♨️شبهه اول
مگر قرآن سخنش روشن نیست پس ما چه نیازی به تفسیر داریم❓مثلا در آیات زیر میفرماید👇👇
قَدْ جَاءَكُم مِنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ» (سوره ى مائده، آيه ى 15)
«هذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ» (سورهى آل عمران، آيهى 138)
«تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْءٍ» (سوره ى نحل، آيه ى 89)
«وَهذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ» (سوره ى نحل، آيه ى 103)
#قرآن_شناسی
@pasokh999
جواب اول به شبهه اول
جواب اول: روشن بودن یک مطلب، یک چیز است اما فهمیدن مطلب آسان چیز دیگه است قرآن برای کسانی که دنبال هدایت هستند مطلب را بیان کرده ولی گاهی فهم بعضی از آیات قرآن بخاطر این مسائل کمی مشکل میشود از جمله: ۱) کمبود علوم و آگاهی های لازم در مخاطبان قرآن؛
۲)فاصله ی زمانی و مکانی مخاطبان با نزول آیات و دورشدن از فضای نزول قرآن؛
۳)ویژگی های موجود در قرآن، مثل: معارف زیاد در قالب واژگان محدود، محتوای عالی در قالب الفاظ معمولی عرب، چند چهره بودن قرآن (بطون)، وجود لغات مشکل و...که باید به لغت رجوع کرد
جواب دوم به شبهه اول
👌👌قرآن لایه های مختلفی دارد که فهم لایه های پایین برای عموم قابل استفاده است به تعبیر امام صادق(علیه السلام) که فرمودند: «کتاب الله عز و جل علی اربعة اشیاء علی العبارة و الاشارة و اللطایف و الحقایق، فالعبارة للعوام و الاشارة للخواص و اللطایف للاولیاء و الحقایق للانبیاء.» «کتاب خدا بر چهار چیز است:عبارت(ظاهر الفاظ قران)، اشارت، لطایف و حقایق.پس عبارت آن برای عوام و همه مردم، اشارتش برای خواص، لطایف آن برای اولیاء و حقایق آن برای انبیاست».👌
✅فهم لایه های پایین قرآن با دقت مطالعه کردن برای همه آزاد است اما قرآن به تعبیر روایت ۷۰بطن و لایه دارد.
#قرآن_شناسی
@pasokh999
♨️⚠️شبهه دوم
اینکه خداوند میفرماید «یضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَ یَهْدِى مَنْ یَشَاءُ» یعنی هر کسی را بخواهد هدایت میکند و هر کسی را هم که بخواهد گمراه میکند پس اگر من کار بد میکنم یعنی خداوند خواسته من کار بد بکنم پس اگر بخواهند من را جهنم ببرند خلاف عدالت خداست❓❓
جواب👇👇
جواب شبهه دوم
مقدمه
💯اول باید این سوالات جواب داده بشود بعد جواب این شبهه مشخص میشه👇👇
1)یعنی چه خداوند عده ای هدایت میکند و عده ای را گمراه میکند؟🤔
2)یعنی آیا خداوند به یک نفر آدرس صحیح میدهد پس هدایت میشود و به نفر دیگر آدرس غلط میدهد پس او گمراه میشود؟
جواب اول به شبهه اول
✅👌خداوند به همه یک آدرس میدهد ولی با همان آدرس عده ای گمراه میشوند و عده ای هدایت به عنوان مثال👇👇👇
یا سوره اسراء آیه 82:وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً (و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى كنيم ولى ستمگران را جز زيان نمى افزايد) یک قرآنه ولی عده ای با همین قرآن هدایت میشوند و جلب رحمت میکنند و عده با همین قرآن خسارت میبینند وگمراه میشوند(مثل قرآن به نیزه کردن در جنگ صفین.. )
✅هنر قرآنه که با یک مثال عده ای را هدایت میکند و عده ای را گمرا میکند مثلا خداوند به یک پشه مثال میزند:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ
(و خدا را شرم و ملاحظه از آن نیست که به پشه و چیزی بزرگتر از آن مثل زند، پس آنهایی که به خدا ایمان آوردهاند میدانند که آن مثل حق است از جانب او، و اما آنهایی که کافرند میگویند: خدا را از این مثل چه مقصود است؟ گمراه میکند به آن مثل بسیاری را و هدایت میکند بسیاری را! و گمراه نمیکند به آن مگر فاسقان را)
👌با همین مثال پشه،عده ای گمرا میشوند و عده ای هدایت میشوند(عده ای گفتن این دیگه چه مثالی است خداوند زده مثال قحطی بوده😄 بعد از این مثال خداوند منکر خداوند شدن ولی عده ای گفتن خداوند بی دلیل مثال به پشه نزده حتما حکمتی داشته...)
#قرآن_شناسی
@pasokh999
جواب دوم به شبهه دوم
✅👌بزرگواران منظور از اینکه خداوند گمراه میکند این نیست که طرف را هُل بدهد بیفتد داخل چاه بلکه منظور این است که دست عنایتش را از این شخص برمیدارد (بخاطر گناهانش)ودیگر این شخص چون نوری نمیبیند می افتد داخل چاه
✅جواب سوم به شبهه دوم👇👇
👌👌👌هر وقت که میخواهید آیه ای را مطالعه بفرمایید حتما آخر آیه را ببینید چون آیه یا شبهه ای داخلش است یا سوالی داخلش است که با قسمت آخر جواب میدهد
به عنوان مثال 👇
🔻چرا خداوند عده ای را گمراه میکنه 👈يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا #الْفَاسِقِينَ
در آخر آیه خداوند میفرماید که منظورم
#فاسقین است
🔻یا سوره های دیگر میفرماید که چه
کسانی را خداوند گمراه میکند در اصل
منظورش اینه #چه_چیزی باعث #گمراهی شان شده است
👇👇👇
🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ ( #ظلم سبب شده گمراهشان بکند)
🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ ( #کفرشان سبب گمراهیشان شده)
🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين ( #فسق سبب شده گمراه بشوند)
🔻إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ #كاذِبٌ كَفَّارٌ
🔻ْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ #مُسْرِفٌ كَذَّاب
💯👌✅ضلالت یک امر عدمی است نه وجودی(یعنی ضلالت نداریم بلکه برداشت چراغ هدایت که =ضلالت) یعنی خداوند لطفش را بر میدارد نه اینکه خداوند طرف را هُل بدهد داخل گمراهی
#قرآن_شناسی
@pasokh999
♨️(شبهه سوم)👇👇👇
سوره شوری آیه 23: ....قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى....
الفرقان : 57 قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبيلا
یک آیه فرموده اجر من مودت فی القربی است (سوره شوری23)ولی در سوره فرقان آیه 57 میفرماید: من اجری از شما نمیخاهم مگر اینکه راه خدا را بروید❓❓
جواب:👇👇👇
👌👌نکته خیلی مهم
به هیچ در قرآن تعارض حقیقی وجود ندارد اگر هم تعارض باشد تعارض بدوی(یعنی در نگاه اول بدون تحقیق و ندیدن سایر آیات)ممکن است باشد که با دیدن سایر آیات از بین میرود
ظاهر این دو آیه با هم تعارض دارد ولی با کمی تامل و فکر این تعارض از بین میرود
مثلا👈اگر کسی از من سوال بکند چه کسی در خانه است و من در جواب بگویم علی، و دوباره یک نفر دیگر از من سوال بکند چه کسی داخل خانه است من بگویم برادرم اینگونه جواب دادنها به سه صورت متصور است :۱)هر دو کلام دروغ است۲)یکیشون درست تست و دیگری غلط است ۳)هردوتا کلام درست است(زمانی که اسم برادرم علی باشد).
✅✅جواب شبهه قرآنی هم مثل همین سه صورت است یا نعوذبلله هردو یا یکی از کلام متعارض و کذب است که این درست نیست چون از خداوند فقط صدق صادر میشود،یا اینکه دو کلام درست است زمانی که مودت اهل بیت علیهم السلام همان پیمودن راه خدا باشد.👌
نتیجه👇👇
👏👌کسی که مودت اهل بیت علیهم السلام را ندارد ولو اهل نماز خمس ....باشد فقط خیال میکند که دارد راه راست را طی میکند
#قرآن_شناسی
@pasokh999
💢شبهه چهارم⚠️
آیا گناهی که من انجام میدهم به خواست و اراده خداوند است❓
کما اینکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم میفرماید
آیه ۲۹ سوره تکویر وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
و شما چیزی را اراده نمیکنید مگر اینکه به خواست خدای آفریننده عالم باشد
☘بخش اول 👇👇
بله فعل گناه و زشت و ناپسند به خواست و اراده خداوند است🤔
👈حالا سوال این است آیا خداوند اراده گناه و زشت و ناپسند میکند؟حال آنکه خداوند کمال مطلق است❓
مقدمه لازم و ضروری
👌✅👈ما دو تا مفهوم داریم 1- مفهوم ماهوی:یعنی ما به ازای خارجی دارد(یعنی آن چیزی که داخل ذهن من می آید در عالم خارج مصداقش هم وجود دارد)مثل ماشین،منزل، و...👈اولا ما به ازای خارجی دارد(یعنی مثل غول چراغ جادویی نیست که در عالم دنیا نباشه) ثانیا از هر جهت درنظر بگیریم ماشین است و سیب نمیشود
2-مفهوم فلسفی: که از مقایسه دو چیز با هم به وجود می آید مثلا حرکت کردن دست،
اگر بر صورت ظالم زده شود ثواب است ولی اگر بر صورت مظلوم زده شود گناه است.
در اینجا ثواب و گناه که در عالم خارج وجود ندارد بلکه فقط حرکت دست است که اگر بر سر ظالم فرود آید ثواب ولی اگر بر سر مظلوم زده شود گناه است.
👈✅در عالم خارج فقط فعل محقق میشود نه گناه و این مفاهیم گناه ثواب، خوب و بد و....را خداوند با توجه به اتفاقی که رخ میدهد این اسم ثواب و گناه را رویش گذاشته است والا آنچیزی که در خارج و بیرون وجود دارد فقط حرکت دست و چشم و... است مثلا ما میگوییم نگاه حرام به نامحرم ولی در واقع آنچیزی که اتفاق می افتد فقط دیدن است که اگر این نگاه محبت آمیز به زن و بچه و پدر و مادر باشد به این حرکت چشم (نگاه کردن) میگوییم ثواب ولی اگر خدایی نکرده این حرکت چشم به نامحرم باشد میشود حرام ولی حرام و حلال در مقایسه نگاه به وجود آمد نه اینکه حرام و حلال در بیرون باشد چون در بیرون و عالم دنیا پدر و مادر زن وبچه دختر داخل خیابان و.... است(لطفا با دقت خوانده شود)
#قرآن_شناسی
@pasokh999
اما جواب👇👇
جواب اول
✅👌خداوند حرکت دست را اراده کرده است که برای خداوند کمال است چون هیچ فعلی و حرکتی بدون اراده خداوند محقق نمیشود پس اگر این حرکت دست بر صورت ظالم بخورد ثواب برای این شخص مینویسند ولی اگر برصورت مظلوم زده شود گناه برای این شخص نوشته میشود...
مثال دیگر👇👇
👈وقتی شمر ملعون سر امام حسین علیه السلام را میبرد این سر بریدن شمر فعل خداست چون اراده تکوینی خداست(یعنی خداوند اراده کرده هر کسی با اختیار خودش کارهایش را انجام دهد و شمر ملعون هم این کار زشت را انتخاب کرد)ولی اراده تشریعی خداوند نیست، چون خداوند کشتن حیوانات را بدون دلیل حرام کرده چه رسد به انسان آن هم آقای دو جهان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام😔 ولی این فعل و این کار(سر مبارک امام حسین علیه السلام را بریدن) برای خداوند حُسن است چون همه دارند طبق آنچیزی که اراده کردن محقق میکنند شمر اراده این کار را کرده و دارد محقق میشود و خداوند هم اراده کرده انسانها طبق اراده شان عمل بکنند، ولی این کار برای شمر قُبح و گناه است چون اراده کار درست نکرده است
👌👌👌ما در عالم خارج گناه و ثواب نداریم فقط فعل داریم که اگر این فعل انسان را به سعادتش نزدیک کند حُسن است و اگر به شقاوت نزدیک کند گناه است...
نتیجه 👇👇
♨️کار شیطان و افعال بدی که در عالم خارج اتفاق می افتد اگر به خداوند استناد داده میشود از باب اراده تکوینی خداست نه اراده تشریعی چون اگر بگوییم طرف با استقلال خودش این کار را انجام میدهد پس اصلا نمیشود به خداوند استناد داد(حتی طبق اراده تکوینی) می دانید چی می شود مصیبت بزرگی اتفاق می افتد که خود این شخص هم قبول نمیکند چون لازمه اش این است یک ذات(انسان) میتواند کارهایی انجام دهد که خداوند را هم به چالش بکشد و خداوند هم هیچ کاری نمیتواند انجام دهد، حال آنکه ما اثبات کردیم انسان ممکن الوجود است (فقر محض است) و هر چه که دارد زره ای از وجود خداست.
#قرآن_شناسی
@pasokh999
جواب دوم به شبهه چهارم
درست است که ما هیچ چیزی بدون خواست و اراده خداوند نمیتوانیم اراده بکنیم ولی خداوند هم یک اراده هایی کرده است از جمله👇👇
۱)اراده کرده است عالم بر حسب علت معلولی پیش برود
۲)خداوند اراده کرده که انسانها طبق اراده هاشون عمل بکنند یعنی هر کسی با اختیار خودش انتخاب بکند
👌✅ولی اینطور نیست که انسان با اختیار خودش هر کاری که خواست بکند چون اگر اینطوری بشود سنگ روی سنگ بند نمیاد در مواردی خداوند مانع ای ایجاد میکند بین اراده انسان و آن کاری که میخواهد انجام بدهد
👆👌مثلًا در ماشينهاى تعليم رانندگى، دو دستگاه گاز و ترمز وجود دارد؛ يكى زير پاى كارآموز و ديگرى زير پاى مربّى. در اين ماشين كارآموز مىتواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده كند، ولى به شرط آنكه مربّى هم بخواهد. يا نظير چكهاى دو امضائى كه هر يك از دو صاحب امضا مىتواند امضا كند، اما اثر و پرداخت چك زمانى است كه ديگرى نيز آن را امضا كرده باشد.
#قرآن_شناسی
@pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شادی روح شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه سه تا سوره توحید لطفا قرائت بفرمائید
ای داغ بر دل نشسته که هیچ وقت کُهنه نمیشی😔
#حاج_قاسم_سلیمانی_رحمه_الله_علیه
@pasokh999
♨️شبهه پنجم⚠️
چرا قرآن خوبی ها را به خدا نسبت میدهد ولی بدی ها را به ما نسبت میدهد مگر نه اینکه هیچ کاری بجز خواست خداوند انجام نمی شود❓
سوره نساء آیه 79: مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ وَ أَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَ کَفَی بِاللَّهِ شهَِیدًا
آنچه از نیکی ها به تو میرسد، از طرف خداست و آنچه از بدی به تو میرسد، از سوی خود توست و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم و گواهی خدا در این باره، کافی است!
جواب به شبهه پنجم
جواب اول
👌👌✅حوادث جهان حتى اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد یا سیئه، خوب باشد یا بد از یک نظر مربوط به خدا است زیرا او است که به ما قدرت داده و اختیار و آزادى اراده بخشیده است، ولى در عین حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه می گیرد زیرا عامل تعیین کننده عمل، اراده و اختیار ما است، و به همین دلیل ما در برابر اعمالمان مسئولیم، و استناد اعمال ما به خدا آن چنان که اشاره شد از ما سلب مسئولیت نمى کند.
جواب دوم
👌👌شاید همه ما انسان ها تجربه کرده باشیم که عملی که ناپسند یا خدایی نکرده حرام بوده میخاستیم انجام بدهیم ولی دقیقه ۹۰ یک مانع ای پیش می آمد و نمیگذاشت که ما آن عمل را انجام بدهیم و خیلی از وقتها هم پیش اومده که کارهای خیری و توفیقاتی سر راه ما آمدن که ما اصلا فکرش را هم نمیکردیم چون در حسنات تكويناً و تشريعاً خدا به اهل خير كمكها و توفيقها مى دهد ولی در شر موانع ایجاد میکند مگر اینکه طرف خودش اصرار بکند که منجر به انجام آن عمل بشود
جواب سوم
✅👌مقصود از بدی و سیئه آن چیز هایی است که در مخالفت با هدف و تعالی موجودی قرار بگیرد، خیییییلی از چیزهای که ما بد میبینیم یا میدانیم آزمایشات و امتحانات الهی است برای تکامل بشر که نبودنش عیب است نه بودنش.
#قرآن_شناسی
@pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند ان شاالله بحق رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به رهبر عزیزمان صبر بدهد
ما که از نزدیک شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه را کم دیدیم این همه داغون هستیم رهبر عزیز چه که نمیکشد😔
#حاج_قاسم_سلیمانی
@pasokh999