احکام_دو_دقیقه_ای
👂 نكته درباره گفتگو با نامحرم
🔷1⃣. صحبتكردن با نامحرم به غير ضرورت مكروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد.
🔷 2⃣. صحبت كردن با هر كسى درباره هر چيزى از روى شهوت و لذت جايز نيست (مگر با همسر).
🔷 3⃣. گفتگو با نامحرم با شرايط ذيل جايز است:
🔹⬅️ الف) به قصد لذت و ريبه نباشد.
🔹⬅️ ب) با صحبت كردن به گناه آلوده نشوند.
🔹⬅️ج) خوف افتنان (به فساد افتادن) نباشد.
🔹⬅️ د) خانم ها هنگام صحبت كردن صداى خود را نازك و لطيف نكنند. قرآن مى فرمايد:
«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيطْمَعَ الَّذى فى قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا»{احزاب/ ۳۲}
✋پس به گونه اى هوس انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد.
✒️ادامه دارد...
🌿منتشر کنید🌿
@pasokh99
مخارج_اضافی
💬سوال:
آيا علاوه بر نفقه و نيازهاى ضرورى زن، نيازهاى ديگر او نيز ـ از قبيل خريد كتاب، انفاق به فقيران، هديه دادن، برپا كردن مجالس روضه خوانى و جشن ائمه (علیهم السلام) ـ بر شوهر واجب است⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
خير، تأمين نيازهاى ياد شده، براى شوهر واجب نيست.
┏━💠💠🆔💠💠━┓
🌟 @pasokh99🌟
┗━💠💠🆔💠💠━
•┈✾🍀✿🍃🌺﷽🌺🍃✿🍀✾┈•
🔰احکـ🔎ــــام غســـ🚿ــل
غسلـ🚿ـــهایی که بعد از آن نباید وضو گرفت :
❓سوال:
♻️ با انجام دادن کدامیک از غسل ها، نیازی به وضو گرفتن برای نماز نیست؟
✅ پاسخ ↓↓↓:
1️⃣ غسل جنابت:
کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد.
2️⃣ دیگر غسل های واجب و مستحب👇
👥آیات عظام ؛ امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل:
با این غسل ها نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
👥آیات عظام ؛ تبریزی، زنجانی، سیستانی، نوری و وحید:
غیر از غسل استحاضه متوسطه با دیگر غسل ها می شود بدون وضو نماز خواند.
👤آیت الله مکارم:
با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست. [1]
📌نکته:
✍️ منظور از غسل های مستحبی:
غسل هایی که استحباب آن ثابت شده است مثل غسل جمعه.
↩️ توجه:
وضو گرفتن بعد از غسل جنابت حرام است.
----------------
📚پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل مراجع، م 391؛ اجوبه الاستفتائات، س 188؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، ص 88، م 397.
>>> برگرفته از کتاب «احکام نموداری بانوان» ج 4، تألیف: سید عباس میرجعفری، ص 13.
•┈••••✾🍀✿🍃 🌺 🍃✿🍀✾••••┈•
@pasokh99
🍂#حکم_انحراف_از_قبله🍂
📤پرسش کاربر :
سلام، تا چند درجه با انحراف از قبله، اگر نماز خوانده شود، نماز درست است؟مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر رهبری و امام خمینی(ره) در نماز عمداً نباید از قبله منحرف شوید، اما اگر قبله را ندانید یا سهوا و از روی فراموشی از قبله منحرف شوید و یا با دليل معتبرى به يك طرف به عنوان قبله نماز بخوانید و بعد متوجه شوید كه آن طرف قبله نبوده است، اگر انحراف از قبله به حد دست راست یا چپ قبله نرسیده باشد و به عبارت دیگر کمتر از ۹۰ درجه باشد، نمازتان صحيح است و اگر در وسط نماز متوجه انحراف از قبله شدید، بقيه نماز را بايد رو به قبله بخوانید و نمازتان صحیح است.
اما اگر انحراف از قبله ۹۰ درجه یا بيش از ۹۰ درجه بود و وقت نماز هنوز باقى بود، بايد نماز را اعاده كنید و اگر وقت نماز گذشته بود، دیگر قضای نماز لازم نیست، حتی اگر مشخص شود پشت به قبله نماز خوانده است.[1]
نظر مراجع در مورد انحراف از قبله:👇
نظر مراجع در مورد انحراف از قبله به شرح زیر است:
✍آیه الله مکارم شیرازی: پنج الی شش درجه انحراف عمدی اشکالی ندارد، ولی بیش از آن جایز نیست و انحراف سهوی در صورتى که کمتر از ۹۰ درجه باشد، اشکالی ندارد. اما اگر سهوا بیشتر از ۹۰ درجه منحرف از قبله باشد، نمازهای گذشته را باید به تدریج قضا کند.[2]
✍آيه الله شبيري زنجانی: اگرطوری بایستید که بگویند رو به قبله نماز می خوانید، کافی است و تشخیص این موارد با عرف است و دقت عقلی لازم نیست.[3]
✍آیه الله صافی: انحراف عمدی از قبله اگر کم باشد که شخص رو به قبله در عرف باشد - مثل چهار درجه - اشکال ندارد و صدق حالت رو به قبله بودن در نظر عرف کافی است. [4]
✍آیه الله بهجت: انحراف عمدی از قبله جایز نیست و باید عرفاً رو به قبله بودن را مراعات کند، مگر به اندازه پهنای یک انگشت (چهار درجه) که بخشید شده است. [5]
📚منابع:
۱. امام، تحریرالوسیله، ج 1، المقدمه الثانیه فی القبله، م 4، ص 256 و استفتائات، ج 1، احکام نماز، س 32؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید.
۲. مکارم: استفتا.
۳. برگرفته از استفتائات آیه الله العظمی شبیری زنجانی.
۴. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 197.
۵. بهجت، استفتائات، ج 2، س 1499، 1520 و 1503.
╔══🌿🌼🌿═══╗
🆔 @pasokh99 🚺
╚═══🌿🌼🌿══╝
•┈┈•✾❀🍀✿🥀﷽🥀✿🍀❀✾•┈┈•
🔰احڪــ🔎ـــام خمـــ💰ـــس
♻️خمس فروش ماشیــ🚘ــن🤔
📥 سوال:
اگر شخصی ماشین مورد نیاز خود را بفروشد و با پول آن ماشین جدید بخرد، آیا باید خمس بپردازد⁉
📤پاسخ:
📝حضرت امام:
پول فروش ماشین اول، فورا خمس دارد، مگر اینکه با ماشین جدید معاوضه کند. [1]
📝بقیه مراجع:
اگر ماشین جدید مورد نیاز و در شأن او باشد، خمس ندارد. [2]
🔸تبصره 1🔻
فرض مسئله در جایی است که تا پیش از رسیدن سال خمسی با پول فروش ماشین قبلی، ماشین جدید تهیه کرده و چنانچه این پول تا سر سال خمسی باقی بماند، حکم سوال پول فروش خانه را می یابد.
🔸تبصره 2🔻
هر چند در کلام برخی مراجع سخن از غیر ماشین است، تفاوتی بین آن و سایر وسایل مورد نیاز در این جهت نیست.
----------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام خمینی، استفتائات، ج 1، ص 404، س 72، 74 و 173.
[2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 986؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 701؛ نوری، استفتائات، ج 1، س 265 و ج 2، س 342؛ صافی، تبریزی، استفتائات، س 890؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 714؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 1223؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 314؛ وحید، توضیح المسائل، م 1778.
•┈┈••••✾❀🍀✿ 🥀 ✿🍀❀✾••••┈┈•
@pasokh99
💰#رد_ مظالم💰
📤پرسش کاربر در گروه:
سلام.
آیا می توان رد مظالم را به کسی که می دانیم نیازمند است، بدهیم؟
📤پاسخ:
سلام علیکم
در ابتدا باید بگوییم که مراد از مظالم به اموالی می گویند که متعلق به دیگران است و بنا به دلیلی در دست ما می باشد. که در این صورت باید این اموال برگردانده شوند تا حق الناس به گردن انسان نماند و این برگرداندن اموال یا رد مظالم چند صورت دارد:
۱. گاهی صاحب مال موجود است و ما هم او را می شناسیم، که در اینصورت چنانچه مقدار بدهکاری معلوم باشد باید همان مقدار را به سرعت به صاحبش پرداخت کند و اگر مقدار آن معلوم نیست با او مصالحه کند.
۲. گاهی صاحب مال را نمی شناسیم، که در این صورت ابتدا باید تا جایی که ممکن است برای پیدا کردن صاحب مال تلاش کنید و این کار را تا جایی ادامه بدهید که به کل از پیدا کردن صاحبش ناامید شوید، و بعد با اجازه مرجع تقلید مال را به فقرا صدقه دهید.
۳. گاهی خود مال از بین رفته است، که در اینصورت اگر صاحبش را می شناسیم قیمت یا مشابه آن را به صاحبش بر می گردانید و اگر صاحبش را نمی شناسیم، قیمت یا مشابه آن را با اجازه مرجع تقلیدتان می توانید به فقیر بدهید.
۴. گاهی صاحب مال را نمیشناسد و مقدار مال هم معلوم نیست. در این صورت باید «یک پنجم» مال بهعنوان «خُمس» به مرجع تقلید پرداخت گردد، آنگاه میتواند در بقیه مال، تصرف کند. [1]
اگر خمس را بدهد و بعد بفهمد كه مقدار حرام بيشتر از خمس بوده، بنابر احتياط واجب، مقدارى را كه مىداند از خمس بيشتر بوده، از طرف صاحب آن صدقه دهد.
تبصره:👌
لازم نیست به دفتر مرجع تقلیدتان رفته و اجازه بگیرید کافی است با ما ارتباط داشته باشید و شماره حساب از ما بگیرید و مبلغ ردّ مظالم را به حساب واریز کنید و تا به فقرای نیازمندداده شود
📚منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع(محشی)، ج ۲، م ۴۷.
۲. توضیح المسائل مراجع(محشی)، ج ۲، م ۴۹.
حداقل به یکنفربفرستین👇👇
••✾🍀✿🍃 🌺 🍃✿🍀✾••
@pasokh99
👁#حکم_نماز_با_چشم_بسته👁
📤پرسش کاربر :
اگر هنگام نماز خواندن چشم هایمان را ببندیم، اشکال دارد؟
📤پاسخ:
بستن چشم ها در نماز مكروه است، ولى اگر با بستن چشم ها در نماز، تمرکز بیشترى پیدا مى کنید و حضور قلبتان در نماز، بیشتر می شود، نماز خواندن با چشم بسته اشکالى ندارد.
توضیحات بیشتر:👇
نماز خواندن با چشم باز بهتر است و مستحب است نمازگزار به مهر و محل سجده نگاه کند.
اما در مورد نماز خواندن با چشم بسته شهید ثانى(ره) مى فرماید: «راه درمان فرد ضعیف که با اندک چیزى که چشمش مى بیند و یا گوشش مى شنود، فکرش پراکنده مى شود؛ این است که در نماز چشمان خود را ببندد و یا در جایى تاریک و یا در مکانى که چیزى جلب نظر نکند و یا نزدیک دیوارى که چشم اندازى نداشته باشد، نماز بخواند و از نماز خواندن در مکان هایى که نقش و نگار دارند و بر فرش هاى زینتى، خوددارى کند».[۱]
البته باید بدانید انسان ها متفاوت هستند، برخى افراد، اگر در جای تاریک باشند یا چشمان خود را ببندند، می توانند تمرکز کنند و حضور قلب داشته باشند اما برخی دیگر با بستن چشم نیروى تخیلشان افزایش می یابد.
لذا اگر فردی با بستن چشم تمرکز و حضور قلبش بیشتر نمی شود، کراهت دارد که چشمان خود را ببندد.
📚منبع:
شهید ثانى، التنبیهات العلیه على وظائف الصلاه القلبیه، ص ۱۱۰.
@pasokh99