداوند به حساب همه بندگان در يك چشم بر هم زدن مى رسد). همچنین در حديث ديگرى آمده است: «اِنَّهُ سُبْحانَهُ يُحاسِبُ جَمِيْعَ عِبادِهِ عَلَى مِقْدارِ حَلْبِ شاة» (خداوند حساب تمام بندگان را در زمان كوتاهى به اندازه دوشيدن يك گوسفند رسيدگى مى كند!). خلاصه خلاصه👇👇 👌👌👌👌در حقيقت بايد گفت: اصلا خداوند نيازى به حساب كردن ندارد، چرا كه مجموعه تمام اعمال بندگان يكجا نزد او حاضر است! جالب اين كه امروز كامپيوترهايى ساخته شده كه در يك ثانيه چند صد ميليون يا چند ميليارد، حساب رياضى را حل مى كنند! و اين نشان مى دهد كه سرعت حساب در عصر ما به كجا رسيده است! جائى كه بشر با تمام ضعف هايى كه دارد بتواند از چنين سرعت حسابى برخوردار گردد، حسابگرى قادر متعال كه توانائيش نامحدود و علمش بى حساب است ناگفته پيدا است. 👌خداوند اسرع الحاسبین است یعنی بسیار سریع بحساب میرسد. @pasokh999