زکات فطریه را برای فقیری کنار گذاشتم اگر به او بگویم که اجازه بدهد تا با این پول برایش چیزی بخرم کفایت می کند و یا اینکه حتما باید از طرف او وکیل در قبض بشویم و بعد با اجازه بعدی چیزی برای او بخرم؟
رهبری : در فرض سؤال بعد وکیل شدن در قبض از طرف فقیر، می توانید به عنوان وکیل برای او با زکات فطره چیزی بخرید.ش 945337
زنجانی: قبض شرط نیست ولی قبول لازم است و اذن باید بعد از قبول باشد .ش13157
سیستانی : اذن در تبدیل اذن در قبض هم محسوب می شود .ش2693
مکارم: اگر به او اعلام کرده اید زکات فطره است ، مانعی ندارد .ش633387
1-شخصی با یک قرار داد ، عقد مضاربه ای را با دیگری به مدت 5 ساله بسته بود ، بعد از مدتی عامل به مالک می گوید که در این چند سال گذشته ، سودی را که به تو پرداخت می نمودم با پول تو کار نکرده بلکه سرمایه دیگران را که اخذ می کردم به عنوان سود به تو پرداخت می نمودم سوال این است که اگر مالک در حت و سقم گفتار عامل شک داشته باشد حکم سود های گرفته شده چیست؟
آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال، مالک غیر از اصل سرمایه و میزان کاهش ارزش ریالی آن، چیز دیگری نمی تواند از عامل بگیرد. مگر اینکه اطمینان به عدم صحت گفته عامل داشته باشد.
نسبت به سودهایی که قبلا گرفته و استفاده کرده است، صاحبان اصلی پول می توانند به هر یک از عامل یا مالک مراجعه و پول خود را مطالبه کنند، لکن اگر به مالک مراجعه کنند، مالک می تواند به عامل رجوع کرده و از او طلب خسارت کند.
آیت الله خامنه ای :در هر صورت اگر در این مورد اختلافی هست، باید از طریق مراجع قانونی اقدام شود. ش 987762
2-زکات فطریه را برای فقیری کنار گذاشتم اگر به او بگویم که اجازه بدهد تا با این پول برایش چیزی بخرم کفایت می کند و یا اینکه حتما باید از طرف او وکیل در قبض بشویم و بعد با اجازه بعدی چیزی برای او بخرم؟
آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال بعد وکیل شدن در قبض از طرف فقیر، می توانید به عنوان وکیل برای او با زکات فطره چیزی بخرید.ش 945337
3-یکی از مصارف زکات ، مامورین جمع آوری آن باشد آیا این مساله شامل صدقاتش می باشد به عبارت دیگر آیا می تواند مقداری از پولهای جمع شده به عنوان صدقات مستحبی را به عنوان دستمزد به مامورین جمع آوری پرداخت نمود.
آیت الله خامنه ای :پرداخت مقداری از صدقات مستحب به کسانی که در جمع آوری آن کمک می کنند ــ به عنوان اجرت اشکال ندارد ــ، به شرطی که برای جمع آوری و رساندن صدقات به افراد مستحق به کمک آن ها نیاز باشد، به خصوص اگر ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضی به این کار هستند.ش 945338
4-پدرم بدون اطلاع وارث ،تنها مایملک خود را که خانه ای بوده است وصیت می کند که جزء مسجد باشد ، حال بعد از فوت چون وصیت به بیش از یک سوم بوده است بعضی از ورثه اجازه مازاد یک سوم را نمی دهد سوال این است که با توجه به مشاع بودن خانه آیا این وصیت از اساس باطل است و یا اینکه می شود زمین مسجد مشاع باشد؟
آیت الله خامنه ای :وصیت باطل نیست. و به مقدار ثلث به اضافه سهم ورثه ای که اجازه داده اند صحیح است.ش 945339
5-آیا کثیر الظن حکم کثیر الشک در نماز را دارد؟
آیت الله خامنه ای :اگر وسواس باشد ظن او هم حکم شک دارد و نباید به آن اعتنا کند.ش 945340
برخی از استفتائات جدید حضرت امام خامنهای، طرح شده در جلسه هم اندیشی توسط حجت الاسلام رضایی (12 تیرماه 98)
س) در رکوع نماز احتیاط واجب این است که دست را بر زانو بگذارد؛ حال کسی که نماز نشسته می خواند نیز همین حکم وجود دارد؟
ج) لازم نیست دست ها را بر زانو بگذارد.
نکته: کسی که روی میز سجده می کند سجده محسوب می شود بنابراین باید سایر مواضع را حتی الامکان روی زمین قرار دهد.
س) عده زن مطلقه در طلاق خلع که در همان عده شوهرش او را عقد می کند به مدت شش ماه، بعد از شش ماه عده اش در فرض دخول و عدم چگونه است؟
ج) اگر دخول نشده عده آن زن در همان مدت تمام شده است ولی اگر در ایام عقد موقت دخول صورت گرفته است لازم است خانم بعد از اتمام مدت عده عقد موقت را نگهدارد.
س) آیا جایز است که مکلف وسط وضو، آن را رها کرده و از سر بگیرد؟
ج) بنابراحتیاط صحیح نیست.
س) پیرمردی دچار لکنت زبان است به نحوی که اگر نمازهای جهریه را به جهر بخواند تلفظ را صحیح ادا نمی کند ولی اگر به اخفات بخواند صحیح تلفظ می کند؛ کدام مقدم است؟
ج) در خاص سوره حمد، تحصیل قرائت صحیح مقدم است ولو در نمازهای جهریه به اخفات بخواند ولی در سوره احتیاط کند. (بنابر احتیاط دو بار نماز بخواند به دو صورت مذکور در سوال)
س) کسی که حجامت کرده است و محل حجامت نجس است و از تطهیر معذور است آیا می تواند امام جماعت شود؟
ج) می تواند امام جماعت باشد.
س) آیا در رابطه با حاملهای که روزه برای حمل او ضرر دارد بین حامل مقرب و غیر مقرب حکم متفاوت است؟
ج) بنابراحتیاط واجب فرقی بین مقرب و غیر مقرب نیست.
س) کسی که منزلی برای سکونت تهیه کرده و به آن نیاز داشته است ولی به دلایلی نتوانسته در آن سکونت کند و سال خمسی وی گذشته است آیا خمس دارد؟
ج) موونه محسوب شده و خمس ندارد.
س) کسی که ویلایی در اطراف شهر در بیشتر از مسافت شرعی تهیه کرده است و آخر هفته ها به طور مدام برای تفریح در آن ساکن می شود، حکم عباداتش در آنجا چیست؟ آیا مسافر محسوب می شود؟
ج) در صورتی که در آنجا عرفا مسافر محسوب نشود نمازش کامل است و در صورتی که شک در مسافر محسوب شدن نیز داشته باشد باز هم نمازش کامل است اما اگر طوری باشد که عرفا او را در آن منطقه مسافر بدانند حکم مسافر را دارد.
س) آیا کسانی که به طور مداوم برای خدمت افتخاری به مشهدالرضا مشرف می شوند نمازشان کامل است؟
ج) در صورتی که خدمت در راستای شغل ایشان نباشد حکم مسافر را دارند.
نکته: در صورتی که دکتری در هر هفته یک بار در طول سال رایگان برای طبابت به روستاها مسافرت کند چون در راستای شغل اوست؛ در این سفرها نمازش کامل خواهد بود. (سوال خصوصی یکی از اساتید: راننده اتوبوسی عرفا سفر مقدمه شغل وی است اگر زائر برای اربعین ببرد چه حکمی دارد؟ پاسخ استاد رضایی: نمازش در آن سفر نیز کامل است)
آیا نمازجماعت درمنزل و یا غیرمسجد ، بهتر از نماز فرادا درمسجد می باشد؟
آیت الله خامنه ای : نماز جماعت افضل می باشد.ش569355
آیت الله مکارم:آری ، بهتراست.ش198860
آیت الله زنجانی :تفاوتی نمیکند مگرخصوصیات دیگری در بین باشد مثلا مسجد، مسجد جامع باشد.10152
آیت الله سیستانی: گرچه ظاهر بعضی از روایات ترغیب شدید به اقامه نماز جماعت است ولیکن در بعضی از روایات ترغیب به حضور در مسجد شده ، خصوصا برای همسایگان آن شده است لذا موارد مختلف است چه بسا بهتر جماعت باشد و چه بسا حضور در مسجد.ش3235
آیا نمازجماعت درمسجد،که پشت سریک طلبه عادی خوانده می شود بهتراست ویا نمازجماعت پشت سریک عالم دینی مثل مراجع تقلید معظم تقلیدکه درغیرمسجد اقامه می شود؟
آیت الله خامنه ای : اقامه نماز در مسجد افضل است.ش569356
آیت الله مکارم:نماز جماعت درمسجدبهتراست.ش198860
آیت الله زنجانی :ازادله چیزی استفاده نمی شود.ش10152
آیت الله سیستانی: گرچه ظاهر بعضی از روایات ترغیب شدید به اقامه نماز جماعت است ولیکن در بعضی از روایات ترغیب به حضور در مسجد شده ، خصوصا برای همسایگان آن شده است لذا موارد مختلف است چه بسا بهتر جماعت باشد و چه بسا حضور در مسجد.ش3235
اگر افراد شرکت کننده در نماز جماعت مسجد ، کمتر از ده نفر باشند ولیکن نماز جماعت در حسینیه محل ، بیشتر از ده نفر باشند ، به نظر حضرتعالی کدام یک فضیلت بیشتری دارد؟
آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال نماز در مسجد افضل است.ش569358
آیت الله مکارم:درمسجد اولی است.ش198860
آیت الله زنجانی:اساسا"فارغ ازقیاس مسجدباغیرآن،فزونی فضیلت نماز جماعت بامامومین به سبب تعدادمامومین ثابت نیست.ش10152
آیت الله سیستانی: گرچه ظاهر بعضی از روایات ترغیب شدید به اقامه نماز جماعت است ولیکن در بعضی از روایات ترغیب به حضور در مسجد شده ، خصوصا برای همسایگان آن شده است لذا موارد مختلف است چه بسا بهتر جماعت باشد و چه بسا حضور در مسجد.ش3235
دررساله عملیه آمده است که اگرکسی به تشهدرکعت آخرنماز جماعت رسیدمی تواند برای درک ثواب به امام ملحق شودآیا این الحاق درتشهدرکعت دوم درنماز های سه رکعتی ،چهاررکعتی شخص نیز جاری می شود ؟
رهبری: فقط رکعت آخر هر نماز اين عمل جايز است. و فرقى بين نماز دو رکعتى و سه رکعتى و چهار رکعتى نيست .ش547448
آیت الله مکارم:حکم مذکوراختصاص به تشهدآخرنماز دارد.ش193474
آیت الله زنجانی:خیر.ش2/9741
آیت الله سبحانی:مخصوص رکعت اخیراست اعم ازنماز دورکعتی یاسه رکعتی یاچهاررکعتی.ش2-8269
آیت الله صافی :حکم مخصوص سجده وتشهدآخرنماز است.ش112313
آیت الله سیستانی: جارى نمى شود .
شخصی به گمان این که امام درتشهد رکعت آخر می باشد اقتدا می کند ومی نشیند تا به ثواب جماعت برسد ولیکن متوجه می شود که امام درتشهد رکعت دوم بوده است ایا می تواند نمازرا به جماعت با امام ادامه دهد؟
رهبری: اگر هنگام تکبیرة الاحرام، نیت جماعت کرده است، می تواند نماز را به جماعت ادامه دهد.ش847459
آیت الله سیستانی:نمی تواندبلکه نماز اوفرادا است بله می تواندعدول به نافله بکندتابعدازاتمام نافله،دوباره اقتدکندش249
آیت الله زنجانی:خیر،جماعتش صحیح نیست امابایدنمازش رافرادا ادامه دهد.ش11441
آیت الله مکارم شیرازی:نمی تواند.ش612400
آیت الله خامنه ای س. آیا شخصی که میخواهد نماز قضای یقینی یا نماز ادای خود را به جماعت بخواند، میتواند جایی بایستد که واسطۀ بین او و امام جماعت یا نمازگزاران دیگر، کسی باشد که نماز قضای احتیاطی میخواند؟
ج) اتصال در جماعت، از طريق كسی كه نماز قضای احتياطی میخواند، حاصل نمیشود.
====================
س: آيا هنگام ركوع، قرار دادن دست روی زانو لازم است؟ برای کسی که طبق وظیفه اش نشسته نماز می خواند، چطور؟
جواب: احتياط واجب آن است که در حال رکوع، دستها را بر زانو بگذارد، ولی اگر نشسته نماز می خواند، مراعات این احتیاط لازم نیست.
========================
س. اگر کسی در ذهن خود نسبت به برادر مؤمنش بدگمان باشد، اما سوء ظن را اظهار نكند، آيا گناه محسوب ميشود؟
ج) گناه نيست، ولی تا آنجا كه می تواند از آن اجتناب كند.
============================
س. آيا كسي كه حجامت كرده و به خاطر خوف ضرر هنوز محل حجامت را تطهير نكرده است، ميتواند بعنوان امام جماعت نماز بخواند؟
ج) اشکال ندارد، هرچند مراعات احتیاط خوب است.
==========================
س: آیا می توان بین وضو ـ بدون اینکه یکی از مبطلات وضو واقع شود ـ وضو را رها کرد و بدون فوت موالات، وضوی جدید گرفت؟
جواب: بنا بر احتیاط واجب، صحیح نیست.
============================
س. خانمي در عدّه طلاق خلع با شوهرش صيغه موقت شش ماهه ميخواند، پس از تمام شدن زمان عقد موقت چه مقدار بايد عده نگه دارد؟ لطفاً حكم دو صورت دخول در زمان عقد موقت و عدم دخول را بيان فرمائيد.
ج) اگر دخول شده باشد، عدّه عقد موقت را بايد نگه دارد، وگرنه، عدّه ندارد.
=================================================
س: اگر بدهكار قصد پرداخت بدهی را داشته باشد و امكان دسترسی به بدهكار هم باشد و يا احتمال عقلائی نسبت به پيدا كردنش باشد، ولی تحقيق و جستجو از طلبكار هزينهها يا سختی های نامتعارفی دارد، مثل اينكه بايد بدهكار چند شهر را به دنبال طلبكار بگردد يا به كشور ديگری سفر كند و يا دهها فرد يا محيط را مورد بررسي قرار دهد، در اين حال:
الف) بدهكار در پرداخت بدهی كوتاهی نكرده است، آيا انجام اين امور واجب است؟
ب) بدهكار در پرداخت بدهی كوتاهی كرده است، آيا انجام اين امور واجب است؟
ج) در هر يك از دو فرض قبل اگر ميزان بدهی كم باشد يا هزينۀ جستجو بيشتر از مقدار بدهی باشد، آيا تحقيق واجب است؟
جواب: در صورتی كه رساندن مال به طلبكار ممكن باشد، بايد انجام دهد، مگر در صورت ضرر فاحش يا حرج، در اين صورت، بايد خود يا وصيّش ( در صورت موت بدهكار) هر گاه حرج يا ضرر برطرف شد، بدهی را پرداخت كند و هر گاه اداء بدهی غیرممكن شد، از طرف او صدقه بدهد و اگر بعد از صدقه دادن، دسترسی به طلبكار ممکن شد، باید بدهی را به او پرداخت کند، البته اگر بدهی ناشی از ظلم و غصب عمدی باشد، بدهكار باید ــ حتی در صورت مشقت و هزینۀ زیاد ــ، بدهی را به شخص طلبکار برساند.
=============================
1ـ اگر شخصي مبتلا به مرضي باشد كه استفادۀ از دارو فقط در تأخير چند ماهۀ مرگ تأثیر دارد، اولاً آيا استفاده از دارو بر او واجب است؟ ثانياً بر دكتر تجويز و سفارش بر استفاده از دارو واجب است؟ اگر قيمت دارو گران باشد حكم چيست؟ اگر دارو براي بيت المال باشد وظيفه چيست؟
2ـ در فرض محدود بودن تخت و امكانات بيمارستان، اگر امر دائر باشد بين دو مريض كه تأثير مداوا در يكی فقط تأخير چند ماهۀ مرگ است بر خلاف ديگری كه به تشخيص طبيب قابل معالجه است، وظيفه بيمارستان و طبيب چيست؟
3 ـ در فرض سؤال قبل اگر دارو و امكانات گران و متعلق به بيت المال باشد، وظيفه چيست؟
4 ـ در فرض سؤال 2 اگر ابتدا تخت در اختيار مريضی كه مداوا در حق او تأثير ندارد قرار گرفته باشد و مجرد ترخيص موجب مرگ وی نشود، حكم ترخيص او برای مداوای ديگری چيست؟
جواب: حفظ جان در هر صورت واجب است و فرقي ميان تأثیر مدت كوتاه و بلند نيست، مگر اينكه زمان بقدری كوتاه باشد كه عرفاً حفظ حيات صدق نكند، مثل يك ساعت، همچنين فرقی ميان حفظ جان خود و ديگري نيست.