eitaa logo
شهـــر پاســخ 🌍
10.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
🌠بخش دوم 🕋"يمحو اللّه ما يشاء و يثبت " 🔸مطلق است و قيدى به آن نخورده، نسبت به جمله "لكل اجل كتاب" معناى تعليل را افاده مى كند، و معنايش 👇👇 براى هر وقتى كتاب مخصوصى است، پس كتابها به اختلاف اوقات مختلف مى شوند، و چون خداى سبحان در كتابى كه بخواهد تصرف نموده، آن را محو مى كند، كتاب ديگرى به جايش اثبات مى نمايد، پس اختلاف كتابها به اختلاف اوقات ناشى از اختلاف تصرفات الهى است، نه اينكه از ناحيه خود آنها باشد كه هر وقتى كتابى داشته باشد كه به هيچ وجه قابل تغيير نباشد، بلكه خداى سبحان است كه آن را تغيير داده، كتاب ديگرى به جايش اثبات مى نمايد. 🕋"و عنده ام الكتاب" یعنی نزد خدا اصل كتاب و ريشه آن وجود دارد، چون كلمه (ام) به معناى اصل هر چيز است كه از آن ناشى گشته و بدان باز مى گردد. 👈خلاصه مضمون آيه : 👇👇👇 ✨خداى سبحان در هر وقت و مدتى كتاب و حكم و قضائى دارد، و از اين نوشته ها هر كدام را بخواهد محو و هر كدام را بخواهد اثبات مى كند. يعنى قضائى كه براى مدتى رانده تغيير مى دهد، و در وقت ديگر به جاى آن، قضاى ديگرى مى راند، و ليكن در عين حال براى هميشه قضائى لا يتغير و غير قابل محو و اثبات هم دارد، و اين قضاء لا يتغير اصلى است كه همه قضاهاى ديگر از آن منشاء مى گيرند، و محو و اثبات آنها نيز بر حسب اقتضاى آن قضاء است.✨ ج ۱۱ . ص ۵۱۶-۵۱۴ @darshainabazqoran
بخش سوم 🔰از آيه شريفه چند نكته روشن مى گردد: 1⃣ حكم و حكمى است عمومى كه تمامى حوادثى كه به حدود زمان و اجل محدود مى شود - و بعبارت ديگر تمامى موجوداتى كه در آسمانها و زمين و ما بين آندو است - دستخوش آن مى گردند، همچنانكه فرموده:  🕋وما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الا بالحق و اجل مسمى . و اين نكته از اينجا استفاده مى شود كه در آيه شريفه به طور اطلاق فرموده:  خداوند هر چه را بخواهد محو مى كند و هر چه را بخواهد اثبات مى نمايد و صرف اينكه مورد آيه مسأله است باعث نمى شود كه از اطلاق آن صرفنظر نموده، عموميّت آن را تخصيص بزنيم، ⚪️زيرا مورد مخصص نيست و بدون هيچ ترديدى آيه اطلاق دارد. ⚪️ علاوه بر اينكه مشاهدات خود ما نيز به ضرورت و بداهت شاهد و مطابق آنست، زيرا ما مى بينيم كه مسأله دگرگونى و تحوّل در تمامى اطراف عالم جريان داشته، هيچ موجودى وقتى در دو زمان مقايسه شود به يك حالت باقى نمى ماند، و حتما دستخوش تغيير و تحوّل شده، حالا يا ذاتش متحول شده، و يا صفاتش، و يا اعمالش. و در عين حال وقتى فى حد ذاته و بر حسب وقوعش اعتبار شود مى بينيم ثابت مانده، و تغيير نيافته، چون هيچ چيز از آن حالى كه بر آن حال واقع شده تغيير نمى پذيرد. پس براى تمامى موجودات ديده شده دو جهت است، 🔘يك جهت تغير كه از اين جهت دستخوش مرگ و زندگى، و زوال و بقاء، و انواع دگرگونيها مى شود. 🔘يك جهت ثبات كه از آن جهت به هيچ وجه دگرگونى نمى پذيرد. حال، اين دو جهت 👈يا همان كتاب محو و اثبات و الكتاب است. 👈 يا دو چيز ديگريست كه از آثار آن دو كتاب و متفرع بر آنها است. 👈به هر حال، آيه شريفه قابل تطبيق بر اين دو جهت هست، و در نتيجه شامل تمامى موجودات مى گردد.👉 2⃣خداى سبحان در هر چيزى قضاء و قدرى ثابت دارد كه قابل تغيير نيست. 3⃣قضاء دو قسم است: 🌸يكى قابل تغيير 🌸 يكى غير قابل تغيير. ج ۱۱ . ص ۵۱۸-۵۱۶ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما بی تو خسته‌ایم! تو بی ما چگونه‌ای؟! @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند اصل حیات بخش قرآن : 🌸🍃 🍃 🕋 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺁﻥ [ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻭ ﺯﻭﺍﻝ ]ﻫﺴﺘﻴﻢ .(حجر٩) 🕋 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات/١٠) قطعا مؤمنین برادر یکدیگرند. 🕋 فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ (مآئده/٤٨) در کارهای خیر از همدیگر سبقت و پیشی بگیرید. 🕋 وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا (بقره/٨٣ ) با مردم نیکو سخن بگوئید. 🕋 وَأَوْفُوا بالْعَهْدِ (اسراء٣٤) به عهد و پیمان خود وفا کنید. 🕋اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى (مائده/٨) عدالت پیشه کنید که آن به تقوی نزدیکتر است. 🕋 ... أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ... ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ! ﺩﻝ ﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ .(رعد ٢٨) 🕋 فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ (ص/٢٦) بین مردم به حق حکم و قضاوت کن. 🕋 إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ (محمد/٧) اگر (دین) خدا را یاری کنید او هم شما را یاری می کند. 🕋 وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى (مآئده/٢) در (کارهای ) نیک و تقوا با یکدیگر همکاری کنید. 🕋وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً (انبیاء/٣٥) با خیر و شر شما را آزمایش می کنیم. 🕋 إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ (هود/١١٤) قطعا نیکیها بدی ها را از بین می برند. 🕋 وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نساء/١٩) با زنان به نیکی و شایستگی معاشرت کنید. 🕋 انَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ (حجرات/١٢) قطعا بعضی از گمانها گناه است. 🕋 وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (همزه/١) وای بر هر عیب جوی هرزه زبان 🕋 لئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ (ابراهیم/۷ ) اگر شکرگزار نعمتها بودید البته (نعمتهایم را) افزون خواهم نمود. 🕋 إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ (حجرات۱۳) همانا گرامی ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست. 🕋وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ (بقره/۱۹۱) فتنه انگیزی از کشتار سخت تر (وبدتر) است. 🕋 وَلا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ (بقره/۲۳۷) فضل و نیکی به یکدیگر را از یاد نبرید. 🕋 وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ (شوری/ ۳۸) (مؤمنین) کارشان با مشورت یکدیگر انجام می گیرد. 🕋أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ (نساء/۸۲) پس چرا در قرآن تدبر و اندیشه نمی کنند؟ 🕋 إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (مائده/۱۳) قطعا خداوند نیکو کاران را دوست می دارد. 🕋وَ وَصَّیْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا (احقاف/۱۵) ما انسان را به احسان به پدر و مادر سفارش کردیم. 🕋 إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ (اسراء/۵۳) همانا شیطان بین انسانها دشمنی ایجاد می کند. 🕋 وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ (حج/۲۸) وافراد درمانده و فقیر را اطعام کنید. 🕋وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج/۳۰) از گفتار باطل و نا حق کناره گیری کنید. 🕋 فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ (هود/١١٢) همانگونه که مامور شدی (دستور رسیده تورا) پایداری و استقامت کن. 🕋 فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ (عنکبوت/١٧) فقط روزی را نزد خدا بجوئید. 🕋 مَنْ کَفَرَ فَعَلَیْهِ کُفْرُهُ (روم/٤٤) هرکس کافر شود کفرش به ضرر خود اوست. 🌷گنج اگر، در معرض قرار گیرد ،تماشائی است 🕋 فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ (روم/٦٠) پس شکیبا باش که وعده خداوند حق است. 🌷صابران، نعمت همراهی خدا را دارند! 🕋 إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/١٣) همانا شرک به خدا ستم بسیار بزرگی است. 🌷یکتا پرستی، بهتر از همتا پرستی است 🕋 أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ (زمر/٣٦) مگر خدا کفایت گر بنده خود نیست؟ 🌷سراغ غیر خدا رفتن ، چرا ؟! 🕋 إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ (لقمان/١٦) براستی خداوند بسیار لطیف و همواره ( از رفتار و گفتار و نیات ما) با خبر است. 🌷دقت کنیم تا رسوا نشویم! 🕋 وَ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ ( لقمان/٣٤) و (خداست که) باران را فرو می فرستد. 🕋 وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ ( احزاب/٣٧) خداوند سزاوارتر (و مستحق تر ) است که از او، بترسی. 🌷ترس ناشی از عظمت خدا... 🕋 وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا ( الاحزاب/٣٩) و برای حسابرسی، خدا بس است. 🌷مراقب باشیم حساب ما تراز قرآنی شود 🕋 وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی قُلُوبِکُمْ (احزاب٥١) و خداوند میداند آنچه را در دلهای شماست 🌷قلب عرش خداست، زباله دان نیست! 🕋 أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ (بقرة٢٦٧) از چیز های پاکیزه ای، که به دست آورده اید انفاق کنید. 🌷از مال حلال و محصول تلاشمان ،چاله های اقتصادی را پر کنیم! 🕋 هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ (فاطر/٣) آیا آفریننده ای غیر از خدا هم هست؟ 🌷بهترین آفریننده، واجد تبریک است @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشـق، هـر روز بہ تڪرار تـو بـر مےخیـزد اشڪ، هــر صبح بہ دیدار تو بـر مےخیـزد اے مسافر! بہ گلاب نگهم خـواهم شست گرد و خاڪے ڪه ز رخسار تـو بـر مےخیزد @darshainabazqoran
🕋لایکلف الله نفساالاوسعهالهاماکسبت وعلیهامااکتسبت . 🕋ربنالاتواخذناان نسینااواخطانا 🕋ربناولاتحمل علینااصراکماحملته علی الذین من قبلنا 🕋ربناولاتحملنامالاطاقه لنابه واعف عناواغفرلناوارحمناانت مولینافانصرناعلی القوم الکافرین بقره/۲۸۶ خداهیچکس راجزبه اندازه توانش تکلیف نمیکند.هرچه نیکی کرده به سوداووهرچه بدی کرده وبال اوست.پروردگارا اگرفراموش کردیم یابه خطارفتیم برماخرده مگیر.بارالها وتکلیف سخت برمابارمکن چنانکه برپیشینیان مابارکردی بارالها وآنچه تاب آن رانداریم بردوش مامگذار وازمادرگذر ومارابیامرز وبرمارحم کن که مولای ماتویی پس مارابرگروه کافران یاری وپیروزی ده. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠 : توانایی واستطاعت کمترازطاقت ❓حکم شرع به وسع است یابه طاقت؟🤔 احکام از ۳ حال خارج نیستند: ⏺حکم بالاترازتوان انسان معمولی مانندحکم به روزه داری به مدت ۴۸ ساعت (حکم فوق طاقت) ⏺حکم برابرتمام توانایی یعنی حکمی برابرطاقت انسان معمولی مانندحکم به روزه داشتن به مدت ۲۴ ساعت (حکم معادل طاقت) ⏺حکم کمترازمقدارتوانایی انسان مانندحکم به روزه داشتن درمدت روز(حکم مادون طاقت) یعنی اگرتوانایی کلی انسان رابرای روزه داری فرض کنیم حکم به این مقدارروزه حکم به حدوسع است 💢آیه کریمه درصددبیان این موضوع است که دستورهای خدای متعال تنهابراساس وسع است.💢 📚تفسیرمبین.استادبهرامپور @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
≼ السلام‌علیک‌یا‌ابا‌صالح‌المهدی ≽ امام خوب زمانم هر کجا هستید با هزاران عشق و ارادت سلام ✦السّلامُ عَلَیْڪَ یا صاحِبَ الزَّمانِ ✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ ، ✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا شَریڪَ الْقُرْآنِ ، ✦اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت فوق العاده زیبای سوره عبدالباسط 🔴در قيامت، گفتگوهاى تلخ و شيرين، سلام يا نفرين، سؤال و توبيخ، انداختن گناه و جرم به گردن ديگران و لعنت به يكديگر بسيار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نيز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است. مراد از اطعام مسكين، يا زكات واجب است كه ترك آن مستوجب دوزخ است و يا آن است كه حتّى اگر زكات پرداخت شد ولى در جامعه گرسنه‌اى وجود داشت، سير كردن او واجب است و بى‌تفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مى‌گردد. شايد مراد از اطعام مسكين، تمام نيازهاى او باشد نظير پوشاك، مسكن، نه فقط خوراك و غذا مراد از «يقين» در اين آيه، مرگ است، يا به خاطر آن كه يقينى‌ترين امر در نزد همه است و احدى در آن شك ندارد و يا به خاطر آن كه در لحظه مرگ تمام حقايق براى انسان كشف مى‌شود و همه به درجه يقي... @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺️۱۲ فروردین؛ روز جمهوری اسلامی گرامی باد @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا