✅پرسش:
اشكالي نداره از خدا، چيزهاي دنيايي هم بخواهم؟ از خدا، چه چيزهايي را مي شود درخواست كرد؟
🌺پاسخ:
اراده خداوند بر امتحان و آزمايش انسان براي رسيدن به کمال است و طريق تکامل انسان👈 بندگي خداوند است و از مظاهر بندگي 👈اين است که انسان فقط حاجت خود را به پيشگاه خداوند عرضه کند و از او رفع آن را بخواهد.
🌱 به هر اندازه دل انسان متوجه خداوند بشود و از او بخواهد نيازش را بر طرف کند بر کمال او افزوده مي شود؛ 👈و به همين جهت اگر انسان حتي براي نيازهاي مادي خود نيز به خدا توجه کند، باعث کمال او مي گردد.
🌹پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) مي فرمايد: «براي هر حاجتي که داريد حتي اگر بند کفش باشد، دست خواهش به سوي خداي عزوجل دراز کنيد زيرا تا او، آن را آسان نگرداند، آسان نشود» (بحارالانوار.295.90)
🍀باز مي فرمايد: خداوند به موسي، وحي فرمود: «اي موسي! هر چه نياز داري از من بخواه حتي علوفه گوسفند و نمک خميرت را.» (بحارالانوار. .303.90)
🌸بديهي ست که دعا و نيايش و تقاضاي فضل و عنايت پروردگار، به اين نيست که انسان به دنبال اسباب و عوامل هرچيزي نرود، بلکه بايد فضل و رحمت خداي سبحان را در لابلاي اسبابي که او مقرر داشته است جستجو کرد.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅سوال:
وقتی کار اشتباه فرزند سه ساله ام را تذکر می دهم، پرخاش کرده و حتي مرا می زند. چه رفتاری با او داشته باشم؟
🌺پاسخ:
✅یک کودک در حدود سنین ۲ تا ۶ سالگی نمی تواند احساسات خود را به خوبی کنترل کند. برای حل این مشکل بهتر است ابتدا بدانیم چرا کودک دیگران را می زند و این زدن به چه معانی می تواند باشد.
🍃در ارائه الگو به کودکتان بررسی و ارزیابی کنید که این رفتار برگرفته از کدام الگو و رفتار است.
🌸لازم است از برخورد خشن در حضور ایشان و با خود او خودداری شود. زمانی که یک فرد بزرگسال، کودکی را کتک می زند، بچه احساس عجز و نا امیدی می کند. این احساسات باعث می شود که کودک افسرده و پرخاشگر شود.
کارتون و برنامه های خشن و... نیز می بایست حذف شود.
🌼لازم است نیازهای کودک از قبیل نیازهای عاطفی و روانی تامین شود و به اندازه کافی به کودک برای بازی و کنجکاوی وقت و آزادی اختصاص داده شود.
🔹بنابراین همانطور که بیان شد، از تنبیه و سختگیری نسبت به کودک اجتناب کنید و در صورت تداوم رفتار پرخاشگرانه وی را برای مدتی از توجه محروم کنید و به وی پاسخ ندهید.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
✅ پرسش:
چگونه میتوان بر احساسات هنگام تصمیم عقل غلبه کرد؟
🌺پاسخ:
همه انسانها علاوه بر عقل و منطق از هیجان و احساسات نیز برخوردار هستند. همانگونه که خود عاطفه و هیجان به سرعت تغییر می کند تصمیم مبتنی بر آن نیز می تواند ناپایدار باشد بر خلاف تصمیم منطقی که مبتنی بر دوراندیشی است.
🍀 از جمله مواردی که می تواند زمینه منطقی بودن تصمیم را افزایش دهید، به تاخیر انداختن تصمیم و یا تاخیر در عملی کردن تصمیم است. ضمن اینکه مشورت نیز می تواند میزان منطقی بودن تصمیم را افزایش دهد.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 کانال رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@pasokhgoo1 👈
#مشاوره #اخلاقی
✅پرسش:
خدا ارحم الراحمينه.. گناهان رو هر چقدر بزرگ باشه مي بخشه؟
🌺پاسخ:
خداوند غفارالذنوب است و توبه کننده را مي بخشد، در اين شکي نيست. منتها چه توبه اي؟!
🌸مسلما کسي که عالما و عامدا مرتکب گناه شده، و الان هم پشيمان نيست و فقط از باب رفع تکليف و به صورت زباني استغفار مي کند، توبه کننده نيست.
🔹توبه ای انسان را از گناه پاک می کند که توبه کننده هرگاه آنرا به خاطر آورده و به یادش می آید که چطور در مقابل خداوند به خودش جسارت داده و نافرمانی اش کرده، بر خود بلرزد و اشک ندامت بریزد.
👈 چنین توبه ای، هیچوقت شکستنی نیست و چنین توبه کاری هرگز به گناه باز نمی گردد.
🌱قرآن توبه نصوح و حقیقی را مایه غفران و بخشش بندگان می داند و می فرماید: يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ…؛
🔺 اى كسانى كه ایمان آوردید! به درگاه خدا توبه كنید، توبه اى خالصانه. امید است كه پروردگارتان بدىهاى شما را بپوشاند و شما را به بهشتهایى كه نهرها از زیر آنها جارى است وارد كند... (سوره مبارکه تحریم، آیه ۸)
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا درجه عصمت همه پيامبران در يک حد است مثلا پيامبران بني اسرائيل عصمتشان مانند پيامبر اسلام است يا نه؟ و آیا عصمت هم داراي مراتب است؟ اگر عصمت داراي مراتب است آيا باعث نميشود که عصمت امري نسبي باشد؟
✍پاسخ:
✅عصمت دارای مراتبی است و آنچه را که لازمه پیامبری و رساندن دین خدا به بندگان باشد را همه پیامبران داشته اند (کف عصمت : درجه لازمه عصمت) و این امر در پیامبران مختلف به درجات معنوی شان متفاوت است تا حد اعلای خودش که در پیامبر اکرم اسلام و ائمه اطهار که حتی از ترک اولی هم معصوم بوده اند. و عصمت کلیه داشته اند .
به عبارت دیگر عصمت امری دارای مراتب مختلف است (دارای درجات مختلف است) که به درجات پیامبران مختلف است قرآن می فرماید:
تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۘ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللَّهُ ۖ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ ۚ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ ... (بقره 253)
پس، همانگونه كه نبوّت و رسالت مراتبي دارد، درجات عصمت پيامبران نيز متفاوت است؛ گرچه همه آنان معصومند.
پيامبران اولوا العزم در درجه والاتري از عصمت قرار دارند. درجه پيامبر برتر، سبب ميشود كسي كه در مرتبه پايينتر از اوست، خود را در سنجش با پيامبر فايق مذنب بداند؛ بيآنكه از او گناه بزرگ يا كوچكي سر زده باشد: حسناتُ الأبرار سيّئات المقرّبين[3] ؛
يعني پيامبري كه خود را در مرتبهاي مينگرد كه نسبت به مرتبه پيامبران اولوا العزم ناقص است، خود را با آنان كه كاملترند ميسنجد. از اينرو، مينالد و ميگدازد و ميگويد: فارحم عبدك الجاهل [4]؛ با آن كه خود، انساني بزرگ و معصوم است.
بنا بر ذو مراتب بودن عصمت حتی عصمت در غیر انبیاء و ائمه نیز متصور است در بندگان مخلص خدا که بر اثر عبادت و دل سپردن به خدا و دل بریدن از غیر خدا تمام و رفتارشان در چارچوب شرع بوده و هیچ گناهی انجام نمی دادند افرادی مثل حضرت ابا الفضل ، حضرت زینب و سلمان و اباذر و ..
البته باید توجه داشت ذو مراتب بودن و دارای درجه بدون عصمت به معنای نسبی بودن آن در پیامبران نیست درست است که وقتی می گوییم فلانی از قتل معصوم است فلانی شراب خوردن معصوم است این نیز نوعی از عصمت است امام آن عصمتی که در پیامبران و ائمه هست عصمت از گناه و سهو و نسیان است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰انسان ها در بهشت هم به تکامل و پيشرفت و علم و فناوري دست پيدا مي کنه؟
🔰اگه هر چيزي که اراده کنه براش فراهم ميشه يعني اگه يک کامپيوتر يا يک گوشي درخواست کنه براش ممکن ميشه؟
✍️پاسخ:
✅بله انسان در بهشت به هر آنچه بخواهد دست پیدا می کند. «وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الأَعْيُنُ»
در بهشت هر چه اراده کند هست بهشت سراسر راحتی و لذت و آرامش است. اما درباره وجود تکنولوژی در بهشت باید توجه کنیم که اصلا بشر چرا دنبال تکنولوژی است برای این که به رفاه و آسایش و آرامش برسد اگر اتومبیل تولید می کند برای این است که راحت جابجا شود اگر هواپیما می سازد برای این است که این مدت را به حد اقل برساند اگر تلفن همراه تولید می کند برا این است که با دیگرانی که از او دور هستند بتواند ارتباط بر قرار کند اگر دارو درست می کند و بیمارستان های فرق تخصصی درست می کند برای این است که بیماری هایش را درمان کند و بهداشت زندگی اش را تامین نماید و عمرش طولانی شود اگر تا چند سال قبل در ظرف غذا درست می کرده حال برای این که راحت تر باشد فر و اجاق گاز را اختراع می کند و ماشین لباس شویی و ظرفشویی را برای راحتی خود اختراع می کند و .... تا جایی که خانه های هوشمند می سازد که در و پنجره اش به اشاره باز شود گلدان هایش به اشاره آب بخورد غذا سر برنامه پخته و سرو شود و...
پس این همه تکنولوژی پیشرفت و فن آوری برای این است که انسان برخی مشکلات را در زندگی دارد باید آن را رفع کند و به رفاه برسد اما در بهشت رفاه کامل هست و هیچ نقصی وجود ندارد و همه چیز فراهم است.
بنا بر آیات قرآن در بهشت همه چیز هست وانسان هر چه اراده کند برایش فراهم است می خواهد جابجا شود اراده می کند و به آنجا که می خواهد سیر می کند چشم بر هم زدنی !! غذا می خواهد در انواع مختلفش هست «و لحم طیر مما یشتهون» لذات جنسی می خواهد فراهم است«و حور عین کامثال اللولو المکنون» نوشیدنی از شیر و عسل و شراب طهور فراهم است اراده که کند ملائکه با قدح های بهشتی دور سر و می چرخانند قصر هایی که از طلا و نقره است و از زیر ان آب روان است هوا در اوج لطافت نه رنجی هست نه مریضی و نه پیری و نه مرگی ...
اما با همه این اوصاف هر چه اراده کند برای او فراهم می شود.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🌟عید مبعث عید زدودن رنجهای بشر در طول تاریخ است
🔻رهبرانقلاب: حقیقتاً امروز بشریّت از همیشه محتاجتر است برای فهم کردن معنای بعثت و حقیقت بعثت.
🔹قرآن کریم این آیهی شریفهی «لَقَد جآءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عِزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم» را خطاب به همهی بشریّت فرموده است که فِقرهی آخر [آن] «بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیم»(١) است. امّا رنج بشریّت، مشکلات زندگی انسانها و جوامع بشری گران است بر جان مبارک پیغمبر اسلام، حَریصٌ عَلَیکُم؛ مشتاق هدایت آنها و مشتاق سعادت آنها است. #بعثت برای همهی انسانها است...
🔺 #عید_مبعث عید برانگیختگی برای زدودن رنجهای بشر است؛ بنابراین حقیقتاً عید است. رنجهای عمدهی بشر که در طول تاریخ ادامه داشته است و امروز هم این رنجها به شکلهای گوناگون ادامه دارد، بندگی غیر خدا، استقرار ظلم و بیعدالتی، شکاف میان طبقات مردم، رنجهای فرودستان و زورگویی زورگویان است؛ اینها رنجهای همیشهی بشر است. ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
١)توبه/ ١٢٨
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
#تاریخی #خامنه_اي
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا تلاش برای کسب روزی حلال از عبادات است؟
✍️پاسخ:
✅خستگی انسان در طلب روزی حلال، خود عامل بخشش گناهان اوست و چه زیباست انسانی که میداند با کار و تلاش در محضر آفریدگار مورد رحمت و مغفرت قرار میگیرد و با توکل به او، کار خویش را با دلی پر از ایمان، یعنی طهارت روح همراه با طهارت جسم شروع میکند تا در زمان انجام کار و کسب رزق حلال به مقام قرب خداوند نزدیکتر شود و خود را در محضر محبوب خویش مشاهده نماید.
تلاش چنین انسانی چونان مجاهدی فیسبیلالله است و اگر در زمان تلاش جهت کسب معیشت خانواده خویش جان به جانآفرین تسلیم کند بسان شهید میماند و اجر و پاداش شهید به او داده میشود.
در همین راستا پیامبر خوبیها میفرمایند: «الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِن حَلالٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه؛ آن که خانواده خویش را از حلال روزى مىدهد ، مانند مجاهدِ در راه خدا است».(۱)
باید به این نکته توجه داشت که اگر چه خداوند همه بندگانش را دوست دارد اما برخی با اعمال خودشان باعث دوری از رحمت و الطاف ویژه خداوند میشوند و گروهی با اعمال نیکشان محبوب حضرت پروردگار میگردند و فرد مسلمان نیز وقتی که در پی روزی حلال دچار خستگی جسم میشود مشمول حُب و دوستی خدا قرار میگیرد و خداوند با نظر محبت به او نگاه میکند.
حال که خداوند تلاش بنده در توسعه رزق را دوست دارد و وسعت رزق حلال و ازدیاد مال حلال جهت توسعه رفاه خانواده و اداره شئون مختلف زندگی از جمله انجام امور خیر نیز امری پسندیده است، به راستی راهکارهای دستیابی به رزق حلال بیشتر چیست؟
پی نوشت:
۱. من لا یحضره الفقیه: ۳ / ۱۶۸ / ۳۶۳۱
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
✅سوال:
اگر امامت از اصول دین است، چرا ۲۳ سال بعد از بعثت، بیان شده است؟
🌺 پاسخ:
✅در پاسخ به این سوال باید دو مساله را مد نظر قرار داد:
۱- 📌آنچه در ایمان اصل و اساس را تشکیل می دهد، عبودیت و تسلیم بودن در مقابل خدای متعال است. به همین دلیل در مواردی بیان شهادتین در لحظه مرگ، از سوی پیامبر (ص) طلب شده است، در حالی که چنین شخصی فرصت کافی برای تعلیم کامل عقائد اسلامی، یا عمل کردن به فروع دینی را ندارد.
«یك جوان یهودى بسیار نزد پیغمبر مىآمد تا بجائى كه او را لایق خدمت شمرد و بسا او را دنبال حاجتى میفرستاد و بسا بود كه براى حضرت نامه مینوشت، چند روزى حضرت او را ندید و احوال او را پرسید یكى گفت من او را در حال مرگ واگذاشتم و آمدم پیغمبر با جمعى اصحابش بالین او آمدند آن حضرت بركتى داشت كه با هر كه سخن میكرد جوابش میداد فرمود اى فلانى آن جوان چشم گشود و گفت لبیك یا ابا القاسم فرمود بگو : اشهد ان لا اله الا اللَّه.
👈و اقرار كن برسالت من آن جوان بپدرش نگاه كرد و چیزى نگفت بار دوم پیغمبر باو دستور داد و باز بپدرش نگاه كرد و چیزى نگفت پیغمبر بار سوم باو دستور داد و باز آن جوان بپدرش نگاه كرد در این بار پدرش گفت اگر خواهى بگو گفت گواهم كه معبود حقى جز خدا نیست و تو كه محمدى رسول خدائى و در حال مرد، رسول خدا (ص) بپدرش فرمود از نزد ما بیرون رو و باصحابش دستور داد او را غسل دهید و كفن كنید و نزد من آرید تا بر او نمازگذارم و بیرون رفت و میفرمود حمد خدا را كه امروز به وسیله من نفسى را از دوزخ نجات داد.»[۱]
🔹بنابراین معیار تعیین کننده برای ایمان الهی، این است که شخص هر چه را حق یافت، بی درنگ بپذیرد. از همین رو، حتی عده زیادی که زمان رسول اکرم (ص) را درک نکرده اند و شهادت به رسالت ایشان نداده اند، اهل نجات معرفی شده اند، علیرغم اینکه هیچ شک و شبهه ای در لزوم اعتقاد به رسالت ایشان به عنوان یک اصل اساسی وجود ندارد:
🍀«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ[بقره/۶۲] كسانى كه (به پیامبر اسلام) ایمان آورده اند، و كسانى كه به آئین یهود گرویدند و نصارى و صابئان [پیروان یحیى] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هیچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نیست. (هر كدام از پیروان ادیان الهى، كه در عصر و زمان خود، بر طبق وظایف و فرمان دین عمل كرده اند، مأجور و رستگارند.)»
۲-📌 مساله امامت، مساله ای نیست که در سال آخر بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص) مطرح شده باشد. بلکه این اصل اساسی از روز اول مطرح بوده است.
⚡️اگر به مساله امامت به شکل کلی بنگریم، باید بگوییم که هیچ زمانی خالی از امام حق نیست و در زمان حیات رسول اکرم (ص) خود ایشان امام بوده اند و شئون امامت را انجام می داده اند. همانگونه که ابراهیم خلیل (ع) علاوه بر رسالت، جایگاه امامت را نیز داشته است.
🌸 و مطابق نقل شیعه و سنی، پیامبر (ص) فرموده اند: هر كه بمیرد و امام زمانش را نشناسد ، همانند مردن زمان جاهلیت مرده است. (برای دیدن اسناد و مدارک این حدیث در کتب شیعه و سنی اینجا را کلیک نمائید) بنابراین هر زمانی امام حقی دارد که برای دور ماندن از جاهلیت باید او را شناخت.
🌼و اگر به شکل مصداقی به این امر بنگریم و منظورمان امامت حضرت علی (ع) باشد، آن نیز از آغاز کار بعثت رسول اکرم (ص) مطرح بوده است. از همان روزی که پیامبر (ص) برای شروع دعوت رسمی، خانواده خویش را دعوت می کند تا پیام رسالت خویش را بیان نماید، بحث جانشینی حضرت علی (ع) را نیز بیان کرده است و حدیث یوم الدار، بین شیعه و سنی به شکل متواتر این امر را بیان می کند.
🌿و این بیان در زمان حیات رسول اکرم (ص) دفعات متعدد، تکرار شده است. و قرآن نیز در کنار لازم دانستن اطاعت از خدا و رسول، اطاعت اولی الامر را نیز لازم دانسته است:
🍀«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ[نساء/۵۹] اى كسانى كه ایمان آورده اید! اطاعت كنید خدا را! و اطاعت كنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر] را»
👈بنابراین آن امری که ۲۳ سال بعد از آغاز بعثت، به وجود آمده، تنها زمان تحقق وصایت حضرت علی (ع) است.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
✅پرسش:
سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم این بود که هر روز هفتادبار استغفار می کردند. چه لفظی به کار می بردند ؟
🌺 پاسخ:
خیلی شنیدیم که پیامبر هر روز هفتادبار استغفار می کردند. حارث بن مغیره از امام صادق پرسیده که یعنی می گفتند استغفرالله و اتوب الیه؟ حضرت شیوه استغفار پیامبر رو این طور فرمودند:
👈هفتاد بار مى فرمود: استغفر الله، استغفر الله، و هفتاد بار (دیگر) مى فرمود: اتوب الى اللّه و اتوب الى الله.
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی كُلِّ یَوْمٍ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَبْعِینَ مَرَّةً قَالَ قُلْتُ كَانَ یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ قَالَ كَانَ یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ یَقُولُ وَ أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ وَ أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ سَبْعِینَ مَرَّةً
📚 اصول كافى جلد 4 صفحه: 266
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1
#حدیث #اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا حديث پيامبر (ص) که فرمود من و علي (ع) پدران اين امت هستيم در منابع اهل سنت هم آمده است؟
✍️پاسخ:
✅بله در احادیث اهل سنت نیز آمده است.
به عنوان نمونه، نقل شده که علی (علیه السلام) میگوید:
«رسول خدا به من فرمود: ای علی تو برادر من و من برادر تو هستم، من برای نبوّت و تو برای امامت برگزیده و انتخاب شده ای، من و تو پدران این امّت هستیم، تو وصی و وارث و پدر فرزندان من هستی، پیروان تو پیروان من، دوستان تو دوستان من و دشمنان تو دشمنان من هستند ... یا علی تو بعد از من حجّت خدا بر مردم هستی، گفتار تو گفتار من امر تو امر من و نهی تو نهی من و طاعت تو طاعت من و معصیت تو معصیت من و حزب تو حزب من ـ که حزب الله است ـ است»
(قندوزی حنفی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودّه لذوی القربی، دار الأسوه للطباعه و النشر، سال 1416 ق، ج 1، ص 371)
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰داستان فطرس ملک چیست و نافرمانی او چه بوده است؟
✍️پاسخ:
✅نام این فرشته فطرس می باشد، که یکی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی درباره جریان بخشش او وجود دارد، که مضمون و محتوای آن ها یکسان است.
در این روایت آمده است: "فطرس فرشته ای بود، که گردا گرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند کوتاهی و سستی ورزید. بالش به کیفر این نافرمانی چیده شد و به یکی از جزیره ها تبعید گردید. هنگامی که امام حسین(ع) متولد شد، جبریل برای عرض تبریک به پیامبر به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار کرد. جبریل به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر برود. هنگامی که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر، بالش را به بدن پاک امام حسین(ع) مالید و سلامتش را باز یافت". (۱)
عده ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن که ویژگی های فرشتگان را برشمرده، آن ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی می کند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ به فرض درستی شان، بدان سبب که نکته ای فراتر از ادراک ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم.
در مقابل عده ای بر این باورند، که فرشتگان اصناف و درجه های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین تر جای گرفته اند. آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است.
فطرس از فرشتگان مقرب نبود، تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است، نه گناه. چنان که پیامبران(ع) نیز درجات مختلف دارند: " تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم. "(۲)
عده ای از انبیا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر(ص) و خاندان پاکش جز اراده الهی اراده ای نداشتند و حتی از ترک اولی نیز پیراسته بودند.
در برخی از این روایات که اشاره شد، جرم فطرس که مورد شفاعت امام حسین(ع) قرار گرفت، یک نوع غرور و خود بزرگ بینی بود.
جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید، به مقاله: پژوهشی در روایات فُطرس ملَک، از محمد احسانی فر، در مجله علوم حدیث شماره ۳۴.
پی نوشت ها:
۱) کشی، رجال کشی، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش، ص۵۸۳؛ صدوق، أمالی، بیروت ، اعلمی، چ پنجم، ۱۴۰۰ق، ص۱۳۷؛ ابن قولویه، کامل الزیارات، نجف، مرتضوی، چ اول، ۱۳۵۶ق، ص۶۶؛ فتال نیشابوری، روضه الواعضین، قم، انتشارات رضی، چ اول، بی تا، ج۱، ص۳۵۶؛ مسعودی، اثبات الوصیه، قم، انصاریان، چ سوم، ۱۴۲۶ق، ص۱۶۴؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، قم، مؤسسه العلامه للنشر، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۷۴؛ مجلسی، بحار الأنوار، تهران، اسلامیه، چ دوم، ۱۳۶۳ش، ج۴۴، ص۱۸۲. (نرم افزار سیره معصومان)
۲) بقره(۲) آیه ۲۵۳؛ بحارالانوار، پیشین، ج ۵۶، ص۱۸۴.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا بعضي از سادات اهل سنت هستند؟ آيا نسل آنها به حضرت فاطمه (ص) ميرسد؟
✍️پاسخ:
✅سيادت عنوان است براي مردان و زناني كه در طول نسبشان به هاشم بن عبد مناف (جدّ دوّم رسول گرامي اسلام) ميرسند. هر كس كه سلسله نسب او به هاشم برسد، سيد محسوب ميگردد.(1)
🔹بنابر اين تمامي فرزندان ابو طالب، عباس، ابو لهب و ديگر عموزادگان پيامبر(ص) در زمره سادات قرار دارند. حال اگر اين عده، ولايت و امامت علي(ع) و فرزندان معصومش را اعتقاد داشته باشند، شيعهاند و اگر اعتقاد نداشته باشند، ولي رسالت پيامبر را قبول داشته باشند، در زمره اهل سنت قرار دارند.
🔸حال ممكن است اين ساداتِ غير شيعي از فرزندان ابو طالب باشند يا از فرزندان عباس. فرزندان ابو طالب نيز ممكن است از علويان باشند يا از غير علويان... ليكن معمولاً سادات علوي و طالبي در زمره شيعيان قرار دارند، اگرچه ممكن است ميان اهل سنت نيز از سادات وجود داشته باشند.
پينوشتها:
1. عروةالوثقى، ج 2، كتاب الخمس، فصل دوم، مسئله دوم.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
♨️سوال:
🔰از کجا بفهميم که دعاهاي ما مورد قبول خدا ميباشد يا نميباشد؟
✍پاسخ:
✅همه دعاهای معقول و شرعی، مورد قبول پروردگار واقع می شوند، و استثنائی وجود ندارد.
حالِ دعا کردن، خودش یکی از نشانه های مقبولیت دعاست. در حدیثی منقول از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است که خدا وقتى میخواهد دعاى بنده را مستجاب كند، حالت دعا به او میدهد و در روايتى ديگر فرموده از شما كسى كه در دعا به رويش باز شود، درهاى بهشت به رويش باز شده. (تفسيرالميزان، 1363، ج 2، ص 60)
منتها تاخیر در استجابت دعا، گاهی به صورت وسیله ای در دست شیطان قرار می گیرد که به این وسیله شخص مومن را از درگاه پروردگار ناامید سازد. در حالیکه قطعا دعای انسان مستجاب و صدای او شنیده می شود؛ اما به چند روش:
در كتاب عدة الداعى از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روايت شده كه فرمودند:
در حوائج خود به درگاه خدا فزع كنيد، و در ناملايمات خود به او پناهنده شويد، و به درگاهش تضرع نموده او را بخوانيد، كه دعا مغز عبادت است، و هيچ مؤمنی نيست كه خدا را بخواند مگر آنكه دعايش را مستجاب میکند آنهم يا به فوريت، كه در نتيجه ثمره اش در دنيا عايد او میشود، و يا با مدت كه در نتيجه ثمره اش در آخرت عايدش میشود، و يا حداقل ثمره آن را به مقدار دعايش كفاره گناهانش قرار میدهد، البته همه اينها در صورتى است كه از خدا گناه نخواهد. (عدة الداعى ص 25 و بحار ج 93 ص 302)
موفق باشید
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا با گردنبند یا پلاکی که آیه و ان یکاد داره میشه دستشویی رفت؟ در صورت تماس با بدن گناه داره؟
✍پاسخ:
✅داشتن گردنبندی که بر روی آن اسم الله یا آیات قرآن حک شده است در دستشویی چنانچه شخص قصد هتک و بی احترامی را نداشته باشد اشکال ندارد، ولی لمس کردن آن بدون وضو حرام است.
از این رو نباید به گونه ای قرار داده شود که طرفی که بر آن کلمه الله حک شده با بدن تماس داشته باشد و می توانید با روکشی مانند چسب استفاده شود تا موقعی که عذرشرعی داشته باشید و وضو ندارید با بدن تماس نداشته باشد.
و ضمنا از نجس شدن آن نیز پرهیز کنید و اگر ناخواسته نجس شد، لازم است آن را آب کشیده و طاهر کنید.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#احکام
👇👇👇
♨️سوال:
🔰خداوند متعال از آينده خبر دار ميباشد پس چرا وقتي ميداند که يک انسان به جهنم ميرود او را خلق مي کند؟
✍️پاسخ:
✅خدا از آینده با خبر است چون اصلا زمان در محضر الهی راه ندارد و گذشته و حال و آینده یک جا در نزد خدای متعال حاضر است.
🔸فرض کنید اتاقی با یک پنجره وجود دارد. کسی درون اتاق از پنجره بیرون را تماشا می کند و شخص دیگری بر روی بام ایستاده و طنابی سفید و سیاه را به تدریج از جلوی پنجره به سمت پایین رها می کند. شخصی که درون اتاق نشسته در یک لحظه بخش سیاه طناب را می بیند و در لحظه دیگر بخش سفیدی که در پی آن می آید.
♦️اما آنکه بر روی بام ایستاده است، یک جا کل طناب با تمام بخش های سفید و سیاهش را می بیند. حال اگر بخش سفید طناب را روز و بخش سیاه آن را شب بنامیم، کسی که در محدودیت قرار گرفته، شب و روز را به تدریج می بیند. اما آنکه بر بام است، تمام زمان یکجا در نزد آن حاضر است.
🔹بنابراین خدایی که خارج از زمان و مسلط به آن است، اصلا گذشته و حال و آینده، همه یکسان در نزد او حضور دارد.
🔷البته حتی اگر از این زاویه هم نگاه نکنیم می توان ساده تر جواب داد که آنکه مسیر بدی را انتخاب کرده، خودش مقصر است و نباید به جای سرزنش خود از دیگری توقع داشته باشد تمام قصورات و کوتاهی های او را جبران کند.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
✅سوال:
چطور می توانیم رقت قلب پیدا کنم؟
✍پاسخ:
برخی از راه هایی که باعث رقت در قلب می شود را بیان می کنیم.
📍1. اجتناب از گناه :
حضرت علی (ع ) می فرمایند: اشک ها خشکیده نشد مگر به خاطر سنگدلی ها و قساوت قلب ها . قلوب با قساوت نشد مگر به خاطر زیادی گناهان .(1)بنابراین ریشه اشک نداشتن قساوت قلب است . ریشه قساوت قلب گناه است . پس ریشه اشک داشتن رقت قلب است . ریشه رقت قلب پرهیز از گناه است
📍2. - زهد در دنیا:
امام علی (ع ) می فرمایند: زهد ورزان در دنیا قلب های شان می گرید ، گرچه به ظاهر بخندند.(2) گریه قلب همان رقت قلب است و با زهد در دنیا حاصل می شود . زهد یعنی دل را در گرو مال و آمال نگذاشتن
📍3. کم خوری :
روایاتی نقل شد که دلالت داشت پرخوری دل را قساوت میبخشد. پس می توان نتیجه گرفت که کم خوری مانع قساوت قلب می شود.مراد از کم خوری آن است که انسان به حدی بخورد که از پر خوری مریض نشود. ملاک این است که از پرخوری بدنش بیمار نگردد. پس اگر از افراط در کم خوری هم کسی مریض شود ، نکوهیده می باشد . بدن چون مرکب پرواز روح است ،باید قوی و چالاک باشد .
1. وسائل الشیعه , ج 11 ،ص 337.
2. نهج البلاغه ،خطبه 113 .
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅سوال:
یک دختر 18 ساله هستم که درگیر گناه کبیره ای شده ام. مدتی است آن کار را کنار گذاشته ام .اگر توبه کنم و برگردم، خداوند مرا می بخشد؟
✍پاسخ:
این مسلم و قطعی ست که خداوند غفار الذنوب و مهربان به بندگان است.
منتها توبه شرایطی دارد که اگر این شرایط مهیا شوند، ظرفیت پذیرش توبه فراهم خواهد شد.
☘اولین شرط توبه پشیمانی از گناه است. پشیمانی واقعی از گناه و نافرمانی خداوند. گاهی اوقات ما از از گناهی که انجام داده ایم پشیمان می شویم، ولی نه به خاطر اینکه نافرمانی خداوند را مرتکب شده ایم؛ بلکه به دلیل عواقب و مشکلاتی که گریبانگیرمان شده، احساس ندامت به ما دست می دهد. این نوع از پشیمانی، باعث توبه حقیقی نخواهد شد.
👈پشیمانی باید از گناه باشد. انسان باید متوجه شود که با سرپیچی از دستور خداوند به خودش و نفسش ظلم کرده و زمینه شقاوت و بدبختی ابدی را برای خودش فراهم آورده است.
✔️تا زمانی که انسان به چنین درکی از گناه نرسد، پشیمانی واقعی برایش حاصل نخواهد شد.
☘شرط دیگر توبه، عزم و اراده جدی بر ترک گناه است. گاهی انسان گناه را به خاطر از بین رفتن زمینه و شرایط آن ترک می کند. این هم توبه نیست.
👈توبه حقیقی یعنی اگر همان شرایط قبلی دوباره فراهم شد و زمینه گناه ایجاد شد، انسان به درکی رسیده باشد که هرگز حاضر نشود مجددا خودش را به منجلاب انداخته و آلوده گناه شود.
🌺با این توضیحات، هر کسی می تواند توبه اش را محک زده و از میزان اخلاص و حقیقت آن آگاه شود.
اگر توبه واقعی شد، قطعا پذیرفته است و شک کردن در بخشش خداوند جایز نیست که خودش فرموده يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ…؛ اى كسانى كه ایمان آوردید! به درگاه خدا توبه كنید، توبهاى خالصانه. امید است كه پروردگارتان بدىهاى شما را بپوشاند و شما را به بهشتهایى كه نهرها از زیر آنها جارى است وارد كند. (سوره مبارکه تحریم، آیه ۸)
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
☘امام على عليه السلام:
🌺با اظهار دوستى، محبّتْ استوار مى گردد
👈غررالحكم حدیث4341
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1
#حدیث
✅سوال:
اگر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را در طول روز بیش از یک بار، جهار یا پنج بار بگوییم هم ثواب دارد؟ ذکر های دیگر چی؟ اگر ذکر ایام دیگر را بگوییم، ثوابی دارد؟
✍پاسخ:
اذکاری که وارد شده است مطمئنا ثواب بسیار دارد . اگر طبق دستور انجام شود آن نهایت ثوابی که برای انها بیان شده است شامل حال انسان می شود
🔷مثلا تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از هر نماز بدون اینکه حالت نماز بر هم بخورد و بلا فاصله بعد از هر نماز گفته شود ثوابی بس عظیم و بزرگ دارد .
🔷و یا ذکر ایام هفته که برای هر روز اذکار خاصی سفارش شده است و یا برای بعضی شبها دعای مخصوصی ذکر شده است .
🌺حال اگر این ادعیه و اذکار در غیر وقت خوانده شود مطمئنا ثواب دارد چون انسان به یاد خدا افتاده است و نام و یاد و خاطر او را احیا کرده است و لذا مطمئنا مشمول رحمت الهی خواهد شد اما نباید توقع داشته باشیم که اثر کامل خود را بگذارد .
☘البته در بعضی موارد که فردی می خواهد با ادعیه و اذکار خاص مشکل را بر طرف کند باید توجه به تعداد و طریقه انجام آن داشته باشد. چه بسا یه ذکر کم یا زیاد شود تاثیر ان از بین برود (تعداد اذکار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها نیز باید دقت شود). مانند بیماری که دکتر به او می گوید یک قاشق مربا خوری باید از این دارو بخوری اگر فرد کمتر بخورد و یا یک قاشق غذا خوری مصرف کند آن تاثیری که دکتر گفته است را ندارد.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅سوال:
به چه دلیلی تاریخ ولادت حضرت علی اکبر (ع) به صورت قطعی در ۱۱ شعبان تعیین شده است؟
✍️پاسخ:
✅در منابع اولیه تاریخی نظیر "طبقات ابن سعد"[۱] و تاریخ طبری[۲] وهمچنین در کتاب "نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی "[۳] که زندگی نامه علی بن الحسین را بیان کرده به تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) اشاره ای نشده است.
▫️اما عده ای مانند ابن ادریس در سرائر، تولد ایشان را در سالهای پایانی خلافت عثمان می دانند.[۴] علامه عبدالرزاق مقرم، نیز با تقویت این نظریه،سال ولادت وی را ۳۳ هجری قمری می داند که مطابق با نظر ابن ادریس است.[۵]
🔸بر این اساس آن بزرگوار در روز عاشورا ۲۷ ساله بوده که بزرگتر بودن ایشان نسبت به سن امام سجاد(ع) که در روز عاشورا ۲۳ سال داشتهاند و مورد اتفاق دانشمندان است، ثابت می شود.
🔸درباره زاد روز ولادت ایشان فقط در کتاب " مقتل الامام الحسین" تألیف علامه عبدالرزاق مقرم و کتاب دیگر وی به نام؛ "علی اکبر"[۶] آمده است: "حضرت علی اکبر(ع) در ۱۱شعبان سال ۳۳ هجری متولد شد".[۷]
تمام کسانی که زادروزی برای حضرت علی اکبر نقل کرده اند از این دو کتاب استفاده کرده اند.
🔹مقرم نیز این تاریخ را از کتاب مخطوط " انیس الشیعة" تألیف سید محمد عبدالحسین جعفری حائری، نقل می کند. و ظاهراً مشخص نیست صاحب انیس الشیعة از چه منبعی نقل می کند.
🔹صاحب "الذریعة الی تصانیف الشیعة" در بیان ویژگیهای کتاب انیس الشیعه می گوید: این کتاب را مؤلف در سال ۱۲۴۱هجری قمری بر اساس ترتیب ماه های قمری و با شروع از ماه ربیع الاول نوشته است."[۸]
💠بنابراین؛ درباره زاد روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) درمنابع تاریخی قرون اولیه که به دست ما رسیده چیزی بیان نشده است. و در روز ولادت ایشان به نقل علامه مقرم اکتفا شده است.
پی نوشت:
[۱]الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۱۶۳،
[۲] طبری، تاریخ طبری ، ج ۱۱، صفحه ۵۲۰ و ۶۲۹، بیروت، دار التراث، ۱۳۸۷هجری قمری.
[۳]نفس المهموم"[۳] ، ص ۳۹۴(انتشارات مسجد جمکران)
[۴]سحاب رحمت،ص ۴۴۹
[۵]مقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص ۲۵۶، انتشارات المکتبة الحیدریة، قم ، ۱۳۸۳.
[۶]مقرم، علی اکبر، ص ۱۲
[۷]مقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص ۲۵۶.
[۸]تهرانی ،آقا بزرگ، الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج۲،ص ۴۵۸، نشر اسماععیلیان، قم، ۱۴۰۸.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🌺حضور داشته باش
🔷اوّلین توصیهای که ما به تشکّلها میکنیم، این است که حضور داشته باشند؛ حضور. مقصود فقط حضور جسمانی نیست؛ هم حضور فکری، هم حضور بیانی..هم احیاناً حضور جسمانی
☘آنوقتی که لازم باشد در مسائل اصلی کشور؛ یعنی هم دوستان انقلاب، هم دشمنان انقلاب باید مواضع شما را در زمینهی مسائل مهمّ کشور بدانند؛... منتها در این اعلام موضع چند نکته باید مورد توجّه قرار بگیرد؛ 👈اوّلاً مستدل باشد... 👈دوّم اینکه بهنگام باشد...
📍تحلیلتان را مردم بدانند، منعکس کنید. همین نشریّات دانشجویی چیز خوبی است
📍بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ۱۳۹۵/۴/۱۲
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#خامنه_ای #نکته #تمرین #منویات
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا این مطلب درست است: شيطان از اين مي ترسد که امام زمان (ع) ظهور کند و هرچه که در توانش هست براي گمراه کردن مردم به کار مي برد چون مي داند که امام زمان (ع) ظهور کند، تمام تلاش هايي که کرده است از بين ميرود و خودش هم کشته ميشود .
✍️پاسخ:
✅طبق روایات شیطان تا زمان ظهور بیشتر فرصت ندارد و در زمان ظهور کشته می شود
بعد از آنکه شيطان بر انسان سجده نکرد و مقام خود را برتر از آن دانست که براي انسان خاکي تعظيم کند، خدا او را از رانده شدگان قرار داد و فرمود: «تا روز جزا بر تو لعنت باد.» (حجر 35) در اين هنگام شيطان از خداوند خواست که او را تا روز برانگيخته شدن انسانها از قبر مهلت دهد و جواب شنيد که: تو تا روز و وقت معلومي مهلت داري. او تا «يوم يبعثون » مهلت خواست و خدا «يوم الوقت المعلوم » بدو مهلت داد:
قال رب فانظر الي يوم يبعثون قال فانک من المنظرين الي يوم الوقت المعلوم
شیطان گفت: پرودگارا! پس مرا تا روزي که برانگيخته خواهندشدمهلت ده.
خداوند فرمود: تو از مهلت يافتگاني، تا روز [و] وقت معلوم. ( سوره حجر (15)، آيه 36 و 38.)
در تفسير عياشي از امام صادق، عليه السلام، روايتي نقل شده که وهب از حضرت سوال کرد: «روزي که در آيه شريفه آمده چه روزي است؟ حضرت فرمود: يا وهب يا تو گمان ميکني آن روزي است که خدا مردم را در آن مبعوث ميکند؟ (خير) ولکن خداي عزوجل او را مهلت ميدهد تا روزي که قائم ما، عليه السلام، مبعوث شود و جلوي سر او را گرفته گردنش را ميزند و آن روز، روز معلوم است » (تفسير العياشي، ج 2، ص 262.)
بنا بر این شیطان تا آن زمان وقت دارد که انسان ها را گمراه کند و بدون شک بیشترین تلاش خود را برای افراد آخر الزمان به کار خواهد برد چرا که اولا این مردم در زمان غیبت هستند و ولی خدا علی الظاهر در میان آنها نیست و دین داری آنها به نسبت ایام حضور معصومین بسیار مشکل تر است. برای همین ثواب کسی که بر دین خدا در این زمان بماند و بر آن اسقامت ورزد بسیار زیاد است
در روايتى پيامبر گرامى اسلام به اصحابش فرمود: «به زودى گروهى بعد از شما مىآيند كه يك نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «يا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنين شركت داشتيم و قرآن در ميان ما نازل شد». پيامبر فرمود: «اگر بر شما وارد مىشد آن چه آنان تحمل مىكنند، مانند صبر آنان صبر نمىكرديد» بحارالانوار، ج 52، ص 130، ح 26..
مؤمنان آخرالزمان، به فرموده اميرمؤمنان: «در كارها و فداكارىهاى نيك و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شريكاند» همان، ص 131، ح 32.. «و اينان كسانىاند كه پيامبر، آنان را برادر خود خوانده و آرزوى ديدار آنان را كرده است» همان، ص 133، ح 36. و «افرادى هستند كه خداوند، آنان را اولياى خود خوانده است» همان، ص 143، ح 59..
بنا بر این در اوضاع و شرایط آخر الزمان که امکان گمراهی برای افراد بیشتر است و زمینه های متفاوتی برای گناه فراهم است و دین داری به مراتب سخت تر از دیگر زمان هاست شیطان هم تا ظهور بیشتر وقت ندارد بنا بر او بیشترین تلاش خود را برای این کار خواهد کرد.
👈 ارسال سوالات از طریق آیدی زیر:
♨️ @pasokhgoo10 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی #مهدویت
👇👇👇
♨️سوال:
🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟
✍️پاسخ:
✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند:
۱ - برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱]
از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست.
۲ - برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.»
از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند.
برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳]
از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴]
۳ - برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵]
از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد.
از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد.
[۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶.
[۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰.
[۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲.
[۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲.
[۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴.
👈 ارسال سوالات از طریق آیدی زیر:
♨️ @pasokhgoo10
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت
♨️ سوال:
چرا وجود حضرت مهدی(عج) به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟
✍ پاسخ:
✅ حضرت مهدى(ع) را به خورشید پشت ابر تشبیه كرده اند و این مسأله برمى گردد به حدیثى از خود حضرت كه مى فرمایند:
«چگونگى استفاده از من در غیبت، مانند استفاده خورشید است هنگامى كه ابرها آن را مى پوشانند.»[۱]
صاحبان ذوق در وجوه تشابه حضرت با خورشید پشت ابر، چنین گفته اند:
۱- همچنان كه مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پشت ابرهاى تیره را مى كشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت همواره انتظار وجود مباركش را دارند و هرگز نا امید نمى شوند
۲- هر كس با این همه آثار و معجزات و آیات و روایات باز هم منكر وجود مباركش شود، مانند كسى است كه منكر وجود خورشید گردد، هنگامى كه در پشت ابرها از دیدگان، به ظاهر پنهان است، گرچه آثار وجودش به جهانیان مى رسد.
۳- هر چند خورشید در پس ابر براى مدَتى پنهان مى گردد، اما نور روشنى بخش خود را از جهانیان دریغ نمى كند و باز هم از پس ابر زمین و آسمان را روشن مى كند، امام(ع) نیز هر چندكه در پسِ پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه عالمیان پرتوافكن است، چه این كه اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایات معصومین(ع) زمین و اهل آن از بین مى روند و اوست كه امان اهل زمین است.
[۱]. بحار الانوار ج ۵۳ ص ۱۸۰.
👈 ارسال سوالات از طریق آیدی زیر:
@pasokhgoo10
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت🔰
👇👇👇
♨️سوال:
آيا درقرآن و احاديث درمورد مقدار(کم يا زياد بودن) مهريه چيزي گفته شده است؟
✍️پاسخ:
✅در روایات متعددی در مورد مهریه دستوراتی داده شده است.
از سویی به لزوم و وجوب وجود مهریه تاکید شده است و از سویی تاکیدات فراوانی بر کم بودن مهریه و مذمت های زیادی بر سنگین بودن مهریه وارد شده است .
قال الامام الصادق علیه السلام: ان من برکة المراة قلة مهرها.
امام صادق علیه السلام فرمود: از برکات زن کمی مهریه اوست.1
قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: لا تغالوا بمهور النساء فتکون عداوة.
حضرت علی علیه السلام فرمود: مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.2
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :أفضَلُ نِساءِ اُمَّتِي أصبَحُهُنَّ وَجها وأقَلُّهُنَّ مَهرا .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :بهترين زنان امّت من ، خوبروترين و كم مهريهترين آنان هستند .3
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :خَيرُ الصَّداقِ أيسَرُهُ .4
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :بهترين مهريه ، سبكترين آن است .
الإمامُ الصّادقُ عليهالسلام :أمّا شُؤمُ المَرأةِ فكَثرَةُ مَهرِها وعُقوقُ زَوجِها .5
امام صادق عليهالسلام :شومى و ناخجستگى زن ، زياد بودن مهريه او و نافرمانى از شوهرش مىباشد .
1- من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 254
2- وسائل الشیعه، ج 15، ص 11
3- بحار الأنوار : 103 / 237 / 25 منتخب ميزان الحكمة : 254
4- كنزالعمّال : 44707 منتخب ميزان الحكمة : 254
5-معاني الأخبار : 152 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 254
👈 ارسال سوالات از طریق آیدی زیر:
@pasokhgoo10
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث🔰
💍ثواب داشتن انگشتر عقیق سرخ در غیر نماز
👇👇
♨سوال:
🔰داشتن انگشتر عقيق يمني سرخ به غير از ثوابي که در نماز دارد و ارزش نماز را بيشتر ميکند آيا داشتن آن در همه جا باز هم حسنه براي ما نوشته ميشود؟
✍️پاسخ:
✅احادیث زیادی درباره داشتن عقیق سرخ در دست، در غیر نماز هم ثواب دارد وجود دارد. که به دو تا از این احادیث در زیر اشاره می شود:
🔺در حدیث «يَا عَلِيُّ تَخَتَّمْ بِالْيَمِينِ فَإِنَّهَا فَضِيلَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمُقَرَّبِينَ قَالَ بِمَ أَتَخَتَّمُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ بِالْعَقِيقِ الْأَحْمَرِ فَإِنَّهُ أَوَّلُ جَبَلٍ أَقَرَّ لِلَّهِ تَعَالَى بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ لِيَ بِالنُّبُوَّةِ وَ لَكَ بِالْوَصِيَّةِ وَ لِوُلْدِكَ بِالْإِمَامَةِ وَ لِشِيعَتِكَ بِالْجَنَّةِ وَ لِأَعْدَائِكَ بِالنَّار»
🔺(صدوق، محمد، کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 374 و علل الشرائع، ج 1، ص 158) نقل شده که امام علی (علیه السلام) از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) سؤال نمود که چه انگشتری را در دست قرار دهد. فرمود: انگشتر عقیق قرمز؛ زیرا عقیق قرمز، اولین کوهی است که به ربوبیت خداوند و نبوت پیامبر اکرم و وصایت امام علی و امامت فرزندان امام علی و بهشتی بودن شیعیان امام علی و جهنمی بودن دشمنان امام علی، اقرار کرد.
🔻در حدیث «حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ الْمُذَكِّرُ الْمَعْرُوفُ بِأَبِي سَعِيدٍ الْمُعَلِّمِ النَّيْسَابُورِيِّ بِنَيْسَابُورَ قَالَ أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمِ بْنِ زُرَارَةَ الرَّازِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ الْفِرْيَابِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ السِّنْدِيِّ عَنْ عَبْدِ خَيْرٍ قَالَ كَانَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) أَرْبَعَةُ خَوَاتِيمَ يَتَخَتَّمُ بِهَا يَاقُوتٌ لِنُبْلِهِ وَ فَيْرُوزَجٌ لِنَصْرِهِ وَ الْحَدِيدُ الصِّينِيُّ لِقُوَّتِهِ وَ عَقِيقٌ لِحِرْزِهِ وَ كَانَ نَقْشُ الْيَاقُوتِ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّلهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِينُ وَ نَقْشُ الْفَيْرُوزَجِ اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِينُ وَ نَقْشُ الْحَدِيدِ الصِّينِيِّ الْعِزَّةُ لِلَّهِ جَمِيعاً وَ نَقْشُ الْعَقِيقِ ثَلَاثَةُ أَسْطُرٍ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّه»
🔻(صدوق، محمد، علل الشرائع، ج 1، ص 157، ح 1) نقل شده که امام علی (علیه السلام) چهار انگشتر داشت. یاقوت برای زیرکی، فیروزه برای نصرت، حدید چینی برای قوت و عقیق برای حفظ. بر روی یاقوت، «لا إله إلا الله الملک الحق المبین» و بر روی فیروزه، «الله الملک الحق المبین» و بر روی حدید چینی، «العزة لله جمیعاً» و بر روی عقیق، «ما شاء الله لا قوة إلا بالله أستغفر الله» نوشته شده بود.
👈 ارسال سوالات از طریق آیدی زیر:
@pasokhgoo10
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث👇