#تعداد_واجب_تسبیحات_اربعه_در_نماز
💬سوال:
آیا ذکر تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه واجب است یا یک مرتبه کفایت می کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝امام خمینی(ره):
در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بخواند و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه بگوید، کافی است.
📝آیة الله اراکی(ره):
در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه بگوید و اگر یک مرتبه بگوید کافی است.
📝آیة الله بهجت(ره):
اگر تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید بنابر اقوی (احتیاط واجب) کافی است، ولی سه مرتبه گفتن آن فضیلت بیشتر دارد و موافق احتیاط است.
📝آیة الله تبریزی(ره):
در رکعت سوم و چهارم فقط می تواند یک مرتبه بگوید و بهتر آن است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
یک مرتبه کافی است هر چند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود.
📝آیة الله خوئی(ره):
یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📝آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📝آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
می تواند یک مرتبه بگوید و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
در رکعت سوم و چهارم گفتن یک مرتبه تسبیحات کافی است و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
احتیاط واجب آن است که تسبیحات اربعه را سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله گلپایگانی(ره):
یک مرتبه کفایت می کند اگر چه احتیاط مستحب است که سه مرتبه بگوید.
📝آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بگوید اگر چه یک مرتبه هم کافی است.
📝آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
یک مرتبه کفایت می کند، اگر چه احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📝آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
تسبیحات اربعه را می توان یک بار گفت احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
👇 منتظرتون هستیم
👉@pasokh99 👈ایتا👈
👉@pasokhshara 👈تلگرام👈
•┈┈••✾•🍃🌸🕊•✾••┈┈•
واتساپ👇👇
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
خمس واحکام آن(رضایی)
👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/C1atDqE2uZF3fLK8mYH5XZ
پاسخ به مسایل شرعی ۲(رضایی)
https://chat.whatsapp.com/LiiUnPrZLzb1tgidXZlCYk
لینک گروه دلدادگان وطن یاران رهبر
https://chat.whatsapp.com/KZL3gUxfRk7L1skzlkMmED
احادیث کوتاه وناب۳
https://chat.whatsapp.com/IVw0gGJQHan1KvPivmluED
•┈┈••✾•🍃🌸🕊•✾••┈┈•
‼️ارتباط با مسلمان اسمی
🔷س ۵۷۹۵: حکم ارتباط با کسانی که به صورت اسمی مسلمان هستند، اما گاهی منکر دین اسلام و خدا میشوند چیست؟
✅ج: اگر در ظاهر، اظهار اسلام میکنند، یعنی شهادتین را گفتهاند و ما خبر نداریم که قلباً مسلمان هستند یا نه و گاهی وقتها ممکن است اعمالی انجام دهند که خلاف دستورات اسلام باشد، حکم مسلمان را دارند. اما اگر ما میدانیم که آنها معتقد به اسلام نیستند و فقط به صورت زبانی یک چیزی میگویند و فقط اظهار اسلام میکنند، خیر، در اینجا حکم مسلمان را ندارند و ارتباط با آنها اجمالاً با ارتباط با مسلمانان فرق میکند. اگرچه نمیگوییم بهطورکلی ارتباط با آنها جایز نیست. ارتباط با آنها اشکالی ندارد، اما نباید مفسدهای داشته باشد و موجب تأیید عقاید باطل آنها بشود. همچنین خود کسی که با آنها ارتباط دارد، نباید متهم شود که با افراد لاابالی سروسرّی دارد.
📕منبع: khamenei.ir
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
🌺 سن یائسگی بانوان🌺
پرسش کاربر در گروه:
باسلام. خانمی 52 ساله هست. هرماه خون می بیند و خونش کاملا علائم حیض را دارد، آیا #استحاضه هست یا #حیض ؟ مرجع تقلیدشونم اقای خامنه ای است . باتشکر
پاسخ:
سلام علیکم
آقای خامنه ای در این که سن یائسگی چقدر است، احتیاط کرده اند و اجازه داده اند که مقلدینشان به مجتهد جامع الشرایط دیگری که در این مساله فتوا داده اند رجوع کند و آقای سیستانی که مجتهد جامع الشرایطی است فتوا داده اند که تا شصت سال خون حکم حیض را دارد.
بنابراین این خانم می تواند به آیت الله سیستانی در این مساله رجوع کند و این خون را حیض قرار دهد .
پاسخ مراجع عظام تقلید در مورد سن یائسگی:👇
آیات عظام: امام خمینی،گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی: زنهای سیّده، بعد از تمام شدن شصت سال قمری یائسه می شوند و زنهای غیر سیده، بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری یائسه می شوند.
آیةالله نوری همدانی: زن های غیر سیده بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه می شوند، ولی زن های سیده احتیاط واجب آن است که اگر بعد از تمام شدن پنجاه سال تا شصت سال خونی در ایّام عادت خود، یا با نشانه های حیض دیدند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد( مانند خواندن نماز )، و چیزهایی که حائض باید ترک کند( مانند داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر،جماع) را جمع کند.
آیة الله وحید خراسانی: زن های سیده و غیرسیده هر دو بعد از تمام شدن شصت سال #يائسه مى شود ، و بنابر احتياط واجب بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال اگر خونی با نشانه هاى حيض ببینند يا در روزهاى عادت خون ببيند، بين تروك حائض و افعال مستحاضه جمع کنند.
آیةالله مکارم شیرازی: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو بعد از تمام شدن پنجاه سال قمرى یائسه مى شوند، ولی اگر بعد از این سن خونی به تمام صفات حیض ببینند، حیض است.
آیةالله سیستانی: زن های سیده و غیرسیده هر دو بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مى شود ، و لی احتیاط مستحب است که زنهای غیرسید بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال اگر خونی با نشانه ها و شرایط حيض ببینند، بين تروك حائض و افعال مستحاضه جمع کنند.۱
آیه الله خامنه ای: در مورد سن یائسگی زنان احتیاط دارند، بنابراین زنان می توانند در این مسأله به مجتهد جامع الشرایطی که فتوای مشخصی دارد، رجوع کنند.۲
تبصره👌
۵۰ سال قمرى، ۴۸ سال و ۶ ماه شمسی می باشد.
📚منبع
۱.توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۵.
۲. رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای، درس ۲۱، پاورقی ص ۸۲.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
💠 به زبان آوردن نیت، در #چهار مورد #حرام است 💠
🔹🔹🔹🔹
◀ الف) وقتیکه نماز احتیاط بر انسان واجب شده، مثلاً کسیکه در نماز چهاررکعتی شک میکند سهرکعت خوانده یا چهاررکعت، بنا را بر چهار میگذارد و پس از سلام نماز یکرکعت نماز احتیاط میخواند، بین نماز اصلی و نماز احتیاط نباید حرف بزند یا نیت را بر زبان جاری کند.
◀ ب) در صورتیکه سجده سهو بر او واجب شده.
◀ ج) در صورتیکه قضای تشهد فراموششده بر انسان واجب شده.
◀ د) در صورتیکه قضای سجده فراموششده بر انسان واجب شده است.
✅ پس در تمام موارد چهارگانه فوق نباید بین نماز و آنچه بر انسان واجب شده، فاصلهای بیفتد و نباید نیت را بر زبان جاری کند، بلکه بلافاصله پس از نماز، وظیفه خود را انجام میدهد.
#نیت #بهزبانآوردننیت
------------
📚 توضیح المسائل مراجع تقلید
------------------------------
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟 @pasokh99🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
🔥 چهارشنبه سوری حرام شرعی است
نظر فقها و مراجع معظم:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای؛
🔶🔸 نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟
جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
🔷🔹 آیت الله العظمی مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
🔶🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است
🔷🔹آیتالله العظمی بهجت (ره) : این کارها مشروعیت ندارد.
🔶🔸آیتالله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
🔷🔹آیتالله العظمی فاضل لنکرانی (ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
🔶🔸آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
🔷🔹آیتالله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یكی از سنتهای غلط است كه از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است كه مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب كنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی كه موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
🔶🔸حضرت آیتالله صافی گلپایگانی(ره): استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد،از مصادیق لهو و اسراف است ،جایز نمی باشد.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
🔵حکم پوشاندن کلاه گیس از نامحرم 🔵
📥پرسش کاربر :
آیا پوشش موهای مصنوعی از نامحرم واجب است؟
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر اکثریت مراجع از جمله رهبری اگر فردی از کلاه گیس و موی مصنوعی استفاده می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند.
نظر مراجع عظام در مورد حکم پوشاندن کلاه گیس از نامحرم:👇
📝آیات عظام خمینی و فاضل: بنابر احتیاط واجب، باید كلاه گیس را از نامحرم پوشاند.
📝آیت الله بهجت: اگر باعث مفسده شود، جایز نیست.
📝آیات عظام صافى، مكارم و نورى: خیر، كلاه گیس خود یك نوع زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.
📝آیت الله مکارم شیرازی: استفاده از کلاه گیس جایز است، ولی این کار در برابر نامحرم جایز نیست و نگاه به موی مصنوعی اشکال دارد.
📝آیت الله سیستانی: کلاه گیس خود زینت است و باید آن را بپوشاند.
📝آیت الله وحید خراسانی: چنانچه کلاه گیس مصنوعی یا موی مصنوعی بر سر زن باشد، واجب است آن را از نامحرم بپوشاند و نگاه کردن به آن هنگامی که بر سر زن است، جایز نیست.
📚منابع:
توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 442 مکارم: مسأله 729.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
🔰احکـ🔎ـام سهام عدالت📈💰
ـ🍂 #خمس_سهام_عدالت
❓پرسش :
♻️ آیا اصل سهام عدالت و سود اون خمس داره؟ این خمس رو چه زمانی باید پرداخت؟
✍حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی):
اصلش که هر وقت فروخته بشه، خمس داره؛ اما سودش، اگه تا سر سال خمسی استفاده نشه و باقی بمونه، خمس داره.
📚 حضرت آیتاللهالعظمی سیستانی(مدظلهالعالی):
✍️ هر وقت امکان فروش و دریافت اون فراهم بشه، باید فوراً خمسش رو بدید.
📚 حضرت آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی(مدظلهالعالی):
✍️ اون مقدار از سهام عدالت که متعلق به خودتون هست، درصورتیکه قابل خریدوفروش باشه و سال خمسی هم بر اون بگذره، بنابر احتیاط واجب، خمس داره؛ اما سود اون، چنانچه سال خمسی بر اون بگذره، در هر حال، خمس داره.
⭕️ نکته:
احتیاط واجب، یعنی اینکه توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
🔺استفتا از دفاتر آیات عظام:
خامنهای و سیستانی، توسط سایت اسلام کوئست و سایت آیتالله مکارم شیرازی.
•┈┈••✾❀✿🍁✿❀✾••┈┈•
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
💰#رد_ مظالم💰
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام.
آیا می توان رد مظالم را به کسی که می دانیم نیازمند است، بدهیم؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
در ابتدا باید بگوییم که مراد از مظالم به اموالی می گویند که متعلق به دیگران است و بنا به دلیلی در دست ما می باشد. که در این صورت باید این اموال برگردانده شوند تا حق الناس به گردن انسان نماند و این برگرداندن اموال یا رد مظالم چند صورت دارد:
۱. گاهی صاحب مال موجود است و ما هم او را می شناسیم، که در اینصورت چنانچه مقدار بدهکاری معلوم باشد باید همان مقدار را به سرعت به صاحبش پرداخت کند و اگر مقدار آن معلوم نیست با او مصالحه کند.
۲. گاهی صاحب مال را نمی شناسیم، که در این صورت ابتدا باید تا جایی که ممکن است برای پیدا کردن صاحب مال تلاش کنید و این کار را تا جایی ادامه بدهید که به کل از پیدا کردن صاحبش ناامید شوید، و بعد با اجازه مرجع تقلید مال را به فقرا صدقه دهید.
۳. گاهی خود مال از بین رفته است، که در اینصورت اگر صاحبش را می شناسیم قیمت یا مشابه آن را به صاحبش بر می گردانید و اگر صاحبش را نمی شناسیم، قیمت یا مشابه آن را با اجازه مرجع تقلیدتان می توانید به فقیر بدهید.
۴. گاهی صاحب مال را نمیشناسد و مقدار مال هم معلوم نیست. در این صورت باید «یک پنجم» مال بهعنوان «خُمس» به مرجع تقلید پرداخت گردد، آنگاه میتواند در بقیه مال، تصرف کند. [1]
اگر خمس را بدهد و بعد بفهمد كه مقدار حرام بيشتر از خمس بوده، بنابر احتياط واجب، مقدارى را كه مىداند از خمس بيشتر بوده، از طرف صاحب آن صدقه دهد.
📚منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع(محشی)، ج ۲، م ۴۷.
۲. توضیح المسائل مراجع(محشی)، ج ۲، م ۴۹.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
🔷🔶افطار روزه قبل از حد ترخص با جهل به حکم 🔶🔷
📥 پرسش کاربر در گروه:
من نمی دانستم در ماه رمضان، اگر به حدّ ترخّص نرسیده باشیم، نباید افطار کرد، و قبل از حدّ ترخّص به این اعتبار که مسافر هستم ، افطار کردم، حال وظیفه ام چیست؟
📤پاسخ:
سلام علیکم.
در این صورت طبق نظر اکثریت مراجع عظام از جمله مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی، چون نسبت به حکم مساله جاهل بوده اید، قضا کفایت می کند و کفاره ندارد.
نکته:👌
روزه دارى که پیش از ظهر مسافرت مى کند، تا به حد ترخص نرسیده، نمى تواند روزه را بخورد، و اگر پیش از آن با علم به حکم روزه را باطل کند، باید روزه را قضا کند و کفاره هم بدهد.
📚منبع
سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی و رهبری.
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
⁉️بر چه کسانى روزه واجب نیست؟
همه مراجع:
بر چند دسته روزه واجب نیست:
1️⃣. پیرمرد و پیرزنى که گرفتن روزه براى آنان مشقّت دارد؛
2️⃣. زن باردارى که گرفتن روزه براى حمل یا خودش ضرر دارد؛
3️⃣. زن شیر دهى که گرفتن روزه، براى بچه یا خودش ضرر دارد؛
4️⃣. کسى که گرفتن روزه براى او ضرر دارد؛
5️⃣. کسى که بیمارى دارد که زیاد تشنه مىشود و نمىتواند تشنگى را تحمل کند؛
6️⃣. کسى که به سن بلوغ نرسیده است؛
7️⃣. زنى که خون حیض و نفاس مىبیند؛
8️⃣. مسافرى که نمازش شکسته است؛
9️⃣. کسى که به جهت ضعف بنیه، گرفتن روزه براى او مشقّت فراوان دارد و غیرقابل تحمل است؛
🔟. کسى که بىهوش است و یا در کما به سر مىبرد؛
1️⃣1️⃣. دیوانگان.
[ توضیحالمسائل مراجع، م 1729 و 1725؛ العروة الوثقى، ج 2؛ کتاب الصوم، فصل فى موارد الرخصة فى افطار شهر رمضان.]
حداقل به یکنفربفرستین👇👇
••✾🍀✿🍃 🌺 🍃✿🍀✾••
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99
‼️مُبطلات روزه
🔷مفطرات روزه (چیزهایی که روزه را باطل میکند):
1⃣ خوردن و آشامیدن.
2⃣ جماع (آمیزش جنسی).
3⃣ استمنا (خود ارضایی جنسی).
4⃣ دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین(ع) (بنابر احتیاط واجب).
5⃣ رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب).
6⃣ فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب).
7⃣ باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح.
8⃣ اماله (تنقیه) کردن با مایعات.
9⃣ قی کردن عمدی.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
حداقل به یکنفر بفرستین👇👇👇
@pasokh99